انوشیروان و بیسواد نگه داشتن مردم
در عصر ساسانیان رژیم حکومتی ایران شدیداً تحت تأثیر قواعد و نظام طبقاتی بود. آنچنان که اشراف و موبدان در طبقه عالی جامعه قرار داشتند و سایر مردم به طرز ظالمانه ای از حداقل حقوق شهروندی محروم بودند. از جمله در متون باستانی ایرانی آمده است که در زمان جنگ های ایران و روم، در عصر زمامداری انوشیروان خزانه ی حکومتی برای تأمین مخارج جنگ دچار کسری گردید. وزرای انوشیروان دست به تدبیر بردند تا چاره ای بیندیشند. اما هرچه کوشش کردند راه به جایی نبردند.
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی نقد زردشت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/zoroastrianism/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv
اسلام آوردنِ راجی کرمانی
شاعر پر آوازه راجی کرمانی در خانواده ای زرتشتی به دنیا آمد و نامش را بهمن گذاشتند. در آغاز به شال بافی اشتغال داشت. چون اسلام آورد نامش را به «بمانعلی» تغییر داد. مدتی از کرمان دوری گزید و به عتبات رفت و چون به کرمان برگشت به نظم «حمله حیدری» در سی هزار بیت پرداخت. چنان ماهرانه سرود و شهرت یافت که به وی «فردوسی ثانی و حکیم کرمانی» می گفتند. اشعار «حمله حیدری» در مورد فضائل پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و امام علی (علیه السلام) است و نیز رشادتهای حضرت علی (علیه السلام) در جنگها را بیشتر مورد توجه قرار داده است.
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی نقد زردشت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/zoroastrianism/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv
بشارت متون باستانی ایران به حضرت محمد
یکی از باورهای مسلمین این است که اسلام آخرین دین الهی و موعود همۀ انبیاء و اولیاء الهی است. اما جالب است بدانیم که در متون باستانی ایران، به ظهور پیامبر موعود از سرزمین حجاز بشارت و انذار داده شده است. برای مثال در خرده اوستا (یکی از بخش های اوستا) ترجمه موبد اردشیر آذرگشسب، نیایشِ گاه ازیرین آمده است: «مرد راست کرداری که اشو و سردار اشویی باشد، ما می ستاییم. آخرین کیش را می ستاییم.»[۱] و در ترجمه دکتر دوستخواه: «اشَوَن خویشکار، رد اشَوَنی را می ستاییم. کیش واپسین را می ستاییم.»[۲] این در حالی است که بنا بر متن اوستا، دین زرتشتی آخرین دین نیست بلکه اولین (؟!) دینِ لایقِ ستایش است.
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی نقد زردشت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/zoroastrianism/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv
پیرامون مرگ کورش کبیر
درباره مرگ کورش دوم (مشهور به کورش کبیر/ کورش بزرگ) در سال ۵۲۹ پیش از میلاد، امروزه موضعگیریهای فراوان وجود دارد. برخی این مسئله را یک رخداد سخت در تاریخ دانسته و معتقدند که مرگ کورش، مرگ یک انسان بزرگ بود. از سویی بسیاری نیز معتقدند که مرگ کورش، نقطه پایان بسیاری از جنگها، خشونتها و خونخواریها بود. چه اینکه او –کورش کبیر- شخصیتی بود که در پی قدرت، بخش عظیمی از زندگی خود را صرف تجاوز به دیگر سرزمینها نمود. گذشته از این قضاوتها، نکتهای که جالب به نظر میرسد، چگونگی مرگ کورش کبیر است.
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی نقد زردشت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/zoroastrianism/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv
نقش دربار هخامنشی در حادثۀ پوریم و جنایت علیه مردم ایران
خشایارشا پادشاه هخامنشی بر سرزمین پهناوری حکومت میکرد که بخشی گسترده از جهان آن روز را در بر میگرفت و شامل یکصد و بیست و هفت استان بود. او در سال سوم سلطنت خود در کاخ سلطنتی شوش جشن بزرگی برپا نمود و تمام بزرگان و مقامات را دعوت کرد. فرماندهان لشکر پارس و ماد همراه با امیران و استانداران در این جشن حضور داشتند. در این جشن که شش ماه طول کشید، خشایارشا تمام ثروت و شکوه و عظمت سلطنت خود را به نمایش گذاشت.
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی نقد زردشت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/zoroastrianism/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv
📣 خدا ابزار است نه مقصد!
در عرفان تعلیم داده شده توسط #اشو، خداوند حکم وسیله ای را دارد تا تو را به شادابی و شادمانی برساند!
اوشو می گوید: عارف در جستجوی شادمانی به زندگی روی می آورد، او پروای خدا در سر ندارد.(پرواز در تنهایی ص 60) و نیز بیان می کند: همه چیز را در مورد خدا فراموش کن، فقط به جستجوی شادی بپرداز!(من درس شهادت می دهم ص115)
و باز در جایی اشاره دارد که: اگر خدا را جستجو کنی او را نخواهی یافت و بیش از پیش بدبخت و غمگین خواهی شد.(با خود یکی شو ص97) اگر عاشق باشی می توانی خدا را کاملا فراموش کنی!!
به راستی کسی که خداوند را فقط در حد وسیله برای رسیدن به کامیابی پایین می آورد می تواند عارف باشد؟ اگر نزد خدا آرامش حقیقی و شادی را نتوان یافت آنوقت آن خدا را نمی توان کامل و جامع فرض کرد، پس نگاه اوشو درباره خداوند بسیار سطحی و ناقص است و آنچه او از خدا بیان می دارد با آنچه دین می گوید تفاوت ماهوی دارد.
#نقد_فرقه #نقد_اوشو
#اشو
#عرفان_های_نوظهور
#عرفان_های_کاذب
🔰 @Adyanuniv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نویسنده کتاب ارمیا
استاد علی صفدری
#مسیحیت
🔰 @Adyanuniv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 افسانه تحرّی حقیقت ...
بهایی ها ادعا میکنند که باید انسانها را آزاد گذاشت تا هرکسی به دنبال حقیقت رفته و خودش آن را بیابد. امّا در عمل کاملا بر خلاف این ادعا رفتار میکنند.
👌⏳ در این شصت ثانیه یک نمونه از تندخویی های عبّاس افندی (عبدالبهاء) و برخورد تندش با پرسش را بررسی می کنیم.
#بهائیت
🔰 @Adyanuniv
نور به قبر چه کسی میبارد؟!
آیا عبارت «نور به قبرش ببارد»، ربطی به مقبره کورش کبیر دارد؟ مدتی است که چنین متنی در شبکههای اجتماعی منتشر میشود:
حتماً شنیدهاید که میگویند: «فلانی عجب آدم خوبی بود… نور به قبرش ببارد»! این اصطلاحِ نور به قبرش ببارد از کجا آمده؟ از رازهای آرامگاه کوروش بزرگ است… یافتههای پژوهشگران درباره آرامگاه کوروش بزرگ نشان میدهد که کسانی که آنرا ساختهاند از نبوغ بسیاری برخوردار بودهاند و راز اعداد و دانش ریاضی را میدانستهاند. می دانیم که پلههای آرامگاه ۶ پله و در ۴ سو است. مجموع این پلکان ۲۴ تا میشود. این ۲۴ اشاره و کنایه از ۲۴ ساعت شبانه روز است. عدد ۴ نیز کنایه از ۴ عنصر طبیعی آب، باد، خاک و آتش میباشد.
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی نقد زردشت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/zoroastrianism/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv
ورود آریاییها به فلات ایران ؛ با ناز و عشوه؟ یا با جنگ و خونریزی؟
آریاییگرایی و برترانگاری نژاد آریایی، نگرشی نژادپرستانه، بیاساس و برخواسته از توهمات است. آریاییگرایان با نادیده گرفتن اصول و مبانی علمی، سخن از نژاد خالص آریایی میزنند، و همواره دیگر اقوام و ملل را به چشم بیگانه و متجاوز مینگرند. حال آنکه روشن است، مردم ایران تلفیقی از نژادهای گوناگوناند. فلات ایران از زمانهای بسیار دور، گذرگاه شرق و غرب جهان بود. همین امر باعث شد تا اقوام بسیاری، از نژادهای گوناگون در ایران ساکن شوند. از آن جمله میتوان به اقوامی اشاره کرد که پیش از مهاجرت آریاییان در فلات ایران ساکن بودند.
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی نقد زردشت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/zoroastrianism/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv
ازدواجهای مادر و پسری در آیین زرتشتی
دینکرد به عنوان یکی از مهمترین متونِ پهلوی اصل ازدواج با محارم را تأیید نمود و حتی برای اثبات مشروعیت آن دلائلی (هرچند عجیب) ارائه کرد. اصرار این متن کهن (که توسط بزرگترین موبدان زرتشتی در عصر اسلامی و از روی اوستای ساسانی نوشته شد)، بر مشروعیت و نیک بودنِ این کردار (ازدواج با محارم) امری روشن است که سابقاً در این زمینه نوشتاری ارائه شد[۱]. همچنین ازدواج برادر-خواهر و ازدواج پدر-دختر به عنوان دو مورد از انواع خُوَیدوده (=ازدواج با محارم) در آیین زرتشتی، به وسیلهی دهها منبع از منابع ایرانی و غیرایرانی قابل اثبات است که مواردی از آن نیز ارائه شد. حتی بیان شد که مردان میتوانند حتی با توسل به زور و اجبار، با خواهران یا دختران خود ازدواج کنند و یا با آنان همبستر شوندو در این میان رضایت خواهر و یا دختر ابداً نیاز نیست.
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی نقد زردشت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/zoroastrianism/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv
نقش ساسانیان در زندهبهگور کردن دختران در عرب جاهلیت
قرآن از ابتدای نازل شدن بر قلب پیامبر، اصلاح ساختار و حذف سنتهای غلط جامعۀ بشری را آغاز نمود. در عصری که حدفاصل بین جاهلیت قدیم و جاهلیت مدرن بود. خداوند در قرآن، نه فقط به مؤمنین، بلکه به دختران مشرک زاده (که قربانی جهل پدران خود بودند) نیز دلداری میدهد. الله، فقط خدای مؤمنین نیست، خدای دخترکان بیگناه هم هست. خدایی که هر چند بزرگترین است، اما از جهل بندگانش میرنجد. «وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ بِأَيِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ.[تکویر/۸-۹] آن هنگام که از دخترکی زندهبهگور شده سؤال شود که به کدامین گناه کشته شد؟!» در جایی دیگر آمده است: «وَ إِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُم بِالْأُنثىَ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ كَظِيمٌ يَتَوَارَى مِنَ الْقَوْمِ مِن سُوءِ مَا بُشِّرَ بِهِ أَيُمْسِكُهُ عَلىَ هُونٍ أَمْ يَدُسُّهُ فىِ الترُّابِ أَلَا سَاءَ مَا يحَْكُمُونَ.[النحل/۵۸-۵۹]
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی نقد زردشت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/zoroastrianism/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv
نقش دربار هخامنشی در حادثۀ پوریم و جنایت علیه مردم ایران
خشایارشا پادشاه هخامنشی بر سرزمین پهناوری حکومت میکرد که بخشی گسترده از جهان آن روز را در بر میگرفت و شامل یکصد و بیست و هفت استان بود. او در سال سوم سلطنت خود در کاخ سلطنتی شوش جشن بزرگی برپا نمود و تمام بزرگان و مقامات را دعوت کرد. فرماندهان لشکر پارس و ماد همراه با امیران و استانداران در این جشن حضور داشتند. در این جشن که شش ماه طول کشید، خشایارشا تمام ثروت و شکوه و عظمت سلطنت خود را به نمایش گذاشت.
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی نقد زردشت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/zoroastrianism/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv
#فکاهیات عرفانی
عشقبازی عرفا با خدا در تاکسی
🔰محمد صادق طهرانی در کتاب نور مجرد می نویسد:
"آقا سید حسین ورشوچی برای حاج آقا معین نقل کردند که:
یکبار سوار تاکسی شدم، زنی هم قبل از من در آن تاکسی نشسته بود، من در حال خود مستغرق بودم و مرتب می گفتم: قربانت گردم، قربانت گردم.
بعد که آن زن پیاده شد، راننده تاکسی که آدم ظاهر الصلاحی هم نبود، رو به من کرد و گفت: آقا شما خجالت نمی کشی با این وضع و قیافه، مرتب به این زن می گویی: قربانت گردم، قربانت گردم، آخر این چه کاری است؟!
گفتم: من که به آن زن نمی گفتم قربانت گردم. گفت: پس به چه کسی می گفتی؟ گفتم: من به خدای خود می گفتم، با خدا مشغول #عشقبازی هستم. این را که با شور خاصی می گفتم، آن راننده تاکسی نیز مثل من حالش منقلب شده و تاکسی را متوقف کرد و های های گریه می کرد."
#طهرانی
📕نور مجرد، ج3،ص 110
🔰 @Adyanuniv
متی و نحوهی تحریف #انجیل مرقس
تحریفکننده کتاب مقدس به متن اصلی، کلمات و عباراتی رو اضافه کرده و به عنوان متن اصلی ارائه داده.
در انجیل مرقس چنین آمده: «زیرا هر که اراده خدا را بجا آرد همان برادر و خواهر و مادر من باشد.» ترجمهی قدیم کتاب مقدس، مرقس 3: 35.
متی پس از مرقس در انجیل خود عبارت مذکور را چنین آورده: «زیرا هر که اراده پدر مرا که در آسمان است بجا آوَرَد، همان برادر و خواهر و مادر من است. ترجمهی قدیم کتاب مقدس، متی 12: 50.
👈یعنی در مرقس گفته خدا ، توی متی گفته پدر!
در بخشی دیگر از انجیل منتسب به مرقس چنین آمده: «لیکن نشستن به دست راست و چپ من از آنِ من نیست که بدهم جز آنانی را که از بهر ایشان مهیّا شده است.» ترجمهی قدیم کتاب مقدس،مرقس 10: 40.
انجیل منتسب به متی در این مورد نیز دچار تحریفشده و با اضافه کردن عبارتی به متن اصلی مرقس، آن را چنین بیان میکند: «لیکن نشستن به دست راست و چپ من، از آن من نیست که بدهم، مگر به کسانی که از جانب پدرم برای ایشان مهیّا شده است.» ترجمهی قدیم کتاب مقدس، متی 20: 23.
👈یعنی انجیل متی جمله « از جانب پدرم »رو به انجیل مرقس اضافه کرده .
☝️☝️☝️👈👈👈توجّه
عین عبارت مرقس با اضافه کردن کلمه یا کلماتی خاص که بیشتر مربوط به آموزهی انحرافی تثلیث هست، توسط متی نقلشده. آیا اینگونه از تحریف و اختلاف در نحوهی نقل، میتواند تصادفی باشد؟
نمونه دیگه از این نوع تحریف با مقایسهی بخشی دیگه از انجیل مرقس با انجیل متی، به وضوح قابلمشاهده هست. مرقس در انجیل خود چنین آورده: «و بدیشان گفت: هرآینه به شما میگویم بعضی از ایستادگان در اینجا میباشند که تا ملکوت خدا را که به قوّت میآید نبینند، ذائقه موت را نخواهند چشید.» ترجمهی قدیم کتاب مقدس،مرقس 9: 1.
متی این آیه از مرقس را نیز، در انجیل خود با اضافه کردن عبارت پسر انسان به آن، چنین آورده است: «هرآینه به شما میگویم که بعضی در اینجا حاضرند که تا پسر انسان را نبینند که در ملکوت خود میآید، ذائقه موت را نخواهند چشید.» ترجمهی قدیم کتاب مقدس،متی 16: 28
👈بدون شک هیچ عاقل بیتعصبی نمیتونه چشم بر این حقیقت که در کتاب مقدس تحریف شده بپوشونه و اون رو انکار کنه.
👈با بررسی تنها دو انجیل مرقس و متی مشخص شد که متی عباراتی را به روایات مرقس اضافه کرده و آن را بهعنوان آیات کتاب مقدس، در انجیل خودش آورده.
تعداد این نوع تحریفات بهقدری هست که تصادفی بودن آن غیرممکن و عمدی بودن این تحریفات تقریباً یقینی هست.
آیا کتاب اینچنینی که الان در دسترس هست را میتوان حجت دانست؟
#مسیحیت
#تحلیل
🔰 @Adyanuniv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺Ahmed Deedat - Pastor caught unaware of 'word for word' copying in the bible!
❇️مناظرهی احمد #دیدات با یک #کشیش امریکایی در مورد شباهت کلمه به کلمهی کتاب اشعیاء و پادشاهان #عهدین و حقهای که #مبلّغان_مسیحی به مسیحیان زدهاند.
❇️ شهرت احمد حسین دیدات بیشتر به خاطر تسلّط وی بر مسیحیت بود تا بر اسلام
💯 ترجمه و تدوین: انجمن ترنم صلح
#مسیحیت
🔰 @Adyanuniv
وهابيت و بهائيت امتداد دو جريان
خیلی وقتها چینش و کنار هم گذاردن وقایع تاریخی میتواند گمان های درجه بالایی از گزارههای جامعهشناسانه و مردمشناسانه ارائه دهد؛ در این متن با واکاوی تاریخی فرهنگی دو جامعه عربستان و ایران اشارهای گذرا به زمینههای شکلگیری دو فرقه وهابیت و بهائیت خواهیم داشت.
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی نقد وهابیت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/wahhabism/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv
عزاداری برای پیراهن عثمان
یکی از ایراداتی که وهابیت نسبت به شیعیان دارند، عزاداری و گریه و ماتم در مصیبت حضرت سیدالشهداء (علیهم السلام) میباشد. ایشان به پیروی از ابنتیمیه عزاداری را بدعت دانسته و بر شیعیان اشکال وارد میکنند. صرف نظر از اینکه شیعه، عزاداری را یکی از سنّتهای الهی دانسته و آن را ودیعهای از جانب خداوند در فطرت همه انسانها میداند، در این مقاله به ذکر مواردی خواهیم پرداخت که عزاداریهایی برای افراد معمولی (در مقایسه با خاندان رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) صورت گرفته و حتی برای پیراهنی که از نظر خود وهابیت دارای ارزشی نیست ماهها به عزاداری پرداخته و بر آن گریه کردهاند.
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی نقد وهابیت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/wahhabism/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv
ولادت معاویه
برخی گفتهاند؛ معاویه فرزند ابوسفیان است که پنج سال قبل از بعثت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در مکه به دنیا آمد. اما به شهادت تاریخ، هنگام ولادت معاویه، چهار نفر مدعی پدری او بودند: «عماره بن ولید بن مغیره»، «مسافر بن عمرو»، «ابوسفیان»، «شخصی که نامش را ذکر نکردهاند و گفتهاند رجلٌ آخر (شاید صباح باشد)».
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی نقد وهابیت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/wahhabism/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv
اسلام وتقوای معاویه
در مورد اسلام آوردن معاویه مورخان اقوال مختلفی در کتابهای خود نقل کردهاند. اکثر آنها بر این باورند که معاویه همراه پدر، مادر و برادرش، روز فتح مکه به اسلام مشرف شده است. ولی واقدی معتقد است که معاویه پس از صلح حدیبیه اسلام را پذیرفته، اما تا روز فتح مکه مسلمان بودنش را مخفی نموده بود. باید توجه داشت که؛ اولاً: واقدی جزء دروغگویان و جعالان است و از نظر اهلسنت سخن او اعتباری ندارد و بر تضعیف او اتفاق نظر دارند، چنانچه ذهبی (حنبلی یا شافعی) بدان اشاره کرده است.
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی نقد وهابیت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/wahhabism/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv
چگونه می توان اعتقاد اهل سنت را به مذهب شیعه سوق داد؟
اگر قدرت بحث و مناظره را داشته باشید اشکال ندارد و می توانید از کتب زیر استفاده کنید:
۱- شب های پیشاور،سلطان الواعظین
۲- تشریح و محاکمه تاریخ آل محمد،بهلول افتدی
۳- یکصد و پنجاه صحابی ساختگی،علامه عسگری
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی نقد وهابیت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/wahhabism/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv
📌 #دانشمندان غربی داوکینز را قبول ندارند.❌
📰یافته های اخیر در چاپ جدید مجلّه (فهم عمومی از علم) منتشر شده است. این یافته ها حاصل تلاش 20 هزار دانشمند از 8 کشور جهان می باشد. در انگلیس 1581دانشمند در مطالعات و نمونه برداریهای اولیه شرکت کردند که 137 نفر آنها در تحقیقات عمیق علمی نیز همراهی کردند. در این مطالعه بسیاری از آنها اظهار داشتند که کارهای ریچارد داوکینز عمدا جلوه بدی از علم را به نمایش می گذارد.
یکی از مسائل چالشی از ابتدا تاکنون مساله #مذهب بوده است، در زمان صدر #اسلام منکرین مذهب مشرکین بودند، بعدها در زمان #امام_صادق علیه السلام «دهریون» نام گرفتند وامروز به آنها لائیک گفته می شود.
📌نکته ای که امروزه برای ما مغفول مانده این است که ما گمان می کنیم نگاه ضدّ مذهب و ضدّ خدا، نگاه غالب دانشمندان غربی است و مشهورترین آنها نیز #ریچارد_داوکینزمی باشد و خیال می کنیم آنها با دم زدن از علم روز و اکتشافات نوین، دارای استدلالات قوی و ادله محکمی می باشند، حال آنکه این فقط یک تبلیغ رسانه ای بیشتر نیست..
در این جا مختصرا به بررسی جایگاه این دانشمند از منظر همفکران خودش می پردازیم:👇👇👇
ریچارد داوکینز -متخصّص زیست شناس تکاملی بریتانیا- به خاطر انتقاداتش از مذهب مشهور شده است؛ امّا یک مطالعه جدید دانشگاه بریس از دانشمندان بریتانیایی، نشان می دهد که اکثریت دانشمندان معتقدند که کار داوکینز در مصاحبه های تحقیقاتی، جلوه بدی از علم و دانشمندان ارائه می دهد، زیرا او تصوّر غلطی از توانایی علم و هنجارهایی که دانشمندان ملزم به رعایت آن در کارهایشان هستند، را نشان می دهد.
یافته های اخیر(در پاسخ به ریچارد: کسیکه به اشتباه نماینده علم معرّفی شده است) در چاپ جدید مجلّه(فهم عمومی از علم) منتشر شده است. این داده های علمی یک بخش بزرگتر از مطالعات بین المللی دانشمندان درباره دین می باشد. این یافته ها حاصل تلاش 20 هزار دانشمند از 8 کشور جهان می باشد. در انگلیس 1581 دانشمند در مطالعات و نمونه برداریهای اوّلیه شرکت کردند که 137 نفر آنها در تحقیقات عمیق علمی نیز همراهی کردند.
اگر چه محقّقان سوالاتی در مورد داوکینز نپرسیدند، امّا 48 دانشمند در طی تحقیقات عمیق بدون هیچ غرضی به او اشاره داشته اند، و تقریبا 80 درصد از این دانشمندان بر این باورند که داو کینز عمدآ تصوّری غلط از علم و دانشمندان در کتابهایش به عموم مردم نشان می دهد. این گروه شامل 23 دانشمند غیر مذهبی و 15 دانشمند مذهبی بود. تقریبا 20 درصد از دانشمندان در مصاحبه ای - که 10 نفر آنها بی دین بودند - گفتند که او نقش مهمّی در بیان قدرت فرهنگی علم در حوزه عمومی را ایفا می کند. یک متخصص زیست شناسی دیگر هم گفت: داوکینز در نقد خود درباره خلقت و طرّاحی هوشمند، جایگاه بسیار مهمی را در جامعه به دست آورده است.
ایلین هوارد اکلنود، پژوهشگر اصلی این تحقیق و کارگردان هربرت سنت آرتی استاد علوم اجتماعی در رایس، گفت: بیشتر دانشمندان، مستقل از باورهای مذهبی خود، داوکینز را به عنوان یک نماینده خوب در زمینه علم نمی بینند، زیرا معتقدند که او تصوّری اشتباه در مورد «مرزهای تحقیقات علمی» نشان می دهد.
دیوید جانسون، استادیار دانشگاه نوادا در رنو، و نویسنده اصلی مقاله، گفت: «دانشمندان با توجّه به دیدگاه خود در مورد این که مرزهای علم چطور است، متفاوتند و حتّی ممکن است باور به یک خدایی را غیر منطقی ببینند، امّا آنها سوالات مربوط به وجود خدایان یا مقدّسات در حوزه علم را بررسی نمی کنند و به عبارت دیگر دخالت نمی دهند. برخلاف داوکینز که متعصّبانه وارد می شود».
یک استاد لائیک گفت: «برخی افراد مانند ریچارد داوکینز هستند. او یک بیخدای بنیادی است و احساس می کند که مجبور است شواهد را فراتر از آنچه که دانشمندان دیگر آن را ممکن می دانند، برساند ... من می خواهم دانش آموزان در زندگی خود #علم را توسعه دهند و من فکر می کنم لازم است که بفهمیم که توانایی علم چقدر است».
#نقد_الحاد
#تحلیل
🔰 @Adyanuniv