🔸در مدار امام (۲)
نکته دوم برای اینکه ولیعصر سلامالله علیه فردی را انتخاب کند؛ «استمرار در بندگی» است. مثلا کسی که در حال تحصیل هست، اگر مسافرتی برایش پیش بیاید، یک هفته، ده روز نباشد، روحش استقرار پیدا نمیکند؛ ولو زیارت امام حسین برود، یا مشهد مشرف بشود! عرضم این نیست که نرود، ولی مشغلههای مادی و اجتماعی داشتن با آن استقرار سازگار نیست. مثل ورزشکار حرفهای که به مربیاش میگوید یک هفته با من کاری نداشته باش! مثل یک نهالی که به باغبانش بگوید یک هفته با من کاری نداشته باش؛ من را آبیاری نکن! خُب میخشکد.
خدا آقای جبرئیلی را رحمت کند؛ یک وقتی در مسجد مرحوم آقای بهجت داشت وضو میگرفت، رفتم کنارش به ایشان عرض کردم مرا یک نصیحتی بکنید. ایشان همینطور که داشتند وضو میگرفتند گفتند فلانی نَفَسهای خیلیها به من خورده، آسید احمد خوانساری را دیدم، فلانی و فلانی را دیدم، خیلی از اسرار را به من گفتند، ولی در یک مجلسی که نباید میرفتم رفتم، -دستش را باز کرد و فوت کرد- اما هر چه به دست آوردم از بین رفت! مثل کسی که صد تا پله بالا میرود، ولی سقوط میکند.
کسی که خودش را از تحت تربیت بیرون میبرد، و از محیط استمرار بندگی دور میکند، کأنّه از زیر دست باغبان فرار میکند، از آبیاری فرار میکند؛ او هیچوقت به جایی نمیرسد! باید برود دوباره از اول شروع کند، چون خشکیده، و خودش کارش را سخت کرده؛ اگر هم خشک نشده باشد، از آن طراوتی که باغبان با شوق آبیاریاش میکند، خودش را دور کرده است.
لذا بعد از اعتقاد به اینکه باید خودش را زیر چتر مربی قرار بدهد که امام معصوم سلامالله علیه است؛ کون و مکان در اختیار اوست، و میخواهد از درون و بیرون مدیریت او را به عهده بگیرد؛ در عین حال باید استمرار در بندگی داشته باشد. باید با اراده پولادینی که امام کاظم علیهالسلام فرمود: «وقَد عَلِمتُ أنَّ أفْضَلَ الزّادِ لِلرّاحِلِ إلَيكَ عَزمُ إرادَةٍ يَختارُكَ بِها»(اقبالالأعمال، ج۳، ص۲۷۶) -یعنی میدانم كه برترين توشهی رهرو به سوى تو، ارادهی استوارى است كه با آن تو را بر میگزيند- آن ارادهی محکمی که در مورد حضرت آدم علیهالسلام گفته شد: «وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْمًا»(طه-۱۱۵) در او ندیدیم؛ اما حضرت ابراهیم، حضرت موسی، حضرت عیسی، و پیغمبر اکرم علیهمالسلام اولوالعزم شدند، اینها عزم داشتند، مصمم بودند.
لذا اگر کسی میخواهد که امام زمان علیهالسلام او را انتخاب کند، نمیتواند با علقههای زیاد، خودش را تحت مدیریت قرار بدهد. یکی از عواملی مهمی که افرادِ تحتِ تربیت به نتیجهای نمیرسند، این است که زیر چترِ باغبان نمیمانند؛ هوا و هوسها، خواهشها، و علایقی دارند، و میخواهند که استاد با همان قالبی که دارند، هدایتشان بکند. در حالی که اگر کسی میرود تحت تربیت یک ولیِّ خدا -البته پیدا کردنش هم کار سختی است، کار راحتی نیست- باید بگوید قالب مرا بشکن، تو به من قالب بده! نه اینکه با همین قالبی که دارم، در همین ظرفم بریز؛ بگوید ظرفم را بشکن، برایم ظرف جدید بساز! ما معمولا با قالبهایی که داریم میرویم، با همان اصولی که داریم میخواهیم تحت تربیت قرار بگیریم؛ و این نمیشود.
مرحوم آقای بهجت فرمودند غیر از واجبات و محرّمات، اگر تسلیم محض هستید بسم الله؛ اگر پذیرفتید که سلم محض باشید، من کوتاهی نمیکنم. اگر کسی از امامت درون نتواند استفاده بکند، امام زمان علیهالسلام هم او را نمیپذیرد. وقتی این امامت که همیشه با او هست و مدیریتاش را میخواهد به عهده بگیرد، نمیپذیرد؛ هدایت بیرونی را به طریق اولی نمیپذیرد!
👤 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادتپرور(ره)
👁 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام | اینستا | ایتا | توییتر | بله | آپارات
21.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔆 مصیبتِ در دین
حجتالحق مرحوم آیتالله سعادتپرور رحمتاللهعلیه
⚡️این ویدئو برای اولین بار منتشر میشود!⚡️«وَ لاَتَجْعَلْ مُصِيبَتَنَا فِي دِينِنَا وَلاَ تَجْعَلِ الدُّنْيَا أَكْبَرَ هَمِّنَا وَلاَ مَبْلَغَ عِلْمِنَا...» و مصيبت ما را در دين ما قرار نده، و دنيا را بزرگترین همت ما و نهایت علم ما قرار نده ...
(دعای پیامبر اکرم-ص- در شب پانزدهم ماه مبارک رمضان)#مرحومسعادتپرور #پهلوانی #آیتاللهسعادتپرور 👁 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام | اینستا | ایتا | بله | آپارات
مخاطبه با قرآن، روز اول.mp3
1.6M
🌙 مخاطبه با قرآن (۱)
«لَوْ أَنْزَلْنَا هَٰذَا الْقُرْآنَ عَلَىٰ جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ ۚ وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ»
#روزاول #رمضان۱۴۰۲ #محمدحسینقدوسی
#درمکتبعلامهطباطبایی
👁 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام | اینستا | ایتا | بله | آپارات
مدرسه معارف علامه طباطبایی
🌙 مخاطبه با قرآن (۱) «لَوْ أَنْزَلْنَا هَٰذَا الْقُرْآنَ عَلَىٰ جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَ
🌙 مخاطبه با قرآن (۱)
«لَوْ أَنْزَلْنَا هَٰذَا الْقُرْآنَ عَلَىٰ جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ ۚ وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ»
قرآن نزول تمام اسماء، صفات و وجود خداوند بر تمام كائنات است. نزول به معناى ظهور حقيقتِ نامتناهى، همهی كائنات و هستىِ خداوند، بر موجودى است كه در برابرش قد علم كرده است. اين حقيقت بر هر چه نازل شود، هستىاش را در برابر هستىِ اين جهان بیكران نابود مىكند. انسان نيز اگر در محضر اين حقيقتِ نامتناهىِ نازل شده قرار گيرد، به فنا مىرسد؛ اين فنا در مقابل جهان بیكران و هستىِ بینهايتى است كه مظهر و لُبّ اين جهان است.
چگونه است كه ما با وجود نزول قرآن، از مستى و غرور و فريب خوديتمان نجات پيدا نمىكنيم، با اينكه خواستارش هستيم؟
خدا به انسان اين قدرت را داده كه با تمركز بر حقيقتْ بتواند به عمق نامتناهىاش دست يابد. به بركت اين ماه، و در اين ضيافت، به شرط حضور حقيقى و تمركز واقعى در محضر اين هستى نازل شده(قرآن)، با اندكى توجه، مىتوانيم از اين امواج درياى بیكران استفاده كنيم و هستیمان را نابود كنيم تا به هستِ حقيقى برسيم. در معرض آتشى قرار بگيريم كه اين آتش اگر به كوه اصابت كند، آن را تكه تكه و نابود مىكند.
در اين ضيافت مىتوانيم در محضر قرآن به جايى برسيم كه متناسب با مقام و موقعيت و گرفتاریمان نيست؛ چون فقيرى كه به مهمانى كريمى مىرود و در آنجا چيزى بدست مىآورد كه برايش مقدور نيست، جزو اموالش نيست و دسترسى به آن ندارد. در اين مهمانى نيز به شرط اندكى تمركز واقعى در محضر قرآن، و عدم گرفتارى در دانشها و علوم فریبزده، و زندگى روزمره كه چون چرخ آسياب ما را مىچرخاند و به انتهايش نمىرسيم... میتوانیم رایحهای از این آيه استشمام كنيم!
#روزاول #رمضان۱۴۰۲ #محمدحسینقدوسی
#درمکتبعلامهطباطبایی
👁 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام | اینستا | ایتا | بله | آپارات
مخاطبه با قرآن، روز دوم.mp3
1.86M
🌙 مخاطبه با قرآن (۲)
«أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْكَهْفِ وَالرَّقِيمِ كَانُوا مِنْ آيَاتِنَا عَجَبًا»
#روزدوم #رمضان۱۴۰۲ #محمدحسینقدوسی
#درمکتبعلامهطباطبایی
👁 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام | اینستا | ایتا | بله | آپارات
مدرسه معارف علامه طباطبایی
🌙 مخاطبه با قرآن (۲) «أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْكَهْفِ وَالرَّقِيمِ كَانُوا مِنْ آيَاتِنَا
🌙 مخاطبه با قرآن (۲)
«أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْكَهْفِ وَالرَّقِيمِ كَانُوا مِنْ آيَاتِنَا عَجَبًا»
نشانهها و كراماتى كه به نظر انسان عجيب مىرسد، در عالم تكوين عجيب و نادر نيست؛ جهان پر از كرامت و نشانه است. اصولا در نظام خلقت غير از نشانه و آيه چيزى موجود نيست؛ اما ما پيوسته دنبال چيزهاى متفاوت مىگرديم و از اين طريق، حركت انسانى و درونى خودمان را عقبتر و عقبتر مىاندازيم. جهان براى حركت ما ساخته شده است؛ كسى كه چشمش باز شده باشد، چنان اين امر را مىبيند كه فكر مىكند در جهان كسى غير از او موجود نيست!
انسانِ غافل، غفلت از اين دارد كه كائنات براى كمك او بسيج شدهاند، و انسان غافلترْ جهان را بر ضد خود و در حال مانعتراشى براى خود مىبيند. اما همانطور كه در داستان اصحاب كهف مىبينيم، يك حركتِ كوچك، يك برخواستن، يك نجواى كوچك بين دو نفر يا درون انسان، باعث ميشود جهان براى كمك كردن به او بسيج شود. نجواى اصحاب كهف اين بود كه اين جهان دليلى دارد، و ديگران كه جهان را به گونهاى ديگر مىبينند، در مسير ضلالت هستند. اين نجواى كوچك، چنان بر جهان تأثير مىگذارد كه جهان براى كمك به انسان بسيج مىشود. اين شگفتى نيست، چيز عجيبى نيست!
ما از سنتهاى جهانِ خلقت و مهندسى كائنات غافليم؛ براى همين برای ما بصورت شگفتی نمايان مىشود. اما به محض كوچكترين حركت، و كوچكترين نجواى حقيقى در درون ما، كائنات ما را در حِصن حصين، و غارِ محافظِ خودش حفاظت مىكند؛ طورى كه دقيانوسهاى جهان هيچ آسيبى به ما نمیرسانند. دورِ آفرينش هم كمك مىكند، همچون دور خورشيد، و همانطور كه خورشيد به اصحاب كهف كمك كرد، و آنها در پناه و آرامش و محيط وسيعى(فجوه) بودند كه از گرما و سرما، تنها اعتدالش به آنها مىرسيد. براى حفاظت از آنها در مقابل افرادى كه كوچكترين نجواى حق، آنها را به خروش مىآورد؛ سگان پاسبان، سنتهاى خلقت و مهندسى كائنات چنان بسيج مىشوند كه هر كس نزديكشان شود، ترس تمام وجودش را مىگيرد. اين خاص اصحاب كهف نيست! ما غافليم كه فكر مىكنيم داستان اصحاب كهف شگفت بوده است.
سرتاسر كائنات در انتظار است كه درون ما به حقيقت، نجوایی كوچك، گفتگویی كوتاه، خلوت و بازگشتی به خويشتن، فرار از زندگى روزمره و سجودی صورت بگيرد؛ و به شرط حقيقى بودن، نجات خواهيم يافت. در اين مورد تفاوتى بين انسانِ خوب و بد نيست؛ حقيقتِ انسان يك لحظه نجوا نياز دارد و او را نجات خواهد داد؛ حتى اگر در تمام عمر يكبار بيشتر نباشد!
#روزدوم #رمضان۱۴۰۲ #محمدحسینقدوسی
#درمکتبعلامهطباطبایی
👁 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام | اینستا | ایتا | بله | آپارات
مخاطبه با قرآن، روز سوم.mp3
1.88M
🌙 مخاطبه با قرآن (۳)
«كُلًّا نُمِدُّ هَٰؤُلَاءِ وَهَٰؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ وَ مَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُورًا»
#روزسوم #رمضان۱۴۰۲ #محمدحسینقدوسی
#درمکتبعلامهطباطبایی
👁 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام | اینستا | ایتا | بله | آپارات
🌙 مخاطبه با قرآن (۳)
«كُلًّا نُمِدُّ هَٰؤُلَاءِ وَهَٰؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ وَ مَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُورًا»
كائنات هيچ اكراه و فشارى براى انسان ايجاد نمىکنند، مگر در جهت هدف، زندگى و جهانى كه خودش انتخاب كرده است. در هر مسيرى كه باشيم و هر هدفى انتخاب كنيم، كمك و عطاء خداوندى، و تمام تدبير و مهندسى كائنات با انتخابهایمان همراستا است. عالم ذر زمانى قبل از اين زمان نيست؛ بلكه كُنه و عمق وجود انسان و كائنات است! همين الان و هر لحظه، انسان در حال انتخاب است. در اين جهان انتخاب بنيادين در وجود انسان شكل مىگيرد، و انتخابهاى متوالى بعدى رخ میدهد.
اين زندگى روزمره است كه گاهى در مقابل انتخابهاى انسان قرار مىگيرد؛ درحاليكه جهان و كائنات و عالم هستى در اين تدبير هستند كه انتخاب بنيادين انسان به ظهور برسد. اين انتخاب بنيادين هميشه مثبت است، مگر در افراد خاصى كه به شقاوت مىرسند. انتخابهاى اهل بيت علیهمالسلام هم بینظير است؛ اما بقيه انسانها در اين جهان، بين انتخابهاى مثبت بنيادينى كه كردهاند و زندگى روزمره، و بىارادگى و بىهمتى و بىتصميمى گرفتارند.
اينجا جهان به امداد انسان مىآيد؛ همچون گروه امدادى كه به كمك غريق مىآيد. ما غرق در دنياى روزمرهايم، و جهان امدادگرى است كه كمك مىكند تا آنجايى كه ممكن است امدادجو را نجات بدهد؛ در حاليكه امدادجو به دنبال اين است كه اين كمك را نپذيرد، و خود را فريب دهد. كافى ست با اين سيرِ جهانْ اندكى همراه باشيم!
نيازى نيست زندگى عادى و لذتها را متوقف كنيم؛ كافى است در كنار اين دور زندگى روزمره، اندكى خودمان را با اين رودخانه هماهنگ كنيم؛ مانند كسى كه در آب خروشانى قرار گرفته و اين رود زلال هم او را مىنوشاند و سيراب مىكند، و هم به سمت سرمنزل مقصود مىبرد. اگر ما اندكى با اين رود خروشان همراه شويم، و طورى دست و پا نزنيم كه در آن (زندگى روزمره) فرو رويم؛ اين رود خروشان ما را حتما به سرمنزل مقصود، به سمت درياى توحيد، خواهد رساند. گرچه به سمت قلههاى كمالى كه اوليا و انبيا رفتند، نمى برد؛ اما چندان هم از آن دور نيست. پس اگر چنان دست و پا زدى كه آب اسباب فرو رفتن شد، مقصر فقط خودت هستى!
#روزسوم #رمضان۱۴۰۲ #محمدحسینقدوسی
#درمکتبعلامهطباطبایی
👁 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام | اینستا | ایتا | بله | آپارات
مخاطبه با قرآن، روز چهارم.mp3
1.75M
🌙 مخاطبه با قرآن (۴)
«قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا»
#روزچهارم #رمضان۱۴۰۲ #محمدحسینقدوسی
#درمکتبعلامهطباطبایی
مدرسه معارف علامه طباطبایی
🌙 مخاطبه با قرآن (۴) «قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُه
🌙 مخاطبه با قرآن (۴)
«قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا»
در اين جهان كسى بيش از همه ضرر مىكند، كه اعمالش و سعیاش در همين جهان (نه، تلاشى كه براى آخرت و معنويت مىكند) به انحراف مىرود. اين در حالى است كه خودش فكر مىكند، چقدر عالى كار مىكند. آنهايى بيشترين ضرر را مىكنند كه در اين زندگى دنيايى، برنامهريزى مىكنند و فكر مىكنند چقدر موفق هستند، اما در واقع و در حقيقت امر هيچ چيزى از اين دنيا بدست نمىآورند! در همين زندگى معمولى، در خورد و خوراك، اشتغال، سياست، اقتصاد و در اين بُعد و محدوده كوتاه، به راه اشتباه مىروند. اگر انسان در همين زندگى عادى درست حركت كند، خسارت نخواهد ديد؛ اگر معنويت، توحيد و خدا پرستیاش بهم مىخورد، به دليل اين است كه زندگى روزمرهاش را درست انجام نمىدهد.
اين افرادِ پر خسارت، بخاطر دنيايى بودن، از لقاء پروردگار دور نيفتادهاند؛ بلكه لقاء پروردگار، همين درست زندگى کردن است! خورد و خوراك، شغل، وظايف اين جهانى... اگر اينها را درست انجام داد، آيات در جوهرهى همين زندگى نهفته است؛ دنيايى بودن و كفر به آيات، همين درست زندگى نکردن است. اگر توجه نكند و اين زندگى را غلط طى كند و به دنبال چيزهاى فرعى برود و نگاهش به زندگى عادى اشتباه باشد، همه چيزش بهم مىريزد و ثمرى نمىگيرد؛ در همين زندگى دنيا هم تلاشش بىنتيجه مى شود.
دنيا و آخرت يك حقيقت هستند؛ زندگى روزمره را درست انجام دادن؛ ارتباطات، صداقت، دوستى ... را درست انجام دادن؛ جوهرهى همين زندگى روزمره، آيه است و لقاء خداوند است. ما فكر مىكنيم كه دنيا يعنى همين روزمره، و آخرت چيزى در مقابل آن است؛ اما حقيقت امر اين است كه غير از جوهرهى درونى، اين جهان چيزى نيست؛ معنويت و آيات الهى همينجاست. بزرگان گفتند سلوك همين زندگى را درست انجام دادن است و خداوند در همين نزديكى است، و در همين زندگى از رگ گردن به انسان نزديكتر است. خدايى در آسمان و كنار از موجودات كه بايد از زندگى فاصله بگيريم تا ببينيمش، وجود ندارد!
#روزچهارم #رمضان۱۴۰۲ #محمدحسینقدوسی
#درمکتبعلامهطباطبایی
👁 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
ایتا | بله | تلگرام | اینستا | آپارات
مخاطبه با قرآن، روز پنجم.mp3
2.03M
🌙 مخاطبه با قرآن (۵)
«فَلَوْلَا إِذْ جَاءَهُمْ بَأْسُنَا تَضَرَّعُوا وَلَٰكِنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ»
#روزپنجم #رمضان۱۴۰۲ #محمدحسینقدوسی
#درمکتبعلامهطباطبایی
مدرسه معارف علامه طباطبایی
🌙 مخاطبه با قرآن (۵) «فَلَوْلَا إِذْ جَاءَهُمْ بَأْسُنَا تَضَرَّعُوا وَلَٰكِنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ
🌙 مخاطبه با قرآن (۵)
«فَلَوْلَا إِذْ جَاءَهُمْ بَأْسُنَا تَضَرَّعُوا وَلَٰكِنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ»
تضرع يعنى توجه انسان و درخواستش براى حقايقى كه در محدودهى بستهى زندگى روزمره نيست؛ وقتى که دور زندگى روزمره، از ظرف انسان محدودتر میشود، و انسان به سختى و ناراحتى مىافتد!
تضرع يعنى وراى اين چرخ تنگ و تاريك و سخت و ناراحتكنندهى روزمره، حقيقتى وجود دارد كه بيرون از انسان و وراى حقيقت نامتناهىاش نيست؛ بلكه ظرف انسان است كه فراتر رفته است. در دور روزمره، ترس و ناراحتى و اضطراب و سختى و حيرت و سراء و ضراء براى انسان پيش مىآيد، و انسان را به تسليم شدن مىخواند؛ اين حكايت از ظرف نامتناهى انسان دارد. بلند كردن پرچم انسانيت، در مقابل اين محدوديت است.
همهى اين بنبستها و سختى و اضطرابها اگر به درستى و با نگاهى حقيقى ايجاد شده باشد؛ نه تنها چيز بدى نيست، بلكه نشان از نامتناهیگرى انسان است، و اينكه انسان تسليم اين فضاى محدود نشده و دچار قساوت نشده است.
كسانی كه دچار قساوت شدند، (زَيَّنَ لَهُمُ الشَيْطَان) شيطان زندگى روزمرهشان را چنان برايشان زيبا جلوه داده و زينت كرده است، كه ظرفشان را محدود كردند و اين زندان را نهايتِ وجودشان دانستهاند. هنگامی كه اين قساوت حاصل مىشود، ديگر ترس و اضطراب و تضرعى براى انسان نمىماند. تضرع، بهترين حالتى است كه وقتى فرد در اين محدوديت قرار مىگيرد، حقيقتِ فراترِ ظرف وجودیاش را مىبيند. ترس علامت اين است كه انسان به اين روزمره خو نكرده است؛ اضطراب يعنى شنيدن رایحه و شمّهاى از ظرف برتر؛ تضرع يعنى كامل شدن اين توجه، و حيرت يعنى رودِ وجودِ انسان كه هرگز به محدوديت خو نمىكند، به جريان مى افتد!
چيزهايى كه انسان را به بنبست مىرساند، براى انسان واهمهاى ندارد؛ مگر واهمهى حقيقى كه براى جارى شدن و بزرگ شدن ظرفش، و برای كمك به انسان است. ناراحتىها و مشكلاتى كه براى انسان واقع میشود، ناشى از گرفتارى انسان در اين محدوده كوچك است. ترس اگر حقيقى باشد، براى زمانى است كه به اين دور عادت نكرده است و نترسيدن هميشه علامت خوبى نيست. در مقابلْ تضرع، ترس، اضطراب و راضى نشدن به این مرحله انتقالى است.
اين حقيقتى است كه در زندگى روزمره با آن سر و كار داريم، و نبايد از آن ناراحت باشيم؛ بلكه بايد بسمتش برويم تا به حيرت برسيم. حيرت ما را به فناى در وجود نامتناهى خودمان میرساند؛ به محو شدن در نامتناهیگرى كه در وجود ما نهفته است، و به بازگشت به خويشتن منجر مىشود. بازگشت به خويشتن زمانى رخ میدهد كه انسان به اين دور روزمره عادت نكند، و از اضطرابهايى كه كندن از زندگى روزمره را موجب میشود، فرار نكند؛ بلكه بسمتش هجوم بیاورد و داوطلب مشكلات باشد!
#روزپنجم #رمضان۱۴۰۲ #محمدحسینقدوسی
#درمکتبعلامهطباطبایی
👁 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
ایتا | بله | تلگرام | اینستا | آپارات