آیات و روایات اجتماعی
💠 اصلی ترین کارکرد «امر به معروف و نهی از منکر»
➕جناب #کلینی در کافی[ج5،ص55] به نقل از #امام_باقر(ع) میفرماید:
🔺در #آخر_الزمان گروهى به وجود مىآيند كه در بين خود از فرقهاى پيروى مىكنند كه:
1️⃣ #رياكار
2️⃣ #قارى_قرآن
3️⃣ صرفا اهل انجام عبادات و #مناسک_دینی و داراى حالتى زهدگونه
4️⃣ و تازه به دوران رسيده، #سفيه و ناداناند. عملا بی بهره از خِرد و #عقلانیت اند.
🔺#امر_به_معروف و #نهى_از_منكر را واجب نمىدانند مگر در صورتى كه از #زیان و ضرر در امان باشند.
براى اینکه امر به معروف نکنند، برای خود #بهانه_ها و عذرها میتراشند.
🔺از لغزش #علمای_فاسد و عمل اشتباهشان پیروی میکنند.
تاکیدشان بر #نماز و #روزه و هر عملی است که برای جان و مال شان #ضرری نداشته باشد.
البته اگر همین نماز و روزه هم برای جان و مال شان ضررى داشته باشد، آن را نیز مانند بالاترین و بزرگترین واجبات که رها کردند، ترک میکنند.
🔺امر به معروف و نهى از منكر، #واجبی_عظيم و بزرگ است كه دیگر واجبات، تنها بوسیله آن #اقامه و استوار خواهند شد.
🔺اينجاست كه ترک چنین واجبی، توده مردم، تر و خشک و مومن و کافر را با هم دچار غضب و کیفر الهى میکند
لذاست که انسان های نیک در سرزمين بدكاران، و کودکان در سرزمين بزرگان، هلاك و نابود خواهند شد، چرا که مردم نسبت به این واجب #بی_تفاوت بودند.
🔺امر به معروف و نهى از منكر، #شیوه_انبيا و نیکان است، واجبی است بزرگ كه دیگر واجبات به آن زنده و پابرجا میمانند،
بواسطه آن، #امنیت ایجاد میشود، #بدعت_ها کنار میرود، #درآمدها حلال میگردد، #ظلم کنار رفته و زمين آباد مىشود، از دشمنان #انتقام گرفته شده و امورات دين و دنيا به راه درستش كشيده شده و اصلاح میگردد.
🔺پس، اولا با #قلب هايتان، منكر و كارهای بد را زشت بدانید، ثانیا با #زبان_گویا زشتی منکرات را #فریاد زده و اعتراض کنید و آن را به پیشانی شان بکوبید
و در راه خدا از #سرزنش هيچ سرزنش كنندهاى نترسيد.
🔺اگر پند گرفته و به مسیر حقّ بازگشتند، ديگر با آنها کاری نداشته باشید.
اما اگر پند نگرفته و به ظلم و ستم خویش ادامه دادند، همانگونه که قرآن کریم میفرماید: «راه نكوهش، تنها بر كسانى است كه به مردم ستم کرده و در زمين به ناحق حرکت میکنند.»
🔺در چنين حالتی، عملا با آنها به #جهاد بپردازید و با دلهايتان بر آنان خشم بگيريد،
البته بدون اين كه در پى #قدرت_طلبی باشيد و يا مالى را به ستم بگيريد يا بخواهيد با ستمگرى و بدون #عدالت بر آنان پيروز شويد.
🔺خلاصه اين كارها را بكنيد تا به فرمان الهى بازگردند و مشغول اطاعت و فرمانبردارى از او شوند و دست از ظلم و ستم خویش بردارند.
🔺در ادامه حضرت به ماجرای حضرت #شعیب اشاره میکنند که خداوند به شعیب وحى كرد:
من صد هزار نفر از قوم تو را عذاب مىكنم، چهل هزار نفر از اشرار این قوم و شصت هزار نفر از بهترينهاي این قوم.
🔺شعيب گفت: پروردگار من! عذاب #اشرار_قوم درست اما علت عذاب نیکان قوم من چیست؟
خداوند فرمود: چون #نیکان_قوم تو با معصيتكاران كنار آمده و به خاطر خشم و غضب من، خشمگين نشدند و عملا مشی #بی_تفاوتی را دنبال کردند.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 اصلی ترین کارکرد «امر به معروف و نهی از منکر» ➕جناب #کلینی در کافی[ج5،ص55] به نقل از #امام_باقر(ع
📌پ.ن:
▫️اصلی ترین کارکرد امر به معروف و نهی از منکر چیست؟ چرا در این مورد روایات عجیب و عظیمی داریم؟
وقتی این مسئله را در چارچوب #نظریه_اجتماعی_اسلام تحلیل میکنیم، متوجه میشویم اصلی ترین کارکرد آن، دست نخوردن مسئله #فرهنگ و #ارزش_های_دینی است.
▫️اینکه ارزش های دینی دچار تغییر و تحول نشوند، اینکه منکر همچنان منکر بماند، اینکه معروف همچنان معروف بماند، هرچند که به آنها عمل نشود اما نباید به هیچ وجه، مرز ارزش ها جابجا بشود.
▫️اگر ارزش های اجتماعی دچار تغییر و تحول شد، به تبع #هنجارهای_اجتماعی نیز تغییر خواهند کرد. لذا بعد از گذشت چند نسل، شاهد خواهیم بود عملا فرهنگ دینی به کلی کنار رفته است و عملا جای منکر و معروف جابجا میشود.
➕ تذکر: از این روایت برداشت میشود که انسان باید امر به معروف و نهی از منکر کند، ولو اینکه برای او #خطر_جانی یا مالی یا ناموسی داشته باشد
اما دسته ای از روایات دیگر هم داریم که امر به معروف را قید به همین نکته زده اند که نباید برای انسان خطر جانی، مالی یا ناموسی داشته باشد.
▫️در کتب فقهی مفصل درباره این قید بحث شده است که میتوانید رجوع کنید اما خلاصه اینکه در این مسئله دو ملاک وجود دارد:
1. زیان، ضرر و خطر داشتن برای انسان
2. اهمیت متعلق امر به معروف و نهی از منکر
▫️گاهی انسان برای گناه صغیره و کوچکی میخواهد نهی از منکر کند، چه بسا اینجا اگر خطر مهمی برای انسان داشته باشد بگوییم باید ترک بشود
▫️اما اگر نهی از منکر ناظر به مسئله مهمی است که ممکن است #ارزش_های_اجتماعی را دچار تغییر کند به نحوی که به راحتی قابل جبران نیست و به تبع، #اصل_اسلام به خطر خواهد افتاد،
در این صورت باید خطرات را به جان خرید مانند کاری که #سیدالشهدا در کربلا یا #امام_خمینی در انقلاب اسلامی دنبال کردند.
▫️در هر صورت، در شرایط کنونی جامعه ما، خیلی ها به بهانه های مختلف، شانه خود را از این مسئولیت مهم خالی میکنند.
به نظر میرسد روایت میخواهد تاکید کند که به این #بهانه های الکی، این مسئله مهم را کنار نگذارید چرا که در 99 درصد موارد، برای انسان خطر جانی، مالی و ناموسی مهمی مطرح نیست.
پس به این بهانه، نباید این مهم را ترک کرد.
➕تذکر2: امر به معروف را منحصر در مسئله #حجاب نکنیم. با توجه به ظرفیت، مسئله #اولویت_بندی را در این مسئله رعایت کنیم. در اجرای امر به معروف، #عقلانیت_دینی به خرج بدهیم. #روش_ها و چگونگی کار را یاد بگیریم.
▫️امر به معروف یک امر #تعبدی نیست که صرفا با انجام آن بخواهیم رفع تکلیف از خود کنیم بلکه مهم #اثربخشی و #نتیجه ی کار است. حتما #دلسوزی و رفتار خوب را چاشنی کار کنیم. اگر طرف مقابل بدرفتاری کرد، تذکر بدهیم و برویم.
▫️در حاکمیت اسلامی مانند شرایط امروز، وظیفه ما صرفا امر به معروف قلبی و زبانی است، بخش عملی آن که در روایت هم به آن اشاره شد، منحصر به انجام حاکمیت است. لذا در انجام آن دچار اشتباه نشویم.
▫️ #مراتب کار را رعایت کنیم، اولا تذکر پنهانی، اگر اصلاح نشد، کار را به تذکر علنی بکشانیم، خصوصا ناظر به مسئولین. به هیچ وجه دچار #فحاشی و #تهمت و #دروغ_گویی و از این دست امور نشویم.
▫️خلاصه ابعاد مختلف کار را لحاظ کنیم و با دیدن آموزش، به بهترین شیوه کار را از آب در بیاوریم.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آنها پنداشتند كه حصارها و دژهاى استوارشان در برابر خدا [از تبعيد و در به درى آنان] جلوگيرى خواهد كرد
ولى [ارادۀ كوبندۀ] خدا از آنجا كه گمان نمى كردند به سراغشان آمد و در دل هايشان رعب و ترس افكند
به گونه اى كه خانه هايشان را به دست خود و به دست مؤمنان ويران كردند پس اى صاحبان بينش و بصيرت! عبرت گيريد.
وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ مَانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللَّهِ فَأَتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوا ۖ وَ قَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ...
(حشر: ۲)
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
#تذکر
▪️اولا مقام #حضرت_معصومه(س) آنقدر بالا و با عظمت است که جای هیچ تردیدی نیست. ان شاالله همه ما مشمول شفاعت حضرتش باشیم.
▪️ثانیا اینکه به مرور دارد مشهور میشود از لفظ #شهادت برای حضرت استفاده میکنند، در تاریخ ثابت شده نیست، هرچند که بعید هم نیست، با توجه به اتفاقاتی که برای کاروان ایشان رخ داده است اما بهتر این است که از لفظ وفات استفاده شود تا جایی برای خدشه نباشد.
▪️ثالثا تاریخی که برای ولادت و شهادت حضرت در تقویم کنونی ذکر شده، در منابع تاریخی نیامده بلکه این دو تاریخ، #جعلی است، چه اینکه آیت الله #مرعشی_نجفی و آیت الله #شبیری_زنجانی نیز به آن تصریح کرده اند.
▪️لذا اینکه بخواهیم این ایام را به عنوان ایام شهادت یا ولادت حضرت معرفی کنیم، کار صحیحی نیست
بلکه بهتر است به عنوان ایام #بزرگداشت مقام حضرت معصومه(س) عنوان گذاری بشود.
چرا که به مرور این تاریخ ها به عنوان قطعیت به نسل های بعد منتقل شده و چه بسا بدخواهان در آینده از آن به عنوان ابزاری برای زدن قطعیات تاریخی شیعه استفاده کنند.
▪️قطعا گرفتن #بزرگداشت برای حضرت، امری بسیار عالی و ضروری است، اما با لحاظ نکات گفته شده و ملاحظات پیرامونی دیگر.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 شاگردان عدالتخواه علی(ع)
2️⃣ عمار (بخش اول)
🔺یکی از مهمترین تلاش های #امیرالمومنین(ع) خصوصا در #عصر_خلفا، تربیت یک کادر تشکیلاتی و #کنشگری بواسطه آنها بود، تا بتواند تا آنجا که میشود دین الهی را #اقامه کند.
یکی از عرصه های مهم کنشگری اصحاب، مربوط به مبارزه با #بی_عدالتی، #فساد و #تبعیض ها بود. در یادداشت قبل، کنشگری ابوذر مرور شد و اکنون جناب عمار.
🔺انساب الاشراف نقل میکند:
عثمان از بیت المال جواهری را برای خانواده اش برداشت و مردم به او اعتراض کرده و با تندی با او برخورد کردند. #عثمان خشمگین شده و در خطبه ای گفت:
ما نیازمان را از بیت المال برمیداریم، هرچند برخی از این کار خوششان نیاید و هیچ کس هم نمیتواند اعتراض کند.
(لَنأخُذَنَّ حاجَتَنا مِن هذَا الفَيءِ و إن رَغِمَت انوفُ أقوام)
🔸#حضرت_امیر به عثمان گفت: چنین نکن چرا که کارت به جاهای باریک میکشد و #مردم جلوی تو را خواهند گرفت.
(إذا تُمنَعُ مِن ذلِكَ و يُحالُ بَينَكَ و بَينَهُ)
🔸#عمار نیز به او گفت:
من اولین کسی هستم که این کار تو را نمیپسندم و به آن #اعتراض خواهم کرد. (اشهِدُ اللّهَ أنَّ أنفي أوَّلُ راغِمٍ مِن ذلِك)
اینجا بود که عثمان عصبانی شد و دستور داد عمار را حسابی بزنند.
🔺الامامة و السیاسة نقل میکند:
عده ای از اصحاب پیامبر جمع شده و شروع به نوشتن یک نامه کردند و در آن به #بدعت ها، #فسادها، بی عدالتی ها و انحرافات عثمان اشاره کردند.
🔹نامه که تمام شد، نویسندگان نامه(ده نفر از اصحاب مانند #طلحه، #زبیر، #ابن_مسعود و...) به سمت عثمان حرکت کردند تا نامه را به او داده و نسبت به مشی او اعتراض کنند.
🔹نامه به دست عمار بود و در مسیر رسیدن به عثمان، یک به یک از آن اصحاب، خود را از جمع جدا کردند تا آنجا که عمار خود تنها ماند.
(وَ الكِتابُ في يَدِ عَمّارٍ، جَعَلوا يَتَسَلَّلونَ عَن عَمّارٍ حَتّى بَقِيَ وَحدَه / نقل دیگر: فَلَمّا بَلَغوا البابَ نَكَلوا إلّا عَمّارَ بنَ ياسِر)
🔹همه ترسیده بودند و عقب کشیدند و تنها #عمار ماند، تا بار دیگر به تنهایی هم که شده، در مقابل بی عدالتی ها فریاد بزند، تا بلکه جان های مرده، بیدار بشوند.
عمار وقتی نامه را به عثمان داد، عثمان پرسید: افراد دیگری هم با تو بودند؟ عمار گفت: بله، چند نفری بودند که از #ترس تو پراکنده شدند.
🔹عثمان گفت: چه کسانی بودند؟ عمار اطلاعات را لو نداد و گفت به تو نخواهم گفت.
عثمان عصبانی شد و گفت: پس تو چگونه #جرئت کردی که از بین آنها، فقط تو نزد من بیایی؟
در نقل انساب الاشراف آمده که عمار پاسخ داد:
چون من از همه آنها نسبت به تو #دلسوزتر هستم.
(لِأَنّي أنصَحُهُم لَك)
🔹اما #مروان، داماد عثمان که از بیت المال #رانت های هنگفتی گرفته بود، به عثمان گفت:
ای امیر! این بنده سیاه، #مردم و #افکار_عمومی را علیه تو گستاخ کرده، اگر او را بکشی، برای دیگران مایه #عبرت خواهد شد و دیگر کسی علیه تو #شورش نخواهد کرد.
(إنَّ هذَا العَبدَ الأسوَدَ يَعني عَمّارا قَد جَرَّأَ عَلَيكَ النّاسَ و إنَّكَ إن قَتَلتَهُ نَكَّلتَ بِهِ مَن وَراءَهُ)
خب طبیعی است که پیشنهاد یک #سرمایه_داری که تا خرخره از بیت المال خورده هم باید این باشد.
🔹عثمان دستور داد تا او را بزنند. در نقل ها دارد که آنقدر عمار را زدند تا آنکه شکمش #ورم کرده و #بیهوش شد. دارد که اینجا #ام_سلمه همسر پیامبر او را به خانه اش برد و از او مراقبت کرد.
🔺تاریخ المدینة نقل میکند:
🔸آنقدر عمار را زدند و بر بیضه های او کوفتند که عمار دچار #فتق شد و قادر به نگه داشتن ادرار خویش نبود. عمار در واکنش به این اذیت و آزار آنها گفت:
🔸هر چه میکشم از این #قریش است. در صدر اسلام به خاطر اسلام آوردنم، آنگونه من را زدند و امروز نیز به خاطر #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر عثمان اینچنین من را میزنند که حتی قادر به نگه داشتن ادرارم هم نیستم.
🔺قبیله #بنی_مغیره که هم پیمان عمار بودند، وقتی متوجه ماجرا شدند، خشمگین شده و به عثمان گفتند: بدان! به خدا قسم اگر عمار با این ضربه تو کشته شود، ما مردی بزرگ از #بنی_امیه را به جای آن #قصاص خواهیم کرد.
عثمان پاسخ داد: شما مرد آن نیستید و هیچ غلطی نخواهید کرد.
➕ ادامه...👇
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 شاگردان عدالتخواه علی(ع)
2️⃣ عمار (بخش دوم)
🔺پس از ماجرای قبلی، اتفاق دیگری افتاد که الفتوح نقل میکند:
#عثمان مجدد از دست #عمار عصبانی شد و دید او آدم بشو نیست لذا دستور داد او را نیز مانند #ابوذر به #ربذه تبعید کنند.
🔸عمار نیز به عثمان گفت:
به خدا قسم برای من زندگی با #درندگان محبوب تر از مجاورت با تو است.
(وَاللّهِ إنَّ جِوارَ السِّباعِ لَأَحَبُّ إلَيَّ مِن جَوارِك)
🔸هم پیمانان عمار نزد #حضرت_امیر آمدند و گفتند: ای ابوالحسن! عثمان دستور به تبعید عمار داده و ما میخواهیم با او ملاقات کرده و او را منصرف کنیم چرا که عثمان دفعه قبل عمار را تا حد کشت زد و این بار دوم معلوم نیست با او چه کند و ما نیز میترسیم که کار به جایی بکشد که هر دو پشیمان بشویم یعنی خون او را بریزیم.
🔸حضرت فرمود: من این کار را میکنم پس #عجله نکنید. اگر هم نزد من نمی آمدید، بر من #لازم بود که چنین کنم و عذری برای انجام ندادنش نداشتم.
(أفعَلُ ذلِكَ فَلا تَعجَلوا، فَوَاللّهِ لَو لَم تَأتوني في هذَا لَكانَ ذلِكَ مِنَ الحَقِّ الَّذي لا يَسَعُني تَركُهُ و لا عُذرَ لي فيهِ)
🔸حضرت نزد عثمان رفت و او را از آسیب رساندن به عمار و دیگر اصحاب برحذر داشت و گفت تو ابوذر را آنگونه تبعید کردی تا درگذشت و اکنون با عمار چنین نکن.
🔸عثمان گفت:
ای علی! تو از عمار به #تبعید شدن سزاوارتری! به خدا قسم که امثال عمار و دیگران را تو علیه من میشورانی. #مرد_پشت_پرده ای که این افراد را #راهبری میکند، تو هستی و من باید تو را مجازات کنم.
(لَأَنتَ أحَقُّ بِالمَسيرِ مِنهُ، فَوَاللّهِ ما أفسَدَ عَلَيَّ عَمّارا و غَيرَهُ سِواكَ!)
🔸حضرت امیر پاسخ داد:
ای عثمان! به خدا قسم تو نه میتوانی چنین کاری بکنی و نه دستت به آن میرسد که بخواهی چنین بکنی. سپس حضرت او را #تهدید میکند که اگر میخواهی #امتحان کن تا ببینی چه میشود.
(وَاللّهِ يا عُثمانُ! ما أنتَ بِقادِرٍ عَلى ذلِكَ و لا إلَيهِ بِواصِلٍ، فَرَوِّم ذلِكَ إن شِئت)
🔸بعد حضرت ناظر به اینکه عثمان گفته بود حضرت امیر امثال عمار را راهبری میکند گفت:
به خدا قسم، #علت_اصلی_شورش مردم و امثال عمار علیه تو، فقط #خودت هستی، چون آنها #فسادهای تو را میبینند و چاره ای جز #شورش علیه تو برای تغییر آن نمیبینند.
(أمّا قَولُكَ: إنّي افسِدُهُم عَلَيكَ، فَوَاللّهِ ما يُفسِدُهُم عَلَيكَ إلّا نَفسُكَ؛ لِأَنَّهُم يَرَونَ ما يُنكِرونَ؛ فَلا يَسَعُهُم إلّا تَغييرُ ما يَرَون)
🔸حضرت امیر بعد از این ماجرا نزد عمار میرود و به او میفرماید:
در خانه ات بنشین و از اینجا تکان نخور و #نترس و هیچ جا هم فرار نکن چرا که #خداوند تو را از عثمان و غیر عثمان حفظ میکند و این #مردم و اصحاب هم با تو هستند.
(اجلِس في بَيتِكَ و لا تَبرَح مِنهُ، فَإِنَّ اللّهَ تَبارَكَ و تَعالى مانِعُكَ مِن عُثمانَ و غَيرِ عُثمانَ و هؤُلاءِ المُسلِمونَ مَعَك)
🔸عثمان وقتی دید حضرت امیر و اصحاب و مردم محکم پشت عمار ایستاده اند، عقب کشید و از تبعید او پشیمان شد.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 شاگردان عدالتخواه علی(ع) 2️⃣ عمار (بخش دوم) 🔺پس از ماجرای قبلی، اتفاق دیگری افتاد که الفتوح نقل م
📌پ.ن: نکاتی که از این گزارشات و روایات به ذهنم رسید:
1. عزم عجیب #عثمان در #تغییر_ارزش های اسلامی و سکوت معنادار و عجیب برخی خواص
2. اگر صرفا حاکمی به دنبال حفظ حکومتش در طول تاریخ باشد، هرچند لامذهب هم باشد، بهترین راه، عدم ظلم و فساد و اجرای #عدالت است.
3. نقش مهم #مردم و #خواص در جلوگیری از فساد و هزینه درست کردن برای مفسدین که به راحتی نتوانند کار خود را پیش ببرند.
4. #استقامت عجیب عمار در مسیر #عدالتخواهی چه پیش از اسلام و چه در عصر اسلام و پذیرش ریسک و تبعات آن
5. لو ندادن اطلاعات مخالفین عثمان توسط عمار
6. تاکید عمار بر این مطلب که اگر من تو را امر به معروف و نهی از منکر میکنم، به خاطر این است که من از همه نسبت به تو #دلسوزترم و خیر تو را میخواهم.
دلسوزی و خیرخواهی برای مخاطب، عجیب نکته مهمی در امر به معروف است که باید به مخاطب منتقل کنیم.
7. سرمایه داران، از #افکار_عمومی میترسند لذا معمولا #رسانه را با پول میخرند و نمیگذارند علیه آنها جریانی به راه بیفتد.
شاید خیلی وقت ها، تنها حربه مستضعفین، بیدار کردن افکار عمومی مردم باشد.
8. اهمیت تیم داشتن، ارتباطات اجتماعی و جلب کردن حمایت توده ها و خواص جهت پیشبرد بهتر مسیر عدالتخواهی
9. وظیفه مهم خواص و مردم در حمایت از گروه ها و اشخاص عدالتخواه در مقابل مفسدین و سرمایه داران با توجه به کنش حضرت امیر.
10. نقش ویژه حضرت امیر در سازماندهی، مدیریت و #راهبری پنهانی اصحاب
11. خداوند حافظ بندگانش است اما بواسطه #حمایت_مردم.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
خدایا این بهترین قربانیان را از ما بپذیر...
ماجرای هابیل و قابیل، صرفا یک ماجرای شخصی برای فرزندان آدم(ع) نیست بلکه داستان تمام انبیای الهی است.
این دو طیف، در همیشه طول تاریخ مقابل هم به رویارویی پرداخته اند و نبرد آنها، به درازای تاریخ بشر است.
هابیل، نمادی است از تمام کسانی که در راه خشنودی خداوند، از محبوب ترین داشته های خود میگذرند و آن را در راه خدا تقدیم میکنند.
قرآن کریم می فرماید: «إِذْ قَرَّبٰا قُرْبٰاناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمٰا»
هنگامى كه هر يك از آن دو، قربانى ای برای تقرب به خدا تقدیم کردند، خداوند تنها قربانی هابیل را پذیرفت چرا که از بهترین داشته های خویش تقدیم کرد.
خدایا با چشمانی اشک آلود به درگاه تو انابه میکنیم و عرضه میداریم که در این مسیر، بهترین داشته هایمان را هدیه کردیم.
مگر چند سال باید بگذرد تا چنین فرماندهانی تربیت بشوند، مگر چند قرن باید بگذرد تا رهبری چون سیدحسن نصرالله قدم در این دنیا بگذارد.
مگر مقاومت در این یک سال کم فرمانده و شهید داده است.
و امروز هم مقاومت، یکی دیگر از بهترین داشته های خود را تقدیم تو کرد.
خدایا تو شاهد باش که ما دیگر بهتر از این ها را نداشتیم و گرنه آنها را نیز فدای تو میکردیم.
قطعا از دست دادن چنین افرادی، خسارت بزرگی است که به راحتی جای خالی آنها پر نخواهد شد.
اما خدای من، ما یک چیز دیگر هم میدانیم و آن این است که در این عالم، تنها تویی که در حال خدایی کردنی، این خداست که دارد خدایی میکند، نه اسرائیل و امریکا.
مقاومت در این یک سال هرچه توان داشت به میدان آورد و همچنان در حال مقاومت است.
نمیدانم، شاید این رفتن ها هم جزو پروژه و طراحی توست، قطعا همینگونه است.
شاید میخواهی خون امثال نصرالله ها، خون هنیئه ها، خون سنوارها، خون نیلفروشان ها، در رگ های مردم بیش از این جاری بشود، در رگ های سربازان آنها بیش از این فوران کند.
اساسا خون حکم حیات دارد، برای مردم، برای بازماندگان، البته اگر ناامید نشویم.
خدایا، امروز تمام حق به مصاف تمام کفر رفته است و امید ما تنها و تنها تویی، نه موشک و توپ و تفنگ. قطعا جوانانی جای سنوار را پر خواهند کرد و خون مقاومت همچنان در رگ های آنها بجوش خواهد آمد ولی امید ما فقط و فقط وعده های توست...
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 حرف کفرآمیز یعنی اینکه بگوییم ای کاش مقاومت، جهاد را آغاز نمیکرد تا این همه شهید نمیداد... 🔺#قرآن
👆 این پیام را بار دیگر با هم بخوانیم. بسیار کلام الهی اثر بخش و آرام بخش است...
آیات و روایات اجتماعی
💠 آیاتی از سوره آل عمران، برای امروز ما 🔺و لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إ
👆 و همچنین این آیات شریفه را...
آیات و روایات اجتماعی
#حاج_قاسم 🔹راهبرد مقابله با #سگ_هار
💠 راهبرد پیامبر در مقابل شایعه ترور نماینده اش توسط قریش
🔺ماجرای #صلح_حدیبیه، بسیار خواندنی است و بس عبرت آموز. #ابن_هشام در السیرة النبویة ج2ص315 نقل میکند بعد از سلسله اتفاقاتی، بنا شد #عثمان به عنوان #نماینده_رسول_خدا وارد مکه شده و با سران #قریش مذاکره کند و پیام حضرت را به آنان برساند.
🔺عثمان در همان ابتدای ورود به شهر، در پناه #ابان_بن_سعید_بن_عاص قرار گرفت تا کسی حق تعرض به او را نداشته باشد و جان او محفوظ بماند.
🔺بعد از مذاکرات، قریش به عثمان گفتند تو اگر مايل باشى ميتوانى به #طواف خانه خدا بپردازی. اما عثمان گفت: تا رسول خدا طواف نكند، من نیز طواف نخواهم كرد.
(إن شئت أن تطوف بالبيت فطف، فقال: ما كنت لأفعل حتى يطوف به رسول اللّٰه. و احتبسته قريش عندها)
🔺اینجا بود که قریش، عثمان را در مکه #حبس و نگه داشت و از آن طرف به پیامبر خبر رسید که قریش، عثمان را #ترور و کشته است.
(فبلغ رسول اللّٰه و المسلمين أنّ عثمان بن عفّان قد قتل)
🔺بعد از اینکه این #شایعه به گوش مسلمانان رسید، حضرت فرمود:
از اينجا نميرويم تا اینکه با قريش #جنگ و نبرد كنيم.
و از اين رو از مردم #بيعت گرفت كه تا پاى جان با او بجنگند. مسلمانان دسته دسته آمدند و با او بيعت كردند.
(أنّ رسول اللّٰه، قال حين بلغه أنّ عثمان قد قتل: لا نبرح حتى نناجز القوم، فدعا رسول اللّٰه، الناس إلى البيعة. فكان الناس يقولون: بايعهم رسول اللّٰه على الموت)
🔺البته اینگونه نبود که همه مردم بیعت بسته باشند تا #سر_حد_مرگ، بلکه در نقل ها دارد که عده ای اینگونه بیعت بستند که حداقل از معرکه جنگ #فرار نکنند.
البته که عده ای هم از همان ابتدا بیعت نکرده و فرار کردند.
🔺خلاصه اینکه عمده مردم با پیامبر تا سر حد مرگ، بیعت کردند، که آن بیعت معروف به #بیعت_رضوان شد. #المغازی ج2 ص591 نقل میکند: تنها یک نفر بود که از #ترس پا به فرار گذاشت و خود را زیر شکم شترش پنهان کرد و با حضرت بیعت نکرد.
(فلمّا دعا رسول اللّه إلى البيعة فرّ الجدّ بن قيس فدخل تحت بطن البعير)
🔺او کسی نبود جز، #جدّ_بن_قیس. ابوقتاده انصاری میگوید به او گفتم:
وای بر تو، چه چیزی باعث شده که زیر شکم شتر پنهان شوی؟ آیا میخواهی از آنچه که #روح_القدس نازل کرده است، فرار کنی؟
گفت: نه، اما هنگامی که ندای بیعت را شنیدم، دچار #ترس و #وحشت شدم.
(فقلت: ويحك! ما أدخلك هاهنا؟ أ فرارا ممّا نزل به روح القدس؟ قال: لا، و لكنى رعبت و سمعت الهيعة)
📌پ.ن: با اینکه خبر ترور عثمان، هنوز قطعی نبود و بعدا هم مشخص شد که عثمان ترور نشده و هنوز زنده است اما واکنش پیامبر در مقابل این برخوردِ تندِ احتمالیِ دشمن، بسیار درس آموز است.
اینکه محکم پالس سنگین به #دشمن دادند که چون نماینده ما را ترور کرده اند، تا با آنها به جنگ و نبرد نپردازیم، از اینجا نخواهیم رفت.
اینکه #مردم را به خط کرده و بیعت گرفتند و آنها را آماده نبرد کردند.
➕ کلیپ صحبت های #حاج_قاسم شهید را که به نظرم مرتبط با همین راهبرد پیامبر است، حتما ببینید.
▫️به نظرم سیاست رهبران انقلاب و جمهوری اسلامی، در مقابل دشمنانش، همین راهبرد بوده و ما مردم و مسئولین مربوطه نیز باید همین مسیر را دنبال کنیم، ان شاالله.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 وقتی یک جامعه، تُهی و خالی از روحیه جهاد، مبارزه و شهادت طلبی بشود...
🔺#امیرالمومنین(ع) پس از جنگ #نهروان، بارها از مردم خواست تا برای جنگ با #معاویه آماده شوند اما مردم همراهی نکردند تا اینکه معاویه شروع به تجاوز به محدوده حکومت حضرت امیر کرد، هرچند همان حکومت شام نیز در دست او #غصبی بود.
🔺اینجا بود که #الغارات به نقل از #جندب_بن_عبداللّه_وائلى میگوید: على(ع) میگفت: بدانيد كه پس از من، به سه #بلا گرفتار خواهيد شد:
1️⃣ #ذلّت و خوارى فراگير(ذُلًّا شَامِلا)
2️⃣ #استبداد و شمشيرى كشنده (سَيفا قاتِلا)
3️⃣ #تبعیض در بیت المال و خودكامگى ستمكاران كه آن را به صورت سنّتى بر ضدّ شما در خواهند آورد (أثَرَةً يَتَّخِذُهَا الظّالِمونَ عَلَيكُم سُنَّة)
▫️وقتی این بلاها بر سر شما آمد، آنگاه منِ علی را ياد خواهيد كرد و آرزو میكنيد كه ای كاش مرا میديديد و من را #نصرت و ياري میكرديد و #خون هایتان را در راه من میريختيد و خدا جز ستمكار را از #رحمت خویش دور نمیسازد.
(فَسَتَذكُروني عِندَ تِلكَ الحالاتِ، فَتَمَنَّونَ لَو رَأَيتُموني و نَصَرتُموني و أهرَقتُم دِماءَكُم دونَ دمي، فَلا يُبعِدُ اللّهُ إلّا مَن ظَلَم)
🔺پس از آن، #جندب هرگاه حادثه ناگواری میدید، به یاد همین سخن حضرت می افتاد و میگفت: خداوند جز ستمكار را از #رحمت خویش دور نمیسازد.
(و كانَ جُندَبٌ بَعدَ ذلِكَ إذا رَأى شَيئا يَكرَهُهُ، قالَ: لا يُبعِدُ اللّهُ إلّا مَن ظَلَم)
📌پ.ن:
▫️ای کاش #خواص و #مردم ما متوجه باشند که #جمهوری_اسلامی #جنگ_طلب نیست، #غزه جنگ طلب نیست، #حزب_الله جنگ طلب نیست، #انصارالله جنگ طلب نیست، #مقاومت جنگ طلب نیست، ما فقط در حال #دفاع از #هویت و #ایدئولوژی خود هستیم، چیزی که آنها در حال نابودی آن هستند.
▫️این #اسرائیل_غاصب است که چون #سگی_هار، به جان #امت_اسلام افتاده و در حال نابودی آن است و تا او هست، #جنگ هست و تا جنگ هست، فرهنگ #مقاومت خواهد بود
▫️اگر دست از #مقاومت برداریم، همان اتفاقی بر #امت_اسلام خواهد آمد که حضرت امیر بیان کردند، چه اینکه در همان عصر نیز بر جامعه اسلامی آمد.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 نپرداختن حق مردم، عامل هلاکت حکومت ها
🔺#امیرالمومنین(ع) در ابتدای حکومتش در نامه ای خطاب به امیران و فرماندهانش مینویسد:
➕ «فَإِنَّما أهلَكَ مَن كانَ قَبلَكُم أنَّهُم مَنَعُوا النّاسَ الحَقَّ فَاشتَرَوهُ، و أَخَذوهُم بِالباطِلِ فَاقتَدَوه»(نهج البلاغه: نامه79)
▫️اقوام گذشته و پيشينيان شما، در حقيقت به اين علت به #هلاكت افتادند كه #مردم را از حقّ خود محروم كردند یعنی #عدالت را نسبت به توده های مردم رعایت نکردند
و مردم نیز به ناچار، مجبور شدند حق خود را با #رشوه و انواع و اقسام روش های دیگر، به چنگ آورند.
▫️در واقع مردم نیز این #چارچوب_فاسد را پذیرفته و به آن تن دادند.
لذا این رفتار و کنش حکمرانان، موجب شد مردم به راه غلط و #باطل سوق پیدا کنند و مردم نیز ناگزیر برای احقاق حق خود، از باطل پيروى و #تبعیت كردند.
🔺#ابن_ابى_الحديد(ج18، ص77) در شرح این کلام حضرت مىگويد:
يعنى #حکمرانان، مردم را از حق خود محروم كردند و در نتيجه، مردم با پول و #رشوه، حق را از آنان خريدند.
▫️به عبارت ديگر، كارها را در جاى خود قرار ندادند و #مناصب_دولتى و حكومتى را به افرادى كه استحقاق و شايستگى آن را دارند، نسپردند و كارهاى دين و دنياى آنها براساس #اميال و #اغراض_فاسد پيش مىرفت.
▫️لذا مردم ميراث و حقوق شان را، مانند #كالا، با پول خريدارى مىكردند. سپس فرمود: «آنان را به راه باطل سوق دادند و مردم هم پيروى كردند»، يعنى آنان را در #مسير_باطل انداختند
▫️و نسل هاى بعد هم كه روى كار مىآمدند، چون براساس همان شيوۀ باطل رشد يافته بودند، تصوّر مىكردند كه این روش، روشى حق و درست است و لذا از پدران و گذشتگان خود پيروى کرده و همان شيوۀ آنان را دنبال کردند.
📌پ.ن:
▪️این از #سنن_الهی است که یک حکومت اگر بخواهد استوار و #با_دوام بماند، باید #عدالت_محور باشد.
#فساد، #تبعیض و... که نتیجه اش چیزی نیست جز #اختلاف_طبقاتی، سرانجامش قطعا #هلاکت آن حکومت و جامعه است.
▪️لذا این #وظیفه_مردم است که آن چارچوب فاسد را نپذیرفته و به جهت اصلاح آن، #قیام کنند.
#عامل_هلاکت آن جامعه، هم مشی غلط #حکمرانان است و هم پذیرش آن توسط #مردم.
▪️درست است که #ساختار غلط است اما #اراده های مردم میتواند ختم به #معجزه_اجتماعی شده و آن ساختار را اصلاح کند.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 مثل مالک
🔺#حضرت_امیر(ع) در نامهاى به دو تن از فرماندهان سپاهش نوشت:
▫️من، #مالك_اشتر را بر شما و سپاهيان زيردست شما، امير كردم. پس #دستورات او را بشنويد و از او #اطاعت کنید. او را چون زره و سپر، نگهبان خود كنيد كه او را سستى و لغزشى نيست.
نه آنجا كه شتاب لازم است، #كُندى مىكند و نه آنجا كه درنگ لازم است، #عجله مىنمايد.
قَد أمَّرتُ عَلَيكُما وَ عَلى مَن في حَيِّزِكُما مالكَ بنَ الحارِثِ الأشتَرَ، فَاسمَعا لَهُ وَ أطيعا، وَاجعَلاهُ دِرعاً وَ مِجَنّاً؛
فَإنَّه مِمَّن لايُخافُ وَهنُهُ وَ لاسَقطَتُه وَ لا بُطؤُهُ عَمّا الإسراعُ إلَيهِ أحزَمُ، وَ لا إسراعُهُ إلى مَا البُطءُ عَنهُ أمثَل
📌پ.ن:
آیت الله خامنه ای: «جمهوری اسلامی هر وظیفهای در این زمینه داشته باشد، با قدرت و صلابت و قاطعیّت انجام خواهد داد. ما در انجام این وظیفه، نه #تعلّل میکنیم، نه #شتابزده میشویم؛ تعلّل نمیکنیم، کوتاهی نمیکنیم، دچار شتابزدگی هم نمیشویم. آنچه منطقی است، آنچه معقول است، آنچه درست است، [انجام میدهیم]»
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 مراتب مسئولیت همگانی، نسبت به نبرد با اسرائیل
🔺#حضرت_امیر میفرمایند:
▫️«جَاهِدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَيْدِيكُمْ فَإِنْ لَمْ تَقْدِرُوا فَجَاهِدُوا بِأَلْسِنَتِكُمْ فَإِنْ لَمْ تَقْدِرُوا فَجَاهِدُوا بِقُلُوبِكُم»
▫️در راه خدا جهاد کنید، اولا با #جهاد_عملی، اگر این نشد در گام بعد به سراغ #جهاد_زبانی بروید و اگر این هم نشد، آنگاه نوبت #جهاد_قلبی است.
🔺در حکمت 375 نهج البلاغه نیز حضرت میفرمایند:
▫️«إنَّ أوَّلَ ما تُقلَبونَ علَيهِ من الجِهادِ الجِهادُ بأيْديكُم ثُمَّ بألسِنَتِكُم ثُمَّ بقُلوبِكُم، فَمَنْ لَم يَعْرِفْ بقَلبِهِ مَعروفاً و لَم يُنْكِر مُنْكَراً قُلِبَ، فجُعِلَ أعْلاهُ أسْفَلَه»
حضرت تاکید میکنند:
1️⃣ اوّل چيزي كه بواسطه آن مغلوب شده و شكست مى خوريد، کوتاهی در #جهاد_عملی است، اینکه در هنگامه جهاد، به بهانه های مختلف، تن به جهاد با دشمن ندهید.
▫️آنجا که رفتن به میدان نبرد مقدور نیست، اما نسبت به #جهاد_مالی، کوتاهی کنیم، #بی_تفاوت باشیم. اینها همه عوامل شکست ما خواهد شد.
البته که مصداق جهاد، فقط #جهاد_نظامی نیست، بلکه در تمام حوزه ها، مصداق دارد.
2️⃣ در گام دوم، اگر در جهاد میدانی هم پیروز شدیم، اما دومین جایی که شکست به سراغ ما خواهد آمد، در #جهاد_زبانی است،
یعنی شکست در #روایت_جهاد_میدانی.
اگر جهاد میدانی برای ما مقدور نیست، جهاد تبیین و روایت جهاد میدانی که مقدور ما هست. اگر این را رها کردیم، سنگین شکست خواهیم خورد.
▫️اینکه در هنگامه جهاد، وقتی که #امامِ_جامعه، عزم نبرد کرده و به تبع این #اراده_امام، وظیفه همه ی #خواص، آماده کردن مردم برای قیام و جهاد است
اما در این موقعیت حساس، عده ای بخواهند با #روکش_فقهی و روایی، مردم را از جهاد ترسانده و مروج #اندیشه_قعود و رخوت میشوند. این یعنی شکست در #جهاد_تبیین.
▫️اینکه معاصی و زشتی ها را ببینیم، بی عدالتی ها و تبعیض ها را ببینیم، کودک کشی های #سگ_هار منطقه را ببینیم، #آزادیِ_بی_آزادیِ_غرب را ببینیم، کثافت رو آمده #تمدن_غرب را ببینیم اما خود را به ندیدن بزنیم. انگار شتر دیدی ندیدی.
اینکه اینها را ببینیم اما #فریاد نزنیم، #تبیین نکنیم، #روایت نکنیم، اینها همه عوامل شکست دوم ماست.
3️⃣ گام سوم، شکست ما در عرصه #جهاد_قلبی است، اینکه هم خودمان دچار قساوت قلب بشویم و هم مردم مان گرفتار آن باشند و نتوانیم برای آن کاری کنیم.
▫️اینکه کار به جایی بکشد که این همه زشتی ها را در عالم ببینیم اما باز دل های یک عده نسبت به آن، بی تفاوت باشد. انگار نه انگار بیش از 40 50 هزار نفر توسط این #رژیم_منحوس سلاخی شده اند، اگر قلبی این زشتی ها را ببینید و هنوز نسبت به آن بی تفاوت باشد، این #قلب نیست، بلکه تنها تکه گوشتی است که هیچ ارزشی ندارد.
▫️شکست سوم ما در این است که نتوانیم #دستگاه_عواطف ملت را به خوبی تنظیم کنیم تا از زشتی ها بیزار باشند و نسبت به خوبی ها، با رغبت.
▫️اگر در این لایه شکست خوردیم، آنگاه دیگر كار دين، تمام است چون اگر جهاد عملی و زبانی ممكن نشد، همه ی انسان ها، توانایی جهاد قلبی را دارند، هر چند توان آشکار کردنش نباشد.
▫️پس هر گاه شخصی جهاد قلبی را هم از دست داد، یعنی دستگاه احساسات و عواطفش بهم ریخت، این نشانه #تبدّل_اخلاق و #گمراهى و بدبختى او در دنيا و آخرت است.
چنین شخصی حقیقتا #وارونه گشته و دیگر در دنيا #آرامش نداشته و سرگردان خواهد شد و در آخرت نیز گرفتار کیفر الهی میشود.
📌پ.ن:
باید همه مردم را درگیر این #جهاد_فی_سبیل_الله کرد، عده ای در میدان نبرد نظامی، عده ای در میدان جهاد مالی، عده ای در میدان روایت و جهاد تبیین و...
همه باید خود را مسئول بدانند، همه یعنی همه، از آن کارگر و کشاورز ساده گرفته تا آن مسئول رده بالا. همه باید تا آنجا که میتوانند مسئولیت خود را به نحو احسن انجام دهند،
دقیقا باید همان حس و حال پشت جبهه ها در دوران دفاع مقدس، امروز نیز ایجاد بشود که الحمدلله در حال انجام است.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 مراتب مسئولیت همگانی، نسبت به نبرد با اسرائیل 🔺#حضرت_امیر میفرمایند: ▫️«جَاهِدُوا فِي سَبِيلِ الل
💠 پيامبر خدا(ص):
هر كس رزمندهاى را به يك نخ يا سوزن مجهز كند، خداوند گناهان گذشته و آيندۀ او را ببخشايد.
(مَن جَهّزَ غازياً بسِلْكٍ أو إبْرَةٍ غَفَرَ اللّٰهُ لَهُ ما تَقدَّمَ من ذَنبهِ وما تَأخّر)
💠 راه های کمک:
🔹۱-جهت کمک نقدی به مردم مظلوم فلسطین و لبنان از طریق زیر می توانید اقدام کنید؛
شماره کارت:
6037998200000007شماره شبا:
Ir320210000001000160000526کد دستوری: #14* پرداخت مستقیم در KHAMENEI.IR 🔸۲- برای اهدای طلا و جواهرات ارسال عدد ٢ به 3000222 🔹۳- برای سرپرستی از خانواده های آواره لبنانی و فلسطینی ارسال عدد ۳ به 3000222 💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 واکنش ما نسبت به موضع فعالانه دشمن چگونه باید باشد؟
🔺در #جنگ_صفين، آنگاه كه سپاه #معاويه، آب فرات را در اختيار گرفت و نگذاشت آب به سپاه #حضرت_امیر برسد، حضرت خطاب به لشکریانش فرمود:
▫️دشمن با اين كارش، از شما خواست تا دست به جنگ بگشاييد، با این کارش شما را به جنگ فراخواند؛
(قَدِ استَطعَموكُم القِتالَ)
▫️اينك يا تن به #ذلّت و #خوارى دهيد و منزلت، #شجاعت و شرافت خود را از دست نهيد، يا شمشيرها را از #خون آنها سيراب كنيد، تا از آب سيراب شويد.
(فَأَقِرّوا عَلى مَذَلَّةٍ، و تَأخيرِ مَحَلَّةٍ، أو رَوُّوا السُّيوفَ مِنَ الدِّماءِ تَروَوا مِنَ الماء)
▫️بدانید که اگر زنده بمانيد، اما شكست خورده باشيد، در حقيقت مردهايد و اگر کشته شوید، اما پيروز شده باشید، در حقيقت زندهايد.
یعنی «#مرگ» در اين است كه با شكست و ذلت زندگى كنيد اما «#حیات» در اين كه پيروزمندانه، کشته شوید.
(فَالمَوتُ في حَياتِكُم مَقهورينَ، وَ الحَياةُ في مَوتِكُم قاهِرينَ)
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
زبان تربیتی دین_استاد امینی نژاد.mp3
4.94M
🌀 معجزه شگفت انگیز زبان تربیتی دین و نقش آن در اصول فقه المعارف
#استاد_امینی_نژاد
🎙 بخشی از جلسه سیزدهم درس «مبانی و اصول حکمت عملی»
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
🔹 پیامبر، جامعه ساز است...
🔸 اگر پیامبر، یک عارف یا یک فیلسوف بود کارش جلو نمی رفت و ترویج نمی شد...
🔹 دین قرار است همگان را همراه کند نه یک گروه خاص را...
🔸مضرّات عریان گفتن توحید عرفانی
#پرونده_ویژه_احیای_حکمت_عملی
#امتداد_اجتماعی_فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#حکمت_عملی
#اجتهاد_در_معارف
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
.
▪️إنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ▪️
🔺این عبارت قرآن کریم، شاید #آرام_بخش ترین، آیه آن باشد.
🔺 آنها که به تکلیف خود عمل کردند، ای کاش ما هم جا پای آنان گذاشته و شرمنده شان نشویم.
🔺لازمه اش این است که تک تک ما، تکلیف امروز خود را بشناسیم و به آن عمل کنیم.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 نظر امیرالمومنین(ع) درباره سنی یا شیعه بودن امثال حماس و سنوار در میانه جنگ
🔺#الغارات نقل میکند:
▫️#عمرو_بن_حَمِق، #حُجر_بن_عَدى، حبّه عَرنى، حارث اعور و عبد اللّه بن سبا، پس از آنکه #مصر به دست سپاه #معاویه افتاد و #محمدبن_ابی_بکر شهید شد، خدمت حضرت امير رسيدند، در حالى كه آن حضرت، گرفته و غمگين بود و به ایشان گفتند:
▫️به ما بگو كه نظرتان درباره #ابوبكر و #عمر چيست؟
حضرت به آنان گفت:
آيا تمام مشكلاتتان حل شده و آنقدر #بیکار شده اید و براى اين مسئله #فراغت يافتهايد که چنین سوالی میپرسید؟ مصر به دست معاویه افتاده و پيروانم در آنجا كشته شدهاند، الان وقت این #مسائل_فرعی است؟
(فَقالوا لَهُ: بَيِّن لَنا ما قَولُكَ في أبي بَكرٍ وعُمَرَ؟ فَقالَ لَهُم عَلِيٌّ(ع): و هَل فَرَغتُم لِهذا؟! و هذِهِ مِصرُ قَدِ افتُتِحَت و شيعَتي بِها قَد قُتِلَت)
▫️بعد حضرت نامه ای مفصل و مهم، خطاب به #امت_اسلام مینویسند و در آن به این سوال اصحاب نیز اشاره کرده و پیرامون فلسفه کنش خود پس از ماجرای سقیفه و دوران خلفا، توضیحی میدهند. عملا یک دور تاریخ پس از پیامبر را تا هنگام نوشتن این نامه، بیان میکنند.
▫️هدفشان نیز نشان دادن فراز و فرودهایی است که اسلام طی کرده و امروز دیگر وقت #کاهلی و #سستی نیست. امروز وقت آن است تمام #حق علیه تمام #باطل قیام کند. در ادامه نیز تاکید میکنند:
حقّى را كه از من تباه ساختيد، رعايت كنيد و این نامه را بر پيروانم بخوانيد و #ياورانِ_حق باشيد.
▪️در ادامه حضرت، اندیشه قیام را پررنگ کرده و پر شور، لشکریانش را به قیام علیه معاویه فرامیخواند. بخشی از آن بیانات حضرت را از اینجا بخوانید.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 نظر امیرالمومنین(ع) درباره سنی یا شیعه بودن امثال حماس و سنوار در میانه جنگ 🔺#الغارات نقل میکند:
دیدم ناظر به همین مسئله، استاد گرانقدر، استاد #عشایری نیز یک متنی نوشتند. حتما ببینید.👇