53.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔵 برندگان نوبل فیزیک ۲۰۲۲ چطوری اثبات کردن که انیشتین در مورد کوانتوم اشتباه میکرده؟
سال ۲۰۲۲ جایزه نوبل فیزیک به سه نفر اعطا شد که در مجموع یکی از چالشبرانگیزترین مسايل مکانیک کوانتوم رو حل کردند و اثبات کردند که جهان به صورت محلی یا لوکال، واقعی نیست. آزمایشات اونها در واقع نامساوی بل رو رد کرد، اشتباه بودن ایده انیشتین رو در مورد مکانیک کوانتوم اثبات کرد و حقیقتی جالب رو در مورد عالم کوانتوم و ذرات در هم تنیده تایید کرد. در این ویدئو سعی میکنم به زبان ساده ماجرای این کشف و حقیقت اونرو بیان کنم و توضیح بدم که چرا تیترهای رسانهها در مورد این کشف کمی گمراهکننده است.
همچنین توی این ویدئو در مورد تئوری نامساوی بل و روش دقیق آزمایشی که نشون داد انیشتین تا حدودی اشتباه میکرده، توضیحاتی میدم.
🧑🏻💻 تولید محتوا توسط مجله خلقت
#کوانتوم #نامساوی_بل #متغیر_پنهان #انیشتین #QC38
🌀 @QuantCamp | کمپین کوانتوم
39.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔵 آیا طبق کوانتوم جهان ما بر اساس تصادف و شانس کار میکنه؟ نظریههای رقیب مثل مکانیک بوهمی چی میگن؟
بر اساس باور عمومی، از نگاه مکانیک کوانتومی همه چی تصادفی و شانسیه و ماده قبل از مشاهده، واقعیت عینی نداره و ذرات در حالت دوگانه موج و ذره هستن. ولی این برداشت فقط حول یه تعبیر خاص از مکانیک کوانتومی به اسم تعبیر کوپنهاگی شکل گرفته در حالیکه نظریههای دیگهای هم وجود دارن که بر اساس همین آزمایشات کوانتوم شکل گرفتن اما کاملا در نقطه مقابل این دیدگاه رایج هستن که از اونها به عنوان تعابیر مختلف مکانیک کوانتومی یاد میشه. توی این ویدئو به یکی از این نظریات به اسم مکانیک بوهمی یا نظریه موج-خودران میپردازم.
اصلاحیه : دو تا اشتباه املایی توی ویدئو هست که اینجا اصلاح میکنم:
اثر شبح وار از راه دور( به جای اثر شبهوار)
Copenhagen interpretation (به جای Copenhagian interpretation)
🧑🏻💻 تولید محتوا توسط مجله خلقت
#کوانتوم #مکانیک_بوهمی #تفسیر_کوپنهاگی #QC44
🌀 @QuantCamp | کمپین کوانتوم
38.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔵 راه حل دانشمندان ایرانی برای حل مشکل صد ساله کوانتوم
یکی از بزرگترین مشکلات مکانیک کوانتوم علی رغم همه دستاوردها و تکنولوژیهایی که برای ما به همراه داشته این هست که هنوز کسی معنا و مفهوم پدیدههای کوانتومی رو نمیدونه. یعنی کسی نمیدونه که مثلا تابع موج در واقع چیه و موقع مشاهده یا اندازه گیری دقیقا چه اتفاقی میافته. افراد زیادی تلاش کردن که جواب این سوالات رو بدن و این تلاش منجر شده به ارائه تفاسیر مختلفی از مکانیک کوانتومی که هر کدوم ادعا میکنه ماهیت و مفهوم این پدیده های کوانتومی رو فهمیده.
توی ویدئویی مفصل به این تفاسیر پرداختم و توضیح دادم که بزرگترین مشکل در حال حاضر کوانتوم اینه که هیچ آزمایشی طرح نشده که بتونه نشون بده کدوم یک از این تفاسیر درست هستن.
حالا یک گروه از پژوهشگران ایرانی از دانشگاه شریف که در حوزه فیزیک بنیادی کار میکنن به سرپرستی دکتر علی آیت راهی رو پیشنهاد دادن که شاید بتونه این مشکل صد ساله رو حل کنه. توی این ویدئو میخوام به این موضوع بپردازم و یه گپی هم با دکتر آیت بزنم. #QC75
🧑🏻💻 تولید محتوا توسط مجله خلقت
🌀 @QuantCamp | کمپین کوانتوم
40.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔵 یک توضیح ساده و کامل درباره اصل عدم قطعیت هایزنبرگ و تبدیلات فوریه- مشاهده این اصل با یک آزمایش ساده
اصل عدم قطعیت هایزنبرگ یکی از مفاهیم اساسی و پایهای توی مکانیک کوانتومی به حساب میاد ولی در مورد این اصل کجفهمیهای زیادی وجود داره. مثلا همه تصور میکنند که این اصل فقط مربوط به دنیای کوانتومی ذرات میشه و یا اینکه مربوط به محدودیت ابزار و یا تاثیر ابزار اندازهگیری روی سوژه مورد اندازهگیری میشه. توی این ویدئو در مورد این کجفهمیها صحبت کردم و به زبان ساده توضیح دادم که اصل عدم قطعیت در حقیقت چی میگه و سعی کردم با کمی ورود به ریاضیات مربوط به این اصل و تبدیلات فوریه، در حد ریاضیات دبیرستان، کمی تخصصیتر هم بهش بپردازم.
🧑🏻💻 تولید محتوا توسط مجله خلقت
#کوانتوم #اصل_عدم_قطعیت #تبدیلات_فوریه #QC50
🌀 @QuantCamp | کمپین کوانتوم
به یاد «حکیم هزارهها» شیخ الرئیس ابوعلیسینا
🔰 *همایش معرفی رشتههای علوم پایه* (فیزیک، شیمی، زیست و ریاضی) *و فلسفه*
🌀 * _ویژه کنکوریها!_ *
⏰ *زمانبندی برنامه*
➖ `1`5:15 | شروع و مقدمه
🔭 15:30 | *فیزیک:* _امیرمحمد ذاکری_
🧪 16:00 | *شیمی:* _علیرضا بدیعی_
🧬 16:30 | *زیست:* _سیدحسین ثمره طاهری_
🧮 17:00 | *ریاضی:* _لیلا ابوسبا_
🪞 17:30 | *فلسفه:* _مریم جایروند_
❓ 18:00 | پرسش و پاسخ
‼️ *جمعه، ۱۶ شهریورماه*
🌐 همه ارائهها به صورت مجازی و در [اتاق مجازی ژرفا](http://vc.sharif.edu/zharfa) برقرار خواهند بود.
🆔 @Zharfa90
42.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔵 بررسی کامل تمامی تفاسیر مطرح مکانیک کوانتومی! دعوای فیزیکدانان بر سر مفهوم کوانتوم!
توی این کانال ویدئوهای زیادی در مورد کوانتوم ساختم و توی یکی از آخرین این ویدئوها که در مورد یکسری باورهای غلط در مورد کوانتوم بود مفصل توضیح دادم که این مباحثی که خیلی از جاها میشنوید به کوانتوم نسبت میدن بیشتر مربوط به تفاسیر کوانتوم میشه نه خود اصل این علم.
توی این ویدئو سعی میکنم صرفا یک اشاره کوتاه و گذرا به همه این تفاسیر داشته باشم و خیلی هم وارد جزئیات این تفاسیر نمیشم. در انتهای ویدئو هم یک موضوع مهم رو مطرح میکنم. #QC69
🧑🏻💻 تولید محتوا توسط مجله خلقت
🌀 @QuantCamp | کمپین کوانتوم
14.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🧬 کشف اسرار فیزیک کوانتومی: از توپهای بیلیارد تا ذرات موجی و برهمنهی!
این ویدئو شما را به دنیای معجزههای فیزیک کوانتومی راهنمایی میکند. از توپهایی که از دیوارهها عبور میکنند تا گربهای که هم زنده و هم مرده است، همه چیز در اینجا طبیعی است. به همراه دوستان خود به اشتراک بگذارید و جذابیت فیزیک کوانتومی را تجربه کنید! #QC61
💻 تولید محتوا توسط کانال فیزیک اندیشه
🌀 @QuantCamp | کمپین کوانتوم
◀️ نشریه انجمن علمی دانشجویی فلسفه فیزیک دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام، از پژوهشگران محترم و علاقمندان به حوزه فلسفه فیزیک دعوت مینماید تا آثار علمی خود را جهت بررسی و چاپ در این نشریه ارسال نمایند.
این آثار میتواند شامل یادداشتهای علمی، داستانها و حکایتهای علمی، شرح آیات و روایات، اخبار، دستاوردها و سایر قالبهای خلاقانه مرتبط با فلسفه فیزیک باشد.
▫️خواهشمند است آثار خود را با رعایت موارد زیر به آیدی @sobh_313 ارسال فرمایید:
🔸موضوع آثار باید در حوزه فلسفه فیزیک باشد.
🔸حجم آثار حداکثر 700 کلمه باشد.
🔸منابع مورد استفاده در انتهای آثار ذکر شود.
🔸عنوان آثار باید مرتبط و گویای محتوا باشد.
🔸ترجیحا یادداشتها همراه با تیترهای مناسب، عکس یا نمودار مرتبط با موضوع ارسال شوند.
.
🔰 «فیزیک در سینما!» | قسمت اول
«نقض قانون اول [ترمودینامیک] در فیلمهای سینمایی را هرگز نباید بخشید. اما با این حال بسیار رایجاند.
در فیلم «هالک» (۲۰۰۳) دانشمندی که به نظر آدم بیعرضهای میآید، با دریافت مقدار نامعلوم مادهای، به موجود وحشی حجیمی، که دو برابر قد دارد، تبدیل میشود. هالک انرژی حاصل از کوشش و تلاش دیگران برای کشتن او را نیز جذب میکند و بزرگتر میشود.
بله صحیح. انرژی میتواند به ماده تبدیل شود؛ اما انجام چنین تبدیلی بیاندازه مشکل است و برای تولید یک مقدار بسیار کوچک جرم، مقدار عظیمی انرژی لازم است. انرژی حاصل از یک بمب هستهای تقریبا ۱۰۰ مگاتنی -بزرگترین بمبی که تا کنون ساخته شده است- با فرض اینکه بازده تبدیل، ۱۰۰٪ باشد، میتواند فقط ۱۰ پوند ماده (۴/۶ کیلوگرم) ایجاد کند. اما مقدار انرژیای که هالک جذب میکرد بسیار ناچیز بود. حتی اگر او میتوانست از این انرژی برای افزایش دادن جرم خود استفاده کند، نتیجه نمیتوانست چندان محسوس باشد.
تنها امکانی که واقعاً برای هالک وجود داشت یافتن منبع مادهای بود که بتواند به آسانی گسترش یابد و اين تنها گزینه، هواست. چگالی هوا بهزحمت حداقل هزار بار کمتر از چگالی هالک است و برای اینکه هالک بتواند با جذب جرم به اندازه کافی بزرگ شود باید به دور او گردبادی از هوا ایجاد شود.
البته، نیازی نیست بگویم که این موضوع این بار با علم شیمی منافات دارد؛ در واقع چندهزار پوند اتم اکسیژن و نیتروژن چگونه میتوانند به موادی از نوع هالک تبدیل شوند؟»
📚 فیزیک در سینما؛ فیزیک نابخردانه و توهینآمیز فیلم
👤 تام راجرز
#کتاب
#بریده_کتاب
🆔 @Zharfa90
هدایت شده از گروه علمی طبیعیات موسسه نفحات
موسسه آموزشیپژوهشی نفحات برگزار مینماید:
سلسله جلسات فلسفه و فیزیک
💡در راستای امتداد مبانی فلسفه اسلامی در مسائل و چالش های بنیادین فیزیک نظری
📚 به محوریت و به ترتیب مباحث کتاب فلسفهی فیزیک تیم مادلین
🖋 با حضور اساتید، فارغالتحصیلان و دانشجویان فیزیک و فلسفه اسلامی
✅ حضور برای عموم آزاد است. در صورت تمایل به حضور در جلسات، فرم زیر را تکمیل نمایید:
https://digiform.ir/philosophy_physics
⏰ زمان: پنجشنبهها (یکهفتهدرمیان)
اولین جلسه ۵ اُم مهرماه خواهد بود.
🏫 مکان: قم، بلوار عطاران، کوچه عطاران۸، فرعی شهیدعزتیپور، پلاک ۱۰/۱، موسسه نفحات
@Philosophy_physics
@nafahat_eri
🔰 «پارادوکس حقیقت و قدرت» - قسمت اول
علم از حقیقت سخن میگوید و از تعلق نامشروطش به حقیقت نیرو میگیرد. علم ممکن است کارآمد، قدرت آفرین، رفاهبخش یا حتی شیرین و امیدبخش باشد اما در مرتبهی نخست به هیچ یک از اینها متعهد نیست و ابایی ندارد که شیرین و امیدبخش یا تلخ و مایوسکننده باشد: تعهد علم بیان نامشروط حقیقت است.
با این وصف چه انتظاری میتوان از علم داشت؟ وقتی علم در ذات خود متعهد به قدرت یا رفاه یا امیدبخشی نیست، چگونه میتواند برای این امور سازماندهی شود؟ ما عادت داریم که به ما بگویند علم و حقیقت به خودی خود امیدآفرین و قدرتآفرین هستند در حالی که چنین سخنانی یکسره از سرنادانی و بیاطلاعی است. علم همانقدر که امیدآفرین است ناامید میکند و از مهمترین ویژگیهای علم ایجاد ناامیدی و ضعف است زیرا کسی که به حقیقت رو میکند باید آماده باشد بسیاری چیزها را از کف بدهد تا عهد خود با علم و حقیقت را به جا آورده باشد. تعداد صاحبنظران و عالمانی که تمام عمر خود را در فقر به سر بردهاند بیشمار است و تعداد آنها که جان خود را در راه حقیقت از دست داهاند هم بسیار. پس چگونه میتوان چشم امید بدان داشت؟ چگونه میتوان از آن حشمت سلیمانی طلبید؟ دست کم چه تضمینی هست که رفتن یک جامعه به سوی علم همان کاری را با او نکند که با بسیاری از اهل علم کرد؟ البته امروز جهان ما پر است از دانشگاهها و پژوهشگاههایی که قدرت و رفاه و ثروت میسازند و رشک هر سیاستگذار و حکمرانی را برمیانگیزند و آنهم آنقدر زیاد که حکمران و سیاستگذار دست و پای خود را در برابر این همه شکوه و قابلیت گم میکند و بی مهابا در پی امیدبخشی به ملت خود و در پی اصلاح امور مملکت خویش از خزانه و سازماندهی چیزی کم نمیگذارد.
اگرچه علم همواره و از دورترین گذشتهها استعداد خود را در رفاهآفرینی و نویدبخشی نشان داده و نمیتوان تاریخ تکنولوژی را منحصر به دوران ما شمرد اما در هیچ زمانی مسالهی پیوند قدرت و دانش تا این حد تنگاتنگ نبوده است. اکنون هر روز بیشتر و بیشتر نهادهای علمی به نهادهایی حکومتی بدل میشوند و دولت هم یک مشتری بزرگ و هم بزرگترین سازماندهیکنندهی نهادهای علمی است. البته که این سازماندهی همواره شکل مستقیم ندارد اما هیچگاه حکومتها تا این حد نهاد علم را برنامهریزی نکردهاند. برنامهریزی نهاد علم اختراعی تازه است و خوب است بدانیم تا چه حد دشوار و طاقت فرسا بوده زیرا همواره خود را در برابر این پارادوکس میدیده که علم را نمیتوان سازماندهی کرد زیرا حقیقت تنها تعهد علم است.
🔻 ادامه دارد...
👤 علیرضا شفاه، مدیر مسئول فصلنامه علم و سیاست بابل
🆔 @Zharfa90
🔰 «پارادوکس حقیقت و قدرت» - قسمت دوم
هنری چِسبرو، پایه گذار مفهوم نوآوری باز و رییس مرکز نوآوری باز دانشگاه برکلی آمریکا، در کتاب «نوآوری باز» تاکید میکند که انتقال از دانشگاه آلمانی به الگوی آمریکایی دانش سازماندهی دانش برای قدرت را متحول کرده است. تحولی که آن را با کلماتی چون نوآوری، تجاریسازی، مدیریت دانش، تجارت ایده و امثال آن به یاد میآوریم. الگوی آمریکایی دانش اکنون جهانگیر شده است. چسبرو با تاکید توضیح میدهد که چگونه این الگویی «آمریکایی» است و نه «آلمانی» و نه «اروپایی». اما مگر الگوها میتوانند جغرافیا و تاریخ داشته باشند و مگر یک شیوهی خوب مدیریت کردن میراثی انسانی و عام نیست که همگان میتوانند از آن بهره ببرند؟
هر چقدر هم که باورش برای سیاستگذاران کشورهای در حال توسعه دشوار باشد، پارادوکس مدیریت دانش، یعنی مواجهه با هزینهای که دانش روی دست انسان میگذارد، آنقدر بغرنج هست که به عنصری هویتی برای کشورها و ملتها تبدیل میشود. کشوری که به تجاریسازی دانش دست مییازد و قدرت را در نهاد دانش اولویت میدهد، دربارهی امور بسیار مهمی تصمیم خود را یکسره کرده است. چنین کشوری اولویتهای خودِ علم یعنی مسایلی را که برای علم از جهت تعهدش به خود حقیقت در میان است و نه کاربردها و کارآمدیها، یا به تعویق میاندازد و یا در نهادهای علمی مجزا پیگیری میکند.
🔻 ادامه دارد...
➖ قسمت اول
👤 علیرضا شفاه، مدیر مسئول فصلنامه علم و سیاست بابل
🆔 @Zharfa90