eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.6هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ گاتها، متن جعلی 🔹 خطابهای زرتشت تماما جعلی و ساخته و پرداخته مردمانی در هفت یا هشت قرن بعد است که به این پیامبر نسبت داده اند. 🔰 @Adyanuniv🔰
✅ استعمار و ترویج ناسیونالیسم 🔹 امروز سیاست استعماری، خیلی دقیقتر از آن است که حس ناسیونالیسم و ملیت‌گرایی و قومیت‌گرایی مردم را بر علیه خود تحریک بکند. 🔸 جنگ کشورهای آذربایجان و ارمنستان انگیزه ای برای تحریک تفکرات و حس ناسیونالیسم و ملیگرایی شده است که این اندیشه در شعار عده ای اندک نمایان است: "روس ، فارس ، ارمنی ، دشمن آذربایجان!!" ⛔️ مراقب سم پاشی های استعمار بر موج ملی گرایی و قومیت گرایی باشیم... 🔰 @Adyanuniv🔰
🔴شبهات وهابیت🔴 🔻توسل🔻 ▪️قسمت ششم ▪️دلايل سلفيه بر عدم جواز توسل 🔻عدم توسل صحابه ؛ صحابه بعد از وفات رسول الله صلی الله علیه وآله توسل نمي‌جستند ! ابن‌تيميه در قاعده‌ي جليله و ابن عبدالوهاب در کشف الشبهات و سيد محمد رشيد رضا در تفسير المنار مي‌گويند صحابه در زمان حيات پيامبر (صلی الله علیه و آله) از او حاجت مي‌خواستند، اما بعد از وفاتش هرگز در کنار قبرش درخواستي ننمودند؛ بلکه پيشينيان کساني را که به قصد دعا در کنار قبر پيامبر مي‌ايستادند مانع مي‌شدند. پس چگونه ممکن است خود به چنين عملي متوسل گردند؟ ▪️نقد و بررسي اولا، پيشينيان اعم از صحابه و تابعين آنها ، هرگز منکر توسل به پيغمبر (صلی الله علیه و آله)، چه در حال حيات و چه بعد از وفات، نبودند؛ بلکه حتي قبل از تولد حضرت در روايات اهل سنت آمده که آدم با توسل به محمد (ص) توبه کرد و گفت: «يارب به حق محمد از تو مسئلت دارم که گناهم را ببخشي» [27] . ثانيا، بيهقي و ابن ابي‌شيبه و همچنين احمد بن زيني دحلان در کتاب خلاصة الکلام در حديثي صحيح نقل کرده‌اند که در زمان خلافت عمر مردم دچار قحطي شدند. بلال بن حرث به کنار قبر پيامبر (صلی الله علیه و آله) رفت و گفت: «يا رسول الله! براي امت خود از خدا باران بخواه، زيرا همه در معرض هلاکتند». آنگاه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به خواب او آمدند و فرمودند که باران نازل خواهد شد. و در زمان خلافت عثمان مرد حاجتمندي، حاجت خود را با عثمان بن حنيف در ميان گذاشت. عثمان بن حنيف به او گفت: وضو بگير و در مسجد نماز بگزار و بعد از نماز بگو: «پروردگارا به وسيله‌ي پيغمبرمان محمد، که پيامبر رحمت است، رو به سوي تو مي‌آورم. يا محمد! من به وسيله‌ي تو رو به سوي پروردگارت آوردم و از تو درخواست مي‌کنم که حاجتم را برآورده کني». آن مرد چنين به پيامبر (صلی الله علیه و آله) توسل جست و حاجتش برآورده شد [28] . ▪️ادامه دارد ... —-------------------------📚منابع : 27- دلائل النبوة ج5 ص489 ؛ الدر المنشور ج1 ص264 ؛ المستدرک ج2 ص615 28- المعجم الصغیر ج 1 ص 183 ( چاپ مکتبة السلفیة) 🔰 @adyanuniv 🔰
فی رحاب اهل بیت - التوسل.pdf
1.06M
📚 ✍🏻 نویسنده: سید مجمع جهانی اهلبیت علیهم السلام 👈🏼 به زبان 👈🏼 جلد سیزدهم از مجموعه کتابچه‌هایى است در چهل مجلد که موضوعات مختلف کلامى، فقهى و تاریخى و قرآنى را مورد بررسى قرار داده است. نویسنده پیش از بررسی ادله و مشروعیت و مناقشات مطرح‌شده پیرامون آن، در سه بخش زیر، به نقل آراء و نظریاتی که پیرامون جواز یا منع توسل وارد گردیده، پرداخته است: * مانعین توسل: از جمله آنها، عبارتند از که در کتاب «التوسل، أنواعه، أحكامه» آن را ضلالت و گمراهی دانسته و که به‌زعم وی، توسل بوده و کار مشرکان است. * قائلین به جواز توسل: در کتاب «تحفة الذاكرين»، شافعی، امام شافعی و حنبلی از جمله آنها هستند. * تفصیل بین انواع توسل: این رأی، مربوط به می‌باشد. به عقیده نویسندگان این کتاب، وی در مسئله توسل، دارای اضطراب رأی بوده، گاهی آن را رد کرده، گاهی قائل به جواز آن شده و گاهی تفصیل داده است... 🔰 @Adyanuniv🔰
✍🏻 نویسنده: سید مجمع جهانی اهلبیت علیهم السلام 👈🏼 به زبان 👈🏼 جلد سیزدهم از مجموعه کتابچه‌هایى است در چهل مجلد که موضوعات مختلف کلامى، فقهى و تاریخى و قرآنى را مورد بررسى قرار داده است. نویسنده پیش از بررسی ادله و مشروعیت و مناقشات مطرح‌شده پیرامون آن، در سه بخش زیر، به نقل آراء و نظریاتی که پیرامون جواز یا منع توسل وارد گردیده، پرداخته است: * مانعین توسل: از جمله آنها، عبارتند از که در کتاب «التوسل، أنواعه، أحكامه» آن را ضلالت و گمراهی دانسته و که به‌زعم وی، توسل بوده و کار مشرکان است. * قائلین به جواز توسل: در کتاب «تحفة الذاكرين»، شافعی، امام شافعی و حنبلی از جمله آنها هستند. * تفصیل بین انواع توسل: این رأی، مربوط به می‌باشد. به عقیده نویسندگان این کتاب، وی در مسئله توسل، دارای اضطراب رأی بوده، گاهی آن را رد کرده، گاهی قائل به جواز آن شده و گاهی تفصیل داده است... 🔰 @Adyanuniv🔰
⭕مراسم رونمایی یادمان شهید مدافع ولایت و امنیت، محمدحسین حدادیان با حضور پدر و مادر شهید برگزار گردید. شهید حدادیان در سال ۱۳۹۶ توسط دراویش گنابادی به همراه سه تن از مامورین نیروی انتظامی در خیابان گلستان هفتم(پاسداران) به شهادت رسید. همزمان با هفته دفاع مقدس در محل شهادت ایشان یعنی خیابان گلستان هفتم اقدام به نصب یادمان برای این شهید مظلوم نمودیم. این یادمان ظهر روز پنج‌شنبه مورخ دهم مهرماه ۱۳۹۹ با حضور پدر و مادر بزرگوار شهید و گروهی از بسیجیان و رهروانش رونمایی گردید. 🔴به کانال فرق و ادیان بپیوندید👇 🔰 @Adyanuniv🔰
💠دفاع صوفیان از ابلیس ✅4⃣ 🔶از عقاید انحرافی فرقه‌ی صوفیه، دفاع از ابلیس است که یکی از این صوفیان، حسین بن منصور حلاج بود که ابلیس را فردی جوانمرد دانسته که به غیر خداوند، سجده نکرده است. 🔹حلاج به‌صورت صریح به دفاع از شیطان پرداخت، تا جایی که جوانمردی کامل و تمام را از آن ابلیس دانست. او می‌نویسد: «ابلیس بر اراده خدا مطلع بود که خدا نمی‌خواهد ابلیس سجده کند. وقتی گفت: اسجدوا لآدم، محکی بود تا بداند چه کسی به فرمان او عمل می‌کند؟ همه سجده کردند، به جز معلم فرشتگان. لابد چنین بود، زیرا استاد باید از شاگرد پخته‌تر می‌بود.» 📚حلاج، حسین‌ بن منصور، کتاب‌الطواسین، چاپ پل نویا، بیروت ۱۹۷۲، ج۱، ص24. ♻️این در حالی است که بنا بر فرموده قرآن، ابلیس از مستکبرین و دشمنان آشکار خداوند، شمرده شده که از انجام دستور الهی سر باز زد. 🔰 @adyanuniv 🔰
⭕️ تلاش ترامپ برای جذب آرای بهودیان آمریکا 🔸یهودیان امریکایی همواره در انتخابات، به نفع دموکرات‌ها رأی می‌دهند. اما جمهوری‌خواهان امیدوارند اقدامات اخیر در عادی‌سازی روابط بین کشورهای حاشیه خلیج فارس و اسرائیل و تبلیغات گسترده درباره آن، میل یهودیان را برای رأی دادن به او افزایش داده باشد. 🔺کارزار انتخاباتی ترامپ طرحی جدید با نام “صدای یهودیان برای ترامپ” ایجاد کرده‌است که بر روی موضوع حمایت ترامپ از متمرکز است و هدف آن قهرمانِ ملت یهود جلوه دادن اوست. ↩️بر اساس پژوهش‌های مرکز تحقیقاتی پیو در سال گذشته، ۴۲ درصد از معتقد بودند که سیاست‌های ترامپ بیش از حد به نفع اسرائیل است، اما ۴۷ درصد دیگر باور داشتند که ترامپ در سیاست‌هایش بین منافع اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها تعادل برقرار کرده‌است.باوجوداین، نتایج انتخابات میانی مجلس سال ۲۰۱۸ حاکی از گرایش بیشتر یهودیان امریکایی به دموکرات‌ها، با ۷۲ درصد رأی به نامزدهای دموکرات و ۲۷ درصد رأی به نامزدهای جمهوری‌خواه بود. 🔰 @adyanuniv 🔰
⭕️ تبلیغ اسلام امریکایی توسط رسانه تبشیری ♦️رسانه‌های وابسته به جریان که همواره اخبار ضدایرانی را منتشر می‌کنند طی هفته‌های گذشته اخبار عادی سازی روابط برخی کشورهای مسلمان با رژیم اشغالگر قدس مدنظر قرار داده‌اند. 🔶 علاوه بر این این رسانه‌ها از برخی تصمیمات دولت‌های اسلامی که نوعی تغییر سبک زندگی را در کشورهای حاشیه خلیج فارس کلید زده، استقبال کرده و ان را منتشر می‌کنند. این رفتار رسانه تبشیری به خوبی نشان می‌دهد آنچه جریان صهیونیسم به دنبال این است اسلام امریکایی است. 🔰 @adyanuniv 🔰
💢 شیطان پرستی یا شیطان گرایی؟ 🔹 در دایره المعارف هایی که در حوزه ادیان نوشته شده است، وقتی موضوعات مربوط به شیطان و شیطان گرایی مطرح می شود، دو فرقه بیشتر مطرح می شوند و البته این مساله به دلیل حمایت های رسانه ای است که از آنها انجام شد. یکی از آنها «سیتنیسم» و دیگری «ستیانز» است. وقتی آنها خود را با ادبیات جریان ساز معرفی می کنند و می گویند سیتنیسم هستیم در واقعا سعی می کنند خودشان را به عنوان شبه جنبش القا کنند. در مصاحبه هایشان یکی از اولین نکاتی که مطرح می کنند آن است که ما شیطان پرست نیستیم بلکه هستیم. 🔻حرف اساسی که آنتوان لاوی رهبرکلیسای شیطان می زند، بسیار عجیب است، او در کتاب « » بیان می کند که اصلا اعتقاد ما این است که چیزی در عالم خارج به نام شیطان وجود ندارد، او می گوید شیطان نماینده لذت های نفسانی ما است و کلیسای شیطان اومانیستی را با تاکید بر ابعاد لذت گرایی و مادی گرایانه ترویح می کند. آنها از شیطان تعریف انتزاعی می کنند و لبه های تیز شیطان گرایی را حذف می کنند تا بشود برای عموم صحبت کنند. معتقدند که خدا و شیطانی وجود ندارد و اصل نفس اماره است که باید به آن اهمیت بدهیم. 🔰 @adyanuniv 🔰
زیارت سید الشهداء علیه السلام ●عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ: وَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَيُبَاهِي بِزَائِرِ الْحُسَيْنِ وَ الْوَافِدُ يَفِدُهُ الْمَلَائِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ وَ حَمَلَةُ عَرْشِهِ حَتَّى إِنَّهُ لَيَقُولُ لَهُمْ أَ مَا تَرَوْنَ زُوَّارَ قَبْرِ الْحُسَيْنِ أَتَوْهُ شَوْقاً إِلَيْهِ وَ إِلَى فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ. ●امام صادق عليه السلام فرمودند: به خداوند قسم، پروردگار به زوار سیدالشهداء عليه السلام مباهات کرده و به ملایکه اش میگوید آیا نمی‌بینید زوار قبر حسین عليه السلام را که به شوق او و فاطمه دختر رسول الله به زیارتش شتافته اند؟ 📜کامل الزیارات/ب۵۶/ح۵. 🔰 @adyanuniv 🔰
زیارت سید الشهداء علیه السلام ●عن الإمام الصادق عليه السلام عَجَباً لِأَقْوَامٍ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ شِيعَةٌ لَنَا وَ يُقَالُ إِنَّ أَحَدَهُمْ يَمُرُّ بِهِ دَهْرَهُ وَ لَا يَأْتِي قَبْرَ الْحُسَيْنِ عليه السلام جَفَاءً مِنْهُ وَ تَهَاوُناً وَ عَجْزاً وَ كَسَلًا أَمَا وَ اللَّهِ لَوْ يَعْلَمُ مَا فِيهِ مِنَ الْفَضْلِ مَا تَهَاوَنَ وَ لَا كَسِلَ. ●امام صادق عليه السلام فرمودند: تعجب است از گروهى كه مى پندارند شيعه ما هستند ولى گفته مى شود روزها مى گذرد و به زيارت قبر حسين عليه السلام نمى روند، چه از روى جفا یا تنبلى یا ناتوانی یا كسلى و بى حالى باشد، به خدا سوگند اگر مى‌دانستند در زيارت آن حضرت چه فضیلتی است هرگز تنبلى و كسلى را به خود راه نمى‌دادند. 📜کامل الزیارات/ب۹۷/ح۸. 🔰 @adyanuniv 🔰
زیارت سید الشهداء علیه السلام ●قال الامام الصادق عليه السلام مَا مِنْ أَحَدٍ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِلَّا وَ هُوَ يَتَمَنَّى أَنَّهُ مِنْ زُوَّارِ الْحُسَيْنِ لِمَا يَرَى مِمَّا يُصْنَعُ بِزُوَّارِ الْحُسَيْنِ عليه السلام مِنْ كَرَامَتِهِمْ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى. ●امام صادق عليه السلام فرمودند: احدى نيست در روز قيامت مگر آنكه آرزو مى كند از زوّار امام حسين عليه السلام باشد زيرا مشاهده مى كنند چه كرامتى خداوند درباره آنها منظور مى فرمايد. 📜کامل الزیارات/ب۵۰/ح۱. 🔰 @adyanuniv 🔰
زیارت سید الشهداء علیه السلام ●قال الامام لصادق عليه السلام: مَن سَرَّهُ أنْ یَکونَ عَلَی مَوائِدِ النُّورِ یَوْمَ القیِامَةِ فَلْیَکُن مِنْ زُوّارِ الحُسَینِ بنِ عَليٍّ عليهما السلام. ●امام صادق عليه السلام فرمودند: هرکس دوست دارد در روز قیامت بر سر سفره‌های نور بنشیند، پس از زائران حسین بن علی عليه السلام باشد. 📜کامل الزایارات/ب۵۰/ح۲. 🔰 @adyanuniv 🔰
🔴شبهات وهابیت🔴 🔻توسل🔻 ▪️قسمت هفتم ▪️دلايل سلفيه بر عدم جواز توسل 2 🔻تمسک به نظر ابوحنيفه پيشواي حنفيان ابن‌تيميه مي‌گويد قسم به مخلوقات حرام است، و اين مذهب ابوحنيفه است [29] . ▪️نقد و بررسي استدلال و تمسک به نظر ابوحنفيه، پيشواي حنفيان، از دو جهت قابل خدشه است. اولا ايشان به عنوان کراهت و احيانا نظر شخصي ذکر کرده است؛ چنان که ابوالحسين قدوري در شرح کرخي اين نظر را در باب «الکراهة» آورده است و ابويوسف از استاد خود ابوحنيفه نقل مي‌کند که مي‌گفت: سزاوار نيست کسي خدا را جز به خدا بخواند و او کراهت داشت که بگويد: به حق فلاني. ثانيا اگر به دليل ابوحنيفه توجه کنيم، مي‌بينيم ايشان چنين استدلال عقلي مي‌کند که: لانه لاحق للخلق علي الخالق (زيرا که مخلوق حقي بر خالق ندارد) [30] . و اين به معناي نفي حق به طور کلي نيست، زيرا که خداوند خود صريحا حقوقي را براي پيامبران و افراد با ايمان به عهده گرفته و فرموده است: «ثم ننجي رسلنا و الذين آمنوا کذلک حقا علينا فنج المؤمنين»[31]. و خود حنفيان مانند ابن‌عابدين، اين حق را قبول دارند؛ ولي مي‌گويند: خلق، حق وجوبي بر خداوند ندارند [32] . اين نظر اگر کلي هم باشد، تنها براي پيروان مکتب فقهي حنفي قابل پيروي است و نمي‌توان آن را بر پيروان ساير مکتبهاي فقهي تحميل کرد. ▪️ادامه دارد ... —-------------------------📚منابع : 29- المؤسوعة الفقهیة الکویتیة، ج 7، ص 263 – قاعدة جلیلة، ص 51 30- کتاب و سنت، ندای وحدت، ص 260 و 261 31- سوره یونس، آیه 103 32- المؤسوعة الفقهیة الکویتیة، ج 14، ص 160 🔰 @adyanuniv 🔰
التوسل مفهومه و اقسامه و حکمه فی الشریعة الاسلامیة الغراء - جعفر سبحانی.pdf
2.69M
📚 ✍🏻 نویسنده: استاد جعفر 👈🏼 به زبان 👈🏼 فصول کتاب: 1 التوسّل بأسمائه وصفاته ؛ 2 التوسّل بالقرآن الكريم ؛ 3 التوسّل بالأعمال الصالحة؛ 4 التوسّل بدعاء الرسول الأكرم ؛ 5 التوسّل بدعاء الأخ المؤمن ؛ 6 التوسّل بدعاء النبي في حياته البرزخية؛ 7 التوسّل بالأنبياء والصالحين أنفسهم ؛ 8 التوسّل بحقّ الصالحين وحرمتهم ومنزلتهم ؛ 9 التوسّل بمقام النبي ومنزلته عند اللَّه ؛ 10 التوسّل بالنبي متواتر إجمالا؛ فهرس المواضيع 🔰 @Adyanuniv🔰
✍🏻 نویسنده: استاد جعفر 👈🏼 به زبان 👈🏼 فصول کتاب: 1 التوسّل بأسمائه وصفاته ؛ 2 التوسّل بالقرآن الكريم ؛ 3 التوسّل بالأعمال الصالحة؛ 4 التوسّل بدعاء الرسول الأكرم ؛ 5 التوسّل بدعاء الأخ المؤمن ؛ 6 التوسّل بدعاء النبي في حياته البرزخية؛ 7 التوسّل بالأنبياء والصالحين أنفسهم ؛ 8 التوسّل بحقّ الصالحين وحرمتهم ومنزلتهم ؛ 9 التوسّل بمقام النبي ومنزلته عند اللَّه ؛ 10 التوسّل بالنبي متواتر إجمالا؛ فهرس المواضيع 🔰 @Adyanuniv🔰
🔴شبهات وهابیت🔴 🔻توسل🔻 ▪️قسمت هشتم ▪️دلايل سلفيه بر عدم جواز توسل 3 🔻تمسک به آيه: فلا تدعوا مع الله احدا (سوره جن، آيه 18) دليل ديگر سلفيها چون سيد محمد رشيد رضا بر عدم جواز توسل به پيامبر (صلی الله علیه و آله) بعد از فوت اين است که وسيله براي تقرب به خدا بايد چيزي باشد که خداوند براي مردم مقرر داشته مانند ايمان و عمل و دعا. در قرون وسطي توسل به اشخاص پيامبران و صالحين با تقوي متداول شد و آنان را وسائل الي الله ناميدند؛ و خدا را به آنان قسم مي‌دادند و حاجات خود را در کنار قبورشان از آنان مي‌خواستند. در صورتي که دعا، عبادت است و خداوند در قران مي‌فرمايد:«فلا تدعوا مع الله احدا» [33] . (هيچ کس را با خدا به دعا نخوانيد) «و ان الذين تدعون من دون الله عباد امثالکم» [34] . (و کساني را که بجاي خدا به دعا مي‌خوانيد بندگاني مانند شما هستند). ▪️نقد و بررسي در پاسخ اين اشکال بايد بدانيم که هر دعايي عبادت نيست، تا چه رسد به اين که روح عبادت باشد؛ زيرا دعا از ريشه‌ي «دعوت» است که در قرآن فراوان به کار رفته است. مانند: «ندع ابنائنا» [35] (فراخوانيم فرزندانمان را)؛ «ولا تجعلوا دعاء الرسول بينکم کدعاء بعضکم بعضا» [36] (پيامبر را آن طور که يکديگر را صدا مي‌زنيد، نخوانيد). طبيعي است که نه هر ندايي دعاست و نه هر دعايي عبادت است، بلکه دعا موقعي عبادت است که مشتمل بر احکام عبادت مثل خضوع و تذلل در برابر خدا و اقرار به خدايي معبود باشد و اين چه ربطي به توسل و تبرک به پيغمبر (صلی الله علیه و آله) و ائمه (علیهم السلام) و کمک خواستن از آنان دارد؟ و اين که در روايت آمده: «الدعا هو العبادة»، يعني دعاي خداي تعالي از جمله عبادات است، نه اين که هر دعايي عبادت است [37] . ▪️ادامه دارد ... —-------------------------📚منابع : 33- سوره جن آیه18 34- سوره اعراف آیه194 35- سوره آل عمران آیه61 36- سوره نور آیه63 37- الفیض ج3 ص540 ؛ التندید بمن عدد التوحید ص 30 تا 40 🔰 @adyanuniv 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰بیان شبهه قسمت دوم زئوس در این قسمت شبهات زیر را القاء کند 1.خداوند همان صفات انسان ها را دارد، خواب، غفلت، و جسمانی بودن و از انجام بعضی امور عاجز است مانند اینکه توانایی جلوگیري از سیل و امثال آن را ندارد، به حرفش گوش نمی دهند. 2.زئوس در قسمت بعدي در نظر دارد که بگوید، چطور خداوند در مقابل ابرهه از خانه خود دفاع کرد ولی در مقابل سیل و امثال آن کاري انجام نداد به عبارت دیگرخداوند متعال کسی که قصد تخریب کعبه را داشته باشد به وي امان نداد و آن را عذاب کرد همچون اصحاب فیل آنان را نابود می کند ، پس چطور در مقابل سیل و امثال آن از خانه خود دفاع نمی کند 3.در ضمن بیان یک واقعه تاریخی، قصد دارد که بگوید این خانه کعبه غیر از آن است و ثانیا توسط یک مسیحی بازسازي شده است. 4.تحدي نسبت به قرآن و الفاظ قرآن را بیان می کند. 5.اگر این کتاب قرآن از جانب خدا است پس نباید در آن اختلاف باشد ( حال آنکه در آن اختلاف و تناقضاتی دیده می شود)
🔰پاسخ به شبهه دوم، قسمت اول گروهی از اهل سنت مانند مجسمه و اشاعره و وهابیت، قائل به جسمانی بودن خدا هستند و این امر را منکر نمی شوند، اندیشه تجسم چنان، در افکار وهابیت ریشه دارد که مقام منزلت خدا را در حد یک انسان معمولی تنزل می دهند و تا جایی که خداوند را محتاج اعضاء و جوارح پنداشته اند و قائل هستند آنچه در مورد صفات خداوند در قرآن آمده است باید به ظاهر آن توجه کنیم و از تاویل دوری کنیم و به گونه ای این صفات را تعریف می کنند که لازمه آن جسمانیت خداوند می شوند . و آنچه که زئوس در این کلیپ به ان اشاره می کند بر گرفته از عقاید این گروه می باشد.
✅در رد این عقیده 🔰از منظر نقل: « حَمْزَةَ بْنِ مُحَمَّدٍ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ ع أَسْأَلُهُ عَنِ الْجِسْمِ وَ الصُّورَةِ فَكَتَبَ سُبْحَانَ مَنْ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ءٌ لَا جِسْمٌ وَ لَا صُورَةٌ »، حمزه بن محمد گويد: به امام کاظم علیه السلام نوشتم و از جسم و صورت خدا پرسيدم، جواب نوشت: منزه باد كسى كه نيست به مانندش چيزى، نه جسم است و نه صورت . سوره شوری آیه ۱۱: « لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ءٌ »، هيچ چيزى همانند او نيست. اين جمله در حقيقت پايه اصلى شناخت تمام صفات خدا است كه بدون توجه به آن به هيچيك از اوصاف پروردگار نمى توان پى برد، زيرا خطرناكترين پرتگاهى كه بر سر راه پويندگان طريق" معرفة اللَّه" قرار دارد همان پرتگاه‏ تشبيه" است كه خدا را در وصفى از اوصاف شبيه مخلوقاتش بدانند، اين امر سبب مى‏ شود كه به" دره شرك" سقوط كنند. به تعبير ديگر او وجودى است بى‏ پايان و نامحدود از هر نظر و هر چه غير او است محدود و متناهى است از هر نظر، از نظر عمر، قدرت، علم، حيات، اراده، فعل، و خلاصه همه چيز، و اين همان خط" تنزيه" و پاك شمردن خداوند از نقائص ممكنات است.
🔰در رد این عقیده 🔰از منظر عقل: خداوند متعال جسم نیست چون جسم و جسمانیت یعنی آنچیزیکه مشتمل بر ابعاد سه گانه است طول، عرض، ارتفاع می باشد، از لوازم آن ترکیب است. و از خصوصیات ترکیب، احتیاج می باشد، که این خصوصیت از واجب الوجود منتفی است. ✅توضیح مطلب: از اقسام توحید، توحید در احدیت است یعنی ذات خداوند متعال بسیط است و از هیچ جزئی تشکیل نشده است چنانچه قرآن کریم می فرماید « قل هو الله احد ». از طرفی آنچه مرکب است محتاج به اجزاء است و احتیاج هم در مورد خداوند محال است چنانچه قرآن می فرماید: اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ خداوند بی نیاز و ستوده است. ( چون خداوند واجب الوجود است ) پس وقتی وجودش واجب شد وجوب وجود اقتضاء نفی ترکیب می کند و نفی مثل می کند.
آن قوم خبیثی که لعین است یهود است درنده ترین گرگ زمین است یهود است آن قوم که بدبخت ترین است یهود است تا بوده همین هست و چنین است یهود است جز عده ی معدود که خوبند از آنان هستند ولی اکثرشان احمق و نادان هرگز نتوان گفت که هستند چو انسان شاگرد یهود است به واقع خود شیطان موسی (س) چه کشیده است از این قوم تبهکار؟ قومی که قرار بود مسیح را بزند دار قومی که بدید احمد(ص) از آنان بسی آزار قومی که خدا را به خدایی کند انکار این قوم یهود است که سم داد به احمد(ص) در راه علی(ع) بود چو یک مانع و یک سد اما علی(ع) از قلعه خیبر چو بشد رد پس صل علی احمد و بر آل محمد (ص) در قتل حسن(ع) گر به یهود ظن و گمان است در قتل حسین(ع) دست یهود باز و عیان است این قوم، خودش قاتل پیغامبران است هفتاد نبی کشته از این قوم ددان است سُراینده: علی شیرازی 🔰 @adyanuniv 🔰