eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.6هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
ما هم همنوا شویم با راهپیمایی مجازی روز قدس 🔰 @Adyanuniv🔰
🌙 دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم 🔸 اللهمّ غَشّنی بالرّحْمَةِ وارْزُقْنی فیهِ التّوفیقِ والعِصْمَةِ وطَهّرْ قلْبی من غَیاهِبِ التُّهْمَةِ یا رحیماً بِعبادِهِ المؤمِنین. 🔸 خدایا بپوشان مرا در این ماه با مهر و رحمتت و روزیم كن در آن توفیق و خوددارى و پاك كن دلم را از تیرگیها و گرفتگى‌هاى تهمت. اى مهربان به بندگان با ایمان خود. 🔰 @Adyanuniv 🔰
🔶 هر عیدی که می آید غم جدیدی بر است 🔶 عنْ أَبِي جَعْفَرٍ الإِمَامِ البَاقِرُ صَلَوَاتُ اللهِ عَلَيْه قَالَ: مَا مِنْ عِیدٍ لِلْمُسْلِمِینَ أَضْحًی وَ لَا فِطْرٍ، إِلَّا وَ هُوَ یَتَجَدَّدُ فِیهِ لآِلِ مُحَمَّدٍ [عَلَيْهِمُ السَّلَام] حُزْنٌ؛ قُلْتُ: فَلِمَ؟ قَالَ:لِأَنَّهُمْ یَرَوْنَ حَقَّهُمْ فِي یَدِ غَیْرِهِم. علیه السلام فرمودند: هیچ عیدی برای مسلمین نمی‌آید ، چه و چه ، مگر آن که برای علیهم‌السلام و اندوه تجدید می شود. راوی می گوید: عرض داشتم برای چه؟ امام فرمودند: چون می بینیم که حقمان در دست دیگری است… 📚 كافي (ط - الإسلامية) ج۴ ص۱۷۰ ؛ علل الشرایع ج۲ باب۱۲۶ ح۱ 🔰 @Adyanuniv 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لحظه زیبای بازگشایی درهای حرم امام رضا (ع) و اشتیاق زائران برای زیارت 🔰 @Adyanuniv🔰
🏴 فرارسیدن سالروز رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت (رحمت الله علیه) تسلیت باد. 🔰 @Adyanuniv🔰
حافظ از دست مده دولت این کشتی نوح ور نه طوفان حوادث ببرد بنیادت 🌸🌺🌸🌺🌸🌺 آغاز سی و دومین سال ولایت و زعامت ولی امر مسلمین جهان، نائب المهدی، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای عزیز بر همه شما مبارک باد🌷🌷 🔰 @Adyanuniv🔰
🔶 و ۱ 🔶 👈🏻 نخستين کسي که صحابه ؛ آن‌هم شهداء را رسم کرد، و بعد از خود به يادگار گذاشت، بود که دستور داد قبور شهدای را بشکافند. پيروان دستور او را عملي کردند و در هنگام نبش قبر سلام الله عليها کلنگ به پاي آن حضرت اصابت کرد و خون جاري شد... 🔸 محمد بن سعد در الطبقات الکبري مي‌نويسد: أَخْبَرَنَا شِهَابُ بْنُ عَبَّادٍ الْعَبْدِيُّ، قَالَ: أَخْبَرَنَا عَبْدُ الْجَبَّارِ بْنُ وَرْدٍ، عَنِ الزُّبَيْرِ، عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ، قَالَ: " لَمَّا أَرَادَ مُعَاوِيَةُ أَنْ يُجْرِيَ عَيْنَهُ الَّتِي بِأُحُدٍ كَتَبُوا إِلَيْهِ: إِنَّا لا نَسْتَطِيعُ أَنْ نُجْرِيَهَا إِلا عَلَى قُبُورِ الشُّهَدَاءِ "، قَالَ: " فَكَتَبَ: انْبُشُوهُمْ "، قَالَ: " فَرَأَيْتُهُمْ يُحْمَلُونَ عَلَى أَعْنَاقِ الرِّجَالِ كَأَنَّهُمْ قَوْمٌ نِيَامٌ، وَأَصَابَتِ الْمِسْحَاةُ طَرَفَ رِجْلِ حَمْزَةَ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ فَانْبَعَثَتْ دَمًا " گويد: هنگامي که معاويه قصد کرد تا نهر خود را که در احد قرار داشت، جاري کند، عاملانش به او نامه نوشتند: اين کار ممکن نيست؛ مگر اين که آن را از روي قبور شهدا جاري کنيم. معاويه در جواب نوشت: قبور را نبش کنيد (بشکافيد). راوي گويد: ديدم مردم از سر و کول هم ديگر بالا مي‌رفتند (تا براي نبش قبر سبقت بگيرند) انگار که مردم در خواب بودند. در هنگام نبش قبر ، کلنگي به پاي حضرت حمزه سلام الله عليه اصابت کرد و خون از آن جاري شد. 📚 الطبقات الكبرى ج۳ ص۷ المؤلف: أبو عبد الله محمد بن سعد بن منيع الهاشمي بالولاء، البصري، البغدادي المعروف بابن سعد (المتوفى: ۲۳۰هـق)، تحقيق: محمد عبد القادر عطا، الناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة الأولى، ۱٤۱۰ هـ - ۱۹۹۰ م، عدد الأجزاء۸ 🔸 ابن جوزي نيز در كتاب «المنتظم في تاريخ الملوك والأمم»، روايت را با همان سند نقل كرده است: أَخْبَرَنَا أَبُوبكر بن أبي طاهر، قال: أخبرنا الجوهري، أَخْبَرَنَا ابْنُ حَيَّوَيْهِ، أَخْبَرَنَا ابْنُ مَعْرُوفٍ، أَخْبَرَنَا الحسين بْن الفهم، حَدَّثَنَا محمد بْن سعد، أَخْبَرَنَا شِهَابُ بْنُ عَبَّادٍ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الْجَبَّارِ بْنُ وَرْدٍ، عَنِ الزُّبَيْرِ، عَنْ جَابِرٍ، قَالَ: لَمَّا أَرَادَ مُعَاوِيَةُ أَنْ يُجْرِيَ عَيْنَهُ الَّتِي بِأُحُدٍ كَتَبُوا إِلَيْهِ: إِنَّا لا نَسْتَطِيعُ أَنْ نُجْرِيَهَا إِلا عَلَى قُبُورِ الشُّهَدَاءِ، فَكَتَبَ: انْبِشُوهُمْ، فَقَالَ: فَرَأَيْتُهُمْ يُحْمَلُونَ عَلَى أَعْنَاقِ الرِّجَالِ كَأَنَّهُمْ قَوْمٌ نِيَامٌ، وَأَصَابَتِ الْمِسْحَاةُ طَرَفَ رِجْلِ حَمْزَة، فَانْبَعَثَتْ دَمًا 👈🏻 در نقل ديگر ابن جوزي در كتاب فوق و كتاب «صفة الصفوة»، معاويه به كارگزارش در دستور داد که نهري را به سوي احد جاري کنند. وقتي عاملش گفت که جريان نهر تنها از طريق قبور شهداء امکان پذير است، و از راه ديگر ممكن نيست، بازهم معاويه دستورش را تکرار کرد و گفت آن را اجرا کند: أَخْبَرَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ مُحَمَّدٍ، قال: أخبرنا عبد العزيز بن علي، قال: أَخْبَرَنَا الْمُخْلِصُ، قَالَ: أَخْبَرَنَا الْبَغَوِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الأَعْلَى بْنُ حَمَّادٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الْجَبَّارِ بْنُ الْوَرْدِ، قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا الزُّبَيْرِ يَقُولُ: سَمِعْتُ جَابِرَ/ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ يَقُولُ: كَتَبَ مُعَاوِيَةُ إِلَى عَامِلِهِ بِالْمَدِينَةِ أَنْ يُجْرِيَ عَيْنًا إِلَى أُحُدٍ، فَكَتَبَ إِلَيْهِ عَامِلُهُ: إِنَّهَا لا تَجْرِي إِلا عَلَى قُبُورِ الشُّهَدَاءِ، قَالَ: فَكَتَبَ إِلَيْهِ أَنْ أَنْفِذْهَا، قَالَ: فَسَمِعْتُ جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهَ يَقُولُ: فَرَأَيْتُهُمْ يَخْرُجُونَ عَلَى رِقَابِ الرِّجَالِ كَأَنَّهُمْ رِجَالٌ نُوَّمٌ حَتَّى أَصَابَتِ الْمِسْحَاةُ قَدَمَ حَمْزَةَ فَانْبَعَثَ دَمًا 📚 المنتظم في تاريخ الملوك والأمم ج۳ ص ۱۸۳، المؤلف: ابن الجوزي الحنبلي، جمال الدين ابوالفرج عبدالرحمن بن علي بن محمد (متوفاى ۵۹۷ هـ)، ناشر: دار صادر - بيروت، الطبعة: الأولى، ۱۳۵۸ 🔰 @Adyanuniv🔰
و دستور ۱ 🔸 محمد بن سعد در الطبقات الکبري مي‌نويسد: أَخْبَرَنَا شِهَابُ بْنُ عَبَّادٍ الْعَبْدِيُّ، قَالَ: أَخْبَرَنَا عَبْدُ الْجَبَّارِ بْنُ وَرْدٍ، عَنِ الزُّبَيْرِ، عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ، قَالَ: " لَمَّا أَرَادَ مُعَاوِيَةُ أَنْ يُجْرِيَ عَيْنَهُ الَّتِي بِأُحُدٍ كَتَبُوا إِلَيْهِ: إِنَّا لا نَسْتَطِيعُ أَنْ نُجْرِيَهَا إِلا عَلَى قُبُورِ الشُّهَدَاءِ "، قَالَ: " فَكَتَبَ: انْبُشُوهُمْ "، قَالَ: " فَرَأَيْتُهُمْ يُحْمَلُونَ عَلَى أَعْنَاقِ الرِّجَالِ كَأَنَّهُمْ قَوْمٌ نِيَامٌ، وَأَصَابَتِ الْمِسْحَاةُ طَرَفَ رِجْلِ حَمْزَةَ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ فَانْبَعَثَتْ دَمًا " ... دستورنبش قبور را داد که هنگام شکافتن قبور کلنگی به پای سلام الله عليه اصابت کرد و خون جاری شد. 📚 الطبقات الكبرى ج۳ ص۷ 🔰 @Adyanuniv🔰
🔶 و ۲ 🔶 🔸 ابن جوزي در كتاب «صفة الصفوة» می‌آورد: وعنه قال كتب معاوية إلى عامله بالمدينة أن يجري عينا إلى أحد فكتب إليه عامله أنها لا تجري إلا على قبور الشهداء قال فكتب إليه أن أنفذها قال فسمعت جابر بن عبد الله يقول فرأيتهم يخرجون على رقاب الرجال كأنهم رجال نوم حتى أصابت المسحاة قدم حمزة فانبعث دما. ترديدي نيست که هدف معاويه از اين کار تنها و تنها به خاطر او از حضرت حمزه سلام الله عليها بوده ؛ به حدي که شعله‌هاي اين کينه بعد از سالها و حتي بعد از آن حضرت نيز خاموش نشده است. 📚 صفة الصفوة ج۱ ص۳۷۷، المؤلف: ابن الجوزي الحنبلي، عبد الرحمن بن علي بن محمد أبوالفرج (متوفاي ۵۹۷ هـ)، تحقيق: محمود فاخوري - د. محمد رواس قلعه جي، دار النشر : دار المعرفة - بيروت، الطبعة: الثانية ۱۳۹۹ - ۱۹۷۹ 🔸 ، پيشواي وهابيت نيز به اين حقيقت تلخ اعتراف كرده و اين دستور ننگين معاويه را با افتخار تمام نقل كرده است، می‌نویسد: وهذه العيون التى تسمى عيون حمزة إنما أحدثها معاوية فى خلافته وأمر الناس بنقل الشهداء من موضعها فصاروا ينبشونهم وهم رطاب لم ينتنوا حتى أصابت المسحاة رجل أحدهم فانبعثت دما. اين نهرهارا كه «نهرهاي حمزه» ناميده مي شد، معاويه در زمان خلافتش احداث كرد و به مردم دستور داد تا اجساد شهدا را از مسير نهر انتقال دهند. مردم به دستور او نبش قبر نمودند در حالي كه تر و تازه بودند و مثل آنهايي نبودند كه از ميان رفته باشند، تا اين كه در هنگام نبش، كلنگ به پاي يكي از شهدا برخورد كرد و خون از آن جوشيد. 📚 كتب ورسائل وفتاوي شيخ الإسلام ابن تيمية ج۲۱ ص۶۱، المؤلف: ابن تيميه الحراني الحنبلي، ابوالعباس أحمد عبد الحليم (متوفاى ۷۲۸هـق)، تحقيق: عبد الرحمن بن محمد بن قاسم العاصمي النجدي، ناشر: مكتبة ابن تيمية، الطبعة الثانية. 🔰 @Adyanuniv🔰
و دستور ۲ دستورنبش قبور را داد که هنگام شکافتن قبور کلنگی به پای سلام الله عليه اصابت کرد و خون جاری شد. 📚 المنتظم ج۳ ص۱۸۳ 🔰 @Adyanuniv🔰
السلف و السلفیون - نجم الدین طبسی.pdf
3.06M
📚 ✍🏻نویسنده : استاد نجم الدین 👈🏼 به زبان 👈🏼 این کتابچه که به زبان عربی تالیف شده بحثی است استدلالی درباره "سلفیون" و جایگاهشان در سنت نبوی، هم چنین بررسی در امامت کبری، و خلافت الهی که با روایات متعدد و استناد به برخی کتب تاریخی نوشته شده است. 🔰 @Adyanuniv🔰
👈🏻 ۱۵شوال سالروز غزوه و یادآور فراریان جنگ… 🔶 و فراریان… 🔶 علمای أهل تسنن با طرح نظریه معتقدند که تمامی اصحاب صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در گفتار و رفتار عادل بوده و از این طریق قصد دارند جریان را مشروعیت ببخشند. اما بر اساس شواهد تاریخی اشکالات فراوانی بر این نظریه وجود دارد؛ به عنوان نمونه یکی از گناهان کبیره‌ای که دامن بسیاری از صحابه به آن آلوده شده است، فرار از جنگ می‌باشد. در کتاب تفسیر خود چنین اعتراف می‌کند: از فراریان روز أحد، به همراه و دو نفر از انصار به نام‌های و بودند. آنها فرار کردند تا به مکان دوردستی رسیدند و پس از سه روز بازگشتند. 📚 تفسیر فخررازی ج۹ ص۵۲ 🔰 @Adyanuniv🔰
و دستور ۳ هدف از اين کار تنها و تنها به خاطر او حتی بعد از سلام الله عليها بوده است ... 📚 صفة الصفوة ج۱ ص۳۷۷ 🔰 @Adyanuniv🔰
و دستور ٤ بدستور مردم نبش قبر کرده که در این هنگام كلنگ به پای شهیدی برخورد و تازه جوشيد. 📚 مجموع فتاوی ج۲۱ ص۶۱ 🔰 @Adyanuniv🔰
✅ اسکندر و از بین رفتن اوستا 🔹 زمانی که در مورد کتاب اوستا بحث می شود، نام اسکندر و اعراب هم به ذهن متبادر می شود. زیرا امروزه باور بدون اندیشه این است که اسکندر مقدونی یکی از افرادی است که اوستا را از بین برده است! هرچند طبق تاریخ برخی از نسخه‌ها را در میان سایر اسناد حکومتی و مذهبی به آتش کشید. 🔸برای مثال یان ریپکا، در کتاب «تاریخ ادبیات ایران از دوران باستان تا قاجاریه‏» می‌گوید: «شاه ویشتاسپ به نگارش اوستا فرمان داد و مقرر داشت که نسخه اصلى را در خزانه شاهى و دو رونوشت آن را در بایگانى، که اصطلاحا «دژنوشت» نامیده مى‌‏شد، نگه‏دارى کنند. اسکندر کبیر، پس از پیروزى، دستور داد یکى از نسخه ‏ها را سوزانده دیگرى را به زبان یونانى ترجمه کنند.» نکته قابل ملاحظه که توجیه‌گران زرتشتی به آن توجه نداشتند این بود که اوستا فقط یک یا دو نسخه نبود بلکه نسخه‌های بیشتری هم به صورت تکه‌های پراکنده در نقاط گوناگون ایران زمین وجود داشت که البته بیشتر این نسخه‌ها در ارزشمندی، پایین تر از نسخه‌های خزانۀ شاهی بود. اما به هر روی، این نسخه‌ها مصداق اوستا بودند. 🔰 @Adyanuniv🔰
✅ اعراب و از بین رفتن اوستا 🔸 می گویند اعراب در حمله به ایران کتابخانه‌ها را به آتش کشیدند! در پاسخ می‌گوییم اعراب مگر می‌توانستند تا چه مقدار کتابخانه و کتاب آتش بزنند؟ 🔹 برتولد اشپولر در کتاب «تاریخ ایران در قرون نخستین اسلامى‏» می‌نویسد: «این‏طور به نظر مى‏‌رسد که تازه پس از تسلّط عرب‌ها، اوستا در دسترس عموم قرار گرفته و به نام کتاب مقدّسى آسمانى به مسلمانان ارائه گشته است. مسلمانان نیز این ادّعا را پذیرفتند و نوشته‏ هاى مجوسان بدین عنوان مورد احترام‏ واقع گشت. از ویرانى آتشکده‏‌ها به فرمان دولت و یا اقدامات دیگرى بر ضدّ مقدّسات زردشتى‏ و یا کتب دینى آنان‏ خیلى ‏به‏ ندرت شنیده مى‌شود، بلکه به عکس اوستا را از کتب مسلّم زردشتیان به حساب آوردند و موجود بودن آن را دلیل بر عقاید زردشتى گرفتند. با این وضع عقاید زردشت نیز جزء ادیانى درآمد که با آنها مى‏‌بایستى مدارا شود، و بدین ترتیب وظیفه سرکوبى آنان دیگر موردى نیافت، و حتى در سال ۸۴۰ میلادى (برابر با ۲۲۵ هجرى) اعضاى دون پایه حکومت که در سرزمین سغد، به زردشتیان تجاوز کرده بودند، از طرف دولت مورد بازخواست و مجازات واقع شدند.» 🔰 @Adyanuniv🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ تحریف اوستا 🔹 آرتور کریستین سن در کتاب «ایران در زمان ساسانیان‏» می‌گوید: «قراینى در دست داریم، که از روى آن می‌توان گفت شریعت زردشتى در قرن نخستین تسلط عرب تا حدى اصلاح شده و تغییر پیدا کرده است و زردشتیان خود مایل بوده‏ اند، که بعضى از افسانه‌‏ها و اساطیر عامى و بعضى از اعتقاداتى را که، در فصول اوستا ثبت شده بود، حذف‏ کنند.» 🔸همین طور می‌گوید: «شریعت زردشتى، که در زمان ساسانیان دین رسمى کشور محسوب می شد،مبتنى بر اصولى بود، که در پایان این عهد بکلى میان‏ تهى و بى ‏مغز شده بود. انحطاط قطعى و ناگزیر بود. هنگامى که غلبه اسلام دولت ساسانى را، که پشتیبان روحانیان بود، واژگون کرد، روحانیون دریافتند، که باید کوشش فوق العاده براى حفظ شریعت خود از انحلال تام بنمایند.» 🔰 @Adyanuniv🔰
✅ این‏طور به نظر مى‏‌رسد که تازه پس از تسلّط عرب‌ها، اوستا در دسترس عموم قرار گرفته و به نام کتاب مقدّسى آسمانى به مسلمانان ارائه گشته است. مسلمانان نیز این ادّعا را پذیرفتند و نوشته‏ هاى مجوسان بدین عنوان مورد احترام‏ واقع گشت. از ویرانى آتشکده‏‌ها به فرمان دولت و یا اقدامات دیگرى بر ضدّ مقدّسات زردشتى‏ و یا کتب دینى آنان‏ خیلى ‏به‏ ندرت شنیده مى‌شود، بلکه به عکس اوستا را از کتب مسلّم زردشتیان به حساب آوردند و موجود بودن آن را دلیل بر عقاید زردشتى گرفتند. با این وضع عقاید زردشت نیز جزء ادیانى درآمد که با آنها مى‏‌بایستى مدارا شود، و بدین ترتیب وظیفه سرکوبى آنان دیگر موردى نیافت، و حتى در سال ۸۴۰ میلادى (برابر با ۲۲۵ هجرى) اعضاى دون پایه حکومت که در سرزمین سغد، به زردشتیان تجاوز کرده بودند، از طرف دولت مورد بازخواست و مجازات واقع شدند. 🔰 @Adyanuniv🔰
IMG_20200610_233916_742.jpg
42.2K
🔰 در نظر اندیشمندان غربی: 🔻 هِر ِدر ( 1803 - 1744م) فیلسوف و منتقد آلمانی : باید تصریح کرد که مسیحِ موجود در انجیل های متی، مرقُس و لوقا با مسیحی که یوحنا در انجیل خود معرفی می کند به گونه ای سازش ناپذیر دارای اختلاف است. 📚(تاریخ تمدن ، ویل دورانت ،جلد 3 ،ص 652 ) 🔰 @adyanuniv 🔰
cross-backgrounds-unique-good-friday-cross-of-the-day-of-cross-backgrounds.jpg
654.5K
از نظر دانشمندان غربی: 🔰 می نویسد: مسیحیت در پنج قرن اول حیات خود با جذب عوامل فلسفی و مذهبی و یونانی و شرقی؛ به تطّور و پیشرفت خود ادامه داد و به همین ترتیب مخلوطی از معتقدات شرقی مخصوصا معتقدات مصری و ایرانی که در حوالی قرن اول میلادی در سرزمین های اروپایی انتشار یافته بود گردید. 🔻مردم تثلیث تازه ای را به نام پدر، پسر، روح القدس به جای تثلیث قدیمی " نروپی تر"، "ژنون " و " نرو" پذیرفتند. 📔(کتاب راه خدا شناسی ، ص 38 ) 🔰 @adyanuniv 🔰
IMG_20200521_024929_311.jpg
131.6K
🔰ویل دورانت« در این باره می گوید: «واضح است که میان یک انجیل با انجیل دیگر تناقضات فراوان وجود دارد، و در هر چهار انجیل، اطلاعات تاریخی مبهم، شباهت هاي سوءظن آمیز با افسانه های خدایان مشرکان، حوادث ساختگی برای اثبات تحقق یافتن پیشگویی های عهد قدیم و ... احتمالاً به منظـور مبنای تاریخی دادن به آیین یا مراسم بعدی کلیسا موجود است.» 📘( تاریخ تمدن ، ویل دورانت ،جلد 3 ،ص 655-656 ) 🔰 @adyanuniv 🔰