.
💠نامهای به شیرین ابوعاقله
✍فاطمه ابنعلی
🔹سلام شیرین جان؛ میدانم در بهشت حالت خوب است؛ اگر از حال ما بپرسی باید بگویم خستهایم اما با تمام قدرت پای #حقیقت ایستادهایم.
شهریور پارسال بود که دختری با سابقه بیماری مغزی در پلیس اجتماعی تهران حالش به هم خورد و در بیمارستان فوت شد. همین بهانه شد تا اینجا انقلاب فمنیستی راه بیندازند. هر چند عناصر جنبش، بیشتر اسلکتویستهایی بودند که روی امواج ماهواره و اینترنت هیاهو میکردند اما اصل موضوع انقلاب، یعنی «زن»، مرا یاد تو انداخت.
حرف زیاد است؛ خلاصه بگویم؛ اینها هویت زن را در حد یک شئ پایین میآورند و معتقدند زیبایی زن مانند گلی که شهرداری میکارد باید خیابان را زیبا کند! ما خیلی تلاش کردیم حقیقت زن و هویت انسانی او را بشناسانیم ولی صدایمان در میان بوقهای رسانهای گم شد. درست مثل تو که بیحقوق بشر بودن، بی دموکراسی بودن و غاصب بودن اسرائیل را در #قدس فریاد میزدی و کسی صدایت را نمیشنید. ولی من دیدم تو با خونت آن حقیقت را نشانه گذاری کردی تا آدمهای آگاه و بیدار آن را گم نکنند.
جالب است که برای جریان پر مدعای #فمنیست انگار خون تو رنگ نداشت! انگار تو زن نبودی تا فمنیستهای دنیا برایت مرثیه سرایی و به خونخواهیت سوشال نتورکها را پر از فریاد کنند.
آری!
سالهاست که جریان فمنیست پا روی خون تو، رزان النجار، مروه شروینی و... میگذارند و بی تفاوت از کنار همه زنهای مسلمانِ محروم از تحصیل و کار در فرانسه رد میشوند.
میدانی؟
دنیای متناقض و بدون روتوش فمنیستها منظره نفرت انگیز و فاجعهباری دارد!
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
تهدید نسل، نتیجهی تحدید نسل
✍مرضیه عاصی
#بخش_اول
[1].تلاش برای تکثیر نسل، جوان شدن نیروی انسانی کشور و حمایت از خانواده، یکی از مهمترین وظایف مسئولان و آحاد مردم است که افراد و مراکز اثرگذار و فرهنگساز، در این مورد وظیفهی سنگینتری را بر عهده دارند و میتوانند آن را با پرهیز از آسیبهای احتمالی پیش ببرند و آیندهی کشور را از آن بهرهمند بسازند."به دستاندرکاران این حسنهی ماندگار توصیه میکنم که در کنار تدابیر قانونی و امثال آن، به فرهنگسازی در فضای عمومی و نیز در نظام بهداشتی اهمیت دهند."(بیانات در ارتباط تصویری با مردم آذربایجان شرقی،۲۸بهمن۱۴۰۰) چون سهلانگاری در مورد تکثیر نسل باعث از بین رفتن نیروی جوان در سالهای آینده میشود و نسل را تهدید میکند.
[2].امروزه سیاستی وجود دارد که میخواهد "جوانان" را از ملت ایران سلب کند؛ اگر از حالا به فکر تکثیر نسل نباشیم و برای مسئلهی فرزندآوری فکری نکنیم، پانزده یا بیست سال دیگر دیر خواهد بود و کشورمان عنصر لازم برای حرکت پیشرفت، یعنی "جوان" را، به قدر کافی در اختیار نخواهد داشت. مسئلهی فرزندآوری و تکثیرِ نسل بسیار مهم است و به قانون و پیگیری جدّی دستگاههای اجرایی نیاز دارد، باید از پیری جمعیّت ترسید،چون یکی از مهمترین ذخایر یک کشور، جمعیّت جوان است که ما از اوایل انقلاب تا امروز از آن بهرهمند بودهایم و اگر بعداً برخوردار نباشیم، باعث عقبماندگی ما خواهد شد. کشورهایی که جمعیّت زیادی دارند، به برکت آن به خیلی از امکانات دست یافتهاند؛ مانند هند و چین، با اینکه مشکلاتی هم دارند امّا در عین حال، خودِ این جمعیّت زیاد به عنوان یک ارزش اجتماعی، سیاسی و بینالمللی برای آنها توانسته موفّقیّتهایی را به وجود بیاورد. بنا بر این، نسل باید افزایش پیدا کند.
[3].نسخههای غربی برای ما قابل اعتماد نیستند. نه در زمینهی اقتصاد، نه در مسئلهی جمعیت. به کسانی که با افزایش جمعیت مخالفاند؛ باید گفت؛ هشتاد میلیون جمعیّت در یک کشور، آبروی آن کشور است؛ سیاست "تحدید نسلِ" غربیها امروز گریبان خودِ آنها را گرفته است و میخواهند کشورهای اسلامی نیز از جمعیّت زیاد و جوانهای فعّال و انسانهای کارآمد برخوردار نباشند. جوان و نیروی انسانی یک کالا نیست که بتوان از خارج وارد کرد؛ بلکه باید خودِ کشور آن را تأمین بکند ولی غربیها با مسئلهی تکثیر نسل در جامعهی ایرانی مخالف هستند؛ با افزایش عدهی مسلمانها و ملّتی که جوانهایش میتوانند در عرصه ظاهر بشوند و کشور را به اوج برسانند، مخالفاند، پس ما نباید طوری عمل کنیم که مقصود آنها عملی بشود، بلکه باید مقاصد اسلامی را تأمین کنیم.
[4]. باید ببینیم چه چیزهایی موجب میشود جامعهی ما دچار میل به كمفرزندی بشود. این میل به كم بودن فرزند، یك عارضه است والّا انسان بهطور ذاتی فرزند را دوست میدارد. چرا بعضیها ترجیح میدهند كه فقط یك یا دو فرزند داشته باشند و یا اصلاً فرزندی نداشته باشند؟ اینها را باید تحلیل كرد تا پی به عواملش بُرد و برای حل این مشکل، متخصّصین و صاحبان اندیشه باید پیگیر شوند؛ مثلاً بالا رفتن سنّ ازدواج؛ یكی از عوامل محدود کنندهی باروری است. تقلید از سبک زندگی غربی ما را به این وضع کشانده است؛ "درحالیكه امروز در بعضی ازهمین كشورهای غربی از كاهش باروری زیان میبینند و پشیمانند و در بعضی از كشورهای غربی مطلقاً كاهش باروری وجود ندارد؛ یعنی خانوادههای پرجمعیّت، مثلاً خانوادهی آمریكایی با ده دوازده بچّه، چطور خانوادهی ایرانی كه میخواهد از او تقلید كند باید حتماً یك بچّه داشته باشد یا دو بچّه؟! كه این الان وجود دارد."( بیانات در دیدار مسئولان نظام، ۳۰ تیر۱۳۹۲)
🍃ادامه دارد
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
تهدید نسل، نتیجهی تحدید نسل
✍مرضیه عاصی
#بخش_دوم
[5].آیندهی پر امید، یكی دیگر از واقعیتهای كشور است. این نسلِ جوان خیلی با ارزش است. مسئلهی "تحدید نسل" برای كشور یك خطر بزرگی است که ما خود را خیلی به این خطر نزدیک کردهایم، باید در پی دوری از آن باشیم. "آنچه متخصصین و كارشناسان، با نگاهها و دقت علمی بررسی كردهاند، ما را به این نتیجه میرساند كه با این روند كنونی، كشور در آینده دچار مشكل فراوان خواهد شد؛ كشور دچار پیری عمومی خواهد شد. این تحدید نسل، چیز بدی است." (بیانات در دیدار جمعی ازمداحان،۱۱اردیبهشت۱۳۹۲). یكی از مهمترین وظائف زن، خانهداری است و فرزندآوری برای او یك مجاهدت بزرگ میباشد و با عدم دقت ما، زمانی در كشور متأسفانه این مسئله مورد غفلت قرار گرفت که امروز متوجه خطراتش میشویم. پیر شدن كشورو كم شدن نسل جوان در آینده، از همان چیزهایی است كه اثرش بعداً ظاهر خواهد شد؛ وقتی هم اثرش ظاهر شد، آن روز دیگر قابل علاج نیست؛ اما امروز قابل علاج است.
[6].ما باید در سیاستِ "تحدید نسل"، تجدیدنظر كنیم. امروز قاعدهی جمعیتی ما جوان است و بتدریج دچار پیری خواهد شد؛ چون پیری جمعیت با كاهش زاد و ولد همراه است. "در این سیاست تحدید نسل حتماً باید تجدیدنظر شود و این مسئلهی افزایش نسل از مباحث مهمی است كه واقعاً همهی مسئولین كشور باید دربارهی آن فرهنگسازی كنند و كشور را از تکفرزندی یا دو فرزندی خارج كنند."، ( بیانات در دیدار مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران، ۱۶مرداد۱۳۹۰). برای جلوگیری از "تحدید نسل" باید سیاستهای کلی جمعیت را مد نظر قرار داد، یعنی ارتقاء پویایی، بالندگی و جوانی جمعیّت با افزایش نرخ باروری- رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند و کاهش سن ازدواج- اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران بویژه در دوره بارداری و شیردهی و همچنین ایجاد امکانات و تسهیلات لازم برای مادران شاغل (تا شغل آنها وظیفهی مادری و فرزندآوری را تحتالشعاع خود قرار ندهد)- تحکیم بنیان خانواده با اصلاح و تکمیل آموزشهای عمومی درباره اصالت کانون خانواده و فرزندپروری- ترویج و نهادینهسازی سبک زندگی اسلامی، ایرانی و مقابله با ابعاد نامطلوب سبک زندگی غربی.
🍃پایان
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
🔖سخنی با متوهمان براندازی
✍آمنه عسکری منفرد
روی سخنم با شماست! با شما که چهلواندی سال است، روزها و شبها در خیال خام خود، به دنبال براندازی نظام مقتدر جمهوری اسلامی ایران هستید! شما که یک سال است دلتان را به ترقهبازیهای شهریور سال گذشته خوش کردید! همان روزها که به بهانهی مرگ مهسا امینی که به اعتراف خودتان برنامهریزی شده و از پیش تعیینشده بود، چند ماهی با شعار «زن، زندگی، آزادی» به دنبال ایجاد فتنه در ایران بودید، اما به فضل الهی و هوشیاری ملت، «هیچ» نصیبتان شد. همان روزها که به شیوهی گروهک منافقین و با خوی وحشیانهی داعش، تعدادی از جوانان مدافع امنیت ایران عزیز را به خاک و خون کشیدید و خواب براندازی را در سر داشتید. خوب گوش کنید با شما هستم.
این بار هم تلاش مذبوحانهی شما بینتیجه ماند و رسوا شدید. میدانید چرا؟
چون شما برای هزارمین بار در مورد ایران و ایرانی دچار خطای محاسباتی شدید. چراکه اولاً محیط مطمئنی را برای جمعآوری اطلاعات و نیروی فعال و کارآمد برای ایجاد اغتشاش و شورش انتخاب نکرده بودید. آیا به راستی گمان کردید باردیگر سکوهای فضای مجازی، در صحنهی عمل کارایی دارد؟ یا گمان کردید میتوانید اینبار هم عدهای از جوانان و نوجوانان ما را که به دلیل غفلت ما فریبخورده بودند را در صفحات مجازی بیگانه با خود همراه کرده، به خیابانها بکشانید؟
دوم اینکه شما فضای فکری تاریخی ملت ما را نشناختید و فراموش کردید تاریخ پرافتخار ایران را مردانی چون رییسعلی دلواری حفظ کردند. پس گمان کردید مانند سال گذشته، عدهای از مردم غافل، به تبعیت از اخبار دروغ و شایعههای فریبکارانهی شما به خیابانها میآیند و طعمهی گرگها میشوند.
شما افراد موثقی را برای سرمایهگذاری انتخاب نکردید، پس محکوم به فنایید. آنها که به هویت و وطن خود پشت کردند و با توهم دستیابی به آرزوهای پوچ و دستنیافتنی، خود را بازیچهی دست شما قرار دادند و چون عروسکان خیمهشب بازی چندگاهی با نخهای پوسیدهی شما، در صحنهی نمایش خودنمایی میکنند، خوب میدانند که پایان کارشان جز حسرت و بیهویتی و حقارت نیست. درست شبیه مسیح علینژاد که سالیانی در غفلت و خودفریبی برای خود برج و باروی کاغذی ساخت، ولی فراموش کرد که خانه در مسیر باد ساخته، همو که امروز مانند دستمالکاغذیِ مصرفشده، دور انداخته شده و باید در زبالهدانِ تاریخ محو شود.
آری! شما نسل سوم و چهارم انقلاب ایران را بهدرستی نشناختید که گمان کردید راه خطای سال گذشته را تکرار میکنند. فراموش کردید اینان از نسل فهمیدهها هستند که در حماسهی اربعین با شهید آرمان عزیز و شهید عجمیان پیمان بستند که برای دفاع از کیان کشور و حفظ آزادی و استقلال و اقتدار پرچم ایران اسلامی تا رسیدن به قلهها استوار بایستند.
آری! ما یقین داریم تا قله راهی نمانده و به فرمودهی رهبر فرزانه انقلاب، تنها راه رسیدن به آن، استقامت است.
آری! شما فراموش کردید که ما «حسین» داریم، ما هم مانند مدافعان حرم، فدائیان زینب هستیم و چون شهید سلیمانی عزیزمان تا پای جان، پای نظام و ولایت میایستیم، حتی اگر لازم باشد با خونمان درخت تنومند انقلاب را آبیاری خواهیم کرد.
شما رمز پیروزی ملت بصیر ایران را نشناختید، همانها که در صحنههای جنگ تحمیلی هم با ندای «لبیک یا حسین»، «لبیک یا زهرا»، «لبیک یا زینب» قلهها را فتح کرده بودند، امروز گوش به فرمان ولیّ در صحنهاند. ما ایمان داریم که ایران اسلامی با محرم و صفر زنده و پایدار مانده، برای همین در حماسه عظیم راهپیمایی اربعین با «حسین» تجدید پیمان کردیم و در روز شهادت امام رضا (علیه السلام) با صاحب این کشور عهد بستیم که نقشههای شوم شیاطین را با استعانت از ایمان به خدا و تبعیت از مقام ولایت، با امید به آیندهی درخشان کشور بپیماییم، تا به قلهها برسیم.
#ایران_قوی
#لبیک_یا_حسین
#لبیک_یا_زینب
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
🌐 شبکهی نویسندگان حوزوی از #پویش_نوشتن تا #جهاد_روایت
🔸صفحه مرکزی «نویسندگان حوزوی»
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔸صفحه «افکار بانوان حوزوی»
https://eitaa.com/joinchat/666566766C3a95d83645
🔸صفحه «شاعران حوزوی»
https://eitaa.com/joinchat/3921805394C8402216852
🔸صفحه «همنویسان»
https://eitaa.com/joinchat/2477260908C5a78446aac
🔸 صفحه نویسندگان خراسان رضوی
https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
✔️ از حضور فضلا و نخبگان نویسنده در جمع نویسندگان حوزوی و کانون مدادالفضلاء استقبال میکنیم؛ تا #هم_نویسی را تجربه کنیم.
#قرارگاه
#جهاد_روایت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✍️✍️✍️و این پویش ادامه دارد ....
.
تضعیف یا تقویت مناسک دینی؟
✍زينب نجیب
[۱]. برخی افراد نه از سر دلسوزی و نگرانی برای عمل به دین بلکه به دلایلی مانند ژست روشنفکری، هر روز به بهانهای به مناسک دینی میتازند و با تحلیلیهایی به قول خودشان جامعهشناسانه آن را فاقد اعتبار مینامند. ژست روشنفکرانه کوچکترین علت مقابلهی آنهاست. در میان برخی از آنها میتوان به وضوح اصل نگرانی در باب گسترش و بسط دین و دینداری را شاهد بود. چرا نگران نباشند؟ آنان که شبانهروز از دشمنی با نظام و انقلاب دست بر نمیدارند اما در اغلب موارد نتایج عکس میگیرند؛ نگران که هیچ باید عصبانی نیز باشند. اما نگارنده فارغ از جدل با این جماعت به دنبال تبیینی در راستای یکی از کارکردهای مناسک دینی است.
[۲]. مناسک دینی و شعائر الهی مفاهیمی دینی هستند که دارای ویژگیهایی از جمله نمادین بودن، جلوهخواه بودن، پویایی و جمعی بودن. به عبارتی مناسک دینی هم نماد و ظهور حقایق متعالی در جامعه است و هم حیاتش به بروز و ظهور در صحنه علنی جامعه بستگی دارد. یعنی؛ در کنج خلوت قابل اجرا نیست. از طرفی پویاست یعنی محدود به عناوین نیست و گاهی در گذر زمان تولید میشود مانند برگزاری مراسم سالگرد امام خمینی که توسط آیت الله خامنهای جزء شعائر اسلام نام گرفت. از سوی دیگر امری جمعی است که هدفش در جمع تأمین میشود مانند نماز جمعه.
[۳]. با این ویژگیهایی که در بالا اشاره شد به این نکته رهنمون میشویم که مناسک دینی دارای خصوصیاتیست که میتواند ابزاری برای ایجاد انسجام و حرکتها و جریانهای اجتماعی باشد. این پدیده در واقع از ملزومات رهبری اجتماع است و ظرفیتهای متنوعی دارد. نقشآفرینی در فرهنگسازی، هویتسازی، تولید سبک زندگی و قالبی ممتاز برای وحدت آفرینی و انسجامبخشی در جامعه، از جمله کارکردهای مناسک دینیست.
[۴]. جامعه اسلامی جامعهای است که بیش از تکیه به اعمال و احکام فردی نیازمند اطاعت از خدا به صورت جمعی میباشد. آیت الله خامنهای در این باره میفرمایند:"اطاعت از خدای متعال، چند مرتبه دارد...یک اطاعت،...در مواردی خدای متعال میفرماید که این عمل را انجام دهید – ولو این مسئله، مسئلهی شخصی است – مثلاً نماز بخوانید، یا فرض کنید که صوم و زکات و بقیهی امور. این یک جور اطاعت است که انسان امر الهی را اطاعت میکند، نهی الهی را اطاعت میکند. از این مهمتر، اطاعت خطی است. یعنی روش و راه و نقشهای که خدای متعال برای زندگی معین میکند؛ این را یک مجموعهای از مردم اطاعت کنند تا این نقشه تحقق پیدا کند. این نقشه با اَعمال فردی حاصل نمیشود؛ این یک حالت دیگری است، یک مسئلهی دیگری است، مسئلهی بالاتری است؛ یک کار جمعی نیاز دارد تا اینکه نقشهی الهی، هندسهی الهی در وضع جامعهی اسلامی تحقق پیدا کند".(۶ اسفند ۱۳۸۸،بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری)
[۵]. با توجه به ویژگی وحدتآفرینی و انسجامبخشیِ مناسک که در بالا اشاره شد و با توجه به غایت اصلی دین و دینداری در نگاه رهبر معظم انقلاب میتوان چنین نتیجه گرفت که مناسک دینی میتواند رفتار آحاد جامعه را در قالبهای مورد نظر که برخاسته از ارزشهاست شکل دهد ارزشی که از نقشآفرینی جمعی مردم در جامعه سخن میراند. ارزشی که خود ارزشآفرین است و تمام صفات عالیهی انسانی مانند ایثار، گذشت، خیرخواهی، عدالتطلبی، مسئولیتپذیری، صداقت و...را ظاهر میکند. بنابراین در حداقلترین نگاه تأمین همین یک کارکرد میتواند توفق بزرگی در جامعه اسلامی ایجاد کند و تمرینی باشد تا حقایق متعالی در دورن جامعه نهادینه شود.
[۶]. دین اسلام بیش از آنکه امری فردی باشد اهدافی جمعی دارد بنابراین ملزومات آن اهداف نیز جمعی میباشد و هرچه که این بازوی دین را تقویت کند موجب موفقیت دین خواهد شد. مهمترین و زیباترین تصویر دینداری در تمدن اسلامی، خود را نشان میدهد. این تمدن جز با مجموعهی انسانها در جامعه اسلامی که از آن به مردمسالاری دینی یاد میکنند تحقق نمییابد. مردمسالاری دینی یعنی مردم خود برپایهی مبانی دین، انقلابکننده، نظامساز، دولتساز، جامعهساز و در نهایت تمدنساز باشند. مردمسالاری در قالب مشارکت مردمی شکل میگیرد یعنی چیزی شبیه آنچه در مناسکی همچون اربعین و راهپیمایی غدیر شاهد آن هستیم.
[۷]. حال چگونه میتوان وزنهی مناسک دینی را در دینداری مردم سبک شمرد؛ وقتی درمییابیم که در انجام آن حکمتی به بلندای تمدنسازی نهفته است؟
هرچند نگارنده معتقد است مناسک تمدنساز ظرفی است که محتوایی تمدنساز میطلبد و هرگز نباید به ظاهر تمسک کرد اما نباید به دنبال حذف و یا تضعیف آن بود بلکه باید با تولید محتوای غنی در مسیر تقویت این بازوی دین حرکت کرد و البته به بالا بودن آمار چنین مناسکی افتخار نمود.
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
#خبر_خوب
حمایت کانون مدادالفضلاء از 2200 دانش آموخته حوزه علمیه در شبکه پیامرسان #ویراستی
🌱 کم گوی و گزیده گوی چون دُر
🌱 تا ز اندک تو جهان شود پُر
💠 ما در ویراستی 👇👇
https://virasty.com/HOWZAVIAN
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
تاریخ و انتخاب
✍نجمه صالحی
سراسر زندگی بشر و حتی تاریخ با انتخاب عجین شده است. انتخابهای خرد و کلان نظیر انتخاب دوست، انتخاب رشته، انتخاب همسر، انتخاب کاری جای کار دیگر یا شخصی جای شخص دیگر و...
در تاریخ، این انتخاب همیشه بهدست مردم و بدنه جامعه نبوده است، از قضا بیشتر تحولات تاریخ در دست انتخاب سلاطین، حکما و سردمداران حکومتی بوده و عوام، به ناچار تابع این انتخاب اجباری یا تحمیل شرایط میشدند!
به عنوان نمونه، پس از رحلت نبی خاتم صلی الله علیه و آله، اقلیتی معلوم الحال دست به انتخابی دیگر زدند و مردم عامی را با خود همراه کردند و بدنهی عظیم مردم، ساکت و مقهور این انتخاب ماند؛ زیرا عوام، هنوز اهمیت انتخاب بد را درک نکرده بود و نمیدانست این سنگ کج تا کجا دیوار را کج، بالا میبرد! نمیدانست این انتخاب نادرست، گردبادی میسازد که سرنوشت اسلام را طور دیگری رقم میزند و میشود آنچه نباید شود.
به تدریج ملتها دریافتند اگر جامعه از انتصاب الهی خالی شود ناچار بهدست حکمای جور میافتد و دین و دنیای مردم به تاراج میرود و دستخوش طوفانهای عظیم میشود. قرنها گذشت تا مردم متوجه شوند، نباید اجازه داد سرنوشتشان بهدست جنایتکاران بیفتد، پس حداقل کاری که میتوانستند انجام دهند اعتراض در مقابل اعمال سلاطین بود!
چه بسیار جانها که بر سر این واکنشها از دست رفت تا اینکه آن میراث، به انقلاب اسلامی ایران رسید؛ انقلابی که انتخابِ سرانجامی نیکو و خروج ازظلمت با هدف پرواز به سمت نور و رهایی از ظلم بود.
شواهد تاریخی نشان میدهد در ایران، نحوهی اداره امور شهرها از ابتدای پیدایش حیات اجتماعی غیر از عصر سلوکیان تا اواخر دولت سلطنت پهلوی دوم با اراده سلاطین و حاکمان اداره میشد. با انقلاب مشروطه، پادشاهی مطلق به پادشاهی مشروط تبدیل شد و نخستین تجربه مشارکت ایرانیان شکل گرفت. مجلس شورای ملی قوانین انجمن بلدیه و انجمن ایالتی و ولایتی و نظایر آن را به تصویب رساند، لکن عدم آمادگی ساختاری ایران، برای پذیرش این سبک قوانین و شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه موجب اجرا نشدن و شکست قانونهای مصوب شد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 شرایط مناسبی فراهم گردید تا مردم در تعیین سرنوشت خود و جامعه خویش سهیم باشند و چه بسا تمرینی داشته باشند برای تشکیل دولت کریمهی مهدوی و زمینهسازی ظهور بعون الله.
#ربیع_الاول
#امام_زمان
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
«ترس و درس»
✍زهرا نجاتی
پسرجوان بیتجربه لابد به عشق دیده شدن و شاید هم سرگرمی، شاید از سر بیکاری، شاید هم به خاطر مقدار کمی پول که توی جیبش گذاشتهاند، راهی میشود. چند نفر پشت سرش صف میکشند پشت پرچمی که دست اوست و آنچه میخواهند به خورد جامعه میدهند. مردمی که از رو به رو میبینند نه نِیَّت پسر را میفهمند نه تفاوت او با بقیه را.
و این داستان تلخ خیلی هاست.
داستان تلخ بعضی سلبریتیها که در ایام ززا، هرچه خواستند، گفتند و کردند و بعدها چوبش را خوردند.
داستان تلخ نیتها(nitt) همان گروهی که نه آموزش میبینند نه ارزش و ضد ارزش می آموزند در نتیجه ارزان هستند و دست یافتنی. با کمترین وعدهای اسباب سوءاستفاده بقیه را فراهم میکنند. داستان تلخ تمام زنانی که فریب بازی کثیف فمنیسم را خوردند و میخورند.
داستان تلخ همه کسانی که حجاب را اشتباه و بد فهمیدهاند. داستان تلخ درصد بالایی از پانزده هزارنفر که در اغتشاشات، نقش داشتند.
این فیلم باهمه طنز بودنش، پر از درس است و ترس، برای همه کسانی که ممکن است ندانند، اما فقط بازیچه و اسباب سواستفاده بقیهاند.
#حجاب
#امام_زمان
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
تقابل فرهنگ سنتی و مدرن در ژاپن
✍فاطمه شکیب رخ
فرهنگ سنتی مردم ژاپن که بر احترام و ادب متقابل استوار بود با ورود به عصر صنعتی و تمدن غرب متحول گردید! در این راستا جایگاه متفاوت زنان امروز، با شنیده های پیشین ما تفاوت دارد!
در ژاپن بيشترين بار زندگی خانوادگی و اجتماعي بر دوش زنان است و حضور اجتماعي زنان در جامعه، با پا به پای بودنِ مردان، ارتباطی تنگاتنگ دارد؛ آنها در زندگی روزمره، بايد رضايت همسر و فرزندان و هم كارفرما را تأمين كنند! زنان ژاپنی، نسبت به جمعیت زنان شاغل ایالات متحده در ابعاد بالاتری کار میکنند. سطح درآمد بین زن و مرد در ژاپن مساوی نیست. زن ژاپنی بهطور میانگین ۴۰ درصد کمتر از یک مرد درآمد کسب میکند و یک دهم مقامهای مدیریتی در اختیار زنان قرار گرفتهاست. زنان اغلب در مشاغل پاره وقت یا موقت یافت میشوند!
در سال ۲۰۲۱، به دلیل تنهایی بیش از حد مخصوصا در زنان و دختران این کشور و میزان بالای خودکشی آنها، #وزارت_تنهایی و پیشگیری از خودکشی در ژاپن تأسیس شد!
در این راستا برای حل معزل تنهایی، چاره های دیگر نیز پنداشتند! مانند ساخت پرده هایی برای تنهایی زنان در ژاپن!
این اقدام توسط یک شرکت ژاپنی انجام گردید! ممکن است که در نگاهی سطحی این مطلب مضحک به نظر رسد، اما با کمی تأمل بیشتر درک خواهد شد، که ساخت چنین محصول هایی ناشی از بیکاری و پیشرفت نیست! بلکه یک تراژدیِ گریهآور است که فرزند ناخلف تقابل فرهنگ ژاپنی ها و آمیختگی آن با تمدن پلاستیکی غرب در طی این سال ها می باشد!
در واقع زن ژاپنی، در عین حفظ برخی میراث های سنتی فرهنگی خویش، عمل کننده بر باورهای تمدن غرب نیز شده است و این تناقص فرهنگی بر دوش او سنگینی کمر شکنی را به بار نشانده است، اینکه زنان در عین جنس دوم بودن، مجاب به کارهای مردانه هستند، برآمده از همین تقابل می باشد!
#تمدن_غرب
#فرهنگ_ملی
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
بازبینی حجاب از نگاه سیاحان اروپایی
✍فاطمه میریطایفهفرد
سفرنامه نویسی یکی از قدیمیترین روشها برای ماندگاری تاریخ است. دوره صفویه از طلاییترین دوران تاریخ این سرزمین در ابعاد سیاسی، نظامی، فرهنگی و اجتماعی بودهاست. در این دوره سیاحان غربی بسیاری از کشورهای مختلف به ایران آمدند و از آنان سفرنامههایی بهجایمانده که میتواند بسیار راهگشا باشد. از مباحث مهم این سفرنامهها پوشش مردمان ایران به ویژه زنان است. زیرا تا قبل از این در منابع از پوششهای زنان سخن به میان نیامدهاست. دلیل این اتفاق، شاید تقیّد سفرنامهنویسان مسلمان بودهاست، چیزی که سیاحان به آن تقیّد نداشتند...
ادامه متن در خبرگزاری دانشجو 👇
http://snn.ir/004bMB
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI