بسم الله الرحمن الرحیم
برادران عزیزم جناب احسان محمد حسنی مدیر محترم سازمان اوج و مهدی مطهر تهیه کننده و سید عباس سید ابراهیمی کارگردان و سایر دستاندرکاران مستند آقا مرتضی متشکرم خدا خیرتان دهد که عالی ساختید.
آقا مرتضی را دیدم، مجذوبانه تماشا کردم و با گوش جانم شنیدم که فرمود: «دلهایتان را از دنیا بیرون کنید پیش از آنکه بدن هاتان را از آن بیرون کنند.»
جالب اینکه قبل از مشاهده قسمت پایانی بر مزارش رفتم فاتحه و سوره ای خواندم و حالی از او یافتم؛ ولی قبل از یافتن مزارش، یک دفعه شهید سعید یزدان پرست خودش را نشان داد و اول بر مزار او فاتحه ای تقدیم کردم.
اسفار جسمانی و روحانی سید مرتضی در این مستند زیبا گزارش شد.
فهمیدن سید شهیدان اهل قلم ساده نیست؛ باید آینه جادو، توسعه و مبانی تمدن غرب، فردایی دیگر، فتح خون و نسیم حیات خواند تا قدری او را فهمید.
حیرت آور است جوان چهل و پنج ساله ای به اندازه انسانی صد ساله کار کرده و یک تنه جبهه برود و روایت فتح بسازد؛ دفتر مطالعات دینی هنر و نامه فرهنگ و سوره را اداره کند؛ کارهای منزل را انجام دهد و خسته نشود.
آوینی اهل واجبات و مستحبات و نافله شب و ذکر الهی بود و اهل انس با هنرمندان و معرفت جویان که نشان از سعه وجودی او بود.
سید مرتضی ولایت مداری بود که هجمه روشنفکران سکولار و دینی و کارگزاران سازندگی و مدیریت حوزه هنری و مدیریت صدا و سیما را تحمل کرد و عقب نشینی نکرد.
مستند آقا مرتضی نشان داد که آوینی یک هنرمند فکور بود؛ یک ولایتمدار جهادی بود؛ یک نویسنده منتقد و مدافع از اسلام خمینی.
سید مرتضی، الگوی هنرمند آزاده و متفکر کارآمد و ولایتمدار عاقل و سالک مجاهد و دنیازیست آخرت گرا بود.
روحش شاد رضوان و جنت الهی نصیبش و ضیافت علوی و فاطمی همراهش.
عبدالحسین خسروپناه دزفولی
طلبه حوزه علمیه قم
۱۷ خرداد ۱۴۰۰
مجموعه مستند «آقا مرتضی» با موضوع شخصیت شهید آوینی که این روزها در حال پخش از شبکه سه سیماست، با حاشیههای متعددی مواجه شده است.
به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از خبرگزاری فارس، شبکه سه سیما اینشبها مستندی درباره شهید آوینی با نام آقا مرتضی پخش میکند، چهره ای که در همه این سالها لایههایی از غبار روی شخصیت چندوجهیاش بوده و عدهای دوست نداشتند واقعیتهای زندگی او مطرح شود.
به ویژه که بسیاری از افرادی که امروز دم از آوینی میزنند و خود را از طرفداران و مریدان و نزدیکانش میدانند و به اصطلاح او را روی سر خود حلوا حلوا میکنند، در روزگاری از همان اولینهایی بودند که سنگهای زیادی را مقابلش انداختند!
تاکنون چهار قسمت از مستند آقا مرتضی روی آنتن رفته است و در هر قسمت به نکاتی از زندگی سید مرتضی آوینی پرداخته است. یک قسمت به بخشهایی از فعالیتهای او در تلویزیون و در قالب مستندسازیهای روایت فتح پرداخته بود.
در بخشی از این مستند نیز با محمد هاشمی رئیس وقت سازمان صداوسیما گفتوگو شد. این مستند در مصاحبههایی که ارائه کرده بود روایتهای متناقضی از برخورد صداوسیما با شهید آوینی و گروه تلویزیونی مستند روایت فتح نشان داد و در آن با دو طرف سازمان یعنی محمد هاشمی و عوامل روایت فتح صحبت شده بود.
از جمله بحثهای مطرح شده در این بخشها تاکید محمد هاشمی بر حمایتها از مستند روایت فتح بود و جملاتی که به صراحت اعلام میدارد که در آن زمان همه امکانات را برای این مستند اختصاص داده است. سخنانی که در بخشهای بعدی مستند به نوعی تکذیب میشود و عوامل مستند روایت فتح و گروه جهاد سازندگی، یکی یکی به مشکلات و مصائبی که در آن زمان برای ساخت مستندهای دفاع مقدس مواجه بوده اند اشاره میکنند و حتی بر فشارهایی که روی شهید آوینی بوده است صحه میگذارند.
وقتی صدای مرتضی ممنوع شد!
رئیس وقت صداوسیما در بخش های دیگری از «آقا مرتضی» از ارتباط خوب خود با گروه جهاد سازندگی میگوید و جلساتی که با آنها برگزار می کرده است. این سخن او هم اما با فاصله کوتاهی و در بخش دیگر مستند زیر سوال میرود و یکی از نزدیکان شهید آوینی توضیح میدهد که چطور او پس از یکی از جلساتی که با رئیس صداوسیما داشته است، کلافه و عصبانی به اتاق میآید و از بی توجهیهای رئیس وقت صداوسیما میگوید که حواسش به فرزندانش بوده است تا مشکلات مستندسازی.
با این حال شدت مشکلات شهید آوینی در زمان ریاست هاشمی در صداوسیما به آنجا می رسد که به تدریج حذف و حتی به ممنوع الصدا شدن وی منتج می شود و در حدود یک سال قبل از شهادتش که مستندی با نام «خنجر و شقایق» را تولید کرده است به گلایه از این مشکلات برمیآید. اما همان مستند هم بر تابیده نمیشود، در اولین سالگرد جنگ بوسنی، مستندی با نام «خنجر و شقایق» تدوین و آماده میشود که سه قسمت به آنتن تلویزیون رسیده بود و بقیه قسمتها هم بعد از تدوین در اختیار سازمان قرار میگرفت. با این حال در سه قسمتی که از مستند پخش شد صدای آوینی حذف می شود و واکنشهای مختلف رسانهای را رقم می زند.
از جمله اینکه خود شهید آوینی در نامهای سرگشاده که با عنوان «چگونه خنجر بر پشت شقایق نشست» در کیهان منتشر کرد، به بخشی از مشکلات صداوسیما در عرصه مستندسازی و سنگ اندازی ها برای گروه روایت فتح اشاره کرد. در بخشی از این نامه از واژه «بوق مفلوک» برای این سازمان استفاده میکند و مینویسد «اگر آقایان علیرغم مسندی که در آن قرار گرفتهاند الفبای مستندسازی و نحوه برخورد با مخاطب را در کار تبلیغ میدانستند، غایت برنامهسازی را صرفا اطلاعرسانی نمیگرفتند و اصلا همین دید عقبمانده شما در باره برنامهسازی است که وضع این رسانه قدرتمند را که در کف شما جز «بوق مفلوکی» بیش نیست، به اینجا کشانده است که همه شاهد آن هستند.»
با این نامه درگیری ها و اختلافات شدت میگیرد و یکی از بی اخلاقیها و رسواییهای بزرگ علیه شهید آوینی و گروهش رقم می خورد؛ با یک فاصله طولانی از این نامه، بیانیهای منتشر میشود که در عنوان آن آمده است: «نویسندگان نامه سرگشاده کمترین نقشی در تهیه سریال روایت فتح نداشتهاند». این نامه خطاب به همان نامه سرگشادهای است که پیش از این در کیهان منتشر شد.
این نامه دروغین که قصد داشت شهید آوینی و عوامل مستند روایت فتح را از بیخ و بن از صداوسیما براند، در روتیتر هم این عنوان را انتخاب می کند: «جوابیه تهیهکننده و دستاندرکاران سریال تلویزیونی روایت فتح به نامه سرگشاده تهیهکنندگان خنجر و شقایق». نامه مشکوکی که تلاش دارد از ابتدا پروژه حذف شهید آوینی را از هویت مستندهای روایت فتح کلید بزند.
بعد از سخنان محمد هاشمی، حمید داوود آبادی نویسنده، از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس در صفحه فضای مجازی خود در اینستاگرام این نامه دروغین را منتشر کرد و به صراحت به سخنان هاشمی که در مستند از روابط گل و بلبل با شهید آوینی سخن گفته بود و اظهار کرده بود که همه امکانات در اختیار او و گروه روایت فتح قرار گرفته است، واکنش نشان داد.
ماجرای این نامه دروغین و آن رسوایی بعدها چند باری با جزئیات منتشر شد و این قسمت از مجموعه «آقا مرتضی» یک بار دیگر آن را یادآوری کرد.
ادعای خانواده آوینی مبنی بر تحریف او
در یکی دیگر از قسمتهای مستند «آقامرتضی»، ماجرای حج خونین سال ۶۶ (کشتار حجاج در شهر مکه توسط نیروهای عربستان) مطرح میشود و شهید آوینی از عربستان سعودی با توصیفاتی همچون «اشقی الاشقیاء» و «یزیدتر از یزیدیان» یاد میکند.
این مستند همچنین به موضوع تصویب قطعنامه ۵۹۸ و واکنش سیدمرتضی پس از شنیدن آن، از سوی دوستانش میپردازد.
اما یکی از جنجالهای مستند «آقامرتضی»، موضوع علاقه غزاله علیزاده (نویسندهای که در سال ۷۵ خودکشی کرد) به «کامران آوینی» در دوره دانشجویی (دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران) است و از قول هم دانشگاهی آوینی چنین بیان میشود که او «زنگریز» بود و گوینده متن هم تصریح میکند که آوینی از این «خان» به سلامت عبور کرد.
به نظر میرسد این روایت و برخی دیگر از روایتها، موجب اعتراض خانواده شهید آوینی شده است، چنانچه دخترش کوثر در این باره نوشت: چیزهایی که دارد پخش میشود، روایت «بدون سانسور» زندگی پدرم نیست، بلکه روایتی است تحریفشده…»
پیش از او هم مادرش «مریم امینی» گفته بود: در تکههایی که دیدم، کاریکاتوری از دوران جوانی شهید آوینی ارائه شده که شاید برای دختر دبیرستانیهای چند دهه پیش جذاب باشد، مملو از روایتهای جعلی و مبتذل مخصوص رسانههای زرد. او در اظهارنظری عجیب، سازمان هنری رسانهای اوج تهیهکننده این مستند را «تهیهکننده فیلمفارسی شهید آوینی» نامید!
بیرغبتی همسر آوینی به مصاحبه
مهدی مطهر تهیهکننده مستند در پاسخ به این اتهام گفته: ما تمام تلاشمان را کردیم که فیلمی جامع درباره همه جوانب شهید آوینی از ابعاد شخصیتی گرفته تا زیست اجتماعی و هنریشان ارائه دهیم. او همچنین توضیح داده که کارگردان ما در ایام ساخت مستند به سراغ خانم امینی رفت ولی ایشان روی خوش به او نشان نداد.
اما اعتراض تندتر را حسین معززینیا مستندساز و داماد شهید آوینی داشت که در نامهای به رییس سازمان صدا و سیما، استفاده از راشهای پخشنشده مستندش با عنوان «روایت راوی» را دزدی دانسته است.
سیدعباس سیدابراهیمی، کارگردان مستند آقامرتضی در توضیح این اتفاق گفت: مستند «روایت راوی» متعلق به دهه ۸۰ است. آقای معززینیا در آن زمان کارمند روایت فتح بوده و این موسسه تصمیم میگیرد کاری درباره شهید آوینی بسازد و سرمایهگذاری میکند. در نهایت آقای معززینیا به عنوان کارگردان، با پول این مؤسسه که دولتی است مجموعه مستند «روایت راوی» را میسازد. در این بین مالکیت راشها با چه کسی است؟ طبیعتاً متعلق به تهیهکننده یعنی روایت فتح است.
محمدعلی شعبانی دیگر مستندسازی بود که ادعای سرقت راشهایش را مطرح کرد اما بعدتر در «کلابهاوس» اذعان کرد از راشهای استفاهنشده او در مستند آقامرتضی استفاده نشده است. ضمن اینکه به گفته تهیهکننده مستند، مستند ساختهشده توسط شعبانی به سفارش خانه مستند و متعلق به آنجا است و طبق قرارداد، شعبانی نسبت به آن حقی ندارد. همچنین تصاویر آرشیوی مستند آقای معززینیا با هماهنگی و دستور مدیر وقت موسسه روایت فتح آقای اصغر بختیاری در اختیار تیم سازنده اثر قرار گرفته و مجوز لازم از این طریق اخذ شده است.
خانه مستند همچنین در بیانیهای خطاب به مخالفان نوشت: ما قریب به ۳۰ سال است روایت انحصاری شما از شهید آوینی را دیده و خواندهایم. خواهش میکنیم فقط چند شب صبر کنید و اجازه بدهید مخاطبان روایتی جامع و بدون سانسور از ایشان را ببینند. بعد شما دوباره تا سالها فرصت دارید تا همان روایت دلخواهتان را برای مخاطبان بسازید!
آقا مرتضی - هشت قسمت
سیدعباس سیدابراهیمی
' 52
1399
فارسی
بالای 13 سال
مستند «آقا مرتضی»، روایتی متفاوت و بدون سانسور از زندگی شهید اهلقلم سید مرتضی آوینی است.
...
تهیه کننده : مهدی مطهر
تهیه شده : سازمان هنری رسانهای اوج
https://ammaryar.ir/product/agh-morteza-1/
https://ammaryar.ir/product/agh-morteza-2/
https://ammaryar.ir/product/agh-morteza-3/
https://ammaryar.ir/product/agh-morteza-4/
https://ammaryar.ir/product/agh-morteza-5/
https://ammaryar.ir/product/agh-morteza-6/
https://ammaryar.ir/product/agh-morteza-7/
https://ammaryar.ir/product/agh-morteza-8/
#مستند
#عماریار
@anarstory
دو قسمتش رو قبلا دیده بودم. امشب از قسمت سوم تا هشتمش را در پرده ای از اشک دیدم.
آدم باشید. بروید ببینید.
رد خون.mp3
6.61M
🎧بشنوید/داستان صوتی "رد خون"✨
📖بریده داستان:
"-واااای... ببین دارن میدون دنبالش... واااای...
این را متین با صدای دورگهاش میگوید و بیشتر از قبل روی لبه پنجره خم میشود. پتو را روی خودم میکشم و غر میزنم: ببند اون لامصبو. سوز میاد.
متین بدون این که چشم از کوچه بردارد، با یک دست به من اشاره میکند که: داداش یه دقه بیا... بیا ببین چه خبره... واااای..."
✍️به قلم: فاطمه شکیبا
🎙گویندگان:
آقای میرمهدی(راوی)
آقای سپهر(متین)
🌱کاری از درختان سخنگوی باغ انار.🌱
تقدیم به روح بلند آرمان عزیز...✨
#لبیک_یا_خامنه_ای #آرمان_دهه_هشتادی_ها #فاطمیه
@ANARSTORY
💠 #توبه
🔹 قرآن کریم:
ای بندگان من که بر خود ستم و اسراف کرده اید از رحمت خداوند ناامید نشوید که خدا همه گناهان را می آمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.
📗 زمر/53
✍🏼 راه سیرو سلوک و اصلاح نفس حتی برای گناهکاران هم مسدود نیست، چون خدا #توبه پذیر و مهربان است.
#احادیث_روزانه
pay.eitaa.com/v/p/
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸معنای کار فرهنگی🔸
کار فرهنگی یعنی #احیای_احساس_مسئولیت نه دادنِ آموزشهای جدید. #آموزشهای_جدید، کار فرهنگی #نیست. باسواد شدن، کار فرهنگی نیست. میشود از راه هنر، احساس مسئولیت را احیاء کرد.
شعری که همین آقای حمید سبزواری در مورد فلسطین سروده؛ یعنی «همپای جلودار»، محتوایش احیای احساس مسئولیت است. یعنی کسی که این سرود را با تأمل و با آرامش توجه کند، دلش میخواهد اسلحه به دوش بگیرد و برود به کمک فلسطینیها! این احساس مسئولیت است. بچهها وقتی برای جبهه ثبتنام میکردند، دانششان به آنها فرمان نمیداد، سوادشان به آنها فرمان نمیداد، فرهنگشان به آنها فرمان میداد.
فرهنگ یعنی احساس مسئولیت. احساس مسئولیت میگفت برو جبهه. احساس مسئولیت به یک جامعه میگوید #مقاومت_کن، ایستادگی کن.
@haerishirazi
@ANARSTORY
#اعدام_نکنید = #با_حیوانات_مهربان_باشید 🙄
بدون شرح. والا. با این نوناشون.
میانبُری برای رسیدن.mp3
8.7M
🏴 #تلنگری_فاطمیه ۴
مقام حضرت زهرا سلاماللهعلیها،
مقام تدبیرِ عالَم در عرش است...
♨️تو هم میتونی در کنار حضرت زهرا (س) در همان جایگاه و مقام قرار بگیری؛
تنها با یک شرط بسیار مهم!
#استاد_شجاعی
#استاد_میرباقری
@Ostad_Shojae
میانبُری برای رسیدن.mp3
8.7M
🏴 #تلنگری_فاطمیه ۴
مقام حضرت زهرا سلاماللهعلیها،
مقام تدبیرِ عالَم در عرش است...
♨️تو هم میتونی در کنار حضرت زهرا (س) در همان جایگاه و مقام قرار بگیری؛
تنها با یک شرط بسیار مهم!
#استاد_شجاعی
#استاد_میرباقری
@Ostad_Shojae
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر ازتون فیلم گرفتند شما هم ازشون فیلم بگیرید.
#یک_فنجان_نقد
✍ نقد و بررسی رمان «از کدام سو، نوشته نرجس شکوریان فرد» توسط همه ناربانوییها با مدیریت بانو ایرجی
جمعه شبها ساعت ۲۲
در ناربانو
منتظر حضور به موقعِ شما عزیزان هستیم😊
#نقد
#نقد6
#رمان
#از_کدام_سو
#ناربانو
چهارمین #فراخوان_ملی_داستان_آب
(برای نویسندگان فارسی زبانِ جهان) 1401 - 1402
نشانی درگاههای مخصوص ثبتنام، ارسال آثار، اطلاع از اخبار، برخورداری از برنامهها و تولیدات دبیرخانه:
بخش فراخوان ادبی "آب" سایت http://www.esrw.ir و همچنین
ایتا: @dastanab
سروش: https://splus.ir/dastanab
روبیکا: https://rubika.ir/dastanabrobika
تلگرام: https://t.me/AB_Awards 🌱 دبیرخانه چهارمین #فراخوان_ملی_داستان_آب 🪴#برای_آب_بنویسیم
آئیننامهی چهارمین #فراخوان_ملی_داستان_آب
(برای نویسندگان فارسی زبانِ جهان) 1401 - 1402
«روابط عمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران با همکاری شرکت آب منطقهای اصفهان، نویسندگان و انجمنهای ادبی» برگزار مینمایند.
بخشهای فراخوان:
1- داستان کوتاه با محوریت #آب (بزرگسالان برای بزرگسالان)
2- داستان کوتاه کودک و نوجوان با محوریت #آب (بزرگسالان برای کودکان و نوجوانان)
3- داستان کوتاهِ نویسندگان کودک و نوجوان با محوریت #آب (نویسندگان از هشت تا 17 سال)
4- ناداستان با محوریت #آب (زندگینگاره، خاطره، سفرنامه و ...) (بزرگسالان برای بزرگسالان)
5- جُستار و مقاله علمیروایی با محوریت #آب (روایتی که دانشِ مخاطب را بالا ببرد.)
محور محتوايي فراخوان: در کلیهی آثار، "آب" بايد نقشي محوري داشته باشد. وضعیت #منابعآب، نقش #آب در زندگی و اقلیم مردمان، ادوار، وقايع و اماکن تاريخي، رويدادهاي فرهنگي هنري، ورزشي، نمادهاي شهري و اماکن منحصر به فرد و سبک زیستِ مرتبط با آب. وابستگی قومیتها به یکدیگر با محوریت #آب، عواقب تفرقه افکنی قومی و منطقهای، عواقب اضافه برداشتها و تعرض به حقوق همگانی.
جوایز: «40 میلیون تومان جایزهی نقدی»
شرایط مسابقه: الف: هر شرکتکننده میتواند بدون محدودیت، هر تعداد داستان، روایت و جُستار که دربرگیرندهی مضامین و اهداف محتوائی فراخوان باشد ارسال نماید.
ب: این فراخوان محدودیتی برای داستانهایی که پیش از این کسب رتبه کرده باشند ندارد. تنها محدودیتِ این فراخوان ممنوعیتِ ارسال آثاری است که در کتابی چاپ شده باشند و یا به هر نحوی مشمولِ حقوق ناشر باشند.
ج: اطلاعات نویسنده در ابتدای فایل وُرد هر اثــر، درج شود: نام و نامخانوادگی و کدملی صاحب اثر. نشانی (استان، شهر، روستا) شمارهی تماس ثابت با كد شهرستان، شمارهی تماس همراه.
گاه شمار فراخوان: مهلت ارسال آثار از تاریخ انتشار فراخوان تا آخرین روزِ اردیبهشت 1402 / معرفی آثار راه یافته به بخش داوری نهایی آخرین روزِ خرداد 1402 / اختتامیه فراخوان و معرفی آثار برتر تابستان 1402
نشانی درگاههای مخصوص ثبتنام، ارسال آثار، اطلاع از اخبار، برخورداری از برنامهها و تولیدات دبیرخانه:
بخش فراخوان ادبی "آب" در سایت http://www.esrw.ir و همچنین از طریق
ایتا: @dastanab
سروش: https://splus.ir/dastanab
روبیکا: https://rubika.ir/dastanabrobika
تلگرام: https://t.me/AB_Awards
نکتهها:
- ارسال اثر به معنای اجازهی نویسنده به دبیرخانه، برای چاپ آثار برگزیده در کتاب برگزیدگان است.
- تشخیص و تقسیم جوایز و رتبهبندی با هیات داوران نهایی است.
نشانی «دبیرخانه ی فراخوان ملی داستانی آب» : اصفهان، خیابان مشتاق سوم، بعد از پل شهرستان، مقابل ساختمان استانداری، امور منابع آب اصفهان، گنجینه آب کدپستی 8158183317 تماس 09910940393 (4 تا 8 عصر) 🌱 دبیرخانه چهارمین #فراخوان_ملی_داستان_آب🪴#برای_آب_بنویسیم
چهل میلیون جایزه نقدی...اصفهان هم هست🤔. آفرین بر اصفهان. چهل میلیون از یک جشنواره در اصفهان از نظر برکت داشتن معادل یک جایزه صد میلیونی کشوری است.🙄. درود بر اصفهان. اصفهان گهرمان.🍎
لطفا پویشِ حذفِ BBC ، ایراناینترنشال ، رادیو فردا و سایرِ زبالهها و قطعِ ارتباطِ ایشان از پهنای باندِ وطن را در فارسِمن امضا کنید تا مثل PressTV که در اروپا فیلتر شده، این شبکههای حامیِ تروریسم و تجزیهطلبی هم در ایرانِ ما فیلتر شوند.
این پیام را برای آشنایان، بستگان، دوستان خود ارسال کنید.
https://www.farsnews.ir/my/c/175350
🇮🇷 مسافر ۱:۲۰
اَُِلَُِلَُِهَُِمَُِ َُِعَُِجَُِلَُِ َُِلَُِوَُِلَُِیَُِکَُِ َُِاَُِلَُِفَُِرَُِجَُ
@mosafere_yeko_bist
@ANARSTORY
مروری بر چهارصد سال جنایات بریتانیای کبیر + عکس - مشرق نیوز
https://www.mashreghnews.ir/news/178465/%D9%85%D8%B1%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%B5%D8%AF-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%AC%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A8%DB%8C%D8%B1-%D8%B9%DA%A9%D8%B3
کشتار جلیانوالا باغ - ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
https://fa.m.wikipedia.org/wiki/%DA%A9%D8%B4%D8%AA%D8%A7%D8%B1_%D8%AC%D9%84%DB%8C%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%A7_%D8%A8%D8%A7%D8%BA
گیرم که چند تا رگه رنگی را با کمک چند تا عمله همفکر خودتان پاک کردید. خونهایی که در این چند صد سال در جای جای کره خاکی رو زمین ریختهاید را چطور پاک میکنید؟ مثلا کشتار آمریستار.
#اسماعیل_واقفی
#کشتار_آمریستار
#سفارت_انگلیس
پ.ن
کشتار جلیانوالا باغ (به انگلیسی: Jallianwala Bagh massacre) که در زبان انگلیسی به "کشتار امریستار" (Amritsar massacre) معروف است[۱] در تاریخ ۱۳ آوریل ۱۹۱۹، و در پی سرپیچی مردم شهر امریتسار ایالت پنجاب در شمال غربی هند از قانون منع تجمع راج بریتانیا اتفاق افتاد. این واقعه یکی از خونینترین وقایع دوران استعمار امپراتوری بریتانیا بر شبهقاره هند بود.
@ANARSTORY