هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
انگیزه سازی(مربی محور).pdf
383K
#جزوه انگیزه سازی مذهبی و انقلابی
انگیزه، حالات درونی فرد است که موجب تداوم رفتار تا رسیدن به هدف میشود. انگیزه ارتباط مستقیم و مثبت با رشد تربیتی افراد دارد.
#انگیزه_سازی
مربےمحور
@morabi_masjed
هدایت شده از مرکز تخصصی نماز
🌷﷽؛
☄ تفاوت صحت نماز و قبولى نماز ☄
🍀 دو واژه براى بسيارى از مردم درست روشن نشده است و آن واژه صحت و قبولى است. صحت آنجا به كار مى رود كه عمل شرايط لازم را دارا باشد و واژه قبول در آن جا به كار مىرود كه از كمال آداب لازم برخوردار باشد. بنابراين آن جا كه واژه قبول نشدن یک عمل مطرح مى شود، نه اين است كه نبايد انجام داد و يا بعداً بايد آن عمل را قضا نمود.
🍀 مثلًا در روايت آمده است: كسى كه شراب بخورد نمازش تا چهل روز قبول نمىشود، بعضى از مردم از روايت فوق چنين برداشت كرده اند كه چهل روز اعمالشان باطل است، پس بهتر آن است كه در اين مدت نماز نخوانند، در حالى كه نمازشان در اين مدت از كمال لازم برخوردار نيست نه اين كه صحيح نيست.
🍀 به عبارت ديگر: صحت عمل غير از قبولى عمل است، چه بسا عملى صحيح است لكن مقبول نيست.
احكام دو دقيقه اى، ص: 76
#احکام_نماز
☄ مرکز تخصصی نماز ☄
@namazmt
هدایت شده از مرکز تخصصی نماز
🌷﷽؛
✨پیام خدا به بنده اش: آنگاه که در برابر من به نماز می ایستی، شتاب نکن✨
شتاب در نماز یعنی
🔹بی علاقگی به آن
🔹کم فایده دانستن آن
🔹عجله برای رسیدن به کار های مهم تر! و...
#پوستر_نماز
@namazmt
هدایت شده از مرکز تخصصی نماز
🌷﷽؛
💛 چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟ حجت الاسلام پناهیان 💛
🍃 شرط اينکه نماز آدم را ادب کند اين است که آدم بپذيردش. حال نداشتي بلند شو بايست محکم نمازت را بخوان، ديدي وضو را تند مي گيري بگو صبر کن، آرام وضو بگير. از اول با خودت لج کن. اين را مي گويند جهاد با نفس.
🍃 براي نماز، جهاد با نفس نمي کند و با خودش در نمي افتد، آن وقت مي گويد: خدا امام زمان ما را به ما برگردان. خب، آقا که بيايند که تو بايد بري جهاد! تو دو دقيقه وقت براي خدا، براي نماز نمي دهي، مي خواهي بروي پا رکاب حضرت جان بدهي براي خدا؟!
🍃 البته، اگر آدم آقا را ببيند اينقدر آدم مي شود که هم جان بدهد هم وقت براي نماز بگذارد؛ ولي تا من و تو وقت ندهيم براي نماز معلوم نيست آقايمان بيايند.
📚 (چکیده ای از کتاب منبر و محراب ؛ از صفحه 49 تا 96 )
#چگونه_یک_نماز_خوب_بخوانیم؟
❇️ مرکز تخصصی نماز ❇️
@namazmt
هدایت شده از مرکز تخصصی نماز
2.mp3
1.5M
🌷﷽؛
🌹 حجت الاسلام تراشیون؛ راه های ترغیب فرزندان به نماز قسمت ۲ 🌹
#شیوه_دعوت_به_نماز
💍 مرکز تخصصی نماز 💍
@namazmt
هدایت شده از مرکز تخصصی نماز
شیوه خواندن نماز شب به صورت آسان.mp3
332.5K
🌷﷽؛
🌹 شیوه خوندن نماز شب را یاد دهید؟🌹
🔹 پیشنهاد: در هفته های اول فقط نماز شفع «۲ رکعت مثل نماز صبح» و وَتر «یک رکعت، بدون قنوت» خوانده شود
#پرسمان_نماز
💍 مرکز تخصصی نماز 💍
@namazmt
#مناظرهـیوسفـوزلیخا
ابن عباس می گوید:: مَكَثَ يُوسُفُ ع فِي مَنْزِلِ الْمَلِكِ وَ زَلِيخَا ثَلَاثَ سِنِينَ ثُمَّ أَحَبَّتْهُ فَرَاوَدَتْهُ فَبَلَغَنَا وَ اللَّهُ أَعْلَمُ أَنَّهَا مَكَثَتْ سَبْعَ سِنِينَ عَلَى صَدْرِ قَدَمَيْهَا وَ هُوَ مُطْرِقٌ إِلَى الْأَرْضِ لَا يَرْفَعُ طَرْفَهُ إِلَيْهَا مَخَافَةً مِنْ رَبِّهِ؛
یوسف در منزل عزیز مصر و زلیخا سه سال زندگی می کرد تا اینکه زلیخا به او علاقه پیدا کرد و عاشق او شد،به خدا قسم به ما رسیده که هفت سال زلیخا خودش را در مقابل یوسف قرار می داد ولی یوسف به زمین نگاه می کرد و از ترس خدا نگاهش را به زلیخا آلوده نکرد.
فَقَالَتْ يَوْماً ارْفَعْ طَرْفَكَ وَ انْظُرْ إِلَيَّ قَالَ أَخْشَى الْعَمَى فِي بَصَرِي؛ روزی زلیخا به یوسف گفت:سرت را بالا بگیر و لااقل یک نگاه به من بینداز(خواهش و التماس برای گناه). یوسف گفت: می ترسم کور شوم! (اشاره به نزول بلا در هنگام گناه،اللهم اغفر لی الذنوب التی تنزل البلاء)
قَالَتْ مَا أَحْسَنَ عَيْنَيْكَ قَالَ هُمَا أَوَّلُ سَاقِطٍ عَلَى خَدِّي فِي قَبْرِي؛ زلیخا گفت: چه چشم های قشنگی داری(تحریک برای دعوت به گناه)
یوسف گفت: این دو چشم اولین عضوی است که در قبر از حلقه بیرون آمده و بر روی گونه هایم قرار می گیرد.(اشاره به زودگذر بودن گناه)
قَالَتْ مَا أَطْيَبَ رِيحَكَ قَالَ لَوْ سَمِعْتِ رَائِحَتِي بَعْدَ ثَلَاثٍ مِنْ مَوْتِي لَهَرَبْتِ مِنِّي؛ زلیخا گفت: چقدر خوشبویی!!(باز هم تحریک به گناه)
یوسف گفت:بعد از سه روز که مرا در قبر می گذارند،اگر مرا بو کنی،از بوی گندم فرار می کنی.
قَالَتْ لِمَ لَا تَقْرُبُ مِنِّي قَالَ أَرْجُو بِذَلِكِ الْقُرْبَ مِنْ رَبِّي؛ زلیخا گفت: چرا به من نزدیک نمی شوی؟!
یوسف گفت: امیدوارم به وسیله این کار به خدا نزدیک شوم.
قَالَتْ فَرْشِيَ الْحَرِيرُ فَقُمْ وَ اقْضِ حَاجَتِي قَالَ أَخْشَى أَنْ يَذْهَبَ مِنَ الْجَنَّةِ نَصِيبِي؛ زلیخا: فرش من جنسش از حریر است،بلند شو و حاجت مرا برآورده کن.
یوسف:می ترسم که بهره خودم را در بهشت از دست بدهم(اشاره به اینکه هیچ کس بیشتر از روزی خود بهره مند نمی شود)
قَالَتْ أُسَلِّمُكَ إِلَى الْمُعَذِّبِينَ قَالَ إِذاً يَكْفِيَنِي رَبِّي ؛زلیخا: تو را تسلیم جلادها می کنم(تا تو را کتک بزنند)
یوسف: در این هنگام خدا برای من کافی است (فقط بر خدا توکل می کنم).
. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج12، ص: 270.
https://eitaa.com/kanonequran
خیرمقدم خدمت عزیزانی که تازه به کانال ملحق شدند
کانون تفسیر و علوم قرآنی استاد سید احمد جعفری (زه) حوزه علمیه صالحیه کرمان
https://eitaa.com/kanonequran
#پیرامون_آیه_نفر_(_2_)
این معارف محصور در احکام نبوده و مشتمل بر عقائد و اخلاق و معارف مختلف دین نیز می¬شود. متفقه در دین باید همه¬ی این وسعت را دامنه کار خود بداند و وظیفه خود را به پاسخگویی در عرصه احکام محدود نپندارد. سهم اخلاقیات در میان آموزه¬های دینی بسیار زیاد بوده و تعیین اعتبار و درک درست این آموزه¬ها و جوابگویی به سؤالات و مشکلات اخلاقی نیازمند توجهی فقیهانه به معارف اخلاقی است تا همان گونه که فقه شیعه سال¬ها جوابگوی پرسش¬های موجود در عرصه احکام بوده در این عرصه نیز از حد موعظه و نصیحت فراتر رفته و پاسخگوی نیازهای اخلاقی فرد و جامعه باشد.
دومین هدفی که از این نفر و کوچ و یا از این آموزش و تفقه دنبال می¬شود انذار است. انذار را در لغت تخویف بالقول یعنی ترساندن با کلام و سخن معنا کرده¬اند . انذار دادن آگاهی¬هایی به مخاطب است که در او دغدغه و نگرانی ایجاد کند. لفظ بشارت عکس این معنا را افاده کرده و از دادن آگاهی¬هایی حکایت دارد که موجب سرور مخاطب را فراهم می¬آورد. انبیاء با ارائه بینات یعنی بیانات روشن و روشنگر آدمی را با حقیقت و جایگاه خود و هستی و هستی¬آفرین آشنا کرده و این درک تازه، انسانی را که در چرخه¬ی بسته¬ای در حال حرکت است دچار تشویش و نگرانی می¬کند.
غایت و هدف از انذار زمینه¬سازی برای رسیدن به حذر است. حذر آمادگی و دغدغه حفظ و صیانت از خویش است. برخورد با رسولان خدا و قرار گرفتن در نور هدایت ایشان موجب می¬شود که انسان با وضعیت متفاوتی خود را روبرو ببیند که ترس¬ها و نگرانی¬هایی را در او به وجود می¬آورد. این ترس و دغدغه محرکی درونی را در خود فرد پدید می¬آورد و او را به محضر رسول و شنیدن پیام او و عمل به کلامش می¬کشاند.
تفقه زمینه¬ی چنین انذاری است و آگاهی¬های لازم برای انذار و رساندن به حذر در تفقه فراهم می-شود. روشن است که صرف تفقه در احکام و بیان آن¬ها ترسی و دغدغه¬ای را در مخاطب نمی¬سازد و اصلاً صرف آموختن معارف دینی چنین توانی را در مخاطب به بار نمی¬آورد. این مباحث کلامی و اخلاقی هستند که احساس مخاطب را متأثر کرده و در او دغدغه¬ می¬آفرینند. تأثیر سخن بر دل دیگران نیازمند برخاستن سخن از دل است که گفته¬اند نفس افسرده دل در مخاطب کی اثر کند .
حوزه¬های علمیه در حقیقت در پاسخ به ندای آیه نفر بنا شده و گسترش یافته¬اند و آنچه این آیه به ما گوشزد می¬کند لزوم تأمل و تحقیق و رسیدن به درک عمیق از همه¬ی گستره¬ی دین است نه محدود ماندن به حوزه¬ی احکام آن هم در زمینه¬هایی که چند قرن پیش مورد ابتلاء بوده¬اند و باز از ما انذار را طلب می-کند و این انذار نمی¬تواند از پشتوانه¬ی آموزش احکام سیراب شود و حرکتی در مخاطب فراهم کرده و انتقال معارف دینی به نوباوه¬ها و مرزهای و قلمروهای نو را ممکن کند.
#پیرامون_آیه_نفر(1)
فقه در لغت به معنای فهم است ولی هر فهمی فقه نیست و به فهمی فقه گفته می¬¬شود که بر اساس تأمل به دست آمده . به همین جهت فهمی که با شنیدن سخنی یا خواندن کلامی حاصل می¬شود فقه نیست، فقه دریافت و درکی است که با تأمل و فکر به دست می¬آید، در نتیجه از فهم عادی عمیق¬تر و درک فرد نسبت به موضوع دقیق¬تر است. فهم، دقت و تأمل سه عنصر مفهومی این لفظ را تشکیل می-دهند .
لفظ فقه عمدتاً برای شاخه¬ای خاص از علوم اسلامی به کار می¬رود که در آن تلاش می¬شود تا با استفاده از قرآن و روایات دستورات و رهنمودهای شرع در زمینه¬های مختلف به دست آید. اما بهره¬گیری از این لفظ خاص برای عرصه تحقیق و تأمل در مفاد آیات و روایات برخاسته از سخنی است که قرآن در خصوص تأمل و تحقیق در معارف دینی در سوره توبه بیان کرده است:
وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ
و مومنین اینگونه نیستند که همگی کوچ کنند و بروند پس چگونه است که از هر فرقه و مجموعه¬ای دسته¬ای کوچ نمی¬کنند تا در دین تفقه کنند و قوم خویش را انذار کنند آن هنگام که به سویشان باز گشتند باشد که ایشان برحذر شوند.
در تعبیر زیبای ما کان المومنون لینفروا از اسلوبی استفاده شده که نفی شأنیت از آن دریافته می¬شود؛ یعنی مومنین این گونه نبوده¬اند که همگی کوچ کرده و بروند. این رها کردن و بی¬توجهی به نیاز به آموختن دین و آموزش آن به دیگران با آن ایمان و اعتقاد سازگار نیست . پس از این بیان و با تفریع و نتیجه¬گیری از این سخن، همگان توبیخ می¬شوند که چرا از هر مجموعه و فرقه¬ای دسته¬ای کوچ نکرده و این بار را بر دوش نمی¬گیرند.
این توبیخ که در قالب پرسش و استفهام بیان شده ما را به نکات بسیاری توجه می¬دهد که در این آموختن و آموزش دادن و در ایجاد خط انتقال معارف دینی نقشی اساسی دارند که تأمل در آنها و مقایسه با عملکرد ما در این زمینه می¬تواند در جذب، پذیرش، ایجاد ارتباط و تربیت، آموزش معارف دینی و زمینه¬سازی¬های لازم برای کار تبلیغی و همچنین اهداف تبلیغ و چگونگی آن رهنمودهایی بسیار اساسی برای ما به ارمغان بیاورد.
این نفر و کوچ باید همه¬ی مجموعه¬ها و گروه¬های متفاوت اجتماعی یا به اصطلاح فرقه¬ها را در بر بگیرد؛ زیرا باید کسی از جنس اینان به سراغشان رفته و با استفاده از زمینه¬های مشترک زبانی و فرهنگی و اجتماعی به سادگی با آنان ارتباط برقرار کرده و از دین برایشان بگوید. مشکلات تجربه¬ی اعزام مبلغین غیر بومی و توفیق متفاوت مبلغین بومی بر دست¬اندرکاران امر تبلیغ پوشیده نیست و همین تجربه¬ها دقت و عمق کلام وحی را نشانمان می¬دهد.
این کوچ¬کنندگان باید طائفه¬ای باشند کسانی که وجوه مشترکی میان آنان ایشان را گرد هم آورد و گرد محوری واحد طوف و حرکت داشته باشند. این کوچ جمعی هم اقامت در فضای غربت را سهل¬تر کرده و هم زمینه¬های تشکل بعدی به هنگام بازگشت را فراهم می¬کند.
این کوچ با دو هدف صورت می¬پذیرد؛ اول تفقه در دین و دوم انذار اقوام به هنگام بازگشت دانش-آموختگان.
تفقه افزون بر معنای فهم، تأمل و دقت به اقتضای قالب و صیغه¬ی خود نوعی تکلف و تلاش برای تلبس را در خود دارد. تفقه تلاشی است برای بر خود بستن و در خود فراهم آوردن فقه. تفقه کوشش برای رسیدن به این توانمندی است که با تأمل و تفکر از دریافت¬های ساده و آگاهی¬های بسیط به عمق و فهمی دست یافته و از سطح به عمق و ریشه¬ها و ارتباطات ناگفته رسید.
در تعبیر قرآنی تفقه با صیغه مضارع همراه شده که معنای استمرار را نیز افاده می¬کند؛ زیرا آنچه آموزش¬دیده¬ها را تهدید می¬کند از دست رفتن همه¬ی آموزش¬ها با انقطاع فعالیت فراگیر و محصل است. حتی اگر در آموزش به مهارت آموزی توجه شود و به جای تکیه بر حافظه بر پیدایش توانمندی تأکید گردد باز مشکل انقطاع و از دست رفتن همه¬ی میوه¬های آموزش باقی است و استمرار این تفقه یکی از اهدافی است که در این آموزش¬ها باید مورد عنایت قرار بگیرد.
اما تفقه در چه موضوعی باید صورت پذیرد. دین موضوعی است که آیه برای تفقه مشخص کرده است. عنوان دین مسلماً در برگیرنده¬ی همه¬ی آموزه¬هایی است که به توسط وحی در اختیار ما قرار گرفته است.
هدایت شده از طب💉ایرا🔮
✨✨✨✨✨✨🌙🌙🌙🌙🌙🌙
✅ تغذیه در ماه مبارک رمضان
تغذیه در طول ماه رمضان از اهمیت زیادی برخوردار است و نوع تغذیه در ماه رمضان با سایر ماه ها متفاوت است می خواهیم بهترین روش های تغذیه ای در روزه داری را از زبان طب سنتی بیاموزیم
برنامه غذايی ما در ماه مبارک رمضان نبايد نسبت به قبل خيلی تغيير کند و در صورت امکان بايد ساده باشد. همچنين بايد طوری تنظيم شود که بر روی وزن طبيعی تأثير زيادی نداشته باشد.
معمولاً در ماه رمضان به دلیل کم شدن و جابه جایی وعدههای غذایی باعث میشود که عامه مردم در وعدههای غذایی خود تغییرات عمدهای را ایجاد نمایند.
برنامه غذايی ما در ماه مبارک رمضان نبايد نسبت به قبل خيلي تغيير کند و در صورت امکان بايد ساده باشد. همچنين بايد طوری تنظيم شود که بر روی وزن طبيعی تأثير زيادی نداشته باشد.
7 نکته غذایی که باید در ماه رمضان رعایت شود
در ماه مبارک رمضان توصیه میشود برای حفظ سلامت بدن به نکات زیر توجه و عمل کنید :
1- قبل از شروع ماه رمضان با گرفتن روزههای مستحبی يا قضا، بدن خود را برای يک ماه روزه داری، كم كم آماده نماييد یا این که نزديك ماه رمضان صبحانه را كامل ميل كنيد ولی ناهار نخوريد يا ناهار را خيلی سبك ميل نماييد.
2- با توجه به اين كه معده انسان در طی خواب، فعاليت ندارد ولی روده در طی خواب به فعاليت خود ادامه مي دهد بنابراين هيچ گاه با شكم پر نبايد خوابيد، چرا كه اين امر باعث فساد غذا در معده و عدم هضم صحيح می گردد. اين مسأله در خوردن افطار و سحری بايد مورد توجه قرار بگيرد لذا حداقل یک ساعت بعد از سحری نخوابید.
3- اگر آب و نمک و روغن سفره ما سالم باشد اصلی ترین موارد رعایت شده است.
روغن: همین بس که بدانید فرق روغن خوب و بد این است که روغن خوب هرگز با حرارت دادن حالت چسبندگی به خود نمی گیرد و روی کاشی و گاز آشپزخانه نمی چسبد.
روغنهای خوب و سالم عبارتند از :
🔺روغن کنجد
🔺روغن زیتون
🔺روغن محلی ( روغن دنبه ،روغن گاو ، روغن گوسفندی )
نمک: نوعی از آن مورد تائید است که بصورت طبیعی در طبیعت یافت می شود.
4- دیابتی ها می توانند روزه بگیرند و بسیار مفید است ولی کسانی که کلیه هایشان مشکل دارد بسته به نوع آن باید با پزشک خود مشورت کنند.
5- در ماه رمضانی که با گرمای طاقت فرسا روبرو باشیم رعایت این امور اجبار است:
⛔️عدم پرخوری در سحر
⛔️عدم مصرف مواد غذایی خیلی شیرین، تند و شور
⛔️استفاده از مواد غذایی با طبع خیلی سرد
6- هرگز مواد خوراکی پخته شده را همراه خام مصرف نکنید وسعی کنید دور از افطار تا قبل سحر، از مواد خام و میوه ها و تنقلات مفید بهره مند شوید.
با توجه به ساعات طولانی گرسنگی در روز، بايد غذاهايی را مصرف کنيم که به کندی و دير هضم می شوند مثل غذاها حاوي فيبر زياد. غذاهای ديرهضم معمولاً 8 ساعت در دستگاه گوارش می مانند، در حاليکه غذاهای زود هضم فقط 3 تا 4 ساعت در معده باقی می مانند و فرد خيلی زود احساس گرسنگی خواهد کرد.
انواع غذاها
غذاهای دیر هضم
غذاهای دیر هضم عبارتند از: حبوبات و غلات مثل جو، گندم، جو دوسر، لوبیا، عدس، آرد، غلات برنج با پوست و غیره (که کربوهیدراتها نامیده می شوند).
غذاهای سریع الهضم
غذاهای سریع الهضم عبارتند از: غذاهایی که حاوی قند، آرد سفید و غیره هستند (که به این گروه کربوهیدراتهای تصفیه شده گفته می شود).
غذاهای فیبردار
غذاهای حاوی فیبر عبارتند از: غذاهای حاوی سبوس، گندم سبوس دار، غلات و حبوبات، سبزیها مانند لوبیای سبز، نخود، ذرت، برگ چغندر، میوه های با پوست، میوه خشک شده مثل برگه زردآلو، انجیر، آلو خشک، بادام و غیره.
از این غذاها بپرهیزید
غذاهای سرخ کردنی و چرب.غذاهای حاوی قند زیاد.خوردن غذای زیاد بخصوص هنگام سحر.از خوردن چای در هنگام سحر بپرهیزید زیرا به دلیل ادرار آور بودن چای نمکهای معدنی مورد نیاز بدن در طول روز و همچنین آب بدن را دفع میکند.
از غذاهای مفید در ماه رمضان
حلیم یک منبع عالی پروتئین بوده و از غذاهائی است که دیر هضم می شود.
خرما یک منبع عالی قند، فیبر، کربوهیدرات، پتاسیم و منیزیم می باشد.
مغز بادام غنی از پروتئین و فیبر بوده و حداقل چربی را دارا می باشد .
برای رفع عطش مصرف خاکشیر با آب و عسل و چند قطره لیموترش بسیار مفید است.
التماس دعا 🙏🙏
@tebira