eitaa logo
انجمن علمی ژرفا
345 دنبال‌کننده
143 عکس
44 ویدیو
20 فایل
ژرفا؛ انجمن علمی میان‌رشته‌ای فیزیک، ریاضی و فلسفۀ علم دانشگاه صنعتی شریف کانال رسمی اطلاع‌رسانی فعالیت‌های انجمن علمی ژرفا و اخبار علمی 🌐 Zharfa90.ir 📺 aparat.com/Zharfa 📸 instagram.com/Zharfa90 💬 @SalamZharfa کلاس مجازی: 🔗 vc.sharif.edu/zharfa
مشاهده در ایتا
دانلود
به نام خدا کانال انجمن علمی ژرفا شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ فعالیت خود را در پیامرسان ایتا آغاز کرد. 🌐 http://zharfa90.ir 🆔 @Zharfa90
📈نخستین نشست #هم‌اندیشی اساتید و دانشجویان در خصوص مسائل #پژوهشی دانشکده فیزیک دانشگاه شریف 📆سه‌شنبه ۱۸ اردی‌بهشت 🕰ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۵ 🚪سالن پرتوی دانشکده فیزیک شریف 📨 info@zharfa90.ir 🆔 @Zharfa90
🌍 به ژرفا - انجمن علمی میان‌رشته‌ای فیزیک، ریاضی و فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف - بپیوندید. 🎨 https://zharfa90.ir/پیوستن-به-انجمن-علمی-ژرفا/ 🆔 @Zharfa90
انجمن علمی ژرفا
📈نخستین نشست #هم‌اندیشی اساتید و دانشجویان در خصوص مسائل #پژوهشی دانشکده فیزیک دانشگاه شریف 📆سه‌شنبه
اطلاع‌رسانی از راه‌های مختلف انجام شد. داخل دانشکده هم پوسترها را نصب کردیم. دعوتنامه‌ها برای همه ارسال شد؛ با مساعدت ریاست دانشکده برای تمام دانشجویان دانشکده ایمیل فرستاده شد و از اساتید، حضوری و ایمیلی دعوت شد تا در برنامه شرکت کنند. این فقط ژرفا نیست؛ به عبارتی نخستین "هم‌اندیشی" عمومی اساتید و دانشجویان دانشکده‌ی فیزیک دانشگاه شریف است برای حل مشکلاتی که همه به وجودش اذعان دارند ولی فرصتی پیش نیامده تا دور هم جمع شده، هم‌فکری کرده و برایشان چاره‌اندیشیِ کنیم. از مقاله‌زدگی بگیر تا مشکلات بودجه و حقوق دکتری و بی‌برنامگی‌ها و ... که هر کدام به نوعی برای پژوهش درجه یک در دانشکده‌ی ما معضل‌آفرین شده است. شاید این مشکلات کلان‌تر از دانشکده‌ی ما باشند، ولی دانشکده‌ی فیزیک دانشگاه شریف در جایگاهی قرار دارد که اراده‌ی جمعی اعضای آن می‌تواند تغییرات کلان رقم بزند. این برنامه تجربه‌ی جدیدی برای دانشکده‌ی ماست. اگر تجربه‌ی موفقی باشد می‌تواند مسیر جدیدی را پیش روی ما قرار دهد و از این به بعد بیش از گذشته اساتید و دانشجویان برای حل مشکلات دور هم جمع شوند. اگر هم تجربه‌ی ناموفقی از آب در بیاید باید عقلا درین باب تعمق کنند و راهکارهای بهتری پیشنهاد دهند. باید منتظر ماند و دید چه خواهد شد. امید به خدا.. 🔺نخستین نشست هم‌اندیشی در خصوص مسائل پژوهشی دانشکده‌ی فیزیک دانشگاه صنعتی شریف، سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت، ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۵، سالن پرتوی دانشکده فیزیک دانشگاه شریف 🆔 @Zharfa90
N1686_2_02-09-2017.pdf
372.5K
〽️تحصیلات تکمیلی زنجان چطور تحصیلات تکمیلی زنجان شد؟! از دیواری که دور دانشگاه نکشیدیم تا تورم کارمندی که نداریم و اعتمادی که به مردم کردیم. 💭 دکتر یوسف ثبوتی با مجله دانشگاه امروز 🆔 @Zharfa9
ژرفانامه ۰۰۷.pdf
1.9M
🌻 نسخه‌ی الکترونیکی ۰۰۷ (تیرماه ۱۴۰۲) 📍ویژه‌نامهٔ ماهیت ساعت؛ از تحولِ زمانی زمان تا مسئلهٔ زمان: پاشنه آشیل نظریه کوانتوم! 🆔 @Zharfa90
🔰ریاضیات عالی در ایران ▫️در آستانه سی‌سالگی حداکثر چیزی که درباره ریاضیات عالی در ایران می‌دیدم این بود که انتظار داشتم تحقیقات ریاضی در شریف شکوفا شود و بیش از این چیزی نمی‌دیدم. ▪️اما اگرچه آن اتفاق در IPM افتاده است، در چارچوب بسیار کوچکتری از آنچه در شریف انتظار داشتم، با این‌حال می‌بینم ریاضیات عالی در بسیاری از دانشگاه‌های ایران در نهایت شکوفا خواهد شد. ▫️خیل فارغ التحصیل بسیار قوی و توانا در دوره‌های دکترای داخل و خارج که بسیاری از آنها اساتید دانشگاه‌های برتر داخل هستند و بسیاری اساتید دانشگاه‌های برجسته در سراسر دنیا شبکهای را تشکیل خواهند داد که ریاضیات عالی را در ایران ارتقا خواهند داد. ▪️این شکوفایی چنان برجسته خواهد بود که آرزوی برپاکنندگان IPM را برآورده خواهد کرد و سطح ریاضی ایران با هند قابل مقایسه خواهد بود و تازه این کمترین چیزی است که می‌توان انتظار داشت. ▫️اینطور که من می‌بینم در یک نگاه جمعی چندین دانشگاه برتر در این شکوفایی نقش خواهند داشت. اما در نگاهی فردگرایانه که افراد را عصاره زمان خود می‌بیند من زنجیره هشترودی، مصاحب، شهشهانی را مسئول این شکوفایی می‌دانم. ریاضیدانان جوان بسیاری می‌شناسم که می‌توانند کاندید من برای قهرمان بعدی در این زنجیره باشند. 📝روایت من از دانشکده علوم ریاضی دانشگاه‌ صنعتی شریف - قسمت دهم 👤آرش رستگار 💠 🆔@Zharfa90
🔰مفهوم اجتماع علمی؟! 🔸مجموعه دانشگران به تنهایی یک اجتماع علمی نمی‌سازد. ما در ایران جامعه دانشگاهی یا جامعهٔ فیزیک‌دانان داریم؛ اما به نظر می‌رسد هنوز اجتماع علمی و اجتماع فیزیکدانان به وجود نیاورده‌ایم. 🔹یکی از مظاهر نبود اجتماع علمی در ایران، این است که ما معمولاً برای کسب اعتبار علمی به اجتماع علمی بین المللی محتاجیم. هنگامی خود را، یا کار علمی خود را، معتبر می‌دانیم که گروه هم قطاران ما، در کشورهای صنعتی پیشرفته به آن اعتبار بدهند؛ گرچه گاهی دلخوشیم به اعتباری که بخش‌های سیاسی کشورمان به ما متخصصان می‌دهند و در نبود اعتبار از اجتماع علمی بین‌المللی به همین اعتبار سیاسی اکتفا می‌کنیم. 🔸به همین علت هم هست که هنوز همایش‌های علمی‌ما، چه آن‌ها که انجمن‌ها برگزار می‌کنند، یا دیگر نهادهای علمی ما، محملی نشده است برای محک زدن کار علمی دانشگران. همین طور هنوز مجلات علمی ما نقش محوری در محک زدن نتایج کار تحقیقاتی و در معرض قرار دادن این نتایج به عهده نگرفته‌اند. هنوز ما مرجعی برای تعریف اخلاق علمی و نیز برای تعیین انحراف از یک عرف اخلاق علمی به وجود نیاورده‌ایم، هنوز از تعداد قابل توجهی پایان نامه در مقطع‌های گوناگون دفاع می‌شود که کپی، یا تقریباً کپی، از پایان‌نامه‌های داخلی و خارجی است. 🔹اینکه حتی دانشگاه‌های مثلا پژوهشی ما، از جمله دانشگاه شریف، در تابستان تعطیل می‌شود بیانگر غالب بودن فرهنگ آموزشگری و آموزشگاهی بر فرهنگ دانشگاهی و دانشگری در سپهر علم ایران است. 🔸سیاهه این رفتارهای خارج از عرف بین الملل، یا نقص‌های ناشی از نبود اجتماع علمی را، می‌توان گسترش داد. وجود این سوء رفتارها در شرایط کشور ما و در مقطعی از توسعه علمی که ما قرار گرفته‌ایم طبیعی است. نگران کننده این است که نهادهای علمی ما و دانشگران ما به این رفتارهای نابخردانه توجه نمی‌کنند یا کم‌توجهی می‌کنند. 📚مصداق‌های سندروم دوره‌ی نقل 📍سری پنجم؛ از سری‌ کتاب‌های "ایران من". 👤رضا منصوری 💠 🆔@Zharfa90
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
: قسمت اول 🔰 دوگانگی موج ذره چیست؟ در این ویدئو عجیب بودن مکانیک کوانتومی نسبت به مثال‌ها و عادت‌های روزمره را بررسی می‌کنیم. 🆔 @Zharfa90
🔰پیشنهادی برای مطالعه مقاله‌ی "اخلاق فناوری: چیستی و چرایی " نوشته‌ی دکتر ابوطالب صفدری، پژوهشگر پسادکتری فلسفه، دانشگاه برمن آلمان 📄 بخشی از این مقاله برای مطالعه‌ی شما مخاطبین، برگزیدیم... ۲.۱.۱. ساعت امروزه ساعت یکی از اجزایِ عادیِ زندگی شده است و توجه زیادی به خود جلب نمی‌کند. در حالی که بررسیِ سیرِ ظهور این مصنوع تکنیکی نشان می‌دهد که ساعت منجر به تحولاتی بسیار عمیق در جوامع بشری شده است. تحولاتی در سطح باورها و جهان‌بینی‌ها که به هیچ وجه قابلِ تقلیل به وجه ابزاری و فنیِ آن نیست. یعنی این تحولات را نمی‌توان به چرخدنده‌های ساعت یا بازدهیِ آن نسبت داد. این تحولات آنچنان عمیق و گسترده هستند که فهمِ آنها با اشارۀ صِرف به وجه ابزاریِ ساعت – به عنوان وسیله‌ای که زمان را نشان می‌دهد- ناممکن است. لوئیس مامفورد[۱۰]مورخ، جامعه‌شناس و فیلسوف تکنولوژیِ آمریکایی‌تبار تحلیل درخشان و بصیرت‌آفرینی از تحولاتِ ایجاد شده توسط ساعت به دست داده است. او پس از مرورِ تاریخِ تقویمیِ اختراع ساعت توسط راهبان مسیحیِ ساکن در کلیسا چنین می‌نویسد: آلفرد وایتهد یکی از بنیان‌های فیزیکِ مدرن را این باورِ اسکولاستیکی می‌داند که کائنات توسط خداوند منظم شده‌اند؛ اما در پسِ این باور همان نظمی قرار دارد که –پیش‌تر و به واسطۀ اختراع ساعت- در خودِ نهادِ کلیسا ظاهر شده بود (Mumford, 1955, p. 13). به عبارت دیگر باور به جهانی منظم که پیش‌شرط هرگونه تلاشِ علمی‌ست – چرا که دانشمند ابتدائاً باید باور داشته باشد که اساساً نظم و قانونی وجود دارد که با کاوش علمی قابل شناسایی‌ست- پیش‌تر توسط ساعتِ مکانیکی نهادینه شده بود. از نظر مامفورد انقلاب صنعتی نه با ماشین بخار که با همین ساعت آغاز می‌شود، وسیله‌ای که منجر به تقویت تفکر انتزاعی و کمّی شده است: …ساعت، بنا به ماهیتِ ذاتیِ خود، زمان را از حوادث انسانی جدا کرد و باور به جهانِ مستقلی متشکل از توالی‌هایِ به طور ریاضی محاسبه‌پذیر را تقویت نمود (Mumford, 1955, pp. 14–15). به این ترتیب ساعت منجر به تفکر انتزاعی و کمّی شد. تغییری آنچنان بنیادین که راه را بر انقلاب علمی باز کرد. انقلابی که توسط گالیله و با این شعار معروف آغاز شد: … فلسفه در همین کتابِ اعظمِ هستی نوشته شده، کتابی که همواره در برابر دیدگان ما گشوده است. اما این کتاب تا وقتی که کسی زبانش را نیاموخته و الفبایِ آن را نمی‌فهمد غیرقابل درک خواهد بود. و این کتاب به زبانِ ریاضی نوشته شده و الفبایِ آن مثلث‌ها و دایره‌ها و سایر اشکالِ هندسی‌اند.. (Drake, 2001, p. 84). این تغییرات در سطح عمیق‌تری هم ادامه پیدا کردند. ساعت وارد تفکر استعاریِ انسان شد[۱۱] و بخشی از جهان‌بینی او را شکل داد. به این ترتیب بشر، دیدگاهی مکانیکی به جهان پیدا کرد: جهان به مثابه یک ساعت عظیم و دقیق، و در ادامۀ این نگاه، خدا هم به مثابه یک ساعت‌ساز در نظر گرفته شد. بشر به تدریج به این فکر افتاد که همۀ وجوه حیات را کمّی‌سازی کند، مامفورد در ادامۀ همین تحلیل‌ها اشاره می‌کند که اساساً درکِ انسان‌های قرون وسطی از فضا و زمان با درکِ انسان‌های دورۀ رنسانس تفاوت داشته است (Mumford, 1955, p. 18). به این ترتیب می‌بینیم که اختراع یک مصنوع تکنیکی و رواج استفاده از آن در سطح جامعه منجر به چه تحولات بنیادین و عمیقی می‌شود. تحولاتی که دامنۀ آنها تا عمیق‌ترین لایه‌های جهان‌بینیِ انسان‌ها نفوذ می‌کند. آیا می‌توان این پیامدها را با وجه ابزاریِ ساعت تبیین کرد؟ آیا به سادگی می‌توان گفت ساعت، فقط یک وسیلۀ مکانیکی‌ست برای نشان دادن زمان و این بستگی به کاربر دارد که از آن استفادۀ خوب یا استفادۀ بد کند؟ 🔻 در شماره هفتم نشریه ژرفانامه هم می‌توانید در مورد ماهیت ساعت، بخوانید ... 🆔@Zharfa90
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
: قسمت دوم 🔰 مفهوم موج چه نقشی در مکانیک کوانتومی دارد؟ تعبیر احتمالاتی در مکانیک کوانتوم چه ربطی به موج دارد؟ در این ویدئو سعی می‌کنیم نسبت به جواب این سوالات حس پیدا کنیم. 🆔 @Zharfa90
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
: قسمت سوم 🔰 نحوه تولید انرژی در خورشید چگونه است؟ مکانیک کوانتومی چه نقشی در تولید این انرژی دارد؟ 🆔 @Zharfa90
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
: قسمت چهارم 🔰 ما قبل از کوانتوم هم با مفهوم عدم قطعیت روبرو شده بودیم. در این ویدئو عدم قطعیت در امواج را بررسی می‌کنیم. 🆔 @Zharfa90
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
: قسمت پنجم 🔰 ذات احتمال گرایانه کوانتوم در مورد مکان ذره به چه شکل است؟ ذره با احتمالی می تواند از سد پتانسیل بیشتر از انرژی اش بگذرد؟ (تونل زنی) عجیب است... 🆔 @Zharfa90
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
: قسمت ششم 🔰 مسئله گربه شرودینگر چیست؟ چالشی در مکانیک کوانتومی که بی‌پاسخ مانده است. 💬 پ.ن: توضیحی بر (collapse) : در مکانیک کوانتومی حالت سیستم می‌تواند ترکیب خطی چند حالت باشد و بعد از اندازه‌گیری حالت سیستم به یکی از حالات تغییر می‌کند( فرو ریزش می‌کند، منطبق می‌شود ، collapse می‌کند). 🆔 @Zharfa90
🔭گشت رصدی مجموعه تاریخی تخت‌ سلیمان 🔰 ویژه بارش شهابی برساوشی 🔹 تماشای بارش شهابی برساوشی در زمان اوج بارش 🔸رصد آسمان شب 🔹بازدید از مجموعه‌‌های تاریخی تخت‌سلیمان و گنبد سلطانیه 🔸گعده‌ی گفت‌‌و‌گو درباره‌ی جهان‌های موازی ⭕️حضور در جلسه‌ی توجیهی  برای شرکت در برنامه الزامی است. 📆۲۱ و ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ ❗️مهلت ثبت نام تا چهارشنبه ساعت ۲۱ می‌باشد و به دلیل محدودیت ظرفیت برنامه، اولویت با عزیزانی است که زودتر اقدام به ثبت نام کنند. 🔻ویژه دختران 🆔ثبت‌نام و اطلاعات بیشتر در پیام‌رسان‌های بله و روبیکا و تلگرام: @rasad_sharif یا پیام به شماره 09352393593 09391952369 🆔@Zharfa90