eitaa logo
آیات و روایات اجتماعی
1.3هزار دنبال‌کننده
88 عکس
14 ویدیو
0 فایل
آیات و روایات با رویکرد اجتماعی ارتباط با حقیر/سوالات، اشکالات و نقدها: @yahadi71 گلچینی از فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai/72
مشاهده در ایتا
دانلود
آیات و روایات اجتماعی
خدایا این بهترین قربانیان را از ما بپذیر... ماجرای هابیل و قابیل، صرفا یک ماجرای شخصی برای فرزندان آدم(ع) نیست بلکه داستان تمام انبیای الهی است. این دو طیف، در همیشه طول تاریخ مقابل هم به رویارویی پرداخته اند و نبرد آنها، به درازای تاریخ بشر است. هابیل، نمادی است از تمام کسانی که در راه خشنودی خداوند، از محبوب ترین داشته های خود میگذرند و آن را در راه خدا تقدیم میکنند. قرآن کریم می فرماید: «إِذْ قَرَّبٰا قُرْبٰاناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمٰا» هنگامى كه هر يك از آن دو، قربانى‌ ای برای تقرب به خدا تقدیم کردند، خداوند تنها قربانی هابیل را پذیرفت چرا که از بهترین داشته های خویش تقدیم کرد. خدایا با چشمانی اشک آلود به درگاه تو انابه میکنیم و عرضه میداریم که در این مسیر، بهترین داشته هایمان را هدیه کردیم. مگر چند سال باید بگذرد تا چنین فرماندهانی تربیت بشوند، مگر چند قرن باید بگذرد تا رهبری چون سیدحسن نصرالله قدم در این دنیا بگذارد. مگر مقاومت در این یک سال کم فرمانده و شهید داده است. و امروز هم مقاومت، یکی دیگر از بهترین داشته های خود را تقدیم تو کرد. خدایا تو شاهد باش که ما دیگر بهتر از این ها را نداشتیم و گرنه آنها را نیز فدای تو میکردیم. قطعا از دست دادن چنین افرادی، خسارت بزرگی است که به راحتی جای خالی آنها پر نخواهد شد. اما خدای من، ما یک چیز دیگر هم میدانیم و آن این است که در این عالم، تنها تویی که در حال خدایی کردنی، این خداست که دارد خدایی میکند، نه اسرائیل و امریکا. مقاومت در این یک سال هرچه توان داشت به میدان آورد و همچنان در حال مقاومت است. نمیدانم، شاید این رفتن ها هم جزو پروژه و طراحی توست، قطعا همینگونه است. شاید میخواهی خون امثال نصرالله ها، خون هنیئه ها، خون سنوارها، خون نیلفروشان ها، در رگ های مردم بیش از این جاری بشود، در رگ های سربازان آنها بیش از این فوران کند. اساسا خون حکم حیات دارد، برای مردم، برای بازماندگان، البته اگر ناامید نشویم. خدایا، امروز تمام حق به مصاف تمام کفر رفته است و امید ما تنها و تنها تویی، نه موشک و توپ و تفنگ. قطعا جوانانی جای سنوار را پر خواهند کرد و خون مقاومت همچنان در رگ های آنها بجوش خواهد آمد ولی امید ما فقط و فقط وعده های توست... 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
#حاج_قاسم 🔹راهبرد مقابله با #سگ_هار
💠 راهبرد پیامبر در مقابل شایعه ترور نماینده اش توسط قریش 🔺ماجرای ، بسیار خواندنی است و بس عبرت آموز. در السیرة النبویة ج2ص315 نقل میکند بعد از سلسله اتفاقاتی، بنا شد به عنوان وارد مکه شده و با سران مذاکره کند و پیام حضرت را به آنان برساند. 🔺عثمان در همان ابتدای ورود به شهر، در پناه قرار گرفت تا کسی حق تعرض به او را نداشته باشد و جان او محفوظ بماند. 🔺بعد از مذاکرات، قریش به عثمان گفتند تو اگر مايل باشى ميتوانى به خانه خدا بپردازی. اما عثمان گفت: تا رسول خدا طواف نكند، من نیز طواف نخواهم كرد. (إن شئت أن تطوف بالبيت فطف، فقال: ما كنت لأفعل حتى يطوف به رسول اللّٰه. و احتبسته قريش عندها) 🔺اینجا بود که قریش، عثمان را در مکه و نگه داشت و از آن طرف به پیامبر خبر رسید که قریش، عثمان را و کشته است. (فبلغ رسول اللّٰه و المسلمين أنّ عثمان بن عفّان قد قتل) 🔺بعد از اینکه این به گوش مسلمانان رسید، حضرت فرمود: از اينجا نميرويم تا اینکه با قريش و نبرد كنيم. و از اين رو از مردم گرفت كه تا پاى جان با او بجنگند. مسلمانان دسته دسته آمدند و با او بيعت كردند. (أنّ رسول اللّٰه، قال حين بلغه أنّ عثمان قد قتل: لا نبرح حتى نناجز القوم، فدعا رسول اللّٰه، الناس إلى البيعة. فكان الناس يقولون: بايعهم رسول اللّٰه على الموت) 🔺البته اینگونه نبود که همه مردم بیعت بسته باشند تا ، بلکه در نقل ها دارد که عده ای اینگونه بیعت بستند که حداقل از معرکه جنگ نکنند. البته که عده ای هم از همان ابتدا بیعت نکرده و فرار کردند. 🔺خلاصه اینکه عمده مردم با پیامبر تا سر حد مرگ، بیعت کردند، که آن بیعت معروف به شد. ج2 ص591 نقل میکند: تنها یک نفر بود که از پا به فرار گذاشت و خود را زیر شکم شترش پنهان کرد و با حضرت بیعت نکرد. (فلمّا دعا رسول اللّه إلى البيعة فرّ الجدّ بن قيس فدخل تحت بطن البعير) 🔺او کسی نبود جز، . ابوقتاده انصاری میگوید به او گفتم: وای بر تو، چه چیزی باعث شده که زیر شکم شتر پنهان شوی؟ آیا میخواهی از آنچه که نازل کرده است، فرار کنی؟ گفت: نه، اما هنگامی که ندای بیعت را شنیدم، دچار و شدم. (فقلت: ويحك! ما أدخلك هاهنا؟ أ فرارا ممّا نزل به روح القدس‌؟ قال: لا، و لكنى رعبت و سمعت الهيعة) 📌پ.ن: با اینکه خبر ترور عثمان، هنوز قطعی نبود و بعدا هم مشخص شد که عثمان ترور نشده و هنوز زنده است اما واکنش پیامبر در مقابل این برخوردِ تندِ احتمالیِ دشمن، بسیار درس آموز است. اینکه محکم پالس سنگین به دادند که چون نماینده ما را ترور کرده اند، تا با آنها به جنگ و نبرد نپردازیم، از اینجا نخواهیم رفت. اینکه را به خط کرده و بیعت گرفتند و آنها را آماده نبرد کردند. ➕ کلیپ صحبت های شهید را که به نظرم مرتبط با همین راهبرد پیامبر است، حتما ببینید. ▫️به نظرم سیاست رهبران انقلاب و جمهوری اسلامی، در مقابل دشمنانش، همین راهبرد بوده و ما مردم و مسئولین مربوطه نیز باید همین مسیر را دنبال کنیم، ان شاالله. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 وقتی یک جامعه، تُهی و خالی از روحیه جهاد، مبارزه و شهادت طلبی بشود... 🔺(ع) پس از جنگ ، بارها از مردم خواست تا برای جنگ با آماده شوند اما مردم همراهی نکردند تا اینکه معاویه شروع به تجاوز به محدوده حکومت حضرت امیر کرد، هرچند همان حکومت شام نیز در دست او بود. 🔺اینجا بود که به نقل از میگوید: على(ع) میگفت: بدانيد كه پس از من، به سه گرفتار خواهيد شد: 1️⃣ و خوارى فرا‏گير(ذُلًّا شَامِلا) 2️⃣ و شمشيرى كشنده (سَيفا قاتِلا) 3️⃣ در بیت المال و خودكامگى ستمكاران كه آن را به‌ صورت سنّتى بر ضدّ شما در خواهند آورد (أثَرَةً‌ يَتَّخِذُهَا الظّالِمونَ عَلَيكُم سُنَّة) ▫️وقتی این بلاها بر سر شما آمد، آنگاه منِ علی را ياد خواهيد كرد و آرزو میكنيد كه ای كاش مرا میديديد و من را و ياري میكرديد و هایتان را در راه من میريختيد و خدا جز ستمكار را از خویش دور نمیسازد. (فَسَتَذكُروني عِندَ تِلكَ الحالاتِ‌، فَتَمَنَّونَ لَو رَأَيتُموني و نَصَرتُموني و أهرَقتُم دِماءَكُم دونَ دمي، فَلا يُبعِدُ اللّهُ إلّا مَن ظَلَم) 🔺پس از آن، هرگاه حادثه ناگواری میدید، به یاد همین سخن حضرت می افتاد و میگفت: خداوند جز ستمكار را از خویش دور نمیسازد. (و كانَ جُندَبٌ بَعدَ ذلِكَ إذا رَأى شَيئا يَكرَهُهُ‌، قالَ‌: لا يُبعِدُ اللّهُ إلّا مَن ظَلَم) 📌پ.ن: ▫️ای کاش و ما متوجه باشند که نیست، جنگ طلب نیست، جنگ طلب نیست، جنگ طلب نیست، جنگ طلب نیست، ما فقط در حال از و خود هستیم، چیزی که آنها در حال نابودی آن هستند. ▫️این است که چون ، به جان افتاده و در حال نابودی آن است و تا او هست، هست و تا جنگ هست، فرهنگ خواهد بود ▫️اگر دست از برداریم، همان اتفاقی بر خواهد آمد که حضرت امیر بیان کردند، چه اینکه در همان عصر نیز بر جامعه اسلامی آمد. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 نپرداختن حق مردم، عامل هلاکت حکومت ها 🔺(ع) در ابتدای حکومتش در نامه ای خطاب به امیران و فرماندهانش مینویسد: ➕ «فَإِنَّما أهلَكَ مَن كانَ قَبلَكُم أنَّهُم مَنَعُوا النّاسَ الحَقَّ فَاشتَرَوهُ‌، و أَخَذوهُم بِالباطِلِ فَاقتَدَوه»(نهج البلاغه: نامه79) ▫️اقوام گذشته و پيشينيان شما، در حقيقت به اين علت به افتادند كه‌ را از حقّ خود محروم كردند یعنی را نسبت به توده های مردم رعایت نکردند و مردم نیز به ناچار، مجبور شدند حق خود را با و انواع و اقسام روش های دیگر، به چنگ آورند. ▫️در واقع مردم نیز این را پذیرفته و به آن تن دادند. لذا این رفتار و کنش حکمرانان، موجب شد مردم به راه غلط و سوق پیدا کنند و مردم نیز ناگزیر برای احقاق حق خود، از باطل پيروى و كردند. 🔺(ج18، ص77) در شرح این کلام حضرت مى‌گويد: يعنى ، مردم را از حق خود محروم كردند و در نتيجه، مردم با پول و ، حق را از آنان خريدند. ▫️به عبارت ديگر، كارها را در جاى خود قرار ندادند و و حكومتى را به افرادى كه استحقاق و شايستگى آن را دارند، نسپردند و كارهاى دين و دنياى آنها براساس و پيش مى‌رفت. ▫️لذا مردم ميراث و حقوق شان را، مانند ، با پول خريدارى مى‌كردند. سپس فرمود: «آنان را به راه باطل سوق دادند و مردم هم پيروى كردند»، يعنى آنان را در انداختند ▫️و نسل هاى بعد هم كه روى كار مى‌آمدند، چون براساس همان شيوۀ باطل رشد يافته بودند، تصوّر مى‌كردند كه این روش، روشى حق و درست است و لذا از پدران و گذشتگان خود پيروى کرده و همان شيوۀ آنان را دنبال کردند. 📌پ.ن: ▪️این از است که یک حکومت اگر بخواهد استوار و بماند، باید باشد. ، و... که نتیجه اش چیزی نیست جز ، سرانجامش قطعا آن حکومت و جامعه است. ▪️لذا این است که آن چارچوب فاسد را نپذیرفته و به جهت اصلاح آن، کنند. آن جامعه، هم مشی غلط است و هم پذیرش آن توسط . ▪️درست است که غلط است اما های مردم میتواند ختم به شده و آن ساختار را اصلاح کند. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 مثل مالک 🔺(ع) در نامه‌اى به دو تن از فرماندهان سپاهش نوشت: ▫️من، را بر شما و سپاهيان زيردست شما، امير كردم. پس او را بشنويد و از او کنید. او را چون زره و سپر، نگهبان خود كنيد كه او را سستى و لغزشى نيست. نه آنجا كه شتاب لازم است، مى‌كند و نه آنجا كه درنگ لازم است، مى‌نمايد. قَد أمَّرتُ عَلَيكُما وَ عَلى مَن في حَيِّزِكُما مالكَ بنَ الحارِثِ الأشتَرَ، فَاسمَعا لَهُ وَ أطيعا، وَاجعَلاهُ دِرعاً وَ مِجَنّاً؛ فَإنَّه مِمَّن لايُخافُ وَهنُهُ وَ لاسَقطَتُه وَ لا بُطؤُهُ عَمّا الإسراعُ إلَيهِ أحزَمُ‌، وَ لا إسراعُهُ إلى مَا البُطءُ عَنهُ أمثَل 📌پ.ن: آیت الله خامنه ای: «جمهوری اسلامی هر وظیفه‌ای در این زمینه داشته باشد، با قدرت و صلابت و قاطعیّت انجام خواهد داد. ما در انجام این وظیفه، نه میکنیم، نه میشویم؛ تعلّل نمیکنیم، کوتاهی نمیکنیم، دچار شتاب‌زدگی هم نمیشویم. آنچه منطقی است، آنچه معقول است، آنچه درست است، [انجام میدهیم]» 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 مراتب مسئولیت همگانی، نسبت به نبرد با اسرائیل 🔺 میفرمایند: ▫️«جَاهِدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَيْدِيكُمْ فَإِنْ لَمْ تَقْدِرُوا فَجَاهِدُوا بِأَلْسِنَتِكُمْ فَإِنْ لَمْ تَقْدِرُوا فَجَاهِدُوا بِقُلُوبِكُم‏» ▫️در راه خدا جهاد کنید، اولا با ، اگر این نشد در گام بعد به سراغ بروید و اگر این هم نشد، آنگاه نوبت است. 🔺در حکمت 375 نهج البلاغه نیز حضرت میفرمایند: ▫️«إنَّ أوَّلَ ما تُقلَبونَ علَيهِ من الجِهادِ الجِهادُ بأيْديكُم ثُمَّ بألسِنَتِكُم ثُمَّ بقُلوبِكُم، فَمَنْ لَم يَعْرِفْ بقَلبِهِ مَعروفاً و لَم يُنْكِر مُنْكَراً قُلِبَ‌، فجُعِلَ أعْلاهُ أسْفَلَه» حضرت تاکید میکنند: 1️⃣ اوّل چيزي كه بواسطه آن مغلوب شده و شكست مى‏ خوريد، کوتاهی در است، اینکه در هنگامه جهاد، به بهانه های مختلف، تن به جهاد با دشمن ندهید. ▫️آنجا که رفتن به میدان نبرد مقدور نیست، اما نسبت به ، کوتاهی کنیم، باشیم. اینها همه عوامل شکست ما خواهد شد. البته که مصداق جهاد، فقط نیست، بلکه در تمام حوزه ها، مصداق دارد. 2️⃣ در گام دوم، اگر در جهاد میدانی هم پیروز شدیم، اما دومین جایی که شکست به سراغ ما خواهد آمد، در است، یعنی شکست در . اگر جهاد میدانی برای ما مقدور نیست، جهاد تبیین و روایت جهاد میدانی که مقدور ما هست. اگر این را رها کردیم، سنگین شکست خواهیم خورد. ▫️اینکه در هنگامه جهاد، وقتی که ، عزم نبرد کرده و به تبع این ، وظیفه همه ی ، آماده کردن مردم برای قیام و جهاد است اما در این موقعیت حساس، عده ای بخواهند با و روایی، مردم را از جهاد ترسانده و مروج و رخوت میشوند. این یعنی شکست در . ▫️اینکه معاصی و زشتی ها را ببینیم، بی عدالتی ها و تبعیض ها را ببینیم، کودک کشی های منطقه را ببینیم، را ببینیم، کثافت رو آمده را ببینیم اما خود را به ندیدن بزنیم. انگار شتر دیدی ندیدی. اینکه اینها را ببینیم اما نزنیم، نکنیم، نکنیم، اینها همه عوامل شکست دوم ماست. 3️⃣ گام سوم، شکست ما در عرصه است، اینکه هم خودمان دچار قساوت قلب بشویم و هم مردم مان گرفتار آن باشند و نتوانیم برای آن کاری کنیم. ▫️اینکه کار به جایی بکشد که این همه زشتی ها را در عالم ببینیم اما باز دل های یک عده نسبت به آن، بی تفاوت باشد. انگار نه انگار بیش از 40 50 هزار نفر توسط این سلاخی شده اند، اگر قلبی این زشتی ها را ببینید و هنوز نسبت به آن بی تفاوت باشد، این نیست، بلکه تنها تکه گوشتی است که هیچ ارزشی ندارد. ▫️شکست سوم ما در این است که نتوانیم ملت را به خوبی تنظیم کنیم تا از زشتی ها بیزار باشند و نسبت به خوبی ها، با رغبت. ▫️اگر در این لایه شکست خوردیم، آنگاه دیگر كار دين، تمام است چون اگر جهاد عملی و زبانی ممكن نشد، همه ی انسان ها، توانایی جهاد قلبی را دارند، هر چند توان آشکار کردنش نباشد. ▫️پس هر گاه شخصی جهاد قلبی را هم از دست داد، یعنی دستگاه احساسات و عواطفش بهم ریخت، این نشانه و و بدبختى او در دنيا و آخرت است. چنین شخصی حقیقتا گشته و دیگر در دنيا نداشته و سرگردان خواهد شد و در آخرت نیز گرفتار کیفر الهی میشود. 📌پ.ن: باید همه مردم را درگیر این کرد، عده ای در میدان نبرد نظامی، عده ای در میدان جهاد مالی، عده ای در میدان روایت و جهاد تبیین و... همه باید خود را مسئول بدانند، همه یعنی همه، از آن کارگر و کشاورز ساده گرفته تا آن مسئول رده بالا. همه باید تا آنجا که میتوانند مسئولیت خود را به نحو احسن انجام دهند، دقیقا باید همان حس و حال پشت جبهه ها در دوران دفاع مقدس، امروز نیز ایجاد بشود که الحمدلله در حال انجام است. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 مراتب مسئولیت همگانی، نسبت به نبرد با اسرائیل 🔺#حضرت_امیر میفرمایند: ▫️«جَاهِدُوا فِي سَبِيلِ الل
💠 پيامبر خدا(ص): هر كس رزمنده‌اى را به يك نخ يا سوزن مجهز كند، خداوند گناهان گذشته و آيندۀ او را ببخشايد. (مَن جَهّزَ غازياً بسِلْكٍ أو إبْرَةٍ غَفَرَ اللّٰهُ لَهُ ما تَقدَّمَ من ذَنبهِ وما تَأخّر) 💠 راه های کمک: 🔹۱-جهت کمک نقدی به مردم مظلوم فلسطین و لبنان از طریق زیر می توانید اقدام کنید؛ شماره کارت:
6037998200000007
شماره شبا:
Ir320210000001000160000526
کد دستوری: * پرداخت مستقیم در KHAMENEI.IR 🔸۲- برای اهدای طلا و جواهرات ارسال عدد ٢ به 3000222 🔹۳- برای سرپرستی از خانواده های آواره لبنانی و فلسطینی ارسال عدد ۳ به 3000222 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9