eitaa logo
مجله‌ افکار بانوان‌ حوزوی
1.8هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
285 ویدیو
22 فایل
*مجله #افکار_بانوان_حوزوی به دغدغه‌ی #انسان امروز می‌اندیشد. * این مجله وابسته به تولید محتوای "هیأت تحریریه بانو مجتهده امین" و "کانون فرهنگی مدادالفضلا" ست. @AFKAREHOWZAVI 🔻ارتباط با سردبیر: نجمه‌صالحی @salehi6
مشاهده در ایتا
دانلود
# من علویه‌ام همه‌ی افکارم متمرکز بر معنای یک واژه است؛ واژه‌ای که محور گردش ذهنم شده و هر روز بر گرد آن می‌چرخم، شاید راهی بیابم برای رهایی از آنچه سال‌هاست در اسارت اندیشه‌ام مانده است. اما هنوز ناکامم. به ناچار، با شما به دردِ دل می‌نشینم، ای حضرتِ مادر؛ دردی غریب بر جانم چنبره زده است، چتری‌ست گسترده بر سراسر زندگی‌ام که توانم را می‌فرساید: دردِ جانکاهِ یتیمی و فِراق. گفت: فراقِ چه کسی؟ و چرا یتیمی؟ گفتم: تلخ است آن هنگام که دریابی، سال‌ها پیش از آفرینشت، یتیم شده‌ای؛ و در آتشِ فراقِ عزیزترینِ کس، هنوز نفس می کشی و روزگار می‌گذرانی . و نمی دانم اگر نبود امیدِ آمدنِ مُنتقِمی که مایه‌ی آرامشِ این داغِ دیرینه است آیا می شد این غم سنگین را تحمل کرد یا نه؟!. من، غمِ فراقِ کسی را بر سینه دارم که همه‌ی هستی‌ام از هستیِ اوست؛ کسی که به فضلِ الهی، نورِ وجودش بر عالم تابید و مقامِ مادر و جایگاهِ زن را معنا بخشید. همان که خالقش، «کوثرش» خواند و نسلش را برکتِ جاودان بخشید. و من، به خود می‌بالم ـ و به همین دلخوشم ـ که از نسلِ او هستم. من عَلَویِّه‌ام؛ از نسلِ مادر. ✍زهرا السادات محمدی @AFKAREHOWZAVI
‌ فاطمیه، نغمه‌ی غربت در دل جهان ✍🏻 زهرا کبیری پور فاطمیه را باید در زخم‌های خاموشِ دل‌های مؤمن یافت؛ در نگاه کسانی که هنوز، در میان خاکستر غربت، چراغ عشق علی و فاطمه را روشن نگه داشته‌اند. در صدای آرام پاراچنار و کویته و کراچی و حیدرآبادِ پاکستان، نغمه‌ای از دلتنگی پیچیده است؛ در کوچه‌های زخمیِ ضاحیه و صور و صیدا و بعلبکِ لبنان، هنوز نام فاطمه از میان ویرانی برخاسته؛ در باد سرد جامو و کشمیر و حیدرآبادِ هند، زمزمه‌ی ولایت خاموش نمی‌شود؛ در دشتِ برچی کابل، اشک‌ها گواه ایمان‌اند و شهادت، نشانه‌ی عشق؛ در صعده، عمران و حجه‌ی یمن، هر فریاد، ترجمانِ «یا زهرا»ست؛ در نُبُل، الزهرا و زینبیه‌ی سوریه، خون‌ها دیوار حرم را نگه داشته‌اند؛ در قطیف و احسا در عربستان، محبت علی هنوز جرم است، اما عشق، خاموشی نمی‌پذیرد؛ در ناردارانِ آذربایجان، سکوت هم بوی ولایتی عمیق می‌دهد؛ در سومباوای مالزی، دل‌هایی آرام و پاک، نام فاطمه را چون دعایی بر لب دارند؛ و در زاریای نیجریه، خونِ عاشقان، زمین را به عطر معرفت آغشته کرده است. فاطمیه یعنی همین غربتِ زنده؛ همین ایمان‌هایی که در میان ترس، هنوز لبخند می‌زنند. یعنی اشکی که از دل تاریخ بر گونه‌ی امروز می‌چکد، و زمینی که با نام فاطمه، هنوز نفس می‌کشد. ما نه چون آنان صبوریم، نه چون آنان استوار؛ اما دل‌مان به محبت علی بسته است، و امیدمان به نگاهی از فاطمه که ما را هم سر سفره‌اش بنشاند. @AFKAREHOWZAVI
🔖خط مشیِ «مرگ بر آمریکا» یوم‌الله ۱۳ آبان، تجسم ضربه خوردن آمریکاست. روز ۱۳ آبان و روز مبارزه ملی با استکبار، یادآور سه واقعه‌ی مهم در تاریخ معاصر ایران است که در سه دوره‌ی مختلف رخ داده و به همین دلیل این روز را «یو‌م الله» نامیدند. تبعید امام خمینی (رحمه‌الله علیه) به ترکیه در ۱۳ آبان ۱۳۴۳، کشتار جمعی از دانش‌آموزان معترض به حکومت پهلوی در ۱۳ آبان ۱۳۵۷ که با عنوان روز دانش‌آموز نام گرفت و تسخیر لانه‌ی جاسوسی در ۱۳ آبان ۱۳۵۸، این سه واقعه‌ی تاریخی را تشکیل می‌دهد که هر کدام از اهمیت خاصی برخوردار است. روز تسخیر لانه‌ی جاسوسی، روز مبارزه با استکبار جهانی در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ است. در ابتدای انقلاب و زمان حکومت دولت موقت در سرتاسر کشور، حرکت‌هایی می‌شد، تا جو سیاسی جامعه را ملتهب و پیچیده کند. بعد‌ها معلوم شد که مرکز تمامی این فتنه‌ها و جریانات ضدانقلابی، در سفارت آمریکا در تهران است؛ در حالی که موضع منافقانه آمریکا نسبت به انقلاب اسلامی مانع از روشن شدن چهره‌ی واقعی آمریکا در میان مردم گردیده بود. از این رو امام خمینی (رحمه‌الله علیه)، بیانات قاطعی علیه ابرقدرت‌ها و به‌ویژه آمریکا ابراز فرمودند و به خصوص با ورود شاه به آمریکا فرمان مقابله را به تمامی دانش‌آموزان و دانشجویان و طلاب علوم دینی صادر نمودند. در چنین شرایطی با هدف وادار کردن آمریکا به استرداد شاه و اموال ملت ایران، دانشجویان تصمیم به اشغال سفارت آمریکا گرفتند. دانشجویان از دانشگاه‌های تهران، پلی‌تکنیک، صنعتی شریف، شهید بهشتی و ... گرد هم آمدند و طی یک راهپیمایی تا سفارت آمریکا از دیوار‌های سفارت بالا رفته و علیرغم مقاومت محافظین و آمریکایی‌ها، سفارت را به تصرف کامل درآوردند. در هنگام تسخیر سفارت، آمریکایی‌ها به سرعت مشغول نابودکردن بسیاری از اسناد دخالت‌ها، تجاوزات و غارت‌های خود شدند، ولی پس از تسخیر سفارت، به سرعت از نابودی باقی‌مانده اسناد جلوگیری شد و بعد‌ها اسنادی که از لانه جاسوسی آمریکا به دست آمده بود چاپ شده و در اختیار همگان قرار گرفت: «تسخیر سفارت، هویّتِ حقیقی دولت ایالات متّحده‌ی آمریکا را روشن کرد، هویّت واقعی و ذاتی نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی را هم روشن کرد و مشخّص کرد.» ۱۴۰۴/۰۸/۱۲ دارد 🖋آمنه عسکری منفرد 🔗متن کامل در صفحه نویسنده https://eitaa.com/ghalamnegaremonfared/5105 @AFKAREHOWZAVI
راویِ غربت عدالت ✍ نجمه صالحی در تحلیل تاریخیِ رویدادهای پس از شهادت پیامبر(ص)، دو رخداد بیش از دیگر وقایع در تبیین موقعیت اجتماعی و سیاسی حضرت فاطمه(س) نقش تعیین‌کننده دارد: مسئله‌ی فدک و شهادت آن حضرت. بررسی هم‌زمان این دو محور، نه صرفاً به عنوان وقایع منفرد، بلکه به عنوان نشانه‌هایی از یک منازعه‌ی معرفتی، ما را به فهمی عمیق‌تر از وضعیت امت اسلامی در آغاز خلافت می‌رساند. مطابق گزاره‌های تاریخی، فدک تنها یک ملک زراعی نبود، بلکه تجسمی از مرز میان «حق الهی» و «قدرت سیاسی» بود. حضرت فاطمه(س) در خطبه‌ی فدکیه، با استناد به قرآن و سنت نبوی، از مالکیت مشروع خود دفاع کرد، اما هدف اصلی او بازگرداندن اعتبار عدالت و پیوند آن با ولایت بود. به تعبیری فاطمه(س) در این خطبه از «حق اقتصادی» به عنوان ابزاری برای آشکارسازی «انحراف سیاسی» بهره گرفت. از این زاویه، فدک نه دعوایی شخصی، بلکه گفتمانی درباره‌ی مشروعیت قدرت پس از پیامبر است. افزون بر منابع شیعی با تأمل در منابع معتبر غیر امامیه نیز نشانه‌های آشکاری از فشار جسمی و روانی بر دختر پیامبر(ص) وجود دارد. منابعی چون الامامة و السیاسة ابن‌قتیبه، الطبقات الکبری ابن‌سعد، و انساب‌الاشراف بلاذری، تصریح کرده‌اند که حضرت زهرا(س) پس از حادثه‌ی هجوم به خانه و مصادره‌ی فدک، بیمار شد و اندکی بعد از دنیا رفت و تا آخرین روز از خلیفه و همراهان او ناخشنود بود. توجه به این همگرایی روایی در منابع فریقین نشان می‌دهد که شهادت فاطمه(س) صرفاً تفسیر امامیه از یک حادثه نیست، بلکه حقیقتی تاریخی با پشتوانه‌ی روایی مشترک است. به دیگر سخن، منابع اسلامی بر مظلومیت فاطمه(س) دلالت دارد، هرچند در زبان مورخان اهل سنت غالباً متفاوت بازخوانی شده است. از ترکیب این دو محورِ فدک و شهادت زهرا(س) می‌توان چنین نتیجه گرفت که او در بستر تاریخ، نماد «حق‌خواهی و دفاع از ولایت» است. او نه در پی بازپس‌گیری زمین، بلکه در جست‌وجوی احیای معیارهای الهی در ساختار قدرت بود؛ هنگامی که آن معیارها از صحنه‌ی خلافت حذف شد، شهادت او به سندی زنده از اعتراض در برابر انحراف سیاسی تبدیل شد. بازخوانی فدک و شهادت فاطمه(س) تنها بازگشت به رخداد گذشته و صفحات تاریخ نیست، بلکه مواجهه‌ای انتقادی با امروز ماست. و امروزه پرسش اصلی این است: اگر فاطمه(س) معیار حق و عدالت در تاریخ شد، معیار ما در داوری‌های سیاسی و دینی امروز چیست؟ و چه بسا احیای اندیشه‌ی فاطمی، از همین پرسش، آغاز شود. 🔗لینک راوی غربت عدالت در خبرگزاری حوزه https://hawzahnews.com/xf9Yt @AFKAREHOWZAVI
✍یادداشت‌های ماه تحریریه حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم 🔻در سایت حوزه و روحانیت تسنیم مشاهده کنید 🔘@tasnimhowzeh | تسنیم
به‌نام‌او ...سید مصطفی که قبل از نهضت امام(ره) با جریان‌های سیاسی همکاری‌هایی را داشت، زمان شروع نهضت با قرار گرفتن در متن آن فعالیت‌هایش را به‌صورت گسترده و کاملاً محسوس دنبال کرد تا آن‌جا که موضوع گزارش‌های بسیاری از سازمان ساواک قرارگرفت... 🖊 فاطمه میری‌طایفه‌فرد 🔗لینک متن کامل در خبرگزاری بین المللی تسنیم https://B2n.ir/qx6014 @AFKAREHOWZAVI
پدر و مادر می‌گویند جلوی بچه‌ها نباید اقتدار پدر را شکست، یا به مادرش بی احترامی کرد، چون روح و روان کودک آسیب می‌بیند، کوچک می‌شود، خرد می،شود... ولی تاریخ چیز دیگری به ما نشان داده است. یک جا هست که پیش چشمان پسربچه‌، پدر را دست بسته، با زنجیر به کوچه بردند...، مادر را هم سیلی زدند... چه مادری؟ مادر بارداری که طفلش را در شکم کشته بودند؛ با همه‌ی دردش، برای دفاع از حق و ولایت به دنبال آن‌ها راه افتاد.... چه سیلیی؟ سیلی محکمی که هنوز هم صدایش در گوش تاریخ نمایان است... تا کی باید برای آمدن منتقم مادر انتظار بکشیم؟! ما چکاری برای تعجیل فرجش انجام دادیم؟! ✍ ف. پورشهامی 🏴 صلی الله علیک یا فاطمة الزهرا اللهم عجل لولیک الفرج💔 @AFKAREHOWZAVI
به‌نام‌او «...در انحراف بزرگ تاریخی در سقیفه، اتفاقات مهمی روی داد. افراد زیادی مواضع متفاوتی اتخاذ کردند. مواضعی که بر مظلومیت آل الله می‌افزود. در روزهای منتهی به شهادت حضرت زهرا(س)، ایشان لحظه‌ای از تبیین و شناخت راه از بی‌راه فارغ نشدند. ایشان با کسانی که در پیچ مهم تاریخی، هویت خویش را نشان دادند، رفتارهایی پرمعنا نشان دادند و به‌نوعی اعتراض خود را از خواص جامعه اسلامی آن زمان ابراز کردند. خواصی که دوران تمدن اسلامی را دیده‌بودند. سخنان پیامبر(ص) را شنیده‌بودند. در غدیر خم حضور داشتند اما به‌وقت یاری دین خدا، عافیت را ترجیح دادند و دنیاطلب شدند...» 🖊 فاطمه میری‌طایفه‌فرد 🔗لینک متن کامل در خبرگزاری بین المللی تسنیم https://B2n.ir/mn2713 @AFKAREHOWZAVI
اسلام پیروز... ایران آزاد... دیروز با وجود مشغله و مشکله، تصمیم گرفتم به دعوت یکی از دوستان برای رفتن به یک مدرسه لبیک بگویم. بچه‌ها مملو از سوال و شبهه بودند. سوالاتی از مسئله‌ی حجاب و ادعای زن‌ستیزی در ایران تا بحث جنگ دوازده روزه و مدیریت رهبری... بحث را با این جمله شروع کردم: "افتخار می‌کنم به شما" نگاه‌ها دقیق شد. باور نمی‌کردند به کسی انقدر بتوپند و او به آنها افتخار کند. اما من حقیقتا افتخار کردم. احساس پیروزی همه وجودم را گرفته بود. کمی مکث کردم و گفتم: "بچه‌ها چقدر اسلام در ایران پیروزه." تعجبشان اما بیشتر شد. ادامه دادم: "همه‌ی همّ و غم اسلام در طول تاریخ این بود که امروز شما بچه‌ها فکر کنید. حالا شما نه‌تنها فکر می‌کنید بلکه تحلیل هم می‌کنید. سؤال می‌پرسید. اونم به چه شکل؟ آزادانه. بدون ترس و واهمه. حتی عملکرد رهبر جامعه زیر نگاه تیزبین شماست. این یعنی هم اسلام پیروز شده. هم ایران آزاد شده." بچه‌ها نرم شدند. یک به یک دست بالا گرفتند و بدون گارد سؤالات خودشان را پرسیدند. یکی پرسید چرا معیشت در جمهوری اسلامی انقدر ضعیف است. چرا هرکسی می‌آید وعده می‌دهد و خلف وعده می‌کند؟ دیگری گفت: " چرا با وجود این همه مشکلات در کشور به غزه طلا می‌دهیم؟" آن یکی گفت:" چرا ما پوشش داشته باشیم و مردها آزاد باشند اینجا مردم‌سالاری نیست مردسالاری‌ست." یکی از آن دور پرسید: " چرا در جنگ رهبری پنهان شد و مردم رو سپر بلا کرد؟" کناری پرسید: "اصلا عدم مدیریت او باعث جنگ شد." خلاصه از هر دری پرسیدند. من تنها سه ربع فرصت داشتم تا بحث را جمع کنم. ابتدا برایشان از ماهیت انقلاب گفتم اینکه هر انقلابی با آرمانی شروع می‌شود و اگر قرار است تداوم یابد، باید بر سر آرمانهایش بماند. از انقلاب فرانسه و روسیه مثال زدم و دلیل شکست آنها را پس از چند سال گفتم. بعد وارد تبیین نظام اسلامی پس از انقلاب اسلامی شدم. و اینکه نرم‌افزاری دارد و سخت‌افزاری. نرم‌افزارش را فرهنگ انقلاب و سخت‌افزارش را ساختار حکومت معرفی کردم. در ادامه گفتم؛ در هر کدام اختلال ایجاد شود حرکتش ناگزیر با مشکلاتی مواجه می‌شود. بعد پرسیدم: "خب حالا خودتان بگویید چرا ما مشکلات اقتصادی داریم؟" آنها فهمیده بودند که پاسخ در همان انحراف در فرهنگ و اشکالات ساختاری‌ست. بحث انتخابات شد و فهمیدند انتخاب اصلح و مشارکت هر یک نفر چقدر می‌تواند مؤثر باشد. دیگر فرصت نشد از تحریم و دشمنی‌های خارجی بگویم. وارد بحث زن‌ستیزی شدیم. آنها را ارجاع دادم به مقایسه با جوامع دیگر مخصوصا غرب‌. آنجا که به بهانه آزادی زنان، او را با اندک مزدی به کار کشیدند. از برده‌داری نوین گفتم و باز فرصت نشد از کالا شدن زن بگویم. این مقایسه روزنه‌ای شد به بحث مقام زن در اسلام و ایران. بعد از زنان موفق گفتم. رسیدیم به بحث جنگ دوازده روزه. پنهان شدن آقا را تکذیب کردم و بر فرماندهی ایشان تأکید نمودم. اما بی‌خبری از مکان ایشان را بر مبانی راهبردی، مدیریتی و امنیتی توضیح دادم. درباره‌ی غزه کمی توضیح دادم و از کمک به مظلوم گفتم. هیچکدامشان نمی‌خواستند کودکان غزه را فراموش کنند اما متأسفانه گرفتاری‌های معیشتی آنها را مشوش کرده بود. و در آخر رسیدیم به دادن جوایز به افرادی که مشارکت خوبی در بحث‌ها داشتند. اما در انتهای جلسه بچه‌ها نزد من آمدند و در خواست داشتند تا آنها را یک به یک به آغوش بگیرم و ببوسم. واقعا محبت در نوجوانان امروز موج می‌زند... ✍زينب نجیب @ghalamenajib @AFKAREHOWZAVI
سیده نساءالعالمین، شأن حضرت فاطمه(س) در منابع اهل سنت ✍نجمه صالحی شخصیت حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) دارای ابعاد مختلف بود که فهم همه‌جانبه آن به سختی امکان پذیر است و چه بسا با تأمل و پژوهش عالمانه ممکن می‌شود. آیات قرآن کریم و منابع فریقین به جایگاه بی‌بدیل ایشان اشاره و تأکید دارند. از جمله مهم‌ترین آیات ناظر به شأن اهل‌بیت(ع)، آیۀ تطهیر و آیۀ مباهله است. در آیۀ مباهله یعنی آیه ۶۱ سورۀ آل‌عمران آمده است: «... فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبينَ». این آیه مرتبط با اهل بیت علیهم السلام و به ویژه حضرت زهرا سلام الله علیها بوده که در منابع معتبر اهل‌سنت نیز به آن اشاره شده است. ابن‌تیمیه از عالمان اهل سنت، حنبلی و سلفی مذهب و به عبارتی بنیان‌گذار وهابیت، در منهاج السنة النبویة (ج۴، ص۲۷) شرکت‌کنندگان در مباهله را همان اصحاب کساء معرفی می‌کند، هرچند برای کاستن از جنبه فضیلتی آن، حضورشان را صرفاً ناشی از قرابت نسبی با پیامبر(ص) می‌داند. این نگرش نشان می‌دهد که حتی منتقدان سرسخت اهل‌بیت(ع) نیز نتوانسته‌اند انکار کنند که حضرت زهرا(س) در زمرۀ نزدیک‌ترین و برگزیده‌ترین چهره‌های خاندان پیامبر(ص) بوده است. ذهبی از دیگر عالمان برجسته‌ی اهل سنت و شاگرد ابن تیمیه در تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر و الاعلام (ج۳، ص۶۲۷) به صراحت می‌نویسد که پیامبر اکرم(ص) در ماجرای مباهله، تنها امام علی(ع)، فاطمه زهرا(س) و حسنین(ع) را با خود همراه کرد. او مصداق واژه‌ی «نساءنا» را فاطمه زهرا(س) تفسیر و تأکید کرده است، با وجود امکان شمول واژه «نساءنا» بر دیگر زنان پیامبر(ص)، تنها شخص مورد نظر آیه، فاطمه(س) است. نکته مهم اینجاست که ذهبی با وجود شاگردی ابن تیمیه، نظراتش در برخی موارد با او مخالف بوده است به عنوان نمونه در نقل حدیث غدیر و آیه مباهله اختلافاتی با استادش دارد. همچنین برخی منابع اهل‌سنت حضرت زهرا(س) را به عنوان «سیدة نساءالعالمین» معرفی کرده‌اند. ابن ابی شیبه در المصنف فی الاحادیث و الآثار (ج۷، ص۵۲۷) از پیامبر(ص) نقل می‌کند که: «فاطمه سرور زنان دو عالم است.» ابن حجر عسقلانی در الاصابة فی تمییز الصحابة (ج۸، ص۲۶۳) نیز تصریح دارد که نسل پیامبر(ص) از طریق فاطمه زهرا(س) تداوم یافته است؛ نکته‌ای که پیوند نسبی و معنوی میان نبوت و امامت را نشان می‌دهد. در صحیح ترمذی (ج۲، ص۳۱۹) نیز آمده است که رسول خدا(ص) فرمود: «اِنَّما فاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی، یُؤْذِینِی ما آذاها وَ یَنْصَبُنِی ما نَصَبَها.» این تعبیر، عمق پیوند روحی و عاطفی پیامبر(ص) با دختر خویش را می‌نمایاند و جایگاه ویژه حضرت زهرا(س) را در میان امت اسلامی تثبیت می‌کند. در دیگر آثار اهل‌سنت، ویژگی‌های اخلاقی و انسانی حضرت زهرا(س) نیز برجسته است؛ پارسایی و قناعت در عین توانایی برخورداری از امکانات، ایثار در بخشیدن نیازهای شخصی، عبادت و نیایش خالصانه، و حیا و عفت کم‌نظیر. گزارش‌هایی از دانش و بصیرت حضرت زهرا(س) نیز نقل شده است؛ دانشی که در قالب مصحف فاطمه(س) بازتاب یافته و نشانه‌ای از ارتباط خاص ایشان با معارف الهی است. پس از رحلت پیامبر اکرم(ص)، حضرت زهرا(س) در دفاع از ولایت امام علی(ع) و حق اهل‌بیت(ع) نقش فعالی ایفا کرد. خطبه‌های ایشان در مدینه، نمونه‌ای کم‌نظیر از بصیرت، مقاومت، شجاعت و آگاهی اجتماعی یک زن مؤمن در تاریخ اسلام است. بر اساس منابع معتبر اهل‌سنت، حضرت زهرا(س) نه تنها دختر گرامی پیامبر(ص)، بلکه سرور زنان عالم و حلقۀ پیوند میان نبوت و امامت است؛ شخصیتی که شأن و منزلتش فراتر از مرزهای مذهبی، در سراسر تاریخ اسلام جلوه‌گر شد و نمونه‌ای از الگوی کامل زن مسلمان در عفاف، ایمان و حضور مسئولانه در جامعه معرفی گردید. @zemzemh60 @AFKAREHOWZAVI
وحدت اسلامی، نه یک شعار سیاسی بلکه ضرورتی معرفتی و تمدنی است که در سیره حضرت زهرا (س) و آموزه‌های قرآن و سنت، ریشه دارد و می تواند امت اسلامی را از سقوط در دام تفرقه نجات دهد. ✍سمیه مشهودی بیدگلی ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید: www.tasnimnews.com/fa/news/1404/08/14/3439609/ @AFKAREHOWZAVI
🔰اسوه بی نظیر محور مقاومت جامعه نیازمند الگوی دقیق و جامعی است که تمام ابعاد زندگی بشر را پوشش دهد و ظرفیت های انبوه زندگی دینی در پرتو قرآن و سنت را آشکار سازد. در برهه ای کوتاه از زمان، سرور حوریان بهشتی از عرش بر زمین نازل شد و انسانهای کره خاکی را به زیستن در کنارشان مفتخر نمود. نه تنها بنت رسول الله شد بلکه ریحانة النبی، قرة عین الرسول و ام ابیهای رسول خدا لقب گرفت؛ در بلندی مقامش همین بس که همسر و همراهی کامل و بی بدیل برای امیر و امام مؤمنان علی علیه السلام گشت؛ چنان که رسول الله (ص) فرمود: یا علی اگر تو نبودی هم کفوی برای فاطمه روی زمین یافت نمی شد(۱)؛ یعنی مقام حضرت زهرا در مرتبه حجت خدا قرار داشت. انسیة الحورا آمد تا به زمینیان چگونه زیستن را بیاموزد و چنان الگویی کامل باشد که صاحب زمان (عج) بفرمایند: «لی فی ابنة رسول الله اسوة حسنة»(۲). سبک زندگی وجود صدیقه طاهره، در تمام ابعاد چهارگانه مثال زدنی بود. در ارتباط با خدا عابده صالحه ای بود که در نماز شب هر سحرگاهش، دعا برای خلق الله را بر خود و اهل خانه اش ارجح می دانست. در ارتباط با خود، سراسر خودشناسی و خودسازی بود؛ ایشان نیازهای نفس خویش را چنان مدیرانه تدبیر نمود که در شب عروسی، پیراهن زیبای خود را بدون هیچ تعللی به سائل بخشید؛ جهیزیه ساده و زندگی به دور از تجمل و تکلف ایشان نیز حکایت از تقدم بخشیدن به نیازهای معنوی در برابر نیازهای مادی دارد. در ارتباط با دیگران چه در بعد فرهنگ، چه سیاست و چه اقتصاد، مجاهدت های بسیاری نمود و الگویی بی همتا در ارتباط با دیگر انسانها بود. بانویی فرهنگی و فرهنگ ساز که در علم و ادب و معرفت اسوه عالمیان بود و با تشکیل جلسات معرفتی، در ترویج باور و اندیشه متعالی در جامعه نقش آفرینی می نمود. زندگی سیاسی بانو، اسوه بی نظیر محور مقاومت است؛ او نه تنها مدافع ولایت که اسلام را نیز صیانت نمود چنانکه علامه مصباح می فرمود:« اگر فعالیت سیاسی حضرت زهرا سلام الله علیها نبود اسمی از اسلام باقی نمانده بود. آنچه برادران اهل تسنن ما هم از اسلام دارند به برکت همان فعالیت سیاسی چند روزه حضرت زهراست». باغ فدک و نان آوری برای کارگران بسیار و صدقه به فقرا از حاصل در آمد باغ فدک، بی نظیرترین فعالیت اقتصادی آن زمان، از بارزترین خدمات اقتصادی حضرتش بود. در ارتباط با طبیعت، زندگی ایشان نمونه کامل خلیفة الله بود و با آبادنی باغ بزرگ فدک، به خوبی به آیه « هو انشأکم فی الارض و استعمرکم فیها»(۳) جامه عمل پوشاند. اما زمینیان در برابر سیده نساء هستی چه کردند؟! آیا چنین مقام و مرتبه بلندی شایسته جسارت بود؟! آیا به در خانه دخت رسول خدا حمله می کنند و آن را به آتش می کشند؟ آیا رواست به ریحانه رسول سیلی و لگد زدن؟! آیا گل یاس تاب تازیانه دارد؟! حاصل قدر نشناسی زمینیان این شد که فاطمة الزهرا سلام الله علیها مدتی کوتاه در کره خاکی زیست و در هجده سالگی با جراحات بسیار از زمین پر کشید و به ملکوت اعلی پیوست. ✍زهرا براتی (۱)بحارالانوار، ج ۴۳؛ ص ۱۰۷ (۲)الغیبه، للطوسی؛ ص 286 (۳)سوره هود/۶۱ @AFKAREHOWZAVI