امام صادق (ع) فرمود:
من اصبح و امسى و الدنيا اكبر همه جعل الله تعالى الفقر بين عينيه و شتت امره و لم ينل من الدنيا الا ما قسم الله له، و من اصبح و امسى و الاخره اكبر همه جعل الله الغنى فى قلبه و جمع له امره.
كسى كه شب را به صبح و صبح را به شب آورد و دنيا بزرگترين همتش باشد، خداوند فقر را بين دو چشم او قرار مىدهد، كارش را پراكنده مىكند و از دنيا چيزى به دست نمىآورد، جز همان كه خداوند روزيش فرموده است. كسى كه صبح را به شب و شب را به صبح آورد و همت عالى و بلندش آخرت باشد، خداوند به وى غناى نفس عنايت مىكند و امرش را از پراكندگى و تفرق مصون مىدارد.
اين قطعه از دعاى حضرت زينالعابدين (ع) نشان مىدهد كه :
همت بلند و عالى امام (علیه السلام) تا چه حد معطوف به امر عبادت و توجه به عالم آخرت است.
در جمله ى اول عرض مىكند:
بار الها! سختيها و مشقتهاى كسب را از من كفايت كن.
در جمله ى دوم عرض مىكند:
به من از جايى رزق برسان كه اميد ندارم.
در جمله ى سوم عرض مىكند:
فلا اشتغل عن عبادتك بالطلب.
كلام را با فاء تفريع آغاز نموده و درخواست سوم را متفرع بر تمناى اول و دوم ساخته
و در واقع مىخواهد عرض كند:
بار الها! مقصودم از دو تمناى قبل اين است كه :
موجباتى را فراهم آورى كه وقت زيادى در راه كسب معاش صرف ننمايم
و فرصتم از دست نرود تا بتوانم به بندگى و اطاعتت كه بزرگترين همت روحى و خواسته ى درونى من است بپردازم
و براى نيل به معاش دنيوى، از فيض بزرگ اخروى بازنمانم.
كسانى كه به عوالم بعد از مرگ و روز جزا عقيده ندارند، فقط دنيا را مىبينند و بس، تمام سعى و همشان مصروف اين جهان گذران مىشود، و هدفشان فقط دست يافتن به ذخاير دنيوى و لذايذ مادى است.
كسانى كه به عالم آخرت معتقدند اما مجذوب مال و ذخاير دنيا هستند، براى آخرت قدمهايى برمىدارند، اما همت بلندشان معطوف به شئون مادى و نيل به امور مربوط به دنياست. اينان پيوسته براى دنياى خود كار مىكنند ولى هميشه احساس فقر و كمبود مىنمايند و با تمام جهد و كوششى كه دارند، بيش از آنچه مقدر الهى بوده، نصيبشان نمىگردد.
كسانى همت بلند و عزم راسخشان به شئون معنوى و امور عبادى معطوف است كه دنيا و آخرت را از ديدگاه وى مىنگرند و متوجهند كه جايگاه اصلى انسانها عالم آخرت است و دنيا كلاس خودسازى و مهيا نمودن خويش براى رسيدن به درجات رفيعهى آن عالم جاودان است.
على (ع) فرموده:
ففيها اختبرتم و لغيرها خلقتم
در اين عالم آزمايش مىشويد و براى غير اين عالم آفريده شدهايد.
اولياى بزرگ خداوند كسانى هستند كه از نور وحى استضائه نموده و حقيقت را آنطور كه هست يافتهاند، بينش آنان نسبت به دنيا آگاهانه و از روى بصيرت است و با نگاه سطحى دنياپرستان و لذتگرايان تفاوت بسيار دارد.
براى آنكه متوجه شويم دنيا در نظر اولياء خداوند چگونه است، مىتوانيم آن را از سخنان حضرت مولى الموحدين على عليهالسلام بشناسيم و بدانيم آن حضرت به دنيا با چه ديدهاى مىنگرد و از چه بعدى آن را مىبيند.
امیر المومنین علی علیه السلام در پاسخ اینکه (اولياء خداوند كيان اند؟ ) در نهج البلاغه #نهج_البلاغه_حكمت_432 فرمود:
دوستان خدا آنانند كه
به درون دنيا نگريستند آنگاه كه مردم به ظاهر آن چشم دوختند،
و سر گرم آينده دنيا شدند آنگاه كه مردم به امور زودگذر دنيا پرداختند.
پس هواهاى نفسانى كه آنان را از پاى در مى آورد، كشتند،
و آنچه كه آنان را به زودى ترك مى كرد، ترك گفتند،
و بهره مندى دنيا پرستان را از دنيا، خوار شمردند،
و دست يابى آنان را به دنيا زودگذر دانستند.
با آنچه مردم آشتى كردند، دشمنى ورزيدند،
و با آنچه دنيا پرستان دشمن شدند آشتى كردند،
قرآن به وسيله آنان شناخته مى شود، و آنان به كتاب خدا آگاهند،
قرآن به وسيله آنان پا بر جاست و آنان به كتاب خدا استوارند،
به بالاتر از آنچه اميدوارند چشم نمى دوزند،
و غير از آنچه كه از آن مى ترسند هراس ندارند.
امام علی عليه السّلام، (شنيد مردى دنيا را نكوهش مى كند ) #نهج_البلاغه_حكمت_131 فرمودند :
ان الدنيا دار صدق لمن صدقها و دار عافيه لمن فهم عنها و دار غنى لمن تزود منها و دار موعظه لمن اتعظ بها. مسجد احباء الله و مصلى ملائكه الله و مهبط وحى الله و متجر اولياء الله، اكتسبوا فيها الرحمه و ربحوا فيها الجنه.
دنيا خانه ى صدق و راستى است براى كسى كه صادقانه با آن عمل كند،
خانه ى عافيت و سلامت است براى آن كس كه بفهمد،
و دار غنى و بى نيازى است براى كسى كه از آن توشه برگيرد،
و خانه ى موعظه و اندرز است براى كسى كه پندپذير باشد،
و مسجد دوستان خدا و نمازخانه ى ملائكهى الهى است،
مهبط وحى پروردگار و تجارتخانه ى اولياء بارى تعالى است كه در اينجا كسب رحمت نمودند و بهشت جاودان منفعت كسبشان بود.
كسى كه دنيا را از ديدگاه على (ع) مىنگرد، متوجه است كه
عمرش سرمايه ى نقد او در تجارتخانه ى دنياست،
بايد از اين سرمايه به نفع عالم آخرت استفاده كند و براى سفرى كه در پيش دارد، توشه تهيه نمايد.
سرمايه ى عمر به جبر مصرف مىشود
و در هر نفس يك واحد از سرمايه ى عمر كاهش مىيابد
و در يك شبانه روز به مقدار قابل ملاحظه اى از عمرش صرف مىگردد.
تاجرى كه با محاسبه، عمل مىكند بايد در مقابل سرمايه اى كه از دست مىدهد سودى به دست آورد
و چون مردم از اين نظر با يكديگر متفاوت اند، بعضى سود مىبرند و بعضى زيان مىبينند.
امام صادق (ع) فرموده:
من استوى يوماه فهو مغبون، و من كان آخر يوميه خيرهما فهو مغبوط، و من كان آخر يوميه شرهما فهو ملعون، و من لم ير الزياده فى نفسه فهو الى النقصان، و من كان الى النقصان فالموت خير له من الحيوه.
كسى كه دو روزش از نظر كمال انسانى و تجارت اخروى يكسان باشد، او در زندگى مغبون است، زيرا به قدر يك روز عمرش از كف رفته و در عوض چيزى به دست نياورده است،
كسى كه روز بعدش از روز قبل بهتر باشد، او سود برده و مورد غبطه ى ديگران است،
كسى كه روز بعدش بدتر از روز قبل باشد، او مطرود درگاه بارى تعالى است،
كسى كه از جهت رشد معنوى و تجارت روحانى متوقف مانده و افزايشى در كمال خود نمىبيند، او در نقص و كاهش است و در مسير كمى و كاستى است
و كسى كه عمرش در جهت نقصان طى مىشود، براى او مرگ از زندگى بهتر است.
*️⃣ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اكْفِنِي مَؤُونَةَ الِاكْتِسَابِ ، وَ ارْزُقْنِي مِنْ غَيْرِ احْتِسَابٍ فلا اشتغل عن عبادتك بالطلب.
*️⃣ امام زين العابدين (علیه السلام) كه دعا مىكند :
خداوند سختى و مشقت كسب معاش را از او كفايت نمايد
و رزق من حيث لايحتسب نصيب وى گرداند،
به منظور تحقق يافتن جمله ى سوم دعاست:
فلا اشتغل عن عبادتك بالطلب
براى آنكه در طلب روزى از عبادتت بازنمانم
و ساعاتى كه بايد در بندگى تو مصروف گردد در راه كسب معاش طى نشود
و از قرب روحانى و تعالى معنويم نكاهد.
🆔 @sahife2
امام سجاد (ع) به پيشگاه الهى عرض مىكند:
فلا اشتغل عن عبادتك بالطلب.
بار الها! درخواستم در كفايت مشقت كسب روزى ( وَ اكْفِنِى مَئُونَةَ الاكْتِسَابِ، )
و رساندن رزق از جايى كه اميد ندارم، ( و ارْزُقْنِى مِنْ غَيْرِ احْتِسَابٍ )
نه براى راحت طلبى است،
بلكه بدين منظور است كه
وقتم در طلب معاش كمتر صرف شود تا از بندگى و عبوديت بازنمانم.
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 «وَلَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن یَنصُرُه»
✏️ #مقام_معظم_رهبری: #اسرائیل نه یک کشور، که یک پادگان تروریستی علیه ملّت #فلسطین و دیگر ملّتهای مسلمان است.
📢 من قاطعانه میگویم: حرکت نزولی و رو به زوالِ رژیم دشمن صهیونیستی آغاز شده و وقفه نخواهد داشت.
👈 تحرّکوا باسم الله إلى الأمام و اعلموا أنّه «وَلَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن یَنصُرُه»
🏷 #طوفان_الأقصى
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #انعام
#انعام_62
✳️ ثُمَّ رُدُّواْ إِلَى اللَّهِ مَوْلَهُمُ الْحَقِ أَلَا لَهُ الْحُكْمُ وَ هُوَ أَسْرَعُ الْحَسِبِينَ
سپس مردم به سوى خداوند، مولاى حقّشان بازگردانده مى شوند، آگاه باشید كه دادرسى و داورى تنها از آنِ خداوند است و او سریع ترین حسابرسان است.
✍️ در روایات آمده است كه خداوند، حساب بندگانش را به اندازه ى دوشیدن شیر یك گوسفند و در زمانى بسیار كوتاه، انجام مى دهد.
از امام على علیه السلام سؤال شد: «كیف یُحاسِبُ اللّه الخلقَ على كثرتهم؟ فقال: كما یَرزقُهم على كثرتهم. فقیل: كیف یُحاسِبهم و لایرونه؟ فقال: كما یَرزقهم و لایرونه» چگونه خداوند با وجود مخلوقین زیاد به حساب آنان رسیدگى مى كند؟ حضرت فرمودند: همان گونه كه آنان را روزى مى دهد. سؤال شد: چگونه حسابرسى مى كند در حالى كه او را نمى بینند؟ فرمودند: همان گونه كه روزى شان مى دهد، ولى او را نمى بینند.
سؤال: با این همه آیات وروایات بر حسابرسى سریع الهى، پس طولانى بودن روز قیامت براى چیست؟
پاسخ: بلندى روز قیامت، نوعى عقوبت است، نه به خاطر فشار كار و ناتوانى از محاسبه ى سریع. (بشر كه مخلوق الهى است، در دنیاى امروز به وسیله ى كامپیوتر، در كمتر از یك دقیقه بزرگ ترین محاسبات را انجام داده و مثلا انبارها و كالاهاى آن و امور مالى مربوط به آن را بررسى و محاسبه مى نماید).
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_166
*️⃣ بر أساس نقل مرحوم كلينى در روضه كافى، چون اين خطبه دنباله خطبه 288، آورده شده، پس امام آن را در شهر مدينه ايراد كرده است
👈 این خطبه نورانی در 3 بخش می آید :
✳️ بخش اول: سفارش به کوچکترها و بزرگترها
*️⃣ لِيَتَأَسَّ صَغِيرُكُمْ بِكَبِيرِكُمْ،
وَ لْيَرْأَفْ كَبِيرُكُمْ بِصَغِيرِكُمْ؛
وَ لَا تَكُونُوا كَجُفَاةِ الْجَاهِلِيَّةِ، لَا فِي الدِّينِ يَتَفَقَّهُونَ وَ لَا عَنِ اللَّهِ يَعْقِلُونَ، كَقَيْضِ بَيْضٍ فِي أَدَاحٍ يَكُونُ كَسْرُهَا وِزْراً، وَ يُخْرِجُ حِضَانُهَا شَرّاً.
✳️ 1. احترام متقابل اجتماعى:
*️⃣ بايد خردسالان شما از بزرگان شما پيروى كنند،
و بزرگ سالان شما نسبت به خردسالان مهربان باشند،
و چونان ستم پيشگان #جاهليت نباشيد، كه نه از دين آگاهى داشتند و نه در خدا انديشه مى كردند،
همانند تخم افعى در لانه پرندگان نباشيد كه شكستن آن گناه و نگهداشتن آن شر و زيانبار است. (بجاى جوجه، مارى از آن بيرون مى آيد).
________________________________________
(1). شتر مرغ يا پرنده سنگخواره، در شن زار تخم مى گذاشت كه شبيه تخم مار و افعى بود، و مردم از تشخيص آن عاجز بودند. فكر مى كردند تخم پرنده است ولى ناگاه مارى از آن بيرون مى آمد.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را " اینجا " بخوانید
* خطبه در يك نگاه
* سه دستور مهم اخلاقى
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_19
#دعای_نوزدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_نوزدهم_1
#نعمت_ابر_باران_باد 2
#باران 2
#اهمیت_آب 2
#مواد_مورد_نیاز_بدن 2
#مواد_معدنى يا املاح معدنى 3
#مواد_معدنى_در_بدن انسان 2
#كاتيون_آنيون (الكتروليتها ) 8
#آهن
✳️ در فندق، گردو، توت فرنگى، سيب قرمز، ميوه زيتون، خرما، انجير، زرده تخم مرغ، جگر، دل، قلوه، اسفناج وميوههاى ديگر آهن فراوان است.
آهن درتمام مواد غذايى حتى در آب آشاميدنى وجود دارد، به طورى كه بعضى از آبها به مقدار 5 ميلى گرم در ليتر حاوى آهن مىباشد.
آهن براى ادامه حيات انسان لازم و ضرورى است؛ زيرا آهن يك هسته مركزى تشكيل مىدهد به نام «هيمى» كه اكسيژن را در بدن حمل و نقل مىكند و رنگ قرمز گلبولهاى خون انسان به خاطر وجود همين ماده است.
عناصرى كه شرح آنها گذشت به مقدار فراوان در بدن انسان وجود دارند، ولى علاوه بر آنها عناصر كمياب ديگرى هستند كه اگر چه مقدارشان در بدن بسيار كم است، ولى اهميت بسزائى دارند مانند يد، اما دسته ديگر از اين عناصر كمياب، اهميتشان هنوز بر ما مجهول است.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 8 ، ص: 147
#نوزدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_19
#دعای_نوزدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_نوزدهم_1
#نعمت_ابر_باران_باد 2
#باران 2
#اهمیت_آب 2
#مواد_مورد_نیاز_بدن 2
#مواد_معدنى يا املاح معدنى 3
#مواد_معدنى_در_بدن انسان 2
#كاتيون_آنيون (الكتروليتها ) 9
#ید
✳️ يد شبه فلزى است كه به صورت يدور «1» با غذا و آب آشاميدنى و بعضى ميوهها وارد بدن شده و از راه خون به غده تيروئيد رفته و در آن جا تبديل به هورمون تيروئيد مىگردد.
غده تيروئيد كه در جلو گردن قرار دارد بر اثر كمبود يد بزرگ مىشود، اين بيمارى در طب جديد گواتر ساده نام دارد.
يد عنصرى است كه در غده تيروئيد به مصرف تهيه هورمون تيروئيد مىرسد، لذا براى پى بردن به اهميت يد لازم است اعمالى كه هورمون تيروئيد در بدن انجام مىدهد در زير مختصراً بيان كنيم.
1- هورمون تيروئيد رشد و نمو بدن را تنظيم مىكند، لذا بر اثر كمبود اين هورمون علائم كم كارى تيروئيد به وجود مىآيد.
كم كارى تيروئيد در كودكان موجب كند ذهنى، كوتاهى قد، بزرگى سر نسبت به تنه، چين خوردگى پوست صورت، بزرگى دهان و زبان مىشود.
2- هورمون تيروئيد تنظيم اعمال دستگاه هاضمه را به عهده دارد.
3- تنظيم دستگاه اعصاب.
4- تنظيم دستگاه قلبى و عروقى.
5- تنظيم حرارت بدن و فعاليت عضلات.
6- تنظيم ويتامينهاى مورد لزوم انسان.
7- تنظيم عمل خون سازى.
8- تنظيم توليد مثل.
اين اعمال مهم همگى به عهده هورمن تيروئيد است كه در بعضى موارد از ارگانهاى ديگر نيز كمك دريافت مىدارد.
9- آزمايشهاى انجام شده بر روى انسان و موش صحرايى نشان داده است، كمبود يد ممكن است موجب افزايش سرطان غده تيروئيد گردد.
__________________________________________________
(1)- يدور: جسم مركبى كه از اختلاط يد با جسم بسطى فراهم شود، تركيب يد با عنصر ديگر.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 8 ، ص: 148
#نوزدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شهید #قاسم_سلیمانی مقاومت را احیا کرد
✏️ شهید(قاسم ) سلیمانی از نگاه من و تجربهی من و چیزی که حس کردم، یک روح تازهای در این مجموعهی مقاومت دمید و راه تازهای در مقابل آن باز کرد و آن را، هم از لحاظ معنوی مجهّز کرد، هم از لحاظ مادّی مجهّز کرد.
👤 #مقام_معظم_رهبری
🏷 #طوفان_الأقصى #فلسطین #اسرائیل
🆔 @sahife2
🔸استراتژی جنگ با صهیونیست ها در قرآن : «وارد حصارشان بشوید!»
✳️ قرآن در مورد یهودیانِ [دشمن پیامبر] در آیه 14 سوره حشر میگوید:
لَا یُقَاتِلُونَکُمْ جَمِیعًا إِلَّا فِی قُرًى مُّحَصَّنَةٍ أَوْ مِن وَرَاءِ جُدُرٍ بَأْسُهُم بَیْنَهُمْ شَدِیدٌ تَحْسَبُهُمْ جَمِیعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّىٰ ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا یَعْقِلُونَ
یعنی اینها «رودررو» نخواهند شد. باید «پشت سلاحهای سنگین» بنشینند و بجنگند. اینها باید «پشت سنگرها» باشند و فعالیت کنند. نمیتوانند رودررو بیایند؛ نمیتوانند از سنگر خودشان خارج شوند؛ باید پشت سنگر خود پنهان شوند تا فعال باشند؛ در «قُرًی مُحَصَّنَه». این را قرآن عیب و نقص یک جنگجو میداند. جنگجویی که تا «قُرًی مُحَصَّنَه» نباشد، پشت دیوار نباشد و قلعۀ سنگی نباشد نمیتواند بجنگد، دچار نقص است. قرآن این را علامت آسیبپذیری و عامل شکست میداند.
میگوید تو قلعۀ او را بشکن؛ تسلیم خواهد شد. وارد حصارش بشو ! دستش را بالا میکند. زرهاش را از او بگیر، سلاح سنگینش را بگیر، تسلیم تو خواهد شد. او محال است «قتال» کند، مگر اینکه پشت دیوار باشد. تو دیوار او را خراب کن. این دیگر تسلیم توست.
👤 مرحوم آیت الله #حائری_شیرازی
🏷 #طوفان_الأقصى #فلسطین #اسرائیل
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #انعام
#انعام_63
#انعام_64
✳️ قُلْ مَن يُنَجِّيكُم مِن ظُلُمَتِ الْبَرِّ وَالْبَحْرِ تَدْعُونَهُ تَضَرُّعاً وَخُفْيَةً لَئِنْ أَنْجَنَا مِنْ هَذِهِ لَنَكُونَنَّ مِنَ الشَّكِرِينَ
قُلِ اللَّهُ يُنَجِّيكُم مِنْهَا وَمِن كُلِّ كَرْبٍ ثُمَّ أَنتُمْ تُشْرِكُونَ
بگو: چه كسى شمارا از تاریكى هاى خشكى و دریا (به هنگام درماندگى) نجات مى دهد؟ وقتى كه او را آشكارا و پنهان مى خوانید (و مى گویید:) اگر خداوند از این ظلمت ما را رهایى دهد، از شكرگزاران خواهیم بود.
بگو: خداوند شما را از این ظلمت ها و از هر ناگوارى دیگر نجات مى دهد، باز شما (به جاى سپاس)، شرك مى ورزید.
✍️ كلمه ى «تَضرُّع» به معناى دعاى آشكار و كلمه ى «خُفیة» به معناى دعاى پنهان است.
پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فرمودند: بهترین #دعا، دعاى با صداى آهسته و خُفیه است و از جمعى كه با صداى بلند دعا مى خواندند، انتقاد كرد و فرمود: خداوند شنوا و نزدیك است.
در آیه 12 سوره ى یونس نیز آمده است: انسان هنگام خطر، به یاد خدا مى افتد و او را مى خواند، امّا «فلمّا كشفنا عنه ضرّه مَرّ كأن لم یَدْعُنا الى ضُرٍّ مَسَّه» همین كه مشكلش حل شد، سرش را پایین انداخته و مى رود، گویا ما را اصلاً صدا نزده است.
شداید براى انسان، چهار حالت به وجود مى آورد: احساس نیاز، تضرّع، اخلاص و التزام به شكرگزارى. آرى، شداید و سختى ها و قطع شدن اسباب مادّى، روح خداجویى را شكوفا مى كند و انسان در مشكلات، دست خدا را مى بیند.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
63-64.mp3
4.98M
#شرح_صوتی_قرائتی
سوره #انعام
#انعام_63
#انعام_64
👤 استاد #قرائتی
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_166
*️⃣ بر أساس نقل مرحوم كلينى در روضه كافى، چون اين خطبه دنباله خطبه 288، آورده شده، پس امام آن را در شهر مدينه ايراد كرده است
👈 این خطبه نورانی در 3 بخش می آید :
✳️ بخش دوم: سرنوشت #بنی_امیه
*️⃣ افْتَرَقُوا بَعْدَ أُلْفَتِهِمْ وَ تَشَتَّتُوا عَنْ أَصْلِهِمْ، فَمِنْهُمْ آخِذٌ بِغُصْنٍ أَيْنَمَا مَالَ مَالَ مَعَهُ، عَلَى أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى سَيَجْمَعُهُمْ لِشَرِّ يَوْمٍ لِبَنِي أُمَيَّةَ كَمَا تَجْتَمِعُ قَزَعُ الْخَرِيفِ، يُؤَلِّفُ اللَّهُ بَيْنَهُمْ ثُمَّ يَجْمَعُهُمْ رُكَاماً كَرُكَامِ السَّحَابِ، ثُمَّ يَفْتَحُ [اللَّهُ] لَهُمْ أَبْوَاباً، يَسِيلُونَ مِنْ مُسْتَثَارِهِمْ كَسَيْلِ الْجَنَّتَيْنِ حَيْثُ لَمْ تَسْلَمْ عَلَيْهِ قَارَةٌ وَ لَمْ تَثْبُتْ عَلَيْهِ أَكَمَةٌ وَ لَمْ يَرُدَّ سَنَنَهُ رَصُّ طَوْدٍ وَ لَا حِدَابُ أَرْضٍ، يُذَعْذِعُهُمُ اللَّهُ فِي بُطُونِ أَوْدِيَتِهِ، ثُمَّ يَسْلُكُهُمْ يَنابِيعَ فِي الْأَرْضِ يَأْخُذُ بِهِمْ مِنْ قَوْمٍ حُقُوقَ قَوْمٍ وَ يُمَكِّنُ لِقَوْمٍ فِي دِيَارِ قَوْمٍ، وَ ايْمُ اللَّهِ لَيَذُوبَنَّ مَا فِي أَيْدِيهِمْ بَعْدَ الْعُلُوِّ وَ التَّمْكِينِ كَمَا تَذُوبُ الْأَلْيَةُ عَلَى النَّارِ.
✳️ 2. آينده بنى اميّه
*️⃣ مسلمانان، پس از وحدت و برادرى به جدايى و تفرقه رسيدند، و از ريشه و اصل خويش پراكنده شدند. تنها گروهى شاخه درخت توحيد را گرفتند، و به هر طرف كه روى آورد همسو شدند. امّا خداوند مسلمانان را به زودى براى بدترين روزى كه بنى اميّه در پيش دارند جمع خواهد كرد، آن چنانكه قطعات پراكنده ابرها را در فصل پاييز جمع مى كند. خدا ميان مسلمانان ألفت ايجاد مى كند، و بصورت ابرهاى فشرده در مى آورد، آنگاه درهاى پيروزى به رويشان مى گشايد، كه مانند سيلى خروشان از جايگاه خود بيرون مى ريزند. «چونان «سيل عرم» (1) كه در باغستان «شهر سبا» را در هم كوبيد، و در برابر آن سيل هيچ بلندى و تپّه اى بر جاى نماند، نه كوههاى بلند و محكم، و نه بر آمدگيهاى بزرگ، توانستند برابر آن مقاومت كنند».
خداوند بنى اميّه را مانند آب در درون درّه ها و رودخانه ها پراكنده و پنهان مى كند، سپس چون چشمه سارها بر روى زمين جارى مى سازد، تا حق برخى از مردم را از بعضى ديگر بستاند، و گروهى را توانايى بخشيده در خانه هاى ديگران سكونت دهد. به خدا سوگند بنى اميّه پس از پيروزى و سلطه گرى، همه آنچه را كه به دست آوردند از كفشان مى رود، چنانكه چربى بر روى آتش آب شود
_______________________________
(1) سيل بزرگى كه خدا در يمن جارى ساخت كه «سدّ مأرب» را شكست و بنام «سيل عرم» دولت كافر «سبا» را نابود و باغهاى سرسبز آن سامان را از بيخ و بن بركند و اشاره است به آيه 16 سوره سبا.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را " اینجا " بخوانید
* سرنوشت مرگ بار بنى اميّه
* قيام هاى خونين بر ضد بنى اميّه
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
72-10-02 fatemi niya شب جمعه .mp3
23.42M
سخنرانی استاد فاطمی نیا
حرم حضرت معصومه سلام الله علیها
2 بهمن ماه 1372
علم
ولادت امام جواد علیه السلام
مراسم آیت الله گلپایگانی
@fateminiya_ir