🔴قدمت اوستا از گاتها بیشتر است!
🔹دکتر ویلیام جکسون(از محققین باستان و از نخستین کسانی که دستور زبان اوستایی را تدوین کرد و دانشگاه تهران زمان پهلوی دکترای افتخاری به او داد و کسی که مدت چهل سال (۱۸۹۵ـ ۱۹۳۵) کرسی استادی دانشگاه کلمبیا در رشته زبانهای هند و اروپایی را برعهده داشت ) در کتاب پژوهشهای زرتشتی خود نکته بسیار ارزشمندی از زبان جیمز دار مستتر(از بزرگترین محققین زرتشتی و گاتها شناسی) درباره کتاب گاتها می نویسد.
ایشون می نویسد :
🔸جمیز دار مستتر کمی پیش از مرگ فرضیاتی نو و اساسی ارائه داد.
او ادعا کرد که اوستا از اصل و ریشه گذشته بوده و گاتها به نخستین سده عصر ما (میلادی) پیوند می گیرد و اینکه همه اوستا زیر مذهب یهود به ویژه فیلون یهودی philo-judaeus پیشرفت کرده است.
اسکن صفحه http://yon.ir/feCtN
سند: گفتاری پیرامون مذهب زرتشت،ویلیام جکسون،ترجمه محمد حسن ساکت، صفحه ۳۰
🌿دانلود کتاب
http://l1l.ir/5b8b
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
نظام برده داری هخامنشیان
#داندامايف (M. A. Dandamayev) از بزرگترين ايرانشناسان و باستانشناسان حال حاضر جهان است كه مسلط به زبانهای پارسی باستان و اكدی است.
📮سند از زندگينامه و رزومه علمی ايشان كه از مهتبرترين شخصيتهای ايران شناس در محافل آكادميك جهان است :
Dandamayev, Russian Academy of Sciences. Retrieved 2012-11-24.
ایشان در مورد #برده داری در عصر #هخامنشی می نویسد:
🔻#هخامنشیان ساکنان استان ها یا شهرها و حتی یک قبیله ی کامل را، هنگامی که علیه حکام پارسی شورش می کردند، به بردگی می گرفتند. قسمت عمده ی این بردگان را برای کار به املاک شاه یا بلند پایگان پارسی می فرستادند [و] بقیه را در زمینی وادار به سکونت می کردند. گروه آخری را در اختیار مالکان خصوصی می گذاشتند که بابت آن ها بایستی به شاه #مالیات می پرداختند.
در یکی از نامه ها ساتراپ #مصر به نام آرشامی خطاب به پیشکار املاکش آشکارا شیوه ی به دست آوردن برده را روشن می کند. در این نامه گفته می شود که هنگام سرکوبی شورشی در مصر، پیشکار سابقش شماره ی بی شماری «گاردا» شامل صنعتکار و اموال دیگر به دست آورد و تمام این غنائم را به اموال خصوصی آرشامی اضافه کرد. هم اکنون هنگام شورش جدید در مصر سفلی، پیشکار باید درباره ی تهیه ی گاردا و اموال دیگر برای اربابش دلسوزی کند و حتی این غنائم را از جای دیگر به دست آورد. بنابراین پیشکار اموال آرشامی بایستی تعدادی گاردای صنعتکار را تهیه می کرد [و] روی تن آن ها داغ مهر آرشامی را می زد و این گارداها را به مایملک او می افزود؛ همانگونه که مباشر پیشین کرده بود.
از مضمون این نامه چنین بر می آید که گاردا همان برده بوده چون روی بدن او داغ مهر صاحبش را می زدند.
اینگونه در پی جهان گشایی هخامنشیان در #پارس جهش تندی از نظام بردگی ـ پدرسالاری اولیه، به بهره کشی از کار سودمند بردگان بیگانه در زمینه ی ساختمان، کشاورزی و صنعت انجام گرفت.🔺
📚 تاریخ ایران از زمان باستان تا امروز، ا. آ. گرانتوسکی و دیگران، ترجمه: کیخسرو کشاورزی، ص ۸۹
goo.gl/Ech5vY 👈 اسکن کتاب
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
#تناقض
👈 میگه: ما پیرو کوروش کبیریم که منشور صلح رو نوشته.
✅ برادر آریایی! خود منشور کوروش رو توی عراق پیدا کردن. اونوقت اون بزرگوار با لشکرش رفته بود اونجا چکار؟!
✅ @Anti_Archaism
🔘 #کوروش :
من همچنین می خواهم هزینه های این چیزها(بازسازی اورشلیم و معبد مقدس) از درآمد(خزانه ایران) من تامین شود!
#نه_غزه_نه_لبنان_جانم_فدای_ایران
✅ @Anti_Archaism
هدایت شده از گروه پژوهشی آرتا
جایگاه زن در تفکرات زرتشتیان
◀️در کتاب «بُنْدَهِشْن» که یکی از معتبر ترین و قابل توجه ترین کتاب زرتشتیان است، راجع به زن نکات عجیب و قابل توجهی دارد.
🔴اما قبل از بیان مطالب کتاب ذکر شده، لازم میدانم در مورد این کتاب توضیحی مختصر ارائه کنم.
🔍بُنْدَهِشْن یا بندهش، کتابی تفسیری است. که یکی از بزرگترین #موبدان #زرتشتی در عصر #ساسانی آن را نوشته است، اما در قرن سوم هجری موبد فَرْنْبَغ دادِگی این کتاب را تدوین، و جمع آوری کرد. «بندهشن» به معنی «آفرینش آغازین» یا «آفرینش بنیادین» است. نام اصلی کتاب، چنان که در ابتدای متن کتاب آمده،احتمالاً «زندآگاهی» به معنی «آگاهی مبتنی بر زند» بوده است. این خود میرساند که نویسنده اساس کار خود را بر تفسیر#اوستا قرار دادهاست.
💡حال که کتاب بندهش را شناختیم و به اعتبار آن نزد #زرتشتیان آگاه شدیم، به بررسی جای گاه زن در این کتاب و در اصل جایگاه #زن در اوستا می پردازیم.
🔻«هرمز هنگامی که زن را آفرید، گفت که "ترا نیز آفریدم (در حالی که) تو را سرده پتیاره از جهی (دختر اهریمن یا روسپی) است. تو را نزدیک کون دهانی آفریدم که جفت گیری تو را چنان پسند افتد که به دهان مزه شیرین ترین خورش ها، (و) از من تو را یاری است، زیرا مرد از تو زاده شود؛ (با وجود این،) مرا نیز که هرمزدم، بیازاری، اما اگر مخلوقکی را می یافتم که مرد را از او کنم، آنگاه هرگز تو را نمی آفریدم ، که تو را آن سرده پتیاره از جهی است. اما در آب و زمین و گیاه و گوسفند ، بر بلندی کوهها و نیز آن ژرفای روستا خواستم و نیافتم مخلوقکی که مرد پرهیزگار از او باشد جز زن (که) از (سرده) جهی پتیاره است".»🔺
📚بندهش، تحقیق: مهرداد بهار، تهران، انتشارات توس، چاپ چهارم، ۱۳۹۰، ص ۸۳ ـ ۸۴
اسکن های کتاب👇
goo.gl/AdRXHm
goo.gl/8LRvDt
⚠️نکته:
🔻۱-زن در آینن زرتشت و اوستا، پتیاره(موجودی اهریمنی، بد خوی، فاحشه و…) است.
🔻۲-اگر اهورا مزدا میتوانست موجود دیگری را خلق کند تا انسان بزاید، هیچگاه زن را خلق نمی کرد.
🔐این بود جایگاه زن در اوستا و تفکرات زرتشت.
✍محقق: #محمد_پورعلی
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
🆔کانال ما در ایتا:
https://eitaa.com/anti_archaism
📌جنگ مشعل و سر بریدن هزاران نفر از سپاه ایران بدست عثمانی
جنگ مشعل جنگی بین عثمانی و ایران که در سال ۹۶۲ شمسی / ۱۵۸۳ میلادی صورت گرفت.
پروفسور معروف ترکیه اوزون چارشی لی در کتاب خودش تاریخ عثمامی اشاره می کند که هفت هزار نفر از سپاه ایران کشته می شوند و بدستور فرمانده عثمانی از سرهای بریده شده سپاه ایرانی برجی ساخته شود.
http://yon.ir/j60pS
📝سند:
تاریخ عثمانی ج۲، پروفسور اوزون چارشی لی،ترجمه دکتر ایرج نوبخت،ص ۷۱
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism