eitaa logo
عهد جمعی
7.3هزار دنبال‌کننده
101 عکس
51 ویدیو
4 فایل
اگر توانستیم با بت‌درونی و شیطان‌درونی مبارزه‌کنیم، در همه این میدان‌ها پیروزیم. (امام خامنه‌ای؛ درجمع فعالان جبهه‌فرهنگی) عهدجمعی فعالان فرهنگی با‌هدف تحقق منویات امام خامنه‌ای درحوزه خودسازی و تعالی جمع‌های ایمانی تشکیل شده است. 🔹️ارتباط: @inf_solook
مشاهده در ایتا
دانلود
📜 هر روز یک تذکر: شهدا "شهید علی سیفی" ✔️نوجوانی بیش نبود. داشت می‌گرفت. یکی از همسایه‌ها به شوخی گفت: "چرا زود به زود وضو می‌گیری؟" گفت: الوضو بودن خیلی فوائد دارد، صورت را نورانی می‌کند، روزی را زیاد می‌کند و از هر قطره‌ی آبش، فرشته ای به وجود می آید که تا موقع مرگ برای انسان استغفار می‌کند. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
؛ در پنجاه آیه‌ی امروزم، آیه‌ای که بتوانم از آن نکته عملی استنباط کنم پیدا نکردم. تکلیف چیست؟ پاسخ: اگر قواعدی که درباره تدبر در قرآن گفته شد مورد توجه قرار گیرد و صرفا به ترجمه اکتفا نشود، معمولا آیاتی که برای تدبر ساده‌تر هستند، در هر ۱۰ آیه یا ۵۰ آیه، قابل شناسایی است اما اگر آیه متناسبی شناسایی نشد اشکالی ندارد. می‌توانید به صرف فهم معنای آیات اکتفا کنید. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 سلسله تذکرهای : 🏷 ، شرط استفاده باطنی از کریم استاد محمدرضا عابدینی 🔸 نگاه ما به قرآن به عنوان یک موجود زنده است. برای ارتباط با این موجود زنده باید رابطه‌ای متفاوت داشت و مراقبه‌های خاصی را انجام داد. یکی از مراقبه‌ ها طهارت داشتن است. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
در 🏷 ، مسیر و غایت الهی انسان در 🔸 انسان دو بار با خطاب "یا ایها الانسان" در مورد خطاب قرار گرفته است و هر دوبار خداوند او را به و از مقام رب خویش به خاطر متذکر شده است. 🔸 یک بار او را به مقام ربوبیت الهی در مبدا و خلقت و علت فاعلی خویش متذکر شده است: "يَا أَيُّهَا ٱلۡإِنسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ ٱلۡكَرِيمِ ٱلَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ" (انفطار: ۶و۷) 🔸 بار دیگر به مقام ربوبیت الهی در مقصد و معاد و علّت غایی خویش متذکّر شده است: "يَا أَيُّهَا ٱلۡإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدۡحٗا فَمُلَاقِيه" (انشقاق: ۶) 🔸 این دو خطاب به ما انسان‌ها متذکر می‌شود که "إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّآ إِلَيۡهِ رَاجِعُونَ" (بقره: ۱۵۶) یعنی ما هم در مبدا و خلقت از ربوبیت الهی بهره مندیم و از سوی او آمده و به او مرتبط هستیم (إِنَّا لله) و هم در و رجعت به ربوبیت الهی سیر کرده و به سوی او در حرکت هستیم (إِنَّآ إِلَيۡهِ رَاجِعُونَ). 🔸 خداوند مدبّر و مربّی انسان است هم در ایجاد و خلق، خلقت او را تدبیر کرده و هم در استکمال و معاد هدایت او را به مقصد تدبیر می کند. انسان در این میانه تنها با توجه به این مبدا (قبل از دنیا) و (بعد از دنیا) است که قدر و منزلت خویش را در دنیا می‌داند. کما اینکه امیر المومنین (ع) فرمود: رَحِمَ اَللَّهُ اِمْرَءً أَعَدَّ لِنَفْسِهِ وَ اسْتَعَدَّ لِرَمْسِهِ وَ عِلْمَ مِنْ أَيْنَ وَ فِي أَيْنَ وَ إِلَى أَيْنَ (الوافی، ج ۱، ص ۱۱۶) خدا رحمت کند انسانی را که آمادگی کسب می کند و لوازم حرکت خود را فراهم می کند و می داند از کجا آمده و در کجا قرار گرفته و به کجا می‌رود. یعنی به مبدا، مسیر و غایت خود واقف است. 🔸 این توجه به مبدا مسیر و غایت انسان لازمه تربیت و انسان است. فارغ از اینکه انسان فرد باشد یا جمع! 🔸 در اعتقادات دینی ما، اعتقاد به توجه به مبدا انسان، اعتقاد به نبوت و دین توجه به مسیر و برنامه تربیتی انسان در این مسیر و اعتقاد به معاد توجه به مقصد و غایت انسان را شامل می شود. 🔸 این سه اصل همان اصول مسلم دین است که فرد و باید بدان معتقد باشند و این اعتقاد نباید صرفا یک اعتقاد ذهنی و کلی باقی بماند بلکه دایم و انسان در تک تک اعمال و برنامه های او است‌. 🔸 پس هر عملی و برنامه ای در با نگاه توحید محور دین مدار و معاد باور باید شکل گیرد تا در مسیر سعادت انسان جایابی شود. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
📜 هر روز یک تذکر: شهدا "شهید حسن طهرانی مقدم" ✔️ بود.. موقع خیلی‌ها می‌رفتند بگیرند ولی حسن اذان و اقامه را می‌گفت و نمازش را شروع می‌کرد می‌گفت: "زمین جایِ جمع کردن ثوابه! حیف زمین خدا نیست که آدم بدون وضو روش راه بره..؟" 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
Untitled Session 12_mixdown.mp3
3.16M
📻 سلسله : رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی 🔸 اگر با اُنس گرفتیم، آن‌وقت این فرصت و این مجال پیدا خواهد شد که صاحبان فکر از قشرهای مختلف، بر روی نکات قرآنی کنند، چیزهایی را از قرآن استفاده کنند، استنباط کنند، بفهمند و به سؤالات گوناگون جواب بدهند. منظور از سؤالات، شبهه‌ها نیست؛ منظور سؤالاتِ درباره‌ی زندگی است، زندگی کردن. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
در 🏷 خطاب "" در 🔸 دومین خطاب عام قرآن بعد از "یا ایها الانسان" که امتداد همین خطاب است، "یا ایها الناس" است. "ناس" اسم جمع انسان است که برخی آن‌را از غیر لفظ و انسان می‌دانند (جامد غیر مصدری) (المنجد، ج ۱، ص ۶۸) به معنای جمع انسان ها یا همان مردم (دستور اللغه ج ۱، ص ۷۵۶). لذا برخی معتقد هستند که "ناس" اگر چه اسم جمع است و به جمع انسان‌ها خطاب می‌شود اما هم ریشه واژه انسان نیست و از ریشه "نَوس" به معنای اضطراب گرفته شده است (جمهره اللغه ج۲، ص ۸۶۳). 🔸 بر این اساس "ناس" به معنای افراد انسانی هستند که دارای تذبذب و پراکندگی هستند. یعنی در عین داشتن هویت و خطاب واحد (ماهیت واحد انسانی) دارای تشتت و پراکندگی هستند. همچون ذرات معلق در هوا که حرکت کاتوره‌ای و پراکنده دارند و یک جهت و یکسان نیستند (شمس العلوم، ج۱۰، ۶۷۹۹). 🔸 "ناس" جهت وحدت در هدف ندارد و اگر این افراد جهت و مقصد داشته باشند امت تلقی می شوند. کما‌اینکه "ناس" در بیان در ابتدا امت بوده‌اند و پس از آن متشتت و متفرق شده اند (سوره بقره؛ آیه ۲۱۳). 🔸 پس خطاب "یا ایها الناس" در قرآن، خطاب به جمیع افراد انسانی است با همه اختلاف هویه و تشتت آرا و افکار که همه افراد مومن و کافر، فرد و جمع و.. را در بر می‌گیرد. اما به حیث کثرت و تشتت و جمع انسان ها بودن ایشان توجه دارد. به خلاف واژه انسان که شاید تبادر معنایی منصرف به فرد انسانی داشته باشد. 🔸 پس خطاب "یا ایها الناس" مانند "یا ایها الانسان" عموم انسان ها را در بر می‌گیرد اما توجه اصلی به حقیقت و معنای انسانیت مشترک در افراد نیست. بلکه انصراف و توجه به کثرت و تشتت افراد انسان در اغراض و جهات دارد علی رغم اینکه آنها همه نوع واحد و انسان هستند و خطاب واحدی دارند.  🔸 خطاب "یا ایها الناس" از جهت توجه به کثرت افراد انسانی از خطاب "یا ایها الانسان"، یک گام به فضای نزدیک تر است و توجه به جمع انسان ها با همه تشتت و تفرق ایشان دارد و قصد دارد آنها را به یک جهت وحدتی سوق دهد. حداقل این توجه به همین خطابات الهی است حتی پیش از عمل به آنها. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
📜 هر روز یک تذکر: شهدا "شهید سید قاسم فضلی" ✔️ یک روحانی ۱۶ ساله بود. پدرش می‌گوید: "برای کارهایش برنامه ریزی داشت. دائما خدا را در نظر داشت و بود و در نامه‌ای سفارش کرد که همیشه بگویید و پیوسته با باشید." 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 سلسله تذکرهای : 🏷 در استاد محمدرضا عابدینی 🔸 از جمله ، منزل است. ما می‌خواهیم با همسفر شویم و خود را بواسطه قرآن محقق کنیم. یعنی اگر کسی باور کرد قرآن حی باشعوری است که انسان را سیر می‌دهد، در هر منزلی با این حقیقت زنده، فوایدی برای او ایجاد می شود. منزل استعاذه هم یکی از منازل است. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
🔸️اولین نشست و با موضوع: در کریم 🗓 شنبه ۲۶ خردادماه ۱۴۰۳ ⏰️ ساعت ۱۴ الی ۱۶ به صورت مجازی با حضور آقایان: دکتر علی جعفری دکتر ابراهیم راستیان احمد مومنی 🔻جهت شرکت و دریافت لینک نشست به آیدی زیر در ایتا پیام ارسال نمایید. @Mostafa_Zatajam 🎓مرکز تعالی سرمایه انسانی بنیاد فرهنگی اجتماعی خاتم الاوصیا (عج) و مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
📜 هر روز یک تذکر: شهدا "شهید محمدرضا میدان‌دار" ✔️ آخر شب بود.. نشسته بود لب حوض و داشت می‌گرفت. مادر بهش گفت: "پسرم، تو که همیشه نمازت را اول وقت می‌خوندی، چی شده که...؟! البته ناراحت نباش، حتما کار داشتی که تا حالا نمازت عقب افتاده." محمد رضا لبخندی زد و بعد از این که مسح پاشو کشید، گفت: "الهی قربونت برم مادر! نمازم رو سر وقت، مسجد خوندم. دارم می‌کنم تا با وضو بخوابم؛ شنیدم هر کس قبل از بگیره و با وضو بخوابه، ملائک تا صبح برایش عبادت می‌نویسند." 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
با سلام؛ 👈 هم اکنون: آغاز نخسین نشست مجازی : در کریم 📌 لینک جلسه: https://www.skyroom.online/ch/saman2/zarfiatsazi 👤 لطفا به صورت مهمان وارد شوید .
عهد انس با قرآن(قسمت۱۰).mp3
5.04M
📻 سلسله : رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی 🔸 این که گفته می‌شود از درس زندگی بیاموزیم معناش این نیست که بایستی ما قوانین راهنمایی و رانندگی را در قرآن پیدا کنیم. قرآن ذهن ما را به معارف عالی مزین می‌کند. وقتی انسان ذهنش با معارف عالی بالا رفت، می‌تواند همه چیزهای عالم را بفهمد. این یعنی از قرآن آموختن.. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
📜 هر روز یک تذکر: شهدا "شهید مصطفی یوسفی" ✔️ عادت های خوبی داشت. یکی از عادت‌هایش این بود که هر وقت می‌خواست از خانه خارج شود، اول می‌گرفت و بعد بیرون می‌رفت. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 سلسله تذکرهای : 🏷 استاد محمدرضا عابدینی 🔸 اعمالی که خدای سبحان در دین ما قرار داده است، گاه آنقدر ضرورت ذاتی‌ انسان بر آنها قائم است و ذات انسان به این اعمال بستگی دارد، که برای آنها قضا قرار داده است و اگر این اعمال دچار اختلالی شوند برای آنها جبران قرار داده. مثل واجبات؛ که اگر ترک شوند برای آنها قرار داده است. یکی از واجبات است. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
📜 هر روز یک تذکر: علما و اساتید اخلاق "آیت الله سید علی قاضی (رحمةالله علیه)" ✔️ ایشان می گویند ۲۰ سال تمام است که دارم و بی‌وضو نبوده‌ام، الا حین و نخوابیدم مگر با آبی. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
📌 مخاطب محترم، ضمن تشکر از همراهی شما در بسته محتوایی گزارش مختصری از آنچه در این عهد مطرح گشت، بیان خواهد شد. 🏷 آنچه گذشت در قالب بیانات استادان و علمای اخلاق بیانگر جایگاه ویژه و اثرات آن در زندگی فردی و اجتماعی انسان است. امید آنکه پیرو رهنمودهایی که از آن بزرگان تقدیم شد، توصیه‌های ایشان را بعنوان عهد جمعی در سلوک عبادی سیاسی و فرهنگی‌مان دنبال کنیم. مجموعه تولیدات در ذیل به اختصار اشاره می‌شود: ۱۲ قطعه پادکست تخصصی ۹ قطعه کلیپ از تدریس استاد عابدینی ۴ قطعه پیام اختصاصی استاد عابدینی ۱۷ سیره شهدا در تثبیت عهد طهارت ۱ نشست کارگاه عهد جمعی ۱۶ یادداشت تدبر تشکیلاتی در عهد بعدی، ضمن استمرار و و و حفظ آن، با دیگری از سلسله عهدهای جمعی در خدمت شما خواهیم بود‌. و من‌الله توفیق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 استاد عابدینی به فعالان فرهنگی انقلاب اسلامی در آغاز عهد سوم 🏷 مروری بر - بخش اول 🔸 عهد جدید چیست؟ 🔸 ارکان اصلی عهد جدید چیست؟ 🔸 قرآن درباره این عهد چه می‌فرماید؟ 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
🏷 📿 (ازاله نجاست، و ) در شرع مقدس وسیله (باطنی) شمرده شده است و مقدمه برخی اعمال واجب و مستحب از قبیل ، طواف خانه خدا، کریم، ورود به مسجد و غیر اینها است. (رساله آموزشی رهبر معظم انقلاب،احکام عبادات صفحه ۷۵) 📿 شرط صحت همه نمازهای واجب و مستحب و اجزای فراموش شده آن است؛ بنابراین هیچ نمازی بدون وضو صحیح نیست، مگر میت. (رساله آموزشی رهبر معظم انقلاب،احکام عبادات صفحه ۹۲) 📿 اگر در نظام ظاهری، شرط لازم و مقدمه واجب ورود به است و بدون عمل به تکلیف و عهد طهارت نمی‌توان به آستانه تکلیف و عهد نماز مشرف شد، در نظام معنوی نیز طهارت باطنی و معنوی -که از همین طهارت ظاهر باید شروع کرد و به طهارت باطنی رسید - مقدمه لازم و شرط ورود به حقیقت باطنی نماز یعنی است. چنانچه قبلا در عهد طهارت بیان شد، قرآن کریم می‌فرماید نهایت حکم طهارت این است که: "لِيُطَهِّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ" «سوره مبارکه مائده.آیه۶» که این اتمام نعمت براساس آیات قرآن "وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِی" «سوره مبارکه مائده. آیه۳» همان نعمت است. 📿 بر این اساس اگر و پیوندهای حقیقی مومنین برپایه و تقویت ولایت مومنین ذیل ولایت امام شکل می‌گیرد، اهمیت عهد طهارت برای ورود به نماز در نظام ظاهری و به همین نسبت، اهمیت طهارت معنوی در ورود به آستان ولایت در نظام باطنی روشن شده و جایگاه این دو عهد جمعی آن‌هم به صورت متوالی در تقویت روابط ولایی مومنین در تشکیلات ایمانی آشکار می‌گردد. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
📜 هر روز یک تذکر: شهدا "شهید مقصود صالحی" ✔️ شب سرد و وحشتناکی را در جزیره مجنون سپری می کردیم. در آن خوف، دیدم مقصود در حال با آب سرد است. گفتم: "پسر مگه عقلت را از دست دادی که تو این سرما غسل می کنی؟" از غسل که فارغ شد به شب قامت بست. بی آنکه ذره ای لرز از سرما در وجودش دیده شود. بعد از نماز، سر به سجده شکر گذاشت. سر از سجده که برداشت گفت: "اگر دلتان به سوی او باشد، سرما که سهل است، بدترین حالت‌ها را هم متوجه نمی‌شوید!" خندید و ادامه داد: "باید با عشق کار کرد تا دل خسته نشود." خجالت کشیدیم که حتی زمان گرفتن با آن آب سرد و در آن هوای سرد کلی غر زدیم. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 استاد عابدینی به فعالان فرهنگی انقلاب اسلامی در آغاز عهد سوم 🏷 مروری بر _ بخش دوم 🔸 أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذینَ قیلَ لَهُمْ کُفُّوا أَیْدِیَکُمْ وَ أَقیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ فَلَمّا کُتِبَ عَلَیْهِمُ الْقِتالُ إِذا فَریقٌ مِنْهُمْ.. 🔸 دستور در شرایط سخت و دشوار و آنجا که شرایط نیست چه خواهد بود؟ جایگاه چیست؟ 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
📜 هر روز یک تذکر: عُلما و اساتید اخلاق "آیت‌الله بهجت رضوان‌الله تعالی علیه" 📖 به گونه‌ای بخوان که چشم تو قرآن را ببیند! گوش تو قرآن را بشنود و قلب تو نسبت به معارف بلند او حضور داشته باشد! 📖 باید آن را از آفریننده قرآن تلقی کند که قرآن را خدا می‌گوید و تو شنونده قرآن هستی.. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
🏷 📿 به تعبیر مرحوم علامه طباطبایی (رضوان‌الله‌علیه)، در میان ادیان الهی تنها اسلام دینی است که عالی‌ترین مرتبه توحید (توحید احدی ذاتی) را که مقام اختصاصی پیامبر اکرم (ص) است، ارائه کرده است. 📿 این است که عالی‌ترین ظرفیت را در توحیدی و رسیدن به عالی‌ترین مراتب توحید در متن حیات اجتماعی دارد. (المیزان ذیل آیه ۲۰۰ سوره آل عمران) 📿 شاید به همین دلیل است که بر اساس روایات، های پنج‌گانه به صورت ، حکم اختصاصی اسلام و هدیه خداوند به پیامبر اکرم (ص) و امت نبی ختمی (ص) است. 📿 روایتی از پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) نقل‌ شده که فرمودند: "جبرئیل با هفتاد هزار ملک بعد از نماز ظهر نزد من آمد و.." گفت: "ای محمد! همانا خداوند سلام بر تو می‌فرستد و دو هدیه برای شما فرستاده که برای هیچ پیامبری تاکنون نفرستاده است." رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: "آن دو هدیه چیست؟" جبرئیل عرضه داشت: اول _ سه رکعت (دو رکعت شفع- یک رکعت وتر). دوم _ نمازهای پنج گانه به صورت . رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: "ای جبرئیل! چه فایده‌ای برای امّت من دارد؟" جبرئیل عرضه داشت: "یا محمد! اگر در نماز جماعت دو نفر اقتداء کند، خداوند برای هر یک نفر در هر یک رکعت یکصد و پنجاه نماز می‌نویسد. زمانی که در نماز جماعت سه نفر اقتدا کند، خداوند برای هر یک نفر در یک رکعت ششصد نماز می‌نویسد و هم چنان ثواب آن زیاد می‌شود به طوری که وقتی تعداد افراد از ده نفر گذشت، در این صورت اگر آسمان صفحه و کاغذ و درختان قلم و جن و انس و ملائکه نویسنده باشند، نمی‌توانند ثواب یک رکعت آن را بنویسند." (بحارالأنوار، ج ۸۵، ص ۱۵). 📿 اگر بپذیریم که بر اساس منطق ثواب عمل امر اعتباری نیست و حقیقت خود عمل است! از این روایت می‌توان حقیقت باطنی جماعت و به تبع آن حقیقت باطنی و عمل جمعی مومنین را فهم کرد. 📿 شاید بتوان گفت تفاوت حقیقت عمل فردی و به وزان تفاوت ثوابی که در این روایت شریف برای نماز فردی و مراتب نماز جماعت ذکر شده است قابل تحلیل است. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K