679.3K
#ویژهنامه_فاطمیه
➖➖➖
🎙#ندای_فاطمیه (نقد و بررسی شبهات فاطمیه) .
3️⃣0️⃣ : خانههای شهر مدینه درب نداشت. و در حدیثی امام صادق علیه السلام بدین مطلب اشاره میکند.
💠 خلاصه جواب : | آیات متعددی در قرآن،سخن از درب و کلید شده است که نشان میدهد مردم عَصرِ نزول قرآن خانههایشان درب داشته است. 2. در منابع معتبر عامه (=سنیان) 33 مرتبه عبارت«:« فَأَغْلَقَ الْبَاب؛بستن درب» تکرار شده است. 3. حدیث امام صادق علیه السلام در مورد کیفیت درب منزل اهل بیت است و نفی درب داشتن نمیکند. |
▫️⏱ : 4 دقیقه
➖➖➖
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
مظلومیت و غُربت علی علیه السلام شروع شد.
➖➖➖
▫️عایشه گزارش داده است : «...وَ كَانَ لِعَلِيٍّ مِنْ النَّاسِ وَجْهٌ حَيَاةَ فَاطِمَةَ، فَلَمَّا تُوُفِّيَتْ،اسْتَنْكَرَ عَلِيٌّ وُجُوهَ النَّاس.. ؛تا فاطمه زنده بود، على عليه السلام ميان مردم احترام داشت. اما وقتى فاطمه عليها السلام از دنيا رفت، مردم از او روى گرداندند».
📕 بخاری،صحیح بخاری،ج6،ص395.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
May 11
🏴🏴🏴🏴
#ویژهنامه_فاطمیه
➖➖➖
🔺#مثالب_قاتلان ( شخصیت شناسی و فرجام مهاجمین به خانه وحی) .
2. ابی عبیده جراح
▫️عامر بن عبدالله بن جراح (۳۸ قبل از هجرت - ۱۸ ق/۶۳۹ م)، مشهور به اَبوعُبَیده جَرّاح. گفته شده، او در کودکی بهجای شیر مادر، شیر سگ خورده است. (ابن قتیبه، عیون الاخبار، ج 4، ص 97.) خلیفه دوم درباره وی گفت: اگر مرا مرگ دریابد و ابوعبیده زنده باشد، او را بهجای خویش میگمارم (احمد بن حنبل، مسند، ج ۱، ص ۱۸.) وی تلاش فراوانی در تقابل با غدیر در سقیفه کرد.او به همراه غاصبان خلافت به خانه حضرت زهراء حمله کرد. (مفید،الاختصاص،ص185). نهایت امر به خاطر طاعون به گور رفت. در حدیثی منسوب به امام باقر (علیهالسلام)، ابی عبیده به همراه هشت نفر دیگر جزو دشمنان حضرت علی (علیهالسلام) معرفیشدهاند. (الهداية الكبرى، ص 117.)
➖➖➖
✨از ابوسعید خدری: پس از ازدواج علی ع و فاطمه، رسول خدا ص چهل صبح به نزد در خانه ایشان میآمد و میفرمود: من با دشمن شما دشمنم و با دوست شما دوستم.
📚 فضائل فاطمة لابن شاهين، ص33. مشابه این روایت از طرق دیگری نیز نقل شده است؛ نمونه: «سنن ابن ماجه ت الأرنؤوط، 1/ 102؛ سنن الترمذي ت شاكر، 5/ 699؛ مسند البزار، 10/ 228.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🏴🏴🏴🏴
#ویژهنامه_فاطمیه
➖➖➖
🔺#بانوی_چشمه (فضائل حضرت زهراء )
2.شناخت فاطمه سلام الله علیها (قسمت دوم)👈 در دو فرسته
▫️در قالب چند حدیث دیگر این فضیلت حضرت زهرا (سلامالله علیها) معنایش روشن میگردد.
🔺 1 ـ عامه (= سنیان!) نیز مثل خاصه (=شیعیان) بر محوریت رسولالله (صلیالله علیه و اله) و اَفضَلیت ایشان بر دیگران باور دارند.
.
1.1.خلال چنین نقل میکند: «ثنا الفَضْلُ بْنُ مُسْلِمٍ المُحَارِبيُّ قَالَ: ثنا مُحَمَّدُ بْنُ عِصْمَةَ قَالَ: ثنا جَنْدَلٌ قَالَ: ثنا عَمْرُو بْنُ أَوْسٍ الأنْصَارِيُّ عَنْ سَعِيدِ بْنِ أَبِي عُرُوبَةَ عَنْ قَتَادَةَ عَنْ سَعِيدِ بْنِ المُسَيَّبِ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: أَوْحَى اللهُ إِلَى عِيسَى (عَلَيْهِ السَّلَامُ) فِيمَا أَوْحَى أَنْ صَدِّقْ مُحَمَّدًا، وَأْمُرْ أُمَّتَكَ مَنْ أُدْرَكَهُ مِنْهُمْ أَنْ يُؤْمِنُوا بِهِ، فَلَولَا مُحَمَّدٌ مَا خَلَقْتُ آدَمَ، وَلَولَا مُحَمَّدٌ مَا خَلَقْتُ النَّارَ، وَلَقَدْ خَلَقْتُ العَرْشَ عَلَى المَاءِ فَاضْطَرَبَ فَكَتَبْتُ «لَا إلَهَ إلَّا اللهُ، مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللهِ» فَسَكَنَ. قَالَ أَبُو بَكْرٍ: فَأَلْقَيْتُهُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللهِ مُحَمَّدِ بْنِ بِشْرِ بْنِ شُرَيْكٍ فَأَقَرَّ بِهِ وَقَالَ: هُوَ عِنْدَي عَنْ جَنْدَلِ بْنِ وَالقٍ» (الخلال، السُّنَّةِ، ج 1، ص 261؛ ابن حجر هیثمی، الفَتَاوَى الحَدِيثِيَّةُ، ص 455)
.
1.2.ابن تیمیه (علیه الهاویه) می نویسد: «... فَإِذَا كَانَ الإِنْسَانُ هُوَ خَاتَمُ المَخْلُوقَاتِ وَآخِرُهَا وَهُوَ الجَامِعُ لِمَا فِيهَا، وَفَاضِلُهُ هُوَ فَاضِلُ المَخْلُوقَاتِ مُطْلَقًا، وَمُحَمَّدٌ إِنْسَانُ هَذَا العَيْنِ، وَقَطْبُ هَذِهِ الرَّحَى، وَأَقْسَامُ هَذَا الجَمْعِ، كَانَ كَأَنَّهَا غَايَةُ الغَايَاتِ فِي المَخْلُوقَاتِ، فَمَا يُنْكَرُ أَنْ يُقَالَ إنَّهُ لِأَجْلِهِ خُلِقَتْ جَمِيعُهَا، وَأَنَّهُ لَوْلَاهُ لَمَا خُلِقَتْ، فَإِذَا فُسِّرَ هَذَا الكَلَامُ وَنَحْوُهُ بِمَا يَدُلُّ عَلَيْهِ الكِتَابُ وَالسُّنَّةُ قَبْلَ ذَلِكَ» (ابْنِ تَيْمِيَّةَ، مَجْمُوعِ الفَتَاوَى، ج 11، ص 96).
🔅🔅
🔺 2 ـ وقتی پذیرفتیم محوریت رسولالله (صلیالله علیه و اله) را بهحکم عقل باید در حق علی و فاطمه (عَلَيْهِمَا السَّلَامُ) نیز چنین مطلبی را قبول کنیم چون مطابق قانون عقلی - فلسفی «حُكْمَ الأَمْثَالِ فِيمَا يَجُوزُ وَلَا يَجُوزُ وَاحِدٌ*» فاطمه زهرا (علیها سلام) نیز صاحب چنین مقامی است؛ که روایات متعددی نیز در این باب وجود دارد. منجمله:
.
2.1. در زیارت جامعه کبیره میخوانیم: «حَتَّى لَا یَبْقَى مَلَکٌ مُقَرَّبٌ وَ لَا نَبِیٌّ مُرْسَلٌ ... إِلَّا عَرَّفَهُمْ جَلَالَهَ أَمْرِکُمْ وَ عِظَمَ خَطَرِکُمْ وَ کِبَرَ شَأْنِکُمْ».
.
2.2. امیرالمؤمنین در خطبه شقشقیه خود را قُطب و محور سنگ زیرینِ آسیاب خلافت معرفی میفرماید: «أَمَا وَ اللَّهِ لَقَدْ تَقَمَّصَهَا ابْنُ أَبِی قُحَافَهَ وَ إِنَّهُ لَیَعْلَمُ أَنَّ مَحَلِّی مِنْهَا مَحَلُّ الْقُطْبِ مِنَ الرَّحَى یَنْحَدِرُ عَنِّی السَّیْلُ وَ لَا یَرْقَى إِلَیَّ الطَّیْرُ»
.
2.3. در تفسیر سوره مبارکه قدر می خوانیم: «أما قوله تعالى: [لَيْلَةُ الْقَدْرِ] خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ يعني فاطمة (سلام الله عليها) و قوله: تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيها و الملائكة في هذا الموضع المؤمنون الذين يملكون علم آل محمد (عليهم السلام) و الروح روح القدس و هي فاطمة (عليها السلام)» (البرهان، ج 5، ص 714)
.
2.4. «سمعت أبا جعفر (عليه السلام) يقول: «بيت علي و فاطمة [من] حجرة رسول الله (صلى الله عليه و آله) و سقف بيتهم عرش رب العالمين و في قعر بيوتهم فرجة مكشوطة إلى العرش معراج الوحي و الملائكة، تنزل عليهم بالوحي صباحا و مساء و كل ساعة و طرفة عين و الملائكة لا ينقطع فوجهم، فوج ينزل و فوج يصعد و إن الله تبارك و تعالى كشف لإبراهيم (عليه السلام) عن السماوات حتى أبصر العرش و زاد الله في قوة ناظره و إن الله زاد في قوة ناظر محمد و علي و فاطمة و الحسن و الحسين (صلوات الله عليهم) و كانوا يبصرون العرش و لا يجدون لبيوتهم سقفا غير العرش، فبيوتهم مسقفة بعرش الرحمن و معارج الملائكة و الروح فوج بعد فوج، لا انقطاع لهم و ما من بيت من بيوت الأئمة منا إلا و فيه معراج الملائكة، لقول الله عز و جل: تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ* سَلامٌ». قال: قلت: مِنْ كُلِّ أَمْرٍ؟ قال: «بكل أمر» فقلت: هذا التنزيل؟ قال: «نعم». » (همان)
.
💡 پس معرفت در «عَلَى مَعْرِفَتِهَا دَارَتِ الْقُرُونُ الْأُوَلُ.» یعنی: انبیاء و مرسلین باید ولایت فاطمه زهرا را قبول میکردند؛ و اعمال آنها و امتشان وابسته به پذیرش ولایت فاطمه زهرا (سلامالله علیها) است (محمدباقر الکجوری، الخصائص الفاطمية، ج 1، ص 224)
====
1
ادامه فرسته قبلی 👆
*يعنى: دو يا چند چيزى كه مماثل يكديگر و از يك طبيعت و ماهيتند در احكام و محمولات مساوىاند باين معنى كه هر حكمى بر يكى از آن دو فرد روا و جايز باشد بر فرد ديگر هم روا است و هر حكمى بر احدهما غير ممكن باشد بر ديگرى هم ناروا است فى المثل انسان يك مفهوم كلى است و اگر در خارج يك فرد از اين طبيعت يافت شد يقينا فرد و افراد ديگرى از آن هم قابليت تحقق خواهند داشت زيرا وجود اولين فرد دليل بر ممكن الوجود بودن آن طبيعت است و اگر ممكن الوجود شد عقل هيچ دليلى بر انحصار آن به فرد واحد نمىشناسد و حكم مىكند به امكان فرد دوم و دهم و صدم و هزارم و ... و اگر يكى از افراد اين طبيعت استعداد عالم شدن را داشت دليل آنست كه همين حكم براى ساير افراد هم ثابت است يعنى آنها نيز قابليت دانشمند شدن را دارند و هكذا در جنبه احكام سلبيه (محمدی، شرح كشف المراد، ص: 504)
➖➖➖
2
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 #مداحی
شور طوفانی🌪🌪
صفدر نام اور...🌹
▫️به نَفَس وحید شکری
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
▫️ #نکته_من_النکات
🔺همه ما در زندگی از داشتههایمان لذت برده و تمنای نداشتههایی را داریم.
▫️ چندی قبل متوجه شدم عالیجناب محمد جواد حجتی کرمانی باور دارد،فاطمه شهیده،در اثر رَنجِ دوری پدر رحلت نمود! از سوی دیگر برخی دوستان سابقم را می بینم که مثل ایشان تمام همتشان بر دفاع از پیروان سقیفه است.
▫️وقتی فرجام این دستاربندان را می بینم، خدای را بر نداشتههایم شُکر میکنم. چون معلوم نبود اگر من هم داشتههای اینان را داشتم الان در کدام جبهه بودم.
🔅 حافظ مظلوم یا حارس ظالم .
✳️ پس اگر شما نیز در خطِ پاسداران فاطمه زهراء سلام الله علیها هستید بر این نعمت بزرگ خدای را شکر کنید. و مراقب باشیم دنبال رو امثال این دستاربندان نباشیم.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
823K
#ویژهنامه_فاطمیه
➖➖➖
🎙#ندای_فاطمیه (نقد و بررسی شبهات فاطمیه) .
4️⃣0️⃣ : سند شهادت فاطمه زهراء (علیها السلام) در منابع امامیه(=شیعه دوازده امامی) چیست؟
💠 خلاصه جواب : |امام کاظم(علیه السلام) فرمودند: فاطمه راستگو و شهیده است.امام حسین (علیه السلام) به عایشه گفتند: پدرت هَتکِ حجابِ رسول الله (=حضرت زهرا) را مرتکب شد.امام حسن(علیه السلام) به مغیره فرمودند:تو با غلاف شمشیر به مادرم زدی. |
▫️⏱ :5دقیقه
➖➖➖
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
#ویژهنامه_فاطمیه
➖➖➖
#تجلی_زهراء ( فاطمه سلام الله علیها در نزد متصوفه و عرفا) .
1. مولوی
.
🔺مولوی در دفتر ششم در فضیلت عایشه می نویسد: «اندر آمد پيش پيغمبر ضرير / كاى نوا بخش تنور هر خمير + اى تو مير آب و من مستسقىام/ مستغاث المستغاث اى ساقىام + چون در آمد آن ضرير از در شتاب / عايشه بگريخت بهر احتجاب + ز انكه واقف بود آن خاتون پاك / از غيورى رسول رشكناك» (مثنوی،ص843) ↪️
.
⤴️ یک نابینا ای با نام ابن ام مکتوم بر رسول الله(صلی الله علیه و اله) وارد شد و عایشه به خاطر غیرت شدید بلند شد و خود را از او پنهان ساخت.
.
▫️مرحوم فروزانفر در کتابش منبع سخن مولوی را در منابع سنیان نشان میدهد (فروزانفر،احادیث و قصص مثنوی، ص535) لیکن با دقت بیشتر می بینیم که روایت در سنن ترمذی از صحاح سته سنیان است .
🔹ترمذی در حدیث صحیحی می نویسد: «دثنا سويد ، أخبرنا عبد الله ، أخبرنا يونس بن يزيد عن ابن شهاب عن تبهان مولى أم سلمة : " أنه حدثه أن أم سلمة حدثته أنها كانت عند رسول الله صلى الله عليه وسلم وميمونة ، قالت فبينما نحن عنده أقبل ابن أم مكتوم ، فدخل عليه وذلك بعد ما أمرنا بالحجاب ، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم احتجبا منه ، فقلت يا رسول الله أليس هو أعمى لا يبصرنا ، ولا يعرفنا ؟ فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم : أفعميا وان أنتما ألستما تبصرانه " .هذا حديث حسن صحيح . » (سنن ترمذی،ج4،ص192.)
+
🔶 در منابع حدیثی شیعه نیز شبیه این روایت هست . یکی درباره عایشه و حفصه (کلینی،الکافی،ج5،ص534.) و دیگری درباره ام سلمه (مکارم الاخلاق ص233). البته در روایت دیگری آمده است که پنهان شدن از نابینا توسط حضرت زهراء (سلام الله علیها) بوده است . امام صادق(علیه السلام ) فرمودند: « َ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع أَنَّهُ قَالَ: اسْتَأْذَنَ أَعْمَى عَلَى فَاطِمَةَ ع فَحَجَبَتْهُ فَقَالَ لَهَا النَّبِيُّ ع لِمَ تَحْجُبِينَهُ وَ هُوَ لَا يَرَاكِ قَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنْ لَمْ يَكُنْ يَرَانِي فَإِنِّي أَرَاهُ وَ هُوَ يَشَمُّ الرِّيحَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ أَشْهَدُ أَنَّكِ بَضْعَةٌ مِنِّي. ». (الجعفریات،ص95؛ابن مغازلی،مناقب علی بن ابی طالب،ص289. )
.
💡 با توجه به این چهار روایت :
1. پنهان شدن از نابینا توسط همسران پیامبر، به امر ایشان بوده است نه غیرت همسرانشان .
2. نام همسرشان در روایت سنیان، ام المونین «ام سلمه» است نه عایشه . در روایت شیعی هم نام حفصه، عایشه و «ام سلمه» هست.
3. تنها کسی که خودش را از نابینا به خاطر غیرت پوشاند،حضرت زهرا (علیها سلام) است.
4. مولوی، فضیلت حضرت زهراء را برای عایشه آورده است .
=====
البته وقتی جلال الدین در مثنویاش هیچ اعتنایی به سند گفتهها ندارد ( کیانی،ولات نامه،ص342 ) شاید این دقت من وجهی نداشته باشد.
➖➖➖
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 #مداحی
شور طوفانی🌪🌪
بردارجان سلیمانی...🌹
▫️به نَفَس نریمان پناهی
🔺 تقدیم به شهید حاج قاسم سلیمانی
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
✳️ #روضه
🔺 وقتی امام زمان عجل الله فرجه شب و روز بر جدش گریان است. روز جمعه یادی از روضه ارباب کنیم.
➕
اگر خلیفه دوم با لگد به مادر زد. در روز عاشور را نیز :«فرفسه شمر برجله؛ شمر با لگد به امام حسین زد. » (خوارزمی،مقتل خوارزمی،ج2،ص41)
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
#خبر
در شخصیت شناسی #استاد_غفاری در کتابم و صوتها گفتم. مرحوم سید فرید موسوی نقشی مهم بر وی داشته است. اسنادی جدید درباره مرحوم سید فرید دست یافتم. این مطالب، باعث درک بهتر جریان غفاری می شود.
اگر توفیقی بود در آینده به اشتراک می گذارم.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water