فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷🇵🇸
🔴 بانوان تراز در آخرالزمان ...
#حضرت_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
#میلاد_حضرت_زینب (سلام الله علیها)
#تبریڪ_و_تهنیٺ_باد💐
🌺🌺🌺🌺
🕌@ziarat_et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘
💖 فرشته رحمت
رهبر معظم انقلاب، امام خامنهای:
🔹روز پرستار مزیّن و مشرّف به نام حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) است. حضرت زینب کبری (سلاماللهعلیها)، الگوی پرستاری شناخته شده است.
🔹پرستار فرشتهی رحمت بیمار است؛ این یک تعبیر واقعی است، به هیچ وجه مبالغهآمیز نیست.
#میلاد_حضرت_زینب (سلام الله علیها)
#تبریڪ_و_تهنیٺ_باد
🌺🌺🌺🌺
🕌@ziarat_et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖌 سی تفسیر کوتاه قرآن کریم در بیان رهبر انقلاب
📍قسمت بیستم
📚 موضوع: مرگ تاجرانه
📖تفسیر آیه ۱۱۱ سوره مبارکه توبه
🗓۱۳۹۶/۱۱/۱۶
#آیتالله_خامنهای
#تفسیر
#سی_تفسیر
🌺🌺🌺🌺
🕌@ziarat_et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 مدح حضرت زینب (سلام الله علیها)
🎙 حاج رضا #نبوی
#میلاد_حضرت_زینب (سلام الله علیها)
#روز_پرستار
🌺🌺🌺🌺
🕌@ziarat_et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی پیامبر(صلوات الله علیه وآله) برای اولین بار حضرت زینب(سلام الله علیها) را میبیند!
🎤حجت الاسلام#انصاریان
#میلاد_حضرت_زینب(سلام الله علیها)💐💐
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمّد
وَ عَجِّل فَرَجَهُم وَ اَهلِک عَدُوَّهُم
🌺🌺🌺🌺
🕌@ziarat_et
🔹پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:
إِنَّ أَکْمَلَ اَلْمُؤْمِنِینَ إِیمَاناً أَحْسَنُهُمْ أَخْلاَقاً.
همانا کاملترین مؤمنان از نظر ایمان،خوش اخلاقترین آنان است
📗تحف العقول عن آل الرسول صلی الله علیه وآله، ج ۲، ص ۴۷
🌺🌺🌺🌺
🕌@ziarat_et
📖شرح دعای ندبه - فراز سی و هشتم
یَا ابْنَ السَّادَهِ الْمُقَرَّبِینَ یَا ابْنَ النُّجَبَاءِ الْأَکْرَمِینَ یَا ابْنَ الْهُدَاهِ الْمَهْدِیِّینَ یَا ابْنَ الْخِیَرَهِ الْمُهَذَّبِینَ یَا ابْنَ الْغَطَارِفَهِ الْأَنْجَبِینَ؛
ای فرزند سروران مقرّب، ای فرزند نجیبان گرامی، ای فرزند راهنمایان راه یافته، ای فرزند برگزیدگان پاکیزه.
در این فرازها ویژگی های ممتاز و بی مانند اجداد طاهرین امام زمان عليهالسلام مطرح می شود که نشان دهنده شایستگی این بزرگواران برای منصب امامت است. این امر مشخص می کند که انتخاب آنها از سوی خداوند بر اساس شایستگی است. از واضح ترین آیات قرآنی در این باره آیه ۱۲۴ سوره بقره است که می فرماید:
«وَ إِذِ ابْتَلی إِبْراهِیمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِی قالَ لا یَنالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ؛ و (به خاطر بیاور) هنگامی که پروردگارِ ابراهیم، او را با حوادث گوناگونی آزمایش کرد و او به خوبی از عهده آزمایش برآمد. خداوند به او فرمود: من تو را امام و رهبر مردم قرار دادم. ابراهیم گفت: از فرزندان من نیز (امامانی قرار بده)، خداوند فرمود: پیمان من به ستمکاران نمی رسد (و تنها آن دسته از فرزندان تو که پاک و معصوم باشند شایسته این مقامند)».
🔹نکته ها
۱. این آیه درباره امامت حضرت ابراهیم است . ایشان در بین انبیا، جایگاه و منزلت خاصّی دارد. نام آن بزرگمرد، ۶۹ مرتبه و در ۲۵ سوره قرآن آمده و از او همانند پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم به عنوان اسوه و نمونه برای بشریت یاد شده است. در بزرگداشت این پیامبر بزرگ، خداوند تعابیر ویژه ای به کار برده و حتّی یکی از اسرار حج را یادآوری و زنده نگهداشتن ایثارگری ها و از خودگذشتگی های حضرت ابراهیم عليهالسلام به شمار آورده است. آن مرد الهی، در عرصه های گوناگون با انحراف و شرک مبارزه کرد؛ برهان و استدلال او در مقابل ستاره پرستان و ماه پرستان، مبارزه عملی او با بت پرستان، احتجاج او در برابر نمرود و سربلندی او در آزمایشات دیگر، از او انسانی اسوه و نمونه ساخت که خداوند او را به مقام امامت نصب نمود. ابراهیم عليهالسلام در هر آزمایشی که موفّق می شد، به مقام والاتری دست می یافت: در مرحله نخستین، عبداللّه شد. سپس به مقام نبی اللهی رسید. و پس از آن رسول اللّه، خلیل اللّه و در نهایت به مقام امامت و رهبری مردم منصوب گردید. حضرت ابراهیم عليهالسلام ، مقام امامت را برای نسل خود نیز درخواست کرد، پاسخ آمد که این مقام، عهدی الهی است که به هر کس لایق باشد عطا می شود. در میان نسل تو نیز کسانی که شایستگی داشته باشند، به این مقام خواهند رسید. چنانکه پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم از نسل ابراهیم عليهالسلام است و به این مقام دست یافت.
. مفضل بنعمر گوید:
از امام صادق عليهالسلام درباره این آیه«کلماتی که خداوند با آن ابراهیم را آزمود» پرسیدم؛فرمود: هِیَ الْكَلِمَاتُ الَّتِی تَلَقَّاهَا آدَمُ مِنْ رَبِّهِ فَتابَ عَلَیْهِ وَ هُوَ أَنَّهُ قَالَ یَا رَبِّ أَسْأَلُكَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ عَلِیٍّ وَ فَاطِمَهَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ إِلَّا تُبْتَ عَلَیَّ فَتَابَ اللَّهُ عَلَیْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ؛ همان کلماتی که آدم آنها را از پروردگارش دریافت کرد و توبه اش پذیرفته شد و آن این بود که عرض کرد: پروردگارا! به حق محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین عليهمالسلام از تو درخواست دارم که توبه ام را بپذیری و خداوند نیز توبه او را پذیرفت؛ چراکه او توبه پذیر و مهربان است». عرض کردم: یابن رسولالله! مقصود خداوند از اینکه می فرماید ابراهیم کلمات را به پایان رسانید چیست؟ فرمود: یَعْنِی فَأَتَمَّهُنَّ إِلَی الْقَائِمِ اثْنَیْ عَشَرَ إِمَاماً تِسْعَهٌ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْن؛ یعنی خدا را تا حضرت قائم و به دوازده امام که نه نفرشان از فرزندان حسین هستند، قسم داد.
منشأ امامت، وراثت نیست؛ بلکه لیاقت است و آن با پیروزی در امتحانات الهی ثابت می گردد: «فَأَتَمَّهُنَّ».
۳. امامت، عهد الهی میان خدا و مردم است: «عَهْدِی».
۴. امامت، انتصابی است نه انتخابی. امام باید حتماً از سوی خداوند منصوب شود: «إِنِّی جاعِلُكَ»؛ زیرا امام باید دارای شرایط و ویژگی هایی باشد که جز خدا کسی از آنها آگاه نیست؛ از جمله:
- امام باید تمام قوانین حاکم بر انسان و هستی را بداند.
- امام باید از نتیجه حتمی راهی که انتخاب می کند، آگاه باشد.
- امام باید در مسیر رهبری، منافع خود را در نظر نگیرد و عوامل درونی و بیرونی او را تحریک نکند.
- امام باید از عالی ترین صفات برجسته انسانی در حدّ اعلی برخوردار باشد و ...
ناگفته پیداست که این شرایط در افراد معمولی یافت نمی شود و مردم نیز از وجود این شرایط در افراد بی خبرند.
زیارت
📖شرح دعای ندبه - فراز سی و هشتم یَا ابْنَ السَّادَهِ الْمُقَرَّبِینَ یَا ابْنَ النُّجَبَاءِ الْأَکْ
۵. بهترین شیوه تعیین رهبر و مقام مسئول در جوامع امروز انتخابات است. ولی شکی نیست که انتخابات اگرچه راه حل است؛ اما همه جا راه حق نیست؛ چون هیچ برهان و دلیل علمی و عقلی، لیاقت، صلاحیت و حقانیت شخص انتخابشده را تأیید نمی کند. گرچه در مقام عمل، رأی اکثریت مورد نظر قرار می گیرد و بهترین راه حل است. افزون بر آن، توجه به رأی اکثریت، فقط در مسائل اجتماعی است؛ اما در مسائل اعتقادی، رأی اکثریت هیچ ارزشی ندارد؛ وگرنه باید پیامبران دست از دعوت خود برمیداشتند و تابع رأی اکثریت می شدند که کافر یا مشرک بودند. چنانکه در سوره انعام می خوانیم:
«و ان تُطع اکثر مَن فی الارض یضلّوک عن سبیل اللّه ان یتّبعون الّا الظنّ و ان هم الّا یخرصون؛ ای پیامبر! اگر از بیشتر کسانی که روی زمین هستند اطاعت کنی، تو را از راه خدا گمراه می کنند. آنها تنها از گمان و حدس پیروی می کنند و جز به دروغ سخن نمیگویند».
بنابراین، در مسأله بسیار حساس و اساسیِ امامت - که امری اعتقادی است - رأی و انتخاب مردم نقشی ندارد و تعیین آن بر عهده خداوند است. البته بیعت مردم با امام، زمینه را برای اعمال حاکمیت او فراهم می کند؛ اما این چنین نیست که امام با رأی مردم، امام و با روی گردانی مردم از امامت ساقط شود. حضرت علی عليهالسلام در مدت ۲۵ سال خانهنشینی نیز امام بود؛ اما امکان اعمال حاکمیت را نداشت.
۶. انسان محدود با نداشتن علم غیب و اطلاع از آینده و باطن افراد، چگونه می تواند نظر صددرصد درستی درباره دیگران پیدا کند؟! مگر انگیزه ها و حالات و عملکرد انسان ها با توجه به شرایط و موقعیت های مختلف تغییر نمی کند؟ چه بسا افرادی که امروز مؤمن و متعهد هستند؛ اما فردا از ایمان و تعهد خود دست بر می دارند. افراد بسیار زیادی را سراغ داریم که روزی مایه امید بودند؛ اما عامل یأس و ناامیدی شدند و در مقابل، کسانی بودند که احتمال خیری در آنان نبود؛ اما دگرگون و مایه صدها خیر و برکت شدند. البته غرض ما از بیان این نمونه ها، نفی انتخابات و رأی مردم نیست؛ بلکه هدف ما این است که بگوییم انتخابات می تواند راه حل باشد، اما همیشه راه حق نیست؛ زیرا پست و مقام و ریاست، بعضی از انسانها را عوض میکند و چه بسیار افراد فداکار و علاقهمندی که پس از گرفتن مقام، روحیه و روش آنان تغییر یافته است. به همین دلیل می گوییم تعیین رهبر باید از سوی خدا باشد. اوست که علم غیب دارد و از آینده و تمام حالات افراد باخبر است و بهتر می داند که مقام رسالت و پیام رسانی خود را به چه کسی عطا کند: «اللّه اعلم حیث یجعل رسالته».
۷. آیت الله شهید صدر با بیان چند مقدمه درباره شیوه تعیین امام چنین نتیجه میگیرد که این کار فقط باید از راه انتصاب الهی و از راه اعلان رسول باشد. آن مقدمات اینگونه است:
الف) پیامبر اکرم عهده دار دگرگونی همهجانبه و انقلاب بزرگ عقیدتی و فکری و تبدیل سیستم جاهلیِ آن عصر به یک نظام اسلامی - انسانی برای ابد بود.
ب) دوران رسالت آن حضرت، ۲۳ سال بود. در آن دوران، مسلمانان مکه در خفقان، فشار و ترس به سر می بردند و در مدینه انواع مشکلات، جنگ ها و توطئه های دشمنان را تحمل می کردند؛ از این رو، مدت رسالت با آن همه گرفتاری، برای آن دگرگونی مدت کمی بود.
ج) پیامبر اسلام به طور ناگهانی از دنیا نرفت تا بگوییم برای بررسی مسأله رهبری امت و ادامه کار زمانی نداشت و فرصتی برای تعیین جانشین خود پیدا نکرد. کوتاه سخن اینکه، ۲۳ سال برای آن دگرگونی کم است و هدایت باید پس از پیامبر ادامه یابد. اکنون برای این مسأله، چند نظریه مطرح است که باید آن ها را بررسی کنیم:
یک. پیامبر اکرم نسبت به جانشینی خود بیتفاوت بود و بی آنکه به فکر تداوم انقلاب و هدایت مردم باشد، آنان را رها کرد و از دنیا رحلت نمود.این نظریه قابلقبول نیست؛ زیرا یک انسان عادی نیز هرگز حاضر نخواهد بود که طرح و برنامه ای را که برای آن زحمت بسیار کشیده، رها کند و آن را به شخص مطمئنی نسپارد؛ آن هم با سوز و گدازی که قرآن درباره حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم بیان میکند و میفرماید که آن حضرت در امر ارشاد و هدایت مردم بسیار دلسوز بود: «حَریصٌ عَلَیْكُم» و در جای دیگر می فرماید: «لَعَلَّكَ باخِعٌ نَفْسَک»؛ گویا تو از ناراحتیِ اینکه چرا مردم ایمان نمی آورند، خود را می کشی». آیا پیامبری که این چنین نسبت به هدایت مردم تعهد و عشق دارد، حاضر است مردم را به حال خود رها کند؟ پیامبری که در وقت عزیمت به جنگ تبوک - که هشتاد روز طول کشید - کسی را به جای خود در مدینه گذاشت، آیا برای پس از خود فکری نمی کند؟!
زیارت
۵. بهترین شیوه تعیین رهبر و مقام مسئول در جوامع امروز انتخابات است. ولی شکی نیست که انتخابات اگرچه ر
دو. نظریه دوم آن است که بگوییم پیامبر از دنیا رفت و رهبری امت را به شورا و انتخاب خود مردم واگذار کرد؛ اما اگر چنین بود، چرا ابوبکر مثل پیامبر، امت را به شورا واگذار نکرد و شخصاً دخالت نمود و عمر را نصب کرد؟! چرا عمر نیز در رهبری امت همه پرسی نکرد؟! بلکه خود شورایی مرکب از شش نفر تشکیل داد، آن هم شورایی که در عمل دیکتاتوری بود؛ زیرا گفته بود در این شورا کسی رهبر است که عبدالرحمن بن عوف به او توجه داشته باشد! این چه شورایی است که یک نفر در آن حق وتو دارد و نظر آن دسته قابل قبول است که این یک نفر در میان آنها باشد؟ آیا این شوراست یا دیکتاتوری؟! اگر این نظریه را بپذیریم، پس ماجرای غدیر خم چه خواهد شد؟
سه. اکنون که نظریه اول و دوم رد شد، تنها یک راه باقی می ماند و آن اینکه خود پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم که از همه دلسوزتر است، شخص لایقی را که در شناخت مکتب و عمل به دستورات آن و نیز اداره و هدایت جامعه، از همه افراد بهتر است و دارای هرگونه صلاحیت علمی و فکری است و سابقه درخشانی دارد، برای رهبری امت انتخاب کرده، او را منصوب نموده و به مردم معرفی کند. پیامبر نیز چنین کرد و در غدیر خم، حضرت علی عليهالسلام را به جانشینی خود منصوب نمود. راه حق در شیوه تعیین امام، همان راه پیامبر است؛ زیرا ما امامت را همچون نبوت، امام را همچون پیامبر و دلیل نیاز به امام را همانند دلیل نیاز به پیامبر می دانیم. کار امام در هدایت و رشد مردم و نشان دادن راه سعادت، شبیه کار پیامبر است و خداوند درباره هدایت مردم میفرماید: «انّ علینا لَلهُدی؛ همانا بر ماست هدایت مردم».
۸ . اگر باور کردیم امامت مقامی انتصابی است و نه انتخابی، باید بپذیریم که مردم در برابر انتصاب الهی، اختیاری ندارند. قرآن می فرماید:
«وَ ما کانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَهٍ إِذا قَضَی اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً أَنْ یَكُونَ لَهُمُ الْخِیَرَهُ مِنْ أَمْرِهِمْ؛ در مواردی که خداوند برای مرد و زن باایمان، حکم و قانون [یا مقام و فردی را برای مسئولیتی] انتخاب نمود، دیگر مردم حق انتخاب ندارند».
در سوره قصص نیز چنین می خوانیم:
«وَ رَبُّكَ یَخْلُقُ ما یَشاءُ وَ یَخْتارُ ما کانَ لَهُمُ الْخِیَرَه؛ خداوند می آفریند و هرچه را بخواهد اختیار می کند و مردم [در برابر گزینش خداوند] اختیاری ندارند».
در تفسیر قمی ذیل این آیه روایتی آمده است که می فرماید: «هرگاه خداوند کسی را به امامت برگزیند، مردم نباید به سراغ دیگری بروند». بنابراین با وجود امکان اشتباه در انتخاب از سوی مردم عادی، ارزش انتخاب از بین می رود و انتخابی می تواند صددرصد ارزش داشته باشد که از سوی خدا باشد؛ زیرا اوست که بر باطن و آینده انسان ها آگاه است.
📗شرح قرآنی دعای ندبه - محسن قرائتی
#شرح_دعای_ندبه
🌺🌺🌺🌺
🕌@ziarat_et
رسول خدا صلی الله علیه و آله:
هر کس به صورت زنش سیلی بزند، خداوند به نگهبان جهنم دستور می دهد تا در آتش جهنم هفتاد سیلی بر صورت او بزند.
📚مستدرک الوسائل/ج14/ص250
🌺🌺🌺🌺
🕌@ziarat_et
💚🌺🍃
💠 حضرت امام خامنهای:
✍ زینب کبری از اولیاءالله است؛
عزّت او عزّت اسلام است؛
اسلام را عزیز کرد، قرآن را عزیز کرد.
👈 ما البتّه آن بلندپروازی را نداریم، آن همّت را نداریم که بخواهیم بگوییم رفتار این بانوی بزرگ الگوی ما است؛ ما کوچکتر از این حرفها هستیم؛
👈 امّا باید بههرحال حرکت ما در جهت حرکت زینبی باشد؛
👈 باید همّت ما، «عزّت اسلام» و «عزّت جامعهٔ اسلامی» و «عزّت انسان» باشد؛
👈 همانکه خدای متعال با احکام دینی و شرایعِ بر پیغمبران، مقرّر فرموده است. ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
📸 تصاویری از تشرف حضرت آیتالله خامنهای به حرم حضرت زینب (سلاماللهعلیها) در سال۱۳۶۳
🤲اللّهُمَّاحْفِظْقٰائِدَنَا الْاِمٰامَالْخٰامنهای🤲
#امام_خامنه_ای
🌺🌺🌺🌺
🕌@ziarat_et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چه بگویم که خداوند روایتگر توست
تار و پود همه افلاک، نخ معجر توست
روبروی تو که قرآن خدا وا میشد
لب آیات به تفسیر شما وا میشد
آمدی تا که فقط زینت مولا باشی
تا پس از فاطمه، صدیقۀ صغری باشی
آمدی شمس و قمر پیش تو سو سو بزنند
تا که مردان جهان پیش تو زانو بزنند
#حضرت_زینب_سلام_الله_علیها
#عقیله_بنی_هاشم
🎤حجه الاسلام والمسلمین #عالی
🌺🌺🌺🌺
🕌@ziarat_et
🔹رجعت (۳۵)
💠 به اوجِ خودت برس!
🔹 یکی دیگر از اهدافِ رجعت، کسب کمال است. كسانى كه در دورانِ زندگی خود به خاطر موانعى نتوانستند به كمالِ لياقت خود دست يابند، باز میگردند تا در کنارِ ولی معصوم و با بهرهگیری از فضایل ایشان به كمال برسند و این موضوع یکی از زیباترین جلوههای رجعت است.
🔸 آیت الله مکارم در تفسیر نمونه مینویسد:
«چنين به نظر میرسد كه بازگشت مجدد اين دو گروه (خوبانِ خوب و بدانِ بد) به زندگى دنيا، به منظور تكميل حلقه تكاملى گروه اول و چشيدن كيفر دنيوى گروه دوم است.
به تعبير ديگر گروهى از مؤمنان خالص كه در مسير تكامل معنوى با موانعی در زندگى خود روبرو شده اند و تكامل آنها ناتمام مانده است، حكمت الهى ايجاب میكند كه سير تكاملى خود را از طريق بازگشت مجدد به اين جهان ادامه دهند، شاهد و ناظر حكومت جهانى حق و عدالت باشند و در بناى اين حكومت شركت جويند؛ چرا كه شركت در تشكيل چنين حكومتى از بزرگترين افتخارات است.»
📚 تفسیر نمونه، ج ۱۵، ص۵۶۰
#رجعت
#امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
🌺🌺🌺🌺
🕌@ziarat_et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖌 سی تفسیر کوتاه قرآن کریم در بیان رهبر انقلاب
📍قسمت بیست و یک
📚 موضوع: حیات طیبه
📖تفسیر آیه ۹۷ سوره مبارکه نحل
🗓۱۳۹۴/۰۶/۲۵
#آیتالله_خامنهای
#تفسیر
#سی_تفسیر
🌺🌺🌺🌺
🕌@ziarat_et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 رونمایی از آثار جدید استاد شیخ حسین انصاریان و امضای تمبر یادبود توسط رئیسجمهور و رئیس مجلس
🌺🌺🌺🌺
🕌@ziarat_et
💢 «درگذشت "ابوسعید سنجری یا سجزی"
ریاضیدان نامدار ایرانی»
❇️ ابوسعید احمدبن عبدالجلیل سجزی یا سنجری، ستارهشناس و ریاضیدان اهل سیستان قرن چهارم هجری است که در حدود سال ۳۳۰ هجری قمری به دنیا آمدهاست.
🔰ابوسعید، از جملهٔ دانشمندانی است که در رصد میل اعظم در شهر شیراز تحت نظارت عبدالرحمن صوفی رازی و با حمایت مالی عضدالدولهٔ دیلمی حضور داشتهاست.
✳️ ابوریحان بیرونی میگوید: «از ابوسعید، اسطرلابی از نوع واحد بسط دیدم که شمالی و جنوبی مرکب نبود و آن را اسطرلاب زورقی نامند و او را به جهت آن تحسین نمودم.»
❇️ ابوسعید ریاضیدان و ستارهشناس مشهور ایرانی، پیش از گالیله به این موضوع پی برد که زمین به دور خودش و همچنین به دور خورشید می چرخد و نه بالعکس.
🔰 ابوسعید تالیفاتی داشتهاست مانند:
کتاب الاختیار، تحصیل القوانین الهندسه المحدود، الزایجات الکواکب، المدخل، رساله در حل ده مسئله و....
#تقویم_تاریخ
#۶جمادی_الاول
#ابوسعید
🌺🌺🌺🌺
🕌@ziarat_et
📌 شهادت جعفر بن ابی طالب
🔶 جعفر بن ابی طالب بن عبد المطلب، مشهور به جعفر طیار و ذوالجناحین، پسرعموی پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) و برادر بزرگتر حضرت علی (علیهالسّلام) است. او بیست سال پیش از بعثت پیامبر(ص) به دنیا آمد. هنگامی که در مکه خشکسالی شد، کفالت جعفر به عهده عمویش عباس قرار گرفت. جعفر بعد از علی (ع) دومین مردی است که به اسلام ایمان آورد.
🔹 پیامبر(ص) بعد از فتح خیبر به او نمازی آموخت که به «نماز جعفر طیار» معروف است. امیرمؤمنان(ع) نیز به برادرش جعفر بسیار علاقهمند بود. جعفر به مستمندان و فقیران بسیار رسیدگی میکرد و اموالش را میان آنان پخش میکرد، لذا پیامبر اکرم به او لقب «ابوالمساکین» داده بود. همچنین جعفر خطیبی توانا، مردی شجاع و قهرمان و سرداری آشنا به فنون و اصول جنگی بود.
🔻 با سخت شدن شرایط زندگى براى مسلمانان در مکه و افزایش شکنجههاى قریش، رسول خدا در سال پنجم بعثت دستور داد یک گروه ۸۳ نفرى از مسلمانان به حبشه هجرت کنند که جعفر بن ابى طالب را سرپرست این گروه انتخاب کرد.
🔺 پیامبر اکرم، در سال هشتم هجری جعفر بن ابى طالب را به عنوان فرمانده سپاه اسلام در جنگ موته با رومیان تعیین کرد. جعفر در این جنگ، هم فرماندهى میکرد و هم میجنگید.
♦️ جعفر در همین جنگ در۴۱ سالگی به شهادت رسید. دو دست جعفر قبل از شهادت قطع شد. پیامبر(ص) فرمود خداوند به جای دو دست جعفر، دو بال به او عطا کرد که در بهشت با آن پرواز میکند. مزار جعفر و سایر شهدای موته در اردن است و اخیراً بر روی بقعه جعفر گنبد و بارگاهی ساخته شده است.
#تقویم_تاریخ
#جمادی_الاول_۶
#جعفر_طیار
🌺🌺🌺🌺
🕌@ziarat_et
📌 اعدام سیدحسین امامی از اعضای جمعیت فدائیان اسلام
🔹 پس از برگزاری انتخابات فرمايشی مجلس مؤسسان، شاه دستور برگزاری انتخابات دوره شانزدهم مجلس شورای ملی را صادر كرد. اما دربار در اين انتخابات دست برد و از مخالفان كسی به مجلس راه نيافت.
🔸 جمعيت فدائيان اسلام كه بنا به درخواست آيت اللَّه كاشانی از ملّيون حمايت می كردند، اين عمل را دسيسه عبدالحسين هژير، وزير دربار پهلوی می دانستند. بنابراين سيد حسين امامی، از اعضای فعال جمعيت فدائيان اسلام مامور اعدام انقلابی هژير شد و امامی، هژير را در ۱۳ آبان ماه ۱۳۲۸ ترور نمود.
🔻 امامی در جريان ترور بازداشت شد و از آن پس شكنجه های شبانه روزی او آغاز گرديد. بی پروایی امامی در اعتراف به قتل هژير سبب شد كه دادگاه، دو روز پس از ترور تشكيل جلسه دهد و حكم اعدام او را صادر كند.
▫️ سرانجام رژيم از ترس اقدام فدائيان اسلام برای آزاد ساختن امامی، وی را در ساعت ۲ بامداد روز ۱۸ آبان، پنج روز پس از ترور هژير، اعدام كرد و بدين ترتيب، فدائيان اسلام، اولين شهيد خود را در راه آرمان بلند اسلامی خويش تقديم نمود.
#تقویم_تاریخ
#آبان_۱۸
#حسین_امامی
🌺🌺🌺🌺
🕌@ziarat_et
🔹وَ قالَ السَّجادُ عليه السلام:
ما اَكَلْتُ بِقِرابَتى بِرَسُولِ اللّه ِ شَيْئا قَطُّ
امام سجاد عليه السلام فرمود: هيچگاه به دليل انتساب به پيامبرخدا صلي الله عليه و آله چـيزى نخــوردم «و از آبروى آن بزرگوار به سود خود استفاده نكردم».
📗كشف الغمه، ج ۲، ص ۹۳.
#حدیث_روز
🌺🌺🌺🌺
🕌@ziarat_et