هدایت شده از عصر آب
🔺 #مومن_قریش 4
⤴️فضائل و مناقب حضرت ابوطالب
➖➖➖
💡در میان روایات حدیثی و تاریخی عامه و خاصه، مناقِب فراوانی برای سید بطحاء ذکر شده است. این فضایل بهترین گواه بر ایمانشان نیز هست.این مناقب در بیان معصومان و غیر معصومان تقسیم می شود. در چند فرسته تقدیم میکنم.
2️⃣ : مقام ابوطالب در کلام معصومان
1.2. رسول الله (صلی الله علیه و اله) :
الف) «لَأَشْفَعَنَّ لِعَمِّي شَفَاعَةً يَعْجَبُ بِهَا أَهْلُ الثَّقَلَيْن؛ بخدا براى عمويم به گونهاى شفاعت خواهم كرد كه جن و انس به شگفت آيند.» (شیخ مفید،ایمان ابی طالب،ص26) .
ب) «يَا عَمِّ كَفَّلْتَ يَتِيماً وَ رَبَّيْتَ صَغِيراً وَ نَصَرْتَ كَبِيراً فَجَزَاكَ اللَّهُ عَنِّي خَيْرا» (صدوق،الامالی،ص404).
+
2.2. امام علی(علیه السلام):
الف) فردی به ایشان گفت پدرت در عذاب است! .مولی علی (ع) فرمودند: «فَضَّ اللَّهُ فَاكَ وَ الَّذِي بَعَثَ مُحَمَّداً بِالْحَقِّ نَبِيّاً لَوْ شَفَعَ أَبِي فِي كُلِّ مُذْنِبٍ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ لَشَفَّعَهُ اللَّه؛ خدا زبانت را ببرد! قسم به خدایى که محمّد را به پیامبرى مبعوث فرمود، اگر پدرم تمام گناهکاران زمین را شفاعت کند خداوند آن را مى پذیرد» ( کنزالفوائد،ج1،ص183)
ب) سبط بن جوزى در تذکرة الخواص، شعر زیبائى از امیر مؤمنان (علیه السلام) را در باره پدر گرامیش حضرت ابوطالب (علیه السلام) نقل مىکند که امام على (علیه السلام) در این شعر تصریح مىکند که جایگاه آن حضرت بهشت خواهد بود.
«أَبَا طَالِبٍ عِصْمَةَ الْمُسْتَجِیرِ *** وَ غَیْثَ الْمُحُولِ وَ نُورَ الظُّلَمِ
لَقَدْ هَدَّ فَقْدُکَ أَهْلَ الْحِفَاظِ *** فَصَلَّى عَلَیْکَ وَلِیُّ النِّعَمِ
وَ لَقَّاکَ رَبُّکَ رِضْوَانَه *** فَقَدْ کُنْتَ لِلطُّهْرِ مِنْ خَیْرِ عَم»؛
(ابوطالب، اى پناه پناهندگان و اى باران خشکسالىها و اى نور تاریکىها، فقدان تو اهل دین را به لرزه درآورد و صاحب نعمت ها (خداوند) بر تو درود فرستاد. خداوند بهشت خویش را بر تو ارزانى دهد که براى پیامبر بهترین عمو و یاور بودى).(تذکرة الخواص، ص37 ـ 39) .
+
2.3. امام سجاد(علیه السلام) : فردی به ایشان گفت: ابوطالب کافر است.حضرت (ع) پاسخ فرمودند: «وَ لَا يَشُكُّ أَحَدٌ أَنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ أَسَدٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ السَّابِقَاتِ فَإِنَّهَا لَمْ تَزَلْ تَحْتَ أَبِي طَالِبٍ حَتَّى مَاتَ أَبُو طَالِبٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ » (فخار بن معد،ایمان ابی طالب،ص124).
+
2.4. امام باقر (علیه السلام): « مَاتَ أَبُو طَالِبِ بْنُ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ مُسْلِماً مُؤْمِنا؛ابوطالب مسلمان و مومن از دنیا رفت» (همان،ص140).
+
2.5.امام صادق(علیه السلام):
الف) «... إِنَّ أَبَا طَالِبٍ مِنْ رُفَقَاءِ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفِيقاً؛ابوطالب از رفیقانِ انبیاء،صدیقین و شهداء است»(کنزالفوائد،ج1،ص183).
ب) فردی به امام صادق(ع) برای پرداخت بدهی درخواست دعا نمود. ایشان فرمودند: « ...طُفْ عَنْ أَبِي طَالِبٍ طَوَافاً وَ صَلِّ عَنْهُ رَكْعَتَيْن؛ یک طواف کعبه و دو رکعت نماز به نیابت ابوطالب بخوان » (کلینی،الکافی،ج4،ص544).
ج) « إِنَّ مَثَلَ أَبِي طَالِبٍ مَثَلُ أَصْحَابِ الْكَهْفِ أَسَرُّوا الْإِيمَانَ وَ أَظْهَرُوا الشِّرْكَ فَآتَاهُمُ اللَّهُ أَجْرَهُمْ مَرَّتَيْنِ.» (کلینی،الکافی،ج1،ص448).
+
2.6. امام کاظم(علیه السلام) : وصایای انبیاء گذشته را ابوطالب به رسول الله (صلی الله علیه و اله) داد.( کلینی،الکافی،ج1،ص445).
+
2.7. امام رضا (علیه السلام):
الف) در پاسخ فردی که در ایمان ابوطالب شک داشت فرمودند: «َ إِنْ لَمْ تُقِرَّ بِإِيمَانِ أَبِي طَالِبِ كَانَ مَصِيرُكَ إِلَى النَّارِ» ( کراجکی،کنزالفوائد،ج1،ص183).
ب) « نقش انگشترى ابو طالب اين بود : رضيت باللّه ربّا و بابن اخي محمّد نبيّا، و با بني علىّ له وصيّا» (رازی،روض الجنان و روح الجنان في تفسيرالقرآن،ج15،ص150)
+
2.8. امام عسکری(علیه السلام) : خداوند به رسول الله گفت: دو گروه تو را یاری کردند. گروهی مخفیانه و گروهی آشکار. «...فَأَمَّا الَّتِي تَنْصُرُكَ سِرّاً فَسَيِّدُهُمْ وَ أَفْضَلُهُمْ عَمُّكَ أَبُو طَالِب؛ سرور و افضل یاوران مخفی تو ابوطالب است» ( شیخ حر عاملی، الجواهر السنية في الأحاديث القدسية،ص436).
+
🔺 نتیجه: در نظر پیامبر و اهل بیت ابوطالب،مومن است.
➖➖➖
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate
هدایت شده از عصر آب
🔺 #مومن_قریش 5
⤴️فضائل و مناقب حضرت ابوطالب
➖➖➖
💡در میان روایات حدیثی و تاریخی عامه و خاصه، مناقِب فراوانی برای سید بطحاء ذکر شده است. این فضایل بهترین گواه بر ایمانشان نیز هست.این مناقب در بیان معصومان و غیر معصومان تقسیم می شود. در چند فرسته تقدیم میکنم.
3️⃣ : مقام ابوطالب در کلام اصحاب رسول الله
3.1.عَبّاس بن عَبدُالمُطَّلِب ( م 132ق) : «فلما تقارب من أبي طالب الموت، جعل يحرك شفتيه، فأصغى إِليه العباس بأذنه، وقال: والله يا ابن أخي لقد قال الكلمة التي أمرته أن يقولها، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم " الحمد لله الذي هداك يا عم "؛ وقتی ابوطالب نزدکیمرگ بود،لبانش به هم می خورد نزدیک شدم و آنچه می گفت را به رسول الله گفتم. ایشان فرمودند: به خدا او مسلمان شد. » (ابوالفداء،المختَصر فی اخبار البَشر،ج1،ص120).
+
3.2.عبدالله بن عباس : « أخبرني أبي أنّ أبا طالب رضى الله عنه شهد عند الموت أن لا إله إلّا اللَّه و أنّ محمداً رسول اللَّه.» ( علامه امینی،الغدیر،ج7،ص535).
+
3.3. ابوذر غفاری: « و اللّه الّذي لا إله غيره ما مات أبو طالب حتى أسلم بلسان الحبشة» (بحار الانوار،ج35،ص78).
+
3.4. ابوبکر: « جاء أبو بكر بأبيه أبي قحافة رضي الله عنهما إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم يقوده شيخ أعمى يوم فتح مكة، فقال له رسول الله صلى الله عليه وسلم «ألا تركتَ الشيخ في بيته حتى نأتيه؟» قال: أردت أن يؤجره الله، لأنا كنت بإسلام أبي طالب أشد فرحاً مني بإسلام أبي، ألتمس بذلك قرة عينك يا رسول الله. فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم «صدقت» » ( الکاندهلوی،حیات الصحابه،ج2،ص21).
➖➖➖
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate
هدایت شده از عصر آب
🔺 #مومن_قریش 6
⤴️فضائل و مناقب حضرت ابوطالب
➖➖➖
💡در میان روایات حدیثی و تاریخی عامه و خاصه، مناقِب فراوانی برای سید بطحاء ذکر شده است. این فضایل بهترین گواه بر ایمانشان نیز هست.این مناقب در بیان معصومان و غیر معصومان تقسیم می شود. در چند فرسته تقدیم میکنم.
4️⃣ : مقام ابوطالب در کلام علمای شیعه ( فرسته اول)
4.1. حسین بن روح نوبختی (متوفای ۳۲۶ق): « محمّد بن احمد داودى گويد: پدرم گفت من نزد ابو القاسم حسين بن روح- قدّس اللَّه روحه- بودم، مردى از او پرسيد: مفهوم اين سخن عبّاس به پيغمبر خدا صلى اللَّه عليه و آله كه گفت: «عموى تو ابو طالب به حساب ابجد به عدد 63 اسلام آورد» چيست؟ پاسخ داد: منظور از 63، اين جمله است (اله احد جواد خداى يكتاى عطابخش) و توضيح آن بدين گونه است به حساب ابجد «الف» يك، و «لام» سى، و «ها» پنج، و «ألف» يك، و «حاء» هشت، و «دال» چهار، و «جيم» سه، و «واو» شش، و «الف» يك، و «دال» چهار جمعا مىشود «شصت و سه». ( شیخ صدوق،معانی الاخبار،ص286) .
+
4.2. شیخ صدوق ( 381 ق) : « إن أبا طالب كان مؤمنا و لكنه يظهر الشرك و يستتر الإيمان ليكون أشد تمكنا من نصرة رسول الله » ( شیخ صدوق،کمال الدین،ج1،ص174).
+
4.3. شیخ مفید ( 413 ق) : «و أجمعوا على أن عمه أبا طالب رحمه الله مات مؤمنا» ( شیخ مفید،أوائل المقالات في المذاهب و المختارات، ص46).
+
4.4.شهید ابن فتال نیشابوری ( 508ق): «اعلم أن الطائفة المحقة قد اجتمعت على أن أبا طالب و عبد الله بن عبد المطلب و آمنة
بنت وهب كانوا مؤمنين و إجماعهم حجة على ما ذكر في غير موضع» ( ابن فتال، روضة الواعظين و بصيرة المتعظين،ج1،ص139).
+
4.5. ابو طاووس ( 664ق): «...وجدت علماء هذه العترة مجمعين على إيمان أبي طالب ع و ما رأيت هؤلاء الأربعة المذاهب كابروا فيمن قيل عنه إنه مسلم مثل هذه المكابرة... .» (ابن طاووس،الطرائف في معرفة مذاهب الطوائف، ج1،ص298).
+
4.6. فضل بن حسن طبرسی: « و قد ثبت إجماع أهل البيت (ع) على إيمان أبي طالب و إجماعهم حجة لأنهم أحد الثقلين اللذين أمر النبي (ص) بالتمسك بهم» ( طبرسی،مجمع البیان،ج4،ص445).
+
4.6. علامه مجلسی (1110 ق): «و قد أجمعت الشيعة على إسلامه و أنه قد آمن بالنبي ص في أول الأمر و لم يعبد صنما قط بل كان من أوصياء إبراهيم ع و اشتهر إسلامه من مذهب الشيعة حتى أن المخالفين كلهم نسبوا ذلك إليهم و تواترت الأخبار من طرق الخاصة و العامة في ذلك و صنف كثير من علمائنا و محدثينا كتابا مفردا في ذلك كما لا يخفى على من تتبع كتب الرجال.» ( مجلسی،بحار الأنوار، ج35،ص139).
+
4.7. سید عبدالله شبر (1220ق): « و يجب الإيمان بإيمان أبوي النبي صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و أبي طالب لإجماع الشيعة على ذلك، و رووا الروايات في ذلك من طرق العامة و الخاصة و لقوله تعالى: وَ الَّذِينَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا (انفال/74) » ( شبر،حق اليقين في معرفة أصول الدين،ج1،ص144).
➖➖➖
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate
هدایت شده از عصر آب
🔺 #مومن_قریش 6
⤴️فضائل و مناقب حضرت ابوطالب
➖➖➖
💡در میان روایات حدیثی و تاریخی عامه و خاصه، مناقِب فراوانی برای سید بطحاء ذکر شده است. این فضایل بهترین گواه بر ایمانشان نیز هست.این مناقب در بیان معصومان و غیر معصومان تقسیم می شود. در چند فرسته تقدیم میکنم.
4️⃣ : مقام ابوطالب در کلام علمای شیعه ( فرسته دوم)
4.8. شهید مطهری ( 1358 ش) : «بنى العباس براى پيشبرد سياست خود شروع كردند به تبليغ عليه بنى الحسن. از جمله تبليغات نارواى آنها اين بود كه گفتند ابوطالب- كه جد اعلاى بنى الحسن و عموى پيغمبر است- مسلمان نبود و كافر از دنيا رفت و اما عباس كه عموى ديگر پيغمبر است وجد اعلاى ماست مسلمان شد و مسلمان از دنيا رفت. پس ما كه اولاد عموى مسلمان پيغمبريم از بنى الحسن كه اولاد عموى كافر پيغمبرند براى خلافت شايسته تريم. در اين راه پولها خرج كردند و قصهها جعل كردند. هنوز هم كه هست، گروهى از اهل تسنن تحت تأثير همان تبليغات و اقدامات فتوا به كفر ابوطالب مىدهند. هر چند اخيراً تحقيقاتى در ميان محققان اهل تسنن در اين زمينه به عمل آمده و افق تاريخ از اين نظر روشنتر مىشود.» ( مجموعهآثاراستادشهيدمطهرى، ج19، ص: 256) .
+
4.9. امام خمینی (1368ش): «همانا خداوند بود آن گاه كه هيچ بودى نبود. پس كون و مكان را آفريد. بعد، نور الانوار را آفريد كه همه نورها از آن نورانى شده و از نور خود كه انوار از آن نورانى گشته در آن جارى كرد. و اين همان نورى است كه از آن محمد و على را آفريد. پس آن دو همواره نور نخستين بودند، زيرا چيزى پيش از آن دو به وجود نيامده بود. اين دو نور پاك و پاكيزه در صلبهاى پاك جارى بودند تا در پاكترين پاكان، عبدالله و ابوطالب، از هم جدا شدند». (شرح دعاء السحر(ترجمه فارسى)،ص43).
+
4.10. مقام معظم رهبری :
الف) « بعد در روايت دارد كه «ثمّ اغرورقت عيناه من الدّمع»؛ چشم مبارك پيغمبر لبريز اشك شد و از جا بلند شد. ابوطالب اين ايمان، اين استقامت را وقتى كه ديد، منقلب شد و گفت: «يابن اخى اذهب و قل ما احببت»؛ برو هركارى كه ميخواهى بكن؛ هدفت را دنبال كن. «واللَّه لا اسلّمنّك بشى ء»؛ سوگند به خدا من تو را با هيچ چيز عوض نميكنم. اين ايستادگى، ايستادگى مى آفريند. اين استقامت از پيغمبر، ريشه ى استقامت را در ابوطالب مستحكم ميكند.» ( 9 مرداد 1387ش) .
ب) « ابوطالب هم قبول کرد و او را به خانه خودش برد و مثل جان گرامی او را مورد پذیرایی قرار داد. ابوطالب و همسرش - شیرزن عرب؛ یعنی فاطمه بنتاسد؛ مادر امیرالمؤمنین - تقریباً چهل سال مثل پدر و مادر، این انسان والا را مورد حمایت و کمک خود قرار دادند. نبیاکرم در چنین شرایطی دوران کودکی و نوجوانی خود را گذارند.» ( 23/02/1379) .
🔺 نتیجه: در نظر علمای شیعه،ابوطالب مومن قریش است و یاور مهم رسول الله می باشد.
➖➖➖
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate
هدایت شده از عصر آب
🔺 #مومن_قریش 7
⤴️فضائل و مناقب حضرت ابوطالب
➖➖➖
💡در میان روایات حدیثی و تاریخی عامه و خاصه، مناقِب فراوانی برای سید بطحاء ذکر شده است. این فضایل بهترین گواه بر ایمانشان نیز هست.این مناقب در بیان معصومان و غیر معصومان تقسیم می شود. در چند فرسته تقدیم میکنم.
5️⃣ : مقام ابوطالب در کلام علمای عامه (فرسته دوم)
⤴️ تمام دانشواران عامی از همراهی و دفاع حضرت ابوطالب سخن گفتهاند. ابن کثیر می نویسد: «أَنَّهُ كَانَ نَاصِرًا لَهُ وَقَائِمًا فِي صَفِّهِ وَمُدَافِعًا عَنْهُ بِكُلِّ مَا يَقْدِرُ عَلَيْهِ مِنْ نفس ومال ومقال وَفِعَالٍ، فَلَمَّا مَاتَ اجْتَرَأَ سُفَهَاءُ قُرَيْشٍ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَنَالُوا مِنْهُ مَا لَمْ يَكُونُوا يَصِلُونَ إِلَيْهِ وَلَا يَقْدِرُونَ عَلَيْهِ.» (ابن کثیر،البدایه و النهایه،ج3،ص164). لیکن درباره مومن بودن سید بطحاء اختلاف دارند. گروهی ایشانرا مومن و گروهی وی را غیر مومن می دانند. به هر دو گروه اشاره میشود.
➕
5.2. ابوطالب مومن نیست
5.2.1. ابن ابی الحدید ( 656 ق) : «و قال أكثر الناس من أهل الحديث و العامة من شيوخنا البصريين و غيرهم مات على دين قومه» ( شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد،ج14،ص66).
+
5.2.2. ابن حجر: « قال ابن عساكر في صدر ترجمته: قيل إنه أسلم، و لا يصحّ إسلامه.» (الاصابة،ج7،ص198)
+
5.2.3. ابن العربی( 638ق) :
5.2.3.1. «و أمر النبي صلى اللَّه عليه و سلم بغسل عمه أبي طالب و هو مشرك و؛ پیامبر امر کرد تا ابوطالب را غسل دهند درحالیکه او مشرک بود ».
(الفتوحات المكية (اربع مجلدات)، ج1، ص: 521)
➖
5.2.3.2. ««لم يكن أحد أكمل من رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و سلم و لا أعلى و لا أقوى همة منه و ما أثَّرتْ في إسلام أبي طالب عمِّه، ؛ و اگر براى همت اثرى بود كسى اكمل از رسول اللّه و اعلى و اقوى همتتر از او نبود و حال اينكه همت او در اسلام ابوطالب عموى او اثر نكرد و درباره اسلام ابوطالب آيه فوق نازل شد. »( فصوص الحکم، ج 1، ص 130، فص لوطیه.).
⤴️ علامه حسن زاده در نقد دیدگاه شیخ اکبر می نویسند: «شيخ در اين مطلب از عقيده رايج در اهل سنت تبعيت نموده كه ناشى از جعليات و تبليغات بنى اميه است » (حسنزاده،ممد الهمم،ص325).
➖
5.2.3.3.««قال: من تحكم في الإيمان و تصرف، فذلك الذي استحق اسم المؤمن و ليس إلّا اللّه تعالى لم يستطع النبي (ص) و هو أكرم الخلق على اللّه أن يجعل عمه أبا طالب مؤمنا إِنَّكَ لا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ. » (ابن عربی، العَبادله، ص 112.)
محیی الدین در رسالهای که در سن 55 سالگی نوشته است سخن از ایمان میکند و توضیح میدهد ایمان امری است که خداوند باید بپذیرد و اگر رسولالله هم بخواهد فایده ندارد و بعد تنها مثالی که برای این مطلب میزند حضرت ابوطالب است. یعنی: رسولالله میخواست که او مؤمن باشد ولی خداوند چون خبر داشت و میدانست او کافر از دنیا رفته است رسولالله را تصدیق نکرد!
+
5.2.4. مولوی (672 ق) :
مولوی نیز یکی از مشاهیر علمای کشف است گفته است:
خود يكى بو طالب آن عمِّ رسول مى نمودش شُنعَه عُربان مَهُول
( مثنوی، دفتر ششم، نكوهيدن ناموسهاى پوسيده را كه مانع ذوق ايمان و دليل ضعف صدقاند، ص 824.)
⤴️شهیدی در شرح این بیت گفته است:
«ابوطالب: پسر عبدالمطلب، پسر عبد مناف. عموى رسول خدا (ص) و پدر على (ع) است. شُنعَه: سرزنش. شُنعه عُربان: سرزنش عرب ها. مَهُول: بيمناك، مخوف. كه چه گويندم ...: اگر دين تو را بپذيرم اعراب را چه پاسخ دهم كه گويند ابوطالب به القَاء طفل خود دينى را كه تکیهگاه او بود واگذارد. خصومت: در اين بيت به معنى داورى و ميانجيگرى است. » (شرح مثنوى (شهيدى)، ج7، ص: 30) .
➖➖➖
🔺 سخن را با کلام زینی دحلال از دانشوران نامی عامی (سنی) پایان می دهم: ««انه ثبت عند اهل الکشف ایمان ابی طالب ثبوتا لا شک فیه ؛ در نزد علمای کشف ثابت شده است که ابوطالب مومن ازدنیا رفته است»( احمد زینی دحلان، أسنی المطالب فی نجاة أبی طالب، ص 14.)
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate
🍀 #یاد_داشت 5️⃣5️⃣
#مناسبتی
#تاریخی
📝 موضوع:آغاز بعثت رسول الله(ص) در اندیشه سنی و شیعیان امامی
🔅فرسته اول
➖➖➖
درباره آغاز وحی رسالی به پیامبر (ص) قول مشهور آن است که، در غار حرا فرشته وحی بر رسول الله (ص) نازل شد و ایشان دچار ترس شدیدی شدند و به خانه خدیجه رفته، ازوی تقاضای کمک کردند. آن بانوی عظمی پسر عمش ورقة بن نوفل را آورد و او بشارت به نبوت رسول الله(ص) را به یشان داد. (صحیح بخاری،دار ابن جوزی،کتاب بدء الوحی،باب 3،ص9) همچنین عایشه گزارش میکند رسول الله(ص) تصمیم گرفتند خود را از کوه به پائین بیندازد و خود کشی کند.( همان،کتاب التعبیر،باب اول،ص823.)
این نقل ایرادهای اساسی دارد، در ادامه به اشکالاتش اشاره و سپس به نظر شیعه درباره آغاز وحی بر رسول الله(ص) اشاره میشود.
===
1.اشکالات
1.1.این روایت به سندهای گوناگون و متفاوت و در کتابهای متعدد سنی نقل شده است. در تمام کتابهایی که به ذکر سند حدیث پرداختهاند، اسناد روایت به ابن شهاب زهری از عروة بن زبیر از عایشه منتهی میشود.بر اساس منابع تاریخی، عایشه امکان این را نداشت که در اولین وحی در کنار پیامبر(ص) حضور داشته باشد و امکان نقل این داستان برای وی مقدور نیست. عایشه سه سال پیش از هجرت، یعنی حدود ده سال بعد از بعثت و در سن هفت سالگی یا بیشتر با پیامبر ازدواج نمود.بنابر این ،وی به هنگام اولین نزول وحی به دنیا نیامده بود و نمی توانست شاهد ان باشد؛پس سند این روایت کامل نیست ( رسول رضوی،محل نزول اولین وحی،تحقیفات کلامی،سال سوم،شماره دهم،1394ش،ص68)
+
1.2.همچنین بنابر این روایت، علم و هوش خدیجه و ورقه برتر از ایشان است. و بنابر روایت دیگر بخاری رسول الله(ص) تصمیم به خودکشی دارد که این امور از ساحت قدسی پیامبر به دور است.
+
1.3.بر پایه همین روایات مستشرقین به تاثیر پذیری اسلام از آئین مسیحیت باور دارند. مارگلیوث بعد از ذکر آن روایت ،به جمله معروف ورقه بن نوفل «قدوس قدوس،هذا الناموس الاکبر» اشاره کرده و معتقد است، «قدوس» واژهای عبری و «ناموس» واژه ای یونانی است. این سخن به معنای تاثیر مسیحیت بر ورقه است و ورقه نیز بر پیامبر تاثیرگذاشته است.و به طور غیر مستقیم پیامبر، از مسیحیان تاثیر پذیرفت. (همان،ص74)
+
1.4.به نص قران ،مسیحیان و یهودیان ایشان را مثل فرزندان خود میشناختند(انعام،20؛بقره/146) ،قابل قبول نیست که خود پیامبر(ص) از نبوتشان بی خبر باشد.
👇👇
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
👆👆
🍀 #یاد_داشت 5️⃣5️⃣
#مناسبتی
#تاریخی
📝 موضوع:آغاز بعثت رسول الله(ص) در اندیشه سنی و شیعیان امامی
🔅فرسته دوم
➖➖➖
2.آغاز وحی در اندیشه شیعی امامی
در نزد شیعیان داستان بدء الوحی به گونه دیگری است. به طوری که هیچ خللی در نبوت رسول الله(ص) پیش نمی آید.ابتدا روایاتش ذکر شده و در ادامه به نتایج ان روایات اشاره میشود.
=-=
2.1.روایت بدء الوحی
2.1.1.حذیفه بن یمان از رسول الله (ص) نقل میکند که در ابطح جبرئیل بر من نازل شد و گفت:« هَذَا مُحَمَّدٌ سَيِّدُ النَّبِيِّينَ » (تفسیر قمی،2/348)
+
2.1.2.مسعودی(346ق) می نویسد: هنگامی که خدا خواست نور او را تمام کند و رسالت ایشان آشکار شود،درحالیکه پیش از این هم نبی بودند،اما مخفیانه،.رسول الله(ص) در ابطح بودند جبرئیل نزد سر ایشان و میکائیل نزد پای ایشان نشستند... جبرئیل به امیر المومنین گفت:پسرعمویت را بیدارکن! امام علی(ع) پیامبر(ص) را بیدار کردند. جبرئیل دستور آغاز رسالت را به ایشان ابلاغ کرد. (مسعودی،اثبات الوصیة،ص115)
+
2.1.3.در مناشده امام علی (ع) در روز شوری ،امام چنین فرمود: « ... فَكُنْتُ نَائِماً بَيْنَ ابْنَي أَبِي طَالِبٍ فَجَاءَ جَبْرَئِيلُ وَ مَعَهُ مَلَكٌ فَقَالَ يَا جَبْرَئِيلُ إِلَى أَيِّ هَؤُلَاءِ أُرْسِلْتَ فَقَالَ إِلَى هَذَا ثُمَّ أَخَذَ بِيَدِي فَأَجْلَسَنِي غَيْرِي ...؛ شما را بخدا در ميان شما كسى جز من است كه رسول خدا (ص) در بارهاش فرموده باشد.خداوند خلق را آفريد و آنها را دو دسته كرد و مرا در دسته بهتر نهاد سپس آن را چند قبيله كرد مرا در قبيله بهتر نهاد سپس آنها را چند خاندان كرد و مرا در خاندان بهتر نهاد سپس از خاندان من مرا و على و جعفر را برگزيد و مرا بهتر از آنها گردانيد، من ميان دو فرزند ابى طالب (على و جعفر) خوابيده بودم كه جبرئيل بهمراه فرشتهاى آمدند آن فرشته بجبرئيل گفت بكداميك اين سه كس نازل شدى؟ فرمود باين يك، دست مرا گرفت و مرا نشانيد؟ بخدا نه. » (صدوق،الخصال،2/559.)
=-=-=
2.2.نتایج این اعتقاد
بر پایه این روایات:
2.2.1.اولین وحی در ابطح بوده نه غار حرا .
+
2.2.2.امیر المومنین(ع) همراه پیامبر بودند.
+
2.2.3.رسول الله(ص) پیش از نزول وحی ملائکه را میدیدند و با جبرئیل و میکائیل آشنایی داشتند. در خطبه قاسعه می خوانیم: «پیامبر جبریل را میشناسد چون از روزی که از شیر گرفته شدند، شب و روز با این فرشته بزرگ الهی همراهاند. ( نهج البلاغه، خ192،خطبه قاصعه)
+
2.2.4.این روایات،اعتقاد شیعه مبنی بر نبی بودن پیامبر اکرم(ص) از ابتدای خلقت را تایید می کند.
+
2.2.5.اولین وحی در بیداری بوده است.
+
2.2.6.هیچ نقلی درباره ترس پیامبر از نزول وحی،تشکیک ایشان در نبوت خویش ،نیاز به راهنمایی ورقه بن نوفل ،تلاش برای خودکشی و پرتاب از کوه وجود ندارد.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
مقایسه بدء الوحی.pdf
603.2K
🔅#پیوست
انچه در این دو فرسته تقدیم شد، برگرفته از این مقاله است.
ان الحسین لمصباح الهدی ابدا
فُلک النجاة وفیه الدین قد کمُلا
صلوا علی ابن علی یوم مولده
رب الحسین علیکم یُنزل النُزلا
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
#نگین_آفرینش
🔺 ویژه نامه مهدویت 1400ش .
▫️رجعت چیست،دلایل آن کدام است؟
〰️〰️〰️
1. معنای رجعت:
رجعت یعنی بازگشت مؤمنین و کافرین و دشمنان دین در عصر ظهور امام زمان(عج) (شبر، حق اليقين في معرفة أصول الدين،2/298؛ محمدرضا مظفر، عقاید الامامیه، ص 82).
🔅
2. امکان ذاتی:
مُدَلَل شده، خداوند قادر است.قدرت او نیزمحدود نیست. از سویی قدرت کارهای خارقالعاده و معجزه را برای فرستادگانش فراهم کرده است. بازگشت گروهی از انسانها پس از مرگ، هم با قدرت لایزال الهی همراه است، هم بهنوعی مثل معجزه رسولان الهی است. پس این بازگشت امکان ذاتی و عقلی دارد. آیاتی و روایاتی نیز بر این امر عقلی اشاره دارد.
+
2.1. نمونه آیات: «وَ يَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ فَوْجاً مِمَّنْ يُكَذِّبُ بِآياتِنا فَهُمْ يُوزَعُون» (نمل/83). ظاهر آیه دلالت بر رجعت دارد.
توضیح اینکه:
الف) مفهوم حشر ظاهر در رجوع بعد از مرگ است.
ب) در آیه بعد «حَتىَّ إِذَا جَاءُو» دلالت بر صدق وعده می هد. که این اتفاق بعد از رجوع دوباره به دنیا اتفاق میافتد.
ج ) حصول نتیجه که همان عقاب و مواخذه رجعت کنندگان است، وعده قطعی است. آیه: «وَ وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيهْم بِمَا ظَلَمُوا» (نمل/85). بر این امر دلالت دارد. همانطور که آیه: «فَحَقَّ عَلَيهْا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا» (اسراء/16) همین معنی را دارد.
💡 نتیجه: قرآن خبر میدهد گروهی از تکذیب کنندگان دومرتبه زنده خواهند شد. عبارت «من کل فوج» بهوضوح دلالت دارد که این اتفاق در قیامت نیست، زیرا قیامت همگانی است (کهف/47). با توجه به اینکه ظاهر قرآن حجت است، درنتیجه این وعده الهی قطعاً محقق میشود. ظرف تحقق این وعده الهی در رجعت است.
+
2.2. نمونه حدیث: امام صادق (ع) فرمودند: «لَيْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ يُؤْمِنْ بِكَرَّتِنَا وَ يَسْتَحِلَّ مُتْعَتَنَا» (صدوق، من لا یحضره الفقیه،3/458).
🔅
3. امکان وقوعی:
علاوه بر امکان ذاتی رجعت، بازگشت مردگان امکان وقوعی نیز دارد. گزارشهایی در تراث اسلامی در این زمینه وجود دارد.
گزارش رجعت در امم گذشته درآیات 243 و 259 سوره بقره ازجمله آیات قرآنی است. روایت بازگشت زید بن خارجه (بیهقی، دلایل النبوه،6/55) و ربیع بن حراش (الطبقات الکبری،6/127) ازجمله روایات سنی در این زمینه است.
🔅
4.حکمت رجعت:
برای چرایی رجعت حکمتهای ذکرشده است. ازجمله این حکمتها، غلبه صالحان بر طالحان و دیدن این غلبه در همین دنیاست. در قران می خوانیم: «كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبنَأَنَا وَ رُسُلىِ إِنَّ اللَّهَ قَوِىٌّ عَزِيز» (مجادله،21).
🔅
5.اصول یا فروع دین:
با توجه به اینکه تفصیل و کیفیت رجعت بر ما روشن نیست (آل محسن، اثبات الرجعه، ص 16) و اشکالاتی بر روایات رجعت هست(1) درنتیجه ما مکلف به پذیرش تفصیل و کیفیت آن نیستیم.
🔺 امام خمینی میگوید: «...زيرا ما بر اصل رجعت دليل داريم نه بر كيفيت آن و كيفيت آن ضرورى مذهب ما نيست.» (تقریرات فلسفه،3/195)
🔺مرحوم میرزا جواد تبریزی نیز میگوید: «رجعت از اصول مذهب نیست ولی اصلی ثابت و یقینی است؛ و از مسلمات در نزد علماست؛ و شخص به سبب جهل نسبت به آن از ایمان و اسلام خارج نمیشود» (تبریزی، الانوار الالهیه فی المسائل الاعتقادیه، ص 230).
🔅
💡نتیجه:
بازگشت عدهای خاص از انسانها پس از ظهور از مسائل مهدویت است. اجمال و اصل این مسئله امکان ذاتی و وقوعی دارد؛ اما کیفیت آن برما روشن نیست و ما هیچ تکلیفی به پذیرش تفصیل و کیفیت آن نداریم.
➖➖➖
1. شهید صدر، تاریخ بعدالظهور،ج3،صص 633-653. البته ایشان در کتاب دیگرش روایات رجعت را مستفیضه دانسته (محمد صدر، بحث حول الرجعه، ص 23) و اشکالات مطروحه را ضرری به اصل بحث نمیداند (همان، صص 25 و 28).
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate
گزارش توقیت در تاریخ.pdf
632.5K
🔅مسئله تطبیق روایات آخرزمانی ، چالشی قدیمی در بین شیعیان بوده است. در این مقاله به اختصار درباره تطبیق گرایی مطالبی امده است.
⤴️ پیشنهاد دانلود
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate
🔅 دو نکته درباره امام زمان عجل الله تعالی فرجه.
⤴️ اول: عظمت نواب اربعه
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate
🔅 دو نکته درباره امام زمان عجل الله تعالی فرجه.
⤴️ دوم: تعیین وقت ظهور
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate
🔺 #رقص_درویشان ( بررسی رقص و سماع در تصوف مولوی)
▫️ فرسته سوم
➕اثر سماع
➖〰️➖
📌بنا بر تصریح جان هیک، هندیان در دوران باستان از سوما، شیره نوعی گیاه، ازتکهای باستان از قارچهای مکزیک و مسکالین به دست آمده از کاکتوس پیوت و حتی رقص حالت روحانی می یافتند (جان هیک، بُعد پنجم، ترجمه: بهزاد سالکی، ص 172.) صوفیان چون باور دارند انسان به مدد آن (سماع و رقص) می تواند به وحدت معنوی و اتحاد با مرکزیت نهائی را تجربه کند .(سید حسین نصر، هنر و معنویت اسلامی،، ص 83.) ملا سلطانعلی گنابادی خبر می دهد صوفیان در مجلس سماع، بی خود می شدند(ملاسلطان محمد گنابادی، بشاره المومنین، حقیقت، ص 252.). ذوالنون مصری سماع و اثر آنرا الهام از حق میداند(رساله قشیریه (ترجمه)، ص 601.)
هجویری از شيخ ابو العبّاس شقّانى نیز قصه ای از حضور ابلیس در چنین مجلسی نقل کرده است. (هجویری، کشف المحجوب، ص 537.)
=-=
📌مولوی بیشتر غزلهایش را درهمین حالت گفته است چون بیشتر آنها اوزان مسدس ومثمن و حالت مقطع ضربی دارد و بسیاری از آنها را تقطیع کرده است تا اهنگ پایکوبی ودست افشانی را نشان دهد. (سلطان ولد، دیوان غزلیات، مقدمه: سعید نفیسی، مقدمه، برگه بیست.)
نمونه:
اى عاشقان اى عاشقان من خاك را گوهر كنم
وى مطربان اى مطربان دف شما پرزر كنم
اى تشنگان اى تشنگان امروز سقايى كنم
وين خاكدان خشك را جنت كنم كوثر كنم
اى بىكسان اى بىكسان جاء الفرج جاء الفرج
هر خسته غم ديده را سلطان كنم سنجر كنم
اى كيميا اى كيميا در من نگر زيرا كه من
صد دير را مسجد كنم صد دار را منبر كنم
=-=
مارتین بوبر در آلمان گلچینی از اشعار او را به نام مذاهب خلسه ای در 1909 م چاپ کرده است. (شمس من و خدای من، ص 17.)
⤴️⤴️
چون فهم شخصیت مولوی در رهن دانستن رقص درویشان است. در چند فرسته آنرا توضیح خواهم داد. باشد که قبول افتد.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 #پرسمان_معنویت_جدید (1)
⤴️ مقدمه: (1)
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
39.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅 #پرسمان_معنویت_جدید (2)
⤴️ مقدمه: (2)
🔺 خلاصه: به اذعان گریفین معنویت جدید،ضد معنویت است.برخی در برابر این جنبشها سخن از حذف دیانت به نفع معنویت داده اند. بیش از 600 نفر در کشور، سیصد جنبش معنوی جدید را ترویج میکنند. جامعه ایرانی نیازی به استفاده از این معنویتها ندارد! ایرج زاهدی از مبلغان عرفان سرخپوستی به این حقیقت اعتراف کرده است.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water