eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.6هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 تبشیر مسیحیت با انحراف عقاید 🔹پیش از انقلاب اسلامی آنقدر فعالیت‌های منحرفین در ایران قوی بود که حتی سفیر انگلستان در ایران درباره یکی از می‌گوید: چراغی که ابن مارتین-یکی از مبلغین مسیحی-درباره انحرافات در ایران روشن کرد هیچ گاه خاموش نخواهد شد. هدف اول این انحرافات نیز مسیحی کردن مردم ایران باتوجه به جمعیت کشور بود که گرچه به خواسته خود نرسیدند اما در بعد انحرافات، بسیار کار کردند. 🔻هدف اصلی مبلغین مسیحی رخنه در اقلیت‌های مردم به خصوص عشایر و کم کردن کمبود‌ها و از بین بردن نقصایص آن‌ها بود. آن‌ها به وضعیت معیشت اقلیت‌های قومی و نژادی و مسائل آموزشی و بهداشت وارد شدند و توانستند اهداف تبلیغی خود را تا حدی پیاده سازند. 🔘 اولین شهری را که مذهبی در ایران وارد شدند کرمان بود. به پزشکان مسیحی در ایران گفته شده بود که شما قبل از اینکه یک پزشک باشید یک مبلغ مسیحیت هستید و در آن زمان برای نخستین بار ترجمه انجیل به مردم داده می‌شد؛ با اینکه مردم سواد خواندن و نوشتن نداشتند اما این هدیه را پذیرفته و به این ترتیب، جرقه برای رفتن به سمت دین مسیحیت زده شد. ♦️میسیونرهای مذهبی و عقاید اصلی مردم را زیر سوال می‌برند بدین صورت که یک خطای جزئی در رفتار عمومی جامعه و یا دولت اسلامی پیدا کرد و با تعمیم آن، به صورت کلی عقاید را زیر سوال می‌برند و با انجام این کار عقاید خودشان را آرام آرام القا می‌کنند. 🔰 @adyanuniv 🔰
💠سوء استفاده صوفیان از داستان حضرت موسی و خضر نبی علیهم‌السلام قسمت1⃣ 🔸صوفیان جهت مقاصد دنیوی، بعضی از آیات قرآن را به نفع خود، تفسیر به‌رأی کرده‌اند. 🔹یکی از این آیات، جریان ملاقات حضرت موسی و حضرت خضر (علیهماالسلام) است که فرقه‌ی صوفیه از عدم علم حضرت موسی(علیه‌السلام) بر اعمال حضرت خضر(علیه‌السلام) نتیجه گرفته‌اند که اولیاء برتر از انبیاء هستند، لذا از جریان مذکور در این آیه، سوء استفاده کرده و بحث مراد و مریدی و اطاعت بی‌چون و چرای دراویش از شیوخ و اقطاب را مطرح کردند. 🔻متصوفه با این تفسیر و عقیده‌ نادرست، علاوه بر عدم برتری پیامبران اولوالعزم، خواستند خودشان را در زمان غیبت به‌عنوان ولی، برتر از همه بدانند. 🔺در این‌باره دکتر زرین‌کوب می‌نویسد: «صوفیه برای ولایت و ولی اهمیت خاصی قائل بوده‌اند، بعضی از آنها مقام ولایت را برتر از مقام نبوت دانسته‌اند و مدعی بوده‌اند که نبی علم وحی دارد و ولی علم سرّ؛ ولی به سرّ چیزها داند که نبی را از آن خبر نیست. به اعتقاد صوفیه فرق بین نبی و ولی همان است که بین خضر بود و موسی، از آن که خضر ولی بود و موسی نبی. خضر علم لدنی داشت و موسی از آن بی‌بهره بود.» 📚زرین کوب، عبدالحسین، ارزش میراث صوفیه، چاپ دهم، تهران، 1380، ص91. 🔰 @adyanuniv 🔰
💠سوء استفاده صوفیان از داستان حضرت موسی و خضر نبی علیهم‌السلام قسمت2⃣ 🔸از آیاتی که صوفیان برای فریب مردم، به نفع خود تفسیر کردند قضیه‌ی ملاقات حضرت موسی (علیه‌السلام) و حضرت خضر(علیه‌السلام) است که با توجه به عدم علم حضرت موسی به کارهای خضر، علم حضرت خضر را برتر از حضرت موسی دانسته و اثبات کردند که خضر، ولی بوده و علم ولی برتر از نبی است. 🔅برای رفع این شبهه، این نکته حائز اهمیت است: 🔺 هر کدام از پیامبران، به امری خاص موظف شده‌اند که پیامبرِ دیگر مأمور به آن امر نشده و حتی طاقت انجام آن را ندارد. در این‌باره روایتی از امام رضا(علیه‌السلام) وارد شده که وقتی از وی پرسیدند بین حضرت موسى و آن عالمى كه نزدش رفت كدام عالم‏تر بودند، فرمودند: ⭐️«موسى نزد آن عالم رفت و گفت مرا از آن علومی که به تو تعلیم داده شده تعلیمم بده که آن عالم گفت: من موكل بر امرى شده‏‌ام كه تو طاقت آن را ندارى، هم‌چنان كه تو موظف به امرى شده‏‌اى كه من طاقتش را ندارم.»⭐️ 📚تفسیر القمی، قمی، علی بن ابراهیم، قم، انتشارات دارالکتاب، 1363، ج 2، ص 38. 🔰 @adyanuniv 🔰
💠سوء استفاده صوفیان از داستان حضرت موسی و خضر نبی علیهم‌السلام قسمت3⃣ 🔸صوفیان از داستان ملاقات حضرت موسی و حضرت خضر به نفع خود تفسیر به رأی کرده و خضر را برتر از موسی دانسته‌اند تا علاوه بر برتری اولیاء از انبیاء، اطاعت بی‌چون و چرای دراویش از اقطاب صوفیه را ثابت کنند. 🔅این در حالی است که در روایات، به برتری علم حضرت موسی بر حضرت خضر نیز اشاره شده که امام صادق(علیه‌السلام) فرمودند: 🔺«موسى عالمتر از خضر بود» 📚تفسیر العیاشی، عیاشی، محمد بن مسعود، تهران، مکتبة العلمیه الاسلامیه، 1380، ص330، ح42. 🌟این روایت ثابت می‌کند که دانستن بعضی از علوم توسط حضرت خضر، دلیل بر برتری وی بر حضرت موسی نیست، چنان‌که خود وی در آیه‌ی 82 سوره كهف گفته: «...و ما فعلته عن امری... [کهف/82] این كارهایی كه من كردم از پیش خودم نبود» یعنی من از طرف خداوند دستور داشتم و حكم آن از طرف خداوند بر من نازل شده است. 🔻علامه طباطبایی در این‌باره فرمودند: «چنان که از کلام خضر (ع) (ما فعلته عن امری) در می‌آید، کارهایی که آن حضرت انجام داده فقط جنبه تکوینی داشته نه جنبه تشریعی؛ یعنی به امر خدا در آن سه کاری که انجام داده فقط سببیت تکوینی منظور بوده که مصالح آنها به موسی (ع) گفته شود نه سببیت تشریعی که محکوم به حرمت باشد و اشکالی هم ندارد که خدا برخی از مصالح امور را از راه خضر (ع) به موسی (ع) تعلیم فرماید اگرچه موسی افضل از او می باشد.» 📚طباطبایی، سید محمد حسین، اسلام و انسان معاصر، ص232. 🔰 @adyanuniv 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌻 امام حسن علیه السلام: 🍀 إنَّ حُبَّنا لَيُساقِطُ الذُّنوبَ كَما تُساقِطُ الرّيحُ الوَرَقَ. 🍀 همانا محبت ما (اهل بیت) سبب ریزش گناهان است، همانگونه که باد برگ درختان را می‌ریزد. 📚 حیاه الامام حسین(ع)، ج 1، ص 156. 🔰 @Adyanuniv🔰
⭕️حجاب در ادیان الهی 🔷 قسمت نخست ☪️ حجاب در اسلام بدون شک، پوشش زن در برابر مردان بیگانه، یکی از ضروریات دین است. قرآن کریم می‌فرماید: «و به بانوان باایمان بگو چشم‌های خود را فروپوشند و عورت­های خود را از نگاه دیگران پوشیده نگاه دارند و زینت‌های خود را، جز آن مقداری که ظاهر است، آشکار نسازند و روسری‌های خودرا بر سینه خود افکنند و زینت‌های خود را آشکار نسازند»(1) افزون بر آن، در آیات دیگر، پوشیدگی کامل اندام، نیک و شایسته، با وقار و بدور از تحریک سخن گفتن و دوری از آرایش‌های جاهلیت نخستین ، توصیه شده است. 🕎 حجاب در دین یهود «همه مورخان، از حجاب سخت زنان سخن گفته اند نپوشاندن موی سر خلافی بود که مرتکب آن را مستوجب طلاق می شد. بدون تردید مبنای حجاب در شریعت یهود، آیات تورات بود که بر حجاب تأکید می‌نمود. کاربرد واژه «چادُر» و «برقع» که به معنای روپوش صورت است، در آن آیات، کیفیت پوشش زنان یهودی را نشان می‌دهد. تورات تشبه مرد و زن به یکدیگر را نهی نموده، می‌گوید: متاع مرد بر زن نباشد و مرد لباس زن را نپوشد؛ زیرا هر که این را کند، مکروه «یهْوَه» خدای توست. بی حجابی سبب نزول عذاب معرفی شده است.»(2) 🔰 @adyanuniv 🔰
⭕️حجاب در ادیان الهی 🔷 قسمت پایانی ✝️ حجاب در مسیحیت نه تنها احکام شریعت یهود در مورد حجاب را تغییر نداد، بلکه قوانین شدید آن را استمرار بخشید و در برخی موارد، قدم را فراتر نهاد و با سخت گیری بیشتری وجوب حجاب را مطرح ساخت؛ انجیل در موارد فراوان، بر وجوب و پوشش تأکید و پیروانش را به تنزّه از اِعمال شهوت و عفاف فراخوانده است در «کتاب مقدس» در مورد لزوم آراستگی به حیا و کنار نهادن آرایش ظاهری چنین آمده است: «همچنین زنان، خویشتن را بیارایند به لباسِ مزّین به حیا و پرهیز؛ نه به زلف‌ها و طلا و مروارید و رختِ گران بها*. زن با سکوت به کمال اطاعت تعلیم گیرد و زن را اجازت نمی‌دهم که تعلیم دهد یا بر شوهر مسلّط شود؛ بلکه در سکوت بماند»(3) ♨️حجاب در آئین زرتشتیان در زمان ساسانیان ـ. که پس از نبوت زرتشت است ـ. افزون بر ، پوشش صورت نیز در میان زنان اشراف معمول شد. به گفته ویل دورانت «پس از داریوش، زنان طبقات بالای اجتماع، جرأت نداشتند که جز در تختِ روانِ روپوش دار از خانه بیرون بیایند و هرگز به آنان اجازه داده نمی‌شد که آشکارا با مردان آمد و رفت کنند. زنان شوهردار حق نداشتند هیچ مردی حتی پدر و برادرشان را ببینند. در نقش‌هایی که از ایران باستان بر جای مانده است، هیچ صورت زنی دیده نمی‌شود و نامی از ایشان نیامده است.»(4) 📚1. سوره نور (۲۴)، آیه ۳۱. 2.تورات، سفر تثنیه، باب ۲۲، فقره ۵. 3.انجیل، رساله پولیس به تیموناوءس، باب دوم، فقره ۹ ـ. ۱۵. 4.ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج. ۱، ص. ۵۵۲. 🔰 @adyanuniv 🔰
آشنایی با شهدای کربلا زندگی نامه يزيد بن ثبيط زندگی نامه عبداللّه بن يزيد زندگی نامه عبيداللّه بن يزيد يزيداز شيعيان بصره و در ميان قومش شريف و بزرگوار بود. او با دو تن از فرزندانش عبدالله و عبيدالله و عده اى ديگر از بصره بيرون آمده و در محلى به نام(ابطح) درنزديكى مكه به امام حسين(ع) پيوستند. يزيد روز عاشورا در جنگ تن به تن به شهادت رسيد ولى دو فرزندش در حمله اول كه دسته جمعى بود به شهادت رسيدند. 🔰 @adyanuniv 🔰
مقام والای علیهم السلام در این مطلب یکی دیگر از فضائل دو امام بزرگوار مذهب اهل بیت علیهم السلام، امام مجتبی علیه السلام و امام سیدالشهداء علیه السلام را از لسان ملکوتی رسول خدا(ص) به نمایش می گذاریم، تا نتیجه حب و بغض به این دو امام بزرگوار برای همه مسلمانان علی الخصوص وهابیت خبیث روشن شود البانی عالم بزرگ وهابی در کتاب "سلسلة الاحادیث الصحیحة" می نویسد: من أحبهما فقد أحبنی و من أبغضهما فقد أبغضنی . یعنی الحسن و الحسین رضی الله عنهما پیامبر(ص) فرمود: هرکسی حسن و حسین را دوست داشته باشد، مرا دوست داشته و هر کسی با آن دو دشمن باشد، با من دشمن است سلسلة الاحادیث الصحیحة.ج6 ص931.ط مکتبة المعارف از این مطلب معلوم می شود حکم کسانی که با حسنین علیهما السلام دشمن بودند چیست... 📚 سلسله الاحادیث الصحیحه ج6 ص931 (ناصرالدین البانی) 🔰 @adyanuniv 🔰
▪️ السَّلامُ علیکِ یا مَن حَفِظَتِ الإِمامَ فِی یَومِ عاشُوراءَ فی القَتلا وَ بَذَلَت نَفسَها فی نَجاةِ زَین العابِدین فِی مَجلِسِ أَشقََی الأَشقِیاءِ ▪️ درود بر توباد ای کسی که از جان امام حسین (علیه السلام) در روز عاشورا در گودی قتلگاه محافظت کرد و جانش را در نجات امام زین العابدین (علیه السلام) در مجلس (یزید) بدبخت ترین بدبختها فدا کرد. 📓 فرازی از زیارت حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) 🔰 @adyanuniv 🔰
عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَال‏: ...وَ إِنَّهَا لَتَنْظُرُ إِلَى مَنْ حَضَرَ مِنْكُمْ فَتَسْأَلُ اللَّهَ لَهُمْ مِنْ كُلِّ خَيْرٍ وَ لَا تَزْهَدُوا فِي‏ إِتْيَانِهِ‏ فَإِنَّ الْخَيْرَ فِي إِتْيَانِهِ أَكْثَرُ مِنْ أَنْ يُحْصَى‏. از امام صادق علیه‌السلام روایت شده است که فرمود: به راستی که فاطمه (سلام الله علیها) به کسانی از شما که برای زیارت حسین (علیه السلام) حضور می‌یابند نظرِ لطف می‌نماید و از خداوند برایشان جمیعِ خیر و خوبی‌ها را درخواست می‌کند. نسبت به آمدن به سوی او رویگردان و بی‌رغبت نباشید زیرا که خیر و برکتِ آمدن به نزدِ ایشان بیش از آن است که شمرده شود. 📚 كامل الزيارات، ص۸۶ بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏۴۵، ص۲۲۵ 🔰 @adyanuniv 🔰
.. عنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَيْمُونٍ الْقَدَّاحِ عَنْ أَبِي عَبْدِالله علیه السلام قَالَ : قُلْتُ لَهُ مَا لِمَنْ أَتَى قَبْرَ الْحُسَيْنِ علیه السلام زَائِراً عَارِفاً بِحَقِّهِ غَيْرَ مُسْتَكْبِرٍ وَ لَا مُسْتَنْكِفٍ قالَ يُكْتَبُ لَهُ أَلْفُ حِجَّةٍ وَ أَلْفُ عُمْرَةٍ مَبْرُورَةٍ وَ إِنْ كَانَ شَقِيّاً كُتِبَ سَعِيداً وَ لَمْ يَزَلْ يَخُوضُ فِي رَحْمَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. از امام صادق علیه‌السلام پرسیدم كسى كه به زيارت امام حسين علیه‌السلام برود، درحالى‌که به حق او معرفت دارد و هيچ استكبار و استنكافى نداشته باشد چه اجر و ثوابى دارد؟! امام صادق علیه‌السلام فرمود: براى او ثواب هزار حجّ و هزار عمره مقبول می‌‏نويسند و اگر شقى و بدبخت بوده، خوشبخت می‌شود و پيوسته در رحمت خدا غوطه‏‌ور است. 📚 کامل الزیارات ص ۱۵۶ 🔰 @adyanuniv 🔰
حضرت امام صادق عليه‌السلام: هركس در هر شب جمعه، سوره را بخواند، 1️⃣ خداوند، او را دوست مى‌دارد و محبوب همه مردمانش مى‌گرداند، 2️⃣ و هرگز در دنيا گرفتار درويشى، فقر، درماندگى 3️⃣ و هيچ آفتى از آفات دنيا نخواهد شد 4️⃣ و از همراهان اميرمؤمنان (علیه‌السلام) خواهد بود. 🔆 اين سوره ، ويژه اميرمؤمنان (علیه‌السلام) است و كسى در آن ، شريكش نيست. 📚 ثواب الأعمال، ج۱، ص۱۴۴ 🔰 @adyanuniv 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حضرت آیت الله وحیدخراسانی در پایان آخرین روز مجلس عزای شهادت حضرت سیدالشهداء(ع)، با ایراد پیامی به عزاداران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) گفت: 🔹 اجر کسانی که امسال با وجود این و رعایت تمامی جوانب در اقامه‌ی شعائر اهلبیت علیهم السلام کوشش نمودند وبه اهمیت دادند، نزد خداوند حد و حصر ندارد. 🔹 من به نوبه‌ی خود، دست تمام عزاداران را می‌بوسم. 🔰 @adyanuniv 🔰
آشنایی با شهدای کربلا زندگی نامه عمرو بن خالد الاسدى زندگی نامه سعد عمرو از بزرگان كوفه و شيعيان با اخلاص بود. و پس از خيانت مردم كوفه و تنها گذاشتن مسلم بن عقيل، مخفى گشت . وى پس از به شهادت رسيدن قيس بن مسهر به همراه غلامش ‍ سعد از كوفه خارج شده و به سپاه امام حسين (ع) پيوستند. عمرو و سعد به همراه عده اى در روز عاشورا در اول جنگ به دشمن حمله كرده و به شهادت رسيدند. وقتى خبر شهادت آنها به امام حسين (ع) رسيد، آن حضرت به طور مكرر براى آنان رحمت مى فرستاد. 🔰 @adyanuniv 🔰
اگر اختیار داشتم تمام عمر کنارت می‌ماندم ●واعتنقت زينب جثمان أخيها ، ووضعت فمها على نحره وهي تقبله وتقول: أخي لو خيرت بين المقام عندك أو الرحيل لاخترت المقام عندك ، ولو أن السباع تأكل من لحمي. يابن أمي! لقد كللت عن المدافعة لهؤلاء النساء والأطفال ، وهذا متني قد أسود من الضرب ●حضرت زینب صلوات الله علیها بدن برادر خود را در آغوش کشید و لبان خود را بر گلوی بریده او نهاد و آن را بوسید و در همان حال می فرمود: برادر جان! اگر مرا اختیاری در رفتن یا ماندن در کنار تو بود؛ ماندن در کنار تو را انتخاب می کردم حتی اگر درندگان گوشت تنم را می‌خوردند. ای پسر مادرم! من دیگر از حمایت و دفاع از این زنان و کودکان ناتوان گشته ام و شانه های من از تحمل ضربات سیاه شده است. معالي السبطين/ج٢،الفصل العاشر،المجلس الرابع عشر 🔰 @adyanuniv 🔰
💢ذوق‌زدگی مسیحیان صهیونیست از هتک حرمت پیامبر اسلام 🔸جریان که دشمنی خود را با اسلام و حضرت محمد(ص) بارها فریاد زده با انتشار کاریکاتورهای موهون به پیامبراکرم دوباره بر عناد خود با اسلام تأکید کرد. 🔹این جریان درحالی خود را مسیحی می‌داند که احترام متقابل در مختلف وجود دارد و اساساً هیچ مسلمانی به حضرت مسیح(ع) توهین نمی‌کند و از اهانت به ایشان نیز خرسند نمی‌شود ،مسیحیان راستین نیز از اهانت به پیامبران خوشحال نخواهند شد؛ همین گزاره بیانگر این است که این جریان قرابتی با ندارد و فقط جریانی سیاسی برای پیشبرد اهداف استکبار است. 🔰 @adyanuniv 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️قابل توجه جریان که به تأسی از سردمداران خود، سردار شهید مقاومت را تروریست خطاب می‌کنند. سردار سلیمانی برای تمامی آزادگان جهان، نماد شجاعت و مقاومت است. 🎥 اسقف اعظم در شهر حلب قاسم سلیمانی به مانند عیسی مسیح مدافع مسیحیان بود. 🔰 @adyanuniv 🔰
⏪ بیانیه حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در پی توهین به قرآن کریم در سوئد و توهین به پیامبر اکرم(ص) در فرانسه برای ادامه مطلب، کلیک کنید https://urd.ac.ir/fa/cont/9611/%D8%BA%D8%B1%D8%A8-%D9%86%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D8%AA%D8%A7-%D8%B3%D8%B1%D8%AD%D8%AF-%D8%A7%D9%87%D8%A7%D9%86%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D9%82%D8%AF%D8%B3%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%B3%D8%B7-%D8%AF%D9%87%D8%AF 🔰 @adyanuniv 🔰
💠جایگاه عقل در صوفیه💠 🔸برخی از اقطاب صوفیه مانند شیخ محمد لاهیجی برای تقرب یافتن به حق‌تعالی، عقل را فدای عشق دانسته و معتقد است که در هنگام وصول، عقل زایل شده و تکالیف شرعیه نیز از او ساقط می‌شود. 🔺وی دراین‌باره گفته: «غرض از شرایع و اعمال و عبادات ظاهره و باطنیه، قرب و وصول به حق است و سالک چون به متابعت اوامر و نواهی به نهایت و کمال وصول می‌رسد و در بحر وحدت محو و مستغرق شده و از آن استغراق و بی‌خودی مطلق بار دیگر به ساحل و مرتبه عقل باز نیامده و چون مسلوب العقل گشتند، به اتفاق اولياء و علما تكاليف شرعيه و عبادات از اين طايفه ساقط است.»[1] این در حالی است که در آیات و روایات مختلف عقل یکی از نعمت‌های باارزش خدا معرفی شده که حتی آمده کسی که خردمند و عاقل نیست، پلیدی در آنها نفوذ کرده است. «وَيَجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ[یونس/100] و خداوند پلیدی را بر کسانی قرار داده است که خردمند نیستند» این ادعای صوفیان، کاملا معارض با رفتار ائمه‌ی هدی (علیهم‌السلام) است که همیشه تا آخر زندگی خود، پایبند به شریعت و تکالیف الهی بودند و اگر بنا بر سقوط تکلیف باشد، این حضرات به‌خاطر قربشان به حضرت باری‌تعالی اولی‌ به ترک تکلیف‌اند؛ اما چون خداوند به انسان عقل داده، هر انسان عاقلی با خردمندی خود می‌فهمد که برای رسیدن به سعادت ابدی، باید به دستورات الهی عمل بکند. پی‌نوشت 🔰 @adyanuniv 🔰
💠آیا تصوف همان اهل حق است؟ 🔸خیر. بلکه با هم تفاوت های اساسی دارند 🔻کتاب‌‌های هر کدام کاملاً مستقل بوده و قابل ارجاع به یکدیگر نیست. 🔻عبادتگاه‌‌‌های آنها متفاوت بوده و عبادتگاه اهل‌حق را «جمخانه» و عبادتگاه تصوف را «خانقاه» می‌گویند. 🔻روزۀ این دو فرقه با هم تفاوت دارد. 🔻برای تشرف به اهل حق مراسم سرسپردگی وجود دارد، عکس تصوف که «تشرف» وجود دارد و آداب کاملا متفاوت دارند. 🔻مؤسس اهل‌حق شخصی به نام «سلطان اسحاق برزنجی کرکوکی» است که در تصوف جایگاهی ندارد. 🔻شارب برای اهل‌حق دارای جایگاه بسیار بالایی است، اما در تصوف این گونه نیست. 🔻مراسمات مذهبی اهل حق با تصوف به طور کامل متفاوت است. 🔻نه اهل‌حق از بزرگان تصوف نامی‌‌ می‌برند یا استنادی به آنها می‌کنند و نه صوفیه این کار را دربارۀ‌ اهل‌حق انجام می‏‌دهند. 🔻تصوف رهبران خود را «قطب» می‌نامند و اهل‌حق آنها را به نام «سید» می‌شناسند. 🔻شکل نذر و مراسم مربوطه در آیین اهل حق منحصر به فرد بوده و در هیچ فرقه ای یافت نمی شود. 🔻شاخه ها و دوده های اهل حق با تصوف فرق دارند. 🔻کتاب مقدس اهل حق با تصوف مشترک نیست. 🔻بزرگان این دو فرقه، مسلک همدیگر را یکی نمی دانند. 🔻همین که نام این دو مسلک یکی نیست، دلیل بر این است که این دو یکی به حساب نمی آیند. 🔰 @adyanuniv 🔰