eitaa logo
مجله‌ افکار بانوان‌ حوزوی
772 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
274 ویدیو
22 فایل
*مجله #افکار_بانوان_حوزوی به دغدغه‌ی #انسان امروز می‌اندیشد. * این مجله وابسته به تولید محتوای "هیأت تحریریه بانو مجتهده امین" و "کانون فرهنگی مدادالفضلا" ست. @AFKAREHOWZAVI 🔻ارتباط با سردبیر: نجمه‌صالحی @salehi6
مشاهده در ایتا
دانلود
اگر بدانند... ✍زينب نجیب رهبر انقلاب، در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام فرمودند: "مسئله‌ی حجاب محدودیت شرعی و قانونی است. محدودیت دولتی نیست. قانونی است و شرعی است. کشف حجاب حرام شرعی است، حرام سیاسی است؛ هم حرام شرعی است، هم حرام سیاسی است". ۱. حجاب یک محدودیت دولتی نیست یعنی یک‌جور حدّ تعیین کردن در پوشش توسطِ یک دولت یا یک جناح یا بر اساس سلیقه‌ی قوای یک کشور نیست بلکه👇 ۲. حجاب یک مسئله شرعی و قانونی است یعنی از دل دین و از دل قانونِ برآمده از دین است. در یک کلام، دستور خداست. ۳. بنابراین خلاف آن هم حرام شرعی است هم حرام سیاسی یعنی هم ابعاد فردی دارد، هم ابعاد اجتماعی. هم تأثیر و تأثرات درون مرزی دارد و هم برون مرزی. ایشان در ادامه می‌فرمایند: "خیلی از کسانی که کشف حجاب می‌کنند نمی‌دانند این را؛ اگر بدانند، بدانند که پشت این کاری که این‌ها دارند می‌کنند چه کسانی هستند، قطعاً نمی‌کنند". ۱. می‌توان گفت که کشف حجاب، دقیقاً به همین دلیل، حرام سیاسی نام گرفت. زیرا کشف حجاب مسیر را برای دشمنی دشمن و تسلط او هموار می‌کند یعنی دست دشمن را برای سلطه بر مسلمان باز خواهد کرد و حقیقتاً کدام انسان عاقلی است که بداند عمل او دشمنش را تقویت می‌کند اما باز همان عمل را تکرار کند؟ باتوجه به آنچه رهبر معظم انقلاب فرمودند و با توجه به فهم نگارنده، باز هم به یک نکته می‌رسیم و آن :تبیین" است. تبیین اینکه: ۱. منفعت حجاب در چیست؟ ۲. آیا منفعتش تنها در خودش خلاصه می‌شود یا در دفع ضرر یا ضررها؟ (مثل ضرر تسلط دشمن) آری، مسئله حجاب باید درست و دقیق تبیین شود. هم بگوییم با حفظ حجاب چه منافعی عایدمان می‌شود و هم بگوییم که در صورت رعایت نکردن آن چه ضررهایی متحمل خواهیم شد. اگر درست تفهیم شود همه در برابر آن تسلیم خواهند شد. ان‌شاءالله @AFKAREHOWZAVI
16.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. مولودی آقای مهربون، عزیزم حــســن💚 ♡سلام ای سفره‌دار سخا ♡سلام بر تو صاحب وجنات محمدی، تویی که سفره دار مدینه‌ای، تویی که ثروتت را همچو خدیجه سلام الله علیها در راه خدا صرف کردی! ♡سلام بر تو که صلحت پرچم شیطان را از جا کَند و دل دنیا از سکوتت غوغا شد! ♡اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ابا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِی وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَکاتُهُ.♡ @AFKAREHOWZAVI
. رمضان ماه سیر الی الله ✍بانو آلاله امام سجاد (ع) در توصیف ماه مبارک رمضان می فرماید: سپاس خداى را که از جمله آن راه های هدایت، ماه خود، ماه رمضان را قرار داد، ماه روزه، ماه اسلام، ماه طهارت، ماه آزمایش، ماه قیام، ماهى که قرآن را در آن نازل کرد، براى هدایت مردم ... و مشخص شدن حق از باطل. بنابراین، این گونه می توان بیان کرد که ماه مبارک رمضان، ماه طهارت و ماه خو گرفتن به اخلاق الهی است. رمضان ماهی است که انسان در آن به خود می آید؛ از خود حیوانی به خود الهی و روح و جسم غبار و غفلت گرفته خویش را در دریای معرفت و نور الهی شستشو می دهد تا بار دیگر روحش زلال و آماده دریافت انوار الهی گردد و به او اجازه ورود در مسیر سالکان الی الله داده شود. چرا که در طول یک سال انسان دچار غفلت شده و تنها به خود حیوانی خویش توجه و پرداخته است و از مسیر سالک الی الله عقب مانده است در این یک ماه کمی انسان توجه خویش را به سمت درون و روح خویش معطوف می دارد تا برای لحظه ای به خود آید و رنج و سختی و تشنگی و مقاومت را با تمام وجودش لمس نماید. @AFKAREHOWZAVI
✍️فخری مرجانی در عالم خلقت، هیچ جایی غیر از قرآن و اهل‌بیت (علیهم‌السلام)، آسیب‌های فطرت را اصلاح نمی‌کند. منحصراً داروها و روش طبابت در اختیار قرآن و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) است. سالم‌كردن این «من»، فقط و فقط از این راه ممکن است. مثل آهن پوسیده كه وقتی داخل كوره قرار گرفت، حرارت دید و ذوب شد، آهنِ اولیه و براق می‌شود. فطرت هم این‌گونه است. خداوند می‌توانست كاری كند كه این‌طور نباشد و مانند چوب باشد كه وقتی در كوره می‌گذاریم نابودتر شود و پوسیدگی آن قابل ‌برگشت نباشد، اما چون می‌دانست در دنیا گرفتار می‌شویم، «من» را طوری آفرید كه وقتی به خودم رسیدم، می‌توانم برگردم و آن را به مرحله اولیه بازگردانم (توبه). شاید چشم و دست و پایی که آسیب دیده است، دوباره مثل روز اول درست نشود؛ اما فطرت را می‌توانم به آن وضع اولیه برگردانم و بگویم «أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه». @AFKAREHOWZAVI
. عدل و عدالت در جامعه ✍سیده ناهید موسوی در نظام اسلامی عدالت پایه و اساس حکومت به شمار می‌رود و اینقدر مهم است که اگر اصل نظام به خطر بیفتد نمی‌توان آن را حذف کرد؛ البته گاهی تقدم عدالت بر مصلحت و یا مصلحت بر عدالت به صورت انحرافی مطرح می‌شود. عدالت یکی ‌از دغدغه‌های اصلی بشر بوده و انسان‌ها نیز همیشه به دنبال آن بوده‌اند. همانطور که امام علی (ع) می‌فرماید: «فان فی العدل سعه و من ضاق علیه فالجور علیه اضیق»؛ در عدالت گشایشی است و آن که عدالت را برنتابد، ستم را سخت‌تر یابد. (غررالحکم، ج ۷، ص۸۳۲). عدالت زمانی در جامعه شکل می‌گیرد، که قانون نیز عادلانه باشد، زیرا قانون عادلانه می‌تواند پایه‌های عدالت را در جامعه محکم کند، اگر قانون عادلانه باشد و تبعیض‌ها را کنار بگذارد، مردم به ‌آن احترام می‌گذارند و آن ‌را اجرا می‌کنند، در مقابل اگر قانون، ناعادلانه باشد، زمینه برای استبداد، ظلم و زور فراهم می‌شود. در نتیجه منجر به نابرابری، بی‌عدالتی و در نهایت، نارضایتی مردم می‌شود اما اسلام، برپایی عدالت اجتماعی را در جامعه دارای اهمیت ویژه می‌داند و قرآن هم عدالت اجتماعی را آرمان مشترک پیامبران معرفی نموده ‌است. رهبری می‌فرماید: «در درجه اول حاکمیت اسلام است، اصلاً انقلاب برای این به‌ وجود آمده، برای اینکه اسلام حکومت کند، حاکمیت داشته باشد. با معنای خاص خودش، اهداف انقلاب عبارتند از: حاکمیت دین خدا، آزادی، عدالت اجتماعی، رفاه عمومی، ریشه کنی فقر و جهل، مقاومت در برابر سیل بنیان کنِ فساد اخلاقی که از غرب به همه ی دنیا سرازیر شده که شما امروز دارید خصوصیاتش را می‌بینید». (3/7/1395، بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری). از توصیه‌های هفت‌گانه رهبری در بیانیه گام دوم، به طور خاص چهارمین محور اختصاص به عدالت و مبارزه با فساد را دارد. از جمله مهم‌ترین الزامات تحقق عدالت میتوان به قوانین عادلانه، ساختار عادلانه، مجریان عادل و باتقوی، نظارت و آگاهی مردم، گفتمان سازی، مجاهدت، مبارزه، ایستادگی و در آخر تحقق همزمان عدالت و دیگر ارزش‌ها. اما دیدگاه رهبری چنین است که می‌فرماید: «از جمله هدف‌های اصلی در انقلاب، یعنی پیشرفت کشور، عدالت اجتماعی کشور، اقتدار کشور، تشکیل جامعه ی اسلامی در کشور و در نهایت رسیدن به تمدن نوین اسلامی و تمدن بزرگ اسلامی، این‌ها هدف‌های انقلاب اسلامی است، باید دید برای رسیدن به این هدف‌ها، برای رسیدن به عدالت اجتماعی، برای رسیدن به پیشرفت واقعی کشور، نه پیشرفت‌های پوشالی و ادعایی، پیشرفت‌های همه جانبه، مادی و معنوی برای رسیدن به جامعه اسلامی که احکام اسلام به معنای واقعی در آن پیاده‌شود». (28/11/1400، بیانات در ارتباط تصویری با مردم آذربایجان شرقی). بدین ترتیب، عدل ستون جامعه و دارای انواعی است: عدالت اجتماعی، اقتصادی، اخلاقی، سیاسی، که مهم‌ترین و بنیادی‌ترین آن‌ها عدالت اجتماعی می‌باشد. در قرآن آمده: «ان حکمت فاحکم بینهم بالقسط ان الله یحب المقسطین»؛ اگر داوری کردی، میان آنان به عدل داوری کن که خدا دادگران را دوست دارد. (مائده: ۲۴). با وجود رهبری فرزانه و عادل در رأس این انقلابِ زنده و پویا، حرکت به سوی عدالت و عدالت‌ورزی در جامعه متوقف نخواهد شد. ان شاءلله. @AFKAREHOWZAVI
. 💚سفره‌دار مدینهنجمه‌ صالحی، عضو تحریریه مجتهده امین در شب پانزدهم ماه مبارک رمضان سال سوم هجری، نخستین پسر علی و فاطمه علیهما السلام متولد شد. بعد از ولادتش، جد بزرگوارش در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه گفت. هم وزن موى سرش، نقره به مستمندان داد‌ و نام او را "حسن" گذاشت و این نام در جاهلیت سابقه نداشت.* او یکی از مصادیق آیه مودّت، آیه مباهله و حاضر در بیعت رضوان بود*. پس از شهادت پدر، امامت و ولایت امت به او انتقال یافت. در شرایطی امامت را به عهده گرفت که دشمنش،معاویه، با پشتیبانی نظام اشرافی، امکانات وسیعی در اختیار داشت و در اندیشه نابودی آموزه‌های اسلامی بود. توانسته بود با نیرنگ به نام دین بر مردم حکومت کند و هر آنچه را که او می‌گفت جزء دین می‌شمردند و تبعیت می کردند تا آنجا که او نماز جمعه را در روز چهارشنبه خواند و احدی به معاویه اعتراض نکرد.* با توجه به شرایط عصرش، سیاست تثبیت و کنترل اوضاع را در پیش گرفت، حداقل شش نامه خطاب به معاویه نگاشت که در کتاب مکاتیب الائمه* آمده است. صلح او یکی از اقدامات مهم در جهت تثبیت شرایط بود اما حتی یاران نزدیکش متوجه اهمیت موضوع نشدند و به ایشان بی‌احترامی کردند تا جایی که امام گفت: "من نيز به خاطر صلحى كه با معاويه كردم، از طرف كسانى كه علت اين امر را نمى‏دانستند و نسبت به آن جاهل بودند، مورد غضب واقع شدم و اگر من صلح نمى‏كردم معاويه يك نفر شيعه در روى زمين باقى نمى‏گذاشت مگر اين كه همه را مى‏كشت."* در برخی منابع تاریخی عصر عباسی نسبت‌ ناروایی به وجود نازنینش زدند که ریشه در خصومت خلفای عباسی با او به دلیل قیام‌های حسنیان دارد و در احادیث و اسناد تاریخی معتبر قبل از دوره عباسی، اثری از این اتهام به چشم نمی‌خورد! در اغلب منابع اسلامی، القابی نظیر «حَلیم»، «کریم» و «سخیّ» و «جواد» برای او ثبت کرده‌اند.* دومین امام شیعیان کریم اهل‌بیت علیهم السلام شبیه‌ترین فرد از لحاظ ظاهری و رفتاری به پیامبر خدا(ص) بود.* ♡سلام بر نور خدا، کبریای سخا، روح مسیحا، راز دار آینه حُسن خدا، کریم آل طاها، یوسف زهرا، پهلوان صفین و جمل؛ صاحب وجنات محمدی، اویی که سفره‌دار مدینه‌ بود و ثروتش را همچو جده‌اش خدیجه سلام الله علیها در راه خدا صرف کرد!♡ ➖➖➖➖ منابع: *شیخ مفید، الارشاد، ج۲، ص۵. *ابن سعد، الطبقات الکبری، ج۶، ص۴۰۶ـ۴۰۷. *مسعودی، مروج الذهب،ج ۲،ص۷۲. *احمدی میانجی، مکاتیب الائمه، دار الحديث‏ قم. *سید بن طاووس،التشريف بالمنن في التعريف بالفتن، ص۱۹۶. *بلاذری، انساب الاشراف، ج۳،ص۶. *یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۲۲۶. @AFKAREHOWZAVI
8.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امام حسن مجتبی (عليه السّلام) فرمودند : هر روزه داری هنگام افطار یك دعای اجابت شده دارد . پس در اولین لقمه افطار بگو : به نام خدا ، ای خدایی كه آمرزش تو فراگیر و وسیع است ، مرا ببخش. 📚( اقبال الاعمال ، ص۱۱۶) ✍دعا کردن در خفا و پنهانی و با تضرع سریعتربه اجابت می رسد. خداوند در قرآن ما را امر به دعا فرموده، حتی الامکان سعی کنیم از دعاهای بسیار والای قرآنی وادعیهٔ وارده از ائمه اطهار علیهم السلام استفاده کنیم. تولیدگر :م* صالحی @AFKAREHOWZAVI
. ساختن فرهنگ با طریقت و سبک ✍ دکتر مریم منصوری، عضو تحریریه مجتهده امین چند‌سال پیش، ماه مبارک، زائر عتبات بودم. یکی از جذاب‌ترین لحظات، قبل از افطار، دیدن زنانی بود که زنبیل روی سرشان، با غذای مفصل، با خانواده، عازم حرم بودند. سفره‌های طولانی، خیلی طولانی(و خالی) را خادمان حرم پهن میکردند، اما زن و مرد، خانوادگی، در دو یا چندین صف(بین الحرمین چند سفره به موازات هم پهن می‌شد)، سفره را پر می‌کردند، می‌نشستند و افطار مفصل می‌خوردند. در باب برکات انسجام اجتماعی _ آن هم در فضایی که از زمین و آسمان، بر سر مردم ایران، تفرُّق و گسست و چند دستگی می‌بارد_ هرچه بگوییم کم است؛ زیر سایه‌ی دین و بعنوان یک منسک هویت بخش، نه فقط این دست حرکت‌ها، تعظیم شعائر است، که قطعا در جهت ترویج دینداری از مسیر ایجاد سبک‌های زندگی و شیوه‌ی حیات، موثر خواهد بود. باورمندی کافی نیست، برای انسان امروز، باید فرهنگ را با "طریقت و سبک" ساخت! @AFKAREHOWZAVI
. 🔅در شب میلاد امام حسن علیه‌السلام، کریم‌اهل‌بیت علیهم‌السلام، رودی از دختران ۹ ساله و تازه مکلف در حرم‌حضرت‌معصومه سلام‌الله‌علیها، کریمه‌اهل‌بیت علیهم السلام، جاری شدند. 🍃صلوات خاصه امام حسن مجتبی علیه السلام🍃 ♡اَللَّهُمَّ صَلَّ عَلَی الْحَسَنِ بْنِ سَیَّدَ النَّبِیَینَ وَ وَصِیَّ اَمیرِالْمؤمِنینَ السَّلام ُعَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ سَیَّدِالْوَصَیّینَ اَشْهَدُ اَنَّکَ یَابْنَ اَمیرِ الْمْؤمِنینَ اَمینُ اللّهِ وَ ابْنُ اَمیِنِه عِشْتَ مَظْلُوماً وَ مَضَیْتَ شَهیداً واَشْهَدُ اَنَّکَ الْأِمامُ الزَّکِیُّ الْهادِی‌الْمهْدِیَّ‌اَللّهُمَّ صَلَّ عَلَیْهِ وَبَلَّغْ رُوحَهُ وَجَسَدَهُ عَنّی فی هذهِ السّاعَةِ اَفْضَلَ الْتَّحِیَّةوَالسَّلام‏.♡ *جامع الزیارات: ج1، ص280 به نقل از مصباح المتهجّد: ص 401. @AFKAREHOWZAVI
✍زهره قاسمی، عضو تحریریه مجتهده امین بال و پر را بتکان وقت تماشا شده است روز میلاد گل حضرت زهرا شده است سحر ماه خدا ، قرص قمر آمده و به علی مژده بگویید که بابا شده است غرق شور است و شعف بیت کریمانه ی او و ز لطف حسنی سفره مهیا شده است عاشقان بهر گدایی همگی صف شده اند ظرف آلوده ی جان، غرق تمنا شده است جامه ی نور برای حسن آورده امین پر قنداقه ی او بس که تقاضا شده است آسمان ابر نیازش به زمین دوخته و دیدن حُسنِ حَسن آخر دنیا شده است رمضان ماه امید است ولی رحمت حق با دو دستان کریم است که پیدا شده است از شکر خنده ی او روزی ما می بارد بی سبب نیست که عالم همه زیبا شده است روز عید است ولی سایه ی غم آمده و چشم من سوی ضریحی است که رویا شده است جان فدای حرم بی حرمت جان جهان که غبار حرمت خون دل ما شده است آخر شعر شد و چشم ترم خشک نشد گره ی کور دلم با تو مداوا شده است... @AFKAREHOWZAVI
. 🕊سلام بر سبط نخست، حسن به صورت، حسن به سیرت، حسن به نیکوترین سریرت، قبله ی دوم، امام دین، پور علی، کریم آل طاها🕊 قال الصادق(ع):إنّ الحسن بن علیّ(ع) کان اعبد الناس فی زمانه و ازهدهم و افضلهم و کان اذا حجّ، حجّ ماشیاً ». جُوینی، فرائد السمطین ج2ص68 ح 392. @AFKAREHOWZAVI
💐مولود کریم ✍️زهراسعادت ای مولود نیمه ماه خدا! لطف کریمانه ات خوان نعمت افطار روزه داران حریم سلسله کرامت است.... ای صاحب منصب جود و آسمان سخاوت! از سفره سبز کرامتت، به میزان عطایت رزق ناب عنایت فرما که شیعه بودنمان تحت دولت توست! @AFKAREHOWZAVI