#گزارش_تصویری از برگزاری جلسه هشتم دوره آموزشی تشکیلات اسلامی و فعالیت فرهنگی جبههای
🔊 سخنران: حجت الاسلام سیدحسن موسوی
🏢 مکان: دانشگاه آزاد اسلامی
🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۰۳/۱۸ - پارس آباد
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #دوره_تشکیلات_اسلامی #دوره_فعالیت_فرهنگی_جبهه_ای #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
اینکه شهدا ترجیعبند و شعار مشترکشان این جمله بود؛ «میروم مادر که اینک کربلا میخواندم» جای تامل دارد! کربلا همیشه فرا میخواند و تنها گوشهایی صدای کربلا را میشنوند که غرق هیاهوی دنیای یزید نباشند!
✍️ حاج حسین یکتا
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
مقام معظم رهبری حفظه الله در مورد خصوصیت فرد و افراد تشکیلاتی جملات زیبایی دارند که در اینجا به یک نمونه از آن اشاره می شود: «یک کار تشکیلاتی خصوصیتش این است که فرد باید خودش را در جمع حل کند، گم کند، که این گم کردن عین باز یافتن به نحو درست است. چیزی کم نمی شود از آدم، چیز ها اضافه می شود. من مثال می زنم به آن لیوان آبی که توی آن یک حبه قند را شما می اندازید. این یک حبه قند یک چیز مشخصی است، به قدر خودش شیرینی دارد. وقتی در لیوان آب انداختی تمام است یهنی یک دانه از این ذرات ریزی که زیر دندان می آمد و صدا می کرد و خودش را نشان می داد که هان منم، یک دانه از این ها باقی نمی ماند تمام حل می شود در آب. این قند یک ذره کم نشد بلکه یک خورده به آن زیاد شد. یعنی آن تشخص و فردیت آن از بین رفته است. تشکیلات باید این جور باشد. شکل کامل یک تشکیلات درست این جوری است که فرد در جمع حل شود.»[1]
لذا باید توجه داشت که افراد تشکیلاتی باید از منیت و خودخواهی دور باشند و در با جمع همراه و همسو باشند. در یک کار گروهی و تشکیلاتی اگر هر یک از افراد بخواهند باب میل خود رفتار کنند و به نظرات شخصی خودشان عمل نمایند هرگز این نوع و شیوه به سرانجام و مقصد و غرض اصلی خود نائل نخواهد شد، بلکه حتی از کار فردی هم بدتر و کم اثرتر خواهد شد.
پی نوشت:
[1] - آیت الله خامنه ای 2/3/1359.
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
✔️ دوره آموزشی تشکیلات اسلامی و فعالیت فرهنگی جبهه ای
🏢 مکان : دانشگاه آزاد اسلامی پارس آباد
⏱ زمان : روزهای دوشنبه و پنجشنبه ساعت 17 عصر
🔸 شرکت برای عموم آزاد می باشد(برادران و خواهران)
به کانال رسمی «ستاد مراسمات بنیاد فرهنگی تربیتی ضیاءالصالحین» بپیوندید 👇
@marasemat_ziaossalehin 🆔
🌷 در محضر امام رضا (علیهالسلام)🌷
⭐️ رحِمَ اللّه ُ عَبْدا اَحیا اَمْرَنا … یَتَعَلَّمُ عُلومَنا وَ یُعَلِّمُهَا النّاسَ، فَاِنَّ النّاسَلَوْ عَلِموا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعونا.
🔹 رحمت خدا بر بندهای که امر ما را زنده کند، دانشهای ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد. اگر مردم زیباییهای سخنان ما را میدانستند از ما پیروی میکردند.
(معانی الأخبار، ص 180، ح 1)
⭐️ لا یَکُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِنًا حَتّی تَکُونَ فیهِ ثَلاثُ خِصال:1ـ سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ. 2ـ وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِیِّهِ. 3ـ وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِیِّهِ. فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَکِتْمانُ سِرِّهِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِیِّهِ فَمُداراةُ النّاسِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِیِّهِ فَالصَّبْرُ فِی الْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ.
🔹 مؤمن، مؤمن واقعی نیست، مگر آن که سه خصلت در او باشد:
سنّتی از پروردگارش
و سنّتی از پیامبرش
و سنّتی از امامش.
امّا سنّت پروردگارش، پوشاندن راز خود است،
امّا سنّت پیغمبرش، مدارا و نرم رفتاری با مردم است،
امّا سنّت امامش، صبر کردن در زمان تنگدستی و پریشان حالی است.
(امالی صدوق، ج 1، ص 339 )
⭐️ «مَنْ کَانَ مِنَّا وَ لَمْ یُطِعِ اللهَ فَلَیْسَ مِنَّا»؛
🔹 هر کس خودش را از ما بداند و خدا را اطاعت نکند از ما نیست!.
(بحار الانوار، ج43، ص230، ح2.)
⭐️ من جَلَسَ مَجلِسا یُحیی فیهِ أمرُنا، لَم یَمُت قَلبُهُ یَومَ تَموتُ القُلوُبُ.
🔹 هر که در مجلسی بنشیند که در آن یاد ما (اهل بیت) زنده میشود، قلبش، در روزی که قلبها میمیرند، نمیمیرد.
(وسائل الشیعه، ج 44، ص 278 )
⭐️ أفضَلُ العَقلِ مَعرِفَةُ الإِنسانِ نَفسَهُ.
🔹 برترین خِرد، خودشناسی است.
(العدد القویة:ص 292 ح 18)
⭐️ إذا نَزَلَت بِکم شِدَّةٌ فاستَعینوا بِنا عَلَی اللّهِ.
🔹 هرگاه سختی ای به شما رسید، بهواسطه ما از خدا کمک بجویید.
(تفسیر العیاشی:ج2، ص176، ح1662)
🏷 #امام_زمان #امام_رضا #حدیث #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
#آیه_تشکیلاتی_و_تربیتی | شماره 10
🔻و اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِيعاً وَ لَا تَفَرَّقُوا وَ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَاناً وَ كُنتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ🔺
📌و همگى به ریسمان خدا [= قرآن، و هرگونه وسیله وحدت الهى]، چنگ زنید، و پراکنده نشوید؛ و نعمت (بزرگِ) خدا را بر خود، به یاد آرید که چگونه دشمن یکدیگر بودید، و او میان دلهای شما، الفت برقرار ساخت، و به برکتِ نعمتِ او، برادر شدید! و شما بر لبِ حفرهای از آتش بودید، خدا شما را از آن نجات داد؛ اینچنین، خداوند آیات خود را براى شما آشکار میسازد؛ شاید هدایت شوید.
📝 «ما آنچه میگوییم، برای دیگران نیست؛ در درجۀ اول برای خودمان است. خود ما هم باید وحدت را حفظ بکنیم. ببینید همین آیاتی که الآن خواندند: «وَ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا- برادر شدید باهم - وَ كُنتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا»؛ اسلام شما را از آتش تفرقه نجات داد. فراموش کردید؟
هی این به آن ایراد بگیرد، آن به این ایراد بگیرد؛ فروع را اصل بکنیم، اصول را فراموش کنیم، هی اختلاف بین ما بیفتد.
اینکه قرآن میگوید: «وَ اعْتَصِمُوا بِحبلالله جَمِيعاً»، یعنی همه باهم اعتصام به حبلالله بکنید، خب، این «همه» در سطح واحدی که نیستند؛ بعضی ایمانشان قویتر است، بعضی ایمانشان ضعیفتر است، بعضی عملشان بهتر است، بعضی عملشان متوسطتر است؛ درعینحال خدای متعال به همه خطاب میکند. میگوید اعتصام به حبلالله را جمیعاً بکنید، باهم بکنید. تو بگوئی من جداگانه اعتصام به حبلالله کردم و دیگری نه؛ او - دیگری - باز بگوید من جداگانه اعتصام به حبلالله کردم، اینطرف را نه؛ اینکه نمیشود. همدیگر را تحمل کنید. اصولی هست، محورهایی هست؛ اصل این است که در این اصول همدل باشیم. ممکن است در صد تا از فروع، افراد باهمدیگر اختلاف داشته باشند، باشد؛ این منافات ندارد با اجتماع، با جمیع شدن، مجتمع شدن؛ اینها باید ملاک باشد. در گفتارمان مراقب باشیم. رد دیگران، طرد دیگران، بهطور مطلق در سر مسائل درجۀ دو، مصلحت نیست. امروز ملت ایران، یک ملت یکپارچه است؛ یک ملت متحد است؛ این اتحاد را باید قدر دانست. ایجاد اختلاف نباید کرد«(1).
(1): بیانات امام خامنهای حفظه الله؛ 3 مرداد 1388
📚 سوره مبارکه آلعمران، آیه 103
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
هدایت شده از سردبیر سایت ضیاءالصالحین
47.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 فرمانده سلام
↩️ سلام فرمانده (2)
📌 پل خداآفرین
🔺 به زبان آذری - 2023
#نشر_حداکثری
🌐 آدرس صفحات ما در شبکههای اجتماعی
🔻
yek.link/sardabir
👇
☫ @sardabir313 ☫
آفت هایی که کار جمعی را تهدید میکنند چیست؟
قسمت پنجم:
تشکل های دانشجویی مواظب باشند که ...
🔝توضیحات بیشتر در عکس نوشت
🏷 #آفتهای_کار_تشکیلاتی #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 در برابر علی علیهالسلام
🎙 عینصاد
🏷 #امام_زمان #امامت #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #امام_علی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 حق و باطل از نظر شهید بهشتی
🏷 #امام_زمان #امامت #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #امام_علی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
✔️ دوره آموزشی تشکیلات اسلامی و فعالیت فرهنگی جبهه ای
🏢 مکان : دانشگاه آزاد اسلامی پارس آباد
⏱ زمان : روزهای دوشنبه و پنجشنبه ساعت 17 عصر
🔸 شرکت برای عموم آزاد می باشد(برادران و خواهران)
به کانال رسمی «ستاد مراسمات بنیاد فرهنگی تربیتی ضیاءالصالحین» بپیوندید 👇
@marasemat_ziaossalehin 🆔
📸 آفت هایی که کار جمعی را تهدید میکند چیست؟
1️⃣ قسمت اول :
🔝توضیحات بیشتر در عکس نوشت
🏷 #آفتهای_کار_تشکیلاتی #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
#آیه_تشکیلاتی_و_تربیتی | شماره 11 (قسمت اول)
🔻يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ وَ أَوْلَادِكُمْ عَدُوّاً لَّكُمْ فَاحْذَرُوهُمْ وَ إِن تَعْفُوا وَ تَصْفَحُوا وَ تَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ🔺
📌اى کسانى که ایمان آورده اید! بعضى از همسران و فرزندانتان دشمن شما هستند، از آنها بر حذر باشید; و اگر عفو کنید و چشم بپوشید و ببخشید، (خدا شما را مى بخشد); چرا که خداوند آمرزنده و مهربان است
📝 «شأن نزول آیه این است: مؤمنی در مکه به رسول اکرم صلی الله علیه و آله ایمان میآورد. خود ایمان آوردن در مکه مستلزم یک سلسله محرومیت هاست. زن و بچه انسان نه از این جهت که با او دشمن هستند، بلکه از باب نصیحت، خیلی دوستانه چیزهایی به او میگویند: رهایش کن، اصلاً حلاوت زندگی را از خودت و از ما گرفتهای و ما را دچار ناراحتی و رنج و تعب کردهای. آن مؤمن به مرحله ای میرسد که میخواهد مهاجرت کند. مهاجرت شوخی نیست. مهاجرت یعنی چه؟ یعنی تمام خانمان را درهم ریختن. آن وقت است که همسر میآید گریه کنان به دست و پا میافتد و هزار جور وظیفه و تکلیف شرعی برای آدم درست میکند و فرزند به نوعی دیگر. همسر، بچه شیرین دو ساله خودش را میآورد و میگوید: آخر حیفت نمیآید که این بچه را به امان خدا رها کنی؟ تو که از اینجا بروی دیگر برگشت نداری. شک ندارد که انسان نسبت به خاندان خودش مسؤولیت بزرگی دارد. این آیه معنایش این نیست که انسان مسؤولیتی را که نسبت به همسر و فرزندان خود دارد فراموش کند، ولی این را باید توجه کند که یک مسؤولیت الهی هم هست. آنجایی که یک فرد میخواهد به میدان شهادت برود، آنجا چه؟ ملاحظات خانوادگی در نهایت درجه اهمیت است، ولی اگر پای یک چنین چیزی به میان آمد چطور؟ {انسان سه گونه دشمن دارد؛} دسته سوم کسانی هستند که با چهره دوستی میآیند و با قصد دوستی هم میآیند ولی رفتارشان و تقاضاهایشان به گونهای است که از تیرباران کردن یک دشمن، بیشتر و بالاتر است. گاهی مادر انسان ضررش برای انسان از هر دشمنی بیشتر و بالاتر است. مادر با چهره دوستی و با قصد دوستی، با فرزندش رفتاری میکند که دشمن آنگونه رفتار نمیکند. یک امر کوچک را به عنوان مثال عرض میکنم: در بین الطلوعین پدر میخواهد فرزندش را برای نماز بیدار کند. مادر خطاب به پدر میگوید: آیا دلت میآید بچه ات را از این خواب خوش بیدار کنی؟ دلش برای این فرزند میسوزد و میخواهد به او مهربانی کند و او را ناراحت نکند و لذا او را برای نماز بیدار نمیکند. این مادر دشمنی است که با چهره دوستی و با قصد دوستی سراغ فرزند خود آمده است. پس معلوم میشود خطر دشمنی که با چهره دوستی و با قصد دوستی میآید و آنچه را که بر ضرر انسان است میخواهد، از خطر کافر و حتی منافق بیشتر است. لهذا قرآن در این آیه خطر اینجور دشمنها را به انسان گوشزد میکند، دشمنی که با چهره دوستی و با قصد دوستی با انسان مواجه میشود»(1) این آیه به ما گوشزد می کند در امورات اجتماعی از جمله کارهای تشکیلاتی که بر ما واجب است، دخالت و مانع شدن اطرافیان نباید تاثیر داشته باشد. البته اگر خانواده یا افراد دیگری از ما جلوگیری کردند دلیل نمی شود با آن ها دشمنی کرد، بلکه ادامه آیه راه حل را توضیح داده است و ان شاءالله در قسمت بعدی، شرح شهید مطهری را بر این مطلب ذکر می کنیم
(1): آشنایی با قرآن (شهید مطهری)، ج 7، صفحه های 198 و 202 (با اندکی حذفیات)
📚 سوره مبارکه تغابن، آیه 14
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
📸 آفت هایی که کار جمعی را تهدید میکند چیست؟
2️⃣ قسمت دوم :
🔝توضیحات بیشتر در عکس نوشت
🏷 #آفتهای_کار_تشکیلاتی #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
📸 تعبیر زیبای شهید مطهری (ره) در مورد خطر نفاق در جریانهای فکری و انقلابها
🏷 #امام_زمان #نفاق #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
#تلنگر✨
شیطان تشڪیلاتی ڪار میڪنه!
گامبهگام میاد جلـو!
«خطواتشیطان» به همیـن معناست!
وبرای غلبه بـر شیطان هم،
لازمه که گـامبـهگام وتشکیلاتی عمل کـرد! ✌️
اولین قدم کـار تشکیلاتی،
مدیریـت زمانه!⏰
بدون مدیریـت زمان و وقـتات،
نمیتونی بر شیطان غلبـه کنـی! ❌
وقتت رو پر نڪنی،
شیطان برات برنامهریزی میڪنه!📝
وقتت رو پرمیڪنه ازڪارای بیھوده
وبیفایده ڪه نامیده میشـه:
لھـوولعب!
یعنیپوچ،
بیھـوده،
مسخرهبـازی !....☹️
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
#گزارش_تصویری از برگزاری جلسه نهم دوره آموزشی تشکیلات اسلامی و فعالیت فرهنگی جبههای
🔊 سخنران: حجت الاسلام سیدحسن موسوی
🏢 مکان: دانشگاه آزاد اسلامی
🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۰۳/۲۲ - پارس آباد
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #دوره_تشکیلات_اسلامی #دوره_فعالیت_فرهنگی_جبهه_ای #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
📸 آفت هایی که کار جمعی را تهدید میکند چیست؟
3⃣ قسمت سوم :
🔝توضیحات بیشتر در عکس نوشت
🏷 #آفتهای_کار_تشکیلاتی #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
بصیرت و تشکیلات اسلامی
#آیه_تشکیلاتی_و_تربیتی | شماره 11 (قسمت اول) 🔻يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِكُم
#آیه_تشکیلاتی_و_تربیتی | شماره 11 (قسمت دوم)
🔻يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ وَ أَوْلَادِكُمْ عَدُوّاً لَّكُمْ فَاحْذَرُوهُمْ وَ إِن تَعْفُوا وَ تَصْفَحُوا وَ تَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ🔺
📌اى کسانى که ایمان آورده اید! بعضى از همسران و فرزندانتان دشمن شما هستند، از آنها بر حذر باشید; و اگر عفو کنید و چشم بپوشید و ببخشید، (خدا شما را مى بخشد); چرا که خداوند آمرزنده و مهربان است
📝 «{در دشمنی نوع سوم} اینجا سوء نیت در کار نیست، با حسن نیت دشمنی صورت میگیرد یعنی دشمنی از روی جهالت است. در صدر اسلام مسلمینی بودند که در مواردی که همسران و فرزندان مانع میشدند هیچ به حرف آنها گوش نمیکردند. بعدها که اوضاع به نفع مسلمین گردش کرد و خود آن همسران و فرزندان هم مجبور شدند مهاجرت کنند، بعضی از مسلمین میخواستند به انتقام آن روزهایی که آنها مانع بودند دیگر با آنها هیچ معاشرتی نکنند و آنها را از خودشان طرد کنند. قرآن میفرماید: شما به حرف آنها گوش نکنید ولی کینه آنها را هم در دل خود نگه ندارید، عفو کنید و صفح کنید. صفح با عفو تفاوت دارد. وقتی کسی کار خطایی میکند هم استحقاق معاقبه و مجازات دارد و هم استحقاق ملامت. عفو، گذشت از مجازات است ولی صفح یک درجه بالاتر است. صفح این است که انسان نه تنها آن مجازات معمول را انجام نمیدهد بلکه اصلاً نامش را هم نمیبرد، به روی طرف هم نمیآورد، اسمش را هم نمیبرد و لهذا اولیاءالله همیشه مقامی بالاتر از عفو دارند یعنی عفو آنها به صورت صفح است. انَس بن مالک در خانه رسول خدا صلی الله علیه و آله خدمت میکرد. میگوید رسول اکرم صلی الله علیه و آله در بسیاری از اوقات روزه میگرفتند و بعد هم غذای بسیار سادهای، چه هنگام سحر و چه افطار، میخوردند و معمولاً افطاری ایشان یک مقدار شیر بود که من تهیه میکردم. یک شب که ایشان با عدهای از صحابه بودند خیلی دیر به منزل آمدند، آنقدر دیر که من خیال کردم ایشان در منزل یکی از اصحاب افطار کردهاند. من هم شیر را خودم خوردم و بعد هم رفتم و خوابیدم. وقتی که رسول اکرم آمدند حس کردم که ایشان هنوز افطار نکردهاند (ظاهراً انس بن مالک از کسی پرسید که آیا رسول اکرم صلی الله علیه و آله امشب جایی مهمان بودند و او گفت نه). هیچ چیز دیگری هم در دسترس نبود. رفتم و خودم را مخفی کردم. ایشان وقتی دیدند چیزی موجود نیست رفتند و خوابیدند. انس که خود قصه را بازگو کرده است و نه رسول اکرم، میگوید: رسول اکرم صلی الله علیه و آله تا زنده بودند چیزی در این مورد به روی من نیاوردند. این را میگویند صفح. قرآن میفرماید عفو کنید و صفح کنید. «وَ تَغْفِروا». غفران از «غَفْر» به معنای پوشاندن است. باز «پوشاندن» درجه بالاتریاست؛ یعنی روی {گناه} را با رحمت پوشاندن. چرا میگوییم «مغفرت» الهی؟ به این جهت که انسان گناهی به درگاه الهی مرتکب میشود که استحقاق مجازات دارد. خداوند متعال او را مجازات نمیکند و از او صفح میکند و به روی بندهاش هم نمیآورد و بالاتر اینکه روی آن را هم میپوشاند، روپوشی میکند. این «روپوشی» یکی از این جهت است که نمیگذارد دیگران از آن اطلاع پیدا کنند و {دیگر اینکه} از رحمت و فضل خودش هم چیزی اضافه به او میدهد. و لذا قرآن میفرماید: «وَإنْ تَعْفوا وَتَصْفَحوا وَ تَغْفِروا فَإنَّ اللهَ غَفورٌ رَحیمٌ». اگر در مورد همسران و فرزندان خطاکار عفو کنید و صفح کنید و غافر باشید بدانید که خداوند هم غفور و رحیم است. یعنی اگر چنین کنید همان کاری را کردهاید که خدا در مقابل بندگان گناهکار خود میکند؛ مظهر اسم «یا غفور» باشید، مظهر اسم «یا رحیم» باشید»(1).
(1): آشنایی با قرآن (شهید مطهری)، ج 7، صفحه 203 (با اندکی حذفیات)
📚 سوره مبارکه تغابن، آیه 14
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
🔆 یاد خدا تنها مایه آرامش جان
🏷 #یاد_خدا #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir