حضرت زهرا (س) به عنوان میراث دار علم لدنی حضرت ختمی مرتبت (ص)، دست پرورده ی باغبان اسلام بود که با تمام اندوخته های معرفتی خویش به فضل الهی توانست، گوهر ناب اسلام را در نسلی پر برکت به جریان اندازد. همان انوار الهی در زمین که حقیقت دین به یمن وجود ایشان و به رغم تمام تهاجمات اصحاب شیطان در طول تاریخ، همچنان استوار ماند؛ تا بلکه جویندگان حقیقت تا زمان موعود، بی نصیب از اسلام ناب نمانند.
وسعت قلمرو علم حضرت (س) که آمیخته با علم لدنی بود، همپهنای هستی و به وسعت کلمات الهیه و ذرات کائنات نام برده شده و در اثر این بعد مهم، مصحف خانم فاطمه الزهرا (س)، که نتیجه هم کلامی با جبرائیل بود، نزد امامان شیعه به یادگار باقی نهاده شد.
افزونبر آن، مواجهات علمی حضرت (س) نیز در قالبهای متفاوت به قلم تاریخ آمده است، و برای ایشان شاگردانی در جلسات و ملاقات ها دانسته اند که از دریای علوم بیکران ایشان تعلم دیده اند.
✍🏻فاطمه شکیبرخ
#فاطمیه
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
•
ایرانی، سیزدهم آبان را فقط یک حادثه معمولی نمی بیند
✍طاهره قادری
ایرانیان ۱۳ آبان را تنها یک تاریخ و حادثه معمولی نمی دانند بلکه آن را فصلی از خودآگاهی و هوشیاری تاریخی ملتی می داند که در برابر طوفان سلطه و استکبار ایستادگی کرد و با خون، ایمان و بصیرت دانشجویی و دانش آموزی مرز میان آزادی و اسارت را ترسیم کرد.
در روز ۱۳ آبان سه رخداد بزرگ در دل تاریخ ملت ایران به هم گره خورد، که هر سه بیانگر یک حقیقت بودند: تبعید رهبر بیداری، شهادت جوانان حقیقت خواه در دانشگاه، و فرو ریختن هیمنهی شیطان بزرگ بهدست فرزندان انقلاب.
🖌ایرانیان در این روز اولین شدند؛ اول ملتی که ثابت کردند آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند؛ ملتی که ثابت کرد ایران، سرزمین نجیبان هرگز در برابر ظلم سر تسلیم فرود نخواهد آورد.
و امروز دشمن با تمام هیمنه ی خویش در قالب رسانه ، اقتصاد، فرهنگ و....،
جنگ ترکیبیِ شدیدِ تمام عیار خود را علیه جوانان و ایرانیان و مغزهایش آغاز کرده است؛
بنابرین حضور پررنگ ما در راهپیمایی ۱۳ آبان نه فقط نمادین بلکه پیمان مجدد ملت با آرمان هایی است که از عاشورا و بعد از آن در کلاس درس خمینی کبیر در بهمن ۵۷ جان گرفته و شعله ور شده است.
🖌پر واضح است در ۱۳ آبان دو چهره رونمایی میشود :
یکی چهره ی ملتی بصیر و سربلند که بر مدار ایمان و عزت و آزاد مردی میچرخد؛
و دیگری، چهره نظام سلطه و طاغوتی جهان که هر روز فرسوده تر از دیروز، در برابر بیداری ملت ها فرو میریزد؛
که صد البته غزه و خیزش انسان های آزادیخواه دنیا مصداق بارز آن هوشیاری و بصیرت و از طرفی تضعیف آن ببر کاغذی غرب است .
از این رو، مردم بصیر و شجاع ایران اسلامی، با قلبی سرشار از عشق به حقیقت نظام اسلامی و میهن با گام های استوار، به دعوت #عقل، #ایمان و #تاریخ، در راهپیمایی سیزدهم آبان حضور مییابند تا فریاد کنند: «_نهضتِ بیداری ملت ها زنده است؛ _راه ولایت هموارتر و استوارتر؛ و _درخت تنومند انقلاب، که ریشه در خون شهیدان دارد، هرگز پژمرده نخواهد شد.»
🇮🇷این حضور، حجتی است بر همه تاریخ که ملت ایران، در میانه ی فتنه ها، همچنان بیدارتر، وفادارتر، استوارتر و متحدتر از همیشه است.
🔖نگارنده یادداشت، طلبه ی #مدرسه_علمیه_حضرت_صدیقه_فاطمه_سلام الله علیها #گرگان به نمایندگی از تمام مسؤلین، طلاب و دانشجویان علوم اسلامی، از شما عزیزان بصیر برای شرکت در راهپیمایی ۱۳ آبان ۴۰۴ دعوت بعمل می آورد؛ باشد تا قدم هایمان در زمره مؤثران ظهور ثبت و ضبط گردد ان شاءالله .
✌️ملت بیدار، تمدنساز و سربلند ایران اسلامی، عزتتان مستدام !
#طاهره_قادری
#طلبه_کنشگر #سیزده_آبان #روزدانش_آموز
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
حرق دار*
در تحلیل واقعهٔ شهادت جانسوز حضرت فاطمه زهرا(س)، دقت به این نکته ضروری است که ایشان برای پاسداری از امر خطیر ولایت و امامت، در مقابل گروهی از اصحاب سقیفه که با هدف گرفتن بیعت اجباری از حضرت علی(ع) پشت در منزل ایشان تجمع کرده بودند، قیام کرد و در این راه، هم جان خود و هم «دُرِّ درون» خویش را فدا نمود و مصداق بارز «أُولِي الْأَيْدِي وَالْأَبْصَارِ» (صاحبان دستهای توانا و چشمهای بینا) گشت.
آیتالله جوادی آملی در این باره میفرماید: «خدای متعال، اندامهای ادراکی مانند چشم و گوش را به انسان داده تا برای درک صحیح حقایق از آنها مدد بگیرد و اندامهای تحریکی مانند دست و پا را عطا کرده تا در انجام کار حق به خدمت انسان درآیند. حال اگر از چشم و گوش و زبان او جز باطل برنخیزد، گویی فاقد این اندامهاست و به همین جهت، در قیامت نابینا، ناشنوا و لال محشور میشود. و اگر انسان از این اندامهای ادراکی به خوبی بهره جوید، او بهحق بینا، شنوا و گویاست.» از این رو در قرآن، برخی از پیامبران با وصف "صاحبان دستها و چشمها" ستایش میشوند. (تسنیم، ج۲، ص۳۳۴)
عیاشی در تفسیر خود روایت کرده است که عمر با لگد به در خانه — که از شاخههای نخل ساخته شده بود کوبید و آن را شکست و داخل شد و حضرت علی(ع) را در حالی که دستبسته بود، از خانه بیرون کشید.
با توجه به آیه فوق، از آنجا که ابوبکر، عمر، قنفذ و تمام کسانی که پشت در خانهٔ وحی تجمع به ظلم کردند، مصادیق بارز کسانی هستند که کر و کور و لال محشور خواهند شد.
✍زینب الهی
*«وَٱذْكُرْ عِبَٰدَنَآ إِبْرَٰهِيمَ وَإِسْحَٰقَ وَيَعْقُوبَ أُوْلِي ٱلْأَيْدِي وَٱلْأَبْصَٰرِ» (ص: ۴۵)
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
استرس
گاهی واژه ها از بار معنایی خود فراتر می روند و به حماسه ای تبدیل می شوند که در سینه تاریخ ماندگار می شوند.
استرس برای بانویی که باردار است خوب نیست از بس خودش را خرج علی کرده بود دشمنان فهمیده بودند که او نفس رسالت است و اگر اندکی تعلل کنند صدیقه طاهره مدینه را علیه آنها می شوراند.
دشمنان با کینه ای که از امیرالمومنین سلام الله علیها داشتند راضی نشدند او را بکشند بلکه گفتند کاری میکنم که علی روزی هزار بار بمیرد و زنده شود.
بزرگی فرمود: هَبَاهُ بِکُلِ فَضلٍ عَظِیمٍ وَ بِمقدارِ ما هَبَاهُ مُبتَلاهُ
یعنی خدا هر چه داشت به علی داد و همه را یکجا پشت در از او گرفت.
آیا می توان گفت این همه رنج و محنت مزد رسالت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم بود؟
✍خدیجه عبدالهی
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
# من علویهام
همهی افکارم متمرکز بر معنای یک واژه است؛ واژهای که محور گردش ذهنم شده و هر روز بر گرد آن میچرخم، شاید راهی بیابم برای رهایی از آنچه سالهاست در اسارت اندیشهام مانده است.
اما هنوز ناکامم.
به ناچار، با شما به دردِ دل مینشینم، ای حضرتِ مادر؛ دردی غریب بر جانم چنبره زده است، چتریست گسترده بر سراسر زندگیام که توانم را میفرساید: دردِ جانکاهِ یتیمی و فِراق.
گفت: فراقِ چه کسی؟ و چرا یتیمی؟
گفتم: تلخ است آن هنگام که دریابی، سالها پیش از آفرینشت، یتیم شدهای؛ و در آتشِ فراقِ عزیزترینِ کس، هنوز نفس می کشی و روزگار میگذرانی . و نمی دانم اگر نبود امیدِ آمدنِ مُنتقِمی که مایهی آرامشِ این داغِ دیرینه است آیا می شد این غم سنگین را تحمل کرد یا نه؟!.
من، غمِ فراقِ کسی را بر سینه دارم که همهی هستیام از هستیِ اوست؛
کسی که به فضلِ الهی، نورِ وجودش بر عالم تابید و مقامِ مادر و جایگاهِ زن را معنا بخشید.
همان که خالقش، «کوثرش» خواند و نسلش را برکتِ جاودان بخشید.
و من، به خود میبالم ـ و به همین دلخوشم ـ که از نسلِ او هستم.
من عَلَویِّهام؛ از نسلِ مادر.
✍زهرا السادات محمدی
#اللهم_عرفنی_نفسک
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
فاطمیه، نغمهی غربت در دل جهان
✍🏻 زهرا کبیری پور
فاطمیه را باید در زخمهای خاموشِ دلهای مؤمن یافت؛ در نگاه کسانی که هنوز، در میان خاکستر غربت، چراغ عشق علی و فاطمه را روشن نگه داشتهاند.
در صدای آرام پاراچنار و کویته و کراچی و حیدرآبادِ پاکستان، نغمهای از دلتنگی پیچیده است؛
در کوچههای زخمیِ ضاحیه و صور و صیدا و بعلبکِ لبنان، هنوز نام فاطمه از میان ویرانی برخاسته؛
در باد سرد جامو و کشمیر و حیدرآبادِ هند، زمزمهی ولایت خاموش نمیشود؛
در دشتِ برچی کابل، اشکها گواه ایماناند و شهادت، نشانهی عشق؛
در صعده، عمران و حجهی یمن، هر فریاد، ترجمانِ «یا زهرا»ست؛
در نُبُل، الزهرا و زینبیهی سوریه، خونها دیوار حرم را نگه داشتهاند؛
در قطیف و احسا در عربستان، محبت علی هنوز جرم است، اما عشق، خاموشی نمیپذیرد؛
در ناردارانِ آذربایجان، سکوت هم بوی ولایتی عمیق میدهد؛
در سومباوای مالزی، دلهایی آرام و پاک، نام فاطمه را چون دعایی بر لب دارند؛
و در زاریای نیجریه، خونِ عاشقان، زمین را به عطر معرفت آغشته کرده است.
فاطمیه یعنی همین غربتِ زنده؛
همین ایمانهایی که در میان ترس، هنوز لبخند میزنند.
یعنی اشکی که از دل تاریخ بر گونهی امروز میچکد،
و زمینی که با نام فاطمه، هنوز نفس میکشد.
ما نه چون آنان صبوریم، نه چون آنان استوار؛
اما دلمان به محبت علی بسته است،
و امیدمان به نگاهی از فاطمه که ما را هم سر سفرهاش بنشاند.
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🔖خط مشیِ «مرگ بر آمریکا»
یومالله ۱۳ آبان، تجسم ضربه خوردن آمریکاست. روز ۱۳ آبان و روز مبارزه ملی با استکبار، یادآور سه واقعهی مهم در تاریخ معاصر ایران است که در سه دورهی مختلف رخ داده و به همین دلیل این روز را «یوم الله» نامیدند. تبعید امام خمینی (رحمهالله علیه) به ترکیه در ۱۳ آبان ۱۳۴۳، کشتار جمعی از دانشآموزان معترض به حکومت پهلوی در ۱۳ آبان ۱۳۵۷ که با عنوان روز دانشآموز نام گرفت و تسخیر لانهی جاسوسی در ۱۳ آبان ۱۳۵۸، این سه واقعهی تاریخی را تشکیل میدهد که هر کدام از اهمیت خاصی برخوردار است.
روز تسخیر لانهی جاسوسی، روز مبارزه با استکبار جهانی در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ است. در ابتدای انقلاب و زمان حکومت دولت موقت در سرتاسر کشور، حرکتهایی میشد، تا جو سیاسی جامعه را ملتهب و پیچیده کند. بعدها معلوم شد که مرکز تمامی این فتنهها و جریانات ضدانقلابی، در سفارت آمریکا در تهران است؛ در حالی که موضع منافقانه آمریکا نسبت به انقلاب اسلامی مانع از روشن شدن چهرهی واقعی آمریکا در میان مردم گردیده بود. از این رو امام خمینی (رحمهالله علیه)، بیانات قاطعی علیه ابرقدرتها و بهویژه آمریکا ابراز فرمودند و به خصوص با ورود شاه به آمریکا فرمان مقابله را به تمامی دانشآموزان و دانشجویان و طلاب علوم دینی صادر نمودند. در چنین شرایطی با هدف وادار کردن آمریکا به استرداد شاه و اموال ملت ایران، دانشجویان تصمیم به اشغال سفارت آمریکا گرفتند. دانشجویان از دانشگاههای تهران، پلیتکنیک، صنعتی شریف، شهید بهشتی و ... گرد هم آمدند و طی یک راهپیمایی تا سفارت آمریکا از دیوارهای سفارت بالا رفته و علیرغم مقاومت محافظین و آمریکاییها، سفارت را به تصرف کامل درآوردند.
در هنگام تسخیر سفارت، آمریکاییها به سرعت مشغول نابودکردن بسیاری از اسناد دخالتها، تجاوزات و غارتهای خود شدند، ولی پس از تسخیر سفارت، به سرعت از نابودی باقیمانده اسناد جلوگیری شد و بعدها اسنادی که از لانه جاسوسی آمریکا به دست آمده بود چاپ شده و در اختیار همگان قرار گرفت: «تسخیر سفارت، هویّتِ حقیقی دولت ایالات متّحدهی آمریکا را روشن کرد، هویّت واقعی و ذاتی نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی را هم روشن کرد و مشخّص کرد.» ۱۴۰۴/۰۸/۱۲
#ادامه دارد
🖋آمنه عسکری منفرد
🔗متن کامل در صفحه نویسنده
https://eitaa.com/ghalamnegaremonfared/5105
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
راویِ غربت عدالت
✍ نجمه صالحی
در تحلیل تاریخیِ رویدادهای پس از شهادت پیامبر(ص)، دو رخداد بیش از دیگر وقایع در تبیین موقعیت اجتماعی و سیاسی حضرت فاطمه(س) نقش تعیینکننده دارد: مسئلهی فدک و شهادت آن حضرت. بررسی همزمان این دو محور، نه صرفاً به عنوان وقایع منفرد، بلکه به عنوان نشانههایی از یک منازعهی معرفتی، ما را به فهمی عمیقتر از وضعیت امت اسلامی در آغاز خلافت میرساند.
مطابق گزارههای تاریخی، فدک تنها یک ملک زراعی نبود، بلکه تجسمی از مرز میان «حق الهی» و «قدرت سیاسی» بود. حضرت فاطمه(س) در خطبهی فدکیه، با استناد به قرآن و سنت نبوی، از مالکیت مشروع خود دفاع کرد، اما هدف اصلی او بازگرداندن اعتبار عدالت و پیوند آن با ولایت بود. به تعبیری فاطمه(س) در این خطبه از «حق اقتصادی» به عنوان ابزاری برای آشکارسازی «انحراف سیاسی» بهره گرفت. از این زاویه، فدک نه دعوایی شخصی، بلکه گفتمانی دربارهی مشروعیت قدرت پس از پیامبر است.
افزون بر منابع شیعی با تأمل در منابع معتبر غیر امامیه نیز نشانههای آشکاری از فشار جسمی و روانی بر دختر پیامبر(ص) وجود دارد. منابعی چون الامامة و السیاسة ابنقتیبه، الطبقات الکبری ابنسعد، و انسابالاشراف بلاذری، تصریح کردهاند که حضرت زهرا(س) پس از حادثهی هجوم به خانه و مصادرهی فدک، بیمار شد و اندکی بعد از دنیا رفت و تا آخرین روز از خلیفه و همراهان او ناخشنود بود.
توجه به این همگرایی روایی در منابع فریقین نشان میدهد که شهادت فاطمه(س) صرفاً تفسیر امامیه از یک حادثه نیست، بلکه حقیقتی تاریخی با پشتوانهی روایی مشترک است. به دیگر سخن، منابع اسلامی بر مظلومیت فاطمه(س) دلالت دارد، هرچند در زبان مورخان اهل سنت غالباً متفاوت بازخوانی شده است.
از ترکیب این دو محورِ فدک و شهادت زهرا(س) میتوان چنین نتیجه گرفت که او در بستر تاریخ، نماد «حقخواهی و دفاع از ولایت» است. او نه در پی بازپسگیری زمین، بلکه در جستوجوی احیای معیارهای الهی در ساختار قدرت بود؛ هنگامی که آن معیارها از صحنهی خلافت حذف شد، شهادت او به سندی زنده از اعتراض در برابر انحراف سیاسی تبدیل شد.
بازخوانی فدک و شهادت فاطمه(س) تنها بازگشت به رخداد گذشته و صفحات تاریخ نیست، بلکه مواجههای انتقادی با امروز ماست.
و امروزه پرسش اصلی این است: اگر فاطمه(س) معیار حق و عدالت در تاریخ شد، معیار ما در داوریهای سیاسی و دینی امروز چیست؟ و چه بسا احیای اندیشهی فاطمی، از همین پرسش، آغاز شود.
#انتشار
🔗لینک راوی غربت عدالت در خبرگزاری حوزه
https://hawzahnews.com/xf9Yt
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
✍یادداشتهای ماه تحریریه حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم
#گزارشی_از_میز_تولید
🔻در سایت حوزه و روحانیت تسنیم مشاهده کنید
🔘@tasnimhowzeh | تسنیم
بهناماو
...سید مصطفی که قبل از نهضت امام(ره) با جریانهای سیاسی همکاریهایی را داشت، زمان شروع نهضت با قرار گرفتن در متن آن فعالیتهایش را بهصورت گسترده و کاملاً محسوس دنبال کرد تا آنجا که موضوع گزارشهای بسیاری از سازمان ساواک قرارگرفت...
🖊 فاطمه میریطایفهفرد
🔗لینک متن کامل در خبرگزاری بین المللی تسنیم
https://B2n.ir/qx6014
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
پدر و مادر
میگویند جلوی بچهها نباید اقتدار پدر را شکست، یا به مادرش بی احترامی کرد، چون روح و روان کودک آسیب میبیند، کوچک میشود، خرد می،شود...
ولی تاریخ چیز دیگری به ما نشان داده است.
یک جا هست که پیش چشمان پسربچه، پدر را دست بسته، با زنجیر به کوچه بردند...،
مادر را هم سیلی زدند...
چه مادری؟
مادر بارداری که طفلش را در شکم کشته بودند؛ با همهی دردش، برای دفاع از حق و ولایت به دنبال آنها راه افتاد....
چه سیلیی؟
سیلی محکمی که هنوز هم صدایش در گوش تاریخ نمایان است...
تا کی باید برای آمدن منتقم مادر انتظار بکشیم؟!
ما چکاری برای تعجیل فرجش انجام دادیم؟!
✍ ف. پورشهامی
🏴 صلی الله علیک یا فاطمة الزهرا
اللهم عجل لولیک الفرج💔
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
بهناماو
«...در انحراف بزرگ تاریخی در سقیفه، اتفاقات مهمی روی داد. افراد زیادی مواضع متفاوتی اتخاذ کردند. مواضعی که بر مظلومیت آل الله میافزود. در روزهای منتهی به شهادت حضرت زهرا(س)، ایشان لحظهای از تبیین و شناخت راه از بیراه فارغ نشدند. ایشان با کسانی که در پیچ مهم تاریخی، هویت خویش را نشان دادند، رفتارهایی پرمعنا نشان دادند و بهنوعی اعتراض خود را از خواص جامعه اسلامی آن زمان ابراز کردند. خواصی که دوران تمدن اسلامی را دیدهبودند. سخنان پیامبر(ص) را شنیدهبودند. در غدیر خم حضور داشتند اما بهوقت یاری دین خدا، عافیت را ترجیح دادند و دنیاطلب شدند...»
🖊 فاطمه میریطایفهفرد
🔗لینک متن کامل در خبرگزاری بین المللی تسنیم
https://B2n.ir/mn2713
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI