🍀🌺🍀🌸🍀🌼🍀🌺🍀🌸🍀
🌸🍀🌼
🍀🌺
🌸
#خطبه_4_نهج_البلاغه
🔷ترجمه و شرح خطبه 4 نهج البلاغه؛ بخش اول: هدایت اهل بیت علیهم السلام
❇️و هي من أفصح كلامه عليه السلام و فيها يعظ الناس و يهديهم من ضلالتهم و يُقال: إنه خطبها بعد قتل طلحة و الزبير:
✨بنَا اهْتَدَيْتُمْ فِي الظَّلْمَاءِ وَ [تَسَنَّمْتُمُ] تَسَنَّمْتُمْ ذُرْوَةَ [الْعَلْيَاءَ] الْعَلْيَاءِ وَ بِنَا [انْفَجَرْتُمْ] أَفْجَرْتُمْ عَنِ السِّرَارِ. وُقِرَ سَمْعٌ لَمْ يَفْقَهِ الْوَاعِيَةَ وَ كَيْفَ يُرَاعِي النَّبْأَةَ مَنْ أَصَمَّتْهُ الصَّيْحَةُ، رُبِطَ جَنَانٌ لَمْ يُفَارِقْهُ الْخَفَقَانُ.
🔸تسَنَّمْتُم الْعَلْياءِ: بر فراز كوهان بلند شرف برآمديد.
أَفْجَرْتُمْ: در فجر داخل شديد. در بيشتر نسخه ها «انفجرتم» آمده ولى «افجرتم» فصيح تر است.
السِّرار: شب آخر ماهى كه ماه در آن شب ناپيدا باشد و اين كنايه از تاريكى بسيار است.
وُقِرَ: كر شد، كر باد.
الْواعِيَة: فرياد، مقصود عبرتها و پندهاست.
النَبْأة: صداى نرم، خفيف.
رُبِطَ جَنانُهُ: قلبش محكم باد.
🔹ترجمه:به وسيله ما در تاريکيهاى (جهل و گمراهى) هدايت يافتيد و به کمک ما به اوج ترقّى رسيديد و در پرتو شعاع ما (خاندان پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم)) صبح سعادت شما درخشيدن گرفت و تاريکيها پايان يافت.
کر باد! گوشى که نداى پند و اندرز را نشنود و چگونه، کسى که صيحه و فرياد، او را «کر» کرده است مى تواند صداى ملايم (مرا) بشنود؟ (آن کس که فرمان خدا و پيامبر را زير پا گذارده، آيا فرمان مرا پذيرا مى شود؟) و مطمئن باد! قلبى که از خوف خدا جدايى نپذيرد (و آماده پذيرش حق باشد).
🔶پيام امام اميرالمؤمنين عليه السلام، ج 1، ص: 417-411
و هى من افصح كلامه عليه السّلام و فيها يعظ النّاس و يهديهم من ضلالتهم و يقال: «انّه خطبها بعد قتل طلحة و الزبير»:
اين خطبه از فصيح ترين سخنان على (ع) است و در آن مردم را اندرز مى دهد و از گمراهى به سوى هدايت مى برد و گفته مى شود: «اين خطبه را بعد از (جنگ جمل و) كشته شدن طلحه و زبير ايراد فرموده است».
خطبه در يك نگاه:
اين خطبه چنان كه در عنوان آن آمده، احتمالا بعد از ماجراى «جنگ جمل» و قتل «طلحه و زبير» ايراد شده است و به طور طبيعى ناظر به پيامدهاى اين جنگ و درسهاى عبرتى است كه مسلمانان مى بايست از آن بياموزند. محورهاى اصلى خطبه را در سه قسمت مى توان خلاصه كرد:
1- تصريح به اين واقعيّت كه مردم در ظلمات و تاريكيها به وسيله اهل بيت پيامبر (ص) هدايت شدند و به مقامات عالى و اوج ترقّى رسيدند و به همين دليل بايد آماده باشند تا نصايح و اندرزهاى آنها را به گوش جان بشنوند.
2- اشاره به اين كه من پيش بينى پيمان شكنى ها را مى كردم، ولى نمى خواستم پرده ها را كنار بزنم.
3- در بخش آخر خطبه اشاره به اين نكته مى كند كه امروز جاى پرده پوشى نيست، واقعيّتها را بايد گفت و گرنه بيم اين مى رود كه توده مردم گمراه شوند و اگر من ترسى داشته باشم از همين جهت است نه از ناحيه خودم.
#ادامه_دارد #قسمت_یک
🍀🌺🍀🌸🍀🌼
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری4_201676679079264568.mp3
زمان:
حجم:
5.48M
* #کلیپ_صوتی #امام_زمان
🎧 آثار یاد امام زمان علیه السلام قبل از غذا
🎙حجتالاسلام والمسلمین ناصری
🍀🌺🍀🌸🍀🌼
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
☘️🌺☘️🌸☘️🌼☘️
🌷 شرح حدیث غدیر
📖 #جلسه_ششم بخش سوم
🔹 شمول فضل الهی
🔸در قسمتهای مختلف قرآن به شمول فضل الهی اشاره شده است. نباید شمول فضل را با شمول لطف اشتباه گرفت. در حالی که خود فضل، یک اسم الهی است در عالم.
و «المُفضِل» یکی از اسماء الهی است مثل اسماء دیگر خداوند مانند: الوهاب، المنعم، الجواد. کار «المفضل» تفضل و ابراز فضائل بوده و زیر مجموعه اسم « العلیم» و «المنعم» است.
اگر به آیات التفات بفرمائید ، مثل کریمه سوره نحل « والله فضّل بعضکم علی بعض فی الرزق» کثرت در رزق، چه ظاهری و چه باطنی، خودش فضیلت است. گاهی انسان رزق ظاهری اش مضیق است اما رزق باطنی اش موسع است. خداوند متعال به همگان رزق ظاهری موسع نمی دهد اما رزق باطنی هم رزق است. از خداوند متعال باید رزق باطنی مسئلت کرد، آن هم از فضل الهی. انسان باید در مقام ابراز تفضلات و تنعمات زرنگ باشد « المومن کیّس » .
اولا خوب بخواهد، کامل بخواهد، جامع بخواهد ولی سرمایه گذاری روی رزق باطنی انجام بدهد.
#جلسه_ششم
@🍀🌺🍀🌸🍀🌼
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
☘️🌺☘️🌸☘️🌼☘️
🌷 شرح حدیث غدیر
📖 #جلسه_هفتم بخش اول
🔸 تفاضل مجاهدین بر قاعدین
🔹در باب حقیقت فضیلت به اینجا رسیدیم که تمام فضائل در ساختارهای انسانی به فضل الهی مرتبط می شود و فضل الله در قرآن کریم یک پدیده ی شگرف محسوب می شود. در باب تفاضل در سوره نساء خدای متعال می فرمایند: « وَ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدينَ عَلَي الْقاعِدينَ أَجْراً عَظيماً » . ما مجاهدین را بر قاعدین و کسانی که اهل مجاهده نیستند برتری داده ایم. خدای متعال در آیه مذکور می فرمایند اهل جنگ برترند و این بر خلاف فکر امروزی است. این یک بحث فلسفی مستقلی است که چرا باید کسی که عافیت طلب است، نسبت به کسی که قوه غضبیه اش را ابراز می کند پائین تر باشد؟ در ساختار های اجتماعی لیبرال و مکاتیب غربی و یا حتی شرقی مثل مکاتب اهل تسنن، چرا بسیاری از افراد برای اعتقاداتشان نمی جنگند؟ چون به این تفضل الهی اعتقاد ندارند. در ساختار های انسانی اتفاقا انسان هرچه محافظه کارتر و منفعت طلبتر و عافیت طلبتر باشد بهتر است.
روشنفکران امروزی به تفکر شیعی می تازند و کربلا را قبول نمی کنند. می گویند: برای چه بجنگیم؟ جنگیدن که فضیلت نیست. پشتوانه و بنیاد تفکری که اومانیستی و انسانگرایانه باشد به هیچ وجهی تن به جنگ نمی دهد.
در آن حکایت معروف، پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: « إِذَا رَأَيْتُمْ مُعَاوِيَةَ بْنَ أَبِي سُفْيَانَ يَخْطُبُ عَلَى مِنْبَرِي فَاضْرِبُوا عُنُقَه» . اگر کسی معاویه را بالای منبر من دید گردنش را بزند. این یک تفکر انحصارگرا است. می گوید که من به هیچ وجه کوتاه نمی آیم. حرف خدای متعال، حرف اول و آخر است.
🔸 عدم لحاظ کمیت در راه حق
الآن برخی در ساختار های فرهنگی همین رویکرد را دارند و می گویند: مهم سازش با جوانان است. این بی حجابی ها اشکالی ندارد. این تفکر غربی است. ما نمی خواهیم بگوییم: بی حجابی، اعظم کبائر است. مسأله این است که نمی شود با دین خدا سازش کرد و منافع و هواهای نفسانی را بر دین خدا ترجیح داد.
یکی از معضلات امروز ما نگاه کمّی به فضیلت است. حتی افراد مذهبی هم اینچنین نگاهی دارند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به جناب عمار فرمودند: « إِنْ سَلَكَ النَّاسُ كُلُّهُمْ وَادِياً وَ سَلَكَ عَلِيٌّ وَادِياً فَاسْلُكْ وَادِياً سَلَكَهُ عَلِيٌ وَ خَلِّ النَّاسَ طُرّا» اگر دیدی که کل عالم به یک سو می روند، ولی امیر المومنین علیه السلام به سوی دیگر می رود، تو به دنبال امیر المومنین علیه السلام برو. این تئوری اسلام است؛ مهم نیست که ما جمعیت بسیار داشته باشیم و برای نگهداری این جمعیت از اصولمان کوتاه بیاییم. این صریح آیه قرآن است: « وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ» اگر بخواهی از اکثر مردم پیروی کنی، تو را از راه خدا باز می دارند.
این حدیثی که به استفاضه و تواتر معنوی، فریقین نقل کرده اند که: « عَلِيٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَهُ وَ عَلَى لِسَانِهِ وَ الْحَقُّ يَدُورُ حَيْثُ مَا دَارَ عَلِي» . می فرماید محور حقانیت، این آقا است. محور فضیلت، این آقا است. البته ممکن است چهار نفر همراه ایشان باشند ولی چهار صد میلیون نفر بر خلاف ایشان باشند؛ باکی نیست.
🔸 محوریت در حق و فضیلت، کیفی است
🔸محوریت حق و فضیلت حقیقی، کمی نیست؛ بلکه کیفی است. به هیچ وجه فضیلت بر اساس کمیت نمی تواند احصاء شود. در سوره واقعه می فرماید: « وَ كُنْتُمْ أَزْواجاً ثَلاثَةً فَأَصْحابُ الْمَيْمَنَةِ ما أَصْحابُ الْمَيْمَنَةِ وَ أَصْحابُ الْمَشْئَمَةِ ما أَصْحابُ الْمَشْئَمَةِ وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُولئِكَ الْمُقَرَّبُون فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ ثُلَّةٌ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ قَلِيلٌ مِنَ الْآخِرِين.» این آیات می فرماید: هر چقدر فضیلت به سمت کمالش رود، افرادش کم می شود؛ چون خاصیت قاعده ی فضیلت چنین است. ابی عبد الله علیه السلام در کربلا به لشکریان دشمن که حد اقل سی هزار نفر بودند، فرمودند: «إ ِنَّ النَّاسَ عَبِيدُ الدُّنْيَا وَ الدِّينُ لَعْقٌ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ يَحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ مَعَايِشُهُمْ فَإِذَا مُحِّصُوا بِالْبَلَاءِ قَلَّ الدَّيَّانُونَ.» مردم بنده دنیا هستند و دین بر زبانشان میچرخد و تا وقتی زندگی شان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ بلا آزموده شوند، دینداران اندک میشوند.
#جلسه_هفتم
🍀🌺🍀🌸🍀🌼
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
6.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #کلیپ_تصویری
🌴 «اهمیّت غدیر در آیات قرآن»
💢 اگر برای ترویج فرهنگ #غدیر و رفع مظلومیّت #امیرالمؤمنین علیهالسلام قدمی برنداشتی...
🎙استادحسن قاسمی
🍀🌺🍀🌸🍀🌼
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
#پیام_صبحگاهی
#پیروزی_قطعی_است_اگر...🔻
یکی از امیدبخشترین آیات، آیهی معیّت الهی است؛ «اِنَّ اللهَ مَعَنا»، خدا با ما است. مسئلهی خیلی مهمّی است اینکه انسان احساس کند که خدا با او است، خدا در کنار او است، خدا پشت سر او است، خدا مراقب او است؛ این خیلی چیز مهمّی است! چون خدا مرکز قدرت و مرکز عزّت است. وقتی خدا با یک جبههای باشد، این جبهه قطعاً و بلاشک پیروز است.
۱۳۹۶/۱۲/۲۴