.
همانگونه که فردوسی بود
✍فاطمه میری طایفه فرد
قرن چهارم هجری، اوج شکوفایی تمدن شیعی، دوره اقتدار آلبویه اولین حکومت مستقل شیعه و ظهور دانشمندان و نویسندگان و ادیبان بزرگ است.
بزرگانی که تاکنون، از نامشان به نیکی یاد میشود. از بین شاعران اما، فردوسی چیز دیگری است برایم. یک شیعه بیاماواگر و یک شاعر بزرگ در تاریخ ادبیات فارسی، آن هم در قرن چهارم.
برین زادم و هم برین بگذرم
چنان دان که خاک پی حیدرم
قرن چهارمی که طلیعه بروز و ظهور فرهنگ و تمدن شیعی است و شاهنامه، کتابی که طلایهدار حفظ و صیانت از زبان فارسی است و داستانهایی که در اوج زیبایی، نشان از روزگاری دور دارد:
تو این را دروغ و فسانه مدان
به رنگ و فسون و بهانه مدان
فردوسی زحمات زیادی کشیده تا این ابیات، شاهنامه شوند. دل کنده از سلطان محمود غزنویها تا کتابش بعد از هزارسال، بماند و سندی برای تمدنی بزرگ باشد. خودش میگوید:
بسی رنج بردم در این سالسی
عجم زنده کردم بدین پارسی
شاعری که به غایتِ شعر، تمام و به غایتِ دین، کمال را داشت.
اما نمیدانم پس از گذران روزگار، چرا این بلاها بر سر مزارش رخ داده است، سالها محل جولان افرادی بوده که میخواستند با بزرگکردن فردوسی، ارزشهای دینی و اسلامی را کوچک کنند، اما غافل بودند که فردوسی، خود بزرگ است و دین اسلام از حافظه تاریخی ملت ایران و از درون قلب و پی آنان پاکشدنی نیست.
باورش برهمه سخت است که چه بر سر مزار او آوردند: از پیکندنهای نابجا تا طراحی اهرام ثلاثه مصر؛ خرابکردنها و آمد و رفتهای معماران خارجی که حتی یک بیت از او را نشنیده بودند و در آخر، طرحی که اکنون بر روی مقبره اوست، نمادی از مقبره کوروش. راستش رفتارشان را نمیفهمم، اما این را میفهمم که سهم فردوسی مقبرهخرابکردن نبوده است. سهم فردوسی ساختن مزاری پر شکوه و هنری و به غایت زیبا و هنرمندانه بوده که با مضمون شعرهایش مطابقت داشته باشد، به دور از هرگونه معمار اجنبی.
امسال وقتی به سنگ مزارش رسیدم، دیدم همه مشغول خودشان هستند، ژست میگیرند و لایک میخرند، عکس میگیرند و لایو میروند و در این میانه، ناگاه به خودم نهیب میزنم فاتحه یادت نرود. فراموشت نشود حالا که تا اینجا آمدهای، تحفهای از نور نثارش کنی. در پی کنجکاویهای همیشگی درباره ابنیه تاریخی، به راهنمای مقبره مراجعه کردم. بعد از مواجهشدن با سؤالات من گفت: تمام ایام عید را اینجا بودم و منتظر، شاید کسی سؤالی بپرسد، اما همه در حال و هوای عکس یادگاری بودند، حالا خویشانداز یا سلفی، چه فرقی میکند!
شروع کرد به توضیحدادنِ بخشی از آنچه در بالا آمد...
در موزه آرامگاه فردوسی، نسخه چاپی اما بدل دو مجلد، از قدیمیترین نسخ شاهنامه در ویترینی شیشهای به نمایش گذاشته شده بود. یکی نسخه فلورانس ایتالیا بود، مربوط به ۲۰۰ سال بعد از زندگانی فردوسی و قدیمیترین نسخه خطی موجود و دیگری شاهنامه بایسنقری هرات بود که الآن در کاخ گلستان محبوس است و امکان دیدنش فراهم نیست. نمیدانم چرا شاهنامه باید در ایتالیا باشد و یا چه کاری باید انجام شود تا به خانهاش برگردد؟ در این موضوع اهلفن نیستم، ولی من عادت ندارم چیزهای باارزش خود را به کسی، حتی امانت دهم. در آرامگاه غریبتر از هر کسی شاید خود فردوسی بود. هنوز که هنوز است نتوانستیم با اشعارش آنطور که باید و شاید، انس بگیریم.
در کنار موزه، خانه ابدی اخوان ثالث بود، شجریان هم در گوشهای دیگر از باغ شخصی فردوسی خوابیده بود و عدهای بر سر مزارش... برخی از آنان، حرمت متوفی را نگه نداشته بودند و برای آرامش روحش، سوهان بودند، بگذریم... از باغ شخصیِ فردوسی در تابرانِ توس که خارج میشدم یاد شعر اخوان ثالث افتادم که اخیرا با بیانی شیوا از زبانی آشنا شنیده بودم که این شعر را در وصف صحیفه سجادیه و دعای ابوحمزه ثمالی خوانده بودند:
ای تکیهگاه و پناهِ زیباترین لحظههایِ پرعصمت و پرشکوهِ تنهایی و خلوت من؛
ای شط شیرین پرشوکتِ من...
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
«قصه خانهداری»
✍مریم حمیدیان
بارها خواستهام روایت نویسی را کنار بگذارم و بقیه دوستان را هم به نوشتن مطالب علمی ترغیب کنم. اما هر بار که میبینم ما زنان خانهدار بلندگویی جز روایت نویسی نداریم این کار را نمیکنم. مثلا اگر من روایت زهرا خانم را ننویسم چه کسی میفهمد داستان او چیست؟ چه کسی میفهمد شوهرش وقتی زهرا خانم نه ماهه آبستن بوده، به او گفته:" من دلخوشی به تو و این بچهها ندارم، چقدر گفتم بندازش!"
و زهرا لبخند زده، با شکم سنگین جلوی سماور رفته و یک چایی تازه دم جلوی شوهرش گذاشته. بعد هم بچه کوچک دیگر را برده توی اتاق خوابانده تا شوهر کمی استراحت کند.
واقعا اگر ما ننویسم زیر پوست خانههایمان چه ایثارها و چه بلندنظریها جریان دارد، چه کسی مینویسد؟
مستندهای ساختگی صدا و سیما با آن خانوادههای خوش جمعیت اینستاگرامی نماینده ما میشوند؟
یا فلان کارشناس و دکتر قرار است آنچه از قلبهای ما بر زندگی جریان پیدا میکند را روایت کنند؟
راستش را بخواهی اگر خود زن خانهدار ننویسد چطور خانه را داری میکند، بقیه یا نمینویسند یا کم و زیاد قاطیاش میکنند. فقط خود ماییم که از جیک و پوک رازهایمان خبر داریم. رازهایی که میتواند پایههای یک تمدن را بسازد. رازهایی برای امروز و فردای همه پاکان عالم. برای هر کسی که بخواهد حرم خدا را پاسبانی کند.
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
18.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
✍زهرا گندمکار
طبیب جان و دل عاشقان! اجازه بفرما
که چند جملهای از درد بی دوا بنویسم
شکسته بسته دعا میکنم شاید بتوانم
حدیث آینه را با تو بیریا بنویسم!
حضور قلب ندارم، ولی عریضه خود را
به محضر چه کسی بهتر از شما بنویسم؟
ای آشنای غریب، ای عصمت هشتم، ای غریب الغربا، ای شمس الشموس و ای مولای من! آقا امام رضا!
از خدا پنهان نیست یقینا از شما هم نیست.
خیلی دلمان میخواست در این ایام زیبای ذیقعده پربرکت، بتوانیم از صحنِ انقلاب تا آزادی، از صحن امام حسن تا باب الجوادت آهسته آهسته قدم برداریم و عطر حرم را نفس بکشیم و دور قربونِ گنبد زعفرانیت بگردیم و بعد هم ارزن و دانه بریزیم برای کبوتران حرمت!
یا از سقاخانه لیوان پر آب کنیم و بنوشیم به نیت شفایِ قلبمان! دمِ غروب هم بنشینیم، زیر طاقِ یکی از حجرهها، دقیق روبه روی پنجره فولادت، با یک صوت مداحی، خیره بشویم به پرچمِ سبزِ مواجت! با اشکی که از چشمهایمان سرازیر میشود آرام بگوییم:♡ومَلأتِ لنا ضمائِرنا مِن حُبكِ ♡
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🔹🔹🔹🔷🔷🔷🔷🔹🔹🔹
امور بانوان اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم با همکاری بسیج دانشجویی دانشگاه باقرالعلوم برگزار میکند:
🔷 سلسله کارگاه های توانمند سازی و دانش افزایی مبلغین عفاف و حجاب
شامل: هویت و کرامت زن، روشهای ارتباط با نوجوان، مسئله حجاب در اسلام و غرب، فمنیسم و نظام سرمایه داری، آموزش بازی با کودک و نوجوان، موج کره ای و ....
✅ ویژه حوزویان و دانشگاهیان
✅ بانوان فعال فرهنگی
مزایای دوره:
۱.دوره نظری و کارورزی میدانی
۲.همراه با اعزام مستمر پس از آموزش
۳.استفاده از اساتید مجرب حوزه و دانشگاه
۴. جلسات کارگاهی با محوریت پاسخگویی به شبهات روز
۵.همراه با اعطای گواهی دانش افزایی و معرفی نامه به شرکت کنندگان کلاس درصورت حضور کامل
⌛️زمان شروع دوره: هفته اول خرداد تا نیمه تیر ماه ۱۴۰۳
🗓 روزهای پنج شنبه
⏰ساعت 8 -12 صبح
🏢مکان: پردیسان ، بلوار دانشگاه، دانشگاه باقرالعلوم(ع)
✍️ثبت نام لغایت ۲ خرداد از طریق ارسال 👇
✅نام و نام خانوادگی
✅شماره تماس
✅تحصیلات
✅شغل
✅سوابق فعالیت فرهنگی
به آیدی ذیل در ایتا 👇👇👇
@Noorolhoda1
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🔰امور بانوان اداره کل تبلیغات اسلامی قم
@SzmnTbliqat_Banovan
@hejab_education
🌱 احتراما منتشر کنید و در کانال هایتان قرار دهید🌱
امور فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
📚https://eitaa.com/boucul
.
🔖 تکلیفمحوری، راهحل معضل بیحجابی
✍آمنه عسکری منفرد
#بخش_اول
تقوا به معنی «تمرکز برتکلیف» و در یک کلمه «تکلیفمحوری»، از زیباترین و کاربردیترین تعاریف تقوا به شمار میرود و بر اساس آن، میتوان آن را رکن و گوهر اصلی جامعه اسلامی و مکانیزم منحصربهفردی برای جامعهپردازی و ترقی اجتماعی در جامعه اسلامی دانست و طبق این تعریف، میتوان «تقوای اجتماعی» را به معنی تلاش برای تحقق آرمانهای اسلامی معرفیکرد. پس اگر تقوا، بنیاد اخلاق و هنجارهای اجتماعی است، بیگمان ریشهی همهی ناهنجاریها نیز در بیتقوایی است و «انسان متقی» کسی است که نسبت به هرگونه پلیدی عقلانی، عقلایی و شرعی واکنش منفی نشان میدهد و به خود اجازه نمیدهد تا آن را مرتکب شود.
ملت ایران درتجربهی مقابله با ویروس مهلک جهانی کرونا در سال۹۸، در آزمون «تقوای اجتماعی» به معنی «تمرکز بر تکلیفمحوری» مانند تجربهی سالهای دفاع مقدس و بسیج عمومی کشور در پاسداری از آرمانهای نظام و دفاع از کشور، سربلند شد. آن روزهای تلخ که با پدیدار شدن تهدید در عرصهی سلامتی، همهی آحاد ملت دست به دست هم دادند و با بهکارگیری توصیههای رهبر معظم انقلاب با عزم ملی، اتحاد و همدلی آحاد ملت در رعایت پروتکلهای اجتماعی خوش درخشیدند.
تجربهی روزهای پر از التهاب و اضطراب ناشی از شیوع بیوقفه ویروس جهانی کرونا که در آن هر روز شاهد فوت تعداد زیادی از مردم دنیا و عزیزان و هموطنان خود بودیم و برای حفظ جان عزیزانمان مراکز آموزشی و مدارس به تعطیلی کشانده شد، ملت را برای جهادی دیگر این بار در عرصه سلامت عمومی کشور بسیج کرد. همان روزها و شبهایی که نیروهای مردمی با همراهی و همکاری بسیج و سپاه، به گندزدایی مراکز عمومی، بیمارستانها و پارکها پرداختند، عدهای به کمک در تغسیل و تدفین قربانیان کرونا شتافتند و جمعی به دنبال برطرف کردن نیازهای خانوادههایی که درگیر بیماری و فوت عزیزانشان بودند، شتافتند و با همدردی و همراهی بار اندوهشان را کاستند. در این میان نقش کانونی مساجد در بسیاری از محلهها به عنوان نقطهی مرکزی جمعآوری کمکهای مؤمنانه برای دوخت و تهیهی ماسک جهت پیشگیری و رفع نیازهای اولیهی اقتصادی اقشار آسیبپذیر جامعه، بسیار مؤثر، کارآمد و چشمگیر بود.
همچنین برنامهریزی و همکاری نخبگان با دولت برای تولید واکسنهای ایرانی در زمانی کوتاه و همکاری دولت برای وارد کردن و تآمین واکسن از کشورهای امن منطقه و واکسیناسیون عمومی، تولید و تأمین ابزارهای درمانی همچون انکباتور برای کنترل بیماری و درمان همهی مردم در کل کشور نقش مهمی در کنترل بیماری داشت و بدین ترتیب همهی آحاد ملت در کنار دولت رزمایشی ایرانی اسلامی از تقوای اجتماعی به معنیِ «تکلیف محوری» را به نمایش گذاشتند و این تهدید بزرگ ملی را شکست دادند.
این در حالی بود که دشمن همیشه بیدار از پای ننشست و با سوءاستفاده از تعطیلی آموزش حضوری مدارس و گسترش فضای استفادهی کودکان، نوجوانان و جوانان از فضای مجازی آموزشی، به نفع اهداف شوم خود استفاده کرد. سپس در برنامهای از پیش تعیینشده و درکنار ارائهی محتوای آموزشی، ابتدا با ذائقهسازی مخاطب را هدایت کرده و در مرحلهی بعد با صرف میلیاردها دلار، برنامهها و اهداف پلید خود را در قالبهای هنری جذاب؛ تحت عنوان فیلم، موسیقی و محتوای مسموم و ناامیدکننده از آیندهی روشن ایران قوی در شبکههای مجازی، به خصوص درشبکههای مجازی بیگانه در اختیار کاربران نوجوان و جوان قرار داد و در یک جنگ همهجانبهی هیبریدی ذهنها را تسخیر و هدایت کرد. سپس در دوران اغتشاش و فتنه سال ۱۴۰۱ که در کشور بر سر مسئلهی حجاب به بهانه مرگ یک دختر جوان و با هدف براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران اجرا شد؛ پیاده نظام تربیتشده، غافل و فریبخوردهی خود را وارد میدان کرد. البته با وجود تذکرات و توصیههای رهبر انقلاب در تمام سالهای بعد از انقلاب، خصوصا در سالهای اخیر مبنی بر اهمیت عرصهی جبههی فرهنگی و خطر وقوع جنگ نرم و شناختی از طریق رسانه خصوصا رسانههای بیگانه، به دلیل غفلت برخی والدین و مسئولین امر، دشمن در این زمینه نیز تا حدی موفق بود و این اقدامات منجر به شهادت تعدادی از مدافعان امنیت و خسارات جانی و مالی شدیدی شد. اما به فضل الهی و با هوشیاری و بصیرت مردم در عدم همراهی با فتنهجویان داخلی و خارجی، فتنه کنترل شد ولی بعد از مدتی کوتاه که ظاهرا پایان یافته بود، با شکلی جدید و در قالب اعتراض به حجاب اجباری، سر برآورد.
🍃ادامه دارد...
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
🔖 تکلیفمحوری، راهحل معضل بیحجابی
✍آمنه عسکری منفرد
#بخش_دوم
این بار نیز در صورت بیتفاوتی، عدم تشخیص و عکسالعمل آگاهانه و به موقع از جانب آحاد مردم و مسئولین و دوری از اتحاد و انسجام ملی، عدم رعایت تقوای اجتماعی به معنای عدم تکلیف محوری به شکلی که شرح شد، عدم تبعیت از رهنمودهای رهبر انقلاب و غفلت و کوتاهی آحاد مردم، تبعات جبرانناپذیری را به دنبال خواهد داشت. حضرت علی علیه السلام فرمود: کسی که به هنگام یاری ولیّ و رهبر خود بخوابد، با لگد دشمن از خواب بیدار خواهد شد! »(عيون الحكم و المواعظ (لليثی)، ص۴۴۱)
پیشنهاد نگارنده این است که در شرایط فعلی مسائلی مانند بیحجابی یا معضلات ناشی از ولنگاری فضای مجازی که اثر مستقیم بر ترویج فرهنگ ترک حجاب دارد، حتی در معضلات اجتماعی و فرهنگی عمیقتر، در مرحلهی اول باید با تیمی از نخبگان و کارآمدان امر و بر طبق رهنمودهای کلی رهبر فرزانه انقلاب و سیاستهای نظام، امر مفروض کارشناسی شود؛ سپس ضریب خطای احتمالی و آثار مثبت و منفی طرحهای پیشنهادی بررسی شده و در نهایت طرحی واحد، همه جانبه و شفاف ارائه شود. لازم است سیاستهای مربوط به پیشگیری، مقابله و یا رفع خطرات احتمالی حاصل از اجرای طرح، تحت عنوان سیاست واحد، همه جانبه و کارشناسی شده، از طرف دولت و یا ارگان مسئول اعلام شود. همچنین باید پیامدهای احتمالی حاصل از انجام فعل و یا ترک آن به درستی برای همگان تبیین شود. در این صورت همهی آحاد ملت با آگاهی، اراده، اتحاد و انسجام ملی و استفاده از توان جمعی برای رفع معضل به میدان میآیند و بدین ترتیب بسیاری از این مسائل طبق قانون همافزایی با بهرهگیری از تقوای اجتماعی در جامعهی اسلامی و تکلیف مداری حول محور واحد از جانب مردم و مسئولین قابل حل خواهد بود تا دیگر شاهد شکست طرحهایی چون طرح امربه معروف از طریق حجاببان و یا تذکر دلسوزانه و مسئولانه مردم در معابر نباشیم.
🍃پایان
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
💢فقه فردی و منازعات تمدنی
✍زهرا راد
✅به نظر میرسد افتادن در دام فقه فردی، برای حل منازعات تمدنی و پیروزی در در جنگ تمدنها، راهی است که جمهوری اسلامی پیش از این طی کرده و آسیبهایش مدتهاست که آشکار شده است.
✅وقتی جامعه جهانی در یک ساختار تمدنی، برای برداشتن همه چهارچوبهای فرهنگی، به همه کشورها حکممیکند که باید با قوانین من سازگار شوید؛ میخواهد مقاومت فرهنگی را بشکند تا در نهایت پیروز همه میدانها باشد.
✅امام راحل عظیم الشان اگر این هژمونی را میپذیرفت، هرگز انقلابی رخ نمیداد و بیگمان تسلیم شدن در برابر این تمامیتخواهی بیش از اقتصاد و سیاست،یک تسلیم فرهنگی است. فرهنگ یعنی روحی که در کالبد تمدن جریان دارد و " هوایی که تنفس میشود". بنابراین چنین هماهنگیهایی با تمدن غرب، جمهوری اسلامی را در دراز مدت مصادره فرهنگی کرده و از درون تهی خواهد کرد.
✅استفتائات خردگرا و جزءنگر، مدتهاست که در جنگ تمدنی قیمت خود را از دست دادهاند.
✅اینک باید با احکام تمدنی و حاکمیتی به جنگ سلطهگران رفت و این مهم میسر نیست مگر با تلاش در ساحت موضوعشناسی دقیق و علمی برای فقیه.
✅در این میان تذکر این نکته ضروری است که ایرادی به فقیه وارد نیست؛ چراکه کارشناس مربوطه باید موضوعشناسی دقیق و کارشناسی به جا داشته باشد تا ابعاد موضوع برای فقیه روشن گردد. وقتی کارشناس مربوطه خود فریب بازنمایی غرب تمدنی، از راهحل معضلات اقتصادی را میخورد و به جای ارائه راهکارهای بنیادین، حل مساله را به تعطیلی یکروز در هفته تقلیل میدهد، مسأله واقعی و امر اجتماعی را بر فقیه مشتبه میسازد.
@AFKAREHOWZAVI
══﷽════✿ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟♥️
🎁🔮🎁 مسابقه ۲ 🎁🔮🎁
🍃 کانال خواهران حوزوی #هم_قلم برگزار میکند؛
❤مسابقه #یادداشتنویسیوکپشننویسی، ویژه ولادت امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام
💖 السلام ای پادشاه و صاحب ایران من
بلکه سلطان و امیر هر مکانی، یا رضا
🔸️به مناسبت میلاد باسعادت امام رضا علیهالسلام، به بهترین کپشن یا یاداشت،
در سه محور ذیل؛
1️⃣نقش مبارزاتی و سیاسی امام رضادر مقابل حکومت طاغوت
2️⃣تاثیر امام جامعه بر معنویت جامعه
3️⃣تاثیرمناظرات علمی امام رضا علیه السلام در ترویج کرسی های علمی و آزاد اندیشی
هدیه ای از طرف کانال #هم_قلم تعلق میگیرد.
♦️نوشتههای خود را به آی زیر ارسال فرمائید.👇👇
@Roya_afsari
⏰مهلت پاسخگویی تا ساعت ۱۲
روز دوشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
سپاسازهمراهیشماخوبان♥️
🗒️@HamQalam
.
انتشار یادداشت سرکار خانم محدثه زندی با عنوان" از کره تا قم" در خبرگزاری حوزه
لینک خبر👇
https://hawzahnews.com/xcRbB
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI