eitaa logo
عصر آب
216 دنبال‌کننده
420 عکس
82 ویدیو
33 فایل
مطالب اصلی کانال:نقد عرفانهای کاذب و تصوف است ارتباط با آدمین : @mv1388
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀 5️⃣5️⃣ 📝 موضوع:آغاز بعثت رسول الله(ص) در اندیشه سنی و شیعیان امامی 🔅فرسته اول ➖➖➖ درباره آغاز وحی رسالی به پیامبر (ص) قول مشهور آن است که، در غار حرا فرشته وحی بر رسول الله (ص) نازل شد و ایشان دچار ترس شدیدی شدند و به خانه خدیجه رفته، ازوی تقاضای کمک کردند. آن بانوی عظمی پسر عمش ورقة بن نوفل را آورد و او بشارت به نبوت رسول الله(ص) را به یشان داد. (صحیح بخاری،دار ابن جوزی،کتاب بدء الوحی،باب 3،ص9) همچنین عایشه گزارش میکند رسول الله(ص) تصمیم گرفتند خود را از کوه به پائین بیندازد و خود کشی کند.( همان،کتاب التعبیر،باب اول،ص823.) این نقل ایرادهای اساسی دارد، در ادامه به اشکالاتش اشاره و سپس به نظر شیعه درباره آغاز وحی بر رسول الله(ص) اشاره میشود. === 1.اشکالات 1.1.این روایت به سندهای گوناگون و متفاوت و در کتابهای متعدد سنی نقل شده است. در تمام کتابهایی که به ذکر سند حدیث پرداخته‌اند، اسناد روایت به ابن شهاب زهری از عروة بن زبیر از عایشه منتهی میشود.بر اساس منابع تاریخی، عایشه امکان این را نداشت که در اولین وحی در کنار پیامبر(ص) حضور داشته باشد و امکان نقل این داستان برای وی مقدور نیست. عایشه سه سال پیش از هجرت، یعنی حدود ده سال بعد از بعثت و در سن هفت سالگی یا بیشتر با پیامبر ازدواج نمود.بنابر این ،وی به هنگام اولین نزول وحی به دنیا نیامده بود و نمی توانست شاهد ان باشد؛پس سند این روایت کامل نیست ( رسول رضوی،محل نزول اولین وحی،تحقیفات کلامی،سال سوم،شماره دهم،1394ش،ص68) + 1.2.همچنین بنابر این روایت، علم و هوش خدیجه و ورقه برتر از ایشان است. و بنابر روایت دیگر بخاری رسول الله(ص) تصمیم به خودکشی دارد که این امور از ساحت قدسی پیامبر به دور است. + 1.3.بر پایه همین روایات مستشرقین به تاثیر پذیری اسلام از آئین مسیحیت باور دارند. مارگلیوث بعد از ذکر آن روایت ،به جمله معروف ورقه بن نوفل «قدوس قدوس،هذا الناموس الاکبر» اشاره کرده و معتقد است، «قدوس» واژه‌ای عبری و «ناموس» واژه ای یونانی است. این سخن به معنای تاثیر مسیحیت بر ورقه است و ورقه نیز بر پیامبر تاثیرگذاشته است.و به طور غیر مستقیم پیامبر، از مسیحیان تاثیر پذیرفت. (همان،ص74) + 1.4.به نص قران ،مسیحیان و یهودیان ایشان را مثل فرزندان خود میشناختند(انعام،20؛بقره/146) ،قابل قبول نیست که خود پیامبر(ص) از نبوتشان بی خبر باشد. 👇👇 •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
👆👆 🍀 5️⃣5️⃣ 📝 موضوع:آغاز بعثت رسول الله(ص) در اندیشه سنی و شیعیان امامی 🔅فرسته دوم ➖➖➖ 2.آغاز وحی در اندیشه شیعی امامی در نزد شیعیان داستان بدء الوحی به گونه دیگری است. به طوری که هیچ خللی در نبوت رسول الله(ص) پیش نمی آید.ابتدا روایاتش ذکر شده و در ادامه به نتایج ان روایات اشاره میشود. =-= 2.1.روایت بدء الوحی 2.1.1.حذیفه بن یمان از رسول الله (ص) نقل میکند که در ابطح جبرئیل بر من نازل شد و گفت:« هَذَا مُحَمَّدٌ سَيِّدُ النَّبِيِّينَ » (تفسیر قمی،2/348) + 2.1.2.مسعودی(346ق) می نویسد: هنگامی که خدا خواست نور او را تمام کند و رسالت ایشان آشکار شود،درحالیکه پیش از این هم نبی بودند،اما مخفیانه،.رسول الله(ص) در ابطح بودند جبرئیل نزد سر ایشان و میکائیل نزد پای ایشان نشستند... جبرئیل به امیر المومنین گفت:پسرعمویت را بیدارکن! امام علی(ع) پیامبر(ص) را بیدار کردند. جبرئیل دستور آغاز رسالت را به ایشان ابلاغ کرد. (مسعودی،اثبات الوصیة،ص115) + 2.1.3.در مناشده امام علی (ع) در روز شوری ،امام چنین فرمود: « ... فَكُنْتُ نَائِماً بَيْنَ ابْنَي أَبِي طَالِبٍ فَجَاءَ جَبْرَئِيلُ وَ مَعَهُ مَلَكٌ فَقَالَ يَا جَبْرَئِيلُ إِلَى أَيِّ هَؤُلَاءِ أُرْسِلْتَ فَقَالَ إِلَى هَذَا ثُمَّ أَخَذَ بِيَدِي فَأَجْلَسَنِي غَيْرِي‏ ...؛ شما را بخدا در ميان شما كسى جز من است كه رسول خدا (ص) در باره‏اش فرموده باشد.خداوند خلق را آفريد و آن‏ها را دو دسته كرد و مرا در دسته بهتر نهاد سپس آن را چند قبيله كرد مرا در قبيله بهتر نهاد سپس آن‏ها را چند خاندان كرد و مرا در خاندان بهتر نهاد سپس از خاندان من مرا و على و جعفر را برگزيد و مرا بهتر از آنها گردانيد، من ميان دو فرزند ابى طالب (على و جعفر) خوابيده بودم كه جبرئيل بهمراه فرشته‏اى آمدند آن فرشته بجبرئيل گفت بكداميك اين سه كس نازل شدى؟ فرمود باين يك، دست مرا گرفت و مرا نشانيد؟ بخدا نه. » (صدوق،الخصال،2/559.) =-=-= 2.2.نتایج این اعتقاد بر پایه این روایات: 2.2.1.اولین وحی در ابطح بوده نه غار حرا . + 2.2.2.امیر المومنین(ع) همراه پیامبر بودند. + 2.2.3.رسول الله(ص) پیش از نزول وحی ملائکه را میدیدند و با جبرئیل و میکائیل آشنایی داشتند. در خطبه قاسعه می خوانیم: «پیامبر جبریل را میشناسد چون از روزی که از شیر گرفته شدند، شب و روز با این فرشته بزرگ الهی همراه‌اند. ( نهج البلاغه، خ192،خطبه قاصعه) + 2.2.4.این روایات،اعتقاد شیعه مبنی بر نبی بودن پیامبر اکرم(ص) از ابتدای خلقت را تایید می کند. + 2.2.5.اولین وحی در بیداری بوده است. + 2.2.6.هیچ نقلی درباره ترس پیامبر از نزول وحی،تشکیک ایشان در نبوت خویش ،نیاز به راهنمایی ورقه بن نوفل ،تلاش برای خودکشی و پرتاب از کوه وجود ندارد. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
مقایسه بدء الوحی.pdf
603.2K
🔅 انچه در این دو فرسته تقدیم شد، برگرفته از این مقاله است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ان الحسین لمصباح الهدی ابدا فُلک النجاة وفیه الدین قد کمُلا صلوا علی ابن علی یوم مولده رب الحسین علیکم یُنزل النُزلا •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
🔺 ویژه نامه مهدویت 1400ش . ▫️رجعت چیست،دلایل آن کدام است؟ 〰️〰️〰️ 1. معنای رجعت: رجعت یعنی بازگشت مؤمنین و کافرین و دشمنان دین در عصر ظهور امام زمان(عج) (شبر، حق اليقين في معرفة أصول الدين،2/298؛ محمدرضا مظفر، عقاید الامامیه، ص 82). 🔅 2. امکان ذاتی: مُدَلَل شده، خداوند قادر است.قدرت او نیزمحدود نیست. از سویی قدرت کارهای خارق‌العاده و معجزه را برای فرستادگانش فراهم کرده است. بازگشت گروهی از انسان‌ها پس از مرگ، هم با قدرت لایزال الهی همراه است، هم به‌نوعی مثل معجزه رسولان الهی است. پس این بازگشت امکان ذاتی و عقلی دارد. آیاتی و روایاتی نیز بر این امر عقلی اشاره دارد. + 2.1. نمونه آیات: «وَ يَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ فَوْجاً مِمَّنْ يُكَذِّبُ بِآياتِنا فَهُمْ يُوزَعُون‏» (نمل/83). ظاهر آیه دلالت بر رجعت دارد. توضیح اینکه: الف) مفهوم حشر ظاهر در رجوع بعد از مرگ است. ب) در آیه بعد «حَتىَّ إِذَا جَاءُو» دلالت بر صدق وعده می هد. که این اتفاق بعد از رجوع دوباره به دنیا اتفاق می‌افتد. ج ) حصول نتیجه که همان عقاب و مواخذه رجعت کنندگان است، وعده قطعی است. آیه: «وَ وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيهْم بِمَا ظَلَمُوا» (نمل/85). بر این امر دلالت دارد. همان‌طور که آیه: «فَحَقَّ عَلَيهْا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا» (اسراء/16) همین معنی را دارد. 💡 نتیجه: قرآن خبر می‌دهد گروهی از تکذیب کنندگان دومرتبه زنده خواهند شد. عبارت «من کل فوج» به‌وضوح دلالت دارد که این اتفاق در قیامت نیست، زیرا قیامت همگانی است (کهف/47). با توجه به اینکه ظاهر قرآن حجت است، درنتیجه این وعده الهی قطعاً محقق می‌شود. ظرف تحقق این وعده الهی در رجعت است. + 2.2. نمونه حدیث: امام صادق (ع) فرمودند: «لَيْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ يُؤْمِنْ بِكَرَّتِنَا وَ يَسْتَحِلَّ مُتْعَتَنَا» (صدوق، من لا یحضره الفقیه،3/458). 🔅 3. امکان وقوعی: علاوه بر امکان ذاتی رجعت، بازگشت مردگان امکان وقوعی نیز دارد. گزارش‌هایی در تراث اسلامی در این زمینه وجود دارد. گزارش رجعت در امم گذشته درآیات 243 و 259 سوره بقره ازجمله آیات قرآنی است. روایت بازگشت زید بن خارجه (بیهقی، دلایل النبوه،6/55) و ربیع بن حراش (الطبقات الکبری،6/127) ازجمله روایات سنی در این زمینه است. 🔅 4.حکمت رجعت: برای چرایی رجعت حکمت‌های ذکرشده است. ازجمله این حکمت‌ها، غلبه صالحان بر طالحان و دیدن این غلبه در همین دنیاست. در قران می خوانیم: «كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبنَ‏أَنَا وَ رُسُلىِ إِنَّ اللَّهَ قَوِىٌّ عَزِيز» (مجادله،21). 🔅 5.اصول یا فروع دین: با توجه به اینکه تفصیل و کیفیت رجعت بر ما روشن نیست (آل محسن، اثبات الرجعه، ص 16) و اشکالاتی بر روایات رجعت هست(1) درنتیجه ما مکلف به پذیرش تفصیل و کیفیت آن نیستیم. 🔺 امام خمینی می‌گوید: «...زيرا ما بر اصل رجعت دليل داريم نه بر كيفيت آن و كيفيت آن ضرورى مذهب ما نيست.» (تقریرات فلسفه،3/195) 🔺مرحوم میرزا جواد تبریزی نیز می‌گوید: «رجعت از اصول مذهب نیست ولی اصلی ثابت و یقینی است؛ و از مسلمات در نزد علماست؛ و شخص به سبب جهل نسبت به آن از ایمان و اسلام خارج نمی‌شود» (تبریزی، الانوار الالهیه فی المسائل الاعتقادیه، ص 230). 🔅 💡نتیجه: بازگشت عده‌ای خاص از انسان‌ها پس از ظهور از مسائل مهدویت است. اجمال و اصل این مسئله امکان ذاتی و وقوعی دارد؛ اما کیفیت آن برما روشن نیست و ما هیچ تکلیفی به پذیرش تفصیل و کیفیت آن نداریم. ➖➖➖ 1. شهید صدر، تاریخ بعدالظهور،ج3،صص 633-653. البته ایشان در کتاب دیگرش روایات رجعت را مستفیضه دانسته (محمد صدر، بحث حول الرجعه، ص 23) و اشکالات مطروحه را ضرری به اصل بحث نمیداند (همان، صص 25 و 28). •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_wate
⤴️ دونالد والش پیامبر آمریکایی:بهترین مکان سُلوک آمریکاست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گزارش توقیت در تاریخ.pdf
632.5K
🔅مسئله تطبیق روایات آخرزمانی ، چالشی قدیمی در بین شیعیان بوده است. در این مقاله به اختصار درباره تطبیق گرایی مطالبی امده است. ⤴️ پیشنهاد دانلود •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_wate
🔅 دو نکته درباره امام زمان عجل الله تعالی فرجه. ⤴️ اول: عظمت نواب اربعه •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_wate
🔅 دو نکته درباره امام زمان عجل الله تعالی فرجه. ⤴️ دوم: تعیین وقت ظهور •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_wate