📌تاریخ تولد زرتشت و گاتها
❇️ درباره نسبت دادن گاتها به زرتشت اولین شرط این است زمان تولد زرتشت را بدانیم اما درباره عصر زرتشت اختلاف آراء و روایات تاریخی به قدری زیاد است که ابدا صلح و سازشی میان آنها نمی توان یافت.
آیا نسبت دادن گاتها به چنین شخصیتی معقول است؟
📆تاریخ پیدایش زرتشت
1⃣شاگردان ارسطو زرتشت را شش هزار سال پیش از وفات افلاطون (متوفی به سال 347.ق.م) ذکر کرده اند (مزدیسنا و تاثیر ان در ادب پارسی ص 66)
2⃣مورخان اسلامی مانند مسعودی (البنیه والاشراف ص 81)دینوری (الاخبار الطوال ص 28) حمزه اصفهانی(سنی ملکوت الارض و الانبیا ص 27) طبری (تاریخ طبری ج1 ص 561) ابن اثیر (الکامل فی التاریخ ص 146) ابن الندیم (الفهرست ص 25) شهرستانی(مدل و نحل ص 124) و... زرتشت را محاصر (( گشتاسب)) دانسته اند. مطابق این تواریخ باید تولد زرتشت را حدود 600 سال قبل از مسیح دانست.
3⃣پروفسورآرتور کریستینسن عصر زرتشت را 1000سال پیش از میلاد مسیح می داند. (مزدا پرستی و ایران قدیم ص 30)
4⃣جان ناس عصر زرتشت را بین دو تاریخ 660 یا 1000سال قبل از میلاد می داند. (تاریخ جامع ادیان ترجمه علی اصغر حکمت،ص302 )
5⃣ویل دورانت حیات زرتشت را بین قرن شش و ده قبل از میلاد می داند.(تاریخ تمدن ، ج1 ص536 و 537)
6⃣سرپرسی سایکس در کتاب تاریخ ایران خود (ج1 ص137) زمان زرتشت را 640 سال قبل از میلاد مسیح می داند.
7⃣دکتر معین در کتاب مزد یسنا و ادب پارسی در صفحه 69: زمان زندگی زرتشت از 1100سال پیش از مسیح پایین تر نیست.
8⃣پرفسور مازندی در کتاب پارسیان اهل کتابند (ص24) تاریخ تولد او 1000 سال پیش از مسیح می داند.
9⃣موبد فیروز آذر گشسب در کتاب گاتهای خود (ص2) زمان زرتشت را 1000 الی 1750سال قبل از مسیح می داند.
🔟دکتر موبد یار کوروش نیک نام (دکتری فلسفه زرتشت و نماینده زرتشتیان در مجلس هفتم) در وب سایت خود زرتشت را متعلق به 8600 سال پیش می داند.
1⃣1⃣موبد اردشیر آذر گشسب می نویسد: در آغاز این گفتار باید اعتراف نمایم که ما هنوز به تاریخ درست ظهور زرتشت دسترسی نداریم(مراسم مذهبی و آداب زرتشتیان ص 16 )
2⃣1⃣دکتر جلیل دستخواه در اوستا (ص12) زرتشت را متعلق به 800 الی 1500سال پیش از مسیح می داند.
3⃣1⃣ابراهیم پورداوود ( بزرگترین محقق زرتشتی ) در ابتدا کتاب (گاتها) خود و در مقدمه می نویسد : حقیقتا نمی دانیم محل ولادت و زمان زندگی زرتشت کی و کجا بوده است
4⃣1⃣مری بویس نظریات مختلف تاریخ تولد زرتشت از جمله بین زمانهای ۱۰۰۰ الی ۱۷۰۰ پیش از میلاد می داند(تاریخ کیش زرتشت، ص ۴۳)
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
2_5197317470800577092.pdf
3.96M
#ویژه_نامه روزنامه وطن امروز در مورد خیانت رضاشاه و جنایات وی و اشغال کشور توسط متفقین بدون هیچگونه مقاومت توسط ارتش
✅ @Anti_Archaism
فروش برده های ایرانی در نزدیکی تخت جمشید
●وجود نظام #برده_داری در امپراتوری #هخامنشی یک امر ثابت است که تاریخدانان و مورخین به وجود آن گواهی داده اند.
💡 #پییربریان تاریخدان و ایران شناس کم نظیر فرانسوی که عمر خود را صرف شناخت و تحقیق راجع به #هخامنشیان کرده است، در این باره می نویسد :
🔻چندین لوح به تاریخ فرمانروایی #کمبوجیه (ولوح دیگر به تاریخ فرمانروایی #بردیا و هیزداته ) نشان می دهند که اگی بی ها در #پارس و به طور دقیقتر در محلی موسوم به خومدشو ، که با متزیش،در نزدیکی تخت جمشید یکی دانسته شده است، تجارت می کرده اند. همان ایتی - مردوک - بلاتو چهار بار در آنجا قراردادهایی بسته است؛ وی در آنجا #بردگانی را (که نامهای ایرانی دارند) می خرد و پیش از آنکه آنان را یک بار دیگر به اولین شریک تجارتی خود در متزیش بفروشد، در بابل به فروش می رساند. این اسناد حاوی اطلاعات فراوان است، از جمله نشان میدهند که اگی بی ها توانسته بودند خود را با شرایط جدیدی که بر اثر فتح #بابل به دست #پارسیان پدید آمده بود، انطباق دهند. فاتحان نیز کاملا توانسته بودند از امکاناتی که ساختارها و سلسله مراتبهای بابلی در برابرشان نهاده بود، بهره برداری کنند.🔻
📚پییربریان،امپراتوریهخامنشیان،ترجمه ناهید فروغان،انتشارات فرزان روز، صفحه۹۷
goo.gl/gvqi2E 👈🏻 اسکن کتاب
⚠️نکته ای که در این الواح به وضوح به چشم میخورد،آنست که بازار #برده فروشی در نزدیکی تخت جمشید یک بازار معروف و نام آشنا در منطقه بوده است، و تجار انسان از مناطق دور و نزدیک برای بردگان ایرانی، زنان و دختران ایرانی به پارس ب
می آمدند.
✍🏻 محقق : #محمد_پورعلی
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
📌فروهر نمادی غیر ایرانی
🔻هرتسفلد باستان شناس معروف ذکر می کند که ایرانیان نه تنها شکل، بلکه کاربرد و محتوای فروهر را دقیقا از تمدنهای دیگر اقتباس کرده اند.
📚سند:
ایران در شرق باستان،ارنست هرتسفلد،ترجمه صنعتی زاده،پژوهشگاه علوم انسانی و دانشگاه شهید باهنرکرمان،چاپ اول،ص ۲۶۰
✅ @Anti_Archaism
تصاحب با زور زمین های اقوام ایرانی توسط هخامنشیان.
به جرات میتوان گفت #هخامنشیان بیش از هر قوم و ملت دیگه ای ایران و ایرانی را مورد ظلم و ستم قرار داد.
پیشتر ثابت کردیم که ورود قوم آریا همراه بود با سیه روزی ، به #بردگی و #کنیزی رفتن اقوام اصیل ایرانی.
ر.ک
https://t.me/Anti_Archaism/663
از جمله ظلم ها و ستم هایی که هخامنشیان به اقوام ایرانی روا داشتند، تصاحب با زور و غصب زمین های مردمان #ایلامی است.
در این رابطه #والتر_هینتس استاد تاریخ آلمانی، متخصص خط و زبان های باستانی ایرانی و ایلامی در کتاب خود این چنین می نویسد :
🔻به رغم همه ی قرار و مدارهای #هخامنش شاه #پارس ها و شاه بالادستش شوتروک-ناهونته ی دوم در شوش، تصرف زمین با آرامش انجام نپذیرفت. البته به یک یک رؤسای اقوام پارسی ملکی رسید. بدین سبب واژه ی فارسی باستان rmatam به صورت وام واژه وارد زبان ایلامی شد. اما دو سندی که بر حسب تصادف به دست ما رسیده اند، نشان میدهند که گاهی اوقات تصرف زمین در اتزان از سوی پارسها به زور انجام پذیرفته است.
از خزانه ی #داریوش در تخت جمشید لوحی برنزی با نبشتهای ایلامی از اوایل سده ی هفتم پیش از میلاد به دست آمده است. آتشی که اسکندر در سال ۳۳۰ به جان تخت جمشید انداخت، بخش هایی از این لوح را ذوب کرده است، اما هنوز آنقدر از نبشته ی آن بر جای مانده که بتوان آن را بازخواند و دریافت که هخامنشیان این سند را از معبد شهر ایلامی سات ربوده اند. ظاهرا این سند مربوط است به مالکیت زمین و عواید مالیاتی. از این رو، هخامنشیان در مقام مالکان و اربابان تازه این لوح (سند) را با خود بردند.
دومین سندی که از نفوذ همراه با زور پارس ها در انزان سخن می گوید، جام سیمینی است که در سال ۱۹۶۶ میلادی در نزدیکی تخت جمشید به دست آمد.
این جام در سدهی ۲۳ پیش از میلاد از آن یک پرستار (روحانی) زن ایلامی بوده است. در روی جام ایزدبانو نارونده نقش بسته است. در لبهی جام نبشته ای به خط کهن ایلامی در یک سطر آمده است. ظاهرا این جام از آن معبد محل و در اختیار پرستاران زن بوده است، تا اینکه یکی از آنان جام را همراه با کمربندی سیمین و زیورآلاتی دیگر در درون کوزه ای قرار داده و کوزه را دفن کرده است، ظاهرة بی آنکه امکان دستیابی دوباره به آن را داشته باشد. پیداست که به طور قطع نمی توان نظر داد که این کار از ترس نفوذ «بربرهای شمال »، در حدود سال ۷۰۰، انجام گرفته است یا نه، اما فاتح دیگری برای انزان نمی شناسیم.
می توان تسخیر ایلام به دست پارس ها را همچون نفوذ شهسواران آلمانی به پروس، در دو هزاره بعد، تصور کرد. این تازه واردان، حق مالکیت قانونی در دست، غالبا با زور سرزمین های جدید را تصرف کردند.🔺
📚الترهینتس،داریوش و ایرانیان،ترجمه پرویز رجبی،نشرماهی،صفحه50
goo.gl/ehEHkJ 👈🏻 اسکن کتاب
✍🏻 محقق : #محمد_پورعلی
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
برده داری در عصر ساسانیان میان زرتشتیان(۱)
⭕️⭕️در جای جای کتاب “مادیان هزار دادستان” (احکام حقوقی زرتشتیان در عصر ساسانیان) احکام مربوط به برده بیان شده که به روشنی حکایت از آن دارد که قبل از اسلام در ایران برده داری رواج داشته است و نبود برده داری در ایران پیش از اسلام، دروغی بیش نیست. بنابراین، برده داری در ایران ارمغان اسلام برای این کشور نیست و آنها چه اسلام را از این نظر سرزنش می کنند، چه جوابی دارند؟
چند نمونه:
صفحه ۶۹، صفحه ۳۶۳، صفحه ۳۶۴
صفحه ۳۶۶، صفحه ۳۶۸، صفحه ۳۶۹
صفحه ۳۸۷، صفحه ۳۹۲
@Anti_Archaism
✳️تاثیر فنون دریانوردی مسلمانان بر اروپاییان
از علومی که مسلمین و اعراب بر اروپاییان تاثیر گذاشتند
و از مسلمانان یاد گرفتند
علوم و فنون جغرافیا و دریانوردی بود
می بینیم ملوانان ژنوا لوحه های ملوانی را که یکی از مهمترین وسایل دریانوردی است از روی نقشه کشتی های اسلامی تهیه کرده اند
طبق نوشته ویلیام مالسبوری تا اوایل قرن دوازدهم اروپاییان فکر میکردند
که کل جهان به غیر از اروپا از ان مسلمین هست
مونتگمری وات
تاثیر اسلام در اروپا
ص ۴۳ و ۴۴
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
⭕️⭕️«شکست نظامی ساسانیان، هر چند دین زرتشتی را به زوال برد، اما برای ایرانیان (مردم ایران) آزادی به ارمغان آورد، تا دیگر تحت سلطه ظالمانه اجتماعی و مذهبی اواخر دوران ساسانی نباشند. این مسأله نیروی خلاقه آنها را بر انگیخت. روشنفکران نخبه ایرانی خودشان را وقف اسلام و زبان عربی کردند و به شکل گرفتن و گسترش تمدن جهانی اسلام کمک نمودند. با وجود اینکه هیچ عنصری به مانند مذهب در جهان اسلام در متّحد نمودن مسلمانان موثر نبود، ولی مبالغه آمیز نیست اگر گفته شود ایرانیان سلسله جنبان توسعه تمدن اسلامی بودند».
📚The Persian presence in the Islamic world, p. 90 (Chapter 1, By Ehsan Yarshater), editted by Richard G. Hovannisian and Georges Sabagh
✅ @Anti_Archaism
📌بنای تخت جمشید از دیدگاه ارنست هرتسفلد
🔹هرتسفلد باستان شناس معروف در کتاب ایران در شرق باستان در باره تخت جمشید می نویسد:
🔻"بنای تخت جمشید اندکی پس از به قدرت رسیدن داریوش در ۵۲۰ ق م آغاز شد تا زمانی که او زنده بود تخت جمشید چیزی به جز یک کارگاه ساختمانی نبود.
🔻در طول سلطنت خشایار فعالیت ساختمانی در گوشه و کنار تخت جمشید ادامه داشت و هیچ گاه تمام نشد.
پس از آنکه اردشیر اول ساختمان تالار صد ستون را به پایان رسید تخت جمشید کم یا بیش برای استفاده آماده شد.
🔻اما آثار سکونت و استفاده در آنجا اندک است.کتزیاس که ۲۰ سال به عنوان پزشک سلطنتی در دربار اردشیر دوم به سر برد ظاهرا هیچ گاه به آنجا قدم نگذاشته بود.
🔻اردشیر دومنخستین شاهی بود که در محوطه تخت جمشید به خاک سپرده شد و پس از آن شاید دیگر ،محل اقامت زندگان نبود. تا زمانی به دست اسکندر فتح شد یونانیان از وجود آن بی خبر بودند
🔻روی هم رفته تخت جمشید ظاهرا جایی بود که با انگیزه های تاریخی و عاطفی در زادگاه خاندان سلطنتی پی افکنده و بنا شده بود و تنها برای اجرای مراسم خاص ، گاهی از آنجا استفاده می شده است."
اسکن صفحه
http://yon.ir/2naO9
📚سند:ایران در شرق باستان،ارنست هرتسفلد،ترجمه صنعتی زاده،پژوهشگاه علوم انسانی و دانشگاه شهید باهنرکرمان،چاپ اول،ص ۲۲۸
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
فردوسی شیعه بود
⭕️⭕️دکتر جهانگیر اوشیدری ـ رئیس سابق انجمن موبدان تهران ـ به تشیع فردوسی تصریح کرده می نگارد:
«فردوسی به شیعه و محمود (غزنوی) به تسنن معتقد بود.»
📚(دانشنامه ی مزدیسنا، ص ۳۶۷، ذیل واژه ی «فردوسی»)
👈اگر ادعای زرتشتی بودن فردوسی قابل دفاع بود، هیچگاه وی چنین چیزی را نمی نوشت و دست کم سکوت می کرد.
@Anti_Archaism
📌ممنوع بودن خوردن گوشت خروس در بین زرتشتیان
🔹ابراهیم پورداوود در کتاب یادداشت های گاتها در هشتمین بند از هات ۵۳ در توضیح مقدس بودن خروسی که بانگ می زند ، می نویسد:
"هنوز زرتشتیان خوردن گوشت خروسی را که بانگ زند ، روا نمیدارن."
📚سند:
یادداشت های گاتها، پوداود،انتشارات اساطیر، ص ۳۷۸
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
⚫️ اعلام و برپایی عزای عمومی توسط #کوروش_هخامنشی به روایت #هرودوت :
🔻کوروش آیین سوگواری بزرگی برایش برپاکرده و درسراسر شاهنشاهی سوگ همگانی اعلام کرد.
#عزاداری_ایرانیان_باستان
#محرم
✅ @Anti_Archaism