.
همه روزهای تحصیلیام
✍فاطمه میریطایفهفرد
همه روزهای تحصیلیام را دوست داشتم اما سطح سه را بیشتر. همه مکانهای تحصیلم را دوست داشتم اما #جامعهالزهرا را بیشتر. همه دوستان تحصیلم را دوست داشتم، اما #طلبهها را بیشتر.
حل کردن حسابان را دوست داشتم، حتی وقتی که مغزم را تریت میکرد، یا وقتی که با رياضيات گسسته، احتمال افتادن دو سیب از هفت سیب را در سبد با شرایط خاص محاسبه میکردم. اما هیچکدام به پای نشستن در کلاس #استاد_مستقیمی نمیرسید. اگر تاریخی حساب کنم، به اندازه طول ساختن اولین خانههای تمدن یکجانشینی جهان در تپهزاغه، تا گذاشتن میل مخابراتی برج میلاد فاصله زمانی داشت. کلاسهایی که عمری آرزوی نشستن بر روی صندلیاش را داشتم و سوالهایی که یک عمر آرزوی شنیدن پاسخش را داشتم، همه همینجا جمع بود. تمام #ایران را بهعلاوه تمام شامات و آندلس و جغرافیای هند را طی میکردیم. از بین النهرین و ماوراءالنهر در شرق و غرب عالم رد میشدیم و جایی خوشتر از ایران نمییافتیم.
کلاس #استاد_موسوی اما درس تاریخ معاصر ایران بود، بحث بر سر مشروطه مشروعه و شاهان بیحال قاجار و مردان جنگی مثل ستارخان و باقرخان و آن خانمی که میگفت: خاک میخوریم ولی خاک نمیدهیم.
با #استاد_سالاریه یاد گرفتم که چگونه از حقانیت مذهبم دفاع کنم و چگونه حدود و ثغور اعتقادم را بچینم که امامم، علماءالابرار نشود. #استاد_طیبی ما را به خانه مادران امامان میبرد و ما را با نرجس خاتون و حمیده خاتون همسفره میکرد و میشدیم دختران شهربانوی ایرانی.
رفاقت من با شیخ مفید از سر کلاس #استاد_حکیمزاده شروع شد و تا کاظمین قد کشید. آنوقت دلم میخواست همپای سیدرضی پای درسش بنشینم و از حقانیت شیعه دفاع کنم. در همین حوالی، زیر سایه نام مادرم زهرا(سلاماللهعلیها) درس خواندم و خوشتر از این روزها نیافتم، حتی وقتی که راننده تاکسی دم در جامعه دو پهلو کرایه میگرفت، حتی وقتی که بهجای جواب به سوالات دینی و تاریخی مردم، باید دنبال جواب سوالات اقتصادی میبودم. روزهای درسم با تدریس کسانی گذشت که علم خود را آمیخته به اعتقاد و باور به کام شاگردانشان میریختند. کاش من هم بتوانم تنفس در این اتمسفر را به کام دختران ایران بچکانم. راستی #روز_معلم مبارک.
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
بهترین جای دنیا
✍راضیه کاظمی زاده
نزدیک بیست سالی است که در مقام دانش آموزی هستم، بعد از دوازده سال آموزش در دوران کودکی و نوجوانی، پا به جایی گذاشتم که همه چیز آن برایم رنگ و بوی دیگری داشت!
هر روزمان را با دعای عهد آغاز می کردیم و با عرض ارادت به مولا، پای درس اساتید می نشستیم، جو صمیمانه ای که در کلاس درس ها با اساتید داشتیم، درس خواندن را برایم دوست داشتنی می کرد!
هر روز که می گذشت با اساتید بهتری آشنا می شدم، حس صمیمیت با استاد تبدیل شده بود به حس دوستی و همکاری!
راه و روش چگونه تحقیق کردن و مقاله نوشتن را با #استاد_مهرجویی تجربه کردم، او که در عین استادی مانند مادری دلسوز در هر زمان و هر لحظه ای در کنارم بود!
در کنار #استاد_سالاریه به دنیای اثبات حقانیت علی بن ابیطالب علیه السلام سفر کردیم و تا باطل بودن سقیفه را اثبات نکردیم، بیخیالش نشدیم! استادی که اوایل آشنایی همیشه از حضور در کلاسش دلهره داشتم و اما حالا خصوصیترین کارهایم را با او در میان میگذارم .
با #استاد_شیرازی به دنیای زنان قدم گذاشتیم و ایشان با آن همه تجربه در تدریس به زیبایی از زنان الگو ساز برایمان سخن گفتند و ما بهره بردیم و افتخار کردیم از زن بودنمان.
با #استاد_حسینی_پناه و درس استعمار پا به دنیای اقتصاد گذاشتیم و با مفهوم استعمار دست و پنجه نرم کردیم! به راستی تا آن زمان اینقدر خوب با آن مفاهیم آشنایی نداشتم.
با #استاد_علیخانی با دنیای بزرگ ادیان الهی آشنا شدیم و مات و مبهوت میماندیم از آن همه اطلاعات! براستی که ایشان دریایی از علم بودند.
با #استاد_روحانی به دنیای «آیه تطهیر» قدم گذاشتیم و توانستیم در کنار تلاشهای بیدریغ ایشان معنای عصمت اهل بیت علیهم السلام را به خوبی بفهمیم و ثابت کنیم، به طوریکه هر کجا که بحث آیه تطهیر مطرح می شود حرفی برای گفتن داریم.
با #استاد_شریعت_ناصری با دنیای حدیث آشنا شدیم و در کنار تدریس ایشان از مطالب ناب تفسیری بهره ها بردیم.
با #استاد_حکیم_زاده وارد دنیای همسرداری اهل بیت علیهم السلام شدیم و هر جلسه از نکات ناب مشاوره ای ایشان بهره ها بردیم و دلگرم شدیم برای ادامه زندگی، براستی که ایشان سنگ صبور خوبی برای طلاب هستند.
با #استاد_طیبی عزیز وارد دنیای مادران اهل بیت علیهمالسلام شدیم، دنیایی که هرچه جلوتر می رویم بزرگتر و زیباتر میشود با آنهمه اطلاعاتی که استاد دارند، گویا سر هر کلاس در و گوهر از دهانشان خارج میشود و ما مشغول صید مرواریدها هستیم!
به نظرم در هیچ کجای دنیا چنین رابطهای بین استاد و شاگرد برقرار نیست! خدا را شکر که در #جامعهالزهرا سلاماللهعلیها نفس میکشم!
اساتید عزیزم روزتون مبارک :)
#روز_معلم
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
دو اباعبدالله
✍🏻 زهرا کبیری پور
از آنجایی که در دوران امام صادق (علیهالسلام) شرایط برای ترویج و تثبیت مذهب تشیع فراهم بود.
این امام بزرگوار برای اباعبدالله الحسین (علیهالسلام) مجالس عزاداری بسیاری برگزار میکردند و به دیگران نیز توصیه میکردند که مجالس روضه راه بیندازند و در مصیبت سیدالشهدا (علیهالسلام) گریه کنند.
در بعضی از روایتها آمده است که حضرت (علیهالسلام) از شعرا درخواست میکردند که در عزای حضرت اباعبدالله (علیهالسلام) شعر بسرایند و امام (علیهالسلام) پس از شنیدن آن اشعار به شدت گریه میکردند.(۱)
با توجه به این روایات و بر اساس شواهد تاریخی، میتوان امام صادق (علیهالسلام) را بانی روضههای امام حسین (علیهالسلام) دانست.
امامی که همکُنیهی جد غریبشان بودند.
اباعبداللهی که قیام کرد و بساط الحاد و انحراف را از دین اسلام برچید و اباعبداللهی از نسل او سالها بعد رئیس مذهب تشیع شد و با برپایی مجالس روضه در عزای او گریست و با همین گریهها و روضهها اجازه نداد یاد و خاطرهی قیام جد شهیدش از تارک تاریخ زدوده شود.
در تاریخ درخشان تشیع دو اباعبداللهی وجود دارد که یکی دین را از انحراف نجات داد و دیگری آن دین را توسعه داده و تثبیت کرد.
امام صادق (علیهالسلام) اگرچه به لحاظ حاکمیتی در فضای آزادتری نسبت به جد غریبش قرار داشت اما در مظلومیت و غربت نیز کم از اجداد شهیدش نداشت.
امام (علیهالسلام) در اواخر عمر شریفشان به شدت لاغر و ضعيف شده بودند و سراسر زندگیشان به دشواری، سختی و رنج گذشته بود.
بنا بر روایات مشهور در روزهای منتهی به شهادتِ بانیِ مجالسِ عزا، برخی از روضههای مشهور مجسم شد.
دستان ایشان را مانند جدشان امیرالمؤمنین (علیهالسلام) بستند.
درب خانهی او را به آتش کشیدند.
مانند امام حسن مجتبی (علیهالسلام) مسموم شده و شهید شدند و اگر امروزه صحن و سرای اباعبدالله الحسین (علیهالسلام) پابرجاست و زائرانِ عاشق، به سوی او پر میگشایند، از برکت کار رسانهایِ قویِ اباعبدالله ثانی امام صادق (علیهالسلام) است، که خود صحن و سرا و حرمی ندارد.(۲)
به امید روزی که پرچم یالثاراتالحسین (علیهالسلام) را بر فراز گنبد منورش برافشانیم.
۱. ابن قولویه، کامل الزیارات، ج۱، ص۱۱۲.
۲. طبرسی، اعلام الوری، ۱۴۱۷ق، ج۲، ص۱۳۲.
#امام_صادق_علیهالسلام
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
هدایت شده از 🍃 شاعران حوزوی 🍃
بسمه تعالی
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با همکاری امور بانوان اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی قم،مجمع جوان ستایشگر و گروه فرهنگی رَحیل به مناسبت دههی کرامت برگزار میکند:
✅محفل ملی شعر
🔹با شعرخوانی
اعظم سعادتمند
زهرا سادات هاشمی
عاطفه جوشقانیان
سیده فرشته حسینی
سیده نرگس میرفیضی
راضیه جبه داری
فاطمه زاهد مقدم
منصوره محمدی مزینان
مهتا صانعی
محدثه آشتیانی
🔹بااجرای رقیه خلف زاده
🔹همراه با رونمایی از دو کتاب (بازدَم و هَمدمَ)
سرودههای سمانه خلف زاده
🔹زمان:شنبه،۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳،ساعت ۱۷تا ۱۹
🔹مکان:قم،خیابان جمهوری،نبش کوچه(۶)،اداره کل تبلیغات اسلامی،سالن کوثر
🔹به همراه اهدای هدیهی یادبود به همهی حضار گرامی...
🔹حضور برای عموم بانوان آزاد است
@shaeranehowzavi
.
🕋 پیشوای مذهب از نگاه علمای اهل سنت
✍ فاطمه علی زاده علی آبادی
▪️امام جعفر صادق (علیه السلام) ششمین نور از حلقه های نورانی به هم پیوسته ائمه اطهار (علیهم السلام) است که همه آن ها متصل به معدن وحی الهی اند.
در علو مقام ومنزلت ایشان همین بس که پدر بزرگوارشان امام محمد باقر (علیه السلام) صفت بهترین مخلوقات را به ایشان نسبت دادند و فرمودند: « هذا خیر البریه»١
▪️درباره عظمت امام صادق (علیهالسّلام) نه تنها توسط شیعیان به فراوانی سخن گفته شده است، بلکه دراین باره جمع کثیری از بزرگان اهل سنت نیز لب به سخن گشودهاند. پیشوایان مذاهب اهل سنت، و صاحب نظران زبردست در باره برجستگیهای علمی، عملی، اخلاقی، کرامت و عظمت آن امام همام بسیار سخن گفتهاند. اینک در این نوشتار به طور گذرا به بیان دیدگاههای برخی از علما و امامان مذاهب اهل سنت به طور خلاصه و گزینشی پرداخته خواهد شد.
🔸ابوحنیفه پیشوای فرقه حنفی که از نظر زمانی معاصر با امام صادق علیهالسّلام بود، درباره عظمت امام صادق علیهالسّلام اظهارات و اعترافات خوبی دارد. از جمله درباره آن حضرت گفت: «ما رایت افقه من جعفربن محمد و انه اعلم الامه»
و نیز گفته است: اگر جعفربن محمد نبود، مردم احکام و مناسک حجشان را نمی دانستند. ٢
🔸مالک بن انس از پیشوایان اهل سنت، مدتی نیز افتخار شاگردی امام صادق علیهالسّلام نصیبش شد
درباره عظمت و شخصیت علمی و اخلاقی امام صادق علیهالسّلام چنین میگوید: «مدتی به حضور جعفربن محمد میرسیدم. آن حضرت اهل مزاح بود. همواره تبسم ملایمی برلب هایش نمایان بود. هنگامی که در محضر آن حضرت نام مبارک رسول گرامی اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) به میان میآمد، رنگ رخساره جعفربن محمد به سبزی و سپس به زردی میگرایید. در طول مدتی که به خانه آن حضرت آمد و شد داشتم، او را ندیدم جز این که در یکی از این سه خصلت و سه حالت به سر میبرد، یا او را درحال نماز خواندن میدیدم و یا در حالت روزه داری و یا در حالت قرائت قرآن. من ندیدم که جعفربن محمد بدون وضو و طهارت از رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) حدیثی نقل کند. من ندیدم که آن حضرت سخنی بی فایده و گزاف بگوید. او از عالمان زاهدی بود که از خدا خوف داشت. ترس از خدا سراسر وجودش را فراگرفته بود.
هرگز نشد که به محضرش شرفیاب شوم، جز این که زیراندازی که زیر پای آن حضرت گسترده شده بود، آن را از زیر پایش برمی داشت وزیر پای من میگستراند.٣
همو در سخنی دیگر درباره فضیلت و عظمت امام صادق علیهالسّلام میگوید: «ما راءت عین و لا سمعت اذن و لا خطر علی قلب بشر افضل من جعفربن محمد»
هیچ چشمی ندیده است و هیچ گوشی نشنیده است و به قلب هیچ بشری خطور نکرده است، مردی که با فضیلت تر از جعفربن محمد باشد. ۴
🔸 ابوبحر جاحظ بصری» نیز از دانشمندان مشهور اهل سنت قرن سوم بود، درباره امام صادق علیهالسّلام بیان داشت:
جعفربن محمد کسی بود که علم و فقه آن حضرت جهان را پرکرده است و گفته میشود که ابوحنیفه و سفیان ثوری از شاگردان او بودند. همین در عظمت علمی آن حضرت کافی است. ۵
🔸ابن خلکان نیز درباره امام صادق علیهالسّلام آورده است: « او یکی از امامان دوازده گانه امامیه و از بزرگان اهل بیت رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) بود. به جهت صدق در گفتارش به لقب صادق شهرت یافت و فضل او مشهورتر از آن است که نیازمند به توضیح داشته باشد» .
همو مینویسد: امام صادق (علیهالسّلام) در صنعت کیمیا (شیمی) از مهارت خاصی بهره مند بود، ابوموسی جابربن حیان طرطوسی، شاگرد او بود. جابر کتابی شامل هزار ورق تالیف کرد که تعلیمات جعفربن صادق را در برداشت و حاوی پانصد رساله بود. ۶
🔸 «ابن حجر عسقلانی» درباره امام صادق علیهالسّلام میگوید: «جعفربن محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابی طالب فقیهی است بسیار راست گفتار.»
_________________
١_ الکافی، ج 1، ص 307
٢_ شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، طبع قم، نشراسلامی، ج۲، ص۵۱۹
٣_ ابن تیمیه، التوسل و الوسیله، ص۵۲.۸.
۴_ شهید مطهری، سیری در سیره ی ائمه اطهار علیهالسّلام، ص۱۴۹
۵_ رساله جاحظ، ص١٩
۶_ وفیات الاعیان، ج ١، ص ٣٢٨
٧_ تقریب التهذیب، ص۶۸.۲۷
#جهاد_روایت
#امام_صادق_علیه_السلام
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
تمام مردم مدینه آمده بودند...
✍سادات طهماسی
غلغلهای بر پا بود. نظیرش را ندیده بودم. تمام مردم مدینه آمده بودند. قبرستان، از عاشقان و محبان اباعبدالله پر شد. تابوت، روی دستان یاران و دوستان امام وارد قبرستان شد. مردم سیاه پوش، با چشمانی نمناک و اشکی در عزای ولی خدا، عزاداری میکردند. مراسم خاکسپاری در اوج احترام و شکوه در حال برگزاری بود. با ضربهای که خوردم، به چندین سال پيش رفتم. همه جا غرق در سکوت بود. چند نفر با سرعت و مخفیانه،وارد قبرستان شدند. گویا جنازهای را حمل میکردند. اما چرا شبانه!؟ چرا بی سر و صدا و مخفیانه!؟
بدون هیچ سر و صدا و در اوج سکوت، جنازه را دفن کردند.
صبح آن روز،با سر و صدای زیاد چشم باز کردم. گویا سپاه ابرهه حمله کرده. قبرستان پر از جمعیت بود. تعداد زیادی قبر جدید،خودنمایی میکرد. یک نفر که خود را خلیفه مسلمین میخواند. قصد داشت تمام قبرهای جدید را بشکافد و جنازه یک نفر را پیدا و به آن نماز بخواند.
ناگهان همسر فاطمه، وارد قبرستان شد. جلوی خلیفه ایستاد و گفت: کسی حق ندارد دست به قبرها بگذارد. وصیت فاطمه این بود که شبانه و مخفیانه به خاک سپرده شود.
درست شنیدم وصیت فاطمه! مگر فاطمه از دنیا رفته بود!؟ کسی که دیشب،بی سر و صدا به خاک سپرده شد، دختر رسول الله بود!؟
به رفت و آمد و گریههای روزانهاش عادت کرده بودم. بعد از رحلت پدرش، هر روز به قبرستان میآمده. از دوری و فراق پدر ناله میکرد.
چه شبهایی که فرزندان فاطمه در فراقش گریه کردند و علی از این داغ، قد خمید.
در همین افکار بودم. یک نفر، با یک یا علی بلندم کرد و بالای قبر زمینم گذاشت.
با خطی خوش، روی سینه سخت و ستبرم حک شد قبر صادق آل محمد.
که گفته سنگ، قیمت پیدا نمیکند!؟
#جهاد_روایت
#امام_صادق_علیه_السلام
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
جلوهای از نور خدا
✍زينب نجیب
نور چیزی است که به ذات خود ظاهر باشد و غیر را هم ظاهر سازد.
اگرچه، اولین و سادهترین تجربه ما از نور، همان نور حسی است و در عرف عام غالبا از نور همان معنا را میفهمیم؛ ولی ویژگی "ظاهر بالذات و مظهر للغیر" اعم از نور حسی است.
حقیقت نور باید چیزی باشد بیعیب و نقص، بدون محدودیت، و در یک کلام در ذات خودش ظاهر باشد و مظهر غیر. مانند عقل، علم، ایمان، قرآن، پیامبر، امام، هدایت و از همه نزدیکتر، ذات حضرت حق...«و بنور وجهک الذی اضاء له کل شئ»
اینها همگی مصادیق نوراند در قرآن، که بهعنوان نور حقیقی، از آنها نام برده شده و رفع سرگردانی و ظلمت، ایجاد روشنی و وضوح، و تعیین راه و هدف، از لوازم آنهاست.
حال به این تصویر بنگریم
تلاش این وهابیان شیطانصفت، مادی مسلک، ظاهربین وکوتهفکر، برای تاریک نشاندادنِ حقیقت نور، بیشتر شبیهِ بازی ابلهان است که میخواهند خورشید را زیر تپهای از خاک مدفون کنند. آنها خود چنان زیر خروارها ضلالت و گمراهی، دفن شدهاند و قادر به دیدن روشنایی نیستند، که میپندارند؛ نور و گرمای خورشید را توانستهاند، خاموش کنند. غافل از آنکه خود خاموشند.
چند چراغ دستساز بشری، چنان چشمان کورشان را پر کرده و آنها را مست و لایعقل نموده که تصور میکنند، پرتاب مشتی خاک بهسوی خورشید، از نور او میکاهد.
آنها نمیدانند که خورشید نیز روزی شهادت خواهد داد که اگر اولاد فاطمه سلام الله علیها نظر نکنند؛ او نیز به تاریکی و سردی خواهد گرایید.
#جهاد_روایت
#امام_صادق_علیه_السلام
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
🔖 رییس مکتب تشیع، مرد مبارزه و تشکیلات
✍آمنه عسکری منفرد
مبارزه، مقاومت و ایستادگی برای رسیدن به اهداف والای الهی جزءجدانشدنی برنامه زندگی فردی و اجتماعی مبارزین الهی، در طول تاریخ بشریت از ابتدای خلقت بشر بوده است. همچنین برای تحقق اهداف والای حکومت الهی اسلام و برچیدهشدن حرکت و سلطهی طواغیت از عالم، به عنوان یک اصل مهم دعوت پیامبر و امامان شیعه به شمار میرود.
در این زمینه، عصر امام صادق (علیهالسلام) یکی از طوفانیترین ادوار تاریخ اسلام بشمار میرود، چراکه اغتشاشات و انقلابهای پیاپیِ گروههای متعدد بر علیه حاکمان وقت بسیار چشمگیر بودهاست، از جمله؛ شورش (حارث بن سریج) از آزادیخواهانی که در سال ۱۱۶ هجری علیه حکومت مروانیان که در خراسان قیام کرده و مردم را به کتاب خدا و سنت پیامبر فراخواند ( وسائل الشیعه، ج ۱۱)، همچنین قیام (زیدبنعلی) که در سده ۲۱ هجری در کوفه اتفاق افتاد و با انگیزهی دعوت به قرآن و سنت پیامبر و مبارزه با ستمگران و حمایت از مستضعفان و دفاع از حریم امامت بودهاست (تاریخ طبری، ج۶). دراینمیان بنیعباس هم با تکیه بر شعارهای علویان و حمایت مردمی که از ستم حکومت بنیامیه به ستوه آمده بودند حکومت را بدست گرفتند. اما در بازهی زمانی کوتاهی پساز به قدرت رسیدن، چهرهی ضداسلامی و ضدمردمی خود را برملا کردند. همین امر مخالفت و شورشهای مردمی چون شورش مردم مصر و قیام نفس زکیه در مدینه را بهدنبال داشت.
در این مقطع زمانی امام صادق (علیه السلام) که از اوضاع آشفتهی خلافت اموی برای شروع نهضت فرهنگی خود استفاده کرده بودند، برای حسن انجام رسالت خود، با استفاده از پوشش تقیه و کنارهگیری از مناقشات سیاسی در راستای امامت خویش، به دعوت از مسلمین و پاسداری از آرمانهای اسلام پرداختند. دراینراستا مبارزات امام صادق دو بُعد داشت؛ یکی نفی امامت حکمرانان معاصر با شیوههای گوناگون، از جمله معرفی موضع باطل و ضد اسلامی خلفا و کارگزارانشان که باعث شد پیروان امام از مساعدت خلفا دست برداشته و مشروعیت دستگاه خلافت را نفی کنند. دوم اینکه امام صادق (علیه السلام) که خود را جانشین پیامبر و پیشوای امت اسلام معرفی کرده بودند، متناسب با شرایط سیاسی جامعه و موقعیت و نیاز مخاطبان، گاه در حضور طاغوتهای زمان و گاه در برابر تودههای مردم به شیوههای متعدد به روشنگری میپرداختند.
لذا در عصر امام ششم شیعیان که یکی از دورانهای طلایی در تاریخ تشیع میباشد، باوجود فشار گستردهی سیاسی حکام اموی و عباسی تشیع گسترش چشمگیری پیدا کرد. چنانکه حضرت توانستند فقه و کلام شیعه را توسعه داده و با تربیت شاگردانی متبحر چون هشام بن حکم و هشام بن سالم، اصول و مبانی علوم حدیث، تفسیر و علم کلام را روشن کنند، تا جایی که مذهب شیعه بنام «مذهب جعفری» شهرت یافت. «امام به حق ناطق، جعفر بن محمّد الصّادق (علیه السلام)...؛ در دوران زندگی، بیش از دیگر امامان فرصت پیدا کردند که معارف اهل بیت را ـ یعنی معارف اسلام ناب را ـ به دلهای مشتاق و تشنهلبان برسانند. اشتباه است اگر کسی خیال کند همهی آن هزاران نفری که از امام صادق درس آموختند، شیعیان و معتقدان به امامت آن بزرگوار بودند؛ نه، بسیاری بودند که به امامت امام صادق ـ آنچنانی که شیعه معتقد است ـ معتقد نبودند؛ اما از دانش امام صادق و از معارف اسلامی که در اختیار آن بزرگوار بود استفاده میکردند. در روایات ما بسیار است روایاتی که راویان آنها از اهل سنتند ـ از غیر شیعه هستند ـ اما از حضرت ابی عبدالله الصّادق نقل میکنند و روایت میکنند.» (بیانات رهبر انقلاب، ۱۳۸۷/۰۱/۰۱)
نکته حائز اهمیت این است که به فرمودهی رهبر انقلاب، زمانه در دوران امام صادق (علیهالسلام) یک فرصت در اختیار گذاشت و این بزرگوار توانستند کاری کنند که پایههای معرفت اسلامی صحیح در جامعه، آنچنان مستحکم بشود که تحریفها دیگر نتواند این پایهها را از بین ببرند.» (بیانات رهبر انقلاب ، ۷آذر ۸۴).زیرا ایشان مرد مبارزهی دائمی، پیگیر و دامنهدار بودند. مبارزهی دائمی برای به وجود آوردن حکومت اسلامی و علوی.
این در حالی است که بُعد حرکت سوم امام صادق (علیه السلام) بعد حرکت تشکیلاتی ایشان بود. تشکیلات عظیمی از مؤمنانِ طرفدار جریان حکومت علوی در سراسر عالم اسلام که از اقصای خراسان و ماوراءالنهر تا شمال آفریقا ادامه داشت بهطوریکه پیام امام را در سراسر افق عالم اسلام به گوش مردم میرساندند. همچنین بهخاطر حضور وکلا و نمایندگان ایشان در تمام نقاط وجوهات و بودجه برای ادامه مبارزات سیاسی عظیم اسلامی فراهم میآمد.
🔗ادامه متن در کانال نویسنده
#جهاد_روایت
#امام_صادق_علیه_السلام
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
آیا یادمرگ باعث ناامیدی میشود؟
✍زهرا نجاتی
بعضی پدرها و مادرها، فکر میکنند اگر چندقسمت زندگی پس از زندگی ببینند،
اگرهرهفته یا هرچند هفته به امواتشان سر بزنند، یا اگر روضه گوش کنند، یا به هرطریقی یاد اموات کنند، ممکن است افسرده شوند!
اما واقعیت چیست؟
واقعیت این است که بخشی از افسردگی ما ناشی از ترس است و بخش اعظم ترس ما ناشی از جهل.
عدهای از ما، معلومات کمی نسبت به مرگ داریم. از زیاد کردن آنها هم به خاطر حرف زدن از مرگ، میترسیم. در واقع بیشتر ترسهای ما، به همین دلیل هستند.
ما از موهومات، میترسیم. از چیزهایی که هم میدانیم_ در واقع نامی از آنها شنیدهایم_ و هم نمیدانیم چون دادههای درهم و اندک داریم.
بنابراین، راه مبارزه با بخشی از افسردگی و بخشی از ترسهایمان، آگاهی است. آگاهی عالمانه، نه خرافی.
به همین دلیل است که یاد مرگ و آگاهی از عالم آخرت، انسان را دچار افسردگی نمیکند. بلکه اگاهی از حقیقت روح و واقعیت مرگ و آنچه در عالم دیگر برای روح ابدی و جاودانه انسان رخ میدهد و توجه به این نکته که نابودی برای انسان وجود ندارد بلکه وقتی انسان پا به این جهان گذاشت، ابدی خواهد بود، به ازبیت رقتن ترس از مرگ،کمک میکند. در مورد نوجوانان و کودکان نیز همینطور است.
🔹نکته دیگر این است که ما به بعضی موضوعات افسردگی آور دیگر توجه نمیکنیم، مثلا موسیقیهایی که باب شده و همه در وصف عاشقانههای به کام رسیده و ناکام هست، بی برو برگرد موجب افسردگی است. چه از باب تجدید خاطرات برای کسانی که عزیزی از دست دادهاند، چه از باب احساس ناکامی برای کسانی که تجربه عشق موفقی نداشتهاند. و واقعیت جامعه ما به خصوص در مورد نوجوانان، حاکی از اعتیاد این نسل، به این جنس موسیقی است.
آن هم در شرایطی که موسیقی حتی اگر عاشقانه باشد، میتواند با تحریک و تشدید احساسات، منجر به بازخوردهای منفی حتی به شکلهای دیگر هیجان، از جمله هیجان جنسی باشد.
بنابراین شناخت و آگاهی درست از منابع ترس و استرس، میتواند راهی به کاهش ترس و اضطراب داشته باشد..یاداوری توام با آگاهی صحیح و به اندازه، نقش بسزایی در خودکنترلی و نیز تنظیم روابط انسان با خدا و انسان با اجتماع دارد.
برای همین است که اتفاقا در دین به یاد مرگ،خیرات اموات،فراموش نکردن آنها، رفتن به زیارت اهل قبور تاکید شده است.
#امام_زمان
#شهادت_امام_جعفر_صادق
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
#امروز
تاریخ دقیق روز جهانی ماما در تقویم میلادی مصادف با ۵ می ۲۰۲۴ است.
♡ماما ضربان قلب آینده را میشنود.♡
☆تبریک ویژه به ماما و نویسندهی محترم گروه تحریریه مجتهده امین، سرکار خانم اشرف پهلوانی قمی☆
#جهاد_روایت
#روز_جهانی_ماما
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
انتشار یادداشت سرکار خانم خالقی با عنوان "واکسینهکردن آیندهسازان با الگوهای قهرمان"
در فارس نیوز👇
https://farsnews.ir/Viewpoint_Plus/1714722504337900612
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
«زنجیرهای ناگسسته»
✍زهرا سادات شمس
دو ساعت و ۴۵ دقیقه فیلم میبینی، شخصیت حرص درار و منفور فیلم تمام نمیشود. یعنی کشته هم میشود، دلت خنک هم میشود اما تمام نمیشود لعنتی!
«استیون» از آن شخصیتهایی ست که میخواهی با دستان خودت خفهاش کنی که البته قهرمان فیلم به زیبایی از خجالتش در میآید.
برده سیاه خوش خدمت و معادل کاسه داغتر از آش! انقدر برده که حتی از ارباب سفیدش هم سختگیرتر است.
فیلم «جانگوی زنجیر گسسته» را میگویم. فیلم خوبی ست و چند بار دیدنش هم خالی از لطف نیست.
سکانس های تماشایی و جذاب کم ندارد. سکانس شام در خانه ارباب «کلوین کَندی» تفسیرِ تصویری سخنرانی معروف «شهید مالکوم ایکس» است: آنجا که با صلابت و قوی درباره برده خانگی و برده مزرعه صحبت میکند.
«استیون» نمونه کامل یک برده خانگی است. تمام حواسش به منافع ارباب است. بقیه سیاهان را تنبیه میکند یا حتی میکشد تا مبادا منافع ارباب به خطر بیفتد. تمام هوش و ذکاوتش را برای منافع ارباب به کار میگیرد و ارباب را راهنمایی هم میکند که مبادا گول بخورد!
«برومهیلدا» و «جانگو» بردگان مزرعهاند. همانها که برای آزادی خطر میکنند، شکنجه میشوند و حتی حاضرند کشته شوند تا از زنجیر اربابان سفید رها شوند.
حدود شصت سال از شهادت مالکوم ایکس و دوازده سال از اکران فیلم گذشته و بردگان خانگی هنوز بین ما زندگی میکنند و این روزها که فلسطین بزرگترین و مهمترین مسئله جهان شده، دارند کم کم خودشان را نشان میدهند.
آن دختر ایرانی که از تحصن دانشجویان آمریکایی ناراحت است و پرچم فلسطین و چفیه را توهین به مجسمه «جورج واشنگتن» میداند، یک نمونه خوب برای بردگان خانگی است. مثل «استیون» نگران به خطر افتادن منافع ارباب است. بغض میکند و ناراحت است که چرا به ارباب احترام نمیگذارند.
بردگان خانگی که منافع ارباب را به همه چیز ترجیح میدهند، شخصیتهای منفور تمام تاریخ که تمام هم نمیشوند لعنتی ها! شرف و آزادیشان را خرج به بند کشیده شدن خودشان میکنند.
آخر فیلم «جانگو» رهایی، امید و زندگی است. ارباب و برده خانگیش کشته میشوند و قهرمانها به رستگاری میرسند. البته که هزینه زیادی هم داده اند.
حالا که بردگان خانگی این روزها دارند خوب دم تکان میدهند و بدجور به جان دنیا افتادهاند؛ پایان ما هم رهایی، امید و زندگی است انشاءالله.
#فیلم_نوشت
#جانگوی_زنجیر_گسسته
#مالکوم_ایکس
#فلسطین
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
آدم باید نارنج باشد(امثال و حِکَم)
✍طیبه فرید
شربت را میریزم توی لیوان و آب را می ریزم روی سرش.باهمه غلظتش در برابر فشار آب متلاطم می شود . با قاشق دسته بلند شربتخوری نه، با دم دست ترین شی که چاقوی کره خوری است همش می زنم .استادی داشتم که با پیچ گوشتی چایش را حل می کرد.باخودکار هم دیده بودم نسکافه هم بزند.نمی دانم زیادی دلش پاک بود یا زیادی بی حوصله...پالپ های نارنج دور حفره ی خالی حرکت دورانی چاقو با سرعت نور می چرخند.توی دلم بهشان می خندم!دارند دور حفره پوچ می چرخند.چاقوی کره خوری که سرعت می گیرد پالپ ها هم عجله می کنند .....همه با هم دور هیچی می چرخند.
این اولین و آخرین جیره شربت نارنج امسال است.خانم جان هرسال با نارنج های باغچه شربت درست می کند.به همه می دهد ،به بچههای خودش هم.توی خانهما از بس طرفدار ندارد خیلی طول می کشد تا تمام شود.من عاشقش هستم.دست و پایم که مور مور می کند و سر انگشت اشاره دست راستم که از زیر پوست قُلُپ قُلُپ می کند انگار لوله آبی که گیر افتاده، یک لیوان می خورم درست می شوم.نارنج و مشتقاتش طبع ریحدارد .سرعت و حرکت خون را تنظیم می کند.خیلی ها از وجود ریح بی خبرند!نمی دانند اگر ریحتوی تن آدمنباشد چه مصیبتیست!همه فکر می کنند آدمتوی چهار تا طبع خلاصه می شود...
دیگر چاقو را توی لیوان حرکت نمی دهم.پالپ نارنج ها یکی دو دور می چرخند و توی آب پخش و وپلا می شوند.
همان استادمان که چایی اش را با پیچگوشتی و خودکار حل می کرد به من می گفت:
_چرا می روی دنبال تدریس؟برو تبلیغ!مجبوری رشد کنی و مطالب جدید بخوانی.صدبار یک چیز را درس میدهی؟خب برو چیزهای جدید بخوان حرف های جدید بزن.....
به او نگفتم دارم تلاش می کنم ساختار آموزشی را به هم بزنم .دارم خودم را می کشم که منطق را زنانه تدریس کنم .یکجوری که دخترها از عهده درست فکر کردنشان بر بیایند.حس کنند درس به دردشانخورده...آخر ترم نگویند خب که چی چهار واحد دیگر گذاشتیم روی واحدهای قبلی مان......منطق و فلسفه ای که تویش ریح نباشد به چه دردی می خورد؟
اصلا زن ها چون عاطفی ترند باید منطق را با متدولوژی متفاوتی برایشان گفت.باید یکجوری گفت که ریحش بیشتر باشد و توی عروق روح زنانه شان حرکت ایجاد کند!روح زنانه!!!
یک نفر پارسال ثابت کرده بود روح هم زنانه و مردانه دارد!من که باورم نمی شود.روح وقتی به طرف کمال می رود دیگر جنسیت بودن را حس نمی کند.
بی خیال....
یک لیوان شربت اینهمه آسمان ریسمان سر هم کردن نمی خواست ،شربت را سر می کشم.....القصه خدای محمد مدد کند دور چیزهای تو خالی نگردیم و چشممان به چاقوی کره خوری و پیچ گوشتی و خودکار نباشد.کاش اصلا در دایره خلقت شربت نباشیم که در جریان کلی زندگی حل شویم.
البته شربت نارنج قیاس مع الفارق است.نارنج در هر صورتی ریح دارد.چه در مقام میوه ی سر شاخه ،چه در مقام شربت توی لیوان.
البته نارنج بودن کافی نیست کاش حالا که انگیزه دانمان کار می کند دور چیزهای توخالی نچرخیم...
امیدست حی لایموت دُرُستمان کند .
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
من و پایان نامه ۱
✍نرگس سلیمانی
با ناراحتی اطرافت را نگاه میکنی و جایی خیلی دورتر ازکلاسهای درسِ همیشگیات، درست در یک قدمی آشپزخانه به حال این روزهایت فکر میکنی .
مسئلههای پژوهشی موردعلاقهات یکی پس از دیگری توسط اساتید دغدغهمندترت، رد شدهاند وحالا موضوعی را برای خود مسئله ومحل سوال کردهای که نمیدانی چقدر جایِ کار دارد!
ازشدت گردش در سایت گنج و نورمگز و... چشمهایت پیشینهیاب شدهاند اما بیشتر از این که دنبال مقاله یا پایان نامه همسو با موضوعت باشی، باکوچکترین تصور و یادآوریِ آدمهای اطراف، حس پیشینه یابیت غلبه میکند و ریز و درشت رفتار آنها از ابتدای آشنایی تا این زمان، جلوی چشمهایت میآید .
بر پرش ذهن این روزهایت غلبه پیدا میکنی و با حالی پریشانتر از همه اوقات طلبگیات و باسوال ذهنی که بیشتر از همیشه ذهنت رابه بن بست رسانده، به تصویر بالا می رسی به جناب جاحظی که درمیان یکی از پیشینه های کار تو!!،جواب سوال ذهنیات را داده است و تو را از حالت شِبه بن بستی در می آورد...
"زیان بخشترین اندیشه برای دانش آنست که گویند: گذشتگان چیزی برای جستجو تحقیق آیندگان باقی نگذارده اند، زیرا که این اندیشه همت وتوان افراد رادر جست وجو سست میکند."
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
باران
✍پورسعید
باران که میبارد، همیشه یاد تو میافتم..یاد تو، یاد چشم های پرفروغت...
یاد نوجوانیام و آنهمه عشق...باران مرا یاد تو می اندازد، حتی با اینکه سالها از رفتنت گذشته...
نمیدانم چرا؟ فلسفه اش را نمیدانم! اینکه از کجا این حس شروع شد را یادم نیست! الان که فکر میکنم با خودم میگویم شاید چون باران در عمق وجودش غمی را نشان میدهد. غمی که باعث شده ابر را به گریه دربیاورد و اسمش بشود باران و سرازیر شود بر سر دنیاو مردمش...
وجه مشترک من و ابر،گریه های ما بود.وقتی غمی عمیق قلبمان را چروک و زخمی کرد...آنوقت هردو گریه کردیم من برای تو و ابر برایِ....
باران مرا یاد تو می اندازد. یاد ازدست دادنت و یاد گریه های دلتنگی و غم برای رفتن تو...
آدم ها میروند بجایی که باید بروند..آنجا که تا ابد، قرارِ زندگی و جاودانگی دارند، اما آنها که هنوز نرفته اند با دلتنگی و یادها چه کنند؟ با عطرها و خاطره ها چه کنند؟
با بوی باران و خاطره ی چشم ها چه کنند؟
هر باران باز تورا بیادم می آورد و تمام آن روزها و شب های بی قراری و دلتنگی و...
بمن بگو با گریه ی ابرها چه کنم؟ با باران چه کنم؟ (از دل برآمده درشبی بارانی)
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
«خواهر خورشید»
✍فاطمه وجگانی
روزی مثل روز دختر!!!
دختری که مبارک و رحمت است.
دختری که با حضورش خانه را جلا می دهد و شهر را مدینه فاضله می کند.
دختری که فاطمه است و فاطمه پناه عالَمیان است. یک فاطمه حبیبه ی جنت است و فاطمه ی ثانی حبیبه ی بیت موسی جعفر است.
دختر مثل پسر نیست.
دختر بیشتر بوسیدنیست.
پدر فدایی دختر است و دختر بابایی ست.
دختر بهترین مادر است و مادر بهترین دختر..
دختر فداها ابیها و ام ابیهاست.
دختر ماه، خواهر خورشید مثل معصومه در امتداد قدمهای زینبی ست. همره امام و بانوی ولایی ست.
او آمد!! آمدنی پر خیر و برکت.. نامش مبارک و مبارکه، اسوهی دختران تمدن ساز است.
معصوم است و معصومه!!!
دخت امام و خواهر امام و عمه امام
دردانه دختر بابایی از مدینه ساکن قم شد و همه ی قمیان و عالِمیان جذب پناهش شدند.
در کویر قم، از حرم بی بی دریای مواج به پهنای دربهای بهشت گشوده شد.
هرکسی معرفت به حقش را دانست بهشت را زیارت کرد و بهشتی شد.
چقدر دلم خواست از صحن آیینه وارد بر بیت تو شوم . جرعه جرعه آب بنوشم و سرم را بالا بیاورم، آیینه، آب و ازدحام زائرینت را در طلایی گنبدت چندتایی ببینم.
خانه ی تو خانه ی مادریست. همان مادری که مزارش پنهان و تو را به جای او حرم است.
قدم قدم نزدیکت می شوم و می خواهم زائرت شوم.
خواسته ای دارم؛ برادر رضایت را خیلی دوست داری و من آغوش یک حرم برادر لازمم.
السلام علیک یا فاطمه ی معصومه سلام الله علیها
#دههی_کرامت
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
«فضای سبز، به سبک اسلامی»
✍مرضیه سادات حمیدی
بخش اول
فضای سبز به گونهای که در اختیار عموم مردم قرار داشته باشد و در کنار آن تعاملات اجتماعی و فرهنگی شکل بگیرد، از زمانهای بسیار دور در ایران در قالب تفرج-زیارت در محل امامزادهها وجود داشت. دو عنصر آب و گیاه که در اندیشه ایرانیان دارای تقدس و احترام خاصی است با همجواری در کنار بقاع متبرکه امامزادگان بر وجه تقدس و احترام آنها افزوده شد؛ اما در دوران گذار از سنت به مدرنیته، در دوره پهلوی فضاهای سبز عمومی در قالب فرم جدید به صورت پارک شهری و به تبعیت و تقلید از غرب در ایران شکل گرفت. "( سید امیر منصوری و...- پرتال جامع علوم انسانی )
♦️فضاسازی بر مبنای نظام سرمایهداری
با توجه به مقدمه بالا باید گفت شهرسازی در ایران از گذشته تاکنون عموما بر مبنای اصول سرمایهداری بنا شده است. با این حال این مطلب بسیار مهم است که شهرسازی بر این مبنا، مثل تمام ابعاد آن به گونهای است که به نفع ثروتمندان است؛ اگرچه ممکن است در این میان نفع کمی برای فقرا داشته باشد؛ تداعی این ضربالمثل است که "صدقه سر سیاهدانه آبی برود پای رازیانه".
برای مثال، از اصول در طراحی فضای سبز سرمایهداری، این است که عموما از گیاهان مثمر استفاده نمیکنند. "قانون اجازه کاشت درختان میوهدار در معابر عمومی را به شهرداری نداده است. چرا که اگر اتفاقی برای شهروندی در این زمینه رخ دهد شهرداری مقصر شناخته میشود، بنابراین، قانون این اجازه را نمیدهد.!"(قاسم قائدی -ایسنا)
فارغ از توجیهات و دلایل بعضا غیر منطقی که برای این کار آورده میشود، یکی از دلایل اصلی آن با توجه به شناختی که از سرمایهداری هست میتواند این باشد که ثروتمندان برای منحصر کردن ثروت در اختیار خود، با وضع این قوانین، محصولات کشاورزی را به گونهای دست نیافتنی و به میزان خاصی در انحصار خود قرار میدهند. ضمن اینکه با معیار قراردادن این سبک فضاسازی در کشورهای مختلف، خیلی راحت آب و خاک زیادی هدر میرود تا توجیهی باشد بر اینکه برخی محصولات بعضاً حتی راهبردی (استراتژیک) مثل گندم،برنج و... کمتر کاشته شوند.
☘ادامه دارد....
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
مجله افکار بانوان حوزوی
«فضای سبز، به سبک اسلامی» ✍مرضیه سادات حمیدی بخش اول فضای سبز به گونهای که در اختیار عموم م
«فضای سبز، به سبک اسلامی»
✍مرضیه سادات حمیدی
بخش دوم
🔹فضای سبز و ارتباط با یاد خدا
اسلام برای فضای سبز دستوراتی متفاوت با سبک غربی دارد. ضمن اینکه تمام درختان بهشتی نام برده شده در قرآن، درختان میوه و مثمر هستند، از خصوصیات فضای سبز مبنی بر اسلام این است که انسان را به یاد خدا بیاندازد.
در دستورات اسلامی آمده که رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند:كَادَ الْفَقْرُ أَنْ يَكُونَ كُفْراً (4) اگر یک انسان فقیر به استیصال رسیده در جامعه بتواند به راحتی از فضای سبز، شغلی برای خود دست و پا کند و فقر را از خود دور کند؛ شاید از مصادیق یاد کردن خدا و زنده شدن ایمان در دلش باشد.
🔸فضای سبز و کاشت گیاهان مثمر
در ایران در ساخت فضای سبز به سبک غربی گاهی فقط به زیباسازی شهر توجه میشود و به ابعاد دیگر فضای سبز از نظر اسلام توجهی نمیشود. در اسلام از کاشت درختان بی فایده نهی شده است چه برسد به اینکه گیاهی برای محیط زیست مضر باشد. امیرالمؤمنین علیه السّلام میفرمایند: من غرس النخل أكل الرطب و من غرس الصّفصاف و العليق عدم ثمرته و ذهبت ضياعا خدمته؛ هرکس درخت خرما بکارد خرما میخورد و هرکس درخت چنار و سرو بکارد چون میوه ندارند عملش بیفایده است.( هزارحدیث از حضرت امیرالمؤمنین علیه السّلام- بی نا . مترجم :کاظمی خلخالی-ح 514)( ابن ابي الحديد، شرح نهج البلاغة ج : 20 ص : 307)
اینکه سفارش شده است درخت مثمر کاشته شود ما میتوانیم اینگونه برداشت کنیم که ارزش یک درخت از نظر ایشان به سایه انداختن نیست بلکه مثمر بودن و نفع خوراکی داشتن برای مردم اولویت دارد.
🔹آب و خاک و ارتباط با رحمت خدا
پیرو مطالب قبل میتوان به جای چمن نیز که از نظر کارشناسان گیاه غیر بومی، پرمصرف آب، مضر برای محیط زیست و غیر مثمر است و بنابر نظر امیرالمؤمنین علیه السّلام کاشت آن عملی بیفایده است؛ گیاهان مفید برای دام با ویژگیهای بهتر از چمن کاشته شود تا مجبور نباشیم با هدر دادن آب و خاک برای کاشت گیاهی مضرّ، محتاج واردات خوراک دام باشیم و از مصادیق دور شدگان از رحمت خدا شویم.
امیرالمؤ منین علی(ع) فرمودند: «مَنْ وَجَدَ ماءً وَ تُرابا ثُمَّ اِفْتَقَرَ فَاَبْعَدَهُ اللّهُ» کسی که آب و خاک داشته باشد و در عین حال فقیر زندگی کند، خداوند او را از رحمتش دور میکند... (بحار الانوار، ج103، ص 65.)
🔺کاشت گیاهان مضر، آسیب به محیط زیست
در برخی مناطق ایران متاسفانه برای ایجاد فضای سبز و پوشش گیاهی از گیاهانی استفاده میشود که مضر هستند."بهجز کاج و سرو نقرهای که گیاهانی سوزنیبرگ یا مخروطی هستند، اقاقیا، آتریپلکس، کهور پاکستانی آمریکایی و اوکالیپتوس هم از سرزمینهایی دیگر آمدهاند که نه آبوهوای آنها با ما یکی است و نه رشد آنها به حال تنوع زیستی ما مفید است. مثلاً اوکالیپتوس نیز یک گرمسیری است. از همه بدتر اینکه این کاشتهای غیراصولی و مخرب، اغلب در مناطق حفاظتشده که سرشار از گونههای ارزشمند هستند و بهقیمت جان گیاهان و جانوران منحصربهفرد این مناطق، انجام میشود. درخت اوکالیپتوس خاک اطراف خود را سمی میکند، آبهای زیرزمینی را بهسرعت بالا میکشد و سه برابر وزنش آب جذب میکند و اینطوری مانع رشد گیاهان دیگر میشود.(دکتر روازاده- ۱۳۹۶-۱۲-۲۳- احیای سلامت)
☘ادامه دارد ...
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
مجله افکار بانوان حوزوی
«فضای سبز، به سبک اسلامی» ✍مرضیه سادات حمیدی بخش دوم 🔹فضای سبز و ارتباط با یاد خدا اسلام بر
«فضای سبز، به سبک اسلامی»
✍مرضیه سادات حمیدی
بخش سوم
🔹تجربه موفق قطب سازی کشاورزی در ایران
یک تجربه موفق در اینگونه سبک فضاسازی، استان فارس خصوصا شهر شیراز است که به قطب نارنج مشهور شده است. از قدیم در برخی فضاهای شهر شیراز مثل پیادهروها و یا وسط بلوارها درخت نارنج بود و چند سالی است که با اهتمام برخی مسئولین شهرداری،در پیادهروِ برخی از بلوارها مثل بلوار شهید چمران اخیرا درخت مثمر توت نیز کاشته شده است، که مورد استقبال مردم نیز قرارگرفته است.
خوب است این سبک فضاسازی و تجربه موفق در شهر شیراز و برخی شهرهای دیگر، اول در تمام فضاهای سبز تسرّی پیدا کند و منحصر به نقاط اندکی نباشد و دوم الگویی شود برای همهی شهرها که گیاهان بومی شهر خود را در فضاهای سبز استفاده کنند.
با توجه به اینکه عموما شهرها و استانهای ایران گیاهان بومی خود را دارند این ایده میتواند به راحتی اجرا شود و هر شهری به معنای واقعی، قطب محصول بومی خود از نظر کشاورزی شود و اگر گیاه اختصاصی ندارند درختانی مثل نارنج،توت، سنجد و...یا گلهای محمدی، نسترن، بیدمشک، یاس و... متناسب با آب و هوای خود انتخاب کنند.
از مزیتهای این کار علاوه بر ایجاد تنوع در فضای سبز شهرها، رونق گردشگری، پدید آمدن مشاغل جدید؛ میتوان به عملی شدن دستور مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی نیز اشاره کرد. و در مراحل بعد با افزایش محصول بومی، میتوان به صادرات و توسعه اقتصاد مقاومتی نیز فکر کرد.
🟢 با توجه به بیانیهی گام دوم انقلاب،لازم است که مسئولین ذیربط، الگوی غربی را کنار گذاشته و دستورات راهبردی اسلام، چشمانداز آنها باشد. توقع میرود که در طراحی فضای سبز به تمام ابعاد اهمیت فضای سبز در اسلام توجه شود که در عین حال که بیشترین منفعت از لحاظ روحی و جسمی به انسانها برسد به محیط زیست نیز آسیب نرسد.
همچنین در مخالفت با نظم نوین صهیونیستی و توجه به مستضعفین، فقط گیاهانی بکاریم که ثمر دارند تا همین مقدار آب هم حتی اگر کم است به هدر نرود و با تدابیری با یک کار دو کار شود و سرمایه میوه، صیفی و سبزی کاملا در دسترس و فراوان باشد.
از برکات دیگر این سبک فضاسازی این است که از طرف ایران عزیز ام القرای جهان اسلام یک سبک شهرسازی متفاوت و الگویی مناسب به روش ائمه اطهار علیهم السّلام عملاً به دنیا عرضه میشود که در راستای بیانیهی گام دوم انقلاب، تلاشی در جهت ظهور و فرهنگ سازی برای تمدن نوین اسلامی نیز خواهد شد.
ان شاءالله
پایان☘
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
وقتی پنجاه در میشود
✍فاطمه میریطایفهفرد
شهرها هویت برگرفته از مردمان خویشاند، آنگاه که برای رشد و بالندگی شهر کوششها کردند و گذشتها.
میراث ناملموس شهرها هم از مردمیست که هرچه داشتند، هنرمندانه زندگی کردهاند و ماندگار شدند.
در اینمیان قزوین، یکی از سنتیترین و تاریخیترین شهرهای ایران است، شاهد این مدعا، نه! شاهد این واقعیت، آثار تاریخی ریز و درشتیست که قزوین را در تعدد میراث تاریخی در کشور اول کردهاست.
این مردم اما هنوز هم بسیاری از رسوم و سنتهای نیک گذشته خود را مانند اماکن تاریخی خود حفظ کردهاند.
یکی از این رسوم زیبا، سنت قدیمی #پنجاهبهدر است، سنتی که تنها در شهر قزوین اجرا میشده و تاکنون نیز ادامه دارد و مردم پایبند این رسم خویشاند.
رسمی برای شکرگذاری از نعمات خدا که روی شاخههای باغستانهای شهر نمودار شده، رسمی برای خواندن نماز باران؛ استغاثهای برای لطف بیشتر خداوند بر این خاک حاصلخیز. پس همه باهم در مصلی جمع میشوند و نماز باران میخوانند.
این مراسم را خانمهای شهر رونق دادهاند. خوراکیهای این مراسم را از قبل کنار میگذارند و ۱۹ اردیبهشت رو میکنند. دیماج و هندوانه و ترشی و شیرینی و باقلوایی که از عید مانده را هنرمندانه برای پذیرایی به کار میگیرند. پسته، بادام، مغز قیسی تفت میدهند و کمی نمک، آنوقت، وقت لذت از نعمات خداست.
مصلی شهر اما حال و هوایی دیگر دارد، در محرابش سوره انعام میخوانند و نماز.
نوبت گفتن حاجات که میشود، مهری را به سقف محراب مصلی که حالا دیگر به رونق قبل نیست میگذارند و به امید چسبیدن سنگ به محراب صبر میکنند که اگر سنگ بچسبد حاجت روا میشوند. اما خوب میدانند که چه حاجات زیادی گرفتهاند از این نماز و از این مکان مقدس، حتی اگر سنگ نچسبد.
اینروز یادآور رسومی از گذشتگان است که دین و تفریح را به هم پیوند دادند و زندگی کردند.
عروسک چمچه خاتون هم حکایتها دارد. این عروسک را مادربزرگها در پنجاهبهدر برای نوهها درست میکردند. برای یک قاشق روسری میدوختند و لباسی تنش میکردند و بعضی هم برایش چشم و دهان میگذاشتند، نوه را کنار خود مینشاندند و به او هم یاد میدادند.
مردم شهر بلد بودند چطور خوشبخت باشند و خوش. دین برایشان یک هویت جدانشدنی از همه ابعاد وجودی زندگیشان بود.
دین و هنر و صنعت در این آیین ویژه خودنمایی میکند پنجاهبهدر برگرفته از تاریخ اجتماعی مردم شهر است که تاکنون از کوران مدرنیته گذشته و سرفراز بیرون آمده و هنوز پیوندی ناگسستنی از دین و آیین دارد.
تکمله: این آئین در فهرست آثار ملی ایران میراث فرهنگی ناملموس در همایش چابهار در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ به ثبت رسیدهاست.
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«حجاب خانواده»
#سیده. ال. موسوی
با دیدن این کلیپ ی حرف رهبر نظرم را جلب کرد. آن هم (خانواده محجبه شما) این حرف رهبر هزار بار می ارزد...
چقدر می تواند حجاب خانوادهی ورزشکاران، هنرپیشه ها، مسئولین روی حجاب مملکت تاثیر خوب بگذارد.
مسئله حجاب فقط بازار، خیابان نیست؛ بلکه شامل پوشش همین دانه درشت های مملکت هم هست.
حال شاهد بعضی از آقازاده، ورزشکار، و کل هنرپیشه ها حجاب درست نه کلا حجاب ندارند. کسی هم کار به کارشان ندارد چون افراد سرشناسی هستند.
همه اینها الگوی و مدل جامعه هستند.
اگر همینها حجاب درستی داشتند مملکت به این وضع هنجاری بی حجابی نمی رسید.
#حجاب
#خانواده
#وحید_شمسایی
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVIجج
▫️سرور دخترهاست، معصومه
✍🏻 زهرا کبیریپور
معصومه همان خورشیدی است که روزگاری در مدینه، طلوع کرد.
معصومه تفسیر تبعیت از ولایتی است که از پشتِ در خانهی مادر شروع شد.
معصومه همان معصومیتی است که در جان تمام معصومان نفوذ کرد.
معصومه امتداد قدمهای عاشوراییِ زینب است.
معصومه آهنگ فداها ابوهایِ تمامِ دخترانِ بابایی است.
معصومه انعکاس نگاه زلال برادر است در غربتِ نگاهها.
معصومه رودخانهای موّاج است در کویر شهری دور از مدینه.
معصومه بیتابیِ تمام خواهران است برای برادران در غربت مانده.
معصومه سرآغاز فصل شیدایی و دلدادگیاست.
معصومه امتداد مسیر مقدس مدینه است تا مشهد.
معصومه نگین درخشان کویر قم است.
و چه خوش درخشید در شهر کویریِ ما
🔅بانوجان تولدت بر ما و بر تمام دختران بابایی دنیا مبارک باد🔅
#حضرت_معصومه_سلاماللهعلیها
#دهه_کرامت
#روز_دختر
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🔖«معصومهٔ زمانت» باش!
🖋آمنه عسکری منفرد
🌹«دختر» که آفریده شدی یعنی «ریحانهای»، آرامش دل پدر و مادر میشوی، بالِ پروازت دهند تا لایقِ «امابیها» شوی؛
🌹«خواهر» که باشی، امید قلب برادر میشوی و تا آنجا پَر پروازت دهند که پرچمدارِ نهضتِ برادر که نه، «راویِ مکتبِ حسینِ زمانت» شوی...
و...
🌷«معصومه» که باشی، همچون مادرت به مقام «فِداها أبوها» نیز نائل میشوی؛ اگر چون او، روشنگر مسیر امامِ زمانت گردی و گر به حمایت از مقام ولایت هجرت کنی، به یُمنِ قُدومت شهر را آذین میبندند و به برکت آمدنت «مقام دختر» را ارج مینهند...
🌷پس دخترم «معصومه زمانت» باش و«معصوم بمان» که امروز بهایِ حفظِ معصوم بودنِ تو را، مردانِ مرد روزگار سنگینتر از همیشهٔتاریخ و نه فقط به بذلِ جانِشیرین، که به آبرو دادهاند....
که بهایِحفظِ عفت و عصمتِ تو را، دخترانی میدهند که مُهر پرافتخار «دختر شهید» بر پیشانی که نه، برسُوِیدای جان دارند وامروز بیش از هر روز دیگر دلتنگِ بابا هستند....
🌷پس با افتخار «معصومه بمان» که رسالتی سنگینتر از همیشهٔ تاریخ بر دوشِ توست..
#روز_دختر
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI