هدایت شده از روان شناسی میگنا 📶
🔶 معافیت مبتلایان اوتیسم از سربازی
▫ ميگنا- سعیده صالح غفاری گفت:در صورتی که فرزند اوتیسم در سن مراجعه به نظام وظیفه قرار گرفته باشد، طی تفاهماتی که سال گذشته انجمن اوتیسم ایران با سازمان نظام وظیفه داشت، خوشبختانه اوتیسم در لیست معافیت کامل قرار گرفت. روند معافیت فرد دارای اختلال اوتیسم به شرط آن اتفاق میافتد که انجمن اوتیسم ایران تاییدیه پزشکی فرد را به سازمان نظام وظیفه اعلام کند.
🔹 مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران در خصوص دیگر امتیازات ثبت نام در این سامانه، تصریح کرد: بیمههای تکمیلی مانند بیمه نیروهای مسلح، بیمه بانک ملت و بیمه بانک پاسارگاد پذیرفتهاند که در صورت تایید انجمن اوتیسم ایران، خدمات توانبخشی این افراد را در قالب پوشش بیمه تکمیلی پذیرا باشند.....👇
http://www.migna.ir/news/50440/preview/
زندگي آرام
🔶 معافیت مبتلایان اوتیسم از سربازی ▫ ميگنا- سعیده صالح غفاری گفت:در صورتی که فرزند اوتیسم در سن مراج
خوب شد ولي چقدر ديررررررررررررررررر
متاسفانه غربالگري براي نظام وظيفه نداريم و افرادي كه اختلال جدي دارند اعزام مي شوند و گاهي حوادثي روي مي دهند مثل خودزني و خودكشي و كشتن ديگران و آسيب به ديگران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قرآن، كودكان، آرامش
هان! فقط به ياد خدا دلها آرام مي گيرد. (رعد، 28)
💡🌸🕌
هدایت شده از شوخ طبعيها و حكايات طلبگي
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آواز
عبدي
دلا بسوز كه سوز تو كارها بكند ..
😉🍉🌸
#آوازدرماني
#تنش_زدايي و #آرميدگي
#توجه_برگرداني به افكار سازنده
💡
هدایت شده از شوخ طبعيها و حكايات طلبگي
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میگفت:
"ی بار سوار هواپیما شدیم مادر بزرگم بلند گفت #صلوات!
همه زدن زیر خنده!
مادر بزرگ گفت همینارو میبینی بفهمن هواپیما مشکل پیدا کرده بقره رو از حفظ میخونن"
😉😁
حالا فضای بسیار روحانی و مذهبی حاکم بر بیبیسی فارسی هنگام وقوع زلزله را مشاهده بفرمایید. (شب 14 رمضان 1399)
🔆نقش دين در آرامش روان
🔆 رويارويي با استرس
نيز بشنويد:
https://t.me/zendegiearam110/2766
ر.ك: پرسش ها و پاسخ ها در روان شناسي، محمود ساعتچي، ص71و72
🍃🕌
بي حوصلگي و تنبلي
امام صادق علیهالسلام فرمودند: وَ إیّاکَ وَ خَصلَتَین (۱)
از دو خصوصیّت و #خصلت بپرهیز
الضَّجرَ وَ الکَسَل
♦️👈« #ضَجر»، به معنای دلتنگ شدن و ملول شدن و بیحوصله شدن است. انسان یک وقتی از یک وضعیّتی، از یک حادثهای مثلاً -یا از وضع مزاجی خودش، یا از کاری که به عهدهی او هست- ملول میشود، دلتنگ میشود. میفرماید مراقب باش دچار این دلتنگی نشوی، دچار این ملالت نشوی، دچار این کمحوصلگی نشوی، کمحوصلگی؛ این ضَجر است.
♦️👈« #کَسَل»، عبارت است از تنبلی، تنبلی؛ یک کاری را انسان تأخیر بیندازد بهخاطر تنبلی؛ مطالعهای دارد، کاری دارد، اشتغالی دارد، دنبالگیریای دارد، تنبلی کند و این کار را نکند. میفرماید از این دو چیز پرهیز کن.
[دربارهی] این مسئلهی ضَجر که بیحوصلگی است، این را ما به شما جوانها عرض کنیم که یکی از بزرگترین نِعَم الهی برای انسانی که جوان هست، حوصله است. حالا این [چیزی] که ما -امثال بنده که وارد وادی پیری شدیم و مبالغی در این وادی پیش رفتیم- خوب درک میکنیم و جوانها درست توجه ندارند به این نعمت بزرگ، یکیاش این است؛ نعمت حوصله، حوصله.
حوصله که بود، انسان از قوای خود استفاده میکند، از نیروهای خود استفاده میکند. فرض بفرمایید یک مطلبی را میخواهید تحقیق کنید، یک مسئلهی علمی را میخواهید تحقیق کنید، یک وقت آدم باحوصله هست، یک وقت بیحوصله هست؛ بیحوصله که باشد یک مقداری جلو میرود بعد رها میکند. آدم باحوصله نه، همینطور هِی دنبال میکند، تحقیق میکند، هِی إن قُلت میآورد، اشکالی به نظرش میرسد، آن اشکال را دفع میکند، باز اشکال دیگری به نظرش میرسد، باز یک راه جدیدی به نظرش میرسد. حوصله این است. انسان از نیروی ذهنش استفاده میکند.
از نیروی بدنی هم همینجور است. گاهی انسان بهخاطر بیحوصلگی از قوای بدنی استفاده نمیکند. حوصله اینقدر اهمّیّت دارد. این ضَجر که فرمودند، بیحوصلگی و ملالت، دلزدگی، اینها همهاش یکی است، در واقع ابعاد یک حالت است که هرکدام یک بخشی از این حالت را بیان میکند.
تنبلی هم همینجور [است]، تنبلی هم مثلاً [اینکه] فرض کنید صبح -حالا بعد از نماز- خواب رفته، گرفته خوابیده است؛ کار واجبی هم دارد، تنبلی میکند، بلند نمیشود. پهلوی زن و بچهاش نشسته است، تنبلی میکند؛ در یک جلسهای نشسته است، تنبلی میکند؛ حرکت نمیکند، راه نمیرود.
یعنی این دو خصوصیّت، دو خصوصیّتی است که یک انسان را از عمل، عمل -که عمل در اسلام فوقالعاده مورد اهمّیّت است- باز میدارد؛ از عمل صالح که عِدل ایمان است؛ شما در قرآن ملاحظه میکنید عِدل ایمان، عمل صالح است [باز میدارد]. عمل صالح هم خب کار است دیگر، عمل است، تحرّک است، فعّالیّت است؛ اگر ضَجر بود یا اگر کَسَل بود، انسان این عمل صالح را انجام نمیدهد.
بعد فرمود:
فَإنَّکَ إن ضَجِرتَ لَم تَصبِر عَلی حَقٍّ
آن نقطهی اصلی را امام (سلاماللهعلیه) مورد توجّه قرار میدهند. ما حالا به جوانب قضیه میپردازیم. امام (علیهالسلام) آن اصل مطلب را، نقطهی اساسی را مورد توجّه قرار میدهند؛ میفرماید اگر «ضَجِرتَ» یعنی اگر بیحوصله شدی، بر حق صبر نمیکنی. یک راه حقّی است، یک کلمهی حقّی است، یک مسیر حقّی است که شما آن را انتخاب کردید؛ وقتی دچار بیحوصلگی شدید، پایداری در آن نمیکنید. یک مقداری سخت میگذرد، مشکل درست میشود، بیحوصله میشوید، رها میکنید.
بیحوصلگی خاصیّتش این است که انسان بر حق که بایستی پایداری کند، پافشاری کند، بر سر حق بماند، انسان از این محروم میماند. وقتی که [انسان] دچار ضَجر و دچار همین حالت ملالت و حالت بیحوصلگی شد، بر حق پافشاری نمیکند.
فَإنَّکَ إن ضَجِرتَ لَم تَصبِر عَلی حَقٍّ و إن کَسِلتَ لَم تُؤَدِّ حَقّاً
وقتی دچار «کَسَل» یعنی تنبلی شدی، آن وقت حق را ادا نمیکنی، آن کاری را که باید انجام بدهی، حقّی را که باید ادا بکنی، آن را ادا نمیکنی به خاطر تنبلی؛ به خاطر تنپروری و تنبلی.
اینکه در دعاهای متعددی [آمده]: «اللّهُمَّ إنّی أعوذُ بِکَ مِنَ الکَسَلَ» [به این خاطر است]. این در چندین دعا هست، حالا یک دعا «مِنَ الکَسَلِ وَ الضَّجر»، یک دعا «مِنَ الکَسَلِ وَ الهَرَم»؛ «هَرَم» یعنی پیری، پیری در اینجا مراد پیری سنّی نیست، #پیری_روحی است. گاهی انسان سنّاً جوان است اما روحاً پیر است؛ گاهی عکسش هم هست، سنّاً پیر است اما روحاً جوان و #بانشاط هست. این[جا] به خدای متعال انسان پناه میبرد در دعا از کَسَل؛ حالا کَسَل همراه با ضَجر یا کَسَل همراه با هَرَم.
👈♦️👈👈نيز ر.ك: تئوري انتخاب #ويليام_گلاسر
ببينيد:
http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=35269
هدایت شده از شوخ طبعيها و حكايات طلبگي
ي خانم #وسواسي داشت گربه اش را ميشست. همسرش با ناراحتي گفت: اينقده نشو، آخرش اين زبون بسته رو مي كشي هاااا!!
بعد از نيم ساعت شوهر آمد ديد گربه جان به جان آفرين تسليم كرده. گفت: نگفتم زبان بسته را مي كشي؟
خانم گفت: موقع شستن كه نمرد موقع فشار دادن و چلوندن مرد.
😂😜
#ذهن_منطقي
#ذهن_احساسي
#شوخ_طبعي
Humer
✍️منبع: م. ح قديري، نرم افزار بي خيال درماني ( بخش شوخي درماني)،
@shokhi_talabegi
📨پرسش: با توجه به مشكلات اقتصادي و معيشتي و جواب هاي رد به درخواست هاي كودكان، آيا درست است كودكان را وارد مباحث اقتصادي و مشكلات مالي خانه كنيم؟ آيا بهتر نيست براي امنيت رواني او حاشيه باشد و اميدوار؟
✍️پاسخ: سلام بر شما ممنون از اعتمادتون
اين موضوع مثل مهارت و هنر شنا در استخر پلاستيكي، حوض خونه، جوي و رودخانه و استخر شهر و رودخانه و دريا است و بايد به تدريج كودك مهارت مديريت اقتصادي را ياد بگيرد. بر پرورش و آموزش پسر كه در آينده مدير اقتصادي منزل است و بايد نفقه بدهد بايد تأكيد بيشتري شود. بايد بين اميد منفعلانه passive hope و اميد فعال active hope تفاوت قائل بشويم همچنين بين خوش بيني واقع بينانه Realistic optimism و خوش بيني افراطي. نيز توجه داشته باشيم دوره كودكي تا 12 سالگي است و بايد متناسب به رشد كودك و به ويژه با نزديك شدن به دوره نوجواني شيوه هاي مديريت اقتصادي را يادش بدهيم و رياضي را كه در مدرسه يادگرفته اينجا عملا به كار بگيرد. پاسخ فوري به انتظارات و خواسته هاي كودك آنها را لوس و پر توقع و ناشكيبا بار مي آورد و عدم ارضاي خواسته سبب ناامني و يأس و ناكامي مي شود. بايد حد وسط رعايت شود با #كاميابيـبهينه كودك، اميدواري و واقع بيني را تجربه مي كند و دربرابر ناكاميها خويشتندار و شكيبا خواهد شد. پس يك دفعه هم تو دل كودك خالي شود نيز نبايد وعده هاي كاذب دهيم فرمودند كوكان وعده مي دهيد حتما وفا كنيد زير آنان گمان مي كنند روزي ايشان در درست شماست؛
إِذَا وَعَدْتُمُ الصِّبْیانَ فَفُوا لَهُمْ فَإِنَّهُمْ یرَوْنَ أَنَّکمُ الَّذِینَ تَرْزُقُونَهُمْ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَیسَ یغْضَبُ لِشَیءٍ کغَضَبِهِ لِلنِّسَاءِ وَ الصِّبْیانِ
(وسائل الشيعه، ج15، ص207)
🌸✍️ محمد حسين قديري، كانال تلگرامي دين و روان شناسي
همسرگزيني
🌼 پرسش:
سلام
من از الان بايد به فکر ازدواج باشم يا به فکر موفقيت در رشته تحصيلي و کارمرتبط با رشته تحصيلي؟
من پسري 18 ساله هستم و دليل من براي ازدواج اين است که دين خودم را حفظ کنم هم از لحاظ نياز هاي جنسي و هم روحي و رواني چون من تک فرزند هستم و نياز به آرامش دارم و همين طور نياز دارم يک نفر کنارم باشه به جز دوستان و پدر و مادر .
اگر من از الان به فکر مهيا کردن شرايط ازدواج باشم شايد نتونم در رشته اي که دارم در آن تحصيل مي کنم موفق باشم و نتونم موفقيت زيادي در کارم داشته باشم.
به نظر شما بايد چيکار کنم؟
🌸☘️☘️☘️☘️☘️🌸
🌼 پاسخ:
سلام بر شما
ممنون از اعتمادتون
بزرگوار هدف و انگيزه شما براي ازدواج به جا و نيكو است. همين طور كه براي ساختن خانه نياز به شرايط و امكانات متعددي داريم براي بنا كردن خانواده نيز نياز به شرايط و امكانات و بلوغ هاي مختلفي داريم. بنابراين براي زمان ازدواج نمي توان نسخه پيچيد بايد مجموع شرايط را در نظر گرفت. به طور معمول پسران در سن 25 الي 27 سالگي بالغ مي شوند مگر موارد خاص كه بايد بررسي شود.
براي ازدواج بايد در كنار توكل به خدا، برنامه اقتصادي، شغلي شما معين باشد. لازم است به بلوغ اجتماعي رسيده باشيد و مهارت هاي ارتباطي خوبي بلد باشي. بايد بتواند به موقع هيجان هاي خشم و نفرت خود را مهار كني. اختلافات را مديريت و رفع كنيد. همچنين بتوانيد زندگي مستقل با مرزهاي خاصي ترتيب دهيد و مانع رازگشايي و دخالت ديگران شويد.
در برابر بايد همسري گزينش كنيد كه او هم به بلوغ فكري و عاطفي و اجتماعي و مهارت هاي زناگي رسيده باشد. معمولا دختران در سن 25 سالگي به بلوغ مي رسند. البته مواردي هم هستند كه حدود بيست سال هم بالغ مي شوند.
مشاوره ازدواج براي معين كردن معيارها و كشف تناسب هاي دقيق لازم ست.
بنابراين حتي اگر شرايط ازدواج و بلوغ لازم را داشتيد بايد دقت كنيد تا همتاي سازگار و متناسب بيابيد تا در مسير تحصيل بال و هميار شما بشد نه وبال و بارتان.
پس اگر بلوغ شما مورد تأييد مشاور بود و همسر همتايي داشتيد و از حمايت هاي لازم اقتصادي برخورددار بوديد مي توانيد به ازدواج فكر كنيد. وگرنه با ورزش و گزينش دوستان با نشاط و معنوي و كوشا و مطالعه برنامه تحصيلي را در پيش بگيريد تا زماني كه شرايط فراهم شود در اين مدت مي توانيد درباره ازدواج هدفمند مطالعه كنيد و جلسات علمي شركت كنيد.
تذكر: در كنار توكل و باور به رازق بودن خداوند بايد كار و تلاش كرد و به فكر اقتصاد هم بود. حضرت شعيب حضرت موسي را داماد خود كرد و با او قرارداد بست كه 8-10 سال كار كند.
منبع براي مطالعه:
همسرگزيني با عشق يا خرد، يونس نابدل، نشر ارجمند
🌺
☘️🌺
🌺☘️🌺☘️🌺☘️
https://ble.ir/pasokhgoo3
اینگونه #وسواس در وضو گرفتن آیت الله بروجردی رفع شد
آیت الله العظمی بروجردی(ره) میفرمودند از روز های اولی که باصفهان وارد شدم حوزه درس مرحوم دُرچه(آیت الله العظمی سید محمد باقر دُرچه ای) رفتم و این مرد عالیقدر با آن همه فضائل علمی و ملکات اخلاقی بقدری نسبت بمن اظهار مهر میکرد که حد نداشت و همین محبت های پدرانه بود که آیت الله بروجردی تا آخرین روزهای زندگی از مرحوم درچه بنام یک شخصیت بزرگ تجلیل نموده و برایش طلب مغفرت میفرمودند.
نقل میکردند در ابتدای ورودم به اصفهان در امر وضو وسواس بودم، هر روز مدتها باید کنار حوض بنشینم دست و صورتم را تمیز کنم و اینکار ساعتها از اوقاتم را ضایع میکرد. ابتدا در نظرم موضوع مهم نبود ولی بعدا دانستم که مبتلا شده ام ولی چاره هم نداشتم تا اینکه اتفاقا مرحوم درچه فهمید.
چندروز خود ایشان بالای سر من میایستادند تا وضو بگیرم و بعد که خیلی زود بخیال خودم وضوی باطلی می گرفتم مرا وادار می کردند که باهمان وضو نماز بخوانم وآن وقت بسایر طلاب مدرسه سفارش می فرمودند که از من مواظبت کنند که دوباره نماز نخوانم تاوقت بگذرد و بقدری در این موضوع مراقبت کردند که بکلی آن حالت را ترک گفتم.
منبع: شيعه نيوز♦️
#وسواس فكري و عملي
#نموار وسواس
#مواجهه شجاعانه
#اجتناب مصرانه از تكرار
.♦️🌸
#تحليل_روان_شناختي حديثي مشهور
حكايت مشهوري در چند روايت از شيعه و سني نقل شده است:
وقتي سعدبن معاذ، رئيس قبله اوس،صحابي با كرامت پيامبر اعظم از دنيا رفت پيامبر در تشييع جنازه اش شركت كردند و فرمودند ملائكه در صفوف فشرده در اين مراسم حاضر بودند. سعد را در خانه بزرخي اش آرميد. مادرش گفت: پسرم بهشت گوارايت باد. پيامبر به او گفتند سعد #فشار_قبر دارد چون در منزلش برخوردهاي تلخ و تندي داشته است
👈💡نقد و نظر
بي ترديد و شك، روايات و آيات متعددي در مذمت تندخويي و خشم داريم. بنابراين بعيد نيست كه سعد به خاطر رفتار تلخ و تندش گرفتار عذاب برزخي شود. ولي چيزي كه اينجا بسيار حساس است و با نگاه #روان_شناختي پيامبر همساز نيست اين است كه چگونه پيامبر مهرباني با مادر عزاداري كه سمبل عاطفه و محبت است اينگونه صحبت مي كنند؟
با شناختي كه با از منش و روش پيامبر ژرف انديش و نازک بين داريم اين روايت نياز به تأمل دارد. يا كل روايت نقل نشده است و به ساختار و بافتار عنايت نشده است. يا روايت از ريشه معتبر نيست.
اگر روايت صحيح باشد بايد در ساختار و بافتار خودش تفسير و تبيين شود. مثلا ممكن است خود مادر سعد از پيامبر كمكي خواسته باشند تا براي آخرتش كاري كند. يا پيامبر در جمع چنين نفرموده باشند و با مقدماتي با توجه به ظرفيت آن مادر چنين سخني را بيان كرده باشند و توصيه هايي هم كرده اند تا عذاب رفع شود: مانند جلب رضايت همسر و فرزندان سعد و طلب حلاليت از آنها.
متاسفانه روايت بدون تحليل بيان مي شود معمولا و به آسيب هاي حواشي آن توجه نمي شود.
✍️محمدحسين قديري، كانال تلگرامي دين و روان شناسي
🌸
آیت الله جوادی
معنای #توکل این نیست که مرزبندی بکنیم و بگوییم این بخش اول مال ما است و این بخش دوم مال خداوند است، نه در همین بخش اول که ما کار میکنیم، این کار را هم باید با توکل انجام دهیم نه این که بگوییم تا این جا کار من است و بقیهاش از آن خداوند و «الله» است، توکل یعنی این که همینی که من انجام میدهم به قدرت و نیروی الهی انجام میدهم.
🌸
هدایت شده از زندگي آرام
🌸سوراخ نكردن بالون #حرمتـخود
از نظر دين احساس ارزشمندي براي موفقيت، شادكامي، اعتماد به نفس و سلامت روان و كمال اخلاقي و معنوي همچون خرج موشك است. بنابراين در روابط بايد به شدت مراقب باشيم بالون احساس ارزشمندي خود و ديگران را سوراخ يا پاره نكنيم. گاهي كمك ناشيانه مي تواند در اين بالون حساس
سوراخ و شكاف ايجاد كند. در روش كمك مالي، صدقه، خمس، كفاره يا زكات يا قرض و وام دادن به نيازمند بايد خيلي مراقب باشيم به جاي اصلاح ابرو كورشان نكنيم. از بين اينها با #كفاره روزه دادن كه شروط خيلي خاص دارد حساسيت بيشتري دارد. اگر خواستيم به آبرومندي مثلا #كفاره_روزه بدهيم و احتمال مي دهيم از ما #شرم مي كند و شكننده است بايد به کسی که #فقیر است یا از طرف فقیر وکالت دارد بدهند تا تبدیل به گندم کند و سپس بفروشد بعد پولش را به هر فقیری مایل بودند با هر مصرفی برسانند.نیاز نیست حتما این فقیر آشنا باشد می تواند از فقیر دیگری وکالت در اخذ این پول ها را داشته باشد و به فقیر دیگری بدهد
✍️كانال زندگي آرام، محمدحسين قديري(روان شناس) و دكتر سيد مصطفي سجادي( استاد فقه)
🍂🔑🌟
أَوَلَمْ يَرَوْا إِلَى الطَّيْرِ فَوْقَهُمْ صَافَّاتٍ وَيَقْبِضْنَ ۚ مَا يُمْسِكُهُنَّ إِلَّا الرَّحْمَٰنُ ۚ إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ بَصِيرٌ سوره ملک، 19
آیا به پرندگانی که بالای سرشان است، و گاه بالهای خود را گسترده و گاه جمع میکنند، نگاه نکردند؟! جز خداوند رحمان کسی آنها را بر فراز آسمان نگه نمیدارد، چرا که او به هر چیز بیناست!
#شگفتی_های_آفرینش
🌸🌸🦅🦅🦅