eitaa logo
یادداشت‌💌✍
363 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
106 ویدیو
13 فایل
📚۱عملکرد بانوان راوی‌شیعه عصر ابناء الرضا(ع) ۲روش‌های آموزش صید مروارید علم ۳زمزمه‌ قلب من ۴بر دین‌حسین علیه‌السلام ۵ره‌آورد پژوهش۲ ۶تاریخگذاری روایات وحی ✍️نجمه‌صالحی: نویسنده و پژوهشگر، مدرس‌حوزه و دانشگاه سایت شخصی 🌐https://zemzemh.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
مدار حق ✍️نجمه صالحی علی اکبر باشد یا علی اوسط فرقی ندارد، علی بن الحسین که باشد یعنی در مدار حق و حقيقت و حق‌طلبی قرار دارد. شبیه‌ترین خلق به نبی، علی بود و یاور امام. محدث بود و در کربلا یار پدر! در عاشورا و در آوردگاه مرگ و زندگی، گوهر وجودش درخشید و شجاعت و معرفتش نمایان شد. https://virasty.com/najmehsalehi/1677857594717173765 ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @javal60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. جمکرانِ عشق ✍️نجمه صالحی دلم درد دوری دارد انگار. رفیقی می‌گفت: درد را از هر طرف بخوانی درد است و هوای سرد هم درس. در سرمای برفی زمستانی آمده بودند و خاطرات‌شان را هنگام آشنایی واگویه می‌کردند. دو‌ زنی که بچه‌دار نشده بودند و سرنوشتی یکسان داشتند در دو نقطه دور از هم؛ دختری که در سیزده سالگی به جبر خانواده ازدواج کرده بود و ماجراهای زندگی‌اش ناراحت کننده بود، خانمی که به خاطر حفظ آبروی خود و آینده فرزندانش با شوهری که متارکه کرده زندگی کرد، زندگی‌های دیگری که در جریان مصاحبه‌ها شنیدم. حتی انگیزه بانویی که با وجود سن بالا آرایش ثابت ابروان را پاک کرد تا برای خدمت پذیرفته شود، درس‌آموز و سرشار از عشق بود. چه روزهایی که با شنیدن زندگی و گاه رنج بانوان پا به پای‌شان اشک ریختم و همدردی کردم. گویا گریه‌ها تمامی نداشت و ماجراهای دل پر از دردهای پیوسته‌ بود. گاهی هم شور و نشاط‌شان مرا به وجد می‌آورد. خاطرات جلوی چشمم رژه می‌روند، چند وقتی است دورم از و این روزهای دوری از خدمت برایم سخت است، گمشده‌ای دارم انگار. 🍃اللهم ارزقنا🍃 ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @javal60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بانوی چشم به راه ✍️نجمه صالحی از ابتدای تاریخ، جهان، در حال تغییر و تکامل بود، به تدریج تکنولوژی، وارد میدان شد و بشر به دلیل سودجویی برخی افراد، گرفتار کویر هستی سوز و ظلمی جهان سوز گردید. تفکرات لائیک، اومانیسم، مارکسیسم و... آدمی را اسیر جریان خطرناک بحران هویت کرد. متفکران برای کشف راه نجات بازگشت به مقوله معنویت، چشم به راهیِ مردی نجات بخش از جنس نور را تجویز کردند. چشم به راهیِ پویا، که نوید بخش تجدید هستی کویر وجود انسان است و زندگی را از مرگ تدریجی عدالت نجات دهد. البته انتظار موعود را، نه تنها در ادیان زرتشتى، یهودى، مسیحى و اسلام، بلکه در کتب یونان قدیم، افسانه‏هاى میترا، کتب قدیم چینیان، عقاید هندیان و در بین اهالى اسکاندیناوى و حتى در مصریان قدیم و بومیان وحشى مکزیک و نظایر آنها نیز مى‏توان یافت. در تفکر شیعی، انتظار موعود، یک اصل مسلم اعتقادی است. در بسیاری از روایات، بر ضرورت انتظار قایم آل محمد( عج) به روشنی تصریح شده است. انتظار، رویکردهای متفاوت و کارکردهای مربوط به آن، مسئله‌ای حیاتی است که تبیین صحیح آن از آسیب‌ها، خرافه‌ها و تحریف‌ها در مقوله انتظار کاسته و با مفهوم ژرف خود، کارکردهای عملی فراوانی دارد. مهدویت و مقوله انتظار در جامعه امروز، مورد اقبال عمومی مردم قرار گرفته و در نتیجه نحله‌ها و مکاتب فراوانی براساس برداشت‌های شخصی که منحرف هستند، شکل گرفته لذا بصیرت و افزایش آگاهی در دوره غیبت معصوم (عج) امری ضروری است. انتظار سازنده، در وجود افراد امید به حرکت ایجاد می‌کند و همه جوامع به نوعی منتظرند اما انتظار موعود در شیعه، خاص‌تر است، شیعه چشم به راه منجی و موعود ماند. چشم به راه فردی که به گفته معصوم(ع) عدالت را مانند سرما و گرما وارد منازل می‌کند. برای رسیدن به هدف، باید تلاش کرد، تلاش برای بهتر شدن و ساختن و این چشم انتظاری نیاز به مهندسی دارد، آن هم از نوع فرهنگی. مهندسی فرهنگی آن هم در همه مجراهای اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی و مجرای صحیح خانواده هم از مادر شروع می‌شود. هنگامی که پنجاه نفر از یاران منجی بانوان هستند و چهارصد بانوی برگزيده همراه حضرت عیسی (ع) به کمک حضرت یار(عج) می آیند، انگیزه پویایی و آمادگی وسازندگی بانوان بیشتر خواهد شد. آمادگی که توام با شناخت مولا و خودسازی و دگر سازی است. بانو، چشم به راه است پس به جای سکون و گوشه نشینی در کنج خانه، می‌کوشد تا به اندازه توانش، باری را از روی زمین بردارد. مادر منتظر آماده باش است، خانواده را برای روز موعود آماده می‌کند، تربیتش مهدوی است. او قلبش برای مهدی فاطمه(عج) می‌تپد و انتظار را با کوشش و افزایش دانش می‌سازد و تا رسیدن به هدف دست از تلاش بر نمی‌دارد. ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @javal60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آخرین جلسه سال۴۰۱ ✍️نجمه صالحی یکی از لذت‌های زندگی، دورهمی و کنار دوستان بودن است و شادی در کنار دوست، همواره در ذهن ثبت و جزو خاطرات حک شده در حافظه است. گاهی ارزش واقعی یک روز یا یک رویداد یا حتی یک لحظه را تا زمانی که به یک خاطره خوب تبدیل نشود، نمی‌دانیم. دوباره دوشنبه‌ای دیگر آمد و قرار هیأت فرا رسید، اما این بار با سومین گردهمایی انجمن‌های جامعه الزهرا (س) مصادف شد، لذا تصمیم گرفتیم این جلسه در پژوهشگاه برگزار شود. برگزاری هیأت در آن‌جا، خاطره‌جدیدی برای‌مان ساخت و حال و هوای خاصی داشت. به لطف خدا هفده جلسه در سال ۴۰۱ برگزار شد و امروز آخرین جلسه این سال بود. گردهمایی و سخنرانی‌ها با تقدیر از فعالین انجمن‌ها خاتمه یافت و بساط ناهار پهن شد. به رسم دوست‌عرب‌زبان‌مان کیک و شیرینی هم در سفره‌سادهٔ‌هیأت گذاشتیم. مهربانی و رفاقت بین دوستان موج می‌زد و در شرایطی که وسایل پذیرایی کم بود، خلاقیت هم گل کرد. گفتگو در مورد جامعه مهدوی و منتظر انجام شد و جلسه با مولودی‌خوانی پایان یافت. امید دارم در سال جدید با ایده‌های نو و کاربردی در جلسات شرکت کنیم، البته به نظرم همین صرف حضور و تعامل و دیدار هم برای تقویت روحیه و شارژ معنوی عالی بود و با تبادل علمی نور علی نور خواهد شد. ان شالله پ.ن: الحمدلله چند نفر از دوستانم بخاطر فعالیت‌شان در انجمن تاریخ، همچنین از خانم دکتر طیبی مشاور انجمن‌مان بخاطر همکاری در همایش امام‌حسن‌عسکری(ع) تقدیر شد و به لطف خدا من نیز تقدیرنامه‌ای بخاطر فعالیت پژوهشی و همکاری در همایش شرق‌شناسی و امام‌حسین(ع) دریافت کردم. 🍃 الحمدلله علی کل حال 🍃 @javal60
بانوان پل ارتباطی امام و شیعیان ✍️نجمه صالحی مسئله غیبت و تأثیر آمادگی برای زمینه‌سازی پذیرش غیبت امام عصر (عج) یکی از مباحث مهم مهدویت است. مراد از زمینه سازی، فراهم آوردن شرایط پذیرش است زیرا آمادگى و پذیرش جامعه‏ى جهانى و فراهم بودن زمینه‌هاى مناسب در جهت پشتیبانى از انقلاب جهانی مهدوی و تعداد کافى یاوران آگاه از عوامل دخیل در فرج هستند. امید به آینده روشن و نجات، نقطه مشترک همه ادیان الهی است که در عصر حاضر و با توجه به اقبال عمومی نسبت به یک اندیشه نجات بخش و آینده‌ساز، ضرورت بسط اندیشه ظهور منجی موعود بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود، هويت شيعه پيوندى حياتى با انديشه ظهور دارد. در زمان حیات معصومین (ع)، مسئله غیبت و عدم دسترسی مستقیم به امام عصر و مسئله مهدویت بارها تکرار شده بود و تا حدودی شیعیان برای پذیرش این موضوع آمادگی یافته بودند، اما پذیرش این دوران تحیر برای شیعیانی که بیش از دوقرن با معصوم ارتباط نزدیک داشتند در ابتدا سخت به نظر می‌رسید. غیبت غیرمنتظره امام می توانست تبعات بسیار نامطلوبی بر اعتقادات شیعیان و گمراهی آنان داشته باشد. ازاین‌روی با نزدیک شدن به زمان غیبت، نیاز به بسترسازی برای این مسئله سرنوشت‌ساز بیشتر احساس می‌شد. در دوران امامت ابناء الرضا (ع) به دلیل نظارت شدید بر روی اعمال و رفتار ایشان و یاران نزدیک‌شان لازم بود افرادی وارد عرصه شوند که از نظر فعالیت و آگاه‌سازی جامعه فرصت و موقعیت مناسب‌تری داشته باشند و این مهم توسط بانوان راوی محقق شد. این گروه از بانوان با فهم دقیق شرایط و آگاهی کامل نسبت به وظیفه خویش اقدامات مهمی انجام داده‌اند در میان نمایندگان ائمه(ع)، به‌مثابه پل ارتباطی امام و شیعیان در ایجاد این پیوندها تلاش کردند و بانوانی نظیر بانوحُمَیده و ام فروه در زمان امام صادق (ع) و بانوحُدیَث در زمان امام عسکری(ع) و امام غایب (عج) گره‌گشای مسائل مختلف شیعیان بودند. گزارش‌های تاریخی نشان می‌دهد حکیمه خاتون پس از شهادت امام حسن عسکری (ع) رابط مردم با امام غایب و پاسخگوی مسائل آن دوران بودند. بانوان محدث شیعه برای جلوگیری از قطع ارتباط با امام غایب در برابر فرقه‌های درون شیعی که رقیبانی برای جانشین بعد از امام عسکری‌(ع) بودند به معرفی جانشین حقیقی پرداختند و نقش روشنگری در جامعه تشیع ایفا نمودند. اندیشه مهدویت موضوعی کلامی است که با رویکردهای تبلیغی، تربیتی و نظایر آن می توان به آن پرداخت. دشمنان اهل بیت(ع) پس از مأیوس شدن از شناسایی و دستگیری امام آخر(عج) به اختلافات مذهبی مسلمانان دامن زدند و فرقه‌های جدید و منحرف و مدعیان دروغین مهدویت را تقویت نمودند. در این میان آنچه ایجاب می کند که در این مسئله دقت بیشتری صورت گیرد، توجه به این امر است که امامان شیعه(ع) در تبیین مهدویت و آگاهی‌بخشی صحیح به مردم درباره آن، از هیچ کوششی فروگذار نکرده و از ویژگی‌های مهدی (عج)و نشانه‌های زمان ظهور او به‌تفصیل سخن گفته‌اند. قسمت عمده‌ای از سیره و سبک زندگی ائمه(ع) توسط بانوان گزارش ‌شده است. احادیث متعددی از بانوان ذکر‌ شده که حاکی از ارزش و اعتبار ایشان در رهنمود و راهنمایی شیعیان و تبلیغ معارف دین و امر مهدویت است. بانوان افزون بر کسب معرفت و اصلاح فردی، با هوشمندی، امر تبلیغ دین را در دست گرفتند و در جهت ترویج فرهنگ مهدویت و پذیرش دوران غیبت امام آخر(عج) گام‌های مؤثری را برداشتند و با درک درست از شرایط موجود، برای جلوگیری از انحرافات دینی و عقیدتی تلاش نمودند. با کنار هم گذاشتن گزارش‌های تاریخی به خوبی روشن است که زنان شیعه به‌عنوان افراد تأثیرگذار جامعه بوده‌اند و افزون بر تربیت نسل علوی، خانواده و به تبع آن جامعه را آماده پذیرش عصر غیبت نموده‌اند و با درک درست از موقعیت، تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و الگوی عملی برای زنان معاصر شده‌اند. انتشار یادداشت‌ در خبرگزاری ایلنا لینک خبر https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1337962 ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @javal60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. چند خط نامه یا... ✍️ نجمه صالحی آرزوی دریافت نامه از طرف او همیشه رویای ذهنم بود، تصور اینکه آخرین ولی خدا حواسش به تو هست و برایت چندخط نامه می‌نویسد، شیرین است! کاری ندارم که از لحاظ تاریخی و سندی توقیع حضرت حجت(عج) به محمد بن محمدبن نعمان که برخی گویند امام زمانم(عج) لقب "مفید" را برای او گذارد، درست است یا نه، ولی تصور اینکه امام زمانت به تو نامه دهد و تو را مفید و سازنده، بخواند لذتی است وصف ناشدنی! اما وقتی نبودن، ندیدن و نیامدن‌ها طول می‌کشد؛ خبر یا نامه بی‌تأثیر است، انگار طاقتت طاق شده، بی‌قراری! اگر تا دیروز آرزویم دریافت نامه بود اما این روزها می‌گویم نامه را نخواستم آقا، لطفا فقط ظهور کن! آقا بیا وُ حـالِ مرا رو به راه کن تا عاشقانه پَر بزنم در هـوایِ تو ــــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @javal60