eitaa logo
🇮🇷کانال عاشقان چهارده معصوم علیهم السلام🇮🇷
3.2هزار دنبال‌کننده
14.2هزار عکس
7.1هزار ویدیو
372 فایل
🌺برای بهره‌مندی از پیامبر ص و سایر ائمه(علیهم السلام) نیز باید از واسطه‌ی فیض الهی بهره‌مند گشت و از دریچه‌ی وجود حجت زمان از انوار سایر معصومین(علیهم السلام) بهره مند شد.تمام سعادت و شقاوت انسان درگرو معرفت امام زمان عج الله است‌🌼 @cyber_2017
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 دانلود #کلیپ 📝 اهمیت اعتقاد به امام زمان 👤 استاد #رائفی_پور ✅ نشر حداکثری 🌟 اَللّهُــمَّ عَجـِّـل لِوَلیِّــکَ الفَــــرَج 🍀🌺🍀🌸🍀🌼 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠رجعت چیست و کدامیک از ائمه اطهار دوباره زنده می شوند و حکومت میکنند؟؟؟؟ 🍀🌺🍀🌸🍀🌼 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
💔🌼✨🌹✨🌼💔 #مهدےجان🌹️ 🌸دور از بهار روي تو بي ‌برگ مانده‌ام 🍃بي برگ و بار مانده بہ دنيا چہ مي‌ڪند؟ ❤بنشين ز راه لطف دمي در ڪنار دل 💔آخر بپرس اين دل تنها چہ ميڪند 💐طاووس ڪبریایی،اے هدیہ خدایی 🌼تو دیدینیترینی،اے دیدنی ڪجایی؟ ✨شبت بخیر سلطان قلـبـ❤️ـم✨ #اللهم_عجل_لولیک_الفرج🌹 #شبتون_مهدوی💫 #التماس_دعای_فرج💚 🌟 اَللّهُــمَّ عَجـِّـل لِوَلیِّــکَ الفَــــرَج #عاشقان_امیرالمؤمنین_علیه_السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ ☀️شروع صبحی زیبا با ذکر سلام و صلوات بر محمد و آل مطهرش السلام علیک یا مولا امیرالمؤمنین السلام علیک یا فاطــمة الزهـــرا السلام علیک یا اباعبدالله الحسین السلام علیک یا علی موسی الرضـا السلام علیک یا ابا صـالحَ المھــدی
‍ ☘️🌺☘️🌸☘️🌼☘️🌺☘️🌸☘️🌼 🌺زیارت روز سه‌شنبه ✨السلام عليكم ورحمة الله وبركاته صبحكم الله بظهورالحجة عليه السلام إن شاءلله و بالخير والعافية 🔷زيارة الامام السجاد والباقر والصادق عليهم السلام في يوم الثلاثاء: السَّلامُ عَلَيْكُمْ ياخُزَّانَ عِلْمِ اللهِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ ياتَراجِمَةَ وَحْيِ اللهِ، السَّلامُ عَليْكُمْ ياأَئِمَّةَ الهُدى، السَّلامُ عَلَيْكُم ياأَعْلامَ التُّقى، السَّلامُ عَلَيْكُمْ ياأَوْلادَ رَسُولِ اللهِ، أَنا عارِفٌ بِحَقِّكُمْ، مُسْتَبْصِرٌ بِشَأْنِكُمْ مُعادٍ لاَعْدائِكُمْ مُوالٍ لاَوْلِيائِكُمْ، بِأَبِي أَنْتُم وَاُمِّي، صَلَواتُ الله عَلَيْكُمْ. اللّهُمَّ إِنِّي أَتَوالى آخِرَهُمْ كَما تَوالَيْتُ أَوَّلَهُمْ وَأَبْرءُ مِنْ كُلِّ وَلِيجَةٍ دُونَهُمْ وَأَكْفُرُ بِالجِبْتِ وَالطَّاغُوتِ وَاللاّتِ وَالعُزَّى، صَلَواتُ الله عَلَيْكُمْ يامَوالِيَّ وَرَحْمَةُ الله وَبَرَكاتُهُ. السَّلامُ عَلَيْكَ ياسَيِّدَ العابِدِينَ، وَسُلالَةَ الوَصِيِّينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ ياباقِرَ عِلْمِ النَبِيِّينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ ياصادِقا مُصَدَّقا فِي القَوْلِ وَالفِعْلِ، يامَوالِيَّ هذا يَوْمُكُمْ وَهُوَ يَوْمُ الثُّلاثاءِ، وَأَنا فِيهِ ضَيْفٌ لَكُمْ وَمُسْتَجِيرٌ بِكُمْ فَأَضِيفُونِي وَأَجِيرُونِي بِمَنْزِلَةِ الله عِنْدَكُمْ، وَآلِ بَيْتِكُمُ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ 💠 ذکر روز سه شنبه: یاارحم الراحمین۱۰۰مرتبه ☘️🌺☘️🌸☘️🌼☘️🌺☘️🌸☘️🌼
🍂﷽🍂 در این بامداد زیبا ازخدای مهربان آرامش را برایتان خواستارم زیرا آرامش، قطره قطره کدورت های جان راشستشو میدهد! سلام صبحتون با طراوت و روزتون به زیبایی‌ گلها
💠روزمان را با آیات قرآن نورانی کنیم: ❇️اهمیت شکرگزاری 🌟لأَزِيدَنَّكُمْ ۖ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ ✨اگر شکر نعمت به جای آرید بر نعمت شما می افزایم و اگر کفران کنید عذاب من بسیار سخت است 📗سوره ابراهیم ، آیه 7 🍀🌺🍀🌸🍀🌼 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
#حدیث حضرت علی علیه السلام میفرمایند: 🔷کلید و قفل نعمتها برای تمام نعمتها کلید و قفلی مقرر شده است پس کلید آن صبر و قفل آن تنبلی است 🍀🌺🍀🌸🍀🌼 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🍀🌺🍀🌸🍀🌼🍀🌺🍀🌸🍀 🌸🍀🌼 🍀🌺 🌸 🔷ترجمه و شرح خطبه 4 نهج البلاغه؛ بخش اول: هدایت اهل بیت علیهم السلام ❇️و هي من أفصح كلامه عليه السلام و فيها يعظ الناس و يهديهم من ضلالتهم و يُقال: إنه خطبها بعد قتل طلحة و الزبير: ✨بنَا اهْتَدَيْتُمْ فِي الظَّلْمَاءِ وَ [تَسَنَّمْتُمُ] تَسَنَّمْتُمْ ذُرْوَةَ [الْعَلْيَاءَ] الْعَلْيَاءِ وَ بِنَا [انْفَجَرْتُمْ] أَفْجَرْتُمْ عَنِ السِّرَارِ. وُقِرَ سَمْعٌ لَمْ يَفْقَهِ الْوَاعِيَةَ وَ كَيْفَ يُرَاعِي النَّبْأَةَ مَنْ أَصَمَّتْهُ الصَّيْحَةُ، رُبِطَ جَنَانٌ لَمْ يُفَارِقْهُ الْخَفَقَانُ. 🔸تسَنَّمْتُم الْعَلْياءِ: بر فراز كوهان بلند شرف برآمديد. أَفْجَرْتُمْ: در فجر داخل شديد. در بيشتر نسخه ها «انفجرتم» آمده ولى «افجرتم» فصيح تر است. السِّرار: شب آخر ماهى كه ماه در آن شب ناپيدا باشد و اين كنايه از تاريكى بسيار است. وُقِرَ: كر شد، كر باد. الْواعِيَة: فرياد، مقصود عبرتها و پندهاست. النَبْأة: صداى نرم، خفيف. رُبِطَ جَنانُهُ: قلبش محكم باد. 🔹ترجمه:به وسيله ما در تاريکيهاى (جهل و گمراهى) هدايت يافتيد و به کمک ما به اوج ترقّى رسيديد و در پرتو شعاع ما (خاندان پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم)) صبح سعادت شما درخشيدن گرفت و تاريکيها پايان يافت. کر باد! گوشى که نداى پند و اندرز را نشنود و چگونه، کسى که صيحه و فرياد، او را «کر» کرده است مى تواند صداى ملايم (مرا) بشنود؟ (آن کس که فرمان خدا و پيامبر را زير پا گذارده، آيا فرمان مرا پذيرا مى شود؟) و مطمئن باد! قلبى که از خوف خدا جدايى نپذيرد (و آماده پذيرش حق باشد). 🔶پيام امام اميرالمؤمنين عليه السلام، ج 1، ص: 417-411 و هى من افصح كلامه عليه السّلام و فيها يعظ النّاس و يهديهم من ضلالتهم و يقال: «انّه خطبها بعد قتل طلحة و الزبير»: اين خطبه از فصيح ترين سخنان على (ع) است و در آن مردم را اندرز مى دهد و از گمراهى به سوى هدايت مى برد و گفته مى شود: «اين خطبه را بعد از (جنگ جمل و) كشته شدن طلحه و زبير ايراد فرموده است». خطبه در يك نگاه: اين خطبه چنان كه در عنوان آن آمده، احتمالا بعد از ماجراى «جنگ جمل» و قتل «طلحه و زبير» ايراد شده است و به طور طبيعى ناظر به پيامدهاى اين جنگ و درسهاى عبرتى است كه مسلمانان مى بايست از آن بياموزند. محورهاى اصلى خطبه را در سه قسمت مى توان خلاصه كرد: 1- تصريح به اين واقعيّت كه مردم در ظلمات و تاريكيها به وسيله اهل بيت پيامبر (ص) هدايت شدند و به مقامات عالى و اوج ترقّى رسيدند و به همين دليل بايد آماده باشند تا نصايح و اندرزهاى آنها را به گوش جان بشنوند. 2- اشاره به اين كه من پيش بينى پيمان شكنى ها را مى كردم، ولى نمى خواستم پرده ها را كنار بزنم. 3- در بخش آخر خطبه اشاره به اين نكته مى كند كه امروز جاى پرده پوشى نيست، واقعيّتها را بايد گفت و گرنه بيم اين مى رود كه توده مردم گمراه شوند و اگر من ترسى داشته باشم از همين جهت است نه از ناحيه خودم. 🍀🌺🍀🌸🍀🌼 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_201676679079264568.mp3
5.48M
* #کلیپ_صوتی #امام_زمان 🎧 آثار یاد امام زمان علیه السلام قبل از غذا 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🍀🌺🍀🌸🍀🌼 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
❮ فضیلت #عید_غدیر ❯ 🌹امام صادق علیه السلام:❣ 🌟 یک درهم برای #غدیر خرج نمودن، معادل هزار هزار درهم به حساب خواهد آمد. 📚 وسایل الشیعه، ج۱۴، ص۳۸۸ 🍀🌺🍀🌸🍀🌼 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
☘️🌺☘️🌸☘️🌼☘️ 🌷 شرح حدیث غدیر 📖 بخش سوم 🔹 شمول فضل الهی 🔸در قسمتهای مختلف قرآن به شمول فضل الهی اشاره شده است. نباید شمول فضل را با شمول لطف اشتباه گرفت. در حالی که خود فضل، یک اسم الهی است در عالم. و «المُفضِل» یکی از اسماء الهی است مثل اسماء دیگر خداوند مانند: الوهاب، المنعم، الجواد. کار «المفضل» تفضل و ابراز فضائل بوده و زیر مجموعه اسم «‌ العلیم» و «المنعم» است. اگر به آیات التفات بفرمائید ، مثل کریمه سوره نحل « والله فضّل بعضکم علی بعض فی الرزق» کثرت در رزق، چه ظاهری و چه باطنی، خودش فضیلت است. گاهی انسان رزق ظاهری اش مضیق است اما رزق باطنی اش موسع است. خداوند متعال به همگان رزق ظاهری موسع نمی دهد اما رزق باطنی هم رزق است. از خداوند متعال باید رزق باطنی مسئلت کرد، آن هم از فضل الهی. انسان باید در مقام ابراز تفضلات و تنعمات زرنگ باشد « المومن کیّس » . اولا خوب بخواهد، کامل بخواهد، جامع بخواهد ولی سرمایه گذاری روی رزق باطنی انجام بدهد. @🍀🌺🍀🌸🍀🌼 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☘️🌺☘️🌸☘️🌼☘️ 🌷 شرح حدیث غدیر 📖 بخش اول 🔸 تفاضل مجاهدین بر قاعدین 🔹در باب حقیقت فضیلت به اینجا رسیدیم که تمام فضائل در ساختارهای انسانی به فضل الهی مرتبط می شود و فضل الله در قرآن کریم یک پدیده ی شگرف محسوب می شود. در باب تفاضل در سوره نساء خدای متعال می فرمایند: « وَ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدينَ عَلَي الْقاعِدينَ أَجْراً عَظيماً » . ما مجاهدین را بر قاعدین و کسانی که اهل مجاهده نیستند برتری داده ایم. خدای متعال در آیه مذکور می فرمایند اهل جنگ برترند و این بر خلاف فکر امروزی است. این یک بحث فلسفی مستقلی است که چرا باید کسی که عافیت طلب است، نسبت به کسی که قوه غضبیه اش را ابراز می کند پائین تر باشد؟ در ساختار های اجتماعی لیبرال و مکاتیب غربی و یا حتی شرقی مثل مکاتب اهل تسنن، چرا بسیاری از افراد برای اعتقاداتشان نمی جنگند؟ چون به این تفضل الهی اعتقاد ندارند. در ساختار های انسانی اتفاقا انسان هرچه محافظه کارتر و منفعت طلبتر و عافیت طلبتر باشد بهتر است. روشنفکران امروزی به تفکر شیعی می تازند و کربلا را قبول نمی کنند. می گویند: برای چه بجنگیم؟ جنگیدن که فضیلت نیست. پشتوانه و بنیاد تفکری که اومانیستی و انسانگرایانه باشد به هیچ وجهی تن به جنگ نمی دهد. در آن حکایت معروف، پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: « إِذَا رَأَيْتُمْ مُعَاوِيَةَ بْنَ أَبِي سُفْيَانَ يَخْطُبُ عَلَى مِنْبَرِي فَاضْرِبُوا عُنُقَه» . اگر کسی معاویه را بالای منبر من دید گردنش را بزند. این یک تفکر انحصارگرا است. می گوید که من به هیچ وجه کوتاه نمی آیم. حرف خدای متعال، حرف اول و آخر است. 🔸 عدم لحاظ کمیت در راه حق الآن برخی در ساختار های فرهنگی همین رویکرد را دارند و می گویند: مهم سازش با جوانان است. این بی حجابی ها اشکالی ندارد. این تفکر غربی است. ما نمی خواهیم بگوییم: بی حجابی، اعظم کبائر است. مسأله این است که نمی شود با دین خدا سازش کرد و منافع و هواهای نفسانی را بر دین خدا ترجیح داد. یکی از معضلات امروز ما نگاه کمّی به فضیلت است. حتی افراد مذهبی هم اینچنین نگاهی دارند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به جناب عمار فرمودند: « إِنْ سَلَكَ النَّاسُ كُلُّهُمْ وَادِياً وَ سَلَكَ عَلِيٌّ وَادِياً فَاسْلُكْ وَادِياً سَلَكَهُ عَلِيٌ وَ خَلِّ النَّاسَ طُرّا» اگر دیدی که کل عالم به یک سو می روند، ولی امیر المومنین علیه السلام به سوی دیگر می رود، تو به دنبال امیر المومنین علیه السلام برو. این تئوری اسلام است؛ مهم نیست که ما جمعیت بسیار داشته باشیم و برای نگهداری این جمعیت از اصولمان کوتاه بیاییم. این صریح آیه قرآن است: « وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ» اگر بخواهی از اکثر مردم پیروی کنی، تو را از راه خدا باز می دارند. این حدیثی که به استفاضه و تواتر معنوی، فریقین نقل کرده اند که: « عَلِيٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَهُ وَ عَلَى لِسَانِهِ وَ الْحَقُّ يَدُورُ حَيْثُ مَا دَارَ عَلِي» . می فرماید محور حقانیت، این آقا است. محور فضیلت، این آقا است. البته ممکن است چهار نفر همراه ایشان باشند ولی چهار صد میلیون نفر بر خلاف ایشان باشند؛ باکی نیست. 🔸 محوریت در حق و فضیلت، کیفی است 🔸محوریت حق و فضیلت حقیقی، کمی نیست؛ بلکه کیفی است. به هیچ وجه فضیلت بر اساس کمیت نمی تواند احصاء شود. در سوره واقعه می فرماید: « وَ كُنْتُمْ أَزْواجاً ثَلاثَةً فَأَصْحابُ الْمَيْمَنَةِ ما أَصْحابُ الْمَيْمَنَةِ وَ أَصْحابُ الْمَشْئَمَةِ ما أَصْحابُ الْمَشْئَمَةِ وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُولئِكَ الْمُقَرَّبُون فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ ثُلَّةٌ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ قَلِيلٌ مِنَ الْآخِرِين.» این آیات می فرماید: هر چقدر فضیلت به سمت کمالش رود، افرادش کم می شود؛ چون خاصیت قاعده ی فضیلت چنین است. ابی عبد الله علیه السلام در کربلا به لشکریان دشمن که حد اقل سی هزار نفر بودند، فرمودند: «إ ِنَّ النَّاسَ عَبِيدُ الدُّنْيَا وَ الدِّينُ لَعْقٌ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ يَحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ مَعَايِشُهُمْ فَإِذَا مُحِّصُوا بِالْبَلَاءِ قَلَّ الدَّيَّانُونَ.» مردم بنده دنیا هستند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌ شان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ بلا آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند. 🍀🌺🍀🌸🍀🌼 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
💠تهلیلات امام علی (ع) در دهه اول ذی الحجه 🌟 🔹خواندن این تهلیلات در دهه اول ماه ذی الحجه بسیار ثواب دارد اگر روزی ده مرتبه خوانده شود بهتر است. 🍀🌺🍀🌸🍀🌼 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #کلیپ_تصویری 🌴 «اهمیّت غدیر در آیات قرآن» 💢 اگر برای ترویج فرهنگ #غدیر و رفع مظلومیّت #امیرالمؤمنین علیه‌السلام قدمی برنداشتی... 🎙استادحسن قاسمی 🍀🌺🍀🌸🍀🌼 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
#پیام_صبحگاهی #پیروزی_قطعی_است_اگر...🔻 یکی از امیدبخش‌ترین آیات، آیه‌ی معیّت الهی است؛ «اِنَّ اللهَ مَعَنا»، خدا با ما است. مسئله‌ی خیلی مهمّی است اینکه انسان احساس کند که خدا با او است، خدا در کنار او است، خدا پشت سر او است، خدا مراقب او است؛ این خیلی چیز مهمّی است! چون خدا مرکز قدرت و مرکز عزّت است. وقتی خدا با یک جبهه‌ای باشد، این جبهه قطعاً و بلاشک پیروز است. ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
🌴#حکمت شماره109 شرح و تفسیر در کانال 👇 #عاشقان امیرالمؤمنین#نهج_البلاغه 🌸🌼🌺🍀 🌺☘️🌸☘️🌼☘️ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🌴ترجمه و شرح حکمت 109 نهج البلاغه: دوری اهل بیت از افراط و تفریط 🔷وَ قَالَ (علیه السلام): نَحْنُ النُّمْرُقَةُ الْوُسْطَى، [الَّتِي يَلْحَقُ بِهَا التَّالِي] بِهَا يَلْحَقُ التَّالِي وَ إِلَيْهَا يَرْجِعُ الْغَالِي. 🔶و فرمود (ع): ما همانند آن پشتى ميانى، حد وسط هستيم، كه هر كه نرسيده بايد خود را برساند و هر كه از ما در گذرد، بايد كه به ما باز گردد. 🔹ما از افراط و تفريط دوريم: 🔸امام(علیه السلام) در این گفتار حکیمانه، موقف خود و خاندانش را در برابر «مقصران» و «غالیان» روشن ساخته است، مى فرماید: «ما تکیه گاه میانه هستیم; (باید) عقب افتادگان به آن ملحق شوند و تندروان به سوى آن باز گردند»; (نَحْنُ النُّمْرُقَةُ الْوُسْطَى، بِهَا یَلْحَقُ التَّالِی، وَإِلَیْهَا یَرْجِعُ الْغَالِی). این تعبیر کنایه زیبا و دلنشینى است، زیرا «نُمْرُقة» در اصل به معناى پشتى یا متکایى است که بر آن تکیه مى کنند; پشتى وسط و میانه، پشتى ممتازى بوده که در صف پشتى هاى مجلس مورد توجه و جایگاه افراد شریف تر بوده است. مى فرماید: آنها که پایین ترند باید رو به سوى ما کنند و آنها که بالاترند باید نگاه خود را به ما باز گردانند (و همگى راه اعتدال را پیش گیرند). 🔹اشاره به اینکه مورد قبول در اسلام و آیین الهى امورى است که در سر حد اعتدال و دور از افراط و تفریط باشد، همان گونه که قرآن مجید مى گوید: (وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطاً)(1) و در جاى دیگر درباره انفاق مى فرماید: «(وَالَّذینَ إذا أنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَلَمْ یَقْتَرُوا وَکَانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً); کسانى که هنگامى که انفاق مى کنند نه اسراف مى کنند و نه سخت گیرى و در میان این دو حد اعتدال را رعایت مى کنند».(2) منظور از «تالى» کسانى هستند که اوصاف برجسته امامان اهل بیت(علیهم السلام) را انکار مى کردند و آنان را در حد فردى معمولى قرار مى دادند و منظور از «غالى» کسانى که آنان را از حد امام معصوم بالاتر برده و صفات خدایى برایشان قائل مى شدند و حتى گاهى به الوهیت آنها رأى مى دادند. امام(علیه السلام) مى فرماید: ما هیچ یک از این دو گروه را نمى پسندیم نه تالى و نه غالى. 🔸بعضى از شرّاح نهج البلاغه «وسطى» را به معناى ممتاز و عالى گرفته اند نه به معناى میانه، همان گونه که در آیه 28 از سوره «قلم» مى خوانیم: (قَالَ أَوْسَطُهُمْ أَلَمْ أَقُلْ لَّکُمْ لَوْلاَ تُسَبِّحُونَ) که اوسط در اینجا به معناى افضل و برتر است. 🔹ولى با توجه به تالى و غالى که در ذیل این کلام حکیمانه آمده چنین احتمالى بسیار بعید است و مناسب همان معناى وسط است که طرف افراط و تفریط دارد. پیروى از حد اعتدال و پیمودن خط میانه نه تنها در مسائل اعتقادى مورد توجه است که در مسائل اخلاقى و اجتماعى نیز غالباً چنین است، زیرا افراط و تفریط در این امور نیز زیانبار بوده و حد وسط و حالت اعتدال داراى آثار و برکات روشنى است. 🔸خوشبختانه پیروان مکتب اهل بیت با هدایت هاى آنها در همه جا حد اعتدال را برگزیدند; در حالى گروهى گرایش به جبروگروهى تفویض را انتخاب مى کردند، پیروان این مکتب شعار «لا جبر و لا تفویض بل امر بین الامرین» را برگزیدند و در جایى که جمعى قائل به تشبیه (اعتقاد به جسمیت خداوند) و گروهى معتقد به تعطیل (کسانى که مى گویند ما از ذات و صفات خدا هیچ چیز نمى فهمیم) در میان مسلمانان بودند، پیروان این مکتب نه تشبیه را پذیرفتند و نه تعطیل را بلکه معتقد شدند کنه ذات خدا و صفات او گرچه براى انسان ها قابل درک نیست; ولى او را مى توان از طریق آثارش در پهنه جهان هستى به خوبى شناخت. آخرین سخن این که تعبیر به «نحن» گرچه به معناى امامان اهل بیت است ولى از بعضى از روایات استفاده مى شود که پیروان راستین آنها نیز همین گونه اند.
💠چنان که در حدیثى از امام باقر(علیه السلام) مى خوانیم فرمود: «یا مَعْشَرَ الشّیعَةِ ـ شِیعَةِ آلِ مُحَمَّد ـ کُونُوا النُّمْرُقَةُ الْوُسْطى یَرْجَعُ إلَیْکُمُ الْغالى وَ یَلْحَقُ بِکُمُ التّالى; اى جمیعت شیعه شما هم جایگاه حد وسط و معتدل باشید که غلو کننده به سوى شما باز گردد و عقب مانده به شما ملحق شود» در این هنگام مردى عرض کرد: فدایت شوم، منظور از غالى چیست؟ فرمود: «قَوْمٌ یَقُولُونَ فینا ما لا نَقُولُه فى أنْفُسُنا فَلَیْسَ أولئکَ مِنّا وَ لَسْنا مِنْهُمْ; گروهى هستند که درباره ما مطالبى مى گویند که ما درباره خود نمى گوییم (آنها راه غلو و افراط را مى پویند) آنها از ما نیستند و ما از آنها نیستیم».سپس امام(علیه السلام) رو به مردم کرد و فرمود: «وَاللّه ما مَعَنا مِنَ اللّهِ بَرائَةٌ وَلا بَیْنَنا وَبَیْنَ اللّهِ قِرابَةٌ وَلا لَنا عَلَى اللّهِ حُجَّةٌ وَلا نَتَقَرَّبُ إلَى اللّهِ إلاّ بِالطّاعَةِ; به خدا سوگند ما برات آزادى (از آتش دوزخ براى کسى) نداریم و میان ما و خداوند خویشاوندى نیست و حجت خاصى در برابر او نداریم وجز از طریق اطاعت به او تقرب نمیجوییم». سپس افزود: «فَمَنْ کانَ مِنْکُمْ مُطیعاً لِلّهِ تَنْفَعُهُ وِلایَتَنا وَ مَنْ کانَ مِنْکُم عاصِیاً لِلّهِ لَنْ تَنْفَعَهُ وَلایَتَنا وَیَحْکُمْ لا تَغْتَرُّوا وَیَحْکُمْ لا تَغْتَرُّوا; هر کس از شما مطیع خدا باشد ولایت ما براى او سودبخش است و هر کس از شما معصیت خدا کند ولایت ما به او سودى نمى بخشد. واى بر شما (به ولایت ما) مغرور نشوید، واى بر شما مغرور نشوید»(3). 📚پی نوشت: (1). بقره، آیه 143. (2). فرقان، آیه 67. (3). کافى، ج 2، ص 75، ح 6. 🌴 شماره109 شرح و تفسیر در کانال 👇 امیرالمؤمنین 🌸🌼🌺🍀 🌺☘️🌸☘️🌼☘️ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا