eitaa logo
مربیان قرآن دبستان (درست‌خوانی و زیباخوانی)
2.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
331 ویدیو
46 فایل
هماهنگی، هم‌افزایی و محتوای تدریس برای مربیان قرآن دبستان کتاب درست‌خوانی و زیباخوانی قرآن کریم ویژه کودکان تألیف علی قاسمی ادمین: استاد حسینی و استاد ده باشی سفارش کتاب ۰۲۵۳۷۸۳۹۴۷۴ ۰۹۰۲۷۸۳۹۴۷۴ مشاوره و برگزاری دوره تربیت مربی قرآن @H_N_S_1_1_4
مشاهده در ایتا
دانلود
بازی به‌خاطرسپاری در کنار بازی های درسی برای دانش آموزان، برخی از بازی‌ها هستند که مهارت‌های ذهنی را تقویت می‌کنند. بنابراین به طور غیرمستقیم در یادگیری تأثیر می‌گذارند. یکی از این بازی‌ها که در تقویت حافظه مؤثر است، بازی به خاطرسپاری اشیاء است. دانش آموزان به صورت فردی می‌توانند در این بازی شرکت کنند یا می‌توانند در گروه‌هایی دو یا سه نفره قرار گیرند. آموزگار تعدادی از اشیاء را روی میز می‌چیند و با پارچه‌ای آن را می‌پوشاند. سپس پارچه را بر می‌دارد و از هریک یا هر گروه از دانش آموزان می‌خواهد اشیایی را که دیده اند، نام ببرند. فرد یا گروهی که تعداد بیشتری را بگوید، برنده است. @zibakhani
بازی کلمات ممنوعه در این نمونه از بازی های آموزشی برای دانش آموزان یک کلمه ممنوعه انتخاب می‌شود. سپس از دانش آموز خواسته می‌شود درباره یک موضوع یا پرسش توضیح دهد اما از کلمه ممنوعه استفاده نکند. مثلا به او می‌گوییم بدون استفاده از کلمه «این»، یک حیوان خاص را توصیف کند یا روش کاشت درخت را توضیح دهد. این یک نمونه خوب از بازی فکری در کلاس است @zibakhani
. بازی پانتومیم پانتومیم یکی از سرگرمی های گروهی برای کودکان یا حتی بزرگسالان است. در این بازی هر تعداد نفراتی که باشید باید 2 گروه تقسیم شوید، هر گروه یک جمله یا کلمه انتخاب می‌کند و آن کلمه یا جمله را برای افراد گروه خود به صورت پانتومیم، بدون اینکه حرف بزند و با ایما و اشاره اجرا می‌کند تا افراد گروهش بتوانند آن را به خوبی حدس بزنند. هر گروهی که بیشترین امتیاز را داشته باشد، برنده بازی محسوب می‌شود. @zibakhani
بازی نشانه‌گیری و پرتاب توپ در این مورد از بازی های آموزشی برای دانش آموزان باید به هر یک با نام یک میوه یا هر شیء دیگر شخصیت بدهید. روی سینه‌ی هریک عکس هر شیئی را که به آن نام‌گذاری شده‌اند بچسبانید. سپس یک حلقه از دانش آموزان تشکیل دهید. یک به یک توپ در دست آنان قرار دهید و نام یکی از اشیاء را بر زبان بیاورید. دانش آموز باید دوست خود را که نماینده‌ی آن کلمه است، هدف قرار دهد و با توپ بزند. @zibakhani
بازی دسته‌بندی کلمات از دیگر بازی های آموزشی برای دانش آموزان ابتدایی که مناسب همه‌ی پایه‌هاست، این بازی است. روی تخته‌ی کلاس یک جدول بکشید که دارای ستون‌هایی چون نام حیوان، شهر، گل، غذا، شهر و … باشد. در هر ستون لغات مرتبط جای می‌گیرند. در انتخاب کلمات بازی به تناسب آن‌ها با سن، پایه تحصیلی و اطلاعات دانش‌آموزان باشد. سپس با انتخاب یک حرف تصادفی از آنان بخواهید کلماتی را که در هر ستون دارای آن حرف هستند، پیدا کنند. در این بازی زمان مطرح است و فرد یا گروهی که زودتر این کار را انجام دهد برنده می‌شود. @zibakhani
لی‌لی ریشه‌ی این بازی نیز سنتی و بومی است. اما با تغییراتی می‌‌توان این بازی را برای آموزش اعداد مناسب‌تر کرد. جدول اعداد روی زمین کشیده می‌شود. کارت‌هایی نیز به عنوان کارت دستورالعمل طراحی می‌شود. سپس از دانش‌آموز خواسته می‌شود یک کارت را به طور تصادفی بردارد و دستورالعمل آن را با لی‌لی اجرا کند. دستورالعمل‌ها می‌تواند شامل این موارد باشد: حرکت تنها روی اعداد زوج یا فرد حرکت بر اساس یک عدد اضافه شده مثلا 4 (4، 8، 12 و…) حرکت از اعداد بزرگ‌تر به سمت کوچک‌تر با همان الگوهای بالا @zibakhani
بازی بشین پاشو بازی بشین پاشو علاوه‌بر سرگرمی، باعث تقویت عضلات پا، تمرکز بر حواس و بهبود سرعت عمل ها، هماهنگی و تطبیق رفتاری با یک گروه اجتماعی می‌شود. سن مناسب برای انجام این بازی 6 الی 13 سال است. تاخیر و اشتباه در این بازی به معنای خطا و سوختن است که بازیکن باید از بازی خارج شود. چند نفر از بچه ها به صورت ایستاده در یک مکان قرار می‌گیرند و با توجه به مربی آماده بازی می‌شوند، اگر مربی گفت بشین یعنی پاشو، اگر گفت پاشو یعنی بشین که بازی به همین صورت ادامه پیدا می‌کند و در آخر برنده مشخص می‌شود. @zibakhani
بازی شنیدن و حدس زدن در این بازی کلاس ابتدایی، بهتر است بچه‌ها گروه‌بندی شوند. تصویر یک شیء، حیوان و … به یکی از بچه‌ها داده می‌شود. او باید بدون گفتن نام چیزی که می‌بیند، آن را برای هم‌گروهی خود که تصویر را نمی‌بیند، توصیف کند. هم‌گروهی باید بتواند نام را حدس بزند. برای ایجاد هیجان بیشتر و نیز کنترل زمان بازی می‌توان دفعات حدس را محدود کرد. این از نمونه های پرطرفدار بازی فکری در کلاس است @zibakhani
هفت‌سنگ از جمله بازی‌های سنتی و اصیل که می‌توان به عنوان بازی های درسی برای دانش آموزان استفاده کرد، هفت‌سنگ است. روش اجرای این بازی با کمک هفت سنگ نسبتا تخت است که بتوان آن‌ها را روی هم چید. از توپ تنیس که به نسبت حجمش، توپ سنگینی است، به عنوان توپ هفت‌سنگ استفاده می‌شود. ابتدا از دانش آموز تعداد سنگ‌ها پرسیده می‌شود. سپس سنگ‌های روی هم چیده شده با ضربه‌ی توپ می‌ریزند. بعد از او پرسیده می‌شود چند سنگ باقی‌مانده و چند سنگ ریخته است. @zibakhani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جوجه متحرک ▪️بـــاز آســـــمون گــرفته ▪️غم توی چشم همه ست ▪️مـن می دونم که امروز ▪️شهــــادت فـاطمه ست ▪️ایــن گــــل پر پر شده ▪️دختـــر پیــــغمبــــــره ▪️جـــاش تو بهشت خدا ▪️از همــــه بــــالا تــــره 🖊شاعر: شکوه قاسم نیا @zibakhani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ساخت چرخ و فلک رنگی ▪️بـــاز آســـــمون گــرفته ▪️غم توی چشم همه ست ▪️مـن می دونم که امروز ▪️شهــــادت فـاطمه ست ▪️ایــن گــــل پر پر شده ▪️دختـــر پیــــغمبــــــره ▪️جـــاش تو بهشت خدا ▪️از همــــه بــــالا تــــره 🖊شاعر: شکوه قاسم نیا @zibakhani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دایناسور ▪️بـــاز آســـــمون گــرفته ▪️غم توی چشم همه ست ▪️مـن می دونم که امروز ▪️شهــــادت فـاطمه ست ▪️ایــن گــــل پر پر شده ▪️دختـــر پیــــغمبــــــره ▪️جـــاش تو بهشت خدا ▪️از همــــه بــــالا تــــره 🖊شاعر: شکوه قاسم نیا @zibakhani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لاک پشت متحرک ▪️بـــاز آســـــمون گــرفته ▪️غم توی چشم همه ست ▪️مـن می دونم که امروز ▪️شهــــادت فـاطمه ست ▪️ایــن گــــل پر پر شده ▪️دختـــر پیــــغمبــــــره ▪️جـــاش تو بهشت خدا ▪️از همــــه بــــالا تــــره 🖊شاعر: شکوه قاسم نیا @zibakhani
▪️بـــاز آســـــمون گــرفته ▪️غم توی چشم همه ست ▪️مـن می دونم که امروز ▪️شهــــادت فـاطمه ست ▪️ایــن گــــل پر پر شده ▪️دختـــر پیــــغمبــــــره ▪️جـــاش تو بهشت خدا ▪️از همــــه بــــالا تــــره 🖊شاعر: شکوه قاسم نیا @zibakhani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 اهمیت وضع قوانین درست در کلاس 🔰                بعضی وقت‌ها قوانین خود به خود می‌توانند شما را در موقعیت‌های سختی قرار دهند که مجبور شوید دوباره آن قانون را لغو کنید. بنابراین برای وضع قانون در کلاس باید توجه داشته باشید که؛ 🔹 به راحتی شما و فراگیران کمک کند. 🔹 در رسیدن به هدف، یاریگر شما باشد، نه انرژی‌بَر. 🔹 قبل از وضع قانون، اهمیت وجود آن را بیان کنید. 🔹 برای شروع و اجرا، نظر حداکثر کلاس را جلب کنید. 🔹 برداشت نشود که شما از قدرت معلمی خود برای اجرای آن یا نوعی کنترل در کلاس، بهره می‌برید. 🔹 فراموش نکنید که نهادینه کردن قانون، نیاز به صبر، آگاهی و مداومت در اجرا دارد. 🔹 برای اجرا، تبصره و جای فرار نگذارید، مگر واقعا چاره‌ای نداشته باشید. ☣  کلاس، مکانی برای آموزش مهارت‌های اجتماعی، قوانین قو اصول ارتباطی است که وضع قانون و اجرای درست آن، در این مهم تاثیر بسزایی دارد. @zibakhani
استفاده از طنز در کلاس درس ، یک راه مهم برای تعامل با دانش آموزان و مخاطبان است. معمولا بهترین و به یادماندنی ترین کلاس ها ,کلاس های پرخنده هستند. ♦️شرايط بیان شادی آفرینی در کلاس : 1‌‌. نو وجديد بودن طنز؛ 2‌‌‌‌. متناسب با بحث بودن؛ 3‌‌‌‌. داشتن بار تربيتي مثبت؛ 4‌‌‌‌. پرورش دادن طنز؛ 5‌‌‌‌. عفّت كلام داشتن و پرهیز از تعبیرهای نامناسب؛ 6‌‌‌‌. توهين نكردن به قوميّت‌‌هاومقدّسات؛ 7‌‌‌‌. قبل ازمخاطب نخنديدن؛ 8‌‌‌‌. سریع بیان کردن طنز‌‌. @zibakhani
✅نکات کلیدی مدیریت کلاس در واقع این نکات نكته های باریك تر از مویی هستند كه رعایت آن ها به بهبود مدیریت كلاس درس می انجامد. ◀️سعی كنید چشم خود را به داشته های فراگیران بدوزید، نه به نداشته های آنان. ◀️همه به محرك نیاز دارند، تشویق نوعی محرك است. ◀️اگر فراگیر درسی را خوب بفهمد، از آن درس و كلاس راضی است. ◀️ انتقاد سازنده را همیشه با بیان یكی از ویژگی های مثبت فراگیر آغاز كنید. ◀️ رفتار را سرزنش كنید، نه شخصیت را. شما را دوست دارم، اما كار شما را دوست ندارم. ◀️ برای تسلط بر فراگیران، ابتدا باید بر خودمان مسلط باشیم. ◀️همه ی شاگردان را حد متوسط بدانیم و انتظار معجزه از آن ها نداشته باشیم. ◀️در وجود فراگیر ضعیف یا بد، خوبی ها را بجویید و آن ها را تقویت كنید. ◀️هرگز فراگیر را به كاری كه نمی توانید، تهدید نكنید؛ چرا كه او طرف برنده خواهد شد. ◀️فرمول تنبیه را پاك كنید و فرمول تشویق را جایگزین كنید. ◀️ فراگیران آن گونه كه ما می خواهیم نمی شوند، بلكه آن گونه كه هستیم می شوند. ◀️برای رسیدن به هدف های خود در كلاس، مثبت فكر كنید. ◀️برای اثر گذاری بر فراگیران ، ابتدا باید بر خواسته های آن ها توجه كنید. ◀️یاد ندهیم، از هم یاد بگیریم. حاكم شدن یك سلیقه، نه شدنی است نه مطلوب. ◀️چشم فراگیربه رفتار ما و گوش او بر گفتار ماست. پس باید مواظب باشیم چه می كنیم و چه می گوییم. ◀️با روش تدریس دیروز نمی شود فراگیران امروز و فردا را آموزش داد. ◀️ نظم كلاس نتیجه ی تدریس خوب است و تدریس خوب نتیجه ی طرح درس خوب. ◀️بهترین پادزهر معلم برای بد رفتاری فراگیر این است كه مایل باشد به دانش آموز كمك كند. ◀️برای آنكه به ذهن فراگیر راه یابند ، ابتدا باید به دل او راه پیدا كنید. ◀️ تكالیف باید تابع توان فراگیر باشد و مایه ی سرگرمی، نه مایه ی عذاب. @zibakhani
♦️رعایت چند نکته در بیان طنز در کلاس : 1‌‌‌‌. سنجش مهارت خود درارائه طنز پردازي؛             2‌‌‌‌. تعبیر "جُک" را به کار نبردن؛ 3‌‌‌‌. تمرين داشتن، قبل از اجرای طنز؛                                            4‌‌. توان كنترل جلسه بعد از بیان طنز؛ 5‌‌‌‌. اجرا كردن با حسّ شاد جهت شادي بخشي؛                     6‌‌‌‌. هرچه سن مخاطب پائين‌‌تر انتظار طنز بيشتر وبرعكس‌‌ @zibakhani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا