فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #کلیپ ردپای #صحابه در لشکر #یزید_بن_معاویه
🎤 حجتالاسلام #یزدانی
🔻طبری در تاریخ خود نوشته است که #ابن_زیاد به #عمر_بن_سعد نامه نوشت که بین حسین و یارانش و آب فاصله بینداز و آنها یک قطره هم از آن ننوشند؛ همان طوری که با #عثمان همین کار را کردند. عمر بن سعد هم عمرو بن حجاج زبیدی را با پانصد نفر بر شریعه گماشت.
"جاء من عبیدالله بن زیاد کتاب إلى عمر بن سعد أما بعد فحل بین الحسین وأصحابه وبین الماء ولا یذوقوا منه قطرة کما صنع بالتقی الزکی المظلوم أمیر المؤمنین عثمان بن عفان قال فبعث عمر بن سعد عمرو بن الحجاج على خمسمائة فارس فنزلوا على الشریعة وحالوا بین حسین وأصحابه وبین الماء أن یسقوا منه قطرة" (تاریخ الطبری، ج۳ ص۳۱۱)
👈از این روایت دو نکته مهم استفاده میشود:
الف: جنگ #کربلا بین علوی ها و عثمانی ها بوده است.
ب: عمرو بن حجاج زبیدی که «صحابی» به شمار میرود، مأمور جلوگیری از آب برداشتن #سیدالشهداء علیه السلام و یارانش شده است. در حالی که اهل سنت همه صحابه را عادل، از اولیای الهی و اهلبهشت میدانند.
⁉️آیا چنین کسی میتواند عادل و از اولیای الهی و اهلبهشت باشد؟
پ ن: ابن حجر عسقلانی در الإصابه (ج۵ ص۱۱۱) و ابنأثیر در اسد الغابه، (ج۵ ص۲۰۰) عمرو بن الحجاج را جزء اصحاب برشمردهاند.
#نقد_وهابیت
#امام_حسین #اباعبدالله
#کربلا #تبری #برائت_از_دشمنان
#توسل #شفاعت #گریه #اهل_سنت
#اهل_سنت #محرم #عاشر_من_محرم
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠انتقاد شدید ابن جوزی از غزالی
🔸ابنجوزی عالم بزرگ اهل سنت ازجمله علمایی است که در کتاب خود به بررسی افکار و اعتقادات غزالی پرداخته است.
🔹ابن جوزی از کتاب احیاءالعلوم غزالی نقل میکند که یکی از شیوخ برای اینکه نفس او میل و رغبت به شبزندهداری پیدا کند، شب را تا به صبح روی سر ایستاد. [1]
🔻ابوالفرج پس از نقل داستانهای عجیب و دور از عقل و شرع غزالی مینویسد:
👈«شگفتی من از ابوحامد بیشتر است تا از کسانی که این اعمال زشت را مرتکب شدند، زیرا او پس از نقل آنها نهتنها هیچگونه مذمتی از آنها نکرده است، بلکه این حکایات را برای تعلیم و تربیت دیگران بیان نموده است!
👈در شگفتم که چگونه مردم را به این اعمال مخالف دستور شرع، ترغیب میکند؟ آیا جایز است که انسان شب را تا به صبح روی سر بایستد تا خون به صورتش بازگردد و تولید بیماریهای شدید کند؟!
درواقع ابو حامد غزالی فقه را به تصوف خیلی ارزان فروخته است!» [2]
🔰ابن جوزی ازجمله کسانی است که با افشاگریهای خود، افکار و اعتقادات سخیف غزالی را برملا کرد.
📚پینوشت:
1. مکارم شیرازی، ناصر، جلوه حق، نشر مدرسه علی بن ابیطالب، قم، 1381، ص 158.
2. همان، ص 158 و 159.
#نقد_تصوف
#ابن_جوزی
#غزالی
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠توصیه صوفیه برای ترک تکبر
🔸توصیههای اخلاقی صوفیان با عرفاء واقعی کاملاً متفاوت است،
🔻مثلاً غزالی برای درمان صفت تکبر میگوید: «افرادی که در خود تکبر و بزرگمنشی مشاهده میکنند باید در بازار اقدام به گدایی کنند تا این صفت زشت در نفس آنها کشته شود.» [1]
🔻واقعاً چرا انسان باید آبروی خویش را بریزد تا اینکه تکبر را از خود دور کند.
🔻هر انسان عاقلی میفهمد که این راهش نیست، بلکه راه آن راه عارفانی حقیقی همچون ملااحمد نراقی است که شخص متکبر را ارجاع به آیات و روایات در مذمت تکبر میدهد.
🍃یا همچون امام خمینی (رحمة الله علیه) که با استفاده از قرآن، شخص متکبر را متوجه نحوه خلقت او میکند که از آبی متعفن بوده است لذا لایق تکبر نیست.
همچنین او را متنبه میکند که اگر یک روز گرسنه بماند به خوردن هر مردار گندیدهای حاضر میشود. [2]
♻️درواقع این تفاوت توصیه، نشانه دور بودن صوفیه از معارف قرآن و اهلبیت (علیهم السلام) دارد.
📚پینوشت:
1. مبلغی آبادانی، عبدالله، تاریخ صوفی و صوفی گری، انتشارات حر، تهران، ۱۳۷۶، ج ۲، ص ۸۱۵.
2. خمینی روحالله، چهل حدیث، نشر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، تهران، 1391، ص 93 و 94.
#نقد_تصوف
#امام_خمینی
#تکبر
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
تثلیث، خدا یا ضرورت شعری
مناجات با تثلیث زائد است.
مسیحیان معتقدند که خدا، شخصی (موضوعی روانشناختی) است (God is personal—the subject of psychological states). اما چه چیزی شخصی است؟ تثلیث در کل یا اشخاص به صورت جداگانه؟ این مناجات، که به صورت جداگانه به اشخاص و تثلیث به طور کلی توجه می کند، همه موارد فوق را اظهار می کند:
ای خدای پدر، آفریننده آسمان و زمین؛ به ما رحم کن!
ای خدای پسر، نجات دهنده جهان؛ به ما رحم کن!
ای خداوند، روح القدس، تطهیر کننده ی مومنان؛ به ما رحم کن!
ای تثلیث مقدس، متبرک و با شکوه، خدای یکتا: به ما رحم کن!
اما به نظر نمی رسد که این موضع منسجمی باشد. اگر پدر، پسر و روح القدس مراکز متمایز آگاهی (distinct centers of consciousness) باشند، موجوداتی که به طور منطقی از هر یک از آنها می توان درخواست رحمت کرد و اگر تثلیث، اجتماع الهی باشد همانطور که تثلیثِ جمعی گرایان اظهار می کنند، به نظر می رسد که تثلیث به خودی خود به هر معنی، نمی تواند شخصی باشد. بعد از درخواست از پدر، پسر و روح القدس، درخواست از تثلیث، زائد به نظر می رسد. چیزی شبیه یک ضرورت شعری؛ گویی من از هر یک از همسایگانم برای ساختن حصاری به دور املاکمان اجازه بخواهم و سپس آنها را با هم جمع کنم تا از آنها به عنوان یک گروه هم اجازه بگیرم!
------
https://iep.utm.edu/trinity/
#تثلیث
#شخص_شخصی
#زائد
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
#حدیث
🌼🌸🌼🌸🌼🌸
🏷 سودمندترین برای بدن
🔅 #امام_کاظم_علیه_السلام :
🔸 «براى بدن چيزى سودمندتر از دست نگه داشتن از خوردن، مگر به اندازه نياز، نيست» .
🔹 «لَيسَ شيءٌ في البَدَنِ أنفَعَ مِن إمساكِ اليدِ إلاّ عمّا يَحتاجُ إلَيهِ».
📚 الكافي : ج ٨ ص ٢٧٣ ح ٤٠٩
#امام_کاظم علیه السلام
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠شباهت صوفیه به مجوسیان قدیم؟
🔸در حالی صوفیه حضرت علی (علیه السلام) را الگوی خود در بلند گذاشتن سبیلهایشان معرفی میکنند که قطعاً نمیتواند این عمل از حضرت باشد.
🔹زیرا خلاف سنت نبوی است کما اینکه رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) در روایتی میفرماید:
«خود را شبیه به مجوس نکنید، برای اینکه آنها ریش خود را میچینند و سبیلهای خود را بلند میگذارند ولیکن ما ریش خود را وامیگذاریم و سبیل خود را میچینیم، یعنی مقراض میکنیم چون فطرت بر همین است.» [1]
🔻لذا الگو خواندن حضرت علی (علیه السلام) ادعایی نابخردانه است.
🔰اما درواقع طبق این روایت، دراویش با تخطی کردن از سیره نبوی، شباهت به مجوسیان قدیم پیدا کرده که در صدر اسلام ریش خود را میزدند و سبیل میگذاشتند.
📚پینوشت:
1. بابویه قمی، محمد بن علی (شیخ صدوق) من لایحضره الفقیه، قم، دفتر انتشارات اسلامی، 1413 ق، ج 1، ص 130.
#نقد_تصوف
#امام_علی
#سبیل
#مجوس
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠تضاد اعمال و گفتار صوفیه با آیات و روایات
🔸صوفیه همواره ادعا میکنند که معارف و سنت خود را مستقیماً از قرآن و اهلبیت (علیهم السلام) گرفته و میگیرند و آموزههایشان با آنها در تناقض و تضاد نیست.
🔹حال آنکه ابراهیم ادهم میگوید: «مرد به جایگاه نیکان نرسد، تا شش عقبه (مانع و مشکل) بگذراند. اول درِ نعمت بندد و درِ سختی بر خود بگشاید و دوم درِ عزت ببندد و درِ ذلّت بگشاید و سوم درِ توانگری ببندد و در درویشی بگشاید. چهارم در سیری ببندد و درِ گرسنگی بگشاید و پنجم درِ خواب ببندد و درِ بیداری بگشاید و ششم درِ امید ببندد و درِ منتظر بودن مرگ را بگشاید». [1]
🔰حال آیا این موارد از سنتهای رسول خدا (صلی الله علیه و آله) است یا از بدعتهای صوفیه است؟
♻️چرا آیات و روایات ما بر حفظ عزت، کرامت و استفاده از تمامی نعمتهای الهی سفارش کردهاند ولی شما چیز دیگری میگویید؟
📚پینوشت:
1.هوازن قشیری، ابوالقاسم، ترجمه رساله قشیریه، به کوشش بدیعالزمان فروزان فر، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران، 1374 ش، ص 208.
#نقد_تصوف
#ابراهیم_ادهم
#صوفیه
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #کلیپ زیارت #قبور برای #خانم ها حرام است!!!
🔻مقایسه کلام #شیخ_سعید_الکملی عالم اهل سنت و #سالم_الطویل عالم #وهابیت پیرامون #زیارت_قبور توسط #زنان و حکم آن
#نقد_وهابیت
#امام_حسین #اباعبدالله
#کربلا #تبری #برائت_از_دشمنان
#توسل #شفاعت #گریه #اهل_سنت
#اهل_سنت #محرم #عاشر_من_محرم
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠تضاد اعمال و گفتار صوفیه با آیات و روایات
🔸صوفیه همواره ادعا میکنند که معارف و سنت خود را مستقیماً از قرآن و اهلبیت (علیهم السلام) گرفته و میگیرند و آموزههایشان با آنها در تناقض و تضاد نیست.
🔹حال آنکه ابراهیم ادهم میگوید: «مرد به جایگاه نیکان نرسد، تا شش عقبه (مانع و مشکل) بگذراند. اول درِ نعمت بندد و درِ سختی بر خود بگشاید و دوم درِ عزت ببندد و درِ ذلّت بگشاید و سوم درِ توانگری ببندد و در درویشی بگشاید. چهارم در سیری ببندد و درِ گرسنگی بگشاید و پنجم درِ خواب ببندد و درِ بیداری بگشاید و ششم درِ امید ببندد و درِ منتظر بودن مرگ را بگشاید». [1]
🔰حال آیا این موارد از سنتهای رسول خدا (صلی الله علیه و آله) است یا از بدعتهای صوفیه است؟
♻️چرا آیات و روایات ما بر حفظ عزت، کرامت و استفاده از تمامی نعمتهای الهی سفارش کردهاند ولی شما چیز دیگری میگویید؟
📚پینوشت:
1.هوازن قشیری، ابوالقاسم، ترجمه رساله قشیریه، به کوشش بدیعالزمان فروزان فر، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران، 1374 ش، ص 208.
#نقد_تصوف
#ابراهیم_ادهم
#صوفیه
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠تضاد اعمال و گفتار صوفیه با آیات و روایات
🔸صوفیه همواره ادعا میکنند که معارف و سنت خود را مستقیماً از قرآن و اهلبیت (علیهم السلام) گرفته و میگیرند و آموزههایشان با آنها در تناقض و تضاد نیست.
🔹حال آنکه ابراهیم ادهم میگوید: «مرد به جایگاه نیکان نرسد، تا شش عقبه (مانع و مشکل) بگذراند. اول درِ نعمت بندد و درِ سختی بر خود بگشاید و دوم درِ عزت ببندد و درِ ذلّت بگشاید و سوم درِ توانگری ببندد و در درویشی بگشاید. چهارم در سیری ببندد و درِ گرسنگی بگشاید و پنجم درِ خواب ببندد و درِ بیداری بگشاید و ششم درِ امید ببندد و درِ منتظر بودن مرگ را بگشاید». [1]
🔰حال آیا این موارد از سنتهای رسول خدا (صلی الله علیه و آله) است یا از بدعتهای صوفیه است؟
♻️چرا آیات و روایات ما بر حفظ عزت، کرامت و استفاده از تمامی نعمتهای الهی سفارش کردهاند ولی شما چیز دیگری میگویید؟
📚پینوشت:
1.هوازن قشیری، ابوالقاسم، ترجمه رساله قشیریه، به کوشش بدیعالزمان فروزان فر، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران، 1374 ش، ص 208.
#نقد_تصوف
#ابراهیم_ادهم
#صوفیه
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠 کانال احـکام شــیـریـن 💠
✨کانالی #متفاوت با موضوع #پاسخگویی به #احکام😍
✨ احـکـام نـمــــــاز 😍
✨ احـکــام روزه 😍
✨ احـکـام غـــــسـل 😍
✨احـکام کسبوکار 😍
✨واحکام دیگرموضوعات😍
➕#پاسخگوییآنلاین
الحقیرعبدالله عزیزی شاهرودی
۰۹۱۰۲۰۴۳۴۷۸
✨با #یادگیری احکام زندگے خود را از #حرام دور کنید🌺✅
همراه بالطیفه های شرعی
✨برای پیوستن به کانال روی لینک بزنید😍🌸👇
https://eitaa.com/ahkameshirin
#حدیث
🌼🌸🌼🌸🌼🌸
🌺امیرالمومنین (ع):
#نهج_البلاغه
◽️وَ لاَ تُدْخِلُوا بُطُونَکُمْ لُعَقَ الْحَرَامِ، فَإِنَّکُمْ بِعَيْنِ مَنْ حَرَّمَ عَلَيْکُمُ الْمَعْصِيَةَ، وَ سَهَّلَ لَکُمْ سُبُلَ الطَّاعَةِ
🌗لقمه هاى حرام را هر چند اندک باشد وارد شکم خود نسازيد; چرا که شما در معرض نگاه کسى هستيد که گناه را بر شما حرام کرده و راه هاى اطاعت را براى شما آسان ساخته است»
📘خطبه151
#امام_علی علیه السلام
#حضرت_علی علیه السلام
#لقمه_حلال
#لقمه_حرام
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
اگر عیسی خداست، با چه کسی مناجات می کرد؟
خدا با خود صحبت می کرد؛ گونه ای مونولوگ.
مسیحیان معتقدند که خداوند شخصی است. در ظاهر تثلیثی های لاتین راحت تر توضیح می دهند که چه چیزی شخصی است: آن، همان خداست. ( what is personal: it is God) تثلیث و اشخاص به تنهایی، تا جایی که هر یک خداست، شخصی هستند. پدر خداست، پس تا آنجا که خدا، تثلیث، شخصی است، پدر شخصی است. ( the Father is personal) پسر و روح القدس خدا هستند؛ پس آنها هم شخصی اند. درخواست ها در مناجات در واقع زائد (redundant) است زیرا هر چهار درخواست از کسی به غیر از خدا نیست؛ اما به آن شکل فقط یک ضرورت شعری ( a matter of poetic license) است. با این وجود، برخی از مسیحیان ، به ویژه مسیحیان شرقی که با تثلیثِ جمعی گرایان، همدرد هستند، نگران این هستند که استخدام برخی استعاره های تثلیثی های لاتین، شخصیت فردی روح القدس را تضعیف کنند. علاوه بر این ، تثلیث گرایی لاتین معنی روایات انجیل درباره مناجات عیسی با پدر را دشوار می کند. چه کسی با چه کسی مناجات می کرد؟ به روایت تثلیثی های لاتین به نظر می رسد ، تا آنجا که ما عیسی را به عنوان شخص دوم تثلیث می شناسیم، خدا با خود صحبت می کرد؛ شاید گونه ای مونولوگ.
------
https://iep.utm.edu/trinity/
#تثلیث
#مناجات_عیسی
#مونولوگ
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
💠اتهام تصوف به آیت الله سید علی قاضی
🔸برخی به اسم مبارزه با تصوف، به علمای اعلام شیعه تاخته و تهمت صوفیگری به ایشان زده، غافل از آنکه عدهای دیگر از بزرگان و علمای شیعه، به عظمت علمای نام برده شده اعتراف کردهاند.
🔹از این رو مقام معظم رهبری (حفظه الله) در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت حضرت آیتالله سید علی قاضی (قدّس سرّه) درباره ایشان میفرمایند:
👈«مهمترین مسئله در این باب، این است که ما در بین سلسلهی علمی فقهی و حِکمی خودمان در حوزههای علمیه یک گذرگاه و جریان خاصالخاص داریم که میتواند برای همه الگو باشد،
هم برای علما الگو باشد، هم برای آحاد مردم و هم برای جوانها؛ میتوانند واقعاً الگو باشند.
اینها کسانی هستند که به پایبندی به ظواهر اکتفاء نکردند، در طریق معرفت و طریق سلوک و طریق توحید تلاش کردند، مجاهدت کردند کار کردند و به مقامات عالیه رسیدند و مهم این است که این حرکت عظیم سلوکی و ریاضتی را نه با طرق مندرآوردی و تخیّلی مثل بعضی از سلسلهها و دکانهای تصوّف و عرفان و مانند اینها، بلکه صرفاً از طریق شرع مقدّس به دست آوردند.»[1]
📚📚پینوشت:
1.پایگاه اطلاعرسانی مقام معظم رهبری
#نقد_تصوف
#علامه_قاضی
#عرفان
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠تقابل صوفیه با ائمه (ع) در بیان علامه طباطبایی
🔸برخلاف نظر برخی که صوفیه را ادامه دهنده راه اهلبیت (علیهم السلام) میدانند، علامه طباطبایی (ره) راه صوفیه را از اهلبیت (علیهم السلام) جدا دانسته و میگوید:
👈«از آنجا كه در عصر خلفا فلسفه يونان به زبان عربى ترجمه شد، متكلمين اسلام و دانشمندان از مسلمين با اينكه تابع قرآن بودند در صدد بر آمدند معارف قرآنى را با مطالب فلسفى تطبيق دهند و از همان جا بود كه به دو دسته اشاعره و معتزله تقسيم شدند و چيزى نگذشت كه جمعى ديگر در عصر خلفا به تصوف گرايش يافته و ادعاى كشف اسرار و علم به حقایق قرآن نمودند و پنداشتند كه مطالب تصوف آنان را از مراجعه به اهل بيت عصمت و طهارت (علیهم السلام) بىنياز مىكند و اين غرور فكرى باعث شد كه خود را در برابر ائمه هدى (علیهم السلام) كسى بدانند.»(1)
🔻همین امر سبب فاصله افتادن این جماعت از معارف ناب اسلامی شد و روز به روز بر انحراف ایشان افزوده شد.
📚پینوشت:
1. طباطبایی محمدحسین، ترجمه تفسیر المیزان، انتشارات جامعه مدرسین، قم، 1374.
#نقد_تصوف
#علامه_طباطبایی
#اهلبیت
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
#حدیث
🍃🍃🍃
🔘 امام حسن عسکری علیه السلام:
عبادت به زیادی نماز و روزه نیست، بلکه حقیقت عبادت، زیاد اندیشیدن در کار خداست.
📚 تحف العقول، ص448
#شهادت_امام_حسن_عسکری
▪️◾️🔳◾️▪️
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
❇️فراخوان مقاله❇️
🔷 پژوهش نامه مذاهب کلامی (علمی-تخصصی)
با هدف ایجاد بستری مناسب برای نظریه پردازی و طرح مباحث نوین در عرصه های مرتبط با مذاهب کلامی در محورهای ذیل مقاله علمی می پذیرد.
📜محورهای مقالات:
1⃣ بازخوانی و بررسی تطبیقی اندیشه های کلامی مذاهب اسلامی و طرح مباحث نوین در این عرصه
2⃣ جریان شناسی و نقد مبانی فکری سلفیان با هدف شناخت و تبیین خطرات
3⃣ ایجاد بستری مناسب برای معرفی مبانی فکری اهل بیت علیهم السلام در منازعات کلامی
4⃣ صیانت از حریم اعتقادی اسلام اصیل و تحکیم باورهای دینی در برابر شبهات
5⃣ تحلیل جریان های فکری جهان اسلام با هدف گسترش گفتمان همگرایی
💰💰کمک هزینه پژوهشی مقاله، در صورت تایید نهایی10000000ریال می باشد.
🔷🔶🔷جهت ارسال مقاله و دریافت شیوه نامه نگارش به سایت http://journals.markazfeqhi.com/kalam
۰┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈•
عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #کلیپ علت نام گذاری فرزند #امیرالمومنین علیه السلام به #عثمان چه بوده است؟
🎤 حجتالاسلام #روستایی
👈برخی از افراد نااگاه، با اشاره به اینکه نام یکی از فرزندان #امیرمؤمنان علیه السلام، عثمان بود، در صدد هستند که ماجراهای #غصب_خلافت را کمرنگ کرده و رابطه بین خلفا و حضرت امیرالمؤمنین را رابطهای حسنه جلوه کنند اما ...
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
#تکفیر #تکفیری #وهابی #وهابیت
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠اثبات انحراف تصوف با استناد به منشأ آن
🔸بطور اختصار میتوان منشا تصوف را به چند بخش خـلاصه نمود:
🔻دستهای تصوف را عکسالعمل فکر آریایی در مقابل سلطه و نفوذ اسلام عربی دانستهاند.
🔻گروهی منشاء تصوف را افـکار و آراء بودایی و هندی تصور کردهاند.
🔻جمعی از محققین بواسطه وجود شباهت بسیاری بین فلسفه اشراق و تـصوف معتقدند که تصوف از فـلسفه نـوافلاطونی اسکندریه سرچشمه گرفته و سپس در طی قرون و به تدریج رنگ دیانت اسلامی بر آن زدهاند.
🔻بعضی احتمال دادهاند که تصوف خودبخود و مستقلاً در ممالک اسلامی به وجود آمده و ابدا ارتباط و بستگی بجایی ندارد.
🔻عدهای هم سرچشمه تصوف اسـلام را مسیحیت و عقائد رهبانی میدانند.
🔰خود صوفیه هیچ یک از این اقوال را نپذیرفته و معتقدند که طریقه تصوف عبارت است از لُب و عصاره و باطن قرآن و احادیث نبوی و کشف و شهود اولیاء.(1)
♻️اگر نظر مختار صوفیه درباره ایشان درست باشد، چرا عقایدی همچون سماع، عشریه، استغنای از شریعت که معارض با دستورات اسلامی است، در میان صوفیه رواج دارد؟
📚پینوشت:
1. مینایی محمد، منشاء تصوف از کجاست؟، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی تبریز، 1329، شماره 21 و 22.
#نقد_تصوف
#منشأ_تصوف
#سرچشمه_تصوف
#سماع
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠قربانی کردن طریقهها برای اثبات حقانیت صوفیه
🔸برخی از طریقههای صوفیه برای آنکه دامان خود را از انحرافات مختلف پاک جلوه دهند، به انحراف طریقههای دیگر صوفیه اعتراف کرده و انحراف در سلوک و عمل را مخصوص طریقههایی غیر از خود میدانند.
🔹این دسته معتقدند: «دست پروردههای این صوفینمایان گروهی نادان، ظاهربین، ریاکار، بیاعتنا به شرع و... بودهاند.
🔻سرّاج در کتاب اللمع آنان را "مترسمین به تصوف" خوانده است.[1]
و هجویری ایشان را "متصوف و مستصوف" قلمداد میکند.»[2]
🔰همچنین این دسته نشأت گرفتن فرقههایی چون ملامتیه و قلندریه را نمونهای بارز از تمایل صوفیان برای تشکیل گروههایی با هنجارهایی مغایر با رسوم جامعه میپندارند. درصورتی که بیشتر فرقههای صوفیه از دیدگاه علمای دین دارای انحرافات مختلف هستند.
📚پینوشت:
1. سراج طوسی ابونصر، اللمع فی التصوف، اساطیر، تهران، 1390، ص 409.
2. هجویری علی بن عثمان، کشف المحجوب، سروش، تهران، 1383، ص 49.
#نقد_تصوف
#طریقه
#هجویری
#اللمع
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
#حدیث
🌼🌸🌼🌸🌼🌸
💠 سالار جهان
🔅 #امام_سجاد_علیه_السلام :
زمانى كه قائم ما قيام كند، خداوند آفت را از شيعيان ما مى زدايد و دلهاى آنان را چون پاره هاى آهن [سخت و تزلزل ناپذير] مى كند و هر مرد آنان را قدرت چهل مرد مى دهد. آنان فرمانروا و سالار جهان خواهند بود.
🔹 إذا قامَ قائمُنا أذْهَبَ اللّهُ عن شِيعتِنا العاهَةَ ، و جَعلَ قلوبَهُم كَزُبَرِ الحديدِ ، و جَعلَ قُوّةَ الرّجُلِ مِنهُم قُوّةَ أربَعينَ رجُلاً ، و يكونونَ حُكّامَ الأرضِ و سَنامَها .
مشكاة الأنوار : ص ۱۵۱ ح ۳۶۶
#امام_سجاد علیه السلام
#امام_زمان
#امامت
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
مشکل محمول عیسی چیست؟
آموزه تثلیث، انگیزه ی الوهیت بخشی به عیسی شد؛ اما عیسی متولد شده بود، رنج کشیده، مرده و دفن شده بود. او چینی را نمی فهمید؛ او معتقد بود که داوود نویسنده همه مزامیر است. گویا این ویژگی ها با الوهیت ناسازگار است. در واقع، گویا، گزاره های زیادی هست که درباره ی عیسی صادق است، اما به نظر می رسد، درباره ی خدا نمی تواند صادق باشد و بالعکس.
این مشکل محمول عیسی است:
This is the Jesus Predicate Problem
ما نمی خواهیم همه این محمول هایی که در مورد عیسی صادق است را بدون قید به خدا و به ویژه، به خدای پدر نسبت دهیم؛ به عنوان مثال، ما نمی خواهیم حکم کنیم که پدر بر روی صلیب رنج کشید – بدعت پاتریپاشنیسم -
Patripassionism
خدا، همانطور که به طور سنتی درک می شود، آسیب ناپذیر است، او نمی تواند موضوع رنج، درد یا آسیب باشد. علاوه بر این ، خداوند آغاز و پایان زمانی و پایان ندارد، و طبق بیشتر روایات ارتدوکس، بی زمان است؛ اما عیسی در زمان خاصی متولد شد و حیاتش را در زمان معینی زیست، پس برای حفظ بی زمانی خدا، نمی توانیم محمول هایی که خصوصیات زمانی را به عیسی نسبت می دهند به خدا یا به ویژه به خدای پدر اختصاص دهیم. به طور کلی، طیف وسیعی از محمولات هست که در مورد عیسی صادق است که ما می خواهیم آنها را نگهداریم؛ اما در مورد خدای پدر یا روح القدس صادق نیست. چیزهایی هست که با ویژگیهای ذاتی الوهیت نا سازگار است و ما تردید داریم که به خدا، بی قید نسبت دهیم.
------
https://iep.utm.edu/trinity/
#تثلیث
#محمول_عیسی
#پاتریپاشنیسم
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آغاز امامتت مبارک آقای زمین و آسمونا
عضویت در کانال👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026
یک پاسخ مسیحی به چگونگی رنج کشیدن و مردن خدا
مسیح چیزیست و بدن عیسوی او، چیزی دیگر. برخی از مومنان، باورهایشان را بخشی از هستی خود و نه داشته های خود، می دانند؛ برای همین نمی توانند از آن ها دل بکنند، هر چند که نامعقول باشند. برای نمونه، مسیحیانی که باور کرده اند، خدا (عیسی مسیح) انسان شد، به صور گوناگون به دفاع از این باور بر خاسته اند. یک روش، مسیح شناسی ابر بالا ultra-high Christology است که بر اساس آن، محمولاتِ مشکل سازِ عیسی، به معنای واقعی کلمه در باره ی مسیح، کلمه ی الهی صادق نیست؛ بلکه مربوط به بدن انسانی اوست. برای بررسی، آپولاریسم را در نظر بگیرید! مسیح شناسی ابر بالا که در شورای قسطنطنیه در 381 و دوباره در شورای کلسدون در 451 رد شد، معتقد است که، عیسیِ تاریخی، انسانی که ظرف نفس ناطقه ی انسانی می شود، ظرف لوگوس شد. مسیح این لوگوس است، و نسبت دادن محمولات عیسوی این چنینی: "تحت سلطه پونتیوس پیلاتس" ، "مصلوب شد" ، " مرد" و " دفن شد" به مسیح، صرفاً مجازی façon de parler است. به بیان دقیق تر، موضوع این محمولات، مسیح نیست؛ بلکه تنها جسمی است که او مدتی برای اداره ی جهان مادی به کار گرفت؛ در نتیجه ، این گونه محمولات، به لوگوس یا سایر افراد تثلیث سرایت نمی کند، بنابراین مشکلی وجود ندارد.
------
https://iep.utm.edu/trinity/
#عیسی_مسیح
#الوهیت
#بیماری_مرگ
#دفاع_پاسخ
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
🔹پذیرش دانش پژوه سطح ۳🔹
موسسه آموزش عالی حوزوی خاتم النبیین در رشته بررسی فرق انحرافی برای نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۰- ۱۴۰۱ دانش پژوه می پذیرد.
شرایط
اتمام پایه هشتم حوزه
قبولی در مصاحبه ورودی
جهت اطلاع بیشتر با شماره تماس داخل بنر تماس حاصل فرمایید.
عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e