مجله افکار بانوان حوزوی
چرا زهرا (سلام الله علیها)در را باز کرد؟ پرسشی که غالباً در جامعه کنونی مطرح می شود این است که مگر
انتشار یادداشت خانم محمدی
در صفحه نویسندگان حوزوی فارس نیوز
لینک متن
https://farsnews.ir/howzavian_fars/1762509379879102416
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
اشباح بدون ارواح
✍زینب الهی
آری راست است که می گویند حقیقت تلخ است، میدانی چرا؟ چون تنها حدود ۵ماه از واقعه غدیر خم گذشته بود، یعنی درست همان روزی که پیشتازان تهنیت گویی به امر ولايت با کلمه "بخّ بخّ"-که در لغت عرب نشانه تحسین و شگفتی است- سر رضایت تکان دادند و لبخند زهر آمیز زدند۱، حالا در فضای به ظاهر دینی جلودار تسدید ستون طاغوت در سقیفه بنی ساعده شده بودند.
آنان که خود را از خویشان و نزدیکان پیامبر میخواندند و به «شجرهٔ رسول خدا» تمسک میجستند، در عمل، ثمرهٔ درخت نبوت و امامت را شکشتند۲.
حتی زمانی که فاطمهٔ زهرا (سلام الله علیها)—که ریحانهٔ رسول خدا و یادگار نبوت بود—با استدلالهای آتشین و خطبههای کوبنده به مقابله برخاست، آنان را از انحراف بازنداشت.
بیان آیت الله جوادی آملی ذیل آیات مربوط به منافقان در سوره بقره چنین است: تا زمانی که روح انسان در کسی زنده باشد، او از قوه ادراک برخوردار است و همینکه فاقد آن شود یعنی اصل روح انسانی از وجودش رخت بر بسته است، از این رو به تعبیر حضرت امیر(علیه السلام) در خطبه ۱۰۸ نهج البلاغه آنان " اشباح بدون ارواح" هستند و گویا بین روح و بدن آنها فاصله است و بر فرض که که دارای روح انسانی هم باشند، ارتباطی بین ارواح و ابدان آنها نیست. مقصود حضرت این است، که عده ای جثه های بزرگی دارند ولى داراى عقل و درایتی که آنان را به حق برساند نیستند.
در نتیجه انحراف از ولایت الهی به فقدان روح حقیقت جوی دینی آنان منجر می شود.
داستان اشباح بدون ارواح در تاریک روزگار تاریخ نفوذ کرد و اگرچه یازده سراج منیر هدایت را یکی پس از دیگری شکست؛ اما وعده حق پابرجاست.
بشارت این صبح فرا می رسد، جهان دمی تازه خواهد کرد و سراج چهاردهم- حجت بن الحسن العسکری (عج)- طلوع خواهد کرد تا انتقام همه معصومان و مظلومان را از ستمکاران تاریخ بستاند.
خداوند به زیبایی و حقانیت فرموده است:
"وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ" به راستی ما که امروز خود را پیرو مکتب اهل بیت (ع) میدانیم، آیا برای دفاع از حریم ولایت آمادهایم؟
آیا روح حقیقتجوی ما زنده است؟
آیا در تاریکیهای عصر غیبت، چراغ ایمان را پاس داشتهایم؟
"مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ ٱلَّذِي ٱسْتَوْقَدَ نَارࣰا فَلَمَّآ أَضَآءَتْ مَا حَوْلَهُۥ ذَهَبَ ٱللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَٰتࣲ لَّا يُبْصِرُونَ"(بقره/١٧)
۱. خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۸،ص۲۲۱.
۲. خطبه ۶۷ نهج البلاغه[احْتَجُّوا بِالشَّجَرَةِ وَ أَضَاعُوا الثَّمَرَة].
۳. جوادی آملی، تسنیم، ج ۲، ص۳۳۸.
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
مجله افکار بانوان حوزوی
🔰اسوه بی نظیر محور مقاومت جامعه نیازمند الگوی دقیق و جامعی است که تمام ابعاد زندگی بشر را پوشش دهد
انتشار یادداشت خانم براتی
در صفحه نویسندگان حوزوی فارس نیوز
لینک متن
https://farsnews.ir/howzavian_fars/1762510283735921319
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
بانوی جهادگر
✍زهرا گندمکار
حضرت زهرا ( س ) طلوع درخشانی است که از گریبان او ، خورشید امامت و ولایت و نبوت درخشیده است ؛ آسمان بلند و رفیعی است که در آغوش آن ، ستاره های فروزان ولایت قرار گرفته است .
خدای متعال بی جهت و بدون دلیل به کسی امتیار نمیدهد بلکه او را امتحان میکند و بعد امتیاز میدهد. اراده قوی ، عزم راسخ ، گذشت و فداکاری فاطمه زهرا (س) در همان دوران کوتاه باعث شد خدا او را انتخاب کند، خیر کثیری که خداوند متعال در سوره مبارکه کوثر مژده آن را به پیامبر داد و فرمود : ( اِنا اَعطَیناکَ الکوثَر ) تأویل آن فاطمه زهرا است . خیلی ها سعی کردند آن را پوشیده بدارند و انکار کنند اما نتوانستند. و او توانست بشریت را نجات دهد. فاطمه زهرا فرشته نجات انسانها در طول تاریخ است و بخاطر همین ائمه ( ع ) برای آن بزرگوار حرمت قائل هستند و نسبت به او اظهار خشوع میکنند. دختری که لذت های دنیا،تشریفات و تجملات به خود راه
نمیدهد ،اگر چه عمر کوتاهی داشت اما یک جهاد گر به تمام معنا و خستگی نا پذیر در دفاع از اسلام ، امامت و ولایت و حمایت از پیامبر و علی ( ع ) است و تا آخرین لحظه با وجود شکنجه های دشمنان در دفاع از نبوت و امامت و نظام اسلامی پایبند بود و در همین راه به شهادت رسید. او در حالی که میتواند در عرصه جهاد رهبر و الگویی برای همه بشریت باشد ، در مادری. همسرداری، کد بانویی و تربیت فرزند اوج قله تصور است. ما باید احساس محبت به فاطمه زهرا را در زندگی خود پیاده کنیم و در پی محبت او ،باید اطاعت و پیروی از او را در سه لوحه زندگی خود قرار دهیم .
خدا را شکرگزاریم به برکت وجود انقلاب اسلامی هر ساله مراسم عزاداری حضرت فاطمه زهرا ، در دو دهه فاطمیه برگزار میشود و رهبر فرزانه انقلاب بر روی این مراسمات تاکید دارد ،تا ذکر مصائب و فضائل این بانوی بزرگوار هر ساله تکرار شود و سرمشق و الگویی برای ما بشریت شود.
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
▫️#یادداشت | تعارضگرایی شیعه و سنی؛ تخریب بنیادین جهان اسلام
فرقههای انحرافی با ترویج خرافهها تحت عنوان شعائر بهویژه در عزاداری، باعث تفریط و پراکندگی مردم از دین میشوند. آنان با تأکید بر بدعتهایی چون قمهزنی، عیدالزهراء، ایام محسنیه، همراه با تناقضات نظری و عملی، ماهیت انحرافی خود را آشکار میکنند.
🔗 متن کامل یادداشت
🔘@tasnimhowzeh | تسنیم
باران نمی بارد، شهر را خالی کنید
✍طاهره قادری
ایران عزیز ما، از عنایات فرزندانش درین چهل و اندی سال اعجوبه هایی از ریاست جمهوری را به خود دیده و بر شانه هایش تحمل کرده است؛
فی المثل کرامتی از کرامات رئیسجمهوری فعلی این جمله علمی و بسیارقابل تأمل است که در سفر به کردستان گفته ؛
" اگر تا آذرماه در تهران باران نبارد باید آب را جیرهبندی کنیم؛ اگر بازم نبارید باید تهران را خالی کنیم!"
ایران جانِ ما می گوید: "فرزندانِ من! باید این واقعیت را بپذیرید؛ کسی را که بعنوان رئیس جمهوری فعلیِ مرز و بوم من و مجری خودتان انتخاب کردید، در همین سطح است!
او به جای امید آفرینی و چاره اندیشی، در چنین عالمی سیر و زندگی میکند"
📝بقول آن شاعر که گفت:
مرغ نر را خروس می گویند
زن نو را عروس می گویند!
نمد سبزوار از پشم است
زیر ابروی مردمان، چشم است!
۱۷ آبان ۱۴۰۴
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
وسواس زیبایی و اسارت در دام مد
✍🏻 زهرا کبیری پور
_ عاطفه چقدر رنگ و روت پریده؟!
_ میدونم، چون چند روزه فقط نون و پنیر میخورم.
_ چرا؟!
_ چون نوبت فیلر لبم رسیده، باید براش پول کنار بذارم.
_ آخی عزیزم... من ماه پیش حال تو رو داشتم، میخواستم یه کیف بخرم، چقدر بدبختی کشیدم.
این مکالمه بخشی از گفتوگوی دو دختر جوان با لباسهای فرم یک رستوران، در یکی از ایستگاههای مترو بود؛ گفتوگویی که در میان شلوغی روزمره شنیدم و دلم شکست.
دلم نه برای فقرشان، بلکه برای منجلابی از بیهویتی که نسل جوان ما در آن دستوپا میزند، سوخت.
در دنیایی که «خودِ واقعی» به تدریج زیر لایههای تزریق فیلر، درگیر برند و بوتاکس دفن میشود، زیبایی دیگر معنا و عمق انسانی خود را از دست داده است.
امروز بسیاری از دختران و پسران ما نه به دنبال زیبایی، که در پیِ تأیید و پذیرشی هستند که جامعهای مصرفزده به آنان دیکته میکند.
جامعهای که بهجای تشویق به رشد فکری و درونی، مدام چهرهی بینقص، اندام ایدهآل و کیف و کفش مارکدار را تبلیغ میکند.
صنعت زیبایی و مُد، که میتوانست ابزاری برای افزایش اعتمادبهنفس و نشاط باشد، به کابوسی تبدیل شده که هر روز چهرهی دیگری از خود نشان میدهد: چهرهی دختری که برای فیلر لب، از غذای خود میزند؛ یا پسری که برای خرید ساعت برند، وام میگیرد.
همه میخواهند شبیه تصاویری باشند که در شبکههای اجتماعی میبینند، تصاویری که دروغیناند، اما قدرتی عجیب دارند؛ قدرتی که تا مغز استخوان نسل ما نفوذ کرده است.
آیا وقت آن نرسیده که زیبایی را دوباره معنا کنیم؟!
زیبایی در طبیعیبودن است، در رضایت از خویشتن، در اندیشیدن، در لبخندی که از درون میآید، نه از زیر پوستِ تزریقشده.
شاید اگر کمی از بودجهی مد و زیبایی را صرف پرورش اندیشه و فرهنگ کنیم، دیگر جوانی را نبینیم که میان گرسنگی و فیلر، فیلر را انتخاب کند.
زیبایی اگر به بهای گرسنگی و از دستدادن هویت باشد، دیگر زیبایی نیست؛ اسارت است.
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
سرکار خانم «فاطمه میریطایفهفرد» عضو هیئت تحریریه بانوان حوزوی، موفقیت شما در روایت نویسی رویداد «روایت محرم» دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام به عنوان رتبه اول تبریک میگوییم.
امیدواریم این دستاورد که نشان از تلاش و ژرفاندیشی شما به مسائل تاریخی و فرهنگی است، آغازی بر یک مسیر متعالی باشد.ان شاءالله
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
«اینجا هوا کم است»
✍ #سیده_الهام_موسوی
نه فقط شهر، بلکه تمام استان، در این چند روز و شاید چند ماه در محاصره است؛ نه محاصرهی دشمن، بلکه محاصرهی هوای آلوده… غلظت دود و آلودگی، نتیجهی سوختن هور عظیم، چشمههای نفتی و زمینهای شالیزاری است که پس از برداشت، کاه آنها را آتش میزنند.
از بیمسئولیتی مسئولان استان خستهایم.
تنها راهکاری که همیشه ارائه میدهند، یا تأخیر در آغاز کار و آموزش است یا تعطیلی!
با این همه همکاری که با دولت عراق دارید، آیا نمیشود برای خاموش کردن هور هم دست همکاری داد؟
هر نقطه از خوزستان را که بگیری، زخمی است؛ زخمی ملتهب و دردناک. مردم این سرزمین خوشقلب، مهربان و صبورند و باز هم تکرار میکنم: صبور! اما حقشان این همه بیعدالتی و بیرحمی نیست.
خوزستان را فقط از دست بعثیها نجات دادید و بعد رهایش کردید؛ اما حالا که به دست کاسبانِ جان و مال مردم افتاده است! کسانی که نه برای انقلاب، نه برای رهبر، و نه برای حرمتِ خونِ شهیدان این سرزمین، احترامی قائلاند، کسی به فریادش نمیرسد.
آیا در میان شما کسانی نیستند که تابع امر رهبری باشند و این مافیای زالوصفت را که به جان استان افتادهاند، کنار بزنند و جان تازهای به خوزستان ببخشند؟
خستهایم از مسئولانی که با نقاب انقلابی هستند، اما در اصل تبر به دست دارند، تمام شریان حیات خوزستان را یکی پس از دیگری از بین میبرند.
به قول شهید سردار سلیمانی: «کمک به مردم خوزستان مانند دفاع مقدس و دفاع از حرم است.»
ــــــــــــــــــــــــــــــ
«من به عنوان خوزستانی، بر خود تکلیف دانستم که از حق مردم استانم با قلمم دفاع کنم و صدای بیصدایان را به گوش مسئولان برسانم؛ چرا که سکوت در برابر ظلم و بیعدالتی، خیانت به خاک و مردمان خوزستان است.»
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
از انسان بیخدا تا انسان الهی؛
تداوم نبرد تمدن غرب و انقلاب اسلامی
✍ زینب صفایی
در میانه قرن پانزدهم، اروپاییان بر آوار کلیسا و نهاد دین، بنایی تازه برپا کردند؛ بنایی که شعارش انسان بود اما در عمق خود، اعلام طغیان علیه حقیقت بود. بشر غربی از خدا بُرید تا خود را مطلق سازد؛ و این سرآغاز عصری شد که به نام رنسانس شناخته شد اما در واقع، غروب معنویت بود.
اومانیسم، نخستین خشت تمدن جدید غرب بود؛ اما این انسانمحوری بهزودی بدل به خودپرستی نظاممند شد. انسان غربی به نام آزادی، از خدا رها شد و به اسارت سرمایه، ماشین و قدرت درآمد. معنا از ساحت روح به ساحت بازار کوچ کرد. آنگاه انسان نه خلیفه خدا، بلکه ابزار بازتولید سود تعریف شد.
سکولاریسم مرحله دوم این انحراف بود؛ جدایی امر قدسی از عرصه عمومی، که در باطن به انحصار معنابخشی توسط دولت و سرمایه انجامید. تمدن غرب در ظاهر دین را به حریم خصوصی راند، اما در عمل آیین تازهای آفرید: آیین مصرف، رقابت و سلطه. اینگونه بود که سکولاریسم نه انکار خدا، بلکه جابهجایی معبود بود؛ پرستش انسان بیروح به جای خدای حیّ.
لیبرالیسم، حلقه سوم این زنجیر بود. وعده رهایی میداد، اما به بردگی نرم کشاند. آزادی لیبرال، ظاهراً انسان را از قید شاهان رها کرد، اما بند نامرئی بازار را بر گردن او انداخت. حق انتخاب انسان، در میان کالاها و تبلیغات خلاصه شد و تمدن، آرامآرام به ماشین استثمار تبدیل شد.
تمدن غرب در ظاهر با علم و صنعت شهره شد، اما پشت این پیشرفت منطقی نهفته بود: تصرف! علم مدرن در غرب نه برای فهم حقیقت، بلکه برای تسلط بر طبیعت و انسان بهکار رفت. استعمار چهره خشن همین عقلانیت فنی و اقتصادی است؛ عقلانیتی که جهان را مزرعه استخراج میداند. از هند و آفریقا تا آمریکای لاتین، ردّ همین عقل سلطهگر بر جای ماند؛ عقلی که با نام پیشرفت، زمین و جان انسانها را غارت کرد.
امروز نیز در عصر رسانه، همان منطق در لباسی تازه ادامه دارد: استعمار ذهنها! دشمن دیگر نیازی به اشغال خاک ندارد؛ کافی است ذهنها را بگیرد و ارزشها را جابهجا کند. کافی است جوانان ملتها باور کنند که تمدن غرب، یگانه الگوی پیشرفت است. این همان جنگ روایتهاست؛ همان براندازی نرم که حقیقت تاریخ را تحریف میکند تا سلطه فرهنگی جاودان شود.
اما در میانه این تاریکی، مشعلی افروخته شد: انقلاب اسلامی ایران.
تمدن اسلامیایرانی در پرتو انقلاب اسلامی، تنها راه رهایی را در بازگشت آگاهانه و خلاق به خویشتن الهی و شیعی خود میبیند؛
بازخوانی حکیمانه حقیقت انسان بر مدار توحید و ولایت. در جهانی که انسان در میان انبوه دادهها گم شده است، باید دوباره از انسان متعهد به حق سخن گفت؛ انسانی که آزادیاش در عبودیت معنا مییابد و عزتش در اتصال به امر قدسی.
انقلاب اسلامی، تجسّم همین درک تازه از انسان است: انسان مؤمن، عاقل و عدالتخواه که در برابر ظلم میایستد و خود را مسئول در برابر خدا و خلق میداند.
بدین ترتیب تمایز بنیادین دو تمدن روشن میشود: در غرب، انسان محور است چون خود را خالق میپندارد؛ در تمدن اسلامی انقلاب، انسان خدامحور است چون خلیفةالله است. مخلوقی که مأمور به اقامهٔ عدل است. تمدن غرب زمین و انسان را میبلعد تا بپاید؛ تمدن اسلامی انسان و زمین را پاس میدارد تا معنا بماند.
تمدنی که برخاسته از انقلاب اسلامی است، زمین را امانت الهی و انسان را حامل رسالت میداند. این نگاه، نه فقط اخلاقی بلکه تمدنی است: بر محور ولایت و عدالت استوار است، نه سلطه و منفعت. آینده بشر در سایه چنین نگاهی معنا مییابد؛ جهانی که در آن علم با اخلاق، قدرت با عدالت و پیشرفت با کرامت جمع شود. همان تمدن نوین اسلامی که افق نهایی جهاد فکری و فرهنگی ملت ایران است.
امروز در جهانی که از معنا تهی و از حقیقت بریده است، زمان آن رسیده است که صدای تازهای از مشرق برخیزد؛ صدایی که انسان را نه مصرفکننده بیهویت، بلکه موجودی مسئول، متعهد و مسلمان آزاد معرفی کند. آینده تاریخ از آن ملتی است که میان علم و ایمان، میان عقل و وحی، آشتی برقرار کند. و این رسالت، بر دوش ایران انقلاب اسلامی است: سنگر نخست در جبهه مقابله با تمدن بیخدا و بازتعریف انسان بر مدار کرامت و ولایت.
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
«سایه ی رحمت خدا»
✍زاهده خادمی کوشا
وقت خداحافظی فرا رسیده بود...حضرت ،اهل بیتشان را فراخواندند تا با آنها وداع کنند ،بعداز گفتگویی کوتاه و بیان وصایا،در حالیکه سرمبارکشان بر دامان امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) بود، دیده از جهان فرو بستند و دعوت حق را لبیک گفتند.
رحلت جانسوز پیامبر خاتم(صلی الله علیه وآله)، نقطه ی آغاز مصائب اهل بیت (علیهم السلام) و مسلمانان جهان بود ،از همان لحظه ی وداع که سایه ی رحمت خداوند از سرمسلمین برداشته شد،گروهی اما زیر سایه ی سقیفه، آغازگر دشمنی ها و کینه توزی ها شدند؛کینه توزی هایی که تا این لحظه نیز ادامه دارد .
سقیفه،ولایت علی علیه السلام ــــ که خواست و اراده ی خداوند بود ــــ را از مدارحقیقی اش،خارج کرد و ضربه ای سهمگین برپیکر جامعه ی مسلمین وارد ساخت. همین واقعه سبب دو دستگی مسلمانان ـــ شیعه و سنی ـــ شد که در طول سالیان، گروه هایی از این دو مذهب با شکل های افراطی وگوناگون در جوامع بشری ظاهر شدند و شد آنچه نباید می شد!
وحال تنها امیدمان به ظهور حضرت حجت، ( عجل الله تعالی فرجه الشریف) است تا همه چیزمطابق خواست و اراده ی خداوند در جایگاه حقیقی خودش قرار بگیرد.
«الهی!
عجل لولیک الفرج»
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
" ثانیههای مرده "
✍ فاطمه محسنی پور
زمانهای مرده به ساعتهایی میگویند که به طور معمول قابل استفاده نیستند. مثل زمانی که منتظر رسیدن اتوبوس هستید یا زمانی را که در ماشین در انتظار رسیدن به مقصدی سپری میکنید. حتی زمانی که منتظر آماده شدن سفره غذا هستید.
اما کسانی که معنای «الفرصه تمر مر السحاب امیر المومنین» رو درک کردن ، از این ثانیه ها نخواهند گذشت .در احوالات «صاحب جواهر» آمده است پس از اینکه فرزندش از دنیا رفت بر بالین او حاضر شد و زمانی که دیگران مشغول غسل و کفن فرزندش بودند او از فرصت استفاده میکرد و به نوشتن کتاب «جواهرالکلام» میپرداخت. این کتاب ارزشمند بیش از ۴۰ جلد در فقه استدلالی تالیف شده است.
میر محمدحسین خاتونآبادی در رسالهای که در بیان عدد تألیفات علامه مجلسی نگاشته است، تألیفهای عربی و فارسی او را حدود ۶۰ عنوان کتاب بیان کرده . که تنها کتاب بحارالانوار ۱۱۰ جلد و کتاب مرآة العقول او ۲۵ جلد است. او پس از جمع کردن کل سطرهای آثار مکتوب مجلسی و تقسیم آن بر دوران عمر او نتیجه گرفته است که او در هر روز تقریباً ۳۳ صفحه سیصد کلمهای نوشته است.
جدای از ثانیههای مرده ما اینک با یک هیولای زمانخور مواجه هستیم . صفحات اینستاگرام، کلیپهای فضای مجازی، طنز، دانستنی، آشپزی، سرگرمی ... محتواهایی که در ازای هیچ، تک تک ثانیههای ما را میبلعند.
به یاد فرمایشی از امام کاظم (ع) میافتم که فرمودند: «خسارت دیده و ورشکسته کسی است که عمر خود را هرچند به اندازه یک ساعت هم که شده بیهوده تلف کرده باشد».[نزهه الناظر ص ۱۲۳]
بقول حضرت علامه:« ما ابد در پیش داریم.» ابد را دریابیم ...!!
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI