eitaa logo
عصر آب
216 دنبال‌کننده
412 عکس
74 ویدیو
30 فایل
مطالب اصلی کانال:نقد عرفانهای کاذب و تصوف است ارتباط با آدمین : @mv1388
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝موضوع/سوال: زندگی پس از زندگی چیست؟ ظرفیتها و چالشهای عقیدتی آن کدام است؟ 🔺فرسته اول ➖➖➖ 1. یکی از اموری که امروزه در جامعه و همچنین گروه هایی از معنویتهای نوین بدان توجه دارند، تجربه های نزدیک به مرگ است که بین ما به زندگی پس از زندگی مشهور گردیده است. به نظر می رسد برای تحلیل این این ادعاها باید سه نکته را توجه نمود. اساسا زندگی پس از زندگی یا تجربه های نزدیک به مرگ ( NDEs ) چیست؟ و سیر تاریخی‌اش چگونه بوده است؟. چه ظرفیتهایی برای دینداری جامعه ما ایجاد کرده است؟ چالشهای عقیدیتی آن کدام است؟ در قالب چند فرسته این سه سوال را پاسخ می دهم. —— 2. تاریخچه و شخصیت شناسی: «تجربه‌های نزدیک به مرگ» اول بار توسط فردی مسیحی با نام ریموند مودی در کتابی با نام : ( Life after life ؛ زندگی پس از زندگی) در 1975 م منتشرشد. و تا سال 1977 بیست بار تجدید چاپ شد. + جورج ریچی (۱۹۷۸) که در سال ۱۹۴۳در بیمارستان ارتش مرده بود و پس از حدود ده دقیقه به زندگی باز گردانده شده بود مودی را به شدت تحت تاثیر قرار داد و باعث شد با یک‌صدوپنجاه نفر دیگر از کسانی که تجربه‌های مشابهی داشتند مصاحبه کند و این گزارشها را در کتابش ذکر نمود. پس از انتشار این کتاب استقبال زیادی در بین عموم و برخی مجامع علمی صورت گرفت. ادعای اصلی مودی در کتاب زندگی پس از زندگی این بود که روایت افرادی که تجربه‌‌ای را گزارش می‌کردند از انسجامی مشترک و «واقعی» برخوردار بود، که این ادعاها را در پانزده مورد لیست کرده است. + دکتر مودی در ابتدای کتابش معترف است عمل وی یک کار انسانی است که برگرفته از پیشفرضهای مورد قبولش هست. (مودی،زندگی پس از زندگی،مترجم : فریبرز لقائی،مقدمه مولف،ص15.) همو پدر و مادرش را مذهبی توصیف میکند. که زمینه انتخاب آزادانه دین را برایش فراهم کردند. در ادامه خودش را مسیحی متدیست معرفی میکند(همان،ص17.) =-= 👌🏻 پس تا اینجا مشخص گردید زایشگر این مببحث در روزگار ما غربیان هستند که در بستر فکری مسیحیت این بحث را مطرح ساختند. خوشمزه‌تر اینکه جورج دبلیو بوش نیز مسیحی متدیست هست. البته در ادامه پس از بیان سیر تاریخی مشخص میگردد ،تجربه های نزدیک به مرگ قبل از تحقیقات دکتر مودی نیز بوده است. 📌 ادامه دارد، اگر خدا بخواد. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وإن تعدوا نعمة الله لا تحصوها-السيد مصطفى الموسوي.mp3
2.84M
🎙 🔺سید مصطفی الموسوی 😭 با توجه گوش بدین 👈 آرامش با یاد خدا •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺 (شرحی بر مجالس سبعه مولوی) 04 ⤴️مجلس اول (3) 〰️〰️〰️ جلال الدین پس از بیان خطبه ای که اشکالاتش را در دو فرسته قبلی نشان دادیم. شروع به نقل احادیث کرده است. در ابتدا می گوید: « در صحیحترین اخبار از فصیحترین پیامبر آمده است : كساد اُمّتي عند فساد اُمّتي، ألا مَن تمسّك بسنّتي عند فَساد اُمّتي فله أجر مئة ألف شهيد . ؛ بی رونقی امتم در وقت فساد آنهاست. هرکس به سنتم در وقت فساد امتم مراجعه کند،ثواب صدهزار شهید دارد» (مولوی،مجالس سبعه،مجلس اول،ص21) در ادامه به ارزیابی این ادعا اشاره میکنیم. —— 1. نسبت دروغ این سخنی که مولوی به پیامبر ص نسبت می دهد در هیچ منبعی از منابع مسلمانان نیست.نرم افزارهای حدیثی شیعه وسنی و سایتهای حدیث پژوهی را بررسی کردیم در هر جایی که این حدیث آمده به کتاب «مجالس سبعه» او نسبت می دهند. . ⤴️ در پاسخ این سوال که - چرا مولوی چنین رفتاری دارد و سخنان بی اساس را به عنوان حدیث صحیح به پیامبر اکرم ص نسبت میدهد- باید گفت: مولوی به سند گفته ها اعتنایی ندارد ( نک: کیانی،ولایت نامه،ص342؛محمد سجادی،مولی و مولانا، پژوهشنامه علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی،شماره29، 1380ش،ص39.) چون در مکتبی رشد یافته که اینگونه‌اند. + ابوریه درباره صوفیه می‌گوید: «دروغ گفتن در بین آنان رایج است و بدون شناخت، دقّت و آگاهی حدیث نقل می‌کنند. لذا نباید به احادیث انباشته شده در کتاب‌های وعظ، و تصوّف اعتماد کرد مگر آن که سند نقل شده و میزان اعتبار حدیث معلوم گردیده باشد. این حکم تنها شامل کتاب‌هایی نیست که مؤلّف آن شهرت علمی ندارد، مانند نزهه المجالس که در زمینه حدیث و غیر آن انباشته از دروغ است، بلکه کتاب‌های دانش‌مندان بزرگی همچون احیاء العلوم غزالی نیز مشتمل بر احادیث جعلی زیادی است» ( اضواء علی السنّه المحمّدیه، ص ۱۲۲ـ۱۲۳). + عبد الله نهاوندی می‌گوید: به غلام خلیل گفتم: این احادیثی که در باره رقائق روایت می‌کنی را از کجا آورده‌ای؟ وی پاسخ داد: ما آن‌ها را جعل کرده‌ایم تا با آن‌ها دل‌های مردم عادی را نرم کنیم» ( ابن جوزی،الموضوعات، ج۱، ص40) =-= 2. حدیث ضعیف اگر از پاسخ قبلی را نپذیریم و بخواهیم همدلانه به مولوی نگاه کنیم، این حدیثی که به رسول الله ص نسبت داده است را باید در دوقسمت جداگانه بررسی کرد. قسمت اول: «كساد اُمّتي عند فساد اُمّتي» قسمت دوم: «ألا مَن تمسّك بسنّتي عند فَساد اُمّتي فله أجر مئة ألف شهيد» —— سنیان قسمت اول را نقل نکرده‌اند.اما قسمت دوم را روایت کرده ولی نه مثل مولوی . 🤔 طبرانی و ابونعیم از ابی هریره چنین آورده‌اند: «آنکه به سنتم تمسک کند در وقت فساد امتم ثواب یک شهید دارد»(طبرانی،المعجم الاوسط،ج5،ص315؛ابونعیم اصفهانی، حلیة الاولیا،ج8،ص200.) بیهقی از حسن بن قتيبة چنین نقل کرده است : «کسیکه به سنتم در وقت فساد امتم تمسک کناد،ثواب صد شهید دارد» ( بیهقی،الزهد الکبیر،ج1،ص118.) ⬆️⬆️ ⭕️ بررسی این روایت: هرچند این دو روایت در منابع حدیثی سنیان آمده است.لیکن از منظر ارزیابی حدیثی نمی توان بدان استناد کرد. عبدالوهاب شعرانی یکی از صوفیان سقیفه‌ای اعتراف میکند« و روی البیهقی مرفوعا.. ؛ بیهقی در حدیث مرفوعی گفت: ..» (شعرانی، لواقع الانوار القدسیه فی بیان العهود المحمدیة،ص18.) + البانی از حدیث شناسان بزرگ وهابی هر دو نقل حدیث یعنی ثواب یک شهید و صد شهید را ضعیف می داند. و علتش وجود حسن بن قتيبة در سلسله راویان هست که رجالیان بزرگ سنی چون ذهبی وی را تضعیف کرده اند . دیگری محمد بن صالح العذري است که مجهول است. (آلبانی، سلسلة الأحاديث الضعيفة، ج1،ص498.) ➖➖➖ نتیجه: 1. آنچه مولوی به عنوان حدیث صحیح به پیامبر ص نسبت داده در هیچ منبعی نیست. و ظاهرا وی چند سخن را باهم مخلوط کرده و چنین نقلی را جعل کرده است. 2. با نگاه همدلانه به سخن وی باز نمی توان چنین سخنی را صحیح دانست. چون اولاً: ثواب صد هزار شهید در منابع نیست و ثانیاً: محتوای سخنش به عنوان حدیث مرفوعه و ضعیف از منظر کارشناسان سنی تشخیص داده شده است. 3. نقل احادیثِ سنیان در نظم و نثر مولوی، دلیل دیگری بر تسنن این صوفی چرخ‌زن (=رقص سماع) است. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 🔺 در سایتها و کانالاهای وابسه به غفاری، چندی است عبارت« آیت الله» و « شاگرد برجسته آیت الله بهجت» کمتر استفاده میشود. * 👈 این اتفاق را به فال نیک گرفته، امیدواریم مریدان ایشان، حقایق را دریابند. ➖➖➖ * قبلا سایت آیت الله بهجت رحمه الله. و دفتر نشر مرحوم سعادت پرور(پهلوانی) ادعاهای این استاد اخلاق! در این زمینه را رد کرده بودند. همچنین مریدان غفاری نیز تا کنون دلیلی بر مجتهد بودن مرادشان به غیر از ادعاهای خودش ارائه نکرده‌اند. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
سالک عاشق..نشر.pdf
1.29M
📌 🔺سالک عاشق ( شخصیت شناسی استاد غفاری) 🔹مهدی وزنه 👆 برای شناخت افکار ایشان دانلود این کتاب پیشنهاد می‌شود. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺 (شرحی بر مجالس سبعه مولوی) 05 ⤴️مجلس اول (4) 〰️〰️〰️ جلال الدین پس از بیان خطبه ای که اشکالاتش را نشان دادیم. شروع به نقل احادیث کرده است. وی گفته است: « آدَمُ وَ مَنْ دُونَهُ تَحْتَ لِوَائِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ. و لا فخر الفقر فخری» (مجالس سبعه،ص21) ➖➖➖ در ارزیابی این ادعا باید گفت : 1. وی این روایت ساختگی را از ترکیب اخبار درست کرده است . چه آنکه در منابع حدیثی معتبر فرقین چنین آمده است: ⬆️ آدَمُ وَ مَنْ دُونَهُ تَحْتَ لِوَائِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ. (الخرائج،ج2،ص876؛ آدَمُ فَمَنْ دُونَهُ تَحْتَ لِوَائِي، وَلا فَخْر مسند احمد،ج4،ص330) - ⤴️ کلمه «لافخر» در منابع شیعی در قالب روایتی دیگر امده است (نک:صدوق،الامالی،ص187) + 🔹 اما « الفقر فخری» مستندی است که صوفیه برای اثبات دینی بودن فناء بدان استناد می کنند (فروزانفر،احادیث و قصص مثنوی،ص104؛محمد محسن تهرانی،محاضرات،465) -=- ظاهرا اول مرتبه هجویری (465ق) از صوفیان پرآوازه این جعل را بدون نسبت به رسول الله ص کرده است. (نک:هجویری،کشف المحجوب،ص22.) و پس از او بقیه صوفیان این کلام عربی را نقل کرده اند تا به مولوی رسیده. آنچه مولوی گفته عینا با کمی زیادت در مقالات شمس، یافت میشود. (نک:مقالات شمس،تحقیق موحد،ص171.) =-= چون این سخن جعلی از مجعولات سنیان است، دانشمندانشان نیز این سخن زا موضوع و جعلی خوانده‌اند. ملا علی قاری می نویسد:« وأما حديث الفقر فخري فموضوع » (ملا علی قاری،شرح الشفا،ج1،ص445.) فتنی نیز نقل کرده است :« قَالَ شَيخنَا هُوَ بَاطِل مَوْضُوع» (تذکرة الموضوعات،ص187.) =-= شعرانی (973 ق) درباره جعل احادیث توسط صوفیان می نویسد: «همانا بیشترین کسانی که این خیانت را در این عهد انجام داده اند،متصوفه اند؛ آنانکه گامی در راه ندارند.چه بسا از رسول الله، چیزی روایت کنند که سخن ایشان نیست به این دلیل که ذوق و توانایی کلام نبوت را از کلام دیگران ندارند» (شعرانی،العهود المحمدیة،ص656.) —— 🔅نتیجه: آنچه مولوی به رسول الله ص نسبت داده است،سخنی است مرکب از دو حدیث و یک سخن مجعول و موضوع. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
5️⃣6️⃣ 📝تحقیر،تضعیف و تکفیر شیعه توسط صوفیان سنی. 🔺فرسته اول ➖➖➖ 1. در این روزها داغدار شهادت هموطنان توسط داعشیان هستیم. بدین علت این فرسته نوشته شده است. =-= 2. اصحاب اندیشه بر این عقیده‌اند که حمایت از صوفیه سنی در تقابل با تکفیریان یک فرصت هست. صوفیان سنی چون مدح اهل بیت ع را دارند به ما شیعیان نیز نزدیک هستند. در ادامه به برخی از دیدگاه‌های سلاسل مختلف صوفی درباره شیعه امامیه اشاره میشود که خلاف این نگره است. + 2.1. ابی نعیم اصفهانی ( 430 ق) صوفی سنی است که کتابی دارد با نام «الإمامة والرد على الرافضة». وی می نویسد:« إِن عَاد إِلَى الِاحْتِجَاج بِأَحَادِيث الروافض - إِن النَّبِي - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم َ - قَالَ لعَلي: " أَنْت خَيرهمْ وأفضلهم وَأَنت الْخَلِيفَة من بعدِي وَمَا فِي مَعْنَاهُ.قيل لَهُ كَذَلِك رُوِيَ عَن عَليّ رَضِي الله عَنهُ أَن النَّبِي - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم َ - قَالَ لَهُ: يكون فِي آخر الزَّمَان قوم يتملقون حبك يُقَال لَهُم الرافضة فاقتلوهم فَإِنَّهُم مشركون؛ اگر شیعه به احادیث برتری امام علی ع تمسک کند ما نیز به این حدیث پیامبر ص استناد میکنیم که فرمود: گروهی می آیند با نام رافضه (= شیعه) آنها را بکشید چون مشرک هستند» (ابی نعیم اصفهانی،الامامة،ص241) + در عبارت دیگری شیعیان را احمق معرفی میکند( همان؛ص326) —— 2.2.حارث محاسبی (243ق) صوفی پراوازه کتابی نوشته در رد شیعه امامیه.( تاریخ بغداد،ج8،ص211.) —— 2.3.ابوبکر شبلی : «هيچ‏كس دنى‏تر از رافضى و خارجى نيامد» (عطار نیشابوری، تذکره الاولیاء ،ص173.) —— 2.4. مستملی بخاری (434ق) :«و رافضى نزديك ما كافر؛ از بهر آنكه رافضى مبغض صحابه رسول باشد و مبغض صحابه كافر باشد.»(بخاری، شرح التعرف لمذهب التصوف،ج1،ص462.) —— 2.5. مجد الدین فیروزآبادی (817) : وی صوفی است و کتابی در دفاع از ابن عربی دارد با نام «الاغتباط بمعالجة ابن الخياط» وی کتابی در رد شیعه نگاشت با نام «الرد على الرافضة» در مقدمه کتابش می نویسد: «إني نظرت إلى هذا الكتاب المنسوب إلى بعض غلاة الرافضة المحرومين عن قوى العاصمة والحافظة، قد أتى مما لا يحل من الأحاديث الموضوعة والأخبار المطروحة المفتراة ما لا يرضى بذكره إلا جاهل أو زنديق في أمر الدين، متحامل متساهل في هذه الأحرف، فواجب لاعناق بقبائه باتكه وشوارع لإطباق نفاقه وإحقاق نفاقه هاتكه، وسميته بالقضاب المشتهر على رقاب ابن المطهر. على الله أعتمد وبالله نعتضد في صحة ما إلى الكتاب والسنة نعزو ونستند، وبالله التوفيق.» ( الرد علی الرافظه،ص34.) —— 2.6. مولوی 672 ق : معتقد است امام علی ع و عمر رابطه نیکویی داشتند و این روافض هستند که به جدایی ان دو باور دارند : «گفتن همه جنگ آورد در بوى و در رنگ آورد / چون رافضى جنگ افكند هر دم على را با عمر» همودر شعر دیگری شیعه وخوارج را منحرف میداند :«بر رافضى چگونه ز بنى قحافه لافم / بر خارجى چگونه غم بو تراب گويم؟» —— 2.7. ابن عربی محبت شیعیان به اهل بیت را القاء شیطان می داند (الفتوحات المكية(اربع مجلدات)، ج‏1، ص: 282؛ ) و مثل وهابیون امروزی تهمت خان الامین را به شیعه میزند (همان) —— 2.8. خواجه پارسا از صوفیانِ نقشبندی است. وی در فصل پنجم کتابش درباره رد روافض بحث میکند و از طایفه رجبیه نقل کرده است که انها روافض از شیعه را به صورت خوک می بیند (فصل الخطاب،ص399.) او از زبان حضرت زهرا فتوا به وجوب قتل روافض را می دهد( همان،472.) 👇👇 •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
👆👆 📝تحقیر،تضعیف و تکفیر شیعه توسط صوفیان سنی. 🔺فرسته دوم ➖➖➖ 2.9.صاحب مناقب مرتضوی از صوفیان قادری است. و ادعا می کند در خواب امام علی  به وی دستور تالیف این کتاب را داده است. (مناقب مرتضوی،ص227.) در ادامه شعری سروده و شیعه را کافر معرفی میکند. «هرکه بَد با صحابه پیغمبر است/ نزد من بی شبهه آن کس کافر است* مرتضی بیزار از آن زندیق هست» ( همان،221) —— 2.10. احمدفاروقی سرهندی نقشنبدی نیز رساله ای در رد شیعه دارد. وقتی حاکم وقت به مشهد حمله و شیعیان را میکشد و مالشان را می برد. عالم شیعیان رساله ای می نویسد که چنین عملی غلط است که سرهندی در «رد الروافض» دنبال اثبات کفر شیعه و حلال بودن خون و مالشان بر سنیان است. —— 2.11.محمود شکری آلوسی صوفی دیگری است (1242 ق)) که البته تکفیری نیز هست. وی در قرن 19 کتابهای و رسائل زیادی بر رد شیعه نوشت.. وقتی تحفه اثنی عشریه توسط محمد بن محیی الدین اسلمی به عربی برگردانده شد ،وی آنرا خلاصه کرد با نام « مختصر تحفه اثنی عشریه» . وی در اول کتابش می نویسد: «اشاع الروافض رفضهم بین الناس،اظهروا ما انطوو علیه من الخبث و الدس و الالباس » (آلوسی،صب العذاب،علی من سب الاصحاب،ص19.) در ادامه به تهمت مدعی است شیعه فرزندان زنا هستند و زن شیعی در یک روز و یک شب به عقد 20 مرد در می اید. (همان،ص22) —— 2.12..عثمان بن سند بصری نقشبندی (1242) : آلوسی وی را سلفی می نامد. منتهی نه به خاطر اینکه وی مرید دعوت وهابیت است چه انکه وی مخالف این دعوت می باشد لیکن : چون به شدت با رافضه وشیعیان مخالف است .(الرد الدامغ علی الزاعم ان ابن تیمیه زائغ،ص37) وی در رد قصیده دعبل خزائی یک کتابی نوشته با نام :« الصارم القرضاب فى نحر من سب أكارم الصحاب*»در قسمتی از همین کتاب شیعه را کافر می داند و پیرو شیطان: «هذاالخداع المحض و المکر / و الرفض فی مطویه الکفر .... بل شیعه الشیطان و هی کما/فی الذکر غایه امرها اخر» او مجالس عزاداری را مجلس رقص می داند و میگوید: « یا حبذا رقصکم فی کل مجتمع/یزینه منکم البهتان و الخطل» ➖➖➖ 🔅نتیجه: بنابرآنچه ذکر شد و شواهد فراوان دیگری که بیان نگردید، صوفیان سنی به شیعه امامیه نزدیک نیستند. و همانند برخی دیگر در تکفیر و تحقیر و تضعیف شیعه می کوشند. 〰️〰️〰️ * به معنای شمشیر بُران برای نَحر هرکسی که سب صحابه کند. @Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
➖➖➖ 🔺ميثم مى‌گويد:در لحظات آخر عمر امير مؤمنان على بن ابى طالب عليه السّلام كه او در حال احتضار بود به نزد حضرت رفتم پس شنيدم كه فرمود:اى حسن!امام حسن عليه السّلام عرضه داشت:گوش به فرمانم:اى پدر!حضرت فرمود:همانا خداوند والا پيمان پدرت را براين برگرفت-و شايد فرمود:خداوند پيمان من و هر مؤمنى را براين برگرفت-كه هر منافق و بدكارى را دشمن بدارم و پيمان هر منافق و بدكارى را بر كينه و دشمنى پدرت برگرفت.(طوسی،الامالی،ص246) -=- ⤴️⤴️شبیه این روایت در منابع مکتب خلفاء نیز هست. ابن عساکر از ابی طفیل نقل میکند که او گفت: علی بن ابی طالب به من فرمود: خداوند بر محبت مومنین به من و بغض منافقین با من میثاق گرفت ( یعنی وقتی ولایت مولی علی علیه السلام بر مومن و منافق عرضه شد ،مومن پذیرفت و منافق نپذیرفت) هیچ مومنی دشمن من نخواهد شد و هیچ منافقی نیز دوستدار من نمیشود. ( ابن عساکر،تاریخ مدینه دمشق،ج42،ص278) •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
( داستانهایی از صوفیان). 04 ▫️ این قسمت: قاتی‌پاتی 〰️〰️ ▫️حسن بصری،آنچنان از خوف خدا می گریست که اشگهایش از ناودان خانه روان شد !(تذکرة الاولیاء،ص34.) == ▫️رابعه عدویه: بدو گفتند:شیطان را دشمن داری؟گفت:نه🤔 (ارش میراث صوفیه،ص52.) این زن چنان مقامی داشت که کعبه معظمه به پیشواز او امد! (تذکره الاولیاء،ص67.) =-= ▫️ابراهیم ادهم:در بلخ از حضرت خضر اسم اعظم را فراگرفت.(الکواکب الدریه،ج1،ص196.) =-= ▫️بشر حافی: کسی می خواست به حج برود این صوفی بیسواد گفت:به یتیمان کمک کن.(تذکرة الاولیاء،ص115.) =-= ▫️حارث محاسبی: هیچ کس را لعنت نکن ولو ظالم باشد!. =-= ▫️حکیم ترمذی: در طول عمرش هزار و یک بار خدا را در خواب دیده است (تذکره الاولیاء،ص457.) 😍 کی به کیه بگو دو هزار مرتبه =-= ▫️بایزید بسطامی: وی خدا را می دید و با او صحبت میکرد(نفحات الانس،ص55.) =-= ▫️عبدالقادر گیلانی: دم در بغداد حضرت خضر وی را دید ( دقیقا دم در بوده 😂) و ریاضتهایی به وی تعلیم داد. وی در 51 سالگی ازدواج کرد و در 91 سالگی مرد. از وی 49 فرزند باقی ماند🤔 . =-= 👈 به راستی این مخلوقات الهی با این بافته‌ها بیمارند یا سالم. 👈واقعا باید آنان را جزو اولیاء دانست؟ •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺 (شرحی بر مجالس سبعه مولوی) 06 ⤴️مجلس اول (5) 〰️〰️〰️ جلال الدین برای داشتن اخلاص، حدیث دروغین دیگری را در مجلسش بیان کرده است. وی می گوید: تاجی بر سر حضرت سلیمان بود، اندیشه ای که لایق مقامش نبود در ذهنش آمد،تاجش کژ شد .تا اینکه سلیمان نبی در سجده شد و توبه کرد. دوباره تاجش راست شد. ( مجالس سبعه،ص27) همچنین وی این روایت ساختگی را در دفتر چهارم مثنوی ‌اش آورده است: « هشت بارش راست كرد و گشت كژ/گفت تاجا چيست آخر كژ مغژ * گفت اگر صد ره كنى تو راست من/كژ روم چون كژ روى اى موتمن‏ * پس سليمان اندرونه راست كرد/ دل بر آن شهوت كه بودش كرد سرد *بعد از آن تاجش همان دم راست شد/آن چنان كه تاج را مى‏خواست شد» ➖➖➖ در ارزیابی این ادعا باید گفت : منبع اصلی این روایت ساختگی کتاب «قصص الانبیاء » نوشته ثعلبی است. ⬆️ ثعلبی چند داستان درباره حضرت سلیمان و انگشتر ایشان نقل کرده است که تمامش از اسرائیلیات است. وی داستانی که مولوی از آن برای درس اخلاص داشتن ! استفاده کرده چنین نقل میکند: «در برخی از روایاتها آمده است که: زمانی که سلیمان گرفتار فتنه شد * انگشتر از دستش بیرون افتاد. او انگشتر را دوباره به دستش کرد،انگشتر باز از دستش جدا شد . آصف بن برخیا به ایشان گفت: تو به خاطر فتنه گرفتار گناه شدی و تا چهارده روز این واقعه ادامه دارد. حضرت سلیمان به توبه و انابه پرداخت پس از چهارده‌روز توبه‌اش پذیرفته شد و انگشترش دوباره در دستش قرار گرفت. » ( ثعلبی،قصص الانبیاء،ص358.) - ⤴️ همانطور که روشن است: اولا: این داست با عصمت انبیاء الهی منافات دارد و لذا قابل قبول نیست. ثانیا:ثعلبی هیچ سندی برای ادعایش بیان نمیکند. ثانیا: داستان دروغینش درباره انگشتر سلیمان است نه تاج او. رابعا: مرحوم مهدی پیشوایی به تفصیل داستناهایی که در مورد انگشتر حضرت سلیمان است را بررسی و نتیجه میگیرد : این داستانها دروغ و اسرائیلیات است. ( نک: مهدی پیشوایی،مهدى پیشوایى، خاتم سلیمان نبى(علیه السلام) افسانه یا واقعیت، تاریخ در آیینه پژوهش، 1384 ، شماره 7 ) + 🔹 نتیجه: الف) مولوی باز از حدیثی مجعول و ساختگی برای هدایت مردم استفاده کرده است. + ب) مولوی همین روایت دروغین را به گونه‌ی دیگری نقل کرده است. + ج) نقل چنین روایات ساختگی توهینی آشکار به انبیاء بزرگ الهی چون حضرت سلیمان است. این داستان ساختگی را مقایسه کنید با کلام خدا درباره حضرت سلیمان که فرمود: «وَ وَهَبْنا لِداوُدَ سُلَيْمانَ نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوَّابٌ؛ [سلیمان] بنده‌ی خوبی است که همیشه به یاد خداوند بود» (ص/30) -=- 📍توصیه: میدانیم مولوی اندیشه و جهان بینی اش متاثر از ادیان و مذاهب مختلف است. در زمینه تاثیر پذیری و وجود باورهای یهودیان و اسرائیلیات در آثارش تحقیقی سراغ ندارم. امید است در این زمینه تحقیقی نوشته شود. =-= * این فتنه چه بوده است نظرات مختلفی وجود دارد. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
متاسفانه در اثر اشتباهی برخی از فرسته‌های قبلی پاک شد. چون انها را در آرشیو نداشتم نشد دوباره بارگزاری کنم. باید دومرتبه مستنداتش مطالعه شود. به توفیق الهی به اشتراک خواهم گذاشت.
6️⃣6️⃣ 📝بدعت اعتکاف در خانه 🔺فرسته اول ➖➖➖ نقد و بررسی این ادعا در فرسته دوم. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
📝بدعت اعتکاف در خانه 🔺فرسته دوم ➖➖➖ 1.بنابر اذعان علمای بزرگ مذهب، عبادات توقیقی است. یعنی نحوه انجامش را شارع مقدس فقط مشخص نماید. شهید ثانی می نویسد:« لأنّ العبادات توقيفيّة لا مجال للرأي فيها؛عبادات توقیفی است و به رای فرد غیر معصوم مربوط نیست» ( شهید ثانی،روض الجنان في شرح إرشاد الأذهان،ج2،ص686.) مرحوم سبزواری : « لأن العبادات توقيفية يجب تلقيها من الشّارع فمتى لم يكن معهودا منه لم يحصل به الامتثال؛ عبادات توقیفی است پس اگر عبادتی از غیر شارع صادر شود، تبعیت از ان واجب نیست» ( سبزواری، ذخیرة المعاد،ج2،ص266.) محدث بحرانی : « فان العبادات توقيفية من الشارع واجبة كانت أو مستحبة فلا بد لها من دليل صريح و نص صحيح يدل على مشروعيتها؛ عبادات اعم از واجب و مستحب توقیفی است. پس برای آن باید دلیل صریح و نص صحیح بر مشروعیتش باشد» ( بحرانی،الحدائق الناظرة،ج4،ص201.) و فقهاء بزرگ دیگری چون: شیخ انصاری،کاشف الغطاء ،امام خمینی ،مرحوم آیت الله شاهرودی و..بدین مطلب اشاره فرموده اند. + 2.یکی از عبادات اعتکاف است. فقهاء بزرگ ما به تبع اهل بیت علیهم السلام محل این عبادت الهی را مسجد میدانند. آن هم با شرایطش. مرحوم آیت الله خوئی از بزرگترین مراجع و فقهاء دوران معاصر می نویسد: « اعتکاف از منظر شرعی ماندن در مسجد را گویند.و ماندن در مسجد خودش عبادت مستقل است به دلیل قران و روایات. در آیه 125 بقره اعتکاف قسیم طواف و رکوع شده است. و همچنین در روایت صحیح داود بن سرحان امام صادق ع بدین مطلب اشاره کرده‌اند.» (موسوعة الإمام الخوئي، ج‌22، ص: 336.) + 3.وقتی ما از مدار تشیع که همان مکتب فقاهت است دور شویم. و معیار شود حالات کشف و کرامت چنین میشود. زمانی که عده ای عالم ربانی را نیز مشرِع حکم بدانند. که قدرت دارد حلال خدا را حرام و حرامش را حلال کند. ( نمونه نک: محمد محسن تهرانی،اسرار ملکوت،ج2،ص43؛محمد صادق تهرانی،نور مجرد،ج1،ص553-554.) این ادعاها دور از انتظار نیست. + 4.ما از قصد استاد غفاری بی‌خبریم که چرا چنین سخنی گفته است. لیکن اگر به قصد ورود حکمی در دین باشد،قطعاً مصداق بدعت است. مرحوم صاحب مدارک مینوسید: «فإن البدعة من العبادة لا تكون إلا محرمة. و قد روى زرارة و محمد بن مسلم و الفضيل في الصحيح، عن الصادقين عليهما السلام أنهما قالا: «ألا و إن كل بدعة ضلالة، و كل ضلالة سبيلها إلى النار؛ بدعت در عبادت حرام است. در روایت صحیح از امام صادق ع و امام باقر ع میخوانیم: هر بدعتی گمراهی است و هر گمراهی راهش به جهنم ختم میشود» (مدارك الأحكام في شرح عبادات شرائع الإسلام، ج‌4، ص: 75.) آیت الله خوئی می نویسد:« البدعة إدخال ما ليس من الدين فيه، بأن يجعل ما ليس من الدين من احكامه و قوانينه، و العبادة غير المشروعة جعلها عبادة‌ ‌مشروعة في الدين؛ بدعت یعنی داخل کردن امری در دین،که دینی نیست. 👈مثلا حکمی یا قانونی یا عبادت غیر شرعی را عبادت شرعی در دین نشان دهیم.» ( خوئی،صراط النجاه،ج3،ص429.) •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water