eitaa logo
مجله فرهنگی ضیاءالصالحین
3.1هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
4.6هزار ویدیو
130 فایل
«اهمیت فضای مجازی به‌اندازهٔ انقلاب اسلامی است.» هرکس از شما موقعیت ما را پرسید؛ بگوئید ما در موقعیت تنگه احد هستیم... تبلیغات 👇 @Admin_sardabir313 @adminziaossalehin14 #️⃣ کانال و صفحه ویراستی: @ziaossalehin @sardabir313
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم "هدیه ای از مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور" 🔵 رونمایی از نرم‌افزار کاملاً رایگان همراه "جامع قرآنی" در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور 🔸 کامل‌ترین و جامع‌ترین نرم‌افزار همراه در ارتباط با قرآن کریم که در ایران و جهان نظیری ندارد. 🔸 اولین نرم‌افزار پژوهشی قرآنی که به صورت نسخه همراه تهیه و عرضه گردیده است. 🔸 رسم‌الخط "عثمان طه" و "نیریزی" با همان زیبایی و علائم آن 🔸 ارائه 22 ترجمه به 32 زبان زنده دنیا همچون چون انگلیسی، آلمانی، ترکی، ایتالیایی و ... ذیل آیات با امکان انتخاب و استفاده ترجمه مورد نیاز کاربر 🔸 امکان قرائت آیات قرآن براساس قاریان مشهور ایران و جهان 🔸 ارائه 45 تفسیر فارسی ، 211 عنوان تفسیر عربی و 4 تفسیر انگلیسی جمعاً به تعداد 260 عنوان تفسیر در بیش از 1600 جلد 🔸 أعلام قرآن، اعم از أعلام خود قرآن و أعلامی که در شأن نزول آیات آورده شده 🔸 فرهنگ جامع موضوعی قرآن کریم با بیش از 250000 مفهوم و موضوع از قرآن 🔸 برچسب‌گذاری تک تک آیات از جهت صرفی و نحوی 🔸 معرفی جامع شأن نزول آیات، خواص سوره، مفاهیم کلی سوره، تعداد صفحات، علت نامگذاری، ترتیب نزول، محل نزول و....به مخاطب. از دریای معارف ناب و سفره نعمت های بی پایان و با برکت کلام الله مجید بهره مند شوید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. 🟥 لینک دریافت قرآن همراه نور: عدد 1 را به 3000101084 پیامک کنید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 در تلاوت از حداقل هشت مقام (الگو/ملودی) اصلی استفاده می‌شه که برگرفته از موسیقی عربی و ایرانیه: صبا، نهاوند، عجم، کُرد، بیات، سه گاه، حجاز و رست. 📌 تک‌تک آیاتی که قاریان بزرگ قران خوندن، در یکی از این دستگاه‌هاست. 📌 ویدئوی زیر یک آیه رو با هشت مقام میخونه.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📷 بخش اول مستند .... ❇️🌷 بخشی از زندگینامه عارف واصل حضرت آیت الله بهجت 🔷 کودکی و نوجوانی این عارف بزرگ... 🆔 @ziaossalehin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا فقط دو دقیقه وقت بگذارید و این تکنیک های ساده برای از دسترس خارج کردن فیلم و تصاویر مستهجن از گوشی فرزندان را یاد بگیرید و در اولین فرصت در گوشی آنها پیاده کنید تا نگران تاثیرات مخرب اینترنت بر فرزندان خود نشوید! لطفا برای تمام والدین ارسال کنید! 🆔 @ziaossalehin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📷 بخش دوم مستند .... ❇️🌷 بخشی از زندگینامه عارف واصل حضرت آیت الله بهجت آشنایی با علامه قاضی و روش زندگی آیت الله بهجت 🆔 @ziaossalehin
هر روز یک 📗 کتاب معاشرت- باب"تکیه کردن بر دستها و روی پا نشستن" ✅ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اَلنَّوْفَلِيِّ عَنِ اَلسَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : اَلاِتِّكَاءُ فِي اَلْمَسْجِدِ رَهْبَانِيَّةُ اَلْعَرَبِ إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ مَجْلِسُهُ مَسْجِدُهُ وَ صَوْمَعَتُهُ بَيْتُهُ . 🌷🌷🍀🌹🌹🍀🌸🌸🍀🌺🌺 ♻️ ترجمه: حضرت صادق عليه السلام فرمود: تكيه زدن (بر دستها) در مسجد رهبانيت (يعنى گوشه‌نشينى و رياضت) عرب است، همانا مجلس مؤمن مسجد است و عبادتگاهش خانۀ او است. ➖➖➖➖➖➖➖➖ شرح: رهبانيت بمعناى گوشه‌گيرى و عزلت از دنيا و رياضت كشيدن است، و در حديث است كه پيغمبر (صلّى الله عليه و آله) فرمود: رهبانيت در اسلام نيست، و اين روى اين جهت بوده كه ترسايان، از دنيا و اهل آن كناره‌گيرى ميكردند و تن خود را مانند مرتاضان بانواع شكنجه و عذاب دچار ميكردند تا روح خود را تقويت كنند، و اسلام از اين عمل جلوگيرى فرمود، و محتمل است كه مقصود از اين حديث اين باشد كه رهبانيت عرب باين است كه در مسجد باين كيفيت بنشينند (كه دستها را بجاى عصا براى بدن تكيه‌گاه كنند) و خلاصه منظور از اين حديث مدح اين وضع از نشستن است، و ممكن است مذمت از اين نحو نشستن باشد و مقصود اين باشد كه چنانچه رهبانيت بدعتى بود كه ترسايان گذارده بودند، اين گونه نشستن نيز در مسجد از بدعتهاى عرب است، و مجلسى (ره) اين احتمال دوم را ظاهر دانسته، ولى بنظر ميرسد كه احتمال اول ظاهر باشد چنانچه در حديث آمده است كه رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) فرمود: رهبانيت امت من نشستن در مساجد بخاطر انتظار نماز است.(ترجمه و شرح رسولی و مصطفوی،ج۴،ص۴۸۴) شرح فيض کاشانی در الوافی: فلعل معنى الحديث أنه كما أن الرهبانية قبل الإسلام كانت في ترك الدنيا و الملاذ و تحمل المشاق فرهبانية العرب في الإسلام الجلوس في المسجد و التفرغ للعبادة و جمع الباطن لذكر المعبود مطمئنا من غير استيفاز. ثم قال المؤمن مجلسه مسجده و خلوته للعبادة بيته يعني أنه دائما في عبادة ربه لا حاجة له إلى رهبانية أخرى يتحمل فيها المشاق زيادة على ما كلف به‏.(الوافي، ج‏7، ص: 499) ➿➿➿➿➿➿➿ 🆔 @ziaossalehin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📷 بخش سوم مستند .... ❇️🌷 بخشی از زندگینامه عارف واصل حضرت آیت الله بهجت سبک زندگی جالب این عارف بزرگ 🆔 @ziaossalehin
آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: مشکل معیشت باعث فاصله گرفتن افراد مستعد از مجموعه‌های علمی می‌شود/ این یکی از مشکلات مهم جامعه علمی و حوزوی است/ درسهای اخلاق حوزه بسیار ضعیف شده است 🔹یکی از موضوعاتی که مانع فیض جامعه از وجود نخبگان علمی می‌شود مشکل اقتصادی و معیشتی است. حوزه علمیه نیز از این امر مستثنی نیست. مشکلات اقتصادی، افراد مستعد را از پژوهش و تحصیل باز می دارد و جامعه خسارت می‌بیند 🔹چقدر باید این حوزه تلاش کند تا بتواند استعدادی را جذب کند؟ اما وقتی که نتواند این استعداد را حفظ کند خسارت بزرگی است 🔹نیازمندی افراد صاحب قدرت و منصب به موعظه ضرورت دارد.میرزای شیرازی در اواخر عمر خود از نظر قدرت اوج می گیرند. در این شرایط «آخوند ملاعلی» می آمدند و به موعظه ایشان می پرداختند تا سم مادیات و قدرت در وجود ایشان تاثیر نگذارد. در هرکجا سلام و صلوات در اطراف انسان زیاد شود، انسان در معرض خطر بیشتری قرار می گیرد 🔹درسهای اخلاق حوزه بسیار ضعیف شده است. حوزه های علمیه در تاریخ خود، درس‌های اخلاق بسیار موثری را به خود دیده است/ شفقنا
📅 امروز شنبه شنبه ☀️ 27 فروردین ماه 1401 شمسی 🌙 14 رمضان 1443 قمری ❄️ 16 آوریل 2022 میلادی ☀️ ➕ درگذشت خطيب شهير و خدمتگزار، حجت الاسلام "عباسعلی اسلامی سبزواری" (1364 ش) ➕ رحلت عالم بزرگوار آيت الله "شيخ علي جواهری" (1374 ش) ➕ ارتحال فقيه جليل آيت الله "بيوك خليل زاده مروّج" امام جمعه اردبيل (1380 ش) 🌙 ➕ به شهادت رسیدن "مختار بن ابوعبیده ثَقَفی" رهبر قیام خونخواهی امام حسین(ع)(67 ق) ➕ فاجعه‏ ي كشتار مسلمانان فلسطيني در حرم حضرت ابراهيم(ع) در شهر الخليل(1414 ق) ❄️ ➕ يورش صهيونيست‏ها به فلسطينيان در آستانه تشكيل رژيم صهيونيستي (1948م) ➕ وقوع آتش‏ سوزي مهيب در سرزمين مناي عربستان (1997م) 🌹 امروز متعلق است به: 🔸پبامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلّم ❇️ وقایع مهم شیعه: 🔹شهادت مختار ثقفی رحمة الله علیه، 67ه-ق 📆 روزشمار: ▪️1 روز تا ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام ▪️4 روز تا اولین شب قدر ▪️5 روز تا ضربت خوردن امام علی علیه السلام ▪️6 روز تا دومین شب قدر ▪️7 روز تا شهادت امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📷 بخش چهارم مستند .... ❇️🌷 بخشی از زندگینامه عارف واصل حضرت آیت الله بهجت کمک به همسر و بچه داری توسط ایشان 🆔 @ziaossalehin
هر روز یک 📕 کتاب معاشرت- باب"تکیه کردن بر دستها و روی پا نشستن " ✅ عدة من اصحابنا عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: لاَ يَجُوزُ لِلرَّجُلِ أَنْ يَحْتَبِيَ مُقَابِلَ اَلْكَعْبَةِ . 🌹🌹🌹🍀🌹🌹🌹🍀🌹🌹🌹 ♻️ترجمه: حضرت صادق عليه السلام فرمود: روا نيست كه انسان در برابر خانۀ كعبه سر پا بنشيند. 🔸♦️🔹🔸♦️🔹🔸♦️🔹 📚الکافي ج ۲، ص ۶۶۳ 🌐 @ziaossalehin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تجربه نزدیک به مرگ خانم لود میلای روسی ⭕️ او چندین‌بار در طول زندگی‌اش انجام داده و در تجربه‌ای که داشته صحنه‌هایی را از تبعات و عقوبت‌های سقط جنین می‌بیند. 🌐 @ziaossalehin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📷 بخش پنجم مستند .... ❇️🌷 بخشی از زندگینامه عارف واصل حضرت آیت الله بهجت ماجرای آقا سید حسن در نجف... 🌐 @ziaossalehin
💠 عَنْ عَلىٍّ عليه السلام أنـَّه قالَ فی وَصيَّتِهِ لِلْحَسَنِ عليه السلام: 🌹🍀🌷 ألْأدَبُ هُوَ لِقاحُ الْعَقْلِ وَ ذَكاءُ الْقَلْبِ وَ زينَةُ الْلِّسانِ وَ دَليلُ الرَّجُلِ عَلى مَكارِمِ الْأخْلاقِ. وَ مَا الاْءنْسانُ لَوْلا الْأدَبِ إلاّ بَهيمَةٌ، لِلّهِ دَرِّ الْأدَبِ، إنَّهُ يَسُودُ غَيْرَالسَّيِّدِ، فَاطْلُبْهُ وَاكْسِبْهُ تَكْتَسِبُ الْقَدْرَ وَالْمالَ، مَنْ طَلِبَهُ صالَ بِهِ وَمَنْ تَرَكَه صيلَ عَلَيْهِ… ; 🌸🌸🍀🌸🌸🍀🌸🌸 ♻️ترجمه: حضرت امير عليه السلام در وصيت به امام حسن عليه السلام فرمود: ادب، مايه بارورى عقل و تزكيه قلب و زينت زبان و راهنماى انسان به اخلاق پسنديده است، اگر ادب همراه انسان نباشد او حيوانى رها شده بيش نيست، خداوند به ادب خير دهد كوچك را آقايى مى بخشد، پس در جستجوى ادب باش تا شخصيت وثروت بدست آورى، هركس پى ادب باشد به وسيله آن چيره مى شود كسى كه آن را رها كند بر او چيره مى شوند و حمله مى آورند. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 📚اعلام الدين: 84 🆔 @ziaossalehin
هر روز یک 📙 کتاب معاشرت - باب"شوخی و خنده" ⚛ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ مُعَمَّرِ بْنِ خَلاَّدٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ اَلرَّجُلُ يَكُونُ مَعَ اَلْقَوْمِ فَيَجْرِي بَيْنَهُمْ كَلاَمٌ يَمْزَحُونَ وَ يَضْحَكُونَ فَقَالَ لاَ بَأْسَ مَا لَمْ يَكُنْ فَظَنَنْتُ أَنَّهُ عَنَى اَلْفُحْشَ ثُمَّ قَالَ إِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كَانَ يَأْتِيهِ اَلْأَعْرَابِيُّ فَيُهْدِي لَهُ اَلْهَدِيَّةَ ثُمَّ يَقُولُ مَكَانَهُ أَعْطِنَا ثَمَنَ هَدِيَّتِنَا فَيَضْحَكُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ كَانَ إِذَا اِغْتَمَّ يَقُولُ مَا فَعَلَ اَلْأَعْرَابِيُّ لَيْتَهُ أَتَانَا . ⚜⚜🔅⚜⚜🔅⚜⚜ ❇️ ترجمه: معمر بن خلاد گويد: از حضرت رضا عليه السلام پرسيدم: و عرضكردم: قربانت گردم مردى در ميان جمعى است و سخنى بميان آيد و آنها شوخى كنند و بخندند؟ فرمود: باكى نيست تا آنجا كه نباشد - و گمانم كه مقصودش فحش بود-(يعنى در صورتى كه بفحش و هرزه گوئى نكشد، و فحش در آن نباشد) سپس فرمود: همانا رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) اين گونه بود كه عرب بيابانى نزدش مى‌آمد و هديه‌اى برايش مى‌آورد و همان جا ميگفت: بهاى هديۀ ما را بده، پس رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) ميخنديد، و هر زمان كه اندوهگين ميشد ميفرمود: آن عرب بيابانى چه شد؟ كاش نزد ما مى‌آمد. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 📚الکافي ج ۲، ص ۶۶۳ 🆔 @ziaossalehin
هر روز یک 📗 کتاب معاشرت - باب" خنده و شوخی " ✅ عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ شَرِيفِ بْنِ سَابِقٍ عَنِ اَلْفَضْلِ بْنِ أَبِي قُرَّةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَا مِنْ مُؤْمِنٍ إِلاَّ وَ فِيهِ دُعَابَةٌ قُلْتُ وَ مَا اَلدُّعَابَةُ قَالَ اَلْمِزَاحُ . 💠🌸💠🌸💠🌸💠🌸💠🌸💠 ♻️ترجمه: فضل بن أبى قره گويد: حضرت صادق عليه السلام فرمود: هيچ مؤمنى نيست جز اينكه در او دعابة هست، من عرض كردم: دعابة چيست‌؟ فرمود: مزاح. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📚الکافي ج ۲، ص ۶۶۳ 💎 @ziaossalehin
در ماه مبارک رمضان 📕 کتاب صیام - باب اعتکاف ✳️ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنِ اَلْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: كَانَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِذَا كَانَ اَلْعَشْرُ اَلْأَوَاخِرُ اِعْتَكَفَ فِي اَلْمَسْجِدِ وَ ضُرِبَتْ لَهُ قُبَّةٌ مِنْ شَعْرٍ وَ شَمَّرَ اَلْمِئْزَرَ وَ طَوَى فِرَاشَهُ.(روایت صحیح ) 🔹🔸♦️🔸🔹♦️🔸🔹 ❇️ترجمه: حلبى گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله دهۀ پايانى ماه رمضان را در مسجد به اعتكاف پرداخت. براى حضرتش خيمه‌اى مويين برپا مى‌شد و آن حضرت كمر را براى عبادت محكم مى‌بست و رختخواب خود را برمى‌چيد. ➖➖➖➖➖➖ 📚الکافي ج ۴، ص ۱۷۵ 🆔 @ziaossalehin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📷 بخش هفتم مستند .... ❇️🌷 بخشی از زندگینامه عارف واصل حضرت آیت الله بهجت عنایت ویژه از طرف حضرت معصومه سلام الله علیها 💠 @ziaossalehin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📷 بخش هشتم مستند .... ❇️🌷 بخشی از زندگینامه عارف واصل حضرت آیت الله بهجت تو با خدا باش همه دنیا معلم تو میشود... 💠 @ziaossalehin
عجیب و کوتاه با آثار عجیب ✳️ حَدَّثَنَا أَبُو اَلْحَسَنِ عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ أَحْمَدَ اَلْأَسْوَارِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا مَكِّيُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ سَعْدَوَيْهِ اَلْبَرْذَعِيُّ قَالَ أَخْبَرَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْفَضْلِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْمُسَيَّبِ اَلْبَيْهَقِيُّ قَالَ حَدَّثَنِي جَدِّي قَالَ حَدَّثَنَا اِبْنُ أَبِي أُوَيْسٍ قَالَ حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ دَاوُدَ بْنِ قَيْسٍ اَلصَّنْعَانِيُّ قَالَ حَدَّثَنِي أَفْلَحُ بْنُ كَثِيرٍ عَنِ اِبْنِ جُرَيْجٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ شُعَيْبٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : أَنَّ جَبْرَئِيلَ نَزَلَ عَلَيْهِ بِهَذَا اَلدُّعَاءِ مِنَ اَلسَّمَاءِ وَ نَزَلَ عَلَيْهِ ضَاحِكاً مُسْتَبْشِراً فَقَالَ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مُحَمَّدُ قَالَ وَ عَلَيْكَ اَلسَّلاَمُ يَا جَبْرَئِيلُ فَقَالَ إِنَّ اَللَّهَ بَعَثَ إِلَيْكَ بِهَدِيَّةٍ فَقَالَ وَ مَا تِلْكَ اَلْهَدِيَّةُ يَا جَبْرَئِيلُ فَقَالَ كَلِمَاتٌ مِنْ كُنُوزِ اَلْعَرْشِ أَكْرَمَكَ اَللَّهُ بِهَا قَالَ وَ مَا هُنَّ يَا جَبْرَئِيلُ قَالَ قُلْ يَا مَنْ أَظْهَرَ اَلْجَمِيلَ وَ سَتَرَ اَلْقَبِيحَ يَا مَنْ لَمْ يُؤَاخِذْ بِالْجَرِيرَةِ وَ لَمْ يَهْتِكِ اَلسِّتْرَ يَا عَظِيمَ اَلْعَفْوِ يَا حَسَنَ اَلتَّجَاوُزِ يَا وَاسِعَ اَلْمَغْفِرَةِ يَا بَاسِطَ اَلْيَدَيْنِ بِالرَّحْمَةِ - يَا صَاحِبَ كُلِّ نَجْوَى وَ يَا مُنْتَهَى كُلِّ شَكْوَى يَا مُقِيلَ اَلْعَثَرَاتِ يَا كَرِيمَ اَلصَّفْحِ يَا عَظِيمَ اَلْمَنِّ يَا مُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ قَبْلَ اِسْتِحْقَاقِهَا يَا رَبَّنَا وَ يَا سَيِّدَنَا وَ يَا مَوْلاَنَا وَ يَا غَايَةَ رَغْبَتِنَا أَسْأَلُكَ يَا اَللَّهُ أَنْ لاَ تُشَوِّهَ خَلْقِي بِالنَّارِ - فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَا جَبْرَئِيلُ فَمَا ثَوَابُ هَذِهِ اَلْكَلِمَاتِ قَالَ هَيْهَاتَ هَيْهَاتَ اِنْقَطَعَ اَلْعِلْمُ لَوِ اِجْتَمَعَ مَلاَئِكَةُ سَبْعِ سَمَاوَاتٍ وَ سَبْعِ أَرَضِينَ عَلَى أَنْ يَصِفُوا ثَوَابَ ذَلِكَ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ مَا وَصَفُوا مِنْ أَلْفِ جُزْءٍ جُزْءاً وَاحِداً فَإِذَا قَالَ اَلْعَبْدُ يَا مَنْ أَظْهَرَ اَلْجَمِيلَ وَ سَتَرَ اَلْقَبِيحَ سَتَرَهُ اَللَّهُ بِرَحْمَتِهِ فِي اَلدُّنْيَا وَ جَمَّلَهُ فِي اَلْآخِرَةِ وَ سَتَرَ اَللَّهُ عَلَيْهِ أَلْفَ سِتْرٍ فِي اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ وَ إِذَا قَالَ يَا مَنْ لَمْ يُؤَاخِذْ بِالْجَرِيرَةِ وَ لَمْ يَهْتِكِ اَلسِّتْرَ لَمْ يُحَاسِبْهُ اَللَّهُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ وَ لَمْ يَهْتِكْ سِتْرَهُ يَوْمَ يُهْتَكُ اَلسُّتُورُ وَ إِذَا قَالَ يَا عَظِيمَ اَلْعَفْوِ غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ وَ لَوْ كَانَتْ خَطِيئَتُهُ مِثْلَ زَبَدِ اَلْبَحْرِ وَ إِذَا قَالَ يَا حَسَنَ اَلتَّجَاوُزِ تَجَاوَزَ اَللَّهُ عَنْهُ حَتَّى اَلسَّرِقَةَ وَ شُرْبَ اَلْخَمْرِ وَ أَهَاوِيلَ اَلدُّنْيَا وَ غَيْرَ ذَلِكَ مِنَ اَلْكَبَائِرِ وَ إِذَا قَالَ يَا وَاسِعَ اَلْمَغْفِرَةِ فَتَحَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ سَبْعِينَ بَاباً مِنَ اَلرَّحْمَةِ فَهُوَ يَخُوضُ فِي رَحْمَةِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَتَّى يَخْرُجَ مِنَ اَلدُّنْيَا وَ إِذَا قَالَ يَا بَاسِطَ اَلْيَدَيْنِ بِالرَّحْمَةِ بَسَطَ اَللَّهُ يَدَهُ عَلَيْهِ بِالرَّحْمَةِ وَ إِذَا قَالَ يَا صَاحِبَ كُلِّ نَجْوَى وَ يَا مُنْتَهَى كُلِّ شَكْوَى أَعْطَاهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنَ اَلْأَجْرِ ثَوَابَ كُلِّ مُصَابٍ وَ كُلِّ سَالِمٍ وَ كُلِّ مَرِيضٍ وَ كُلِّ ضَرِيرٍ وَ كُلِّ مِسْكِينٍ وَ كُلِّ فَقِيرٍ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ وَ إِذَا قَالَ يَا كَرِيمَ اَلصَّفْحِ أَكْرَمَهُ اَللَّهُ كَرَامَةَ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ إِذَا قَالَ يَا عَظِيمَ اَلْمَنِّ أَعْطَاهُ اَللَّهُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ أُمْنِيَّتَهُ وَ أُمْنِيَّةَ اَلْخَلاَئِقِ وَ إِذَا قَالَ يَا مُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ قَبْلَ اِسْتِحْقَاقِهَا أَعْطَاهُ اَللَّهُ مِنَ اَلْأَجْرِ بِعَدَدِ مَنْ شَكَرَ نَعْمَاءَهُ وَ إِذَا قَالَ يَا رَبَّنَا وَ يَا سَيِّدَنَا وَ يَا مَوْلاَنَا قَالَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى اِشْهَدُوا مَلاَئِكَتِي أَنِّي غَفَرْتُ لَهُ وَ أَعْطَيْتُهُ مِنَ اَلْأَجْرِ بِعَدَدِ مَنْ خَلَقْتُهُ فِي اَلْجَنَّةِ وَ اَلنَّارِ وَ اَلسَّمَاوَاتِ اَلسَّبْعِ وَ اَلْأَرَضِينَ اَلسَّبْعِ وَ اَلشَّمْسِ وَ اَلْقَمَرِ وَ اَلنُّجُومِ وَ قَطْرِ اَلْأَمْطَارِ وَ أَنْوَاعِ اَلْخَلْقِ وَ اَلْجِبَالِ وَ اَلْحَصَى وَ اَلثَّرَى وَ غَيْرِ ذَلِكَ وَ اَلْعَرْشِ وَ اَلْكُرْسِيِّ وَ إِذَا قَالَ يَا مَوْلاَنَا مَلَأَ اَللَّهُ قَلْبَهُ مِنَ اَلْإِيمَ
انِ وَ إِذَا قَالَ يَا غَايَةَ رَغْبَتِنَا أَعْطَاهُ اَللَّهُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ رَغْبَتَهُ وَ مِثْلَ رَغْبَةِ اَلْخَلاَئِقِ وَ إِذَا قَالَ أَسْأَلُكَ يَا اَللَّهُ أَنْ لاَ تُشَوِّهَ خَلْقِي بِالنَّارِ قَالَ اَلْجَبَّارُ جَلَّ جَلاَلُهُ اِسْتَعْتَقَنِي عَبْدِي مِنَ اَلنَّارِ اِشْهَدُوا مَلاَئِكَتِي أَنِّي قَدْ أَعْتَقْتُهُ مِنَ اَلنَّارِ وَ أَعْتَقْتُ أَبَوَيْهِ وَ إِخْوَتَهُ وَ أَخَوَاتِهِ وَ أَهْلَهُ وَ وُلْدَهُ وَ جِيرَانَهُ وَ شَفَّعْتُهُ فِي أَلْفِ رَجُلٍ مِمَّنْ وَجَبَ لَهُمُ اَلنَّارُ وَ آجَرْتُهُ مِنَ اَلنَّارِ فَعَلِّمْهُنَّ يَا مُحَمَّدُ اَلْمُتَّقِينَ وَ لاَ تُعَلِّمْهُنَّ اَلْمُنَافِقِينَ فَإِنَّهَا دَعْوَةٌ مُسْتَجَابَةٌ لِقَائِلِيهِنَّ إِنْ شَاءَ اَللَّهُ وَ هُوَ دُعَاءُ أَهْلِ اَلْبَيْتِ اَلْمَعْمُورِ حَوْلَهُ إِذَا كَانُوا يَطُوفُونَ بِهِ . ترجمه: از پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله روايت شده است كه آن حضرت فرمودند:جبرئيل در حالى‌كه خندان و خوشرو بود با اين دعا از آسمان بر رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله نازل شد و عرضه داشت:اى محمّد!درود بر تو. آن حضرت نيز فرمودند:اى جبرئيل!درود بر تو باد.جبرئيل عرض كرد:خداوند هدّيه‌اى به سوى تو فرستاده است.آن حضرت فرمودند:اى جبرئيل!آن هدّيه چيست‌؟جبرئيل عرض كرد:آن هدّيه سخنانى از گنج‌هاى عرش است كه خداوند به وسيلۀ آنها تو را گرامى داشته است. آن حضرت فرمودند:اى جبرئيل!آن سخنان چيست‌؟جبرئيل عرض كرد:(اى محمّد!)بگو:اى كسى كه زيبايى را آشكار كرده و زشتى را پنهان مى‌كنى، اى كسى كه به لغزش گرفتار نمى‌شوى و پرده(حرمت)كسى را پاره نمى‌كنى،اى كسى كه در بخشش بزرگى و به خوبى(از گناهان)مى‌گذرى.اى كسى كه در بخشش وسعت دارى.اى كسى كه دو دستت به مهربانى باز است،اى صاحب هر صداى آهسته و اى انتهاى هر شكايت.اى برطرف‌كنندۀ لغزش‌ها،اى كسى كه در بخشندگى وسعت دارى،اى كسى كه در منّت‌گذارى بزرگى،اى كسى كه قبل از مستحق بودن به نعمت‌ها،آغازگر آن هستى.اى پروردگار ما!اى سرور ما!اى آقاى ما!اى نهايت اشتياق ما،اى خدا!از تو مى‌خواهم كه صورت مرا با آتش(جهنّم) زشت نكنى. رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمودند:اى جبرئيل!گفتن اين سخنان چه پاداشى دارد؟جبرئيل عرض كرد:دور است!دور است!دانش از بين رفت.اگر فرشتگان هفت آسمان و زمين جمع شوند تا پاداش آن را تا روز قيامت توصيف كنند،يك جزء از هزار جزء آن را نمى‌توانند وصف نمايند.پس زمانى كه بنده مى‌گويد:اى كسى كه زيبايى را آشكار و زشتى را پنهان مى‌كنى،خداوند به واسطه‌ى مهربانى خود زشتى‌هاى او را در دنيا پوشانده و در آخرت زيبا مى‌سازد و خداوند هزار گناه را در دنيا و آخرت از او مى‌پوشاند و زمانى كه مى‌گويد:اى كسى كه به لغزش گرفتار نمى‌شوى و پردۀ كسى را پاره نمى‌كنى،خداوند در روز قيامت او را مورد حساب قرار نمى‌دهد و روزى كه پرده‌ها پاره مى‌شود،پردۀ آنها را پاره نمى‌كند و زمانى كه مى‌گويد:اى كسى كه در بخشش بزرگ هستى،خداوند گناهان او را مى‌بخشد اگرچه گناهان او به اندازۀ كف دريا باشد و زمانى كه بگويد:اى كسى كه به نيكى گذشت مى‌كنى،خداوند از او حتّى از گناهانى مانند دزدى،نوشيدن شراب و گرفتارى‌هاى دنيا و ديگر گناهان بزرگ مى‌گذرد و زمانى كه بگويد:اى كسى كه در بخشش،وسعت دارى،خداوند براى او هفتاد در رحمت را باز مى‌كند و او در رحمت الهى غوطه‌ور مى‌شود،تا زمانى كه از دنيا بيرون مى‌آيد و زمانى كه بگويد:اى كسى كه با مهربانى دست‌هاى خود را باز كرده‌اى،خداوند دست خود را با مهربانى بر او باز مى‌كند و زمانى كه بگويد:اى همراه هر صداى آهسته و اى پايان هر شكايت خداوند ثواب هر انسان مصيبت‌ديده،سالم،بيمار،زمين‌گير،و نيازمند را به او مى‌دهد و زمانى كه بگويد: اى كسى كه بخشندگى او وسيع است،خداوند مانند گرامى داشتن پيامبران،او را گرامى مى‌دارد و زمانى كه بگويد: اى كسى كه زياد نعمت مى‌دهى،خداوند به او در روز قيامت آرزوهاى او و مردم را برآورده مى‌سازد و زمانى كه بگويد: اى كسى كه قبل از مستحق بودن(كسى)نعمت‌ها را آغاز كردى،خداوند به او به اندازۀ كسانى كه شكر نعمت او را به جاآورده‌اند،پاداش مى‌دهد و زمانى كه بگويد:اى پروردگار ما!اى سرور ما!اى آقاى ما!خداوند مى‌فرمايد:اى فرشتگان من!شهادت بدهيد كه من او را بخشيدم و به او به اندازۀ افرادى كه در بهشت،جهنّم،آسمان و زمين هفت گانه،خورشيد،ماه،تمام ستارگان،انواع مخلوقات،كوه‌ها،ريگ‌ها،خاك و غير از آن‌ها،عرش و كرسى پاداش مى‌دهم و زمانى كه بگويد:اى صاحب‌اختيار ما!خداوند قلب او را از ايمان پر مى‌كند و زمانى كه بگويد:اى پايان اشتياق ما!خداوند در روز قيامت به اندازۀ اشتياق او و اشتياق تمام مخلوقات به او(پاداش)مى‌دهد و زمانى كه بگويد:اى خدا!از تو مى‌خواهم كه صورت مرا در آتش(جهنّم)نسوزانى،خداوند مى‌فرمايد:بندۀ مرا از آتش(جهنّم) معاف كنيد
و اى فرشتگان من!او و پدر،مادر، برادران،خواهران،همسر، فرزندان و همسايگانش از آتش(جهنّم)آزاد كردم و شفاعت او را در حقّ‌ هزار نفر از كسانى كه آتش بر آنها واجب است را مى‌پذيرم و از آتش پناه دادم. پس اى محمّد!اين دعا را به نيكوكاران بياموز و به منافقين ياد مده،زيرا اين دعايى است كه اگر خدا بخواهد،هركس بخواند،دعايش مستجاب مى‌شود و آن دعاى ساكنان بيت المعمور(خانۀ فرشتگان در آسمان چهارم)است كه به هنگام طواف به دور آن مى‌چرخند. ➖➖➖➖➖➖➖ 📚التوحيد ج ۱، ص ۲۲۱
دعایی که در بالا آمده و کسانی شاید نتواند دعا را از متن روایت تشخیص ندهند به این صورت می باشد: يَا مَنْ أَظْهَرَ اَلْجَمِيلَ وَ سَتَرَ اَلْقَبِيحَ يَا مَنْ لَمْ يُؤَاخِذْ بِالْجَرِيرَةِ وَ لَمْ يَهْتِكِ اَلسِّتْرَ يَا عَظِيمَ اَلْعَفْوِ يَا حَسَنَ اَلتَّجَاوُزِ يَا وَاسِعَ اَلْمَغْفِرَةِ يَا بَاسِطَ اَلْيَدَيْنِ بِالرَّحْمَةِ - يَا صَاحِبَ كُلِّ نَجْوَى وَ يَا مُنْتَهَى كُلِّ شَكْوَى يَا مُقِيلَ اَلْعَثَرَاتِ يَا كَرِيمَ اَلصَّفْحِ يَا عَظِيمَ اَلْمَنِّ يَا مُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ قَبْلَ اِسْتِحْقَاقِهَا يَا رَبَّنَا وَ يَا سَيِّدَنَا وَ يَا مَوْلاَنَا وَ يَا غَايَةَ رَغْبَتِنَا أَسْأَلُكَ يَا اَللَّهُ أَنْ لاَ تُشَوِّهَ خَلْقِي بِالنَّارِ. ترجمه: اى كسى كه زيبايى را آشكار كرده و زشتى را پنهان مى‌كنى، اى كسى كه به لغزش گرفتار نمى‌شوى و پرده(حرمت)كسى را پاره نمى‌كنى،اى كسى كه در بخشش بزرگى و به خوبى(از گناهان)مى‌گذرى.اى كسى كه در بخشش وسعت دارى.اى كسى كه دو دستت به مهربانى باز است،اى صاحب هر صداى آهسته و اى انتهاى هر شكايت.اى برطرف‌كنندۀ لغزش‌ها،اى كسى كه در بخشندگى وسعت دارى،اى كسى كه در منّت‌گذارى بزرگى،اى كسى كه قبل از مستحق بودن به نعمت‌ها،آغازگر آن هستى.اى پروردگار ما!اى سرور ما!اى آقاى ما!اى نهايت اشتياق ما،اى خدا!از تو مى‌خواهم كه صورت مرا با آتش(جهنّم) زشت نكنى.