☘🌸☘🌼☘🌺☘🌸☘🌺☘🌼🌺☘
#امام_علی #دعا
چرا "دعا" مستجاب نمی شود‼️
💠مردی از امام علی علیه السلام پرسید:
«خداوند در قرآن می فرماید:
(ادعونی استجب لکم؛
مرا بخوانید تا دعایتان را اجابت کنم)
پس چرا ما دعا می کنیم ولی اجابت نمیشود؟»
امام علی (علیه السلام) فرمودند:
«زیرا شما در هشت مورد بی وفایی کردید:
یک :
خدا را شناختید ، ولی حقش را آن گونه که بر شما واجب بود ادا نکردید.
دو :
به حضرت محمدصلی الله علیه و آله ایمان آوردید؛ ولی با سُنت و سیره او مخالفت کردید و شریعت او را از بین بردید. پس ثمره ایمان شما چه شد؟
سه :
قرآن را خواندید ولی به آن عمل نکردید. گفتید:
(قرآن را به گوش و دل می پذیریم)،
ولی در عمل با آن به مخالفت برخواستید.
چهار :
گفتید:
ما خواهان بهشتیم ولی در تمام حالات، کارهایی انجام میدهید که شما را از بهشت دور میسازد.
پنج :
گفتید:
ما از آتش دوزخ می ترسیم، ولی در همه حالات به واسطه گناهان خود به سوی دوزخ میروید.
شش :
نعمت های خدا را خوردید، ولی سپاسگزاری نکردید.
هفت :
خداوند شما را به دشمنی با شیطان دستور داد و فرمود:
"ان الشیطان لکم عدو فاتخذوه عدوا؛
شیطان دشمن شما است، او را دشمن گیرید."
شما با زبان با او دشمنی کردید ولی در عمل، دوست شیطان بودید.
هشت :
عیبهای مردم را مقابل دیدگانتان قرار دادید و عیبهای خود را پشت سرتان انداختید، در نتیجه دیگران را ملامت میکنید، در حالی که خودتان به ملامت شدن سزاوارتر هستید.
حال ؛ با این وضع چه دعایی از شما مستجاب گردد در صورتی که شما خودتان درهای دعا و راههای اجابت آن را بسته اید! پس کارهایتان را اصلاح کنید تا خدا دعایتان را مستجاب کند.»
📚بحارالانوار ، جلد ۹ ، صفحه ۳۷۶
🌺☘🌸☘🌼☘
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
5c94fe8f87e0522ec1f60912_-7105826893110335517.mp3
4.32M
﷽
📲 فایل صوتی
🎙سخنران استاد عالی
🔷 بد بینی: قسمت ۱
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
☘🌺☘🌸☘🌼☘🌺☘🌸☘🌼🌸☘
☘
#ادامه_خطبه_دو
🔷شرح:
پيام امام اميرالمؤمنين عليه السلام، ج 1، ص: 274-267
و من خطبة له عليه السّلام بعد انصرافه من صفّين و فيها حال النّاس قبل البعثة و صفة آل النّبي (ص) ثم صفة قوم آخرين.
اين خطبه را امام (ع) به هنگام بازگشت از صفين ايراد فرمود و در آن، وضع حال مردم پيش از بعثت و اوصاف اهل بيت پيامبر اسلام (ص) و سپس اوصاف گروه ديگرى بيان شده است.
🔶خطبه در يك نگاه:
اين خطبه در واقع داراى پنج فراز است (كه در ضمن چهار بخش مورد بحث و بررسى قرار مى گيرد): فراز اوّل در باره حمد و ثناى الهى و پناه بردن به فضل و كرم و رحمت او و فراز دوّم در باره شهادت به توحيد پروردگار و آثار پر بار ايمان به توحيد و فراز سوّم شهادت و گواهى به نبوّت، به اضافه بخش مهمّى از فضايل پيغمبر اكرم (ص) و اوضاع و احوال عصر جاهليّت و گرفتاريهاى عظيم جامعه اسلامى در آن زمان و اشاره به زحماتى كه پيامبر اسلام براى دگرگون ساختن اين وضع تحمّل فرمود و بالاخره در فراز چهارم اشارات پر معنايى در باره موقعيّت اهل بيت و عظمت مقام آنها و لزوم پناه بردن مردم در مشكلات دينى به آنان آمده است.
در فراز پنجم همين معنى را به شكل ديگرى ادامه مى دهد و مردم را از مقايسه كردن آل محمد با ديگران بر حذر مى دارد و با بيان اين كه هيچ يك از افراد اين امّت همتاى آنان نيست امتيازات آنان را بر مى شمرد و از بازگشت حق به اهلش اظهار رضايت و خشنودى مى كند.
شرايط و زمان صدور اين خطبه:
همان گونه كه در آغاز خطبه خوانديم مرحوم سيّد رضى تصريح مى كند كه اين خطبه بعد از بازگشت امام (ع) از صفّين ايراد شده است. حال و هواى خطبه نيز تناسب با اين معنى دارد زيرا شرح احوال مردم در عصر جاهليّت، بازگو كننده اين حقيقت است كه از تكرار جاهليّت دوّم بر حذر باشند و اجازه ندهند بازماندگان عصر جاهليّت كه عمدتا لشكر شام را در ميدان صفّين تشكيل مى دادند، در رسيدن به نيّات سوء خود موفّق شوند. و نيز تأكيد مى كند كه دست به دامان اهل بيت پيامبر بزنند تا از خطراتى كه اسلام را در آن زمان تهديد مى كرد رهايى يابند، چرا كه خود پيامبر بارها فرمود: من در ميان شما دو چيز گرانمايه به يادگار مى گذارم كه اگر به آنها تمسّك جوييد هرگز گمراه نخواهيد شد: «قرآن و اهل بيت».
از اين جا روشن مى شود كه آنچه ابن ابى الحديد در يك داورى عجولانه در باره زمان صدور خطبه گفته است، صحيح به نظر نمى رسد. او مى گويد حال و هواى آخر خطبه متناسب با زمان بازگشت از صفّين نيست چرا كه آن زمان بر اثر حادثه حكميّت و نيرنگ عمرو بن عاص و تقويت معاويه و مشكلات ديگرى كه در لشكر آن حضرت ظاهر گشت مناسب چنين سخنى نبود، بلكه تناسبى با آغاز خلافت آن حضرت دارد و اگر سيّد رضى زمان صدور آن را بعد از بازگشت از صفّين دانسته، اشتباهى از او نيست، او آنچه را در كلمات پيشينيان يافته، بازگو كرده است و چه بسا اشتباه از سابقين باشد. به گفته بعضى از دانشمندان اين سخن را در باره كسى بايد گفت كه كوه علم و درياى وقار و اسطوره مقاومت و جهاد نباشد.
شخصى با سعه صدر على (ع) هرگز در برابر چنين حادثه اى خودش را نمى بازد و روح بلند و فكر گسترده او اجازه نمى دهد كه پريشان حال و مضطرب و مشوّش گردد، بلكه به عكس، همان گونه كه گفتيم اين خطبه به مردم هشدار مى دهد كه تسليم تبليغات مسموم و تلاشهاى شيطانى حاكمان شام نشوند و از بازگشت به عصر جاهليّت بپرهيزند و آن گونه كه حق به اهلش باز گشته، دست از آن بر ندارند و محكم، تا آخر بايستند.
اين كه ابن ابى الحديد معتقد است پيروزى در اين ميدان از آن معاويه بود و با جمله: «الآن اذ رجع الحقّ الى اهله، اكنون حق به اهلش بازگشته» تناسبى ندارد صحيح به نظر نمى رسد، زيرا:
اوّلا: معاويه هرگز در اين ميدان پيروز نشد، تنها از يك شكست قطعى بر اثر نيرنگ عمرو بن عاص نجات يافت و على (ع) همچنان حق را در اهلش (خودش و اهل بيت) مى بيند و به مردم هشدار مى دهد، مراقب باشند كه حق از اهلش گرفته نشود.
#قسمت_دوم
☘🌺☘🌸☘🌼
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
کانال ܫߊܢܚ݅ܧߊࡍ߭ ܥ݆ܣߊܝܥܘ ܩܫࡎࡐܩܢ ܫܠࡅ࡙ܣܩܢ ߊܠܢܚܠߊܩܢ
☘🌸☘🌺☘🌼☘🌸☘🌺☘🌼🌺☘🌼 ☘🌸 🌼 #جهاد_با_نفس #باب آنچه که بر هر عضوی از اعضای آدمی واجب گشته و وجوب قیام نمود
☘🌺☘🌸☘🌼☘🌺☘🌸☘🌼🌸☘
☘
#جهاد_با_نفس #باب آنچه که بر هر عضوی از اعضای آدمی واجب گشته و وجوب قیام نمودن در ادای آن واجبات 🌸
🔷 و خداوند بر " زبان" ، گفتن و اقرار نمودن به ایمانی را که قلب بر آن پیمان بسته است را واجب نمود ، خداوند تبارک و تعالی گوید :
[و به مردمان نیکی را بگویید ]<بقره /۸۳>
و فرمود :[بگویید ایمان آوردیم به آنکه بر ما و شما فرستاده شد و معبود ما و شما یکی است و ما مطیع فرمانبر او هستیم ]<عنکبوت /۴۶>
پس این گفتن و اقرار نمودن همان چیزی است که خداوند بر زبان واجب ساخته است و عمل زبان همین است.
و خداوند بر "گوش " ساخت که از گوش فرا دادن به چیزی که خداوند آن را حرام نموده است دوری کند و از شنیدن آنچه که شنیدنش براو حلال نیست و مورد نهی خداوند عزوجل است خودداری نماید وبه آنچه که شنیدنش خدای را خشمگین می کند گوش مسپارد
خدای عزوجل دراین باره فرموده است : [ وبه تحقیق در کتاب بر شما چنین فرستاد که هرگاه شنیدید که به آیات خدا کفر ورزیده می شود و آیات الهی به استهزا گرفته می شود پس با آن کافران منشینید تا اینکه به سخن دیگری بپردازند ] <نساء /۱۴۰>
سپس موردی را که مؤمن از روی فراموشی در چنین مجلسی نشسته است را استثنا نموده و فرمود :
[ و اگر شیطان فراموشت ساخت ، پس از یاد آمدنت با چنین گروه ستمکاری منشین ] <انعام/۶۸>
و فرمود :[ پس بشارت ده بندگان مرا آنانی که به سخن گوش فرا می دهند و از سخن نیکوتر پیروی می کنند ، اینان کسانی هستند که خداوند آنان را هدایت فرموده و اینان همان خردمندانند ] <زمر /۱۷و ۱۸> و فرمود : [ به حقیقت که مؤمنان رستگارند همانا که در نمازشان فروتن و همواره از گفتار و کردار بیهوده گریزانند و زکات مال خویش را می پردازند ] <مؤمنون /۱تا ۴> و فرمود :[ آنان هرگاه بیهوده ای را بشنوند از آن دوری می گزینند ] <قصص/۵۵>
و فرمود :[ و هرگاه بر بیهوده ای گذر کنند از کنار آن کریمانه می گذرند ]<فرقان/ ۷۲>
پس این همان ایمانی است که خداوند بر گوش واجب ساخته است که به آنچه که بر او حلال نیست گوش ندهد و عمل گوش همین است و این از ایمان است.
#ادامه_دارد.
☘🌸☘🌺☘🌼☘
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #تصویری
چه ویژگی در مردم زمان امیرالمؤمنین بود که ایشان را خانه نشین کرد؟
با شایعه ها چه باید بکنیم؟
پیشنهاد میکنم ببینید حتماً 👌
☘🌺☘🌸☘🌼
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
☘🌺☘🌸☘🌼☘🌺☘🌸☘🌼
🌴حکمت ۶۸
🔷 الْعَفَافُ زِینَةُ الْفَقْرِ، وَالشُّکْرُ زِینَةُ الْغِنَى.
امام(علیه السلام) فرمود: خویشتن دارى و عفت زینت فقر و شکرگزارى زینت غناست.
🔶 ره آورد عفّت و شکر گذارى (اخلاقى ، اجتماعى)
✳️ شرح و تفسیر
زینت فقر و غنا امام(علیه السلام) در این گفتار حکیمانه اش از زینت فقر و زینت غنا سخن مى گوید و مى فرماید: «خویشتن دارى و عفت زینت فقر و شکرگزارى زینت غناست»; (الْعَفَافُ زِینَةُ الْفَقْرِ، وَالشُّکْرُ زِینَةُ الْغِنَى). فقیر در معرض آفات مختلفى قرار دارد: اظهار حاجت توأم با ذلت، دست بردن به سوى اموال حرام، ناسپاسى در برابر خداوند و مانند اینها. اما اگر خویشتن دار باشد نه دست حاجت به سوى لئیمان مى برد و نه عزت نفس خود را زیر پا مى گذارد، نه آلوده حرام مى شود و نه زبان به ناشکرى مى گشاید، بنابراین عفت به معناى خویشتن دارى، زینت فقر است، از این رو خداوند از این گونه فقیران در قرآن مجید با عظمت یاد کرده و مى فرماید: «(لِلْفُقَراءِ الَّذِینَ أُحْصِرُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ لاَ یَسْتَطِیعُونَ ضَرْباً فِی الأَْرْضِ یَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِیَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسِیمَاهُمْ لاَ یَسْئَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا); (انفاق شما مخصوصاً باید) براى نیازمندانى باشد که در راه خدا در تنگنا قرار گرفتند (از وطن خود براى شرکت در میدان جهاد آواره شده و در تأمین زندگى وامانده اند) آنها نمى توانند (براى تأمین روزى) مسافرتى کنند و از شدت خویشتن دارى افراد ناآگاه آنها را بى نیاز مى پندارند; اما آنها را از چهره هایشان مى توانى بشناسى. آنان هرگز با اصرار چیزى از کسى نمى خواهند». این همان عفت است که زینت فقر است. البته باید توجه داشت که عفت معناى عام و معناى خاصى دارد: معناى خاص آن پاکدامنى در مقابل آلودگى هاى جنسى و معناى عام آن هر گونه خویشتن دارى در برابر گناه و کارهاى زشت و پست است. در حدیث دیگرى از امام(علیه السلام) در غررالحکم مى خوانیم: «مَنْ عَفَّ خَفَّ وِزْرُهُ وَعَظُمَ عِنْدَاللّهِ قَدْرُهُ; آن کس که عفاف پیشه کند بار گناهش سبک و قدر و مقامش در پشگاه خدا افزون مى شود». اما در مورد غنا که بهترین زینت شکرگزارى است; نه تنها شکر لفظى بلکه شکر عملى. اغنیا و ثروتمندانى که شرک عملى به جا مى آورند، به نیازمندان کمک مى کنند، در کارهاى خیر و عام المنفعه سرمایه گذارى مى نمایند، به آنها که وام مى خواهند وام مى دهند و حتى به کسانى که محتاجند و روى سؤال ندارند به طور پنهانى کمک مى کنند آنها برترین زینت را در زندگى براى خود فراهم کرده اند، در پیشگاه خدا آبرومندند و در برابر خلق خدا نیز داراى شخصیت و آبرو و چه زینتى از این بالاتر. اما اگر غنىّ راه طغیان پیش گیرد، در کمک به دیگران بخل بورزد، آلوده شهوات و عیش و نوش گردد، در نظر همه زشت و منفور خواهد شد. البته همه باید شکر نعمت هاى خدا را به جا آورند; ولى این کار براى آنها که مشمول نعمت بیشترى هستند زیبنده تر، بلکه لازم تر است. شکر نعمت را باید از پیامبران بزرگ الهى یاد گرفت; سلیمان که ملک و حکومت بى مانندى داشت و جن و انس سر بر فرمان او بودند و بسیارى از قواى زمین و آسمان در خدمت او قرار داشتند هنگامى که مى بیند یکى از شاگردانش به نام «آصف بن برخیا» چنان مقام والاى روحانى پیدا کرده که مى تواند تخت «بلقیس» را در یک چشم بر هم زدن از شهر سبأ به شام نزد وى حاضر کند مى گوید: «(هَذَا مِنْ فَضلِ رَبِّى لِیَبْلُوَنِى أَشْکُرُ أَمْ أَکْفُرُ); خداوند چنین نعمتى را در اختیار من گذاشته تا مرا بیازماید که آیا شکر نعمت به جاى مى آورم یا نه (و به یقین من شاکر و سپاس گزار اویم». شکرگزارى نه تنها براى غنىّ زینت، بلکه موجب فزونى نعمت است. رسول خدا(صلى الله علیه وآله)» فرمود: «مَا فَتَحَ اللَّهُ عَلَى عَبْد بَابَ شُکْر فَخَزَنَ عَنْهُ بَابَ الزِّیَادَةِ; خدا درِ شکرگزارى را به روى کسى نگشود که زیادى نعمت را از او باز دارد».
📚تفسير آیتالله مکارم شیرازی
🌴حکمت ۶۸
#عاشقان_اميرالمؤمنين #نهج_البلاغه
🌺☘🌸☘🌼☘
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🌾🌺🌾🌺🌾🌺🌾🌺🌾🌺
🕚قرارشبانه ساعت 23 🕚
🌑ﻫﺮ ﺷﺐ ﺩﻋﺎی فرج به نیابت از اهل بیت🌹
🔊شما نیز ساعت 🕚 خود را تنظیم کنید تا همه با هم این دعا را بخوانیم و دعا تاثیر بیشتری داشته باشد.
💠 دعـــــــــــای فـــــــــــرج 💠
🔸بسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحیم🔸
🍀اِلهی عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکی وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّهِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ اُولِی الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کلمح الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِیُّ یا عَلِیُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانی فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانی فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنی اَدْرِکْنی اَدْرِکْنی السّاعَهَ السّاعَهَ السّاعَهَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمین بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ.🍀
💠دعــای ســلامتی امــام زمـــان(عج)💠
🌸"اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ، فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهٍ، وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً، حَتَّی تُسْکِنَهُ اَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا"🌸
هدایت شده از شب نگار
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
علامه بزرگوار طباطبایی درتفسیر گران سنگ المیزان و در تفسیر این بخش از آیه شریفه می نویسد :" که مشرکین ازبس در دنیا دروغ میگویند، دروغگویی عین ذاتشان شده بطوری که در محضر الهی هم دست از دروغگویی بر نمی دارند".
که امان از دروغگویی که در جامعه ما قبحش از بین رفته و نقل و نبات هر مجلسی شده.
خدایا تو را قسمت می دهیم به حق خون خودت یعنی حسینت همه ما از شر این امراض مهلک نجات بده و به ما توفیق توبه و انابه و بازگشت به خودت را مرحمت فرما.
چرا که فرمودی : ای یک دله صد دله دل یک دله کن. مهر دگران را زدل خود یله کن. یک آن بیا از ره اخلاص بر درگه ما بر ناید اگر کام دل خود، آنگه گله کن.
(191)
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
هدایت شده از شب نگار
💐🌼💐🌼💐🌼💐🌼💐🌼
💙 ۲ - بیعت کنندگان واقعی 💜
" ایاک نعبد " بیعت کنندگان واقعی در امر پرستش کیانند؟
بحث در بخش دوم از بیعت کنندگان یعنی بیعت واقعی از پایه اول است. گفتیم که بیعت درآیه شریفه ایاک نعبد و ایاک نستعین . بر دو پایه مهم : پرستش و استعانت استوار است.
در پایه اول : که پرستش بود به دو بخش : بیعت ظاهری و بیعت واقعی تقسیم کردیم. و اشاره شد کسانی که در فکر و عمل و قلبا درکنار پرستش خدا چیزهای دیگری را هم بپرستند برای خداوند شریک در پرستش قرار دادند و دچار شرک خفی شدند.
(192)
💐🌸💐🌸💐🌸💐🌸💐🌸
هدایت شده از شب نگار
🌴🌻🌴🌻🌴🌻🌴🌻🌴🌻
و اگر با این حال بگویند ایاک نعبد مصداقش نیستند و دروغ میگویند. چون در واقع اهل ایاک نعبد نیستند. بنابراین بیعتشان ظاهری است و برای اینکه مصداق بیعت واقعی شوند باید این بیماریها را علاج کنند.
💝 بیعت کنندگان واقعی
اما دسته دوم بیعت کنندگان واقعی هستند و مصداق بارز آیه شریفه در امر پرستش هستند آنها کسانی هستند که از تعلقات غیر خدایی شان بریدند و یا از ابتدا اصلا به طرف او نرفتند و خود شان را پاک و پاکیزه نگه داشتند.
این ها کسانی هستند که وقتی می گویند ایاک نعبد واقعا و فقط خدا را می پرستند دیگر هم خدا و هم خرمایی نیستند.
(193)
🌴🌻🌴🌻🌴🌻🌴🌻🌴🌻
هدایت شده از شب نگار
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
نگاهشان به خدا و انجام اوامر و نواهی او اولی و به مظاهر دنیایی ثانوی و انجام آن را جز برای رضای خدا و در راستای پرستش خدا قرار می دهند و در مواردی که زره ای با رضایت خدا ناسازگار باشد بطرفش نمی روند و دنیا را محضر الهی و مزرعه آخرت می دانند.
مظهر اتم و الگو در این زمینه نبی مکرم اسلام و ائمه معصومین بهمراه صدیقه طاهره هستند. که جان همه عالم فدای امام العارفین علی ابن ابیطالب (ع) سخنانش بر دل می نشیند در این زمینه می فرماید :
عبادتی که در ازای جبران باشد یعنی اگر کسی خدا را به طمع مواهبی انجام دهد این عبادت تجار است. حتی اگر در امر معنوی طمع بهشت و یا ترس از جهنم باشد.
(194)
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
هدایت شده از شب نگار
🌾🌹🌾🌹🌾🌹🌾🌹🌾🌹
لذا حضرت میفرماید : به خدا قسم من خدا را نه به طمع بهشت و نه ترس از جهنم عبادت می کنم بلکه خدا را فقط و فقط برای او عبادت می کنم. ایاک نعبد. عبادت و اطاعت من فقط و فقط برای جلب رضایت خداست چرا که معتقدم بهشت بدون رضایت خدا برای من جهنم و جهنم بارضایت خدا برای من بهشت است.
به تعبیر من بی انصاف نیستم که اگر خدا مرا به آتش جهنم بیندازد تقصیر را به گردن خدا بیندازم و بگویم خدا مرا تو آتشم انداخته. به همه اهل آتش اعلام می کنم که من خدا را دوست دارم اگر اهل اتش شدم ازناحیه عمل خودم هست نه خداوند.
(195)
🌾🌹🌾🌹🌾🌹🌾🌹🌾🌹