🍀🌺🍀🌸🍀🌼🍀🌺🍀🌸🍀
🌸🍀🌼
🍀🌺
🌸
#خطبه_4_نهج_البلاغه
#ادامه_ #قسمت_سوم
🔷ترجمه و شرح خطبه 4 نهج البلاغه؛ بخش اول: هدایت اهل بیت علیهم السلام
🌴نکته:هدايت در پرتو خاندان وحى:
🔹آنچه در فراز بالا از کلام امام(عليه السلام) خوانديم، اشاره به يک واقعيّت مهمّ تاريخى است که از مقايسه عصر جاهليّت عرب با دوران شکوفايى بعد از طلوع اسلام، روشن مى شود که عرب جاهلى از نظر معتقدات دينى، مسائل مربوط به مبدأ و معاد، نظام اجتماعى، نظام خانواده، اخلاق، تقوا و وضع اقتصادى در چه سطحى بوده و بعد از نزول قرآن و اسلام در چه سطحى قرار گرفت. تفاوت در ميان اين دو آن قدر زياد است که جز تعبير به يک معجزه بزرگ، تعبير ديگرى براى آن نمى توان تصوّر کرد.
🔸آنچه امام(ع) در اين بخش از خطبه بيان فرموده که: ظلمت و تاريکى تمام جامعه آنان را در برگرفته بود و با ظهور اسلام سپيده صبح سعادت آشکار گشت و بر قلّه هاى معرفت و فرهنگ و تمدّن قرار گرفتند، فقط يک اشاره کوتاه بود و شرح آن را در کتب تاريخ تمدّن اسلام بايد مطالعه کرد. اين معنا در خطبه هاى متعدّدى از نهج البلاغه با توضيح بيشترى آمده است.
📚پی نوشت:
1. «اِهْتَدَيْتُمْ» از «اهتداء» به گفته بعضى از شارحان نهج البلاغه و ارباب لغت در جايى به کار مى رود که انسان با ميل و اراده خود هدايت را بپذيرد و در عبارت بالا نيز منظور همين است.
2. «ظَلْماء» (بر وزن صحراء) به گفته بعضى از محققان به معناى تاريکى آغاز شب است يا به تعبير ديگر تاريکى بعد از نور، برخلاف ظلمت که مفهوم عامى دارد و به کار گرفتن اين واژه در کلام امام(عليه السلام) شايد اشاره به اين نکته باشد که دوران جاهليّت عرب در واقع، در تاريکى بعد از نور، يعنى دعوت انبياى اولواالعزم پيشين بود.
3. «تَسَنَّمْتُمْ» از ماده «سَنَم» (بر وزن قلم) به معناى بالا رفتن است و سنام (بر وزن مرام) به معناى کوهان شتر آمده است.
4. «ذُرْوَة» از ماده «ذرو» (بر وزن سرو) به دو معنا آمده: يکى اشراف چيزى بر چيزى و به همين جهت به قلّه کوه يا کوهان، ذروه گفته مى شود و ديگر ريختن و پراکنده شدن چيزى.
5. «اَفْجَرْتُمْ» از ماده «فجر» در اصل به معناى شکافتن وسيع چيزى است و از آن جا که سپيده صبح، گويى تاريکى شب را مى شکافد به آن فجر گفته اند و «اَفْجَرْتُمْ» به معناى داخل فجر و سپيدى صبح شدن است.
6. «سِرار» از ماده «سِرّ» به معناى پنهان و نقطه مقابل آشکار است و واژه «سرار» معمولا به شبهاى آخر ماه که هوا کاملا تاريک است گفته مى شود.
7. سوره بقره، آيه 257.8. سوره مائده، آيات 15 و 16.9. سوره زخرف، آيه 44.
. «نبأة» در اصل از ماده «نَبَأ» به معناى آمدن از مکانى به مکان ديگر است و از آن جا که خبر از مکانى به مکان ديگر مى رود به آن نبأ مى گويند و «نبأة» به معناى صداى آهسته است چون از مکانى به مکان ديگر مى رود. (مقاييس اللّغة).
11. بعضى از شارحان نهج البلاغه تصريح کرده اند که منظور از «اَصَمَّتْهُ الصَّيْحَةُ» در اين جا اين نيست که فرياد وحى آنان را کر کرده است; بلکه به اين معناست که آنها از شنيدن فرياد وحى کر هستند، مانند: «اَفَاَنْتَ تُسْمِعَ الصُّمَّ وَلَوْ کانُوا لا يَعْقلُون». (سوره يونس، آيه 42).
12. «جنان» به معناى قلب است چرا که در سينه انسان پنهان است و اين واژه از «جَنّ» (بر وزن فنّ) به معناى پنهان شدن گرفته شده است و به همين جهت به باغهاى پر درخت که زمين آن پوشيده از درختان است «جنّت» و به بچّه اى که در شکم مادر است «جنين» و به طايفه پريان که از نظرها پوشيده اند «جنّ» گفته مى شود و ديوانه را نيز به اين جهت «مجنون» مى گويند که عقلش پوشيده شده، يا «جنّ» به درون او راه يافته است.
13. «خفقان» در اصل به معناى «اضطراب» است و از آن جا که خوف و ترس سبب اضطراب مى شود در اين معنا به کار مى رود و منظور در کلام بالا «خوف خدا» است.
#قسمت_سوم
🍀🌺🍀🌸🍀🌼
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
@ostad_shojaeعرفان در کلاس عرفه_۳.mp3
زمان:
حجم:
8.12M
#عرفان_در_کلاس_عرفه_۹۸
♨️ چرا اکثر انسان ها، تمایل دارند بجای فعالیتهای معرفتی، عبادی و معنوی، به صحبت کردن با تلفن، تفریح، پرسه در شبکههای اجتماعی و ...
بگذرانند؟
جلسه سوم
🎙استادشجاعی
🍀🌺🍀🌸🍀🌼
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🚨خاطرهی شنیدهنشدهای از رهبر انقلاب
🛎حضرت امام خمینی از چه زمانی به حجاج پیام میدادند؟
🕋 رهبر انقلاب: من یادم است که ایشان از قبل هم - یعنی سال ۱۳۴۱ - به حجاج پیام میدادند. بعد از آن مبارزات اولیهی مربوط به انجمنهای ایالتی و ولایتی، و بعد از آنکه دولت انجمنها را قبول کرد، فاصلهیی شد.
در این فاصله که بین زمستان تا فروردین بود، حادثهی مدرسهی فیضیه واقع شد، که فاصلهی تلخی بود؛ تحرک بود و تلاش بود و خطر، و ما نمیدانستیم که چه کار میخواهد بشود. من یادم است که یک شب به همراه مرحوم آقای شیخ علی حیدری نهاوندی - از شهدای حزب جمهوری اسلامی - و دو نفر دیگر خدمت امام رفتیم، تا پیشنهادهایی که راجع به #حج به ذهنمان میرسید، با ایشان در میان بگذاریم.
یکی از پیشنهادهای ما این بود که به مناسبت موسم حج، خوب است پیامی از جانب ایشان صادر شود؛ اما ایشان گفتند که من نوشتهام! معلوم شد که ایشان برای حج اعلامیه نوشتهاند و فرستادهاند. یعنی در سال ۱۳۴۱ که هنوز اول مبارزات بود و هیچ خبری نبود، ایشان آن مواقع اساسی دین را شناخته بودند و به آن اهمیت میدادند. ۱۳۷۰/۰۴/۲۳
☘️🌺☘️🌸☘️🌼☘️🕊
روز كِفالت
📜 عن اميرالمؤمنين (علیه السلام) قال: … فكيف بمن تكفل عددا من المؤمنين و المؤمنات وانا ضمينه علي الله تعالي الامان من الكفر و الفقر.
✔️ اميرمؤمنان (علیه السلام) فرمود: … چگونه خواهد بود حال كسي كه عهده دار هزينه زندگي تعدادي از مردان و زنان مؤمن (در روز غدير) باشد، در صورتي كه من پيش خدا ضامنم كه از كفر و تنگدستي در امان باشد.
وسائل الشيعه؛ جلد۷، صفحه ۳۲۷.
#چهل_حدیث_غدیر
🌟 منْ كُنْتُ مَوْلاه فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاه 🌟
#10_روز_مانده_به_غدیر
#2_روز_مانده_به_قربان
🍀🌺🍀🌸🍀🌼
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🌹 شرح حدیث غدیر🌷
📖 #جلسه_نهم بخش سوم
🔹 تزکیه به دست فضل الهی است
همه این مطالب بیان شد تا به اینجا برسیم: « لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ ما زَكى مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَدا » (١٣) اگر تفضل خداوند متعال بر شما نباشد، کسی نمی تواند تزکیه کند. کسی بدون فضل الهی نمی تواند قدم از قدم بردارد تا بخواهد نفسش را پاک کند. ما نمی دانیم که نفسمان چگونه است ، تا پاکش کنیم؛ لذا باید اینکار را بسپاریم دست کاردان و اهلَش.
ما نمی توانیم صفت رذیله ای را از بین ببریم؛ چون با نفس و خصوصیاتش آشنا نیستیم. در آیه شریفه مذکور خداوند متعال می فرماید: تخلیه باطن را باید به من بسپارید.
برای بروز کمالات درونی باید تزکیه صورت بگیرد و تزکیه هم به فضل الله گِره خورده است. تا فضل الهی نباشد هیچ تخلیه ای صورت نمی گیرد. این ها همه مقدماتی است برای جلوه کردن حقیقت فضل الله برای ما. اگر این اتفاق بیافتد، آرام آرام تفضلات الهی هم برای انسان روشن می شود.
امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند : « انی حاملکم ان شاء الله الی سبیل الجنة» (١۴) من شما را به بهشت می برم. یعنی شما تا زمانی که از طریق فضل الهی وارد نشوید، نتیجه بر عمل مترتب نمی شود. پس تا زمانی که حلقه ارتباطی فضل الله موجود نباشد، آن نتیجه محقق نخواهد شد.
« أَنَّ الْفَضْلَ بِيَدِ اللَّه » (١۵)
امیر المومنین علیه السلام در عالم تنها کسی هستند که ادعا کرده اند « انا ید الله» (١۶) ؛ یعنی من دست قدرت خداوند هستم و فضل الله به دست من است. اگر کسی می خواهد تخلیه نفس و یا تزیین نفس کند باید به ولایت امیرالمومنین سلام الله علیه آن را محقق سازد.
به این نوع نگرش، اخلاق توحیدی و یا ولایی می گویند؛ یعنی اگر ارتباط ما با معصومعلیه السلام تصحیح نشود، قدم از قدم نمی توان حرکت کرد. تا ما ارتباطمان را با امیرالمومنین علی علیه السلام تصحیح نکنیم، نمی توانیم به هیچ کمالی برسیم.
🔸 فرق عمل صالح و حَسن
یک بحث دقیقی است که فرق است بین عمل صالح و حَسن. یک عده عمل حسن انجام می دهند، مثلا شخصی کافر است ولی دروغ نمی گوید. اتفاقا در شرق و غرب نیز از این نوع انسان ها فراوان وجود دارد. پاک طینت به این معنی که به هیچ وجه در کارهایش دروغ نمی گوید. کافر است، ولی کار های خوب می کند. آیا اعمال خوبش بی جواب می ماند ؟ اجمالا باید گفت که اعمال حسنه را در برزخ جزاء می دهند. یعنی هر کسی به غیر ایمان، عمل حسنی داشته باشد در برزخ پاداشش را می گیرد. اما اعمال صالحه می مانند برای بهشت. عمل حسن به بهشت نمی رسد. بهشت سر تا سر برای شیعیان امیرالمؤمنین علی علیه السلام است، مگر کسی که مستضعف باشد که احکام متفاوتی دارد.
نهایتا باید بگوییم که در باب فضیلت، تعریف قرآنی فضیلت انجام شد. فضیلت به معنای یک امر زیاده و افزوده ای است در باطن انسان که می تواند مبداء الهی داشته باشد و خداوند متعال در درون انسان یک فضیلتی و کمالی را ابراز کند.
📚سوره نور آیه21 /سوره بقره ایه 129 /سوره آل عمران ایه 134 / سوره اعلی ایه 14 / سوره الشمس ایه 9
6- سوره الاحزاب ایه 33 /سوره الشمس ایه 9 / وسائل الشیعه، ج۴، ص۱۲ / مكارم الأخلاق 233 /مفاتیح الجنان – فضیلت تسبیحات اربعه /بصائر الدرجات: الجزء العاشر/ 531/ ب 18/ ح 21 – وسايل الشیعه ج 27 حدیث 23236 / کافی جلد 3 ص 242 / سوره نور آیه21 /نهج البلاغه خطبه 156 /سوره حدید ایه 29
16-بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام , جلد 24 , صفحه 194
#جلسه_نهم
@Asheghan_Amiralmomenin