عارفانه
الطُرُق الی الله کثیرة لأنّه ذو فضائل و جهات کثیرة؛ راهها به سمت خداوند بسیار است، چراکه خداوند دار
أقرَب طُرُق الی الله [برای] هر کسی با کسی دیگر متفاوت است. (استاد شیخ جعفر ناصری)
*اقرب طرق الی الله: نزدیکترین راه به خدا
@Arefane
عارفانه
أقرَب طُرُق الی الله [برای] هر کسی با کسی دیگر متفاوت است. (استاد شیخ جعفر ناصری) *اقرب طرق الی الل
رونوشت به برخی اساتید سلوک که بدون در نظر گرفتن شاکلههای مختلف افراد، از صفر تا صد برای تمام شاگردان، دستورات کاملاً یکسانی ارائه میکنند و شاید گاهی باعث سرخوردگی و دلسردی همیشگی برخی از سلوک معنوی بشوند.
@Arefane
عارفانه
أقرَب طُرُق الی الله [برای] هر کسی با کسی دیگر متفاوت است. (استاد شیخ جعفر ناصری) *اقرب طرق الی الل
هر کسی جهان منحصر به فرد خودش را دارد
رهبر انقلاب: رفتار #امام_جمعه باید همانند رفتار پدر با فرزندان خود باشد و باید همه را بر سر سفرۀ معنویت و دین بنشاند. (۱۴۰۱/۵/۵)
@Arefane
برخی، آیۀ «فأمّا بِنِعمَةِ رَبِّکَ فَحَدِّث» را اینگونه معنا کرده اند که نعمتهایی که خداوند به تو اعطا کرده را نزد دیگران و به صورت علنی ذکر کن تا شاکر نعمتهای خدا محسوب شوی؛ و بعضی با همین توجیه، به مطرح کردن خود میپردازند. درحالیکه منظور از «فَحَدِّث» در آیه این است که نعمتهای پروردگار را نزد خود، «حدیثِنفس» کن؛ یعنی دائماً نعمتها را در ذهن و قلب خود مرور بده تا همیشه نسبت به خداوند شاکر و مُحِبّ باشی. (برداشت شخصی از بیانات استاد حسن رمضانی)
@Arefane
استاد فیاضبخش: وقتی وارد خانۀ استاد (آیتالله سعادت پرور) میشدیم، روبروی درب، تابلویی بزرگ زده بودند که: «القلبُ حَرَمُ الله»؛ که افراد هنگام ورود، با این تابلو مواجه میشدند.
پن: متن کامل روایت: «القلبُ حَرَمُ الله، فلا تُسکِن حرمَ الله غیرَ الله»؛ قلب، حرم خداست؛ در حرم خدا، غیر خدا راه مدهید.
@Arefane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدای سبحان را گواه میگیرم، حقیقت ولایت عُظمای صاحب العصر و الزمان را گواه میگیرم، وقتی ما شما را به خلاف میبینیم، دلمان به حال شما میسوزد... خدا را گواه میگیرم. نمیگوییم به درک؛ به ما چه؟ خیر! ما نمیتوانیم کسی را افتاده، بیچاره، در گناه ببینیم، بگوییم به درک، به ما چه؛ ما باید دلسوز به حال شما باشیم. (صوت بسیار دلنشین علامه حسن زاده آملی)
@Arefane
«متنی که علامه حسنزاده آملی برای سنگ مزار همسرش نوشت» (بخشی از گفتگو با دکتر محسن اسماعیلی)
برنامه کلمه - قسمت ۲۹
✍ بخشی از کلام ایشان در کلیپ صحیح نیست؛ چرا که تخلص شعری علامه، «حَسَن» بوده نه «الهی».
ایشان میگویند که حضرت علامه روی سنگ مزار همسرشان نوشته اند: «جنّتِ نعیمِ الهی»؛ که منظور از «الهی» هم خود علامه هستند. درحالیکه ایشان نوشتۀ قبر را اشتباه متوجه شده اند، چراکه کلمۀ «الهی» از عبارت قبلش کاملاً جداست و بخشی از الهی نامه است. عبارت صحیح سنگ مزار چنین است:
روضة من ریاض الجنة.
روح و ریحان و جنت نعیم.
الهی، موج از دریا خیزد و...(الی آخر)
@Arefane
عارفانه
تکمله از «کانال علامه دهر»:
تخلّص شعری حضرت علامه حسنزاده رفع الله درجاته در دیوان اشعار (آملی/ حَسَن/ نجم) است.
عارفانه
خدای سبحان را گواه میگیرم، حقیقت ولایت عُظمای صاحب العصر و الزمان را گواه میگیرم، وقتی ما شما را ب
چه خوش است پندِ عرفان، ز تو دلربا شنیدن...
عارفانه
خدای سبحان را گواه میگیرم، حقیقت ولایت عُظمای صاحب العصر و الزمان را گواه میگیرم، وقتی ما شما را ب
چنین صوت لطیف و پند لطیفی، البته از چنان روح لطیفی تراوش میکند؛ از کوزه همان برون تراود که در اوست...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منقول است که دلقک فرعون که در جمیع احوال خود را به صورت موسی نمودی و مردم را خندانیدی، چون فرعون با قوم خود غرق شد و او به سلامت در رفت، موسی آه برآورد که خدایا! همۀ آزار من از او بود. ندا آمد که ای موسی! خود را چون شبیه به تو مینمود، عیب بود که مشابه تو را که دوستی، چون دشمنان دارم...
@Arefane
عارفانه
منقول است که دلقک فرعون که در جمیع احوال خود را به صورت موسی نمودی و مردم را خندانیدی، چون فرعون با
امیدوارم خداوند امثال مرا نیز مانند دلقکی که تشبّه به خوبان میکند، با چشمپوشی در جرگۀ خوبان محسوب کند؛ که گفته اند: «مَن تَشَبَّهَ بِقَومٍ فَهُوَ مِنهُم»؛ کسی که خود را شبیه گروهی کند، از آنها محسوب میشود...
@Arefane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹بیانات استاد حسینی آملی در دفاع از امام جمعه رشت با ذکر خاطره ای از علامه حسن زاده آملی
🔸ملاحظاتی پیرامون سخنان استاد محترم و عزیز:
❖ آیا حضرت علامه همانند امام جمعه رشت، به آن خانم گفتند «من از تو بیزارم»؟! یا با احترام و ادب گفتاری که از علامه میشناسیم از ورود خانم به منزل عذر خواسته اند؟
❖ آیا عزت و آبروی روحانیت در گذشته (زمان وقوع داستان) با فضای فعلی جامعه و زیر ذره بین بودن روحانیت و سوءاستفاده در فضای مجازی، یکسان است؟
❖ آیا شخصیت کاریزما و منحصربهفرد حضرت علامه که مورد قبول و احترام همه آن خانمها و بسیاری از مردم بوده، با مقبولیت امام جمعه رشت نزد حاضران در آن مجلس، یکسان است؟
❖ آیا مجلس عمومی که ورود برای همه افراد آزاد است و برخی افراد احیاناً برای لجبازی با امام جمعه وارد این مجلس شده اند با منزل شخصی حضرت علامه که فقط علاقه مندان خاص ایشان وارد میشوند و حتما باید ملاحظاتی رعایت شود، در نوع برخورد یکسان است؟
❖ آیا وجوب «انزجار قلبی»، از خود گناه لازم است یا از شخص گنهکار؟ بر فرض، انزجار قلبی از شخص گنهکار لازم باشد، آیا اظهارِ زبانی این انزجار، در مکان و زمانی که تاثیر سوء دارد، باز هم لازم است؟
❖ بعد از سخنان امام جمعه رشت، آقای فضائلی -عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبری- در واکنش به این سخنان، کلام رهبری درباره «لزوم رفتار پدرانه امام جمعه با همه مردم» را متذکر شدند. آیا پدر به فرزند گنهکار خود میگوید از تو بیزارم؟
در پایان، ما نیز از وضع نامطلوب حجاب کاملاً منزجریم، ولی سخن در شیوه صحیح برخورد با این معصیت در زمان کنونی است.
@Arefane | عارفانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رفتار و گفتارِ مؤدبانه و پدرانه و دلسوزانۀ حضرت علامه حسن زاده آملی در نهی از منکر یک خانم را در این کلیپ مشاهده میکنید.
@Arefane | عارفانه
عارفانه
افسوس بر این عمر گرانمایه که بگذشت/ ما از سر تقصیر و خطا درنگذشتیم/ سعدی
پیری و جوانی پیِ هم چون شب و روزند
ما شب شد و روز آمد و بیدار نگشتیم
جان چه میدانست از دنیا چهها خواهد کشید؟
خاکبازیهای طفلان را تماشا کرده بود...
صائب تبریزی
عارفانه
پیری و جوانی پیِ هم چون شب و روزند ما شب شد و روز آمد و بیدار نگشتیم
باشد که عنایت برسد، ورنه مپندار؛
با این عمل دوزخیان، اهل بهشتیم...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاطرۀ جناب استاد حسینی آملی از دروس پر طراوت و معنوی علامه حسن زاده آملی: بعضی از رفقای ما، مدت کوتاهی درس استاد میآمدند و دیگر نیامدند. از او پرسیدم چه شد دیگر نیامدید...
@Arefane