✂️ برشی از یک کتاب
#فساد_و_اختلاسی_که_نهایت_نداشت
طی سال ها حضور در #دفتر_ویژه_اطلاعات و بازرسی شاهنشاهی با هزاران مورد #اختلاس و ارتشاء در سطح مقامات #عالیرتبه کشور آشنا شدم . در دوران مسئولیتم در بازرسی متوجه شدم که اصولاً موارد سوء استفاده و حیف و میل #نهایت_ندارد . در دوران ۱۳ ساله نخست وزیری هویدا همه می چاپیدند و هویدا کاملاً نسبت به این وضع بی تفاوت بود ، در صورتی که یکی از مهمترین وظایف رئیس دولت جلوگیری از فساد و حیف و میل اموال دولتی است . در هیچ زمانی به اندازه دوران هویدا فساد گسترده نبود . و او چون جلب رضایت محمدرضا را می طلبید ، نمی خواست کسی _ و در نهایت محمدرضا_ را از خود ناراضی کند و به همین دلیل نیز صدارت او طولانی شد . از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ تنها در بازرسی (قسمت تحقیق آن) ۳۷۵۰ پرونده سوء استفاده کلان تشکیل شد که عموماً به دادگستری ارجاع گردید . من هر ۲ ماه یک بار از طریق افسر دفتر ویژه ، که مسئول پیگیری پرونده ها بود ، پیشرفت کار را سئوال می کردم . اصلاً پیشرفتی وجود نداشت و صفر بود . همه پرونده ها طبق دستور شفاهی نخست وزیر به وزیر دادگستری ، بایگانی می شد و محمدرضا نیز اهمیتی به این امر نمی داد و از نظر او بی ایراد بود .
📚 ظهور و سقوطِ پهلوی ، ارتشبُد حسین فردوست ، ص ۲۶۶
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#نابودی_کشاورزی_ایران
محمدرضا در طول سلطنت خود بافت جامعه را بهم ریخت و این امر عواقب #وخیمی به بار آورد که چاره آن بسیار دشوار است . بهم ریختن بافت اجتماعی ایران توسط #انقلاب_سفیدِ محمدرضا و بویژه #اصلاحات_ارضی او صورت گرفت که توسط کندی ، رئیس جمهور آمریکا ، #دیکته_شد ... توضیحی که آمریکایی ها به محمدرضا داده بودند این بود که وقتی کشاورز صاحب زمین شد از کمونیست شدن مصون می ماند و علاوه بر این انگیزه قویِ کار در او پیدا می شود ، زیرا برای خود کار می کند و نه برای صاحب ملک ، از زمین خود دفاع خواهد کرد و دفاع از زمین مفهومش مبارزه با کمونیسم است ! اینها همان نظرات کندی بود که محمدرضا در تمام دوران قبل و بعد از اجرای اصلاحات ارضی به طور مداوم و در هر موقعیتی تکرار می کرد ... تردیدی نیست که اگر آنها (آمریکایی ها) از قبل به #نابودی_کشاورزی_ایران در اثر #اجرای_طرح_اصلاحات_ارضی وقوف داشتند ، این اطلاعی است که انگلیسی ها به آنها داده بودند .
📚 ظهور و سقوطِ پهلوی ، ارتشبُد حسین فردوست ، ص ۲۷۳
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#نابودی_بافت_اقتصادی_با_اصلاحاتِ_ارضی
بر اساس همین طرح ، محمدرضا تمام درآمد هنگفت نفت را صرف پروژه های بزرگ و کوچک کرد ، که در واقع بخش عمده آن به #جیب شرکت های #آمریکایی و #انگلیسی و #اروپایی می رفت و هدف آنها هم همین بود . در حالی که اگر این #درآمد_کلان_نفتی در کشاورزی ایران خرج می شد #مسلماً ایران کشوری خودکفا می گردید . پروژه های کشت و صنعت اگر اجرا می شد چنان بی محتوی بود که بجز #زیان سود دیگری نداشت . زمانی که عضو کمیسیون قیمت های پایه به ریاست نخست وزیر شدم متوجه گردیدم که در آن زمان سازمان برنامه ۶۰۰۰ پروژه بالاتر از ۱۰۰ میلیون تومان در سراسر کشور تحت کنترل دارد و علاوه بر آن پروژه های زیادی توسط بخش خصوصی و بخش دولتی در حال اجراست ، که بخش قابل توجهی از آن ، ایجاد بناهای عظیم بخصوص درشهرهای بزرگ است . اگر این پروژه ها و اهداف آن بررسی شود روشن می گردد که چه #سرمایه_عظیمی صرف شده ، چه #چپاول_هنگفتی توسط شرکت های #غربی و ایرانی صورت گرفته و چه نتایجِ عجیبی در #نابودی_بافت_اقتصادی کشور داشته است .
📚 ظهور و سقوطِ پهلوی ، خاطرات ارتشبُد حسین فردوست ، ص ۲۷۴
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#دسته_گل_محمدرضا
اصلاحات ارضی ، بر عکس ادعاهای محمدرضا ، موجب #فقیرتر_شدن خانواده های کشاورز گردید ، به طوری که یک خانواده کشاورز (زن و شوهر و به طور متوسط ۴ بچه) بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ ریال عایدات ماهیانه داشت . لذا ، کشاورزان بسرعت به شهرهای بزرگ رو آوردند و جذب این پروژه ها ، بویژه در بخش ساختمانی دولتی و خصوصی و پروژه های شهری ، شدند ، که به حد وفور به نیروی کار نیاز داشت . در نتیجه معضل شهرنشینی به یک #معضل_اساسی جامعه ایران بدل شد . در سال ۱۳۵۵ ، پس از تحقیقات (دفتر ویژه اطلاعات) مشخص شد که ظرف ۵ سال ۲/۷۰۰/۰۰۰ نفر به جمعیت تهران ، ۵۰۰/۰۰۰ نفر به جمعیت مشهد ، ۵۰۰/۰۰۰ نفر به جمعیت اصفهان و ۳۰۰/۰۰۰ نفر به جمعیت شیراز افزوده شده است ... در تهران ۱۳ شهرک کپرنشین ایجاد شده بود و شهردار تهران در مواردی این کپرها را شبانه با بولدوزر تخریب می کرد که تلفاتی هم وارد می آمد ، ولی دوباره این کپرها بر پا می شد . بدین ترتیب جمعیت شهرهای بزرگ ، بویژه تهران ، به طور غیر منتظره افزایش یافت و چون هیچ برنامه ای برای گسترش شهرها وجود نداشت ، نظم شهرها بهم خورد . مسئله ترافیک و #آلودگی_هوای_تهران به یک معضل اساسی #مملکتی بدل شد و نیروی کار مفید و مولد جامعه به #نیروی_انگلی و #مصرفی که در تهران و سایر شهرها انباشته بود ، تبدیل شد .
📚 ظهور و سقوطِ پهلوی ، خاطرات ارتشبُد حسین فردوست ، ص ۲۷۴ و ۲۷۵
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#رژیمی_که_در_فکر_آینده_نبود
توسعه تهران در دوران سلطنت محدرضا و بویژه پس از اصلاحات ارضی او بود . در این سال ها بود که تهران از یک شهر خلوت و معمولی به یک شهر عظیم و بی نظم و شلوغ و آلوده تبدیل شد . در این سال ها ایران درآمد کافی داشت و اگر محمد رضا به فکر مملکت بود می توانست تهران را بر اساس اصول شهرسازی به صورت یک پایتخت زیبا توسعه دهد . ولی محمد رضا چنین نکرد و اصولاً در رژیم او #هیچ_ارگانی به فکر #آینده نبود . توسعه بی رویه تهران #ثمره سیاست های #مخرب محمد رضا در بهم ریختن بافت جامعه بود و نمونه بارزی از مملکت داری او . چنین بود که تهران پایتخت محمدرضا به شهری بدل شد که بر دریای از آب قرار دارد ، از نظر هوا #مسموم و #آلوده است ، #فاقد کوچکترین #امکانات_ایمنی برای سوانح غیر مترقبه است ، ترافیک آن سنگین ترین ترافیک های دنیاست ، بی نظم ترین و آلوده ترین شهر دنیاست و گردآوری زباله آن به تنهایی سالیانه هزینه های گزافی را تحمیل می کند . محمد رضا شهر ۳۰۰ هزار نفری تهران را به ۶ میلیون رساند و رسماً می گفت که طرح ۱۲ میلیونی کردن تهران را دارد . این یک #اصل است که خراب کردن آسان و درست کردن بسیار مشکل است . محمد رضا #بافت_اجتماع ایران را #خراب کرد ، یعنی کار آسان را انجام داد .
📚 ظهور و سقوطِ پهلوی ، خاطرات ارتشبُد حسین فردوست ، ص ۲۸۰
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#از_ثبات_تا_سقوط
در سال ۱۳۵۷ وضع محمدرضا کاملاً محکم به نظر می رسید . او به #پشتیبانی_غرب و بویژه آمریکا و انگلستان ، اطمینان داشت و روس ها نیز وجود او را پذیرفته و روابط حسنه ای ایجاد کرده بودند . از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تا سال ۱۳۵۷ محمد رضا به درخواست #آمریکا دیکتاتور بلامنازع ایران بود و آمریکایی ها نیز از او توقعی جز این نداشتند ... از نظر انگلیسی ها #سلطنت بهترین نوع حکومت برای ثبات کشور در قبال #کمونیسم است . وجود سیستم جمهوری این امکان را ایجاد می نمود که با نفوذ روس ها ، تصادفاً یک رئیس جمهور #متمایل به چپ ، آراء بیشتری کسب کند و کشور را در اختیار شوروی قرار دهد . حتی اگر چنین نمی شد هر ۴ سال یکبار انتخابات ریاست جمهوری #هزینه و تلاش فوق العاده ای را از سوی غرب می طلبید . در صورتی که با وجود نهاد سلطنت و حضور شاهی مانند محمد رضا با آن قدرت مطلقه چنین خطر و یا تلاشی ضرورت نداشت . همین تحلیل بود که ضرورت بازگشت محمد رضا را در ۲۸ مرداد به آمریکایی ها قبولاند ، و گرنه آنها میان ایران با کشورهای آمریکای جنوبی و یا آسیای جنوب شرقی تفاوتی نمی دیدند و اگر خودشان به تنهایی تصمیم گیرنده بودند ، یک #دیکتاتور_نظامی مانند تیمور بختیار را بر محمد رضا ترجیح می دادند . بر اساس همین تحلیلِ انگلیسی ها بود که پس از جنگ دوم رژیم های سلطنتی در عراق و اردن و عربستان ایجاد شد و مورد حمایت آمریکا نیز قرار گرفت .
📚 ظهور و سقوطِ پهلوی ، خاطرات ارتشبُد حسین فردوست ، ص ۵۶۳
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#واقعیتی_که_شنیده_نشد
واقعیت هایی که #هیچکس نمی خواست ببیند ، #نارضایتی و #نفرت_عمومی مردم از #محمدرضا و رژیم او بود . در طول ۲۵ سال _ پس از ۲۸ مرداد ۳۲ _ همه اقشار ملت از محمدرضا #ناراضی شدند . دانشگاه ها و مدارس عالی و دبیرستان ها گاه متشنج می شد و ساواک نیز همیشه بابِ طبع محمدرضا سخن می گفت و علت را تحریکات کمونیست ها و یا ناراضیان بالفطره گزارش می داد . اصلاحات ارضی محمدرضا نتیجه ای جز #فقر روستاییان از همه قشر ها بجز عده معدودی به بار نیاورده بود . پروژه های غیر انتفاعی و سنگین علاوه بر اینکه منبع سوء استفاده های عجیب و ثروتمند شدن عده خاصی بود ، در کشور تورم ایجاد نمود . با این پروژه ها تولیدات کشاورزی کاهش یافت و مردم روستاها به شهرها و مراکز پروژه ها کشیده شدند . در شهرها هم کارگران و هم کارفرمایان ، بجز عده خاصی ، از اوضاع ناراضی بودند ... هزینه های تفننی و تخیلی ، هزینه سنگین ارتش ، خرید تجهیزات گران نظامی برای سوء استفاده عده ای و منفعت شرکت های آمریکایی و انگلیسی ، درآمدهای کلان نفت را از بین می برد و محمدرضا از این ریخت و پاش ها پروایی نداشت . در سال ۱۳۵۲ قیمت نفت ناگهان ۴ برابر شده بود و محمد رضا خود را بسیار ثروتمند و مقتدر احساس می کرد . دهها میلیارد دلار درآمد نفت حیف و میل شد و هیچ اقدام اساسی در جهت #توسعه_واقعی کشاورزی و صنعت (و نه توسعه تخیلی) اجرا نشد . #هیچ_سازمانی این نارضایتی عمیق مردم را نمی دید و کسی نبود که تحلیل منطبق با #واقع از وضع مملکت ارائه دهد . تنها من به دلیل ریاست (دفتر ویژه) و بازرسی ، گاه واقعیت هایی را به اطلاع محمد رضا می رساندم و گوش او #شنوا نبود .
📚 ظهور و سقوطِ پهلوی ، خاطرات ارتشبُد حسین فردوست ، ص ۵۶۶
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#داغ_بی_تسلی
داغ های همه تاریخ را ما به یک باره دیدیم ، چرا که ما اُمت آخر الزمانیم ، و #خمینی ، این ماهِ بنی هاشم ، میراث دار همه صاحبان عهد بود در شبِ #یلدای_تاریخ . در عصر اِدبارِ عقل و فلک زدگی بشر ، در زمانه #غربت_حق ، در عصری که دیگر هیچ پیامبری مبعوث نمی شد و هیچ مُنذِری نمی آمد ، خمینی میراث دار همه انبیا و اسباط ایشان بود و داغ او بر دل ما ، داغ همه اعصار ، داغ بی تسلی ... انسان های چون او که یک فرد نیستند ، یک اُمت اند و یک تاریخ .
کورانِ روز حشر در این جا نیز کورند و نمی بینند . آنان از کجا بدانند که کدام امرِ عظیم واقع شده است ؟ نه آن گاه که امام آمد و نه امروز که رفته است . اگر نه ، این ولی خدا برای آنان حجتی می باشد تا صدق قصص انبیا را باور کنند و چون سحره فرعون در برابر این #انقلاب به سجده در آیند .
📚 آغازی بر یک پایان ، مرتضی آوینی ، ص ۱۶
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#جاهلیتی_که_شکست
امام خمینی پیامبر تازه ای نبود ، اما از یادآوران بود ، از مخاطبانِ إِنَّما أَنْتَ مُذَكِّرٌ ، که عهد فطری مردمان با خداوند را به آنان یادآوری کرد و بعد از چند قرن که از #هبوطِ_بشر در مصداق جمعیِ کلی می گذشت ، چونان اسلاف خویش _ از ابراهیم و اسماعیل تا محمد (ص) _ دوره ای از #جاهلیت را شکست و عصر دیگری از دین داری را آغاز کرد . این عصر تازه را باید #عصر_امام_خمینی نام نهاد ، چنان که حق آن بود که اعصار پیشین را نیز به انبیا و اوصیا و یادآوران دیگر انتساب می دادند . و مردمان همواره چنین کرده اند ، اما تاریخ نویسان نه .
📚 آغازی بر یک پایان ، مرتضی آوینی ، ص ۲۸
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
برشی از یک کتاب
✂️ برشی از یک کتاب #فرمول_شریعتی_در_انتخاب_مسئولین یک انسان مسئول در برابر جامعه و متعهدِ رسالتی بر
✅ توصیه ای برای رای دادن در انتخابات
✂️ برشی از یک کتاب
#بزرگترین_پیام_خمینی
او آمد تا معنای #انتظار را به این اُمت بیاموزد . در آینه وجود خود که اسوه مصادیقِ منتظران بود ...
امام (ره) به ما آموخت که #انتظار_در_مبارزه_است و این بزرگ ترین #پیام_او بود ، و پس از او ، اگر باز هم امیدی ما را زنده می دارد همین است که برای #ظهور آخرین حجت حق #مبارزه کنیم . امام ما را آموخت که (عرفان را با مبارزه جمع کنیم) و خود بهترین شاهد بود بر این مدعا که عرفان عین مبارزه است ، و از این پس دیگر چه داعیه ای می ماند برای آنان که عرفان را به مثابه امری کاملاً شخصی #بهانه_واماندگی_خویش می گرفتند ؟
او کتاب و سنت را در وجود خویش تفسیر کرد و مجهولات شریعت و طریقت را با مفتاح مبارک حیات خویش گشود و ما دانستیم که جهاد اصغر #شرط_لازم جهاد اکبر است و اولیای مقرب خدا در تمام طول تاریخ همواره بر همین شیوه زیسته اند .
📚 آغازی بر یک پایان ، مرتضی آوینی ، ص ۱۶ و ۱۷
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#احیای_اقتصادی_شعار_خمینی_نبود
وجود امام خمینی و برکات آن را تنها کسانی می توانند حقیقتاً درک کنند که در جست و جوی تاریخ #تحول_باطنی انسان بر کره زمین _ که خاستگاه تحولات ظاهریِ اجتماعی و اقتصادی و سیاسیِ حیات او نیز هست _ به تاریخ انبیا رجوع می کنند . هم آنان اند که در وصف امام خمینی می گویند : او بت شکنی دیگر از تبار ابراهیم بود ... و یا برای بیان شیوه مبارزه او در برابر دشمنان #انقلاب_اسلامی به واقعه کربلا باز می گردند . خود او حتی یک بار هم #نشد که برای #تبیین_افعال و سیاست های خویش مردم را به تاریخ های مصطلح رجوع دهد . حتی برای یک بار #نگفت که (من آمده ام تا ایران را به #توسعه_اقتصادی برسانم ) او خود را در برابر #احیای_حیات_باطنی_بشر مکلف می دانست و می فرمود که چون #باطنِ_انسان حیات یابد ، امور مربوط به دنیای او هم اصلاح خواهد شد . مسلمانان به قدرت اقتصادی و تسلیحاتی نیز دست خواهند یافت ، اما این امر مسلماً موکول و #مسبوق به یک #تحول_انفسی است که امام خمینی برای آن قیام کرده بود و به آن هم رسید . و بی رودربایستی ، همه تحولات تاریخی دهه شصت هجری و دهه هشتاد میلادی و دهه اول قرن پانزدهم هجری قمری معلول همین علت یگانه است ... چه دیگران این حقیقت را بفهمند و چه نفهمند . و از این پس نیز همه تحولات تاریخی در کره زمین در جهت تشکیل اُمت واحده اسلامی و قدرت گرفتن او در مبارزه ای بزرگ و بسیار جدی است که خواه ناخواه روی خواهد نمود .
📚 آغازی بر یک پایان ، مرتضی آوینی ، ص ۲۹ و ۳۰
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#لا_شرقیه_و_لا_غربیه
اگر لاشرقیه و لاغربیه از لوازمِ #ذاتی_اسلام و حکومت منتسب به آن است ، یعنی که با تخطی از این #اصل در واقع انقلاب از #ماهیت_اسلامی خویش دور می شود . در جهان امروز این نخستین بار است که انقلابی بر مبنای این اصلِ نه شرقی و نه غربی واقع می شود و در تاریخ ظهور تمدن غرب ، در این چند قرن ، هرگز نه می توان تمدنی را سراغ کرد که توانسته باشد در برابر هجوم تمدن غربی تاب بیاورد و نه انقلابی را که بعد از پیروزی ، برای تاسیس نظام حکومتی ، بر قدرت های #استکباری اتکا نیافته باشد چه بسا بوده اند انقلاب هایی که در طول مبارزه بر تفکری نسبتاً مستقل از غرب و شرق مبتنی بوده اند ، اما بعد از تاسیس نظام ، چون مورچه ای که در گرداب های شنی مورچه خوارها بلغزد ، اسیر یکی از قدرت های شیطانی جهان گشته اند .
📚 آغازی بر یک پایان ، مرتضی آوینی ، ص ۳۴
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#دموکراسی_آمریکایی
وقتی سیر تکوینی یک انقلاب جوان به تاسیس نظام حکومتی منجر شد ، رهبران انقلاب نیازمند به قانون اساسی و اصول اجرایی مدونی هستند که بنیان بنای تازه را بر آن استوار دارند ، اصولی تبلور یافته از آن نظام ارزشی خاصی که تفکر انقلاب در آن جلوه کرده است . تاریخ جهان در این عصر جدید دو انقلاب بزرگ را در برابر امپریالیسم تجربه کرده است ، یکی در چین و دیگری در شوروی ؛ و اگر چه ما ماهیتاً میان این سه چهره از #ملتِ_واحد_کفر ، کمونیسم روسی و چینی و امپریالیسم تفاوتی اساسی قائل نمی شویم ، اما تامل در #سرنوشت این انقلاب ها می تواند محلِ عبرتی عظیم باشد . هیچ یک از این دو انقلاب نتوانستند اصالت و #استقلال خویش را در برابر آمریکا که مظهر آن تفکر واحد جهانی و #شیطان_بزرگ است حفظ کنند و سرنوشت هر دو به همین جا منتهی گشته است که ما شاهد آن هستیم . برای اشاعه تفکر آمریکایی در روسیه و چین حتماً لازم نیست که به آنها اجازه افتتاح پیترا فروشی و یا ویدیو کلوب در میدان های بزرگ مسکو و پکن داده شود ، بلکه #تعلیمات_واحد_نظام_جهانی_آموزش برای آن که دانش جویان چینی را بدان جا بکشاند که خود را قربانی #دموکراسی_آمریکایی کنند کافی است ... و یک #انقلاب_جوان کجا می تواند فرصت و رخصت آن را پیدا کند که تعلیمات دانشگاهی خویش را بر مبنای معتقدات و نظام ارزشی خویش تدوین کند ؟ ... همین مشکل در #تمامی دوره های آموزش از #دبستان گرفته تا ... وجود دارد .
📚 آغازی بر یک پایان ، مرتضی آوینی ، ص ۳۵
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#گرداب_شیطان
یک انقلاب جوان ؛ درست بعد از پیروزی و کسب قدرت سیاسی ، به محض مواجهه با ضرورت #بازسازی بعد از انقلاب ، ناگزیر به سراغ اصول مدونی خواهد رفت که #نظام_یکپارچه_جهانی در طول این قرن ها به آن دست یافته است . و همین تجربه امروزی ما برای اثبات این مدعا کافی است : از اصطلاحات فنی تا سناریوهای تفصیلی توسعه اقتصادی ، ماخوذ از تجربیات کسانی است که نه در #غایات و نه در روش ها با ما #اشتراک_حقیقی_ندارند و نداشته اند . ما در پی شکوفایی #حیات_فطری انسان هستیم و آنان در جست و جوی استیلای مطلق بر طبیعت و مکیدن منابع آن و #توسعه_استعمار و #استثمار بوده اند .
📚 آغازی بر یک پایان ، مرتضی آوینی ، ص ۳۶
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#جهان_سوم
در وسعت جهانی که غربی ها آن را #جهان_سوم نامیده اند ، به جز ایران ، حتی یک کشور و یا انقلاب دیگر وجود ندارد که بعد از تاسیس نظام حکومتی ، در برابر ضرورت #توسعه_اقتصادی لزوماً متوجه به جناح غرب زدگان و وابستگان به تفکر اجنبی نشده باشد . با علم به این تجربه تاریخی است که بنی صدر و قطب زاده و دکتر یزدی ... خود را برای قبضه رئوس مدیریت ها در حکومت جمهوری اسلامی محق می دانستند و حتی به نقل از مرحوم شریعتی ، بنی صدر از سال ها پیش از پیروزی انقلاب خود را به عنوان اولین رئیس جمهور ایران معرفی می کرده است . اگر ضرورت توسعه اقتصادی به شیوه های معمول در جهان اصل انگاشته شود ، آن گاه دیگر چاره ای نیست جز آن که شیرازه کار به دست کسانی سپرده شود که #تکنیک دست یابی به این آرمان را می شناسند و لاجرم انقلاب روی به #تکنوکراسی خواهد آورد . تنها استثنای موجود در جهان انقلاب اسلامی ایران است و در این جا نیز از میان عواملی که ما را تا به امروز از خطر لغزیدن در #گرداب_شیطان محفوظ داشته اند ، دو عامل ، یکی درونی (رهبری حضرت امام خمینی) و دیگری بیرونی (جنگ تحمیلی) ، بیش تر از سایرین دارای اهمیت هستند .
📚 آغازی بر یک پایان ، مرتضی آوینی ، ص ۳۶
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#دومکراسی_یا_تئوکراسی
روشن فکران جهان سوم ، و خصوصاً روشنفکران مسلمان ایرانی ، به معنایی که خود در ذهن خویش برای دموکراسی تراشیده اند عشق می ورزند ، حال آن که در نزد غربی ها دموکراسی هرگز بدین مفهوم نیست . در نزد روشنفکران ما دموکراسی با #ولایت_فقیه جمع می گردد ، حال آن که اصلاً دموکراسی یعنی #ولایت_مردم و این مفهوم صراحتاً با #تئوکراسی که #حکومت_خداست معارضه دارد . در دموکراسی حقِ قانون گذاری اصالتاً به مردم به مثابه مصداق جمعی بشر باز می گردد و این معنا با حکومت اسلامی که حق قانون گذاری را به خدا و خبرگان و فقها در استنباط و استخراج احکام خدا باز می گرداند قابل جمع نیست . و البته اگر لفظ دموکراتیک را از سر #مسامحه مردمی ترجمه کنیم ، آن گاه می توان اظهار داشت که ولایت فقیه حکومتی دموکراتیک است . اما واقعاً جای این پرسش وجود دارد که چرا ما باید تن به مسامحه بسپاریم و الفاظ را از شان و #معنای_حقیقی و نفس الامری خویش خارج کنیم و در محل های نامتناسب به کار بریم ؟ چه ضرورتی ما را به این کار وا می دارد ؟
... روشنفکران ما دل به خیال واهی سپرده اند و #خودساخته را می پرستند . آنها اگر با ذات تمدن غرب #شهودی بی واسطه پیدا کنند و ماهیت آن را بی پرده ببینند ، خواهند دید که این بهشت جز #سرابی_موهوم هیچ نیست .
📚 آغازی بر یک پایان ، مرتضی آوینی ، ص ۳۹
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#خطر_لیبرالیسم
هرگز نباید از این حقیقت غافل شد که آن چه دشمن را طمع کار می کند این است که مع الاسف نشانه های بسیاری از گرایش های #لیبرالیستی و غرب گرایانه در غالب موسساتِ وابسته به دولت و علی الخصوص در مراکز فرهنگی و هنریِ آن به چشم می خورد که چهره مشوّهی از نظام جمهوری اسلامی در دیدگان نامحرم می نشاند . نگاهی جامع به کتاب فروشی ها ، گالری های خصوصی و غیر خصوصی ، موزه ها ، تئاترها و سینماها ، رادیو و تلویزیون ، فعالیت فرهنگی و هنریِ پارک ها ، هتل ها و دیگر موسسات تحت پوشش بنیاد های دولتی و نیمه دولتی ... ، با صرف نظر از استثنائاتی معدود ، دوستان انقلاب را سخت به اضطراب و حیرت می اندازد و دشمنان را به طمع . اگر فساد جنسی و غیر جنسی رایج در خیابان ها ، بازارها و موسسات خصوصی و غیر خصوصی را نیز به آن چه گفتیم علاوه کنیم ، طرحی از یک #توطئه_شیطانیِ گسترده در پس پرده خواهیم دید که پرداختن به آن فرصتی دیگر می خواهد .
#انقلابِ_ما ، انقلاب در ارزش هاست و بنابراین ، در تمامی موارد ، قبل از اتخاذ شیوه های معمول غربی در مسائل مطروح ، باید دید که نسبت آنها با ارزشهای معهود ما چیست و از سوی دیگر ، آیا ما اجازه داریم که از پیروزی های گذشته خویش در برابر غرب #لاکِ_غفلتی بسازیم و در آن بخزیم و بیارامیم ؟
📚 آغازی بر یک پایان ، مرتضی آوینی ، ص ۴۳
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#قدرت_آمریکا
آمریکا از طریق ایجاد رعب و وحشت ، به طور علنی یا غیر علنی ، با استفاده از شبکه واحد ارتباطات در سراسر جهان ، مخالفین خود را به آن جا می کشاند که حتی جرات ارزیابی نظام #میلیتاریستی آمریکا را به خود ندهند ؛ اگر نه ، در مواردی چون جنگ ویتنام و یا جنگ تحمیلی عراق علیه ایران که موقعیتی تاریخی برای #ارزیابی قدرت او فراهم گشته است ، همواره سستیِ بنیاد و پوکی و #پوشالی بودن خود را آشکار ساخته ... اما از یک سو باز هم با حیله های سیاسی و #اقتصادی و از سوی دیگر از طریق سلطه گسترده خویش بر تبلیغات جهانی ، با حیله های گوناگونِ تخریب اطلاعاتی ، کار را ظاهراً و #فقط_ظاهراً به نفع خود فیصله داده است .
و لذا آن کس که ضعیف تر است از قدرت آمریکا بیش تر می ترسد و انسان هایی وارسته و قدرتمند چون حضرت امام خمینی (ره) که پای بر فرق همه #تعلقات نهاده اند و ترس را در وجود خویش کشته اند ، به حقیقت می دانند و می گویند که #آمریکا_هیچ_غلطی_نمیتواند_بکند .
📚 آغازی بر یک پایان ، مرتضی آوینی ، ص ۵۰ و ۵۱
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#منطقه_آزاد
آن چه در جهان امروز بیش از همه برای بشر #ضرورت دارد دست یابی به منطقه آزاد از #سلطه_جهانی_استکبار است ... برای مبارزه با آمریکا و نظام استکباری ان باید ارزیابی درستی از #قدرت و شیوه های عمل آن به دست آورد .
اگر #لزوم_مبارزه با این #نظام_جهانی_سلطه_استکبار را بپذیریم ، #تنها_راهی که برای پیروزی در این مبارزه وجود دارد دست یابی به منطقه آزاد در جهان است . مفهوم آزاد در این جا مساوی با #کشور_مستقل و یا مجموعه ای از کشور های مستقل است ؛ استقلالی همه جانبه . قدرت اقتصادی آمریکا از طریق سیستم جهانی بانک داری و بورس جهانی بر جهان اعمال می شود و هر کشوری به مجرد اتصال به این سیستم ، خواه ناخواه در قلمرو #حاکمیت_غرب واقع می شود . نیاز به ارز برای آن که دلار را به عنوانمعیاد پول حفظ کند کافی است . تنها راهی که برای دست یابی به یک منطقه آزاد اقتصادی در جهان وجود دارد رفتن به سمت #استقلال_اقتصادی از #غیر_طرق معمول است . تجربیات معمول در جهان همگی در جهت بسط و حفظ حاکمیت غرب عمل می کنند ... نباید پنداشت مفهوم آزادی در این منطقه آزاد صرفاً به جنبه های اقتصادی و سیاسی و نظامی باز می گردد . اکنون در سراسر این کره خاک خلوت کده ای را نمی توان یافت که از #سیطره_فرهنگی_غرب آزاد باشد . حرکت در جهت استقلال پیش از هر چیز و فراتر از همه ، در گرو #معرفتی است که باید چراغ راه در این طی طریق باشد .
📚 آغازی بر یک پایان ، مرتضی آوینی ، ص ۵۱ و ۵۲
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#امری_محال
جمهوری اسلامی آن سان که در نظر امام وجود داشت نظامی است مبتنی بر #ولایت که بر رای جمهور مردم نیز تکیه دارد و این معنا را هرگز نباید با دموکراسی خلط کرد . دموکراسی را می توان مسامحتاً این چنین معنا کرد : حکومت مردم بر خویش بر اساس قوانینی که خودشان وضع کرده اند . حال آن که مردم در این تعریف یک لفظِ #موهوم است و مصداق #ندارد .
کدام مردم ؟ مگر ممکن است که مردم در همه امور به اشتراک نظر دست یابند ؟ پس در تعیین مصداق ناچار باید به طور مشروط لفظ مردم را به توده ای از مردم اطلاق کرد که بر خود و گروه های دیگری از جمعیت یک کشور که با آنها اشتراک نظر ندارند حکومت می کنند . گذشته از این ، اگر هم بتوانیم فرض کنیم که این توده حاکم همانا اکثریت جمعیت یک کشور باشند ، دموکراسی هرگز با حکومت اسلامی جمع #نمیشود ، چرا که احکام و قوانین ، امکان عدول از کتاب الله وجود ندارد و #حق_قانون_گذاریِ غیر مشروط از مردم سلب گشته است و قوانین پارلمانی تنها درحدود شرع مشروعیت می یابند .
📚 آغازی بر یک پایان ، مرتضی آوینی ، ص ۵۸
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#از_چه_میترسیم؟
در جمهوری اسلامی رای مردم محکوم و محدود به حدود #ولایت است . این کجا و دموکراسی کجا ؟
و اگر کسانی هم نادانسته حکومت اسلامی را عین دموکراسی می انگارند ، مرادشان بیان این حقیقت است که ( مردم اسلام را می خواهند و اسلام عین ولایت است ) .
چرا ما از اثبات #مغایرت بین حکومت اسلامی و دموکراسی می هراسیم ؟
زیرا هنوز در فضای فرهنگی غرب #نفس می کشیم و در #تبلیغات_جهانی_غرب ، حکم بر این قرار گرفته است که ( هر چه غیر دموکراسی است استبداد است ) .
خیر ، این چنین نیست . دموکراسی _ حکومت مردم _ در برابر تئوکراسی _ حکومت خدا _ است و حکومت خدا لزوماً غیر مردمی نیست ، چنان که دموکراسی در غرب نیز به اعتقاد ما اکنون در یک #حاکمیت_استبدادی_پنهان ، صورت بسته است .
حکومت خدا یعنی حکومت #احکام_خدا از طریق بندگانی که با این احکام از دیگران آشناتر هستند . یعنی ولایت مجتهد یا فقیه . و این حکومت ضرورتاً مردمی است چرا که دست بیعت مردم نیز در آن دخیل است .
📚 آغازی بر یک پایان ، مرتضی آوینی ، ص ۵۹
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#حج_بت_پرستی_است_اگر...
#حقیقت دینِ اسلام در شریعت ظهور یافته است ، اما کدام شریعت ؟
نماز و روزه و زکات و حج و انفاق و امر به معروف و نهی از منکر می توانند مبدل به صورت هایی شوند که در درونشان #اضداد خویش را پنهان کرده باشند ، چنان که حج اگر به #قصد چرخیدن بر گرد خانه ای سنگی انجام شود بت پرستی است و یا رجم شیطان هنگامی تحقق خواهد یافت که به فرمایش آن مظهر روح اللهیِ بشر ، رجم شیاطین واقعی که آمریکا و اعوانش را نیز شامل می شود وقوع پیدا کند .
خوارج نیز با انتساب به #ظاهر شریعت شمشیر بر فرق سر باطنِ شریعت که مولا علی باشد ، کوبیدند . پس #ولایت باطنِ شریعت است و اسلام آوردگان باید #میزان را در #تبعیت از ولایت بجویند ، نه طولِ رکوع و سجود و زخم پیشانی ، که خوارج نیز این همه را داشتند .
📚 آغازی بر یک پایان ، مرتضی آوینی ، ص ۶۷
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
اگر در گذشته از این تعریف که (انسان ، #حیوان_ناطق است ) وحشت می کردیم ، امروز بشری که صورت تام و تمام تحقق همین تعریف است بر جهان حکم می راند .
#مسلمانان_هند
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#بازیِ_مرگ_یعنی_دیپلماسی
قواعد دیپلماسی برای حفظ موازنه قوا در جهانی صورت گرفته است که آمریکا بر آن #سیطره دارد و بنابراین ، تنها آمریکاست که اجازه دارد تا قوانین این #بازی را رعایت نکند . دیگران موظف هستند که نه تنها تسلیم این بازی بین المللی شوند ، بلکه اصلاً به روی مبارک خویش نیز نیاورند که این فقط یک بازی است . از این لحاظ دیپلماسی به هنرپیشگی شبیه است ، اگر چه به مراتب از آن دشوارتر است ، چرا که بر یک نمایش نامه معین و آزموده متکی نیست . #بازی_دیپلماسی نیز بازی مرگ است و هر که در این بازی بازنده شود باید بمیرد ، اما به مرگی #واقعی ، کافی نسیت که مردن را بازی کند ، که در این بازی فقط باختن است که بازی نیست .
آمریکا اجازه دارد که قواعد بازی را رعایت #نکند و وقتی هم که چنین می کند ، باز قاعده بر این است که نه فقط همه خود را به #نفهمی بزنند ، بلکه این خلاف آمد را نیز به مثابه یکی از قواعد بازی توجیه کنند . وقتی این توجیه اصل باشد ، بازی می تواند هر قاعده ای به خود بگیرد و کسی هم حق اعتراض ندارد .
📚 آغازی بر یک پایان ، مرتضی آوینی ، ص ۱۱۳
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed