#یاد_داشت 3️⃣3️⃣
#حدیثی
📝📝 موضوع: لیلة الرغائب معروف به شب آرزوها
⏬⏬⏬
1. مفهوم شناسی:
«الرغائب» به معنای آرزو نیست.بلکه به معنای: بخشش فراوان است. نک: المغرب،ج1،ص335؛ الطراز الأول، ج2، ص: 71؛ تاج العروس،ج2،ص28.
〰️〰️
2. سند این دعا و عمل
2.1. شیعه: دو سند در کتب شیعه یافت شد. که هردو از علامه حلی منقول است.
2.1.1. اجازه علامه حلی به ابن زهره که این سلسله اسناد را علامه مجلسی آورده است ( بحار الانوار،ج95، ص: 395باب 25 ) .در این سند این عمل به رسول الله (صلی الله علیه و اله) نسبت داده شده است. علامه مجلسی و هاشم رسولی محلاتی در ارزیابی این سند آنرا طریقی عامی (=سنی) می داند. (مجلسی،زاد المعاد - مفتاح الجنان، ص: 43 ؛ مناجات الهيات حضرت أمير عليه السلام، مقدمه،ص34)
2.1.2. در این سند عمر بن شمر از جابر بن یزید جعفی است. و مستند به معصوم نیست .(علامه حلی،منهاج الصلاح، في إختصار المصباح،ص457).
+
2.2. عامه(=سنی) :
بسیاری از دانشوران عامی سند این نماز را از موضوعات می دانند. مثلا: ابی شامه الشافعی (665 ق) می نویسد:« این نماز در قرن چهارم جعل شده است و هیچ اصلی ندارد». ( ابی شامه الشافعی 665 ق الباعث علی انکار البدع و الحوادث، ص 146 ) همچنین نک: (عینی،عمده القاری،ج4،ص39؛ سخاوی، التحفه اللطيفه في تاريخ المدينه الشريفه،ج2،ص331.) .
〰️〰️
3. زمان جَعل و ساختن این نماز
3.1. شیعه.
اگر سند دوم علامه حلی را بپذیریم چنین نمازی در روزگار امام صادق علیه السلام بوده است. هرچند در تاییدش از ایشان مطلبی یافت نشد.
3.2. سنی.
ابو حامد محمد غزالى (505ق) : در ماه رجب همین نماز را ذکر کرده است و می گوید:«...لأن هذه الصلاة نقلها الآحاد، و لكني رأيت أهل القدس(بیت المقدس) بأجمعهم يواظبون عليها و لا يسمحون بتركها، ؛ این نماز مثل نماز تراویح نیست و لی دیدم مردم بیت المقدس بدان اهتمام دارند» (إحياء علوم الدين، ج2، ص: 366) .↪️
▫️ یاقوت حموی گزارشی میدهد از گفتگوی شخصی با نام «ابن الخشاب» که وقتی مادرش به او گفت چرا نماز لیله الرغائب نمی خوانید، گفت : چون چنین نمازی صحیح نیست .مادر این شخص قانع نشده و از او فتوای عالم آن شهر را طلب نمود.«ابن الخشاب» از عالمی با نام :« أبو الفضل محمد بن ناصر السلامي » راجع به نماز لیله الرغائب می پرسد و آن عالم می گوید :« ...وقل لها، أنا أسنّ منها، فإنها أحدثت في زمني وعصري، وقد مضت برهة، ولا أرى أحدا يصليها، وإنما وردت من الشام، وتداولها الناس حتى أجروها مجرى ما ورد من الصلوات المأثورة؛این نماز در روزگار من جَعل شده است.و از جمله نمازهای ماثوره فرضشده است.» (یاقوت حموی، معجم الادباء،ج4،ص1506).
💡 جالب است که وفات ناصر السلامی 505 قمری است که غزالی نیز در همین زمان از دنیا رفته . که می توان نتیجه گرفت این نماز را یا خود غزالی جعل کرده یا صوفیان روزگار وی چنین نمازی را به رسول الله (صلی الله علیه و اله) نسبت داده اند.
🔺 همچنین المهدي أحمد بن يحيى المرتضى از فقهاء زیدی نیز به جَعل این نماز در قرن پنجم اشاره کرده است. (شرح الأزهار ،ج1،ص397).
〰️〰️
4. حکم فقهی این نماز و دعا
4.1. شیعه:
🔅آیت الله تبریزی (رحمه الله): به قصد رَجاء ( = امید ثواب) اشکال ندارد. (تبریزی،صراط النجاة (،ج10،ص85).
🔅آیت الله فاضل لنکرانی (رحمه الله) : حکم استحباب نمی تواند داد،به قصد رجاء بخوانید. ( جامع المسائل،ج2،ص172).
4.2. سنی.
این نماز بدعت است،و جایز نیست. نمونه نک: (نووی،المجموع،ج4،ص56؛ابن عابدین،حاشية ردّ المحتار،ج2،ص27).
〰️〰️
5. کتاب اختصاصی این عمل
5.1. شیعه .
مرحوم آقا بزرگ تذکر میدهد فردی با نام : «محمد علي بن أبي طالب بن عبد الله الزاهدي الگيلاني الأصفهاني» کتابی با نام : «المواهب في ليلة الرغائب» نوشته است. ( الذریعه،ج23،ص242.) این کتاب نسخه خطی است. تلاش مختصری صورت گرفت اصل این کتاب را نیافتم.
5.2. سنی .
الف) ابی شامه،الباعث علی انکار البدع و الحوادث . 👈در فصلی به نقد این نماز پرداخته است.
ب) محمد وائل الحنبلی،مَنهل الراغب فی حال حدیث صلاة الرغائب.
ج) علی بن غانم المقدسي، ردع الراغب عن صلاة الرغائب. 👈این کتاب نسخه خطی است.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
ابن جوزی در المنتظم ، «ابن جَهضَم» ، از مشایخ صوفیه را جاعل نماز رغائب دانسته است.( ابن جوزی،المنتظم،ج15،ص161).
اما ابن جهضم کیست:
علی بن عبدالله همدانی، معروف به «ابن جَهضَم» (د ۴۱۴ق) صوفی معاصر سُلمی، و شیخِ صوفیانِ مقیم مکه، احتمالاً نخستین متن نگاشته شده در مناقب صوفیان است که در آن، اخباری از احوال شگفت و کرامات خارقالعاده و باورناپذیر مشایخ صوفیه گردآوری شده. علمای اهل سنّت ابن جهضم را دروغگو و جاعل حدیث می دانند. ذهبی نیز درباره کتاب بهجة الاسرار وی چنین ابراز عقیده کرده است که: «لقد اتی بمصائب یشهد القلب ببُطلانها» (تاریخ الاسلام، ج۹، ص۲۳۹).
ذهبی روایت « : رجب شهر الله ، وشعبان شهري ، ورمضان شهر أمتي » را از ابن جهضم آورده است. ( ذهبی،تاریخ الاسلام،ج28،ص351).
یعنی این روایت که در منابع شیعه نیز وجود دارد،توسط او به رسول الله (صلی الله علیه واله) نسبت داده شده است.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🔼 رغائب، معنایش بخشش زیاد است نه آرزو.
🔼 عجیب است،
چگونه سالکان سوخته ادعای همراهی با ائمه ع در عوالِم متعدد را دارند😲
اما
چنین امور واضحی را نمی دانند. 😊
#غفاری
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
⚠️ ليلة الرغائب
چند نفر از ما نافلههای نمازهای واجب روزانه را میخوانیم؟ روایات فراوان داریم که به خواندن نافلههای روزانه تشویق کردهاند؛ روایات معتبر و متقن و بیشمار. چقدر در جامعه دیدهایم که مردم برای یکدیگر پست و پیام فوروارد کنند که نافلههای روزانه و پرثواب و پرفایده و نجاتبخش را بخوانند؟ چقدر رسانههای رسمی و غیررسمی، از نافلههای مستحب مؤکد که بر اساس احادیث حتی به وجوب نزدیکاند سخن گفتهاند؟ خوب، تقریبا صفر.
اما تا دلتان بخواهد، همه چسبیدهایم به یک حدیث غیرشیعی از طریق اهلسنت؛ حدیث "ليلة الرغائب" که حتی برخی از خود اهلسنت هم ردش کردهاند و پنبهاش را زدهاند. حدیثی که راویاش جاعلی معلوم الحال است و از متنش آثار جعلیبودن بیرون زده را متدیّن و مقیّدیم و احادیث نمازهای پربرکت و دنیاوآخرتساز نوافل را هیچ!
مردمان عجیبی هستیم
پ.ن: دست آقای فرزاد حسنی هم درد نکند
🔻به مناسبت ایام عید، چند روزی فرسته های کانال رنگ و بوی مطاعن گویی دارد ،توفیقی بود دو مرتبه به موضوع اصلی باز خواهم گشت:
🏮فرسته اول: مقدمه
❌ از جمله دشمنان اهل بیت عصمت و طهارت،معاویه پسر ابی سفیان است.وی پایگذار لعن و سب به امیر مومنان ع بود. در نظر ائمه هدی ع وی ملعون است. امام حسن ع وی را احیاگر بدعت و بازی کننده با دین خدا دانستند. مطاعن و بدیهای فراوانی دارد که در منابع مسلمین ذکر شده است.
+
برخلاف مکتب اهل بیت،سنیان سقیفه ای تلاش زیادی در تطهیر چهره وی دارند . اساسا یکی از ویژگیهایی شهرهای سنیان را می توان دفاع از معاویه دانست. مثلا عمر بن محمود بلخی (559) همشهری مولوی است. وی در مدح خلفاء است می نویسد : «و خاطبه لما انزوی متعادیا / معاویه ذوالشیب و الرای و الفکر » (مقامات حمیدی،212.)
مولوی بلخی همشری محمود بلخی نیز در اثر ماندگارش - که قرآن صوفیان است - به تمجید از این دشمن اهل بیت ع دست یازیده است. این صوفی چرخ زن در دفتر دوم کتابش تحت 12 عنوان در 177 بیت گفتگوی ابلیس و معاویه را به نظم کشیده است.(میرجلال ابراهیمی،شرح تحلیلی اعلام مثنوی،1023.) روایت مثنوی درباب ابلیس و معاویه تا آنجا که می دانیم با همین جزئیات در منابع پیش از مثنوی نیست.(ماخذ قصص و تمثیلات مثنوی ص72-73؛ کریم زمانی،شرح جامع مثنوی:2/ 646.)
⭕️ به توفیق خداوند در چند فرسته این بافتهی جلال الدین را مورد بررسی قرار میدهیم.
✨ ادامه دارد
#شمریات
#یزید
#معاویه
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
📜 برادریِ اسلامی مشروط به تشیع نیست
🔹️علامه امینی بر این باور است که به نص قرآن، مسلمانان برادران یکدیگرند و این نص قرآنی به شیعه بودن افراد قید نخورده است. به باور وی، شیعیان، چنانچه مشکلی برای یکی از مسلمانان غیر شیعه و شیعه پیش بیاید، نا آرام و اندوهگین می شوند.
🏷والشيعة جمعاء تحترم نفوس المسلمين ودمائهم وأعراضهم وأموالهم مطلقا من غير فرق بين السني والشيعي فهي تستاء إذا ما انتابت أي أحد منهم نائبة، ولم تقيد الأخوة الإسلامية المنصوصة عليها في الكتاب الكريم بالتشيع.
📚الغدیر: 3، 268.
🏠 @chsiqs
🔸 دستورالعملی برای همراهی اهلبیت علیهمالسلام
▫️اسماعيل بن سهل گويد: خدمت امام جواد عليهالسلام نوشتم، چيزى به من تعليم فرما كه اگر آن را بگويم (بخوانم) در دنيا و آخرت با شما باشم.
حضرت به خط خودشان -که من میشناختم- نوشتند:
أَكْثِرْ مِنْ تِلاَوَةِ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ وَ رَطِّبْ شَفَتَيْكَ بِالاِسْتِغْفَارِ
سـوره «إنّا أنزلناه» را زيـاد بخـوان و لبهايت به گفتن استغـفار «تـر» باشـد.
🔺ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ج 1، ص 165
هدایت شده از حامد کاشانی
10.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدایت شده از معنویتپژوهی|محمدجوادنصیری
حواستون باشه کتابهای #روانشناسی_زرد این کارو با آدم میکنه👆
🌐معنویت پژوهی/عرفان های کاذب
@manaviat_pajoohi
از دعاهای مرتبط با حضرت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
اللّٰهُمَّ لَيِّنْ قَلْبِي لِوَلِيِّ أَمْرِكَ
خداوندا قلبم را برای امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف )، نرم و مطیع گردان.
| بخشی از دعای غیبت |
#احیاء_امر_نیمه_شعبان
| صدوق،کمال الدین، ج2، ص512|