🔷ریشهیابی آموزههای اُشو در آیین تَنْتْرَه
✅اشو مدعی بود که آموزگار تازگی است و قصد دارد انسان نوین بیافریند. او همواره گذشتگان را به خاطر بردگی و گسست روحی و بیخردی سرزنش میکرد و تلقی گذشتگان از انسان را به تعبیر خودش بیاتشده میدانست.1 بااینهمه رسماً خودش فلسفه یا مکتبی ویژه، منحصربهفرد و نوین به جای نگذاشت، بلکه به نظر میرسد بسیار متأثر از سنت باستانی اخلاقستیز هندی به نام تَنْتْرَه بوده است، که از شکستن تابوها و محدودیتهای اخلاقی دفاع میکند. درحقیقت اُشو با پیروی از مکتب هندویی تنتره، مکتبی را بنا نهاد که میتوان آن را معنویت بر مبنای مسائل جنسی مقدس نام نهاد. محورهای اصلی آموزههای او بر مبنای مسائل جنسی در سلسله سخنرانیهای او در شهر بمبئی در سال ۱۹۶۸، با عنوان «مسائل جنسی تا هوشیار متعالی» منشر شد. اُشو در سال ۱۹۷۰ رسماً برخلاف فرهنگ متعارف، نخستینبار اخلاق عشق آزاد را اعلام کرد. 2
📚1-. اُشو، زوربای بودایی، ص ۱۴٫.
📚2- سیدمحمد روحانی،مقاله نجاتشناسی اُشو؛ نجاتشناسی ابداعی یا پیروی از آیین تَنْتره
#عرفان_کاذب_اشو
#آیین_متاثر_تنتره
عضویت درکانال🔻👇🔻
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠اشو ونجات شناختی
🔵درآموزههای مکتب اُشو و ریشهیابی تعالیم او به این نتیجه میرسیم که اصولاً در اندیشه نجاتشناختی او، برخلاف ادیان و مکاتب الهی، خداوند بهمنزله موجودی متعالی که مقصد سیر و سلوک باشد، چندان جایی ندارد؛ بلکه نجات نهایی از دیدگاه اُشو، با تأثیر پذیرفتن از مکتب ذن بودیسم، به معنای نفی مطلق نفس و ذهن، و خاموشی است.
📚سیدمحمد روحانی،مقاله نجاتشناسی اُشو؛ نجاتشناسی ابداعی یا پیروی از آیین تَنْتره
#عرفان_وارداتی_اشو
#اندیشه_خداوند_بودیسم_خاموشی
عضویت درکانال🔻👇🔻
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠مهمترین هدف اشو
✅مهمترین هدف اُشو تشکیل جامعهای است که در آن اصل عشق آزاد رعایت شود؛ عشقی که در آن رابطه جنسی و اوج لذت از آن بسیار مهم است؛ چراکه اُشو متأثر از آموزههای تنترهای، لذت جنسی را دارای نیرویی میداند که اگر از ساحت حیوانی و انسانی بگذرد، میتواند موجب نجات نهایی انسان شود.
✅اشو میآموزد که آنچه باید از آن نجات یافت، عشق زودگذر و قیدوبندهای قانونی است که ازدواج برای انسان به بار میآورد؛ چراکه این قیدوبندها موجب محدود شدن روابط جنسی و درنتیجه محدود شدن عشق میشوند، که در اینصورت نمیتوان با دست یافتن به عشق کامل از طریق عمل جنسی کامل، به مرحله نهایی یعنی مراقبه کامل از طریق عبور از هفت چَکره کوندَلینی یُگه و رسیدن به نیروانه سمادْهی، یا همان نجات دست یافت.
📚📚سیدمحمد روحانی،مقاله نجاتشناسی اُشو؛ نجاتشناسی ابداعی یا پیروی از آیین تَنْتره
#عرفان_وارداتی_اشو
#مهمترین_هدف_عشق_آزاد
عضویت درکانال🔻👇🔻
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💢عشق در عرفان اسلامی
✅در عرفان اسلامی عشق جایگاهی بسیار مهم دارد؛ ولی برخلاف مکتب اُشو، عشق تنها منحصر در عشقهای زمینی و حاصل شهوت و روابط جنسی زن و مرد نیست، بلکه با توجه به اینکه اسلام دینی توحیدمحور است، عشق حقیقی تنها عشق الهی و آسمانی، از نوع عشق عابد و معبود است. از سوی دیگر با توجه به جامعیت آموزههای اسلام، بر محبت و عشق میان زن و مرد نیز بسیار تأکید شده است. البته این عشق و محبت نمیتواند بهگونه مطلق آزاد و بیقیدوشرط باشد، بلکه چنین عشقی همراه با برقراری تعهد زناشویی میان آن دو است، تعهدی که نهتنها التزام به آن مانع عشق کامل نیست، که اگر عشق از اول حقیقی باشد و نه هوسی زودگذر، تبدیل به پلی مستحکم برای سیر انسان به مقصود نهایی خلقت، که همان کمال مطلق و لقای الهی است خواهد شد.
📚سیدمحمد روحانی،مقاله نجاتشناسی اُشو؛ نجاتشناسی ابداعی یا پیروی از آیین تَنْتره
#عرفان_وارداتی
#عشق_عرفان_اسلامی
عضویت درکانال🔻👇🔻
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠حالات ارباب طریقت
🔰1⃣
❌ فنا
🔸صوفیه برای اهل طریقت سه حالت ذکر کردهاند و در هر حال، سالک وظایف متفاوتی دارد.
🔻از نظر ایشان این حالات از طریق کشف و وجدان است که برای سالک ایجاد میشود و به همین دلیل به مجموع آنها "#مواجید" گفته شده است.
🔰"فناء" حالتی است که در آن هستی مجازی سالک و همه کثرات در پرتو نور الهی محو و نابود میگردد و در این حالت هرچه از سالک شنیده شود، گوینده آن حضرت حق است و علت آن این است که چون هستی سالک در میان نیست و در خداوند محو گشته، به همین دلیل هر آنچه که او بگوید، سخن خداست.
🔹اینگونه است که صوفیان جمله معروف "لا اله الا انا فاعبدونی" و "سبحانی ما اعظم شانی" بایزید را درست میانگارند.[1]
♻️آیا اسلام به ما این سفارش را کرده است که با سیر و سلوک کاری انجام دهیم که از خود بی خود شویم و اعمالی که شریعت ناب محمدی(صلی الله علیه و آله) بر مسلمانان واجب کرده است را انجام ندهیم؟
📚پینوشت:
1.تهرانی میرزا جوادآقا، عارف و صوفی چه میگویند؟، آفاق، تهران، 1395، ص 80.
#نقد_تصوف
#فنا
#سلوک
#بایزید
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠حالات ارباب طریقت
🔰2⃣
❌ سُکر
🔸"سُکر" نازلتر از حال فنا است. در این حال سالک به مشاهده محبوب رسیده و به همین دلیل در باطن او یکباره شادی وصف ناپذیری که از آن به "فرح" و "انبساط" یاد میکنند، پدید میآید.
🔻در این حالت است که بر سالک حیرت چیره و غالب میشود و حواس او از محسوسات غافل گردیده و عقلش مغلوب عشق میشود و در نهایتِ از خود بیخود شدن قرار میگیرد.
🔰سالک در این مقام نمیداند چه میگوید و علت نامگذاری این حالت به "سُکر" هم مُشعر (خبر دهنده) به این حالت اوست به طوری که وقتی در این مقام قرار گرفت، مانند انسانی مست است که در حالت مستی قرار دارد و به اطراف و اکناف خود توجه ندارد.[1]
♻️آیا واقعا دین اسلام به ما اجازه داده است که خود را در حالاتی گرفتار کنیم که ندانیم چه میگوییم، چه میشنویم و چه فعلی را انجام میدهیم؟
📚پینوشت:
1.تهرانی میرزا جوادآقا، عارف و صوفی چه میگویند؟، آفاق، تهران، 1395، ص 80.
#نقد_تصوف
#سُکر
#سلوک
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
یک استدلال خواندنی در چرایی خدا خواندن عیسی مسیح
در روزگار دفاعیه پردازان، باهم سازی جدیدی که میان اناجیل هم دید و رسالههای پولس و انجیل چهارم به وجود آمد، همین که خدای مسیحی به زاینده ی مسیح زمینی تبدیل شد، زاینده مسیح ازلی نیز تلقی شد. مسیح ازلی، دیگر مخلوق خدا همچون ساخته ی یک صنعتگر نبود؛ بلکه خدا او را همچون فرزند یک پدر بشری پدید آورد و چون خدا او را همچون فرزند یک پدر بشری پدید آورد، او نیز همانند پدرش خدا بود؛ زیرا هر پسر بشری که توسط یک پدر بشری پدید می آید، همانند پدرش انسان است. آن دسته از آبای کلیسا که ذهن فلسفی داشتند برای این نوع استدلال، مویداتی را در این اصل فلسفی یافتهاند که: آنچه پدید می آید ،باید از همان نوعی باشد که آن را پدید می آورد. ارسطو آن را با جمله انسان، انسان می زاید، توضیح می دهد.
----
فلسفه ی آباء کلیسا، هری اوسترین ولفسن، ترجمه ی علی شهبازی، صص ۳۴۰ - ۳۴۱.
#عیسی_مسیح
#الوهیت
#فلسفه_آباء
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
💠حالات ارباب طریقت
🔰3⃣
❌ دلال
🔸"دَلال" حالی پایینتر از سُکر است. سالکی که مقیم در این حال است، از غایت عشق و ذوق به محبوب، در باطن خود اضطراب و قَلق (ناآرامی) احساس میکند.
🔹از خود بی خود شدن سالک در این حال، هرچند به مرتبه سُکر نمیرسد، اما اختیار خود را نیز ندارد و از شدت اضطراب، هرچه بر دل او در آن حال آشکار میشود، بیاختیار میگوید.[2]
♻️اینها مقاماتی بود که برخی از صوفیه برای سیر و سلوک خود تعریف کردهاند، که بزرگان و مشایخ صوفیه برای فریب مردم، این اصطلاحات را رواج دادند.
📚پینوشت:
1.تهرانی میرزا جوادآقا، عارف و صوفی چه میگویند؟، آفاق، تهران، 1395، ص 80.
#نقد_تصوف
#دلال
#سلوک
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔔 #تفکـــر_در_آیات_قــــرآن
❌ خطا اگر چه کوه کوه دارم!
❌ فراوان نیز کم گذاشته ام در حق بندگی اش!
😌 ولی هنوز ته قلبم گرم به همان مهربانی اش و کماکان طمع دارد دلم که روز حساب و مجازات، ببخشد و پرده بیاندازد روی خطاهایم به لطفش! ان شاء الله
👇👇👇👇
🌴 آیه 82 سوره شعراء 🌴
🕋 أَطْمَعُ أَن يَغْفِرَ لِي خَطِيئَتِي يَوْمَ الدِّينِ
⚡️ترجمه:
و کسی که امید دارم در روز جزا گناهم را بر من ببخشاید.
#قرآن
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
#سه_شنبه_های_سمیناری
🔹سمینار تخصصی نقد بهائیت
توسط استاد: دکتر محمدرضا ضیایی
ناقد: دکتر حجت حیدری چراتی
دبیرجلسه: حجت الاسلام فخرآور
⏰زمان: سه شنبه 1400/09/16
🕙ساعت: 10:00 الی 11:00
🔗لینک ورود به جلسه:
https://b2n.ir/a95618
عضویت در کانال👇
https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
#حدیث
🌸🌼🌸🌼🌸🌼
🕌امام علي عليه السّلام:
كَفى بِالْمَرْءِ غَفْلَةً اَنْ يَصْرِفَ هَمَّهُ فيما لا يَعنيهِ؛
در غفلت يك انسان، همين بس كه همّت و #تلاش خود را صرف چيزى كند كه به دردش نمى خورد و به كارش نمى آيد.
🔸ميزان الحكمه، ج 7، ص 267.
#غفلت #تلاش
#امام_علی علیه السلام
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔰#ختم_سوره_واقعه ، برای افزایش رزق🔰
🔸 چون اول ماه دوشنبه باشد شروع کند به خواندن این سورۀ مبارکه با طهارت و رو به قبله، روز اول یک مرتبه، روز دوم دو مرتبه، و روز سوم سه مرتبه و همچنین تا چهاردهم چهارده مرتبه بخواند. همچنین هرروز بعد از اتمام تلاوت سورههای مبارکه آنروز، این دعا را بخواند:
🔻يا مُسَبِّبَ الاَسْبابِ وَ يا مُفَتِّحَ الاَبْوابِ اِفْتَحْ لَنا الْاَبْوابَ وَ يَسِّرْ عَلَيْنَا الْحِسابَ وَ سَهِّلْ عَلَيْنَا الْعِقابَ [الصِّعابَ]، اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ رِزْقِي و رِزْقُ عِیالي فِی السَّمَاءِ فَأَنْزِلْهُ وَ إِنْ كَانَ فِي الْأَرْضِ فَأَخْرِجْهُ وَ إِنْ كَانَ فِي الْأَرْضِ بَعِيداً فَقَرِّبْهُ وَ إِنْ كَانَ قَرِيباً فَيَسِّرْهُ وَ اِنْ كانَ يَسِيراً فَكَثِّرْهُ وَ اِنْ كانَ كَثِيراً فَخَلِّدْهُ وَ اِنْ كانَ مُخَلَّداً فَطَيِّبْهُ وَ اِنْ كانَ طَيِّباً فَبارِكْ لي فيهِ وَ اِنْ لَمْ يَكُنْ يا رَبِّ فَكَوِّنْهُ بِكَيْنُونِيَّتِكَ وَ وَحْدانِيَّتِكَ اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ وَ اِنْ كانَ عَلي اَيْدِي شِرارِ خَلْقِکَ فَانْزِعْهُ وَانْقُلْهُ اِلَيَّ حَيْثُ اَكونُ وَ لا تَنْقُلْنِي اِلَيهِ حَيْثُ يَكُونُ.
🔻ای سببساز اسباب و ای گشاینده درها، بگشای برای ما درها را و آسان گردان بر ما حساب را و آسان کن بر ما عقاب [سختیها] را، خداوندا اگر روزی من و روزی عیالم در آسمان است پس فرودش آور و اگر در زمین است پس خارجش گردان و اگر در زمین و در جای دوری است نزدیکش گردان و اگر نزدیک است آسانش گردان و اگر آسان است پس زیادش گردان و اگر زیاد است پس جاودانهاش گردان و اگر جاودانه است پس پاکیزهاش گردان و اگر پاک است پس برای من در آن برکت قرار ده و اگر موجود نیست موجودش گردان، با وجودبخشی خود و یکتایی خود که همانا بر هر چیزی توانایی و اگر در دستان خلق شرور توست آن را از دستش بگیر و آن را به من منتقل کن هر جا که باشم و مرا بهسوی آن منتقل نکن آنجا که آن هست.
🔅 در پنجشنبههای میان این چهارده روز، این دعا را نیز بخوان:
يا ماجِدُ يا واحِدُ [یا احد]، يا جَوادُ يا حَليمُ، يا حَنّانُ يا مَنّانُ يا كَريمُ، اَسْئَلُكَ تُحْفَةً مِنْ تُحَفاتِكَ تَلُمُّ بِها شَعْثى، وَ تَقْضى بِها دَيْنى، وَ تُصْلِحُ بِها شَأْنى بِرَحْمَتِكَ يا سَيِّدى. اَللَّهُمَّ اِنْ كانَ رِزْقى فِى السَّماءِ فَاَنْزِلْهُ، وَ اِنْ كانَ فِى الاَرْضِ فَاَخْرِجْهُ، وَ اِنْ كانَ بَعيداً فَقَرِّبْهُ، وَ اِنْ كانَ قَريباً فَيَسِّرْهُ، وَ اِنْ كانَ قَليلاً فَكَثِّرْهُ، وَ اِنْ كانَ كَثيراً فَبارِكْ لى فيهِ، وَ اَرْسِلْهُ عَلى اَيْدى خِيارِ خَلْقِكَ، وَ لا تُحْوِجْنى اِلى شِرارِ خَلْقِكَ، وَ اِنْ لَمْ يَكُنْ فَكَوِّنْهُ بِكَيْنُونِيَّتِكَ (بِكَيْنُونَتِكَ) وَ وَحْدانِيَّتِكَ. اَللًّهُمَّ انْقُلْهُ اِلَىَّ حَيْثُ اَكُونُ، وَ لا تَنْقُلْنى اِلَيْهِ حَيْثُ يَكُونُ، اِنَّكَ عَلى كُلِّ شَىْءٍ قَديرٌ، [يا حَىُّ يا قَيُّومُ يا واحِدُ يا مَجيدُ يا بَرُّ يا كَريمُ] يا رَحيمُ يا غَنِىُّ، صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ تَمِّمْ عَلَيْنا نِعْمَتَكَ، وَ هَیِّنَا [هَنِّئْنا-هَيِّئْنا] كَرامَتَكَ وَ اَلْبِسْنا عافِيَتَكَ.
ای یکتا، ای صاحب مجد، ای بخشنده، ای بردبار، ای بسیار مهربان، ای بسیار عطاکننده، ای کریم؛ از تو میخواهم هدیهای از هدایایت که بدان آشفتگیام را سامان دهی و بدان قرضم ادا کنی و کارم را با آن اصلاح گردانی به رحمت خود ای سرورم. خداوندا اگر روزی من در آسمان است، پس فرودش آر، و اگر در زمین است پس خارجش گردان، و اگر دور است، نزدیکش گردان و اگر نزدیک است آسانش گردان و اگر کم است زیادش گردان و اگر زیاد است برای من مبارکش گردان آن را بفرست به دستان بهترین آفریدگانت و مرا به بدترین مخلوقاتت محتاج مکن. و اگر موجود نیست پس موجودش کن به هستیبخشی و یکتایی خود خداوندا آن را منتقل کن به آنجا که من هستم و مرا منتقل مکن بهسوی آن آنجا که هست همانا بر هر چیزی توانا هستی [ای زنده، ای پاینده، ای یکتا، ای گرامی، ای نیکو، ای کریم] ای بخشایشگر، ای بینیاز، درود فرست بر محمد و خاندان محمد و نعمت خود را بر ما تمام کن و بچشان بر ما کرامتت را و عافیتت را بر ما بپوشان.
💠برخی گفته اند:
اگر در روز یعنی بعد از طلوع فجر تا غروب آفتاب باشد و در روز اول قبل از شروع، دو رکعت نماز حاجت و بعد از نماز تسبیحات حضرت زهرا(سلام الله علیها) را بخواند؛ بهتر است.
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
مهدویت برترین حقیقت تاریخ.pdf
3.5M
📚 #کتاب #مهدویت_برترین_حقیقت_تاریخ
✍🏻 مرتضی #مطیعی
👈🏼👈🏼 ردیه بر كتاب «عجيبترين دروغ تاريخ» ترجمه كتاب «متي يشرق نورك ايها المنتظر» نوشته نویسنده #وهابی عثمان بن محمد الخميس كه در سال ۱۴۲۹ هجري قمري به چاپ رسيده است؛ پيش از اين نيز بخش زيادي از كتاب به صورت مقاله، با نام «المهدي المنتظر الحقيقه والخرافه» ارائه شده بود.
#کتاب_مهدوی
#پاسخ_به_شبهات
#تفرقه #وهابی #وهابیت
#کتب_نقد_وهابیت #نقد_وهابیت
#کتاب #کتابخانه #کتابخانه_نقد_وهابیت
#عقاید #عقاید_اسلامی #کلام_اسلامی
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
#کتاب #مهدویت_برترین_حقیقت_تاریخ
✍🏻 مرتضی #مطیعی
👈🏼👈🏼 ردیه بر كتاب «عجيبترين دروغ تاريخ» ترجمه كتاب «متي يشرق نورك ايها المنتظر» نوشته نویسنده #وهابی عثمان بن محمد الخميس كه در سال ۱۴۲۹ هجري قمري به چاپ رسيده است؛ پيش از اين نيز بخش زيادي از كتاب به صورت مقاله، با نام «المهدي المنتظر الحقيقه والخرافه» ارائه شده بود.
#کتاب_مهدوی
#پاسخ_به_شبهات
#تفرقه #وهابی #وهابیت
#کتب_نقد_وهابیت #نقد_وهابیت
#کتاب #کتابخانه #کتابخانه_نقد_وهابیت
#عقاید #عقاید_اسلامی #کلام_اسلامی
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
شخص = نوع فردی
در تثلیث مسیحی مانند تثلیث فیلونی (خدای غیر مادی، لوگوس غیر مادی و روح الاهی غیر مادی) و افلاطونی (واحد غیر مادی، عقل غیر مادی و نفس غیر مادی) چون همه اعضای آنها موجودات غیر مادی هستند، می توان این نکته را افزود که تمایزهای میان این اعضا نه تمایز فردی بلکه تمایز و تفاوت نوعی است.
بنابراین هر عضوی از این تثلیث یک نوع است؛ اما چون تنهایی یکی از هر یک از این اعضا وجود دارد و نیز چون هر یک از آنها یک موجود واقعی است و هر یک از آنها نیز یک فرد است از این رو هر عضوی از این تثلیث ها، یک نوع فردی است.
________________
فلسفه ی آباء کلیسا، هری اوسترین ولفسن، ترجمه ی علی شهبازی، ص 342.
#تثلیث
#الوهیت
#فلسفه_آباء
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
May 11
#حدیث
🌸🌼🌸🌼🌸🌼
🕌 سوءظن و بدگمانی
رسول الله صلیالله علیه وآله:
مَن أساءَ بأخِيهِ الظَّنَّ فَقَد أساءَ بِرَبِّهِ، إنّ اللّه َ تعالى يقولُ : «اجْتَنِبُوا كَثيرا مِنَ الظَّنِّ» .
هر كه به برادر مؤمن خود گمان بَد بَرَد، به پرودگارش گمان بد برده است؛ زيرا خداوند عزّ و جلّ مى فرمايد: «از بسيارى گمانها بپرهيزيد»
📝شرح روایی:
عنه صلى الله عليه و آله :
إذا ظَنَنتُم فلا تُحَقِّقُوا، و إذا حَسَدتُم فلا تَبغُوا، و إذا تَطَيَّرتُم فَامضُوا .(كنز العمّال : 7585)
هرگاه گمان برديد، آن را حقيقت مپنداريد و بدان عمل نكنيد و هرگاه حسد ورزيديد آن را دنبال نكنيد و هرگاه #فال بد زديد [اعتنا نكرده] كار خود را انجام دهيد.
▫️عنه صلى الله عليه و آله: إنّ الجُبنَ و البُخلَ و الحِرصَ غَريزَةٌ واحِدَةٌ يَجمَعُها سُوءُ الظَّنِّ .(بحار الأنوار: 73/304/21)
همانا ترس و #بخل و آزمندى، [جلوه هاى] يك خصلتند كه بدگمانى، آنها را فراهم آورده است.
🔸کنزالعمال، ۷۵۸۷
#سوءظن #بدگمان #گمان #ظنی
#حضرت_محمد (صلی الله علیه و آله و سلم)
#پیامبر_اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
⭕️اشو و نفی الگو
☑️ویاز یک طرف می گوید:هیچ راهی وجود ندارد مگر این که خود شما یک بودا بشوید.1
✅و در جای دیگر به طور کلی هرگونه مدل و الگو را نفی می کند:ممکن است انسان با عقل خودش فکر کند که یک مدل دارد. حماقتی از این بالاتر نیست. سعی کنید شبیه خودتان باشید. هیچ کس دیگری هم شبیه شما نیست. لزومی ندارد که شبیه بودا شوید.2
👈اشو از یک طرف به الگو برداری از بودا تشویق میکند وازطرف دیگر هرگونه مدل و الگو را نفی میکند.
📚1- اشو، راز بزرگ ترجمه ی روان کهریز، ص 62. 2- همان، ص 183
#عرفان_نوظهور_اشو
#نفی_الگو_متناقض
عضویت درکانال
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
🔷اشو مکتب خود را یک مذهب و خودش را مدرس دیانت نو میداند. 1
🔹از مجموع مطالب پیش گفته به دست می آید که محدوده ی نفی و سلب های اشو فراوان است. ☑️در مکتب اشو علم و تکنولوژی نفی می شود، فلسفه نفی می شود، قانون نفی می شود، شریعت نفی می شود، فقه و مناسک نفی می شود، زیارت، دعا، نیایش، اعتقادات، توسل به واسطه، توبه و زهد نفی می شود. همه چیز تصادفی است؛ لذا تقدیر هم نفی می شود. مذهب هم سرانجام نفی می شود. اما از پی این همه نفی ها و کنارگذاردن ها تنها چیزی که اثبات می شود عشق است. آن هم عشق زمینی و خاکی که در نهایت به شهوت و سکس ختم می شود. تنها چیزی که مقدس است و پل آسمان است و باعث اتحاد با نیروانه است، رابطه ی جنسیِ طولانی مدت است و این است «معنویت مدرنِ اشو»
📚1-اشو، گل های جاودانگی، ترجمه ی محسن خاتمی، ص 48.
#عرفان_وارداتی_اشو
#دیانت_نو_نفی_مدرن
عضویت درکانال🔻👇🔻👇
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠ترس صوفیه قدیم از کرامت
🔸در حالی که صوفیه امروزی کرامت اولیاء را دستمایه فخرفروشی به غیر مشایخ قرار دادهاند، اسماعیل بن محمد مستملی بخاری از بزرگان صوفیه، معتقد است:
👈«از میان بزرگان تصوف، آنهایی که کرامت را روا میدارند، آن را از کسی روا میدانند که از کرامات چنان ترسد که از بُت. بدان سبب که هر چه بنده با وی بیارامد (آرامش یابد) و آن دون(غیر) حق باشد، وی را از حق ببراند(ببُرد). پس بنده چون کرامات بیند، باید که از مکر و استدراج بترسد و در ادامه به کرامتی از بایزید اشاره میکند که روزی به کرانه دریایی بیامد، دریا لب به لب فراز آورد تا وی بگذرد.
ابویزید چون آن را دید روی به آسمان کرد و گفت: المکر المکر و بازگشت.»[1]
🔰بنابراین صوفیان قدیم برخلاف صوفیان امروزی، از کرامت دوری میگزیدند، زیرا میترسیدند کرامت مکر خداوند باشد یا در طریق استدراج گرفتار شوند.
📚پینوشت:
1. مستملی بخاری اسماعیل بن محمد، شرح التعرف لمذهب التصوف، تهران، اساطیر، 1365، صص 959 و 960.
#نقد_تصوف
#کرامت
#بایزید
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠دلایل قرآنی صوفیه برای امکان صدور کرامت
🔸صوفیه برای اثبات امکان و جواز صدور کرامت از سوی اولیاء و کسانی که دعوی نبوت ندارند، به آیاتی از قرآن کریم استناد میکنند.
🔹ازجلمه، آیاتی که مبتنی است بر یافتن طعامهای آسمانی نزد حضرت مریم (علیه السلام) توسط حضرت زکریا (علیه السلام) [آل عمران/37]
و نیز ریختن خرمای تازه از نخل خشک شده برای حضرت مریم (علیه السلام) [مریم/25] ؛
آیاتی که حاکی از قدرت عفریتی است بر حاضر کردن تخت ملکه سبا نزد حضرت سلیمان (علیه السلام) [نمل/ 38 - 40]؛
داستان مصاحبت حضرت موسی (علیه السلام) و بنده ای از بندگان خدا(حضرت خضر) و کراماتی که از وی صادر شد
و نیز قصه اصحاب کهف و خواب ایشان که تفصیل هر دو داستان را در سوره کهف میتوان نام برد.
🔰با توجه به استنادجویی به داستانهای قرآنی در کتب صوفیه، میتوان یکی از اصلیترین عوامل پیدایش کرامات و طرح آن را در همین مقابلهجویی مقام معنوی اولیاء با انبیاء و سنجش کرامات با معجزات، از سوی مریدان جستوجو کرد. [1]
♻️بنابراین صوفیه برای مشروعیت بخشی و اتصال مقام هدایت انبیاء به مشایخ خود، دست به شبیهسازی مشایخ به انبیاء و اولیایی که در قرآن صاحب کرامت بودند، زدند.
📚پینوشت:
1. قربان پور آرانی حسین و حیدری رامشه ناهید، از کرامات تا خرافات، ادیان و عرفان، سال چهل و هفتم، شماره دوم، 1393، صص 285 و 286.
#نقد_تصوف
#کرامت
#خرافات
#حضرت_موسی علیهالسلام
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
آیا شخص های تثلیث، وجود واقعی دارند؟
ظاهراً در آغاز عصر دفاعیه پردازان، برداشتی از تثلیث در مسیحیت پدید آمد، که بعدها در بدعت های پراکسئاس، نوئتوس و سابلیوس تبلور یافت. طبق این دیدگاه توحید را از این طریق میتوان حفظ کرد که تمایز میان سه عضو تثلیث را نه تمایزی واقعی بلکه تمایزی اسمی بدانیم. واژه های پدر، پسر و روح القدس، که در وصف الوهیت می آیند، نام ها، محمول ها یا صفاتی بیش نیستند و وجود واقعی ندارند. آبای دفاعیه پرداز در مقابل این دیدگاه معتقدند که سه عضو تثلیث، موجوداتی واقعی اند و نه صرفاً اسم و لذا تمایز میان آنها تمایزی واقعی است نه اسمی. به اعتقاد آنها، این سه عضو به همان اندازه واقعی اند که اشیای جزئی، بنا به فلسفه ارسطو. و اما فرد در فلسفه ارسطو چیزی است که عددا یکی است در نتیجه افراد بسیار عددا بسیارند و تفاوت میان افراد، تفاوت عددی است؛ از اینرو یوستین شهید با استفاده از این واژگان ارسطویی، بر این دیدگاه اصرار می ورزد که لوگوس عددا و نه در اندیشه و نه فقط اسما از پدر متمایز است. دیدگاه یوستین شهید از آن زمان تا کنون مقوم دیدگاه سنتی و راست کیش بوده است.
______________
فلسفه ی آباء کلیسا، هری اوسترین ولفسن، ترجمه ی علی شهبازی، ص 343.
#تثلیث
#الوهیت
#فرد_عدد
#وجود_واقعی
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
💠بینیازی از اهلبیت(ع) در اندیشه صوفیان
🔸یکی از اعتقادات و وظایف شیعیان در هر عصر و زمان، اطاعت از ائمهی معصومین (علیهمالسلام) است، که بنابر آیه ولایت، خداوند متعال اطاعت از ایشان را بر همه واجب کرده است.
⭐️«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ[نسا/59]»
🔻اطاعت از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و ائمهی معصومین (علیهمالسلام) هم در حیات و هم در ممات ایشان، بر همه مسلمانان واجب است که کلام آنان متصل به علم الهی است و در همه زمانها کاربرد دارد.
🔻این در حالی است که عدهای از صوفیان، بهره بردن از علم اهلبیت (علیهمالسلام) را به این دلیل که از دنیا رفتهاند منع کرده و فقط استفاده از دانش اهل زمان را جایز دانستهاند تا اینچنین خود را برتر از حضرات معصومین (علیهمالسلام) بدانند.
🔻چنانکه بایزید بسطامی که از اقطاب سلسله صوفیه بهشمار میرود و عدهای از صوفیان شیعه، ادامه دهندهی مسلک و اعتقادات وی هستند، این آیه را قبول نداشته و در اینباره گفته:
👈«شما دانش خود را از سلسله مردگان فرا میگیرید در حالی که ما معارف خود را از حضرت حق فرا میگیریم که همیشه زنده است و نخواهد مرد.»[1]
🔰این طرز تفکر و عقیده انحرافی، چیزی جز دشمنی صوفیان با اهلبیت (علیهمالسلام) نیست که اینچنین خود را بینیاز از ایشان میدانند.
📚پینوشت
1. ابن عربی، محیالدین، الفتوحات المکیه، چاپ بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ اول، 1442ق، ج1، ص31.
#نقد_تصوف
#اهلبیت
#اولوالامر
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔔 #تفکـــر_در_آیات_قــــرآن
🔹 دلت که وصل به خدا شد و ایمانت به قبر و قیامت محکم که شد، همانند ساحران فرعون، حتی در مقابل قطعه قطعه شدن، دست از اعتقاد و ایمانت برنمیداری هرگز
🔹 تمام دنیا هم که تهدید به مرگت کنند تا دست برداری از حسین و قرآن، همچون ساحران مؤمن شده، فقط میگویی بیخیال
👌 ایمان باشد، حسین باشد، هرچه شود، شود
👇👇👇👇
🌴 آیه 49 و 50 سوره شعراء 🌴
🕋 قالَ آمَنْتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ إِنَّهُ لَكَبِيرُكُمُ الَّذِي عَلَّمَكُمُ السِّحْرَ فَلَسَوْفَ تَعْلَمُونَ لَأُقَطِّعَنَّ أَيْدِيَكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ مِنْ خِلافٍ وَ لَأُصَلِّبَنَّكُمْ أَجْمَعِينَ
🕋 قَالُوا لَا ضَيْرَ...
⚡️ترجمه:
فرعون (كه به خشم آمده بود) گفت: آيا قبل از آن كه به شما اجازه دهم به او ايمان آورديد؟ بى شك او بزرگ شماست كه به شما سحر آموخته است. پس به زودى كيفر خود را خواهيد دانست. حتماً دستها و پاهايتان را از چپ وراست قطع خواهم كرد، وهمگىِ شما را به دار خواهم آويخت.
ساحران گفتند: باكى نيست...
#قرآن
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
#حدیث
🌸🌼🌸🌼🌸🌼
امیرالمؤمنین عليه السلام:
شُكرُ العالِمِ عَلى عِلمِهِ عَمَلُهُ بِهِ وبَذلُهُ لِمُستَحِقِّهِ
شُكرگزارى عالم بر علمش عبارت است از:
عمل کردنش به آن علم،
و گذاشتن آن در اختیار سزامندانش
غررالحكم حدیث 5667
#علم #عمل
#امام_علی علیه السلام
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰