❖﷽❖
#انتظار
📜[٩٤١]٧-الحسين بن محمّد،عن جعفر بن محمّد،عن القاسم بن إسماعيل الأنباريّ،عن الحسن بن عليّ،عن إبراهيم بن مهزم،عن أبيه،عن أبي عبد اللّه عليه السّلام قال:
ذكرنا عنده ملوك آل فلان فقال:إنّما هلك النّاس من استعجالهم لهذا الأمر، إنّ اللّه لا يعجل لعجلة العباد،إنّ لهذا الأمر غاية ينتهي إليها،فلو قد بلغوها لم يستقدموا ساعة و لم يستأخروا.
📝مهزم گفته است:ما نزد حضرت صادق عليه السّلام از شهرياران فلان خاندان[بنى عبّاس]سخن گفتيم،كه فرمودند:همانا مردم به جهت شتابشان براى اين موضوع هلاك شدند.خداوند به جهت شتاب بندگان شتاب نمىكند.براى اين موضوع پايانى است كه به آن مىرسد.كه اگر مردم به آن رسيدند ساعتى به پيش و پس نمىافتند.
📙 اصول کافی - جلد2، صفحه 202
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
هدایت شده از ضامن اشک بر امام حسین ع مادرش فاطمه س است.
آی دی دریافت کتاب مذبوح فرات
@m_h_tabemanesh
❖﷽❖
#انتظار
📜[٩٤٠]٦-محمّد بن يحيى و أحمد بن إدريس،عن محمّد بن أحمد،عن السّيّاريّ،عن الحسن بن عليّ بن يقطين،عن أخيه الحسين،عن أبيه عليّ بن يقطين قال:
قال لي أبو الحسن عليه السّلام:الشّيعة تربّى بالأمانيّ منذ مائتي سنة،قال:و قال يقطين لابنه عليّ بن يقطين:ما بالنا قيل لنا فكان و قيل لكم فلم يكن؟قال:
فقال له عليّ:إنّ الّذي قيل لنا و لكم كان من مخرج واحد،غير أنّ أمركم حضر، فأعطيتم محضه،فكان كما قيل لكم و إنّ أمرنا لم يحضر،فعلّلنا بالأمانيّ،فلو قيل لنا:إنّ هذا الأمر لا يكون إلاّ إلى مائتي سنة أو ثلاثمائة سنة لقست القلوب و لرجع عامّة النّاس عن الإسلام و لكن قالوا:ما أسرعه و ما أقربه تألّفا لقلوب النّاس و تقريبا للفرج.
📝على يقطين گفته است:حضرت كاظم عليه السّلام به من فرمودند:شيعه دويست سال است كه با آرزوها تربيت مىشود.و يقطين به پسرش على گفت:
چگونه است كه دربارۀ ما گفتند و شد و دربارۀ شما گفتند و نشد؟على گفت:
آنچه به ما و به شما گفتهاند از يكجا صادر شده جز اينكه امر شما رسيد و تمامش به شما داده شد و چنان شد كه به شما گفتند.و امر ما نرسيد و به آرزوها پرداختيم.اگر به ما بگويند اين امر جز تا دويست يا سيصد سال ممكن نمىشود، دلها سخت مىشود و بيشتر مردم از اسلام برمىگردند.امّا ايشان مىگويند:چه شتابنده و نزديك است.تا دلها به هم انس گرفته،فرج را جلو اندازد.
📙 اصول کافی - جلد2، صفحه 201
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#احادیث_مهدوی
📜امام حسن عسكرى صلوات اللّه عليه در ضمن حديثى در شأن فرزند برومند خود حضرت مهدى منتظر عجل اللّه تعالى فرجه فرمود:
و اللّه ليغيبن غيبة لا ينجو فيها من الهلكة إلاّ من ثبّته اللّه عزّ و جلّ على القول بإمامته و وفّقه فيها للدعاء بتعجيل فرجه.
(كمال الدين صدوق ج ٢ ص ٣٨٤ باب ٣٨) به خدا سوگند (حضرت مهدى عليه السلام) حتما و قطعا غيبتى مىگزيند كه در اين غيبت هيچ كس از هلاكت نجات نمىيابد مگر كسى كه خداى عزّ و جلّ او را بر قول ثابت به امامت ايشان (حضرت مهدى عليه السلام) ثابت بدارد و به دعاى بر تعجيل فرج حضرتش موفق بدارد.
📘أمالی شیخ صدوق، صفحه 1
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
14=_مقتل_امام_حسن_عسکری_ع_در_بحارالانوار.docx
45.4K
#شهادت_امام_حسن_عسکری_علیه_السلام
14= مقتل امام حسن عسکری ع در بحارالانوار
کانال قران و امام حسین ع در تلگرام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
7.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹آیت الله العظمی جوادی آملی
«ما اگر خواستيم ببينيم حضرت "عجل الله تعالی فرجه الشریف" ما را نگاه ميکند يا نه، از بيانات حضرت امير "سلام الله علیه" ميتوانيم کمک بگيريم؛ چون اينها يک نور هستند، فرقی که بين اينها نيست.
حضرت امير سلام الله علیه فرمود...»
❖﷽❖
#احادیث_مهدوی
❇️امامت حضرت مهدي
از نگاه شيعه، خداوند متعال از طريق آخرين پيامبر خود، مقام امامت و ولايت را به جهت قابليتهاي ذاتي به افرادي خاصّ عطا فرموده و تنها از طرف ذات او است که امام بر جامعه نصب ميگردد. اين قابليت ذاتي ارتباطي به سن و سال ندارد.
آنچه در آغاز امامت حضرت مهدي عليه السلام بيش از همه چيز توجه ها را به خود جلب ميکند، رسيدن به اين مقام عظيم در سن پنج سالگي است. البته ايشان اوّلين شخصي نبود که در خردسالي به افتخار امامت نايل آمد و نه تنها اين گونه پيشوايي در بين ائمه عليهم السلام داراي سابقه بوده؛ بلکه در سلسله نبوّت نيز مواردي از آن وجود داشته است.
💠نبوت در کودکي
خداوند متعال پيامبراني را در کودکي به مقام نبوّت مفتخر ساخت:
🔅نبوت حضرت عيسي از ابتداي ولادت
🔅اعطاي کتاب و مقام نبوت به حضرت يحيي در کودکي
نبوت حضرت عيسي از ابتداي ولادت
خداوند در آيات نوراني خود در بخشي از داستان حضرت مسيح عليه السلام از زبان آن پيامبر الهي در جواب منکران چنين ميفرمايد: «قَالَ اِنّي عَبْدُاللّه آتَانِيَ الکِتابَ وَجَعَلَنِي نَبيّاً» «[کودک] گفت: من بنده خدا هستم، به من کتاب داده و مرا پيامبر قرار داده است.» [1] .
[1] مريم 19: 30.
💠اعطاي کتاب و مقام نبوت به حضرت يحيي در کودکي
خداوند در اين باره ميفرمايد: «يا يَحْيي خُذِالکِتابَ بِقُوَةٍ وَآتَيْناهُ الحُکْمَ صَبِيّاً» «اي يحيي! کتاب [خدا] را به جد و جهد بگير و [ما] از کودکي به وي حکم (نبوّت) داديم». [1] .
بنابراين همانگونه که خداوند متعال، مقام نبوّت را به کودک خردسالي عطا فرمود؛ مقام امامت را نيز ميتواند به انساني با تمام صفات لازم، در سن کودکي عطا فرمايد.
[1] مريم 19: 12.
🌠امامت در کودکي
قبل از حضرت مهدي عليه السلام دو امام (امام جوادعليه السلام و امام هادي عليه السلام) قبل از سن بلوغ به مقام امامت نايل آمدند و اين شايد خود به نوعي ايجاد آمادگي براي پذيرش امامت حضرت مهدي عليه السلام، در سن کودکي بوده است.
اولين امامي که در سن کودکي به امامت رسيد، نهمين پيشواي شيعيان بود و از آنجا که اين مسأله در دوران امامت بي سابقه بود، ابتدا مورد پرسش و ترديد عدهاي قرار گرفت؛ ولي کمکم با هدايتهاي امام رضاعليه السلام و بياناتي از خود آن حضرت، قلب شيعيان آرام گرفت.
📝معمربن خلاد گويد: «سَمِعْتُ الرِّضاعليه السلام وَ ذَکَرَ شَيئاً فَقالَ: ما حاجَتُکُمْ اِلي ذَلِکَ هَذَا اَبُوجَعفَرٍ قَدْ اَجْلَسْتُهُ مَجْلِسي وَصَيَّرْتُهُ مَکاني وَقالَ اِنّا اَهلُ بَيتٍ يَتَوارَثُ اَصاغِرُنا عَنْ اَکابِرِنا القُذَّةَ بالقُذَّةِ»؛
«از امام رضاعليه السلام شنيدم که مطلبي [راجع به امر امامت] بيان کرد و سپس فرمود: شما چه احتياجي به اين موضوع داريد؟ اين ابوجعفر است که او را به جاي خود نشانيده، و قائم مقام خود ساخته ام و فرمود: ما خانداني هستيم که خردسالانمان موبه مو از بزرگسالانمان ارث ميبرند». [1] .
روايت ياد شده بيانگر اين حقيقت است که مقام امامت، ربطي به کمي و يا زيادي سن ندارد.
📜صفوان بن يحيي گويد: «به امام رضاعليه السلام عرض کردم: پيش از آنکه خدا ابي جعفرعليه السلام را به شما ببخشد، درباره جانشينتان از شما ميپرسيديم و شما ميفرموديد؛ خدا به من پسري عنايت ميکند. اکنون او را به شما عنايت کرد و چشم ما را روشن نمود. اگر خداي ناخواسته براي شما پيش آمدي کند، به که بگرويم؟ حضرت با دست اشاره به ابيجعفر فرمود که در برابرش ايستاده بود، عرض کردم: قربانت گردم، اين پسر سه ساله است: فرمود: چه مانعي دارد عيسيعليه السلام سه ساله بود که به حجّت قيام کرد». [2] .
📝علي بن اسباط گويد: «امام محمد تقي عليه السلام را ديدم که به طرف من ميآمد، من نگاهم را به او تيز نموده و به سر و پايش نگاه ميکردم تا اندازه و قامتش را براي اهل شهر خود (شيعيان) وصف کنم. در آن ميان که من او را ورانداز ميکردم، حضرت نشست و فرمود: «اي علي! خدا حجّت درباره امامت را به مانند حجّت درباره نبوّت آورده و فرموده است: «حکم نبوّت را در کودکي به او داديم»، «و چون به رشد، رسيد»، «و به چهل سالگي رسيد»، پس روا است که به شخصي در کودکي حکم داده شود [چنان که به يحيي عليه السلام داده شد] و روا است که در چهل سالگي داده شود [چنان که به يوسف داده شد]». [3] .
📜محمدبن حسن عمّار گويد: «من دو سال نزد علي بن جعفر بن محمد (عموي امام رضاعليه السلام) بودم و هر خبري که او از برادرش موسي بن جعفرعليه السلام شنيده بود، مينوشتم. روزي در مدينه خدمتش نشسته بودم، ابوجعفر محمدبن عليالرضاعليه السلام در مسجد رسول خداصلي الله عليه وآله بر او وارد شد. علي بن جعفر برجست و بدون کفش و عبا، نزد او رفت و دستش را بوسيد و احترامش کرد؛ ابوجعفر به او فرمود: اي عمو! بنشين خدايت رحمت کند. او گفت: آقاي من! چگونه من بنشينم و شما ايستاده باشيد؟
چون علي بن جعفر به مسند خود برگشت، اصحابش او را سرزنش کرده و گفتند: شما عموي پدر او هستيد و با او اينگونه رفتار ميکنيد؟! او دست به ريش خود گرفت و گفت: خاموش باشيد! اگر خداي عزوجلّ اين ريش سفيد را سزاوار [امامت] ندانست و اين کودک را سزاوار دانست و به او چنان مقامي داد، من فضيلت او را انکار کنم؟ پناه به خدا از سخن شما! من بنده او هستم». [4] .
📚[1] الکافي، ج 1، ص 320، ح 2.
[2] همان، ج 1، باب الاشارة والنص علي ابن جعفرالثاني.
[3] الکافي، ج 1، ص 384، ح 7 و با اندکي تفاوت، الارشاد، ج 2، ص 292.
[4] الکافي، ج 2، ص 322، ح 12.
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84