🔺 #مومن_قریش 6
⤴️فضائل و مناقب حضرت ابوطالب
➖➖➖
💡در میان روایات حدیثی و تاریخی عامه و خاصه، مناقِب فراوانی برای سید بطحاء ذکر شده است. این فضایل بهترین گواه بر ایمانشان نیز هست.این مناقب در بیان معصومان و غیر معصومان تقسیم می شود. در چند فرسته تقدیم میکنم.
4️⃣ : مقام ابوطالب در کلام علمای شیعه ( فرسته دوم)
4.8. شهید مطهری ( 1358 ش) : «بنى العباس براى پيشبرد سياست خود شروع كردند به تبليغ عليه بنى الحسن. از جمله تبليغات نارواى آنها اين بود كه گفتند ابوطالب- كه جد اعلاى بنى الحسن و عموى پيغمبر است- مسلمان نبود و كافر از دنيا رفت و اما عباس كه عموى ديگر پيغمبر است وجد اعلاى ماست مسلمان شد و مسلمان از دنيا رفت. پس ما كه اولاد عموى مسلمان پيغمبريم از بنى الحسن كه اولاد عموى كافر پيغمبرند براى خلافت شايسته تريم. در اين راه پولها خرج كردند و قصهها جعل كردند. هنوز هم كه هست، گروهى از اهل تسنن تحت تأثير همان تبليغات و اقدامات فتوا به كفر ابوطالب مىدهند. هر چند اخيراً تحقيقاتى در ميان محققان اهل تسنن در اين زمينه به عمل آمده و افق تاريخ از اين نظر روشنتر مىشود.» ( مجموعهآثاراستادشهيدمطهرى، ج19، ص: 256) .
+
4.9. امام خمینی (1368ش): «همانا خداوند بود آن گاه كه هيچ بودى نبود. پس كون و مكان را آفريد. بعد، نور الانوار را آفريد كه همه نورها از آن نورانى شده و از نور خود كه انوار از آن نورانى گشته در آن جارى كرد. و اين همان نورى است كه از آن محمد و على را آفريد. پس آن دو همواره نور نخستين بودند، زيرا چيزى پيش از آن دو به وجود نيامده بود. اين دو نور پاك و پاكيزه در صلبهاى پاك جارى بودند تا در پاكترين پاكان، عبدالله و ابوطالب، از هم جدا شدند». (شرح دعاء السحر(ترجمه فارسى)،ص43).
+
4.10. مقام معظم رهبری :
الف) « بعد در روايت دارد كه «ثمّ اغرورقت عيناه من الدّمع»؛ چشم مبارك پيغمبر لبريز اشك شد و از جا بلند شد. ابوطالب اين ايمان، اين استقامت را وقتى كه ديد، منقلب شد و گفت: «يابن اخى اذهب و قل ما احببت»؛ برو هركارى كه ميخواهى بكن؛ هدفت را دنبال كن. «واللَّه لا اسلّمنّك بشى ء»؛ سوگند به خدا من تو را با هيچ چيز عوض نميكنم. اين ايستادگى، ايستادگى مى آفريند. اين استقامت از پيغمبر، ريشه ى استقامت را در ابوطالب مستحكم ميكند.» ( 9 مرداد 1387ش) .
ب) « ابوطالب هم قبول کرد و او را به خانه خودش برد و مثل جان گرامی او را مورد پذیرایی قرار داد. ابوطالب و همسرش - شیرزن عرب؛ یعنی فاطمه بنتاسد؛ مادر امیرالمؤمنین - تقریباً چهل سال مثل پدر و مادر، این انسان والا را مورد حمایت و کمک خود قرار دادند. نبیاکرم در چنین شرایطی دوران کودکی و نوجوانی خود را گذارند.» ( 23/02/1379) .
🔺 نتیجه: در نظر علمای شیعه،ابوطالب مومن قریش است و یاور مهم رسول الله می باشد.
➖➖➖
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate
🔺 #مومن_قریش 7
⤴️فضائل و مناقب حضرت ابوطالب
➖➖➖
💡در میان روایات حدیثی و تاریخی عامه و خاصه، مناقِب فراوانی برای سید بطحاء ذکر شده است. این فضایل بهترین گواه بر ایمانشان نیز هست.این مناقب در بیان معصومان و غیر معصومان تقسیم می شود. در چند فرسته تقدیم میکنم.
5️⃣ : مقام ابوطالب در کلام علمای عامه (فرسته اول)
⤴️ تمام دانشواران عامی از همراهی و دفاع حضرت ابوطالب سخن گفتهاند. ابن کثیر می نویسد: «أَنَّهُ كَانَ نَاصِرًا لَهُ وَقَائِمًا فِي صَفِّهِ وَمُدَافِعًا عَنْهُ بِكُلِّ مَا يَقْدِرُ عَلَيْهِ مِنْ نفس ومال ومقال وَفِعَالٍ، فَلَمَّا مَاتَ اجْتَرَأَ سُفَهَاءُ قُرَيْشٍ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَنَالُوا مِنْهُ مَا لَمْ يَكُونُوا يَصِلُونَ إِلَيْهِ وَلَا يَقْدِرُونَ عَلَيْهِ.» (ابن کثیر،البدایه و النهایه،ج3،ص164). لیکن درباره مومن بودن سید بطحاء اختلاف دارند. گروهی ایشانرا مومن و گروهی وی را غیر مومن می دانند. به هر دو گروه اشاره میشود.
➕
5.1. ابوطالب مومن است :
5.1.1. علی بن حسین مسعودی (345ق) : ابن حجر عسقلانی چنین گزارش می دهد:«مَا ذَكَرَهُ السُّهَيْلِيُّ أَنَّهُ رأى فِي بعض كتب المَسْعُودِيّ أَنَّهُ أَسْلَمَ» (ابن حجر،فتح الباری،ج7،ص195).
+:
5.1.2. محمد بن رسول برزنجی دانشور شافعی (متوفی 1103 ق): وی رساله ای در این زمینه نوشته است در اول این رساله می خوانیم: «ان نولف اخری فی اثبات نجاة عمه ابی طالب تمیما للفایدة و تکمیلا لجاه سید الاولین و الاخرین المبعوث رحمة للعالمین... سمیناه بغیة الطالب لایمان ابی طالب» ( نسخه خطی،برگه اول).
+
5.1.3. علامه الاجهوری،التلمسانی: « من ابغض ابا طالب فقد کفر؛ هرکسی بُغض ابوطالب را داشته باشد کافر است» ( زینی دهلان،اسنی المطالب،ص112).
+
5.1.4. ابوالفداء(732ق): «ومن شعر أبي طالب مما يدل على أنه كان مصدقاً لرسول الله صلى الله عليه وسلم» (المختصرفی اخبار البشر،ج1،ص120).
+
5.1.5. ابن التین : « قال ابن التين: إن فى شعر أبى طالب هذا دليلا على أنه كان يعرف نبوة النبى- صلى الله عليه وسلم- قبل أن يبعث» ( قسطلانی،المواهب اللدنية ،ج1،ص114).
➖➖➖
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate
🔺 #مومن_قریش 7
⤴️فضائل و مناقب حضرت ابوطالب
➖➖➖
💡در میان روایات حدیثی و تاریخی عامه و خاصه، مناقِب فراوانی برای سید بطحاء ذکر شده است. این فضایل بهترین گواه بر ایمانشان نیز هست.این مناقب در بیان معصومان و غیر معصومان تقسیم می شود. در چند فرسته تقدیم میکنم.
5️⃣ : مقام ابوطالب در کلام علمای عامه (فرسته دوم)
⤴️ تمام دانشواران عامی از همراهی و دفاع حضرت ابوطالب سخن گفتهاند. ابن کثیر می نویسد: «أَنَّهُ كَانَ نَاصِرًا لَهُ وَقَائِمًا فِي صَفِّهِ وَمُدَافِعًا عَنْهُ بِكُلِّ مَا يَقْدِرُ عَلَيْهِ مِنْ نفس ومال ومقال وَفِعَالٍ، فَلَمَّا مَاتَ اجْتَرَأَ سُفَهَاءُ قُرَيْشٍ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَنَالُوا مِنْهُ مَا لَمْ يَكُونُوا يَصِلُونَ إِلَيْهِ وَلَا يَقْدِرُونَ عَلَيْهِ.» (ابن کثیر،البدایه و النهایه،ج3،ص164). لیکن درباره مومن بودن سید بطحاء اختلاف دارند. گروهی ایشانرا مومن و گروهی وی را غیر مومن می دانند. به هر دو گروه اشاره میشود.
➕
5.2. ابوطالب مومن نیست
5.2.1. ابن ابی الحدید ( 656 ق) : «و قال أكثر الناس من أهل الحديث و العامة من شيوخنا البصريين و غيرهم مات على دين قومه» ( شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد،ج14،ص66).
+
5.2.2. ابن حجر: « قال ابن عساكر في صدر ترجمته: قيل إنه أسلم، و لا يصحّ إسلامه.» (الاصابة،ج7،ص198)
+
5.2.3. ابن العربی( 638ق) :
5.2.3.1. «و أمر النبي صلى اللَّه عليه و سلم بغسل عمه أبي طالب و هو مشرك و؛ پیامبر امر کرد تا ابوطالب را غسل دهند درحالیکه او مشرک بود ».
(الفتوحات المكية (اربع مجلدات)، ج1، ص: 521)
➖
5.2.3.2. ««لم يكن أحد أكمل من رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و سلم و لا أعلى و لا أقوى همة منه و ما أثَّرتْ في إسلام أبي طالب عمِّه، ؛ و اگر براى همت اثرى بود كسى اكمل از رسول اللّه و اعلى و اقوى همتتر از او نبود و حال اينكه همت او در اسلام ابوطالب عموى او اثر نكرد و درباره اسلام ابوطالب آيه فوق نازل شد. »( فصوص الحکم، ج 1، ص 130، فص لوطیه.).
⤴️ علامه حسن زاده در نقد دیدگاه شیخ اکبر می نویسند: «شيخ در اين مطلب از عقيده رايج در اهل سنت تبعيت نموده كه ناشى از جعليات و تبليغات بنى اميه است » (حسنزاده،ممد الهمم،ص325).
➖
5.2.3.3.««قال: من تحكم في الإيمان و تصرف، فذلك الذي استحق اسم المؤمن و ليس إلّا اللّه تعالى لم يستطع النبي (ص) و هو أكرم الخلق على اللّه أن يجعل عمه أبا طالب مؤمنا إِنَّكَ لا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ. » (ابن عربی، العَبادله، ص 112.)
محیی الدین در رسالهای که در سن 55 سالگی نوشته است سخن از ایمان میکند و توضیح میدهد ایمان امری است که خداوند باید بپذیرد و اگر رسولالله هم بخواهد فایده ندارد و بعد تنها مثالی که برای این مطلب میزند حضرت ابوطالب است. یعنی: رسولالله میخواست که او مؤمن باشد ولی خداوند چون خبر داشت و میدانست او کافر از دنیا رفته است رسولالله را تصدیق نکرد!
+
5.2.4. مولوی (672 ق) :
مولوی نیز یکی از مشاهیر علمای کشف است گفته است:
خود يكى بو طالب آن عمِّ رسول مى نمودش شُنعَه عُربان مَهُول
( مثنوی، دفتر ششم، نكوهيدن ناموسهاى پوسيده را كه مانع ذوق ايمان و دليل ضعف صدقاند، ص 824.)
⤴️شهیدی در شرح این بیت گفته است:
«ابوطالب: پسر عبدالمطلب، پسر عبد مناف. عموى رسول خدا (ص) و پدر على (ع) است. شُنعَه: سرزنش. شُنعه عُربان: سرزنش عرب ها. مَهُول: بيمناك، مخوف. كه چه گويندم ...: اگر دين تو را بپذيرم اعراب را چه پاسخ دهم كه گويند ابوطالب به القَاء طفل خود دينى را كه تکیهگاه او بود واگذارد. خصومت: در اين بيت به معنى داورى و ميانجيگرى است. » (شرح مثنوى (شهيدى)، ج7، ص: 30) .
➖➖➖
🔺 سخن را با کلام زینی دحلال از دانشوران نامی عامی (سنی) پایان می دهم: ««انه ثبت عند اهل الکشف ایمان ابی طالب ثبوتا لا شک فیه ؛ در نزد علمای کشف ثابت شده است که ابوطالب مومن ازدنیا رفته است»( احمد زینی دحلان، أسنی المطالب فی نجاة أبی طالب، ص 14.)
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate
🔺 امیدوارم سید بطحاء این ناقابل را پذیرا باشد. اگر توفیق بود در ماه رمضان مباحث #مومن_قریش را ادامه می دهیم.
May 11
🔺 #امام_کاظم(علیه السلام)
⤴️ فضائل و مقام امام
▫️امام رضاعليه السلام : زيارَةُ قَبرِ أبي مِثلُ زِيارَةِ قَبِر الحُسَينِ؛زيارت قبر پدرم ، موسي بن جعفرعليه السلام ، مانند زيارت قبر حسين عليه السلام است (كامل الزيارات ، ص ۴۹۹ . )
▫️روايت شده است : أنّهُ [الكاظِمَ عليه السلام] كانَ يَبِكي مِن خَشيَةِ اللَّهِ حَتّي تَخضَلَّ لِحيَتُهُ بِالدُّمُوعِ؛امام كاظم همواره از بيم خدا ميگريست ، چندان كه محاسنش از اشك تر ميشد.( الإرشاد ، ج ۲ ، ص ۲۳۱ .)
〰️〰️〰️
⤴️ حکمتها
▫️امام كاظم عليه السلام : عَونُكَ لِلضَّعيفِ أفضَلُ الصَّدَقَةِ؛ كمك كردن تو به ناتوان ، بهترين صدقه است.
▫️امام كاظم عليه السلام : إيّاكَ أن تَمنَعَ في طاعَةِ اللَّهِ فَتُنفِقُ مِثلَيهِ في مَعصِيَةِ اللَّهِ؛مبادا از خرج كردن در راه طاعت خدا خودداري كني ، و آنگاه دو برابرش را در معصيت خدا خرج كني.
▫️امام كاظم عليه السلام : لَيسَ مِنّا مَن لَم يُحاسِب نَفسَهُ في كُلِّ يَومٍ؛كسي كه هر روز خود را ارزيابي نكند ، از ما نيست (الاختصاص ، ص ۲۶ .)
〰️〰️〰️
⤴️ سیره امام
▫️ و كَانَ أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى ع أَعْبَدَ أَهْلِ زَمَانِهِ وَ أَفْقَهَهُمْ وَ أَسْخَاهُمْ كَفّا. (مفید،الارشاد،ج2،ص232)
▫️ و كان يتفقّد فقراء المدينة فيحمل إليهم في اللّيل العين (طلا) و الورق (درهم)و غير ذلك، فيوصلها إليهم و هم لا يعلمون من أيّ وجه هو (اعلام الوری،ج2/26)
▫️و أَحْفَظَهُمْ لِكِتَابِ اللَّهِ وَ أَحْسَنَهُمْ صَوْتاً بِالْقُرْآنِ وَ كَانَ إِذَا قَرَأَ يَحْدُرُ وَ يَبْكِي وَ يَبْكِي السَّامِعُونَ لِتِلَاوَتِه. (الارشاد،2/235)
〰️〰️〰️
⤴️ شهادت امام
▫️پیچیدن در فرش:
ابن عنبه می نویسد: أمر يحيى بن خالد السندي بقتله ؛ فقيل إنّه سمّ ؛ وقيل بل غمر في بساط ولف حتى مات (آنقدر مالش دادند) ( ابن عنبه،عمده الطالب فی انساب آل ابیطالب،ص196).
▫️سرب گداخته:
حمد الله مستوفی در تاریخ گزیده: شيعه گويند به فرمان هارون الرشيد سرب گداخته در حلق او ريختند.(تاریخ گزیده،204)
▫️مسموم کردن :
مشهورهمین قول را میگویند.
▫️توهین به جنازه امام توسط سندی :
أَقَامَ أَرْبَعَةَ نَفَرٍ فَنَادَوْا أَلَا مَنْ أَرَادَ أَنْ يَرَى الْخَبِيثَ بْنَ الْخَبِيثِ فَلْيَخْرُجْ وَ خَرَجَ سُلَيْمَانُ بْنُ أَبِي جَعْفَر... وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ يَرَى الطِّيِّبَ بْنَ الطَّيِّبِ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ ع فَلْيَخْرُجْ وَ حَضَرَ الْخَلْقُ وَ غُسِّلَ وَ حُنِّطَ بِحَنُوطٍ فَاخِرٍ وَ كَفَّنَهُ بِكَفَنٍ فِيهِ حِبَرَةٌ اسْتُعْمِلَتْ لَهُ بِأَلْفَيْنِ وَ خَمْسِمِائَةِ دِينَارٍ عَلَيْهَا الْقُرْآنُ كُلُّهُ وَ احْتَفَى وَ مَشَى فِي جَنَازَتِهِ مُتَسَلِّباً مَشْقُوقَ الْجَيْبِ إِلَى مَقَابِرِ قُرَيْشٍ فَدَفَنَهُ ع هُنَاك. (عیون اخبار،ج1،ص100)
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate
#یاد_داشت 7️⃣3️⃣
#عقاید
#تحلیل
📝📝 موضوع: استفاده از تعبیر (علم غیب) برای معصومان.
⏬⏬⏬
▫️ بسیاری از عالمان بزرگ بهصراحت تصریح میکنند که امام معصوم علم غیب نمیداند. مثلاً ابن شهرآشوب (م 588 ق): «و لا يجب أن يعلما الغيب» ((متشابه القرآن،211/1؛ سید مرتضی، رسایل،3/130؛ شیخ طوسی، تلخیص الشافی، ص 400) یا شیخ مفید چگونه روایات باب علم امام در کتاب گرانسنگ «الکافی» را بدون هیچ نقدی میپذیرد. به نظر میرسد پس از دقت در مجموعه روایات و تحقیق عالمان، نتیجه میگیریم اطلاق «علم غیب» داشتن بر امام معصوم جایز نباشد؛ که در ادامه به دلایل آن اشاره میشود.
➕
1.شکی نیست امام (ع) میتواند علم مخصوص داشته باشد. که دلایل فراوانی بر این امر وجود دارد. آیات: نساء/113؛ آلعمران/42-45؛ لقمان/12. و «محَدَث» بودن ائمه علیهمالسلام گواهی برداشتن این علم موهوبی است.
+
2.. علم غیب در لغت، هر چیزی است که از حواس ظاهری انسان پنهان است.(لسان العرب،1/654) هست. ولی در اصطلاح تعاریف مختلفی برای آن گفتهشده است (عاشور، علم امام، ص 39).
+
3.در قرآن با چند دسته آیه درباره علم غیب مواجه هستیم. دستهای غیب را اختصاص به خدا میداند (نمل/65؛ انعام/50) در مقابل آیاتی سخن از اعطاء غیب به غیر خداوند شده است «ذلِكَ مِنْ أَنْباءِ الْغَيْبِ نُوحيهِ إِلَيْك» (آلعمران/44) وجه جمع این دودسته آیات در سوره جن آمده است. چون خداوند میفرماید علم غیب در قرآن اصالتاً از آن خداوند است و او به هراندازه بخواهد به بندگان برگزیدهاش عطا میکند «عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى غَيْبِهِ أَحَداً إِلَّا مَنِ ارْتَضى مِنْ رَسُول» (جن/26).
+
4.در روایات معصومین چهار دسته حدیث درباره داشتن یا نداشتن علم غیب امام آمده است.
〰️
4.1.نداشتن علم غیب: امیرالمؤمنین (ع) فرمود: ای برادر کلبی! این علم غیب نیست؛ علمی است که از پیامبر آموختهام.علم غیب، علم به زمان قیامت است و آنچه خداوند در کلامش شمرده است.(نهجالبلاغه، خ 128، ص 186). امام زمان نیز به محمد بن علی بن هلال کرخی فرمود: » ما شریک خداوند در علم و قدرتش نیستیم. غیر او کسی غیب نمیداند. (طبرسی، احتجاج،2/473).
〰️
4.2.اهلبیت (ع) به نداشتن مصادیقی از علم غیب اشارهکردهاند. مثلاً: شناخت ذات خداوند یا برخی از صفاتش؛ و دلیلش را نیز تحیر انسان گفتهاند. در تعدادی از این روایات نامهای خداوند 72 نام است و یک حرف که علم غیب میشود مختص خداوند است که اهلبیت (ع) ندارند.(کلینی، الکافی،1/571).
〰️
4.3.سومین دسته روایات، علومی به امور غیبی از طریق قرآن یا وراثت از پیامبر، علم غیب معرفیشده که امام دارای آن است. طبری مینویسد: «إِنَّ عَلِيّاً كَانَ يَدَّعِي عِلْمَ الْغَيْب»(دلائل الامامه، ص 236).
〰️
4.4.علومی به اهلبیت (ع) نسبت دادهشده است که بهطور صریح، علم غیب خواندهنشده است. اما معنای لغوی آنرا دارد. این روایات متواتر معنوی دارد. و در ابواب مختلف پراکنده است. ازجمله: علم به ضمائر افراد، علم به حوادث آینده، علم به زمان شهادتشان. علم به ملکوت، علم به اعمال انسانها، شناخت ارواح مؤمنان و...
+
🔺نتیجه:
دستیابی امامان به علوم ویژه محال نیست و شواهد عقلی، قرانی و روایات بر آن دلالت دارد. اختلاف در امکان علم آنان به غیب است. ائمه علم ذاتی و استقلالی به غیب ندارند. علم به برخی مصادیق غیب نیز فقط نزد خداوند است؛ اما ممکن است خداوند، این معارف غیبی را به هرکس، عطا کند. از این علوم بهعنوان علوم ویژه یادشده است؛ و چون در قرآن علم «علم غیب» به معنای خاص اختصاص به خداوند دارد؛ و دانشوران بزرگ زیادی این کلمه را برای غیر خداوند استفاده نمیکردند. ما نیز از «علم غیب» یاد نکنیم؛ و بگویی امام خبرهای مخفی و علوم موهوبی دارد.
➖➖➖
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
#نگین_آفرینش
🔺 ویژه نامه مهدویت 1400ش .
▫️ آیا ظهور امام زمان (عجل الله فرجه) نزدیک است؟
〰️〰️〰️
1. در فرسته قبلی نوشتم که معصومان علوم ویژهی موهوبی دارند، لیکن علم غیب (بنا بر آنچه توضیح دادم) ندارند. مولی صالح مازندرانی از دانشوران نامدار شیعی مینویسد: «و علم الامام لما كان مستفادا منه تعالى لا يكون علما بالغيب حقيقة و قد يسمى أيضا علما بالغيب نظرا الى تعلقه بالامور الغائبة» (شرح الکافی، ج 6، ص 32).
🔅
2. زمان مشخص کردن برای ظهور (=توقیت) در روایات فراوانی نهی شده است. نعمانی در باب «ما جاء في المنع عن التوقيت و التسمية لصاحب الأمر ع» پانزده روایت در این زمینه آورده است.(نعمانی، الغیبة، ص 288-297). شیخ طوسی مینویسد: «و اما وقت خروجه ع فليس بمعلوم لنا على وجه التفصيل بل هو مغيب عنا إلى أن يأذن الله بالفرج.» (طوسی، الغیبه، ص 425).
🔅
3. امام رضا (ع) در پاسخ سؤال دِعْبِل بْن عَلی خُزاعی فرمودند: «حديث كرد مرا پدر بزرگوارم از پدر بزرگوارش از پدرانش از على (ع) كه به پيغمبر عرض كردند يا رسول اللَّه چه زمان خروج میکند قائم از ذريه تو فرمود مثل او مثل روز قيامت است» (صدوق، عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 266). امام رضا (ع) در این حدیث به آیه سوره اعراف استناد فرمود که خداوند علم زمان قیامت را اختصاص به خودش قرار داده است «قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ رَبىّ لَا يجُلِّيهَا لِوَقْتهِا إِلَّا هُوَ» (اعراف/187). علم بهروز قیامت علم غیب است که هیچکسی از آن بهرهای ندارد.
💡توضیح آنکه: خداوند میفرماید: «إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَة؛ بيگمان خداست كه علم هنگام قيامت را دارد» (لقمان/34). در این آیه ظرف، یعنی: (عنده) بر مبتدا، یعنی: (علم الساعه) مُقَدم شده است که مفید انحصار است. آیات دیگر نیز در این زمینه وجود دارد که همین پیام را میرساند. آیاتی چون: «احزاب/63؛ فصلت/47؛ زخرف/85 و...». طبرسی در ذیل آیه: «فيمَ أَنْتَ مِنْ ذِكْراها؛ تو كجا باشى و خبرش؟» (نازعات/43) مینویسد: «لست في شيء من علمها و ذكراها» (طبرسی، مجمعالبیان، ج 10، ص 660).
➖➖
🔹 نتیجه:
دانستن زمان قیامت علم غیب است و اختصاص به خداوند دارد. معصومان (ع) زمان ظهور را مثل قیامت میدانند. درنتیجه علم بهوقت ظهور مثل قیامت مخفی است و احدی بر آن اطلاع ندارد. حال وقتی امام (ع) با آن علوم الهی و توجهات ویژه خداوندی چنین علمی ندارد، قطعاً هیچکسی بر پهنه هستی وقت ظهور را نمیداند؛ و اگر کسی وقت برای ظهور گفت، ما وظیفه تکذیب داریم. امام صادق (ع) فرمودند: «مَنْ وَقَّتَ لَكَ مِنَ النَّاسِ شَيْئاً فَلَا تَهَابَنَّ أَنْ تُكَذِّبَهُ؛ هر كس كه تعيين وقتى را از ما نقل كرد هيچ مترس كه دروغش پندارى زيرا ما براى احدى وقتى را تعيين نمىكنيم.» (نعمانی، الغیبة، ص 289)
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate