هدایت شده از سردبیر سایت ضیاءالصالحین
5.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۸۲
↩️ شامل آیات ۴۱ تا ۴۵ سوره مبارکه #انفال
🔻 امام علی (علیهالسلام) میفرمایند:
«وَ اعلَموا اَنَّ هذَالقُرآنَ هُوَ النّاصِحُ الَّذی لا یَغُشُّ وَالهادِی الَّذی لایُضِلُّ وَالمُحَدِّثُ اَّلذی لایَکذِبُ»؛
بدانید که این قرآن پندآموز است که خیانت نمیکند و هدایتگری است که گمراه نمیسازد و سخنگویی است که دروغ نمیگوید.
📚 (نهجالبلاغه خطبه ۱۷۶)
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_انفال
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 انواع مخاطب (متربی)
🔻 اصولا شما با ۴ گروه از مخاطبین روبه رو هستید که برای آموزش مباحث تربیتی خاصه احکام و فروع دین مثل نماز و روزه، باید روشهای متفاوتی را برای هر کدام از آنها اتخاذ کنید.
الف) بچه مثبتها
البته این اصطلاح رایج بین نوجوانهای امروزی است ولی منظورمان کسانی هستند که به واقع شهروند مدینة فاضله هستند. مدینة فاضله مدینهای است که فضایل انسانی در آن رواج دارد و البته حکمرانان در آن جامعه، جز برای رفع نیازهای مردم به چیز دیگری فکر نمیکنند. با این تعریف گروه اول مخاطبین شما بچههایی هستند که یک شناخت و علاقة قبلی نسبت به مسائل دینی و فروع دین مثل نماز و روزه و …. دارند. اصولا آدمهای عاملی هم هستند. رویکرد شما برای این افراد حفظ وضع موجود و البته عمق بخشیدن به آن است. متأسفانه گاهی ما نه تنها رویشی نداریم بلکه همان بچههای خوب را هم نمیتوانیم حفظ کنیم.
یعنی فرد باید در حواشی نماز جدی شود. یعنی اگر فقط نمازهای واجب را میخواند، حتما به نمازهای مستحبی هم فکر کند. کمکم نماز اول وقت هم برایش جا بیفتد و … .
ب) سربه هواها
اینها گروه مقابل گروه اول هستند. از آنجا که مخاطب شما نوجوان است (و در مورد پسرها حتی ممکن است به سن واقعی بلوغش هم نرسیده باشد) نباید او را فاسد بدانیم. او آگاهی لازم را دارد اما به دلیلی از انجام واجبات سر باز میزند. برای این گروه از افراد لازم است از ابزارهای فطری و عقلانی بیشتری استفاده کنید. حتی ممکن است متناسب با شرایط مخاطب از تذکر، موعظه و نصیحت، تبشیر و انذار و یا تنبیه و تشویق استفاده کرد.
ج) افراد ناآگاه
گروه سوم کسانی هستند که کاهلی آنها به دلیل عدم آگاهی ایشان است. یعنی فرد حجابش را رعایت نمیکند چون اطلاع کافی از جوانب آن ندارد. این افراد تشنه آموختن هستند پس باید هر چه میتوانیم به آنها آگاهی بدهیم.
مثلا حتما شما قبول دارید که اگر کسی بخواهد درست نماز بخواند، بدون اینکه مسائل نماز را بداند امکان ندارد. پس براى اینکه این انسان براى خواندن نماز آماده شود، یعنى بتواند نماز را صحیح بخواند، واجب است مسائل نماز را یاد بگیرد. آموزش، اختصاص به نماز و روزه و این گونه تکالیف ندارد، هر وظیفهاى از وظایف اسلامى که نیازمند به علم باشد، همان علم برایش واجب مىشود. حال که شما وظیفة تربیت که کار انبیا و اولیاء الهی است را به عهده گرفتهاید در همین امر کمکشان کنید. از دیگر نیازهای این گروه پاسخگویی به سؤالات و شبهات آنها با زبانی ساده، جذاب و قابل فهم است.
روش های محبت، قصه و داستان، تشبیه و تمثیل و پرسش و استفهام است. استفاده از پرسش و استفهام برای آگاه کردن مخاطب بسیار مناسب است. با توجه به جهل مخاطب بهتر است با محبت و گشاده رویی مسأله را برای او تبیین کرد تا دلزدگی به وجود نیاید. روش محبت بیشترین تناسب را با فطرت آدمی و سرشت انسانی دارد.
د) متغیر
بعضی از بچهها تا یک زمان خوب بوده و جزو گروه اول حساب میشوند اما یکهو تغییر میکنند یا به تدریج از سلامت و فضیلت فاصله می گیرند. مثلا کسی که همیشه در صف اول نماز بوده را چند وقتی در مسجد نمیبینید. از جمله دلایل تغییر آنها ممکن است دوستان ناباب، خواندن کتب ضاله، ماهواره، یا حتی مشکلات خانوادگی باشد. به هر حال یک عامل بیرونی ایمان آنها را تحت الشعاع قرار داده است.
برای ترغیب مجدد این گروه باید علل و موانع موجود را از سر راهشان بردارید. نکتة مهم دیگر برای این گروه آن است که بدانند راه برای بازگشت آنها باز است. نباید احساس کنند بخشیده نمیشوند. توضیح ابعاد زیبای توبه مثل اینکه خداوند بعد از توبة واقعی، حتی جای اعمال بد فرد هم عمل نیک می نویسد، در این زمینه کارساز است. و البته یک مثال کاربردی مؤثر هم این است که به آنها بگویید:
رابطة بین خودت و خدا را یک طناب فرض کن. وقتی گناهی می کنی این طناب پاره میشود. حالا اگر توبه کنی مثل این است که دوباره طناب را گره زدهای. به این ترتیب بخشی از طناب صرف گره خوردن آن شده است و حالا فاصلة تو از خدا کمتر هم شده و به او نزدیکتر شدهای.
#مخاطب_شناسی
#انواع_مخاطب
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
هدایت شده از سردبیر سایت ضیاءالصالحین
5.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۸۳
↩️ شامل آیات ۴۶ تا ۵۲ سوره مبارکه #انفال
🔻پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میفرمایند:
«حَمَلةُ القرآنِ هُمُ المَحفوفُونَ برَحمَةِ اللّه ِ ، المَلبوسونَ بنُورِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ»؛
اين قرآن دانان هستند كه در رحمت خدا قرار دارند و پوشيده در نور او.
📚 [جامع الأخبار : 115/202]
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_انفال
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
9.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴
فوووووووووق العااااااااده مهم
پیشنهاد ویژه و مهم استاد پناهیان برای سومین شب قدر 👆
هشدار عجیب و جدی آیت الله بهجت (ره)👆
لطفا تا جایی که توان دارید این 👆 کلیپ را قبل از امشب به دست همه برسونید...
هدایت شده از سردبیر سایت ضیاءالصالحین
12.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 یک #کلیپ حالخوبکن .....
↩️ فقط همین
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
هدایت شده از سردبیر سایت ضیاءالصالحین
5.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۸۴
↩️ شامل آیات ۵۳ تا ۶۱ سوره مبارکه #انفال
🔻پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میفرمایند:
«حَمَلةُ القرآنِ عُرَفاءُ أهلِ الجَنّةِ يَومَ القِيامَةِ»؛
قرآن دانان در روز قيامت رؤساى [قبيله ] بهشتيانند.
📚 [كنز العمّال : 2289 ، 2288 ، 2290]
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_انفال
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 شناخت نوجوانی
↩️ ویژگی ها و تغییرات عمومی دوره نوجوانی
🔹🔹🔹بخش اول🔹🔹🔹
✅ نوجوانی ، یك دوره مهم به شمار می رود.
گرچه همه ی دوران عمر مهم است ولی این دوره مهمتر از سایرین می باشد . زیرا تأثیرات ناگهانی بر رفتار و دیدگاه فرد دارد. با در نظر گرفتن این كه سایر دوره های زندگی ، به دلیل تأثیرات درازمدت آن ، پرمعنی و قابل توجه هستند ، لیكن دوره ی نوجوانی ، یكی از دوره هایی است كه از هر دو جنبه ی تأثیرات ناگهانی و درازمدت برخوردار و قابل توجه است. برخی از ادوار زندگی به دلیل تأثیرات فیزیكی و بدنی ، با اهمیت و برخی دیگر از لحاظ تأثیرات روانی قابل اعتنا هستند، لیكن نوجوانی از هر دو جهت مهم است.
✅ نوجوانی ، یك دوره ی تغییر است
میزان تغییر در نگرش ها و رفتار در طی دوره ی نوجوانی با میزان تغییر در وضعیت بدنی برابر است و در طی سال های اولیه نوجوانی ، زمانی كه تغییرات بدنی با سرعت انجام می شود ، تغییرات در نگرش ها و رفتار نیز با شتاب به وجود می آید و همچنان كه تغییرات بدنی آرام به پیش می رود. به همان نسبت نگرش ها و رفتار نیز تغییر می یابند.
✅ نوجوانی ، یك دوره ی انتقال ( برزخی) است
انتقال به معنی یك وقفه یا تغییر از آنچه كه قبلاً انجام شده نیست، بلكه بیشتر عبور از مرحله ای از رشد به مرحله ی دیگر می باشد. این به آن معنا است كه آنچه قبلاٌ واقع شده ، نشانه ی خود را روی آنچه كه در زمان حال و آینده اتفاق می افتد ، باقی می گذارد . كودكان در زمانی كه از خردسالی به بزرگسالی می رسند، باید جنبه های كودكانه را كنار بگذارند. همچنین باید الگوهای جدید رفتاری و نگرشی را بیاموزند تا جانشین آن چیزهایی شود كه ترك كرده اند.
به هرحال ، این مهم است كه درك كنیم آنچه قبلاً واقع شده ، نشانه های خود را باقی گذاشته است و بر الگوهایِ نوینی از رفتارها و نگرش های فرد اثر می گذارد.
در طی هر مرحله ی انتقالی ، وضع و جایگاه فرد مبهم است. نوجوان در این زمان نه كودك و نه بزرگسال است. اگر مانند كودكان رفتار كند ، به او گفته می شود كه به مانند سن خودش عمل كند و اگر سعی كند نظیر بزرگسالان عمل كند ، اغلب متهم می شود كه برای شلوارهای كوتاه خود ، خیلی بزرگ شده و برای این تلاشی كه انجام می دهد تا مثل بزرگترها عمل كند ، مورد سرزنش واقع می شود. از طرف دیگر ، موقعیت مبهم نوجوانان امروز ، این منفعت را برای آنها در بر دارد كه فرصتی را به منظور آزمودن شیوه های مختلف زندگی به آنها می دهد تا آنها تصمیم بگیرند كه چه الگوهای رفتاری ، ارزشی و نگرشی ، بهتر می توانند نیازهای آنان را تأمین نمایند.
#ویژگی_ها_و_تغییرات_عمومی_دوره_نوجوانی
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 روشهای مشاوره مؤثر به متربی
🔻 گرچه قبلا نکاتی را در بحث #مخاطب_شناسی در مورد نصیحتکردن متربیان برای شما گفتیم که خیلی شبیه به برخی از قواعد و روشهای مشاوره هستند، اما از آنجا که یکی از وظایف اصلی #مربی در مسیر تربیت متربیان همین مشاوره دادن است، باز هم به بیان روشها و فنون مشاوره میپردازیم.
روشهاي گوناگونی در مشاوره مطرح است که با هر یک میتوان دسته اي از مشکلات متربیان را حل کرد.
مربی باید از همه روشها آگاه باشد تا به تناسب هر یک از مسائل و مشکلات از آن روشها به صورت مجزّا و یا حتی به صورت تلفیقی استفادهکند.
🔷روش تعقلی
قدیمیترین روش مشاوره که در بین انسانها معمول بوده، روش تعقلی است. محور در این روش عقل است. پیامبران، فلاسفه و دانشمندان، همیشه افراد را به تعقل، تشویق میکردهاند تا با ورزیده شدن در فکر و عقل بتوانند مشکلات فردي و اجتماعی خود را حل نمایند.
در این روش، مشاور همانند معلم و راهنما عمل میکند و جریان مشاوره و راهنمایی یک جریان تعلیم و تربیت محسوب میشود. از خصوصیات آن این است که مشاور سعی دارد متربی را با واقعیت، حقیقت، تواناییها و استعدادهاي خود، ارزشهاي اخلاقی و اجتماعی صحیح و … آشنا و علاقمند سازد. به نوعی اطلاعات در اختیار مخاطب قرار میگیرد تا خودش نتیجهگیری کند و تصمیم بگیرد.
🔷روش مستقیم
در این روش، مشاور مستقیما به تشخیص مشکل و نیاز متربی و ارائة راه حلهاي مناسب میپردازد و در سیرة معصومین نیز از این روش فراوان استفاده میشده است. مثلا بسیار اتفاق میافتاد که بعضی افراد از راههاي دور به خدمت معصومین میرسیدند و درخواست نصیحت میکردند و یا در مورد مسألهاي نظر ایشان را میپرسیدند که ائمه معصومین علیهم السلام سریعا نصیحت یا راه حلی را مناسب با نیاز آن فرد که احساس میکردند بیان میفرمودند.
اگر دیدید مخاطب شما به هر دلیلی مثل کمرویی یا حتی غرور نمیخواهد مشکلی را با شما در میان بگذارد، خودتان وارد شوید و او را به حرف بکشید.
🔷روش غیرمستقیم
این روش اصولا برای نوجوانان مؤثر تر است. چراکه به استقلال آنها صدمه نمیزند و از طرفی حس غرورشان پیش خودشان نمیشکند. در این روش، مشاوره با فراغت بال محیطی گرم و پذیرا را براي فرد فراهم میکند تا متربی در فرایند مشاوره با آسودگی و دلگرمی به گفتگو و دادن اطلاعات لازم اقدام نماید. هدایت و رهبري بخش مهمی از فعالیت هاي جلسه مشاوره بر عهده خود متربی گذارده میشود. مشاور، صرفا زمینه هاي بروز احساسات، افکار و رفتار متربی را فراهم میکند و سعی دارد به انعکاس آنها به متربی بپردازد. بدین وسیله وي را به خودشناسی و بینش درست دربارة مشکلش راهنمایی میکند. تا خود او به راه حل مناسب برسد.
در این روش مشاور به متربی یاري میدهد تا پس از بحث و گفتگوي آزاد دربارة مشکلش به کسب بینش و خودشناسی برسد و سرانجام خودش راه حلی را براي رفع مشکل پیشنهاد و پس از بررسی جوانب آن به انجامش میپردازد.
🔷روش پیشگیری
این روش آماده سازي روحی، شناختی، انگیزهاي و رفتاري افراد را بر عهده دارد. شما در این مدل فرد را وادار به انجام فعالیتهایی می کنید تا پی به تواناییهایش ببرد. آگاهاندن فرد از توانمندي هایش، پرورش عزت نفس در او و توجه دادن به موفقیت هایش وي را در موقعیت مثبت تکاملی قرار خواهد داد در نتیجه احساس توانمندي مواجهه با مشکل در او پرورش یافته و با اندکی فکر و تلاش مشکل خود را حل میکند.
آموزه هاي دینی تماما براي شکوفایی فطرت تنظیم شده است. عمل به این آموزهها در شرایط و موقعیتها مناسب، از انحراف افراد از مسیر فطرت پیشگیري میکند.
ادامه دارد...
#روش_مشاوره_مؤثر
#مهارتهای_مربی
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
هدایت شده از سردبیر سایت ضیاءالصالحین
5.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۸۵
↩️ شامل آیات ۶۲ تا ۶۹ سوره مبارکه #انفال
🔻پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میفرمایند:
«حَمَلةُ القرآنِ عُرَفاءُ أهلِ الجَنّةِ ، و المُجاهِدونَ في سَبيلِ اللّه ِ قُوّادُها ، و الرُّسُلُ سادَةُ أهلِ الجَنّةِ»؛
قرآن دانان، رؤساى [قبيله ]بهشتيان و مجاهدانِ در راه خدا، سردارانِ بهشت و پيامبران، سروران اهل بهشت هستند.
📚 [الجعفريّات : 76]
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_انفال
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 برخی فنون مشاوره موفق
🔻 هر یک از روشهای مشاوره را هم که انتخاب کنید باز باید یک سری فنون را بلد باشید.
فنونی که باعث میشوند مشاوره شما تأثیرگذارتر باشد تا هم خود شما و هم مخاطبتان احساس رضایت کنید.
الف) خوب گوش کردن :
مهمترین و اساسیترین فن مشاوره «گوش دادن» است. مهارتی به ظاهر ساده، اما در واقع بسیار دشوار. چون خیلی اوقات تبدیل میشود به شنیدن که کاملا یک امر غیر عادی است. در این حالت ممکن است هوش و حواس شما کاملا به موضوع نباشد که قبلا در مورد مضرات آن توضیح دادهایم.
ب) انعکاس:
انعکاس یک فن مشاورهاي است که گوش دادن مقدمهدآن محسوب میشود. در انعکاس مشاور مانند آینه عمل میکند، احساسات و عقاید متربی را در قالب کلمات و جملات بیان میکند و متربی را به تفکر و بازبینی بیشتر درباره موضوع تشویق میکند.
انعکاس صحیح، فرد را متقاعد میکند که میتواند تصمیم گیرنده خوبی باشد، زیرا در انعکاس پند وجود ندارد و فرد به یافتن راه حل، براي مشکل، تشویق میشود.
ج) ایجاد ارتباط:
فرآیند مبادلة اطلاعات و احساسات. ارتباط جریانی است متقابل، نتیجه ارتباط صحیح و تربیتی باید این باشد که آغاز کننده این ارتباط و مشورت، مشاور باشد و ادامه دهنده و پیگیري کنندة آن در دفعات بعد متربی باشد. ایجاد رابطه، کلید طلایی مشاورة موفق است.
د) ایجاد اعتماد:
برای تأثیرگذاری بر مخاطب باید اعتماد او را جلب کنید. برای ایجاد اعتماد صادقانه عمل کنید، با صلاحیت و متانت ولی فروتن و متواضع سخن بگویید، مسئولیت کار خود را بپذیرید، با استدلال حرف بزنید، شأن طرف مقابل را حفظ کنید و پاسخ مناسب و کوتاه بدهید.
ایجاد رابطه، کلید طلایی مشاورة موفق است.
#روش_مشاوره_مؤثر
#مهارتهای_مربی
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 ویژگی ها و تغییرات عمومی دوره نوجوانی
🔹🔹🔹بخش دوم🔹🔹🔹
✅ نوجوانی، سنی مسئله آفرین است
گرچه هر سنی مسائل خاص خودش را دارد ، با این حال ، مسائل نوجوانان اغلب برای پسران و دختران به گونه ای است كه آنها به سختی از عهده ی حلشان برمی آیند.
دو دلیل برای این مسئله وجود دارد:
اول اینكه ، در سرتاسر دوره ی كودكی ، مسائل آنها بالاخره توسط والدین و معلمان حل می شود، در حالی كه بسیاری از نوجوانان به دلیل بی تجربگی ، به تنهایی از عهده ی حل مسائلشان برنمی آیند.
دوم اینكه نوجوانان دوست دارند احساس كنند كه افرادی مستقل و آزاد هستند . آنها درخواست ارائه راهی را دارند كه خودشان بتوانند از عهده ی حل مسائل برآیند و كوشش هایی را كه از جانب والدین و معلمان برای كمك به آنها ارائه می شود ، نمی پذیرند.
#️⃣ #ویژگی_ها_و_تغییرات_عمومی_دوره_نوجوانی
📌 بخش های قبلی مربوط به هر کدام از مباحث مربوط به "شناخت نوجوانی" را با لمس هشتگ های زیر ببینید:
#نکات_اموزشی_گروه_7تا12سال
#ویژگی_های_هیجانی_عاطفی_متربی
#ویژگی_های_روانی_متربی
#ویژگی_های_جسمانی_متربی
#ویژگی_های_اجتماعی_متربی
#مشکلات_دوره_رشد
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir