eitaa logo
عصر آب
215 دنبال‌کننده
421 عکس
83 ویدیو
33 فایل
مطالب اصلی کانال:نقد عرفانهای کاذب و تصوف است ارتباط با آدمین : @mv1388
مشاهده در ایتا
دانلود
☝️☝️ مرحوم سعادت پرور ،وصی سلوکی نداشت.
🔺 ⤴️ یکی از منابع مهم و معتبر در شناخت توحید، است. در قالب چند فرسته به تبیین و مقایسه توحید فاطمی و سایر مکاتب بشری اشاره میشود 🔅 فرسته دوم ➖➖➖ در مکتب اهل بیت خداوند متعال، خود، خويشتن را به بندگانش معرّفى كرده و معرفت او به تعريف خود او تحقّق يافته است.حضرت زهراء (س) در خطبه فدکیه فرمودند: « ...وَ مِنَ الْأَلْسُنِ صِفَتُهُ، وَ مِنَ الْأَوْهَامِ كَيْفِيَّتُهُ، ؛ .... با زبان نمیتوان وی را توصیف کرد و کیفیتش برتر از اوهام است.» اميرمؤمنان مى‌فرمايد: « اعْرِفُوا اللَّهَ بِاللَّهِ ..؛ خدا را به خود او بشناسيد» (صدوق،التوحید،ص285) در حديثى ديگر از ايشان سؤال مى‌شود: خدا را به چه شناختى؟ آن حضرت مى‌فرمايد :به آن‌چه او خودش خود را به من معرّفى كرد. سؤال شد: او خود را چگونه معرّفى كرد؟ حضرتش فرمود : « هيچ صورتى شبيه او نيست و به حواسّ، درك نمى‌شود و به مردمان قياس نمى‌شود. نزديك است در عين آن‌كه دور است و دور است در عين آن‌كه نزديك است.... » (همان) مرحوم کلینی از محدثان بزرگ شیعی در باب « النَّهْيِ عَنِ الْكَلَامِ فِي الْكَيْفِيَّة» 10 روایت و در باب « ُ النَّهْيِ عَنِ الصِّفَةِ بِغَيْرِ مَا وَصَفَ بِهِ نَفْسَهُ تَعَالَى‏» 12 روایت ذکر میکند که موید دیگری است بر معرفت توحیدی فاطمی که کیفیت خدا بر ما پوشیده است و وصف الهی باید از سوی خودش و وارثان علمش باشد. مرحوم آیت الله حسن زاده املی در کتابش « کلمه علیا در توقیفیت اسما » توضیحی در این‌باره داده است. + در مقابل بسیاری از پیروان سایر مکاتب به چیستی خدا پرداخته و به تشبیه یا تجسیم گرفتار شده‌اند. سلفیه قائلند: خدا کبد و طحال ندارد بلکه فقط دست دارد (ابن تیمیه،الرسالة التدمریة ،ص90.) و دودستش جدای از همدیگرند ( بن عثیمین، مجموعة فتاوا و رسائل بن عثیمین،ج9،ص1123) روز قیامت دستهایش را پر از آب کرده وبه سوی بندگان آب می پاشد. ( ابن قیم، (زاد المعاد فی هدی خیر العباد -صفحه 591-592) کرسی محل قدمهای خداوند است (بن عثیمین، شرح ریاض الصالحین ج1 ص327.) ابن قیم نشستن وبرخواستن را انکار نکرده و معتقد است که خدا نشسته وبر میخیزد. (ابن قیم ،بدائع الفوائد،ج4،ص1380) . خداوند طایفه زیادی از مدعیان توحید صورت دارد و شخص است. ( العلوان، القول المبین فی اثبات الصورة لرب العالمین صفحه 80.) مکان مند است و پیامبر(ص) در عرش کنار اوست. ( ابن قیم، بدائع الفوائد، ج 4، ص 39.) این خدا ملول و غمگین نیز هست ( بن عثیمین،همان،ج1،ص174) + علاوه بر پیروان مکتب سقیفه در معنویتهای جدید نیز این ادعاهای بی اساس وجود دارد. والش پیامبر عصر جدید هر بحثی درباره اسم خدا را بیهوده میداند و درباره نام خدای خیالی خود می گوید: « من همان هستم که هستم» (والش،دوستی با خدا،ج1،ص69) وی معتقد است خدا تنبیه نمیکند (والش،دوستی با خدا،ص70) و شبیه انسان است .(گفتگو با خدا،ج3،ص64) =-= در عرفان حلقه یکی دیگر از معنویتهای جدید ، انسان‌ها در خدا غوطه‌ور و یکی از تجارب الهی‌اند. چون ذات خداوند در انسان وجود دارد، ما ازلی و ابدی، خالق ، یکتا و بی نیاز ، از زبان او حرف می‌زنیم، باچشمان او می‌بینیم، با پاهای او راه می‌رویم، ( مهدی وزنه،مرشد بی رشد و تباه،ص112) خدای عرفان حلقه خدایی خیانت کار و مکار است که ابلیس را دست مایه خواست خود گردانیده است. (فاطمه مغیثی،فراسوی حلقه،ص79. به نقل از: طاهری،موچودات غیر ارگانیک، ص 13-15 ) =-= پائلو معتقد است یکی از چهره های خداوند،چهره یک زن است (پائلو کوئیلیو،کنار رود پیدرا نشستم و گریستم،31) و معتقد است کلیسای کاتولیک در آینده نزدیک این چهره مادینه خدا را باید به رسمیت بشناسد (شهرزاد،زندگی و آثار پائلو کوئیلیو،ص38) ادامه دارد... ┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
2️⃣3️⃣ 📝📝 موضوع: وفات ام کلثوم سلام الله علیها ⏬⏬⏬ 1. مراد ما از ام کلثوم: دختران امام علی (علیه‌السلام) که نام یا کنیه آن‌ها «ام‌کلثوم» باشد سه یا چهار نفرند.[امین، اعیان الشیعه، ج 3، ص 484] منظور ما در این فرسته، «ام‌کلثوم الکبری» است. ➖➖➖ 2. تولد: ▫️تاریخ ولادت او را سال ۶ قمری نوشته‌اند؛ [ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ۱۴۱۳ ق، ج ۳، ص ۵۰۰]؛ البته برخی نیز بدون تعیین سال دقیق، ولادتش را در عصر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) آورده‌اند.[ ابن حجر، الاصابه، ۱۴۱۵ ق، ج ۸، ص ۴۶۴]. ▫️علمای شیعه، ایشان را در بین فرزندان امام علی(علیه السلام) کوچک‌تر و پس از زینب (س) دانسته‌اند [مفید، الارشاد، ۱۴۱۴ ق، ج ۱، ص ۳۵۴]؛ شیخ مفید در شمار فرزندان امیرالمؤمنین (ع)، نام او را زینب صغرا ذکر می‌کند که مُکَنّا به ام‌کلثوم است.[مفید، الارشاد، ۱۴۱۴ ق، ج ۱، ص ۳۵۴]. ➖➖➖ 3.وفات - شهادت 🔺در تاریخ وفات ایشان اختلاف است.↪️ ▫️مرحوم سید محسن امین می‌گوید: چون مشخص نیست کدام ام‌کلثوم در حادثه عاشورا بوده است.[همان، اعیان الشیعه، ج 3، ص 484] لهذا وفات ام‌کلثوم الکبری را در سلطنت معاویه قبل از سال 54 ق نوشته است؛ که در مدینه در حوالی سال 45 قمری دفن شدند. [امین، اعیان الشیعه، ج 3، ص 485]. ▫️ابن طیفور (م 280) خطبه‌ای از این بانو پس از عاشورا را ذکر کرده است [ابن طیفور، بلاغات النساء، ص 23] که برخی نتیجه گرفته‌اند، وفات این بانوی عظمی پس از عاشورای سال 61 قمری بوده است. شیخ ذبیح‌الله محلاتی (م 1366 ش) هرچند می‌نویسد زمان دقیق وفات ایشان معلوم نیست؛ اما گفته است: «بایستی تقریباً در اواخر شهر جمادی‌الثانی 62 از هجرت بوده الله العالم» [محلاتی، ریاحین الشریعه، ج 3، ص 256] و عبدالحسین نیشابوری بر پایه‌ی سخن محلاتی 29 جمادی الثانیه را سالروز مرگ ایشان ذکر کرده است [عبدالحسین نیشابوری، تقویم الشیعه، ص 225.] . ▫️صنعانی (م 211 ق) می‌نویسد: «فبلغنی ان عبدالملک بن مروان سمهما فماتا؛ عبدالملک مروان ایشانرا مسموم ساخت» [صنعانی، المصنف، ج 6، ص 164]. ➖➖➖ 4. عظمت ایشان : 🔅امام صادق (علیه السلام) او را آزادشده از جهنم ذکر فرمودند: «َ الْمُعْتَقُونَ مِنَ النَّارِ هُمْ وُلْدُ بَطْنِهَا الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ وَ زَيْنَبُ وَ أُمُّ كُلْثُومٍ.» [شیخ صدوق، معاني الأخبار، ص 107]. 🔅مامقانی از رجالیون بزرگ شیعه،می‌گوید: «وی زنی جلیل‌القدر، فهیم و بلیغ بوده و او را از ثقات می‌دانم».[مامقانی، تنقیح المقال، ۱۳۵۲ ق، ج ۳، ص ۷۳]. 🔶جریر طبری سنی (م 330 ق) در کتابش با نام «ذَیلُ المُذَیَّل*» ، فصلی را به بانوانی اختصاص داده است که از آن‌ها علم اخذشده است. ابتدا نام فاطمه زهرا (علیها السلام) ذکر کرده سپس می‌نویسد: «ومنهن أُمَّ كُلْثُومٍ ابْنَةَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع.» [طبری،تاریخ طبری، ج 11،ص667] . 〰️〰️〰️ * این نوشته در آخر تاریخ طبری آمده است. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
إنا لله و إنا إليه راجعون نثار روح مطهر مرجع عالیقدر جهان تشیع، حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی صلواتی هدیه کنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
( داستانهایی از صوفیان). 02 ▫️ این قسمت: ابراهیم ادهم (فرسته دوم) 〰️〰️ عطار نیشابوری می نویسد: ابراهیم ادهم برای زیارت کعبه حرکت کرد یک قدم بر میداشت و دو رکعت نماز میخواند، دو مرتبه قدم بعدی و دو رکعت نماز. بدین خاطر 14 سال سفرش طول کشید! بالاخره به کعبه رسید ولی کعبه در سر جایش نبود. از تعجب گفت: پس کعبه کجاست؟، اینجا هاتفی ندا داد: « «چشم تو را هيچ خلل نيست. امّا كعبه به استقبال ضعيفه‏يى رفته است، كه روى در اينجا دارد». ابراهيم از غيرت بخروشيد. گفت: «كه باشد اين؟» تا رابعه[عدویه] را ديد كه مى‏آمد، عصا زنان، كعبه به مقام خود بازرفت. ابراهيم گفت: «اى رابعه اين چه شور و كار و بار است كه در جهان افگنده‏اى؟». رابعه گفت: «تو شور در جهان افگنده‏اى كه چهارده سال درنگ كرده‏اى تا به خانه رسيده‏اى» (عطار نیشابوری، تذکرة الاولیاء،القسم الاول،ص62) خلاصه عبارت جناب عطار: بله، کعبه به استقبال یکی از زنان صوفی به نام رابعه عدویه رفته و با او به مکه آمد و بعد سر جایش نشست. ➖➖ ▫️به راستی وقتی ما توحید را بدون استدلال نمیپذیریم، چرا برخی این مطالب کهن را قبول میکنند🤔. در کارتون «پهلوانان» که از شبکه پویا پخش میشد. در قسمتی در قالب داستان زیبایی، کتاب جناب عطار با این محتوا گنج ایرانیان معرفی شد!!! •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
( داستانهایی از صوفیان). 03 ▫️ این قسمت: حسن بصری 〰️〰️ ▫️حسن بصری از شخصیت‌های برجسته در میان طبقه تابعین است، طبرسی روایت کرده است که در بصره علی (ع) از حسن دلیل شرکت نکردنش را در جنگ جمل را پرسید و حسن دلیل آنرا جهنمی بودن قاتل و مقتول بیان کرد؛ و امام بدو گفت: برادرت ابلیس چنین نجوایی به گوشت گفته است. (طبرسی، الاحتجاج، ج 1، ص 171) == 🔹و در سال 42 معاویه عبدالرحمن بن سمرة را والی سیستان قرارداد که حسن بصری همراه وی بود.(ابن اثیر، أسد الغابة، ط اسماعیلیان، ج 3، ص 298) مردم شهر در حضور او امامت را حق امام علی (ع) دانستند و از معاویه تبری جستند. (تاريخ سيستان، تحقيق ملک‌الشعرای بهار، ص 89؛ شاه محمود سیستانی، احیاء الملوک، به اهتمام منوچهر ستوده، ص 49.) او سال‌ها در این شهر حضور داشت. در سال 46 ق ربيع الحارثى از سوی معاویه والی سیستان بود و او تمام دستورات را از حسن بصری می‌گرفت.(تاریخ سیستان، ص 92) استفاده می‌شود معاویه پس از شهادت امام علی (ع) برای از بین بردن تفکر تشیع در سیستان حسن بصری و این افراد را به سیستان فرستاده است. == 🔶فضل بن شاذان قمی درباره‌اش گوید:« وَ الْحَسَنُ كَانَ يَلْقَى أَهْلَ كُلِّ فِرْقَةٍ بِمَا يَهْوَوْنَ وَ يَتَصَنَّعُ‏ لِلرِّئَاسَةِ وَ كَانَ رَئِيسَ الْقَدَرِيَّةِ.» ( کشی، إختيار معرفة الرجال، ص 98.) عمادالدین طبری درباره‌اش می‌گوید: حسن بصری از دشمنان علی و فرزند او بود در روز عاشورا با لشگریان شام بود و شریک معاویه بود در تبری از امام علی(ع) بود. (طبری، اسرار الامامة، ص 399.) ➖➖ •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
➖➖ کراجکی (م 449ق) : « آنها نام مبارک امام حسن (علیه السلام) را به جهت سبک شمردن بدون الف و لام آورده و میگویند: حسن بن علی ( سلام الله علیه) . اما نام حسن بصری که از ولایت اهل بیت دور بوده است را با احترام ذکر کرده و میگویند: « الحسن البصری » ( کراجکی،التعجب،ص115). ➖➖ •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از عصر آب
3️⃣3️⃣ 📝📝 موضوع: لیلة الرغائب معروف به شب آرزوها ⏬⏬⏬ 1. مفهوم شناسی: «الرغائب» به معنای آرزو نیست.بلکه به معنای: بخشش فراوان است. نک: المغرب،ج1،ص335؛ الطراز الأول، ج‏2، ص: 71؛ تاج العروس،ج2،ص28. 〰️〰️ 2. سند این دعا و عمل 2.1. شیعه: دو سند در کتب شیعه یافت شد. که هردو از علامه حلی منقول است. 2.1.1. اجازه علامه حلی به ابن زهره که این سلسله اسناد را علامه مجلسی آورده است ( بحار الانوار،ج‌95، ص: 395‌باب 25 ) .در این سند این عمل به رسول الله (صلی الله علیه و اله) نسبت داده شده است. علامه مجلسی و هاشم رسولی محلاتی در ارزیابی این سند آنرا طریقی عامی (=سنی) می داند. (مجلسی،زاد المعاد - مفتاح الجنان، ص: 43 ؛ مناجات الهيات حضرت أمير عليه السلام، مقدمه،ص34) 2.1.2. در این سند عمر بن شمر از جابر بن یزید جعفی است. و مستند به معصوم نیست .(علامه حلی،منهاج الصلاح، في إختصار المصباح،ص457). + 2.2. عامه(=سنی) : بسیاری از دانشوران عامی سند این نماز را از موضوعات می دانند. مثلا: ابی شامه الشافعی (665 ق) می نویسد:« این نماز در قرن چهارم جعل شده است و هیچ اصلی ندارد». ( ابی شامه الشافعی 665 ق الباعث علی انکار البدع و الحوادث، ص 146 ) همچنین نک: (عینی،عمده القاری،ج4،ص39؛ سخاوی، التحفه اللطيفه في تاريخ المدينه الشريفه،ج2،ص331.) . 〰️〰️ 3. زمان جَعل و ساختن این نماز 3.1. شیعه. اگر سند دوم علامه حلی را بپذیریم چنین نمازی در روزگار امام صادق علیه السلام بوده است. هرچند در تاییدش از ایشان مطلبی یافت نشد. 3.2. سنی. ابو حامد محمد غزالى‏ (505ق) : در ماه رجب همین نماز را ذکر کرده است و می گوید:«...لأن هذه الصلاة نقلها الآحاد، و لكني رأيت أهل القدس(بیت المقدس) بأجمعهم يواظبون عليها و لا يسمحون بتركها، ؛ این نماز مثل نماز تراویح نیست و لی دیدم مردم بیت المقدس بدان اهتمام دارند» (إحياء علوم الدين، ج‏2، ص: 366) .↪️ ▫️ یاقوت حموی گزارشی میدهد از گفتگوی شخصی با نام «ابن الخشاب» که وقتی مادرش به او گفت چرا نماز لیله الرغائب نمی خوانید، گفت : چون چنین نمازی صحیح نیست .مادر این شخص قانع نشده و از او فتوای عالم آن شهر را طلب نمود.«ابن الخشاب» از عالمی با نام :« أبو الفضل محمد بن ناصر السلامي » راجع به نماز لیله الرغائب می پرسد و آن عالم می گوید :« ...وقل لها، أنا أسنّ منها، فإنها أحدثت في زمني وعصري، وقد مضت برهة، ولا أرى أحدا يصليها، وإنما وردت من الشام، وتداولها الناس حتى أجروها مجرى ما ورد من الصلوات المأثورة؛این نماز در روزگار من جَعل شده است.و از جمله نمازهای ماثوره فرضشده است.» (یاقوت حموی، معجم الادباء،ج4،ص1506). 💡 جالب است که وفات ناصر السلامی 505 قمری است که غزالی نیز در همین زمان از دنیا رفته . که می توان نتیجه گرفت این نماز را یا خود غزالی جعل کرده یا صوفیان روزگار وی چنین نمازی را به رسول الله (صلی الله علیه و اله) نسبت داده اند. 🔺 همچنین المهدي أحمد بن يحيى المرتضى از فقهاء زیدی نیز به جَعل این نماز در قرن پنجم اشاره کرده است. (شرح الأزهار ،ج1،ص397). 〰️〰️ 4. حکم فقهی این نماز و دعا 4.1. شیعه: 🔅آیت الله تبریزی (رحمه الله): به قصد رَجاء ( = امید ثواب) اشکال ندارد. (تبریزی،صراط النجاة (،ج10،ص85). 🔅آیت الله فاضل لنکرانی (رحمه الله) : حکم استحباب نمی تواند داد،به قصد رجاء بخوانید. ( جامع المسائل،ج2،ص172). 4.2. سنی. این نماز بدعت است،و جایز نیست. نمونه نک: (نووی،المجموع،ج4،ص56؛ابن عابدین،حاشية ردّ المحتار،ج2،ص27). 〰️〰️ 5. کتاب اختصاصی این عمل 5.1. شیعه . مرحوم آقا بزرگ تذکر میدهد فردی با نام : «محمد علي بن أبي طالب بن عبد الله الزاهدي الگيلاني الأصفهاني» کتابی با نام : «المواهب في ليلة الرغائب» نوشته است. ( الذریعه،ج23،ص242.) این کتاب نسخه خطی است. تلاش مختصری صورت گرفت اصل این کتاب را نیافتم. 5.2. سنی . الف) ابی شامه،الباعث علی انکار البدع و الحوادث . 👈در فصلی به نقد این نماز پرداخته است. ب) محمد وائل الحنبلی،مَنهل الراغب فی حال حدیث صلاة الرغائب. ج) علی بن غانم المقدسي، ردع الراغب عن صلاة الرغائب. 👈این کتاب نسخه خطی است. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
🔺 چند نکته درباره امام باقر علیه السلام (فرسته اول) 〰️〰️〰️ 1. تولد و شهادت تولد : روز دوشنبه اول ماه رجب سال 57 ق برابر با 22 اردیبهشت 56 ش و 12 مه 677 م . شهادت : دوشنبه هفتم ذیحجه سال 114 ق.برابر با 10 بهمن 111ش و 30 ژانویه 733 م ➖➖➖ 2. پدر و مادر پدر امام سجاد پیشوای عبادت کنندگان. مادر: ام عبدالله دختر امام حسن مجتبی علیه السلام و برخی با « ام عبده» از ایشان یاد کرده‌اند.(شیخ صدوق،التهذیب،ج6،ص77).نخستین امامی است که از نسل پاک امام حسن و امام حسین(ع) به وجود آمد و به سبب این کرامت به: «هاشمیٌ مِن هاشِمییّن وَ عَلَویٌّ مِنْ عَلَوییّن وَ فاطِمیٌّ مِنْ فاطِمییّن» نایل شد.(بحارالانوار، ج46، ص215، ح13) از آن پس امامت از نسل حسنین(ع) امتداد یافت و ائمه بعدی(ع) از امام باقر(ع) تا امام مهدی(عج) به این کرامت مفتخر شدند که از نسل سبطین پیغمبر باشند و فاطمه بنت الحسن مادر هشت امام شیعه گردید. در زیارت حضرت معصومه عبارت «السَّلام علیکِ یا بنْتَ الحسَنِ وَ الحسین علیه‏السلام؛سلام بر تو ای دختر حسن و حسین(ع)» که تصریح به این موهبت دارد. + 🔅امام صادق (ع) در موردش فرمود: «َ كَانَتْ صِدِّيقَةً لَمْ تُدْرَكْ فِي آلِ الْحَسَنِ امْرَأَةٌ مِثْلُهَا؛ صدّيقه بود و در خاندان امام حسن (ع) زنى چون او ديده نشد.(کلینی،الکافی،ج1،ص469). همچنین امام باقر علیه السلام فرمود: « مادرم کنار دیواری نشسته بود، ناگاه دیوار شکاف برداشت و صدای مهیبی به گوش رسید، مادرم با دستش اشاره کرد و گفت: نه، به حقّ مصطفی. خداوند به تو اجازه فرو افتادن ندهد. پس دیوار در هوا معلق ماند، تا آنگاه که از کنار آن گذشت. پس پدرم (= امام سجاد (ع) ) به سبب دفع آن خطر، صد دینار صدقه داد.»(الکافی،ج1،ص469) + ▫️ هنگامی که فاطمه دختر امام مجتبی(ع) به وجود مبارک امام باقر(ع) حامله شد به قدری ضعیف شده بود که گاهی بیهوش می‏شد و به خواب می‏رفت. یک روز در عالم رؤیا فردی را دید که او را به فرزندی دانا و بردبار، بشارت داد. وقتی که از خواب برخاست، از جانب راست خود از کنار خانه، صدایی شنید که گوینده آن را نمی‏دید؛ اما سخنان او را می‏شنید که می‏گفت: حامله شدی به بهترینِ اهل زمین و بازگشت تو به سوی خیر و سعادت است و بشارت باد بر تو به فرزندی بردبار و دانا.از آن وقت دیگر در خود ثقل و سنگینی ندید تا آنکه نه ماه از حمل او گذشت. در این ایام صدای ملائکه را در خانه خود بسیار می‏شنید. ( + ▫️فرزند دیگر این بانو که برادر امام باقر علیه السلام هست،«عبدالله باهر» نام دارد. چون در هر مجلسی وارد میشد،وقتی قیافه‌اش را می دیدند از زیبایی وی مبهوت میشدند. ( قمی،سفینة البحار،ج6،ص73). ایشان فقیه بزرگی بود،و در سن 57 سالگی از دنیا رفتند. ➖➖➖ 👇👇 ┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
🔺 چند نکته درباره امام باقر علیه السلام (فرسته دوم) 〰️〰️〰️ 3. عظمت امام باقر در بیان دیگران 3.1. ابن حجر هیثمی: «ابو جعفر محمّدٌ الباقر سُمِّی بذالک مِنْ بَقَرَ الْارضَ ای شَقَّها وَ آثارَ مُخْبَئاتِها وَ مَکامِنها فلذالک هُوَ اَظْهَرَ مِنْ مُخْبَئاتِ کُنُوزِ المعارِف و حقائق الاحکام ما لایخفی الاّ علی مُنْطَمِسِ الْبَصیرة اَو فاسِدِ الطّویّة وَ مِنْ ثمّ قیل فیه هو باقِرُ العلم وَ جامعه و شاهِرُ علمِه وَ رافِعُهُ؛ لقب باقر برای ابو جعفر محمّد باقر برگرفته از شکافتن زمین و بیرون آوردن گنج‏های پنهان آن است، بدین جهت که او از گنج‏های پنهان معارف و حقایق احکام آن قدر آشکار ساخت که جز بر افراد بی‏بصیرت و دل‏های ناپاک پوشیده نیست و از این جاست که وی را شکافنده و جامع دانش و نشر دهنده و بر افرازنده‏ی علم خویش نامیده‏اند.» وی سپس به شخصیّت امام در بعد عرفان اشاره می‏کند و می‏گوید: «و لَهُ من الرّسوخ فی مقامات العارفین ما یکلُّ عنه اَلْسِنَةُ الواصفین و له کلماتٌ کثیرةٌ فی السلوک و المعارف لا تَحتَمِلُها هذه الْعِجالة؛ و برای او از استواری و ثبات در مراحل سلوک عرفانی منزلتی است که وصف کنندگان از بیان آن عاجزند و در زمینه‏ی این سلوک و معارف دارای کلمات فراوانی است که فرصت، مجال طرح آن را نمی‏دهد.» + 3.2. عبدالله عطاء مکّی از دانشمندان عصر امام می‏گوید: «هیچ گاه دانشمندان را از نظر علمی بدان سان که نزد امام محمد باقر علیه‏السلام بودند کوچک و حقیر نیافتم. دیدم حکم ابن عُتَیبَه را با همه‏ی زیادی علم و منزلتی که در نزد مردم داشت، در مقابل آن حضرت همانند کودکی بود که در مقابل معلّم خویش نشسته باشد.» (مفید،الارشاد،ج2،ص160). + 3.3. قتاده فقیه بصره به امام باقر علیه‏السلام گفت: «بخدا سوگند من در نزد فقیهان و ابن عبّاس نشسته‏ام امّا اضطراربی که در نزد شما دارم، در نزد هیچ یک از آنان نداشته‏ام.» (کلینی،الکافی،ج6،ص256). ➖➖➖ 👇👇 ┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water