هدایت شده از رساله امام خامنهای
#ازدواجهای_پیامبر
💢 چرا پیامبر اسلام در ۶۰ سالگی با #عایشه دختری باکره آن هم در #هفت سالگی #ازدواج میکند؟
#شبهات_وهابیت
💢چطور در #نماز تیر از پای علی(ع) کشیدند و او متوجه نشد،
اما او وسط نماز به فقیر #انگشتر بخشید و حواسش بود!؟
#شبهات_بهاییت_آتئیسم
💢کتاب تاریخ طبری جلد دوم صفحه ۲۳۴:
حمله #اعراب به ایران و کشتار مردم طبرستان(گرگان فعلی) توسط #حسن و #حسین بدستور پدرشان صورت گرفت و آنها در این #جنایت مشارکت داشتند؟
همه پاسخها در #کانال اندیشه تشیع
👇👇🔰👇👇
✅کانال اندیشه تشیع در ایتا:
🇮🇷 https://eitaa.com/kalamema
✅کانال اندیشه تشیع در سروش:
🇮🇷 https://Sapp.ir/kalamema 🇮🇷
#عضویت_فراموش_نشود🙏
هدایت شده از رساله امام خامنهای
‼️تزریق آمپول و سرم برای روزه دار
🔷س 80: نظر شریف جنابعالی درباره تزریق آمپول و سایر تزریقات نسبت به روزهداران در ماه مبارک رمضان، چیست؟
✅ج: احتیاط واجب آن است که روزه دار از آمپولهای مقوّی یا مغذّی و هر آمپولی که در رگ تزریق می شود و نیز انواع سرم ها خودداری کند، لکن آمپولهای دارویی که در عضله تزریق می شود و نیز آمپولهایی که برای بی حسّ کردن به کار می رود، مانعی ندارد.
🆔 @resale_ahkam
هدایت شده از بانک پاورپوینت رایگان
پاورپوینت 43💠
#اخلاقی
موضوع: بیایید مثل شیطان بشویم!
*کیفیت عالی،14اسلاید
@bankpowerpoint
👇👇👇
هدایت شده از بانک پاورپوینت رایگان
بياييد مثل شيطان شويم(1).ppt
1.52M
❇️پاورپوینت بیایید مثل شیطان بشویم!
📚کانال بانک پاورپوینت👇
@bankpowerpoint
✳️برای دوستان خودفورواردکنید.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
هدایت شده از بانک پاورپوینت رایگان
پاورپوینت 44💠
#احکام #محارم
موضوع: آموزش محرم،نامحرم ویژه پسران
*کیفیت عالی،12اسلاید
@bankpowerpoint
👇👇👇
هدایت شده از بانک پاورپوینت رایگان
محارم پسر.ppsx
2.35M
📚کانال بانک پاورپوینت👇
@bankpowerpoint
✳️برای دوستان خودفورواردکنید.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
هدایت شده از بانک پاورپوینت رایگان
پاورپوینت 45💠
#احکام #محارم
موضوع: آموزش محرم،نامحرم ویژه دختران
*کیفیت عالی،12اسلاید
@bankpowerpoint
👇👇👇
هدایت شده از بانک پاورپوینت رایگان
محارم دختر.ppsx
2.18M
📚کانال بانک پاورپوینت👇
@bankpowerpoint
✳️برای دوستان خودفورواردکنید.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
هدایت شده از بانک پاورپوینت رایگان
نوع فایل: 💠pdf
#قرآنی
موضوع: جزء سوم قرآن کریم
*برای دانلود پاورپوینت جزء سوم وسخنرانی امروز به کانال سروش مراجعه کنید.به علت حجم بالا بارگزاری نشد.
@bankpowerpoint
👇👇👇
هدایت شده از بانک پاورپوینت رایگان
جزء سوم.pdf
1.33M
❇️ فایل پی دی اف جزء سوم قرآن کریم
📚کانال بانک پاورپوینت👇
@bankpowerpoint
✳️برای دوستان خودفورواردکنید.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
هدایت شده از جدال احسن
#با_سند_2030_تا_تمدنی_زنازاده
دانلود کیفیتHD این کلیپ از آپارات👇👇
http://www.aparat.com/v/JZe6c
کاری از کانال جدال احسن با سخنرانی روشنگر دکتر حسن عباسی
🔸🔷جدال احسن🔷🔸
@jdale_ahsan
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
ما تربیت نشدیم !
#تربیت ما بیش از این نبوده است که به بزرگترها احترام بگذاریم، کلمات زشت نگوییم، پیش دیگران پای خود را دراز نکنیم، حرفشنو باشیم، صبحها به همه سلام کنیم، دست و روی خود را با صابون بشوییم، لباس تمیز بپوشیم و… اما سادهترین و ضروریترین مسائل زندگی را به ما یاد ندادند.
کجا به ما آموختند که چگونه نفس بکشیم، چگونه اضطراب را از خود دور کنیم، موفقیت چیست، ازدواج برای حل چه مشکلی است، در مواجهه با مخالف چگونه رفتار کنیم…؟
در کودکی به ما آموختند که چموش نباشیم، اما پرسشگری و آزاداندیشی و شیوههای #نقد را به ما نیاموختند. داگلاس سیسیل نورث، اقتصاددان آمریکایی و برندۀ جایزۀ نوبل اقتصاد در سال ۱۹۹۳میگوید: «اگر میخواهید بدانید کشوری توسعه مییابد یا نه، سراغ صنایع و کارخانههای آن کشور نروید. اینها را بهراحتی میتوان خرید یا دزدید یا کپی کرد. میتوان نفت فروخت و همۀ اینها را وارد کرد. برای اینکه بتوانید آیندۀ کشوری را پیشبینی کنید، بروید در دبستانها؛ ببینید آنجا چگونه بچهها را آموزش میدهند. مهم نیست چه چیزی آموزش میدهند؛ ببینید چگونه آموزش میدهند. اگر کودکانشان را پرسشگر، خلاق، صبور، نظمپذیر، خطرپذیر، اهل گفتگو و تعامل و برخوردار از روحیۀ مشارکت جمعی و همکاری گروهی تربیت میکنند، مطمئن باشید که آن کشور در چند قدمی توسعۀ پایدار و گسترده است.»
از «نفس کشیدن» تا «سفر کردن» تا «مهرورزی» به آموزش نیاز دارد. بخشی از سلامت روحی و جسمی ما در گرو «تنفس صحیح» است. آیا باید در جوانی یا میانسالی یا حتی پیری، گذرمان به یوگا بیفتد تا بفهمیم تنفس انواعی دارد و شکل صحیح آن چگونه است و چقدر مهم است؟! به ما حتی نگاه کردن را نیاموختند. هیچ چیز به اندازۀ «نگاه» نیاز به آموزش و تربیت ندارد. کسی که بلد است چطور ببیند، در دنیایی دیگر زندگی میکند؛ دنیایی که بویی از آن به مشام بینندگان ناشی نرسیده است.
هزار کیلومتر، از شهری به شهری دیگر میرویم و وقتی به خانه برمیگردیم، چند خط نمیتوانیم دربارۀ آنچه دیدهایم بنویسیم. چرا؟ چون در واقع «ندیدهایم». همه چیز از جلو چشم ما گذشته است؛ مانند نسیمی که بر آهن وزیده است. اگر حرف مولوی درست باشد که «فرع دید آمد عمل بیهیچ شکر پس نباشد مردم الا مردمک»، باید بپذیریم که آدمیت ما به اندازۀ مهارت ما در «نگاه» است.
اگر در خانه یا مدرسه، یاد گرفته بودیم که چطور نگاه کنیم، چطور بشنویم و چطور بیندیشیم، انسانی دیگر بودیم. انسانی که نمیتواند از چشم و گوش و زبان خود درست استفاده کند، پا از غار بدویت بیرون نگذاشته است؛ اگرچه نقاشیهای غارنشینان نشان میدهد که آنان با «نگاه» بیگانه نبودند.
من پدرانی را میشناسم که در آتش محبت فرزندانشان میسوزند و برای رفاه و آسایش آنان سر از پا نمیشناسند، اما تا دهۀ هفتاد یا هشتاد عمرشان ندانستند که فرزندانشان بیش از خانه و ماشین، به آغوش گرم او نیاز دارند و او باید آنان را لمس میکرد و میبوسید و دست محبت بر سر و روی آنان میکشید. بسیارند پدرانی که نمیدانند اگر همۀ دنیا را برای دخترشان فراهم کنند، به اندازۀ یکبار در آغوش گرفتن او و بوسیدن روی او، به او آرامش و اعتماد به نفس نمیدهد.
در جامعهای که از در و دیوار آن، سخن از حق و باطل میبارد، کسی به ما یاد نداد که چگونه از حق خود دفاع کنیم یا چگونه حق را مراعات کنیم و مسئلۀ «حق و باطل» را به حقوق افراد گره نزنیم. عجایب را در آسمانها میجوییم، ولی یکبار به شاخۀ درختی که جلو خانۀ ما مظلومانه قد کشیده است، خیره نشدهایم. نگاه کردن، شنیدن، گفتن، نفس کشیدن، راه رفتن، خوابیدن، سفر کردن، بازی، تفریح، مهرورزی، عاشقی، و اعتراض، بیشتر از املا و انشا نیاز به معلم و آموزش دارند.
به كودكانمان مفاهيم زيبا و باشكوه زندگى را بياموزيم دوران شيرين كودكى تكرارناپذير است...
#یادداشت
#شنبه_های_تربیتی
مربی محور؛
یک تجربه متقاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
وظیفه ما در تربیت
🍁قال الصادقُ -عليه السلام:
🍁بادِروا اَحْداثَكُمْ بالحَديثِ قَبلَ اَنْ يَسْبِقَكُم إلَيْهِم ُ الْمُرجِئَةُ»
🌿امام صادق عليه السلام فرمودند: #احاديث اسلامي را به نوجوانان خود بياموزيد و در انجام اين وظيفه ي #تربيتي ،تسريع نماييد پيش از آنكه مخالفين گمراه ،بر شما پيشي گيرند و سخنان نادرست خويش را در ضمير پاك آنان جاي دهند و گمراهشان سازند.
«كافي جلد ٦ ،صفحه ٤٧»
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
انگیزه سازی(مربی محور).pdf
383K
#جزوه انگیزه سازی مذهبی و انقلابی
انگیزه، حالات درونی فرد است که موجب تداوم رفتار تا رسیدن به هدف میشود. انگیزه ارتباط مستقیم و مثبت با رشد تربیتی افراد دارد.
#انگیزه_سازی
مربےمحور
@morabi_masjed
هدایت شده از مرکز تخصصی نماز
🌷﷽؛
☄ تفاوت صحت نماز و قبولى نماز ☄
🍀 دو واژه براى بسيارى از مردم درست روشن نشده است و آن واژه صحت و قبولى است. صحت آنجا به كار مى رود كه عمل شرايط لازم را دارا باشد و واژه قبول در آن جا به كار مىرود كه از كمال آداب لازم برخوردار باشد. بنابراين آن جا كه واژه قبول نشدن یک عمل مطرح مى شود، نه اين است كه نبايد انجام داد و يا بعداً بايد آن عمل را قضا نمود.
🍀 مثلًا در روايت آمده است: كسى كه شراب بخورد نمازش تا چهل روز قبول نمىشود، بعضى از مردم از روايت فوق چنين برداشت كرده اند كه چهل روز اعمالشان باطل است، پس بهتر آن است كه در اين مدت نماز نخوانند، در حالى كه نمازشان در اين مدت از كمال لازم برخوردار نيست نه اين كه صحيح نيست.
🍀 به عبارت ديگر: صحت عمل غير از قبولى عمل است، چه بسا عملى صحيح است لكن مقبول نيست.
احكام دو دقيقه اى، ص: 76
#احکام_نماز
☄ مرکز تخصصی نماز ☄
@namazmt
هدایت شده از مرکز تخصصی نماز
🌷﷽؛
✨پیام خدا به بنده اش: آنگاه که در برابر من به نماز می ایستی، شتاب نکن✨
شتاب در نماز یعنی
🔹بی علاقگی به آن
🔹کم فایده دانستن آن
🔹عجله برای رسیدن به کار های مهم تر! و...
#پوستر_نماز
@namazmt
هدایت شده از مرکز تخصصی نماز
🌷﷽؛
💛 چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟ حجت الاسلام پناهیان 💛
🍃 شرط اينکه نماز آدم را ادب کند اين است که آدم بپذيردش. حال نداشتي بلند شو بايست محکم نمازت را بخوان، ديدي وضو را تند مي گيري بگو صبر کن، آرام وضو بگير. از اول با خودت لج کن. اين را مي گويند جهاد با نفس.
🍃 براي نماز، جهاد با نفس نمي کند و با خودش در نمي افتد، آن وقت مي گويد: خدا امام زمان ما را به ما برگردان. خب، آقا که بيايند که تو بايد بري جهاد! تو دو دقيقه وقت براي خدا، براي نماز نمي دهي، مي خواهي بروي پا رکاب حضرت جان بدهي براي خدا؟!
🍃 البته، اگر آدم آقا را ببيند اينقدر آدم مي شود که هم جان بدهد هم وقت براي نماز بگذارد؛ ولي تا من و تو وقت ندهيم براي نماز معلوم نيست آقايمان بيايند.
📚 (چکیده ای از کتاب منبر و محراب ؛ از صفحه 49 تا 96 )
#چگونه_یک_نماز_خوب_بخوانیم؟
❇️ مرکز تخصصی نماز ❇️
@namazmt
هدایت شده از مرکز تخصصی نماز
2.mp3
1.5M
🌷﷽؛
🌹 حجت الاسلام تراشیون؛ راه های ترغیب فرزندان به نماز قسمت ۲ 🌹
#شیوه_دعوت_به_نماز
💍 مرکز تخصصی نماز 💍
@namazmt
هدایت شده از مرکز تخصصی نماز
شیوه خواندن نماز شب به صورت آسان.mp3
332.5K
🌷﷽؛
🌹 شیوه خوندن نماز شب را یاد دهید؟🌹
🔹 پیشنهاد: در هفته های اول فقط نماز شفع «۲ رکعت مثل نماز صبح» و وَتر «یک رکعت، بدون قنوت» خوانده شود
#پرسمان_نماز
💍 مرکز تخصصی نماز 💍
@namazmt
#مناظرهـیوسفـوزلیخا
ابن عباس می گوید:: مَكَثَ يُوسُفُ ع فِي مَنْزِلِ الْمَلِكِ وَ زَلِيخَا ثَلَاثَ سِنِينَ ثُمَّ أَحَبَّتْهُ فَرَاوَدَتْهُ فَبَلَغَنَا وَ اللَّهُ أَعْلَمُ أَنَّهَا مَكَثَتْ سَبْعَ سِنِينَ عَلَى صَدْرِ قَدَمَيْهَا وَ هُوَ مُطْرِقٌ إِلَى الْأَرْضِ لَا يَرْفَعُ طَرْفَهُ إِلَيْهَا مَخَافَةً مِنْ رَبِّهِ؛
یوسف در منزل عزیز مصر و زلیخا سه سال زندگی می کرد تا اینکه زلیخا به او علاقه پیدا کرد و عاشق او شد،به خدا قسم به ما رسیده که هفت سال زلیخا خودش را در مقابل یوسف قرار می داد ولی یوسف به زمین نگاه می کرد و از ترس خدا نگاهش را به زلیخا آلوده نکرد.
فَقَالَتْ يَوْماً ارْفَعْ طَرْفَكَ وَ انْظُرْ إِلَيَّ قَالَ أَخْشَى الْعَمَى فِي بَصَرِي؛ روزی زلیخا به یوسف گفت:سرت را بالا بگیر و لااقل یک نگاه به من بینداز(خواهش و التماس برای گناه). یوسف گفت: می ترسم کور شوم! (اشاره به نزول بلا در هنگام گناه،اللهم اغفر لی الذنوب التی تنزل البلاء)
قَالَتْ مَا أَحْسَنَ عَيْنَيْكَ قَالَ هُمَا أَوَّلُ سَاقِطٍ عَلَى خَدِّي فِي قَبْرِي؛ زلیخا گفت: چه چشم های قشنگی داری(تحریک برای دعوت به گناه)
یوسف گفت: این دو چشم اولین عضوی است که در قبر از حلقه بیرون آمده و بر روی گونه هایم قرار می گیرد.(اشاره به زودگذر بودن گناه)
قَالَتْ مَا أَطْيَبَ رِيحَكَ قَالَ لَوْ سَمِعْتِ رَائِحَتِي بَعْدَ ثَلَاثٍ مِنْ مَوْتِي لَهَرَبْتِ مِنِّي؛ زلیخا گفت: چقدر خوشبویی!!(باز هم تحریک به گناه)
یوسف گفت:بعد از سه روز که مرا در قبر می گذارند،اگر مرا بو کنی،از بوی گندم فرار می کنی.
قَالَتْ لِمَ لَا تَقْرُبُ مِنِّي قَالَ أَرْجُو بِذَلِكِ الْقُرْبَ مِنْ رَبِّي؛ زلیخا گفت: چرا به من نزدیک نمی شوی؟!
یوسف گفت: امیدوارم به وسیله این کار به خدا نزدیک شوم.
قَالَتْ فَرْشِيَ الْحَرِيرُ فَقُمْ وَ اقْضِ حَاجَتِي قَالَ أَخْشَى أَنْ يَذْهَبَ مِنَ الْجَنَّةِ نَصِيبِي؛ زلیخا: فرش من جنسش از حریر است،بلند شو و حاجت مرا برآورده کن.
یوسف:می ترسم که بهره خودم را در بهشت از دست بدهم(اشاره به اینکه هیچ کس بیشتر از روزی خود بهره مند نمی شود)
قَالَتْ أُسَلِّمُكَ إِلَى الْمُعَذِّبِينَ قَالَ إِذاً يَكْفِيَنِي رَبِّي ؛زلیخا: تو را تسلیم جلادها می کنم(تا تو را کتک بزنند)
یوسف: در این هنگام خدا برای من کافی است (فقط بر خدا توکل می کنم).
. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج12، ص: 270.
https://eitaa.com/kanonequran
خیرمقدم خدمت عزیزانی که تازه به کانال ملحق شدند
کانون تفسیر و علوم قرآنی استاد سید احمد جعفری (زه) حوزه علمیه صالحیه کرمان
https://eitaa.com/kanonequran
#پیرامون_آیه_نفر_(_2_)
این معارف محصور در احکام نبوده و مشتمل بر عقائد و اخلاق و معارف مختلف دین نیز می¬شود. متفقه در دین باید همه¬ی این وسعت را دامنه کار خود بداند و وظیفه خود را به پاسخگویی در عرصه احکام محدود نپندارد. سهم اخلاقیات در میان آموزه¬های دینی بسیار زیاد بوده و تعیین اعتبار و درک درست این آموزه¬ها و جوابگویی به سؤالات و مشکلات اخلاقی نیازمند توجهی فقیهانه به معارف اخلاقی است تا همان گونه که فقه شیعه سال¬ها جوابگوی پرسش¬های موجود در عرصه احکام بوده در این عرصه نیز از حد موعظه و نصیحت فراتر رفته و پاسخگوی نیازهای اخلاقی فرد و جامعه باشد.
دومین هدفی که از این نفر و کوچ و یا از این آموزش و تفقه دنبال می¬شود انذار است. انذار را در لغت تخویف بالقول یعنی ترساندن با کلام و سخن معنا کرده¬اند . انذار دادن آگاهی¬هایی به مخاطب است که در او دغدغه و نگرانی ایجاد کند. لفظ بشارت عکس این معنا را افاده کرده و از دادن آگاهی¬هایی حکایت دارد که موجب سرور مخاطب را فراهم می¬آورد. انبیاء با ارائه بینات یعنی بیانات روشن و روشنگر آدمی را با حقیقت و جایگاه خود و هستی و هستی¬آفرین آشنا کرده و این درک تازه، انسانی را که در چرخه¬ی بسته¬ای در حال حرکت است دچار تشویش و نگرانی می¬کند.
غایت و هدف از انذار زمینه¬سازی برای رسیدن به حذر است. حذر آمادگی و دغدغه حفظ و صیانت از خویش است. برخورد با رسولان خدا و قرار گرفتن در نور هدایت ایشان موجب می¬شود که انسان با وضعیت متفاوتی خود را روبرو ببیند که ترس¬ها و نگرانی¬هایی را در او به وجود می¬آورد. این ترس و دغدغه محرکی درونی را در خود فرد پدید می¬آورد و او را به محضر رسول و شنیدن پیام او و عمل به کلامش می¬کشاند.
تفقه زمینه¬ی چنین انذاری است و آگاهی¬های لازم برای انذار و رساندن به حذر در تفقه فراهم می-شود. روشن است که صرف تفقه در احکام و بیان آن¬ها ترسی و دغدغه¬ای را در مخاطب نمی¬سازد و اصلاً صرف آموختن معارف دینی چنین توانی را در مخاطب به بار نمی¬آورد. این مباحث کلامی و اخلاقی هستند که احساس مخاطب را متأثر کرده و در او دغدغه¬ می¬آفرینند. تأثیر سخن بر دل دیگران نیازمند برخاستن سخن از دل است که گفته¬اند نفس افسرده دل در مخاطب کی اثر کند .
حوزه¬های علمیه در حقیقت در پاسخ به ندای آیه نفر بنا شده و گسترش یافته¬اند و آنچه این آیه به ما گوشزد می¬کند لزوم تأمل و تحقیق و رسیدن به درک عمیق از همه¬ی گستره¬ی دین است نه محدود ماندن به حوزه¬ی احکام آن هم در زمینه¬هایی که چند قرن پیش مورد ابتلاء بوده¬اند و باز از ما انذار را طلب می-کند و این انذار نمی¬تواند از پشتوانه¬ی آموزش احکام سیراب شود و حرکتی در مخاطب فراهم کرده و انتقال معارف دینی به نوباوه¬ها و مرزهای و قلمروهای نو را ممکن کند.
#پیرامون_آیه_نفر(1)
فقه در لغت به معنای فهم است ولی هر فهمی فقه نیست و به فهمی فقه گفته می¬¬شود که بر اساس تأمل به دست آمده . به همین جهت فهمی که با شنیدن سخنی یا خواندن کلامی حاصل می¬شود فقه نیست، فقه دریافت و درکی است که با تأمل و فکر به دست می¬آید، در نتیجه از فهم عادی عمیق¬تر و درک فرد نسبت به موضوع دقیق¬تر است. فهم، دقت و تأمل سه عنصر مفهومی این لفظ را تشکیل می-دهند .
لفظ فقه عمدتاً برای شاخه¬ای خاص از علوم اسلامی به کار می¬رود که در آن تلاش می¬شود تا با استفاده از قرآن و روایات دستورات و رهنمودهای شرع در زمینه¬های مختلف به دست آید. اما بهره¬گیری از این لفظ خاص برای عرصه تحقیق و تأمل در مفاد آیات و روایات برخاسته از سخنی است که قرآن در خصوص تأمل و تحقیق در معارف دینی در سوره توبه بیان کرده است:
وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ
و مومنین اینگونه نیستند که همگی کوچ کنند و بروند پس چگونه است که از هر فرقه و مجموعه¬ای دسته¬ای کوچ نمی¬کنند تا در دین تفقه کنند و قوم خویش را انذار کنند آن هنگام که به سویشان باز گشتند باشد که ایشان برحذر شوند.
در تعبیر زیبای ما کان المومنون لینفروا از اسلوبی استفاده شده که نفی شأنیت از آن دریافته می¬شود؛ یعنی مومنین این گونه نبوده¬اند که همگی کوچ کرده و بروند. این رها کردن و بی¬توجهی به نیاز به آموختن دین و آموزش آن به دیگران با آن ایمان و اعتقاد سازگار نیست . پس از این بیان و با تفریع و نتیجه¬گیری از این سخن، همگان توبیخ می¬شوند که چرا از هر مجموعه و فرقه¬ای دسته¬ای کوچ نکرده و این بار را بر دوش نمی¬گیرند.
این توبیخ که در قالب پرسش و استفهام بیان شده ما را به نکات بسیاری توجه می¬دهد که در این آموختن و آموزش دادن و در ایجاد خط انتقال معارف دینی نقشی اساسی دارند که تأمل در آنها و مقایسه با عملکرد ما در این زمینه می¬تواند در جذب، پذیرش، ایجاد ارتباط و تربیت، آموزش معارف دینی و زمینه¬سازی¬های لازم برای کار تبلیغی و همچنین اهداف تبلیغ و چگونگی آن رهنمودهایی بسیار اساسی برای ما به ارمغان بیاورد.
این نفر و کوچ باید همه¬ی مجموعه¬ها و گروه¬های متفاوت اجتماعی یا به اصطلاح فرقه¬ها را در بر بگیرد؛ زیرا باید کسی از جنس اینان به سراغشان رفته و با استفاده از زمینه¬های مشترک زبانی و فرهنگی و اجتماعی به سادگی با آنان ارتباط برقرار کرده و از دین برایشان بگوید. مشکلات تجربه¬ی اعزام مبلغین غیر بومی و توفیق متفاوت مبلغین بومی بر دست¬اندرکاران امر تبلیغ پوشیده نیست و همین تجربه¬ها دقت و عمق کلام وحی را نشانمان می¬دهد.
این کوچ¬کنندگان باید طائفه¬ای باشند کسانی که وجوه مشترکی میان آنان ایشان را گرد هم آورد و گرد محوری واحد طوف و حرکت داشته باشند. این کوچ جمعی هم اقامت در فضای غربت را سهل¬تر کرده و هم زمینه¬های تشکل بعدی به هنگام بازگشت را فراهم می¬کند.
این کوچ با دو هدف صورت می¬پذیرد؛ اول تفقه در دین و دوم انذار اقوام به هنگام بازگشت دانش-آموختگان.
تفقه افزون بر معنای فهم، تأمل و دقت به اقتضای قالب و صیغه¬ی خود نوعی تکلف و تلاش برای تلبس را در خود دارد. تفقه تلاشی است برای بر خود بستن و در خود فراهم آوردن فقه. تفقه کوشش برای رسیدن به این توانمندی است که با تأمل و تفکر از دریافت¬های ساده و آگاهی¬های بسیط به عمق و فهمی دست یافته و از سطح به عمق و ریشه¬ها و ارتباطات ناگفته رسید.
در تعبیر قرآنی تفقه با صیغه مضارع همراه شده که معنای استمرار را نیز افاده می¬کند؛ زیرا آنچه آموزش¬دیده¬ها را تهدید می¬کند از دست رفتن همه¬ی آموزش¬ها با انقطاع فعالیت فراگیر و محصل است. حتی اگر در آموزش به مهارت آموزی توجه شود و به جای تکیه بر حافظه بر پیدایش توانمندی تأکید گردد باز مشکل انقطاع و از دست رفتن همه¬ی میوه¬های آموزش باقی است و استمرار این تفقه یکی از اهدافی است که در این آموزش¬ها باید مورد عنایت قرار بگیرد.
اما تفقه در چه موضوعی باید صورت پذیرد. دین موضوعی است که آیه برای تفقه مشخص کرده است. عنوان دین مسلماً در برگیرنده¬ی همه¬ی آموزه¬هایی است که به توسط وحی در اختیار ما قرار گرفته است.