عهد انس با قرآن(قسمت۶).mp3
3.34M
📻 سلسله #پادکستهای_تخصصی #عهد_جمعی
#عهد_انس_با_قرآن: #قسمت_ششم
رهبر معظم انقلاب مدظلهالعالی
🔸 #استماع_قرآن کار لازم و واجبی است. در قرآن آمده است: «الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ أُولَٰئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ ۗ وَمَنْ يَكْفُرْ بِهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ» این یعنی استماع قرآن لازمه #ایمان به #وحی است. کسانی که #قرآن را #تلاوت کنند و حق آن را ادا کنند ایمان به وحی دارند.
📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی:
https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
✍ توصیههای کاربردی #عهد_انس_با_قرآن
🏷 مروری بر قواعد ساده #تدبر و مخاطبه با #قرآن
🔸 در روایات امده است که "إِنَّمَا يَعْرِفُ اَلْقُرْآنَ مَنْ خُوطِبَ بِهِ" (بحار الانوار، ج۴۶، ص ۳۴۹) فقط کسانی که مخاطب #قرآن هستند و خطاب آن متوجه آنان است، قرآن را می شناسند. مصداق این مخاطب قرآن، معصومین (ع) هستند. اما چنانچه بیان شد، در این روایت اگرچه مصداق اتم مخاطب قرآن، معصومین (ع) هستند و فهم #حقیقت_قرآن اختصاص به ایشان دارد، اما این عبارت بیان یک قاعده نیز هست که #معرفت_قرآن به اندازه #تخاطب_با_قرآن ذومراتب است.
🔸 اینکه چگونه مخاطب قرآن قرار بگیریم، لوازمی دارد؛
اول اینکه آیات قرآن را #کلام_زنده خداوند بدانیم که در هر لحظه نازل می شود و برای هر شخص و هر موقعیت خاص پیام ویژه و حرف اختصاصی دارد.
دوم اینکه #گوش_شنوا و #قلب_فهیم وجود داشته باشد که قفل نشده باشد و راه #هدایت بر آن باز باشد.
سوم اینکه #نگاه_عبرت_بین داشته باشیم و از مصداق به قاعده کلی عبور کنیم.
چهارم اینکه آیات را به شان نزول و مصداق تاریخی منحصر نکنیم و آیات الهی را جاری و قابل #تطبیق بر زمان گذشته و حال و آینده بدانیم و بر مصادیق آن جری و تطبیق دهیم.
پنجم اینکه اگرچه به ترجمه و معنای آیات رجوع می کنیم اما ترجمه را باب ورود به #فهم بدانیم و ایه را در معنای ترجمه شده محدود و منحصر نبینیم. بدانیم که آن حقیقتی که معجزه جاوید است خود کلام الله است نه ترجمه آن که کلام بشری و فهم مترجم است.
ششم تلاش کنیم به جای استفاده از ترجمه آیات، از فهم مفردات قرآن به #فهم_معنای آیات برسیم تا امکان تطبیق با مصادیق مختلف و منحصر نشدن در معنای ظاهری فراهم شود.
هفتم اینکه از #تخاطب با معناهای عام تر و #قواعد_کلی شروع کنیم. سعی کنیم مخاطب "یا ایها الانسان" ها و در مرتبه بعد "ایها الناس" ها، و بعد "یا ایها الذین آمنوا" های قرآن قرار گیریم و #اوامر و #نواهی کلی و واضح قرآن که محکم است را دریافت کنیم تا آیات متشابه هم رفته رفته برای ما محکم شده و خود را نشان دهد.
👈 شاید بتوان موارد متعدد دیگری را به این موارد افزود که راه را برای #تدبر در قرآن و #دریافت_پیام_قرآن تسهیل می کند.
📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی:
https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
#عهد_جمعی #تثبیت_عهد_طهارت
📜 هر روز یک تذکر: #سیره_عملی شهدا
"شهید عبدالمهدی مغفوری"
✔️ کمتر از او میتوان عکسی پیدا کرد. این یک تصویر او هم بعد از #وضو_گرفتن اوست. میگفت: "نمیتوانم بی وضو باشم." حتی پیش از خوردن غذا، وضو میگرفت. آسایش را، با خـدا بودن میدانست..
📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی:
https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 سلسله تذکرهای #عهد_انس_با_قرآن:
🏷 #قرآن، #نامهی_محبوب
استاد محمدرضا عابدینی
🔸 #قرآن #نامه_محبوب است. در دوران جنگ تحمیلی، گاه مادران را میدیدم که نامه فرزند خود را بر چشم میکشیدند؛ اگر حتی سواد خواندن نداشتند بازهم نسبت به آن ارزش قائل بودند.
🔸 اگر انسان برای #قرآن نیز نگاهی به مانند نگاه محبوب داشته باشد، هیچگاه از خواندن آن ملول نخواهد شد. امام رحمةالله علیه میفرمودند: «مبادا خیال کنید خواندن قرآن بدون معرفت اثر ندارد؛ زیرا این کتاب از جانب محبوب است.»
📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی:
https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
✍ توصیههای کاربردی #عهد_انس_با_قرآن
🏷 #تخاطب_با_قرآن، از طریق #سیر_در_نداهای_قرآن
🔸 یکی از بهترین راههای #تخاطب با #قرآن، شروع از آیاتی است که صراحتا ما را مخاطب خود قرار میدهد. آیاتی که با "یاایها الانسان" و "یابنی آدم" و "یا ایها الناس" و "یا ایها الذین آمنوا" و.. ما را مخاطب خود قرار میدهند.
🔸 بهتر است در این سیر از آیاتی شروع کنیم که عامتر هستند؛ مثلا مخاطب "یا ایهاالانسان" فراگیرتر از "یاایهاالذین آمنوا" های قرآن است و در عین حال، ما از آن جهت که انسان هستیم، مخاطب یا "ایها الانسان" نیز هستیم. این خطابهای عام مبداء تغییر و توجه ما از همان مرتبه کلی انسان بودن هستند و ما را متوجه ویژگیهای انسانی خود میسازند.
🔸 در مرحله بعد آیاتی که بنی آدم یعنی نوع انسانها از آن جهت که فرزندان آدم هستند را شامل میشوند و در مرتبه بعد، خطاب "یا ایهاالناس" که همه مردم از هر صنف و گروهی را شامل میشود و در نهایت، خطاب خاص به مسلمانان و مومنین، مسیر #سلوک خوبی در سیر در #خطابهای_قرآنی برای #تدبر ما فراهم میآورد.
👈 ما در ادامه بر اساس همین سیر، از تدبر در "یا ایهاالانسان" های قرآن شروع خواهیم کرد و تا تدبر در "یا ایهاالذین آمنوا" ها بحث را امتداد خواهیم داد.
📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی:
https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
#عهد_جمعی #تثبیت_عهد_طهارت
📜 هر روز یک تذکر: #سیره_عملی شهدا
"شهید علی حیدری"
✔️ همیشه با #وضو باشید ، #قرآن بخوانید. حجاب ها را از قلب خود بردارید تا با عالم غیب ارتباط داشته باشید و اسرار غیبی را بدانید و ببینید. نگاه های خود را کنترل کنید تا بتوانید حسین و ائمه شهداء را ببینید و زیارت کنید .
✔️ بینی خود را از بوهای حرام نگه دارید تا بوی حسین (علیهالسلام) و عشق را بشنوید و با زبان خود غیبت نکنید و تهمت نزنید تا بتوانید با مولایتان صحبت کنید.
📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی:
https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
عهد انس با قرآن(قسمت۷).mp3
6.83M
📻 سلسله #پادکستهای_تخصصی #عهد_جمعی
#عهد_انس_با_قرآن: #قسمت_هفتم
رهبر معظم انقلاب مدظلهالعالی
🔸 با #قرآن باید مواجه شد مثل آینه، پاکيزه و براق و بی زنگار تا قرآن در دل ما منعکس شود. قرآن باید در جان ما انعکاس پیدا کند. این مطلب همیشه و برای همه یکسان نیست، برای کسانی است که دلشان را پاکيزه کنند باصفای باطن ونفس. باید با ایمان و باور و قبول با قرآن مواجه شد.
قرآن را با سستی ازخودمان جدا نکنیم. دائم باید با قرآن مرتبط و #مانوس باشیم.
📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی:
https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
✍ توصیههای کاربردی #عهد_انس_با_قرآن
🏷 "انسان" واژه ای قرآنی با معنایی #تشکیلاتی
🔸 اولین کلمه عام #قرآن برای #تخاطب با ما "انسان" است. این واژه در اولین آیات نازل شده در سوره علق در قرآن کریم، سه بار مورد تاکید قرار گرفته است: "خَلَقَ ٱلۡإِنسَٰنَ مِنۡ عَلَقٍ.. عَلَّمَ ٱلۡإِنسَانَ مَا لَمۡ يَعۡلَمۡ.. كَلَّآ إِنَّ ٱلۡإِنسَٰنَ لَيَطۡغَىٰٓ" (علق: ایات ۲و۵و۶)
🔸 برخی #انسان را از ریشه نسیان به معنای فراموشکار می دانند (کتاب العین، ج۷، ص۳۴) و برخی آن را از ریشه اُنس به معنای اُنس گیرنده با حق و خلق گرفته اند (تاج العروس، ج۸، ص۱۹۲) و برخی هر دو واژه و ریشه را مشترک می دانند. از انس به معنای دیدن و ابصار. به این معنا که انسان موجودی است که با دیدن و توجه به چیزی با آن مانوس می شود. (شمس العلوم، ص۳۴۰)
🔸 در ادبیات #قرآن انسان موجودی است که در مقام احسن تقویم با خداوند متعال اُنس گرفته و پس از انس با عالم طبیعت و خلق، انس و #عهد خویش با پروردگار را نسیان کرده است. (لسان العرب، ص ۱۱) چرا که انسان دارای آگاهی و توجه (اعم از بصر و بصیرت) است و با توجه خویش می تواند به چیزی تعلق و انس گرفته و از چیز دیگری غافل شود.
🔸 بعنوان نمونه در سوره علق که اولین آیاتی است که از این واژه استفاده کرده است، به حیث علم آموزی خداوند به انسان (در مقام انس با خداوند و توجه او به خداوند متعال) و طغیان گری انسان (در اثر انس با عالم ماده و نسیان خداوند متعال) اشاره دارد.
🔸 #دلالت_تشکیلاتی واژه #انسان: بر اساس آنچه بیان شد، واژه انسان از آن رو به نوع بنی آدم اطلاق می شود که وجود او بر پایه توجه و انس و الفت خلق شده است و لذا انسانیت انسان از طریق انس و ارتباط با حق و خلق معنا می شود. لذا واژه انسان به جهت روحانی انسان توجه دارد به خلاف واژه بشر که به جهت جسمانی او توجه دارد.
🔸 پس واژه انسان در قرآن حیثیت انس و الفت یا تغافل و غفلت او را در نسبت با دیگران در بر دارد و دلالت دارد بر موجودی که از طریق انس و الفت با همنوع خود حیات جمعی و ارتباطات اجتماعی شکل می دهد.(مفردات الفاظ قرآن، ص۹۴)
🔸 پس اولین خطاب قرآن به ما خطابی است به موجودی که در نطام روحانی خویش قابلیت توجه و انس به دیگران و ارتباط تشکیلاتی دارد.
📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی:
https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
#عهد_جمعی #تثبیت_عهد_طهارت
📜 هر روز یک تذکر: #سیره_عملی شهدا
"شهید مرتضی آوینی"
✔️ درباره شهید آوینی میگفت: "همیشه با #وضو بود میز کارش هم رو به قبله بود یا موقع مونتاژ میرفت وضو میگرفت و میآمد. یکبار به شوخی گفتم آقا مرتضی! وسواسی شدی؟ گفت: نه! کار کردن برای شهدا یک حریمی دارد. راجع به جنگ بایستی درست وارد شد. ماشه دوربین را میخواهی بچکانی قبلش یک سری مقدمات دارد.."
📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی:
https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 سلسله تذکرهای #عهد_انس_با_قرآن:
🏷 #محبت به #قرآن
استاد محمدرضا عابدینی
🔸 آیت الله بهجت میفرمودند: «محبت و خدمت به قرآن، راه ارتباط با این کتاب شریف است؛ هر عملی آداب و شرایطی دارد، اگر آن شرایط رعایت نشود آن عمل پذیرفته نخواهد شد اما محبت و بغض آداب کمتری دارد و عمل را به سرعت به پذیرش نزدیک خواهد نمود.»
🔸 اگر قرآنی را در جایی میبینیم، اگر آیاتی میخوانیم، اگر آیاتی میشنویم و یا قرآنی هدیه میدهیم، همه اینها را با محبت و به قصد خدمت به قرآن انجام دهیم تا اثر بگذارد.
📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی:
https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
✍ #تدبر_تشکیلاتی در #قرآن
🏷 #غرور، ثمره #غفلت انسان از ربوبیت حق تعالی و اثر آن در #تشکیلات
🔸 یکی از دو خطاب مهم قرآن با تعبیر "یا ایها الانسان" در سوره انفطار است. پروردگار به انسان خطاب می کند که: "يَـٰٓأَيُّهَا ٱلۡإِنسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ ٱلۡكَرِيمِ ٱلَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ" (انفطار: ۶و۷) این خطاب به غفلت انسان از رابطه او با پروردگار خویش در مبدا و خلقت خویش خبر می دهد و عامل این غفلت را غرور انسان می داند. قرآن کریم عامل نسیان مقام ربوبی و سقوط انسان در چاه ظلمت دنیا را همین غرّه شدن می داند: "فَدَلَّاهُمَا بِغُرُور" (اعراف:۲۲) یعنی شیطان با غرور آدم و حوا را در چاه انداخت و عامل هبوط ایشان غرور بود.
🔸 غرور یعنی غفلت از حق و افتادن در دام باطل از روی فراموشی (مفردات الفاظ قرآن ص ۶۰۳) و به تصریح قرآن این غرور و نسیان ربوبیت خداوند که عامل هبوط انسان شد، عامل عداوت و بغض و دشمنی در روابط انسان ها در دنیا و از جمله در #تشکیلات است، چرا که در نتیجه این غرور شیطانی امر شد که: "وَ قُلۡنَا ٱهۡبِطُواْ بَعۡضُكُمۡ لِبَعۡضٍ عَدُوّ" (بقره: ۳۶) هبوط کنید در حالیکه در میان شما بعضی با بعضی عداوت خواهند کرد.
🔸 بخش زیادی از توصیف "الانسان" در آیات قرآن به این نسیان و غرور باز می گردد. از جمله اینکه عامل ناسپاسی انسان این غفلت از عبودیت در مقابل خداوند و فراموشی ربوبیت خداوند متعال است. "إِنَّ ٱلۡإِنسَٰنَ لِرَبِّهِۦ لَكَنُودٞ" (عادیات: ۶) و همین موجب استغنا و سرکشی او می شود که در اولین آیات نازل شده قرآن در مورد انسان به این طغیان گری اشاره شده است: "كَلَّآ إِنَّ ٱلۡإِنسَانَ لَيَطۡغَىٰٓ أَن رَّءَاهُ ٱسۡتَغۡنَىٰٓ" (علق: ۶ و۷)
🔸 همین طغیان گری که از درون آغاز می شود، در عرصه #روابط_اجتماعی هم ظهور می کند و موجب شکل گیری ولایت طاغوت می شود: "ٱلَّذِينَ طَغَوۡاْ فِي ٱلۡبِلَادِ" (فجر: ۱۱) یعنی کسانی که تفرعن و استعلا دارند و در سرزمین های تحت سیطره شان طغیان می کنند. اینها اولیای طاغوت هستند و پیروان آنها "وَٱلَّذِينَ كَفَرُوٓاْ أَوۡلِيَآؤُهُمُ ٱلطَّـاغُوتُ" (بقره: ۲۵۷)
🔸 پس اگر کسی متوجه این عبودیت به درگاه الهی و ربوبیت الهی نباشد، دچار غرور می شود. و کسی که غرور داشته باشد به چاه ظلمت نفسانیت هبوط می کند و تحت ولایت شیطان و طاغوت قرار می گیرد. چنین کسی دچار تفرعن و طغیانگری می شود و فرعون مصر خویش می شود.
🔸 لذا اگر #رهبر یک #تشکیلات هم باشد، به اندازه همین سرزمین مصر خویش، فرمانروایی غیر الهی می کند و مخاطب خطاب های خداوند به فرعون و طغیان گرانی نظیر او می شود. به همین مبنا امام راحل (ره) میفرماید مصداق "ٱذۡهَبۡ إِلَىٰ فِرۡعَوۡنَ إِنَّهُۥ طَغَىٰ" (نازعات: ۱۷) حاکمان ستمگر زمانه ما هستند.
🔸 پس ما هم در قلمرو رهبری خود در #تشکیلات می توانیم طغیان و تفرعن داشته باشیم اگر نسیان عبودیت الهی کنیم. در این صورت رابطه ما با بندگان خداوند و برادران ایمانی خویش در تشکیلات سلطه و استعلا خواهد بود.
🔸 انسان باید آیات عتاب خداوند به طاغیان و فرعونیان را هم به خود بگیرد تا از فرعون شدن تبرّی و بیزاری بجوید و فرعون درون خود که همان نفس امّاره ی انسان فراموشکار و طغیانگر است را به بندگی خداوند دعوت کند!
📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی:
https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
#عهد_جمعی #تثبیت_عهد_طهارت
📜 هر روز یک تذکر: #سیره_عملی شهدا
"شهید سجاد زبرجدی"
✔️میگفت: "شما چهل روز دائم الوضو باشید خواهید دید که درهای رحمت خداوند چگونه یک به یک در مقابل شما باز خواهد شد."
📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی:
https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
عهد جمعی.mp3
4.81M
📻 سلسله #پادکستهای_تخصصی #عهد_جمعی
#عهد_انس_با_قرآن: #قسمت_هشتم
حجتالاسلام علیرضا پناهیان
🔸 چگونه #محبت_خداوند را ببینیم؟ برای چشیدن محبت خداوند باید با #قرآن انس گرفت. #محبت_الهی در قرآن چشیدنی است، اگر با قرآن انس گرفتیم، احساس نیازمان به خداوند بیدار خواهد شد.
📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی:
https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
✍ #تدبر_تشکیلاتی در #قرآن
🏷 #معاد_باوری و #حیات_مسئولانه انسان و ثمره آن در #تشکیلات
🔸 دومین خطاب "یا ایها الانسان" توجه به ربوبیت الهی است اما اینبار در مسیر عود و بازگشت. قرآن می فرماید: "يَا أَيُّهَا ٱلۡإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدۡحٗا فَمُلَاقِيهِ" (انشقاق: ۶) اى انسان، همانا تو بهسوى پروردگارت با سختکوشی خواهی رفت! و چه سختکوشانه! پس او را ديدار خواهى كرد!
🔸 پس انسان چون در انتهای سیر به سوی پروردگار خویش رجوع کرده و او را ملاقات می کند، باید سختکوش و پرتلاش و ساعی باشد چرا که از او در مورد حیات و سیرش سوال خواهد شد.
🔸 به بیان علامه طباطبایی (رض) ذیل این آیه شریفه: "#ربوبيت خداى تعالى تمام نمىشود مگر با #عبوديت بندگان، و عبوديت هم تصور نمی شود مگر با بودن #مسئوليت بندگان، و مسئوليت هم تمام نمىشود مگر با برگشتن به سوى خدا و #حساب_اعمال، اين نيز تمام نمىشود مگر با بودن #جزاء" (ترجمه المیزان، ج۲۰، ص ۴۰۱).
🔸 پس حیات مسئولانه انسان نیز نتیجه خروج از نسیان و فراموشی مقام ربّ خویش است. اما توجه به #مقام_ربّ در مقام رجوع و معاد. #مسئولیت_پذیری انسان و سخت کوشی و #مجاهده او در این مسیر، ناشی از #معاد_باوری است.
🔸 لذا لازمه مسئولیت پذیری انسان در #ارتباط_تشکیلاتی در #تشکیلات_ایمانی نیز، معاد باوری و باور به معاد جمعی انسان ها ذیل #ولایت_ائمه حق و روابط و #پیوندهای_ولایی و تشکیلاتی ایشان ذیل #ولایت_الهی است، در روزی که همه امت ها با امام خویش دعوت می شوند؛ "يَوۡمَ نَدۡعُواْ كُلَّ أُنَاسِۭ بِإِمَامِهِمۡ"(اسراء: ۷۱)
📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی:
https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
#عهد_جمعی #تثبیت_عهد_طهارت
📜 هر روز یک تذکر: #سیره_عملی شهدا
"شهید علی سیفی"
✔️نوجوانی بیش نبود. داشت #وضو میگرفت. یکی از همسایهها به شوخی گفت: "چرا زود به زود وضو میگیری؟" گفت: #دائم الوضو بودن خیلی فوائد دارد، صورت را نورانی میکند، روزی را زیاد میکند و از هر قطرهی آبش، فرشته ای به وجود می آید که تا موقع مرگ برای انسان استغفار میکند.
📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی:
https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
#سوال_مخاطب؛
در پنجاه آیهی امروزم، آیهای که بتوانم از آن نکته عملی استنباط کنم پیدا نکردم. تکلیف چیست؟
پاسخ:
اگر قواعدی که درباره تدبر در قرآن گفته شد مورد توجه قرار گیرد و صرفا به ترجمه اکتفا نشود، معمولا آیاتی که برای تدبر سادهتر هستند، در هر ۱۰ آیه یا ۵۰ آیه، قابل شناسایی است اما اگر آیه متناسبی شناسایی نشد اشکالی ندارد. میتوانید به صرف فهم معنای آیات اکتفا کنید.
#تعامل_با_مخاطبین
#پيشنهاد_مطالعه
📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی:
https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 سلسله تذکرهای #عهد_انس_با_قرآن:
🏷 #طهارت، شرط استفاده باطنی از #قرآن کریم
استاد محمدرضا عابدینی
🔸 نگاه ما به قرآن به عنوان یک موجود زنده است. برای ارتباط با این موجود زنده باید رابطهای متفاوت داشت و مراقبههای خاصی را انجام داد. یکی از مراقبه ها طهارت داشتن است.
📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی:
https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
✍ #تدبر_تشکیلاتی در #قرآن
🏷 #توجه_به_مبدا، مسیر و غایت الهی انسان در #تشکیلات
🔸 انسان دو بار با خطاب "یا ایها الانسان" در #قرآن مورد خطاب قرار گرفته است و هر دوبار خداوند او را به #نسیان و #غفلت از مقام رب خویش به خاطر #انس_با_دنیا متذکر شده است.
🔸 یک بار او را به مقام ربوبیت الهی در مبدا و خلقت و علت فاعلی خویش متذکر شده است: "يَا أَيُّهَا ٱلۡإِنسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ ٱلۡكَرِيمِ ٱلَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ" (انفطار: ۶و۷)
🔸 بار دیگر به مقام ربوبیت الهی در مقصد و معاد و علّت غایی خویش متذکّر شده است: "يَا أَيُّهَا ٱلۡإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدۡحٗا فَمُلَاقِيه" (انشقاق: ۶)
🔸 این دو خطاب به ما انسانها متذکر میشود که "إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّآ إِلَيۡهِ رَاجِعُونَ" (بقره: ۱۵۶) یعنی ما هم در مبدا و خلقت از ربوبیت الهی بهره مندیم و از سوی او آمده و به او مرتبط هستیم (إِنَّا لله) و هم در #معاد و رجعت به ربوبیت الهی سیر کرده و به سوی او در حرکت هستیم (إِنَّآ إِلَيۡهِ رَاجِعُونَ).
🔸 خداوند مدبّر و مربّی انسان است هم در ایجاد و خلق، خلقت او را تدبیر کرده و هم در استکمال و معاد هدایت او را به مقصد تدبیر می کند. انسان در این میانه تنها با توجه به این مبدا (قبل از دنیا) و #معاد (بعد از دنیا) است که قدر و منزلت خویش را در دنیا میداند. کما اینکه امیر المومنین (ع) فرمود: رَحِمَ اَللَّهُ اِمْرَءً أَعَدَّ لِنَفْسِهِ وَ اسْتَعَدَّ لِرَمْسِهِ وَ عِلْمَ مِنْ أَيْنَ وَ فِي أَيْنَ وَ إِلَى أَيْنَ (الوافی، ج ۱، ص ۱۱۶) خدا رحمت کند انسانی را که آمادگی کسب می کند و لوازم حرکت خود را فراهم می کند و می داند از کجا آمده و در کجا قرار گرفته و به کجا میرود. یعنی به مبدا، مسیر و غایت خود واقف است.
🔸 این توجه به مبدا مسیر و غایت انسان لازمه تربیت و #تعالی انسان است. فارغ از اینکه انسان فرد باشد یا جمع!
🔸 در اعتقادات دینی ما، اعتقاد به #توحید توجه به مبدا انسان، اعتقاد به نبوت و دین توجه به مسیر و برنامه تربیتی انسان در این مسیر و اعتقاد به معاد توجه به مقصد و غایت انسان را شامل می شود.
🔸 این سه اصل همان اصول مسلم دین است که فرد و #جمع_تشکیلاتی باید بدان معتقد باشند و این اعتقاد نباید صرفا یک اعتقاد ذهنی و کلی باقی بماند بلکه #مراقبه دایم #فردی و #جمعی انسان در تک تک اعمال و برنامه های او است.
🔸 پس هر عملی و برنامه ای در #تشکیلات با نگاه توحید محور دین مدار و معاد باور باید شکل گیرد تا در مسیر سعادت انسان جایابی شود.
📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی:
https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
#عهد_جمعی #تثبیت_عهد_طهارت
📜 هر روز یک تذکر: #سیره_عملی شهدا
"شهید حسن طهرانی مقدم"
✔️ #دائم_الوضو بود.. موقع #اذان خیلیها میرفتند #وضو بگیرند ولی حسن اذان و اقامه را میگفت و نمازش را شروع میکرد میگفت: "زمین جایِ جمع کردن ثوابه! حیف زمین خدا نیست که آدم بدون وضو روش راه بره..؟"
📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی:
https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
Untitled Session 12_mixdown.mp3
3.16M
📻 سلسله #پادکستهای_تخصصی #عهد_جمعی
#عهد_انس_با_قرآن: #قسمت_نهم
رهبر معظم انقلاب مدظلهالعالی
🔸 اگر با #قرآن اُنس گرفتیم، آنوقت این فرصت و این مجال پیدا خواهد شد که صاحبان فکر از قشرهای مختلف، بر روی نکات قرآنی #تدبّر کنند، چیزهایی را از قرآن استفاده کنند، استنباط کنند، بفهمند و به سؤالات گوناگون جواب بدهند. منظور از سؤالات، شبههها نیست؛ منظور سؤالاتِ دربارهی زندگی است، زندگی کردن.
📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی:
https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
✍ #تدبر_تشکیلاتی در #قرآن
🏷 خطاب "#یا_ایها_الناس" در #قرآن
🔸 دومین خطاب عام قرآن بعد از "یا ایها الانسان" که امتداد همین خطاب است، "یا ایها الناس" است. "ناس" اسم جمع انسان است که برخی آنرا از غیر لفظ و انسان میدانند (جامد غیر مصدری) (المنجد، ج ۱، ص ۶۸) به معنای جمع انسان ها یا همان مردم (دستور اللغه ج ۱، ص ۷۵۶). لذا برخی معتقد هستند که "ناس" اگر چه اسم جمع است و به جمع انسانها خطاب میشود اما هم ریشه واژه انسان نیست و از ریشه "نَوس" به معنای اضطراب گرفته شده است (جمهره اللغه ج۲، ص ۸۶۳).
🔸 بر این اساس "ناس" به معنای افراد انسانی هستند که دارای تذبذب و پراکندگی هستند. یعنی در عین داشتن هویت و خطاب واحد (ماهیت واحد انسانی) دارای تشتت و پراکندگی هستند. همچون ذرات معلق در هوا که حرکت کاتورهای و پراکنده دارند و یک جهت و یکسان نیستند (شمس العلوم، ج۱۰، ۶۷۹۹).
🔸 "ناس" جهت وحدت در هدف ندارد و اگر این افراد #وحدت جهت و مقصد داشته باشند امت تلقی می شوند. کمااینکه "ناس" در بیان #قرآن در ابتدا امت بودهاند و پس از آن متشتت و متفرق شده اند (سوره بقره؛ آیه ۲۱۳).
🔸 پس خطاب "یا ایها الناس" در قرآن، خطاب به جمیع افراد انسانی است با همه اختلاف هویه و تشتت آرا و افکار که همه افراد مومن و کافر، فرد و جمع و.. را در بر میگیرد. اما به حیث کثرت و تشتت و جمع انسان ها بودن ایشان توجه دارد. به خلاف واژه انسان که شاید تبادر معنایی منصرف به فرد انسانی داشته باشد.
🔸 پس خطاب "یا ایها الناس" مانند "یا ایها الانسان" عموم انسان ها را در بر میگیرد اما توجه اصلی به حقیقت و معنای انسانیت مشترک در افراد نیست. بلکه انصراف و توجه به کثرت و تشتت افراد انسان در اغراض و جهات دارد علی رغم اینکه آنها همه نوع واحد و انسان هستند و خطاب واحدی دارند.
🔸 خطاب "یا ایها الناس" از جهت توجه به کثرت افراد انسانی از خطاب "یا ایها الانسان"، یک گام به فضای #تدبر_تشکیلاتی نزدیک تر است و توجه به جمع انسان ها با همه تشتت و تفرق ایشان دارد و قصد دارد آنها را به یک جهت وحدتی سوق دهد. حداقل این #وحدت توجه به همین خطابات الهی است حتی پیش از عمل به آنها.
📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی:
https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
#عهد_جمعی #تثبیت_عهد_طهارت
📜 هر روز یک تذکر: #سیره_عملی شهدا
"شهید سید قاسم فضلی"
✔️ یک روحانی ۱۶ ساله بود. پدرش میگوید: "برای کارهایش برنامه ریزی داشت. دائما خدا را در نظر داشت و #دائم_الوضو بود و در نامهای سفارش کرد که همیشه #ذکر_خدا بگویید و پیوسته با #وضو باشید."
📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی:
https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 سلسله تذکرهای #عهد_انس_با_قرآن:
🏷 #استعاذه در #قرآن
استاد محمدرضا عابدینی
🔸 از جمله #آداب_انس_با_قرآن ، منزل #استعاذه است. ما میخواهیم با #قرآن همسفر شویم و #سیر خود را بواسطه قرآن محقق کنیم. یعنی اگر کسی باور کرد قرآن حی باشعوری است که انسان را سیر میدهد، در هر منزلی با این حقیقت زنده، فوایدی برای او ایجاد می شود. منزل استعاذه هم یکی از منازل #ارتباط_با_قرآن_کریم است.
📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی:
https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
🔸️اولین نشست و #کارگاه #عهد_جمعی
با موضوع: #تدبر_تشکیلاتی در #قرآن کریم
🗓 شنبه ۲۶ خردادماه ۱۴۰۳
⏰️ ساعت ۱۴ الی ۱۶
به صورت مجازی
با حضور آقایان:
دکتر علی جعفری
دکتر ابراهیم راستیان
احمد مومنی
🔻جهت شرکت و دریافت لینک نشست به آیدی زیر در ایتا پیام ارسال نمایید.
@Mostafa_Zatajam
🎓مرکز تعالی سرمایه انسانی بنیاد فرهنگی اجتماعی خاتم الاوصیا (عج) و مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
May 11