4️⃣ #امام_کاظم(ع):
🔺«إِيَّاكَ أَنْ تَمْنَعَ فِي طَاعَةِ اللَّهِ فَتُنْفِقُ مِثْلَيْهِ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ»
[تحف العقول ص408]
🔺از خرج كردن در مسیر #طاعت_خدا دريغ مكن كه لاجرم و #قاعدتا دو برابر آن را در راه #معصيت_خدا خرج خواهى كرد.
5️⃣ #امام_صادق(ع):
🔺«مَنْ مَنَعَ حَقّاً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْفَقَ فِي بَاطِلٍ مِثْلَيْه»
[کافی ج3 ص506]
🔺هر كه از خرج کردن یک حق در مسیر #خداوند دريغ ورزد، قاعدتا دو برابر آن را در مسیر #شیطان و #باطل خرج خواهد کرد.
6️⃣ #امام_باقر(ع):
🔺«مَا مِنْ عَبْدٍ يَمْتَنِعُ مِنْ مَعُونَةِ أَخِيهِ الْمُسْلِمِ وَ السَّعْيِ لَهُ فِي حَاجَتِهِ قُضِيَتْ أَوْ لَمْ تُقْضَ إِلَّا ابْتُلِيَ بِالسَّعْيِ فِي حَاجَةِ مَنْ يَأْثَمُ عَلَيْهِ وَ لَا يُؤْجَرُ
▫️و مَا مِنْ عَبْدٍ يَبْخَلُ بِنَفَقَةٍ يُنْفِقُهَا فِيمَا يُرْضِي اللَّهُ إِلَّا ابْتُلِيَ بِأَنْ يُنْفِقَ أَضْعَافَهَا فِيمَا أَسْخَطَ اللَّهَ.»
[تحف العقول ص293]
🔺اگر بنده ای از کمک به #برادر_مسلمانش دریغ ورزد و تلاش برای #رفع_حاجت او نکند، قطعا گرفتار رفع نیاز کسی خواهد شد که باعث #گناه بر او میشود و برای او نیز #هیچ_پاداشی نخواهد داشت.
▫️و هيچ بندهاى نيست كه از خرج كردن چيزى در مسیر #رضایت و #اراده_الهی بخل ورزد، مگر اينكه به خرج كردن دو چندانِ آن در مسیر #خشم_الهی مجبور خواهد شد.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
📌 پ.ن: این دسته روایات، حاکی از یک #سنت_الهی است، اگر خودت را خرج پیشبرد #اراده_الهی نکنی، قاعدتا خرج پیشبرد #اراده_شیطان خواهی شد. این یکی از #سنن_الهی است.
🔺اگر اهل #جهاد در مسیر طاعت الهی و امام جامعه نشویم و سختی و رنج های این مسیر را تحمل نکنیم و حاضر نشویم از جان و مال خود برای این آرمان ها بگذریم،
سنت الهی چنین است که مجبور خواهیم شد همین هزینه ها بلکه چند برابر بیشتر از آن را در مسیر اراده و طاعت شیطان و باطل بپردازیم، تازه بدون هیچ اجر و مزدی.
یعنی عملا به #نوکر_بیجیره و مواجب دشمنِ خدا تبدیل خواهیم شد
و این #بدترین_بلایی است که خدا در این دنیا میتواند بر سر کسی بیاورد.
🔺اگر وقت و داشته های خود را #بسیجیوار خرج پیشبرد اراده #امام_جامعه نکنیم، قطعاً یک قسمتی از آن، بسیجیوار خرج پیشبرد اراده دشمن امام جامعه خواهد شد.
البته این اتفاق به مرور خواهد افتاد و از یک جایی به بعد دیگر کل هستی شخص خرج غیرخدا یا دشمن خدا میشود.
مثل مردم کوفه که هستیشان را خرج حسین(ع) نکردند و عملا شدند #جاده_صاف_کن اراده یزید و بعد هم کارشان افتاد به دست جنایتکاران سفاکی مثل #حجاج_سقفی! چرا؟
🔺خطای #مردم_کوفه چه بود که مجبور شدند مقابل امام حسین(ع) بایستند؟
جُرمشان این بود که برخی جاها پای رکاب امیرالمؤمنین(ع) و امام حسن مجتبی(ع) از جان و مال و وقت خود مایه نگذاشتند.
این کار را نکردند یا کمگذاشتند؛ تا حدی که امام حسن(ع) وادار به #صلح شد
و امیرالمؤمنین(ع) به آنها فرمود: «یَا أَشْبَاهَ الرِّجَالِ وَ لَا رِجَال...»(نهج البلاغه/خطبه27)
🔺قاعده و #سنت_عالم این است که سزای چنین مردمی این بشود که مجبور شوند پای رکاب دشمن خدا یعنی #عمر_سعد و #یزید، امام خود یعنی حسین بن علی(ع) را به شهادت برسانند و دچار ننگ و نکبت ابدی شوند.
این یکی از عجیبترین #عبرتهای_عاشورا است.
🔺 منظور از داشته ها همه داشته هاست، همه نعمت هایی که خدا به ما داده، #جان، #مال، #عمر، #آبرو و... .
اگر کسی آبروی خودش را برای ولیّ خدا خرج نکند، خدا مبتلایش میکند به اینکه آبرویش را صرف دشمن خدا بکند.
ما در جامعۀ خودمان از این افراد، کم نداشتهایم. فقط کافی است کمی تاریخ بخوانیم.
🔺بدانیم که اگر #مطیع_خدا و آنکه او دستور داده نباشیم، قطعا و حتما #مطیع_شیطان خواهیم شد.
و اگر در مقابل خدا و آنکه او دستور داده، خاضع نشویم، قطعا و حتما مقابل شیطان سر فرود آورده و خاضع خواهیم شد.
🔺 #سوال: اگر امروز خود را خرج #جمهوری_اسلامی نکنیم، در این مسیر اهل جهاد نباشیم، نتیجه آن سنت الهی چه خواهد شد؟
اگر امروز در نبرد با #استکبار و #رژیم_صهیونیستی کوتاهی کنیم، نتیجه آن سنت الهی چه خواهد شد؟
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 عقلانیت دینی، تعاملی چند بُعدی و پیچیده
🔸در تفسیر منسوب به #امام_حسن_عسکری(ع) ص586 روایتی بسیار مهم نقل شده که #امام_سجاد(ع) فرمودند: دو نفر از اصحاب #اميرالمؤمنين(ع) که يكى از آنها را #مار گزیده بود و دیگری را نیز #عقرب نیش زده بود، درحالی که هر دو از درد و ناراحتی گریه میکردند، محضر حضرت آمدند که مثلا حضرت کاری برایشان بکند.
🔸حضرت فرمود: این بلا هنوز تمام نشده و ادامه دارد. لذا آن دو را به منزلشان بردند و هر دو تا دو ماه همچنان درگیر این مریضی و ناراحتی بودند.
پس از دو ماه، حضرت امیر به دنبال آنها فرستاد. در مسیر که آن دو را می آوردند، اینگونه گمان میشد که اینها از شدت درد و ناراحتی حتما خواهند مرد، از بس درد داشتند.
🔸حضرت به آنها فرمود: حال شما چطور است؟ گفتند: بسيار درد شدیدی داریم. حضرت فرمود: #استغفار كنيد از گناهى كه موجب اين ناراحتى و درد براى شما شد و به خدا پناه ببريد از آنچه موجب از بين رفتن اجرتان و شدت #گناه برايتان گرديد و اين ناراحتى فقط بواسطه گناهى بود كه مرتكب شديد.
🔸به حضرت گفتند ماجرا چیست؟ حضرت به یکی از آنها رو کرد و فرمود:
▫️فلانی يادت مىآيد فلان روز كه فلان كس به #سلمان_فارسی، چون ما را #دوست ميداشت، زخم زبان و طعنه زد ولى تو هیچ به او نگفتی و از سلمان دفاع نکردی، درحالیکه آن روز #تکلیف و وظیفه تو دفاع از سلمان بود
▫️چون اگر دفاع میکردی، آن شخص و آن افرادی که آنجا بودند، نه میتوانستند به خودت آسیب و ضرری بزنند و نه به خانواده و فرزندانت، و نه به مالت.
اما تو بيشتر ملاحظه آن شخص را کردی و به خاطر #رودربایستی ای که داشتی هیچ به او نگفتی و همین باعث شد گرفتار این درد شوی.
🔸بعد حضرت ادامه میدهند که اگر ميخواهى خداوند ناراحتى و درد تو را از بين ببرد، تصميم بگير که از این به بعد هر شخصی، دوستى از ما را مورد طعنه قرار داد، در صورتى كه بتوانى او را كمك كنى، كمك نمایى و کوتاهی نکنی، مگر اینکه بترسی بر خود و خانواده و فرزند و مالت آسیبی برسد.
🔸حضرت به شخص دیگری نیز رو کرد و فرمود: تو ميدانى چرا دچار چنين درد و ناراحتى شدى؟ گفت: خیر. حضرت به او گفت:
▫️يادت هست وقتى #قنبر خادم من آمد و تو پيش فلان ستمگر ايستاده بودى و تو برای احترام به قنبر از جاى خود بلند شدی و این حرکت تو به خاطر احترام به ما بود اما آن شخص ستمگر به تو اعتراض كرد كه چرا پيش من برای قنبر بلند شدی و تو به او گفتی چرا بلند نشوم براى كسى كه ملائكه پر و بال خود را زير پايش ميگسترانند.
▫️اين حرف تو باعث شد که آن شخص ستمگر بلند شود و قنبر را بزند و #دشنام بدهد و او را #اذیت و آزار بدهد و مرا نیز #تهدید و مجبور بکند که بر این اتفاق صبر کنم. لذا این کار تو باعث شد گرفتار این درد و ناراحتی بشوی.
🔸بعد حضرت به او میگویند: اگر میخواهی خدا به تو #عافيت بخشد، تصميم بگير از امروز نسبت به ما و هر يك از دوستان ما، كارى در مقابل دشمنانمان انجام ندهى كه موجب اذيت و آزار آنها با ما شود.
🔸بعد حضرت به عنوان نمونه اشاره به #سیره_پیامبر اکرم میکنند و میفرمایند: پيامبر اكرم با اينكه مرا بر همه مقدم ميداشت اما وقتی من در مجلسی وارد میشدم، آنگونه که جلوی پای دیگران بلند میشد، جلوی پای من بلند نمیشد، درحالی که آنها قابل مقايسه با من نبودند، چرا که پيامبر اكرم ميدانست اين كار، دشمنان را وادار ميكند عكس العملى انجام دهند كه موجب غم و ناراحتى او و من و مؤمنين شود.
📎#کلیدواژه: «يَوْمَ غَمَزَ عَلَى سَلْمَانَ الْفَارِسِيِّ فُلَانٌ وَ طَعَنَ عَلَيْهِ لِمُوَالاتِه»
📌پ.ن: این روایت اشاره به #پیچیدگی های تعاملات اجتماعی سیاسی دارد. همانطور که دفاع نکردن از مؤمن در جایی که ضرر به انسان نمیرسد، گناه است، تعریف بی موقع از مؤمن که موجب اذیت او میشود، هم گناه است. #تکلیف و وظیفه دینی، یک امر بسیط و یک خطی نیست بلکه نسبت به موقعیت های مختلف، متفاوت میشود.
تشخیص صحیح این مسئله، #نکته_اساسی است.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 الگویی به نام مُفَضَّل بن عُمَر
🔺#مفضل_بن_عمر نماينده #امام_صادق(ع) در شهر #كوفه بود. او از طرف امام موظف بود به مشكلات دينى، مالى و اجتماعى مردم كوفه رسيدگى كند.
لذا او برای اینکه تواند مدیریت صحیحی داشته باشد، ارتباط گسترده ای با مردم و خصوصا #جوانان گرفته بود.
🔺علی القاعده در این ارتباط، همه افراد شبیه هم نیستند، برخی دارای #ایمان بیشترند و برخی دارای ایمان کمتر.
پس #سطوح_مردم متفاوت است لذا #راهبر_اجتماعی ناچار است ارتباط صمیمانه ای با گروه های مختلف مردم گرفته تا بتواند آنها را به سمت مقصد #راهبری و هدایت کند.
🔺عده ای از افراد که متوجه مواجهه و کنش جناب مفضل نبودند و شروع کردند به #تخریب او با #شایعه و #افتراء، نزد امام و نزد مردم.
🔺به این بهانه که او با #کبوتربازها، #تارکین_نماز، #شرابخواران، #سارقین و... رفت و آمد دارد و این مدل افراد #بی_مبالات و لااُبالی دور و بر او میچرخند.
ادامه👇👇👇
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
🔰 وقتى اين #شايعات به اوج رسيد، گروهى از مومنان و مقدسان كوفه به محضر امام صادق(ع) در نامه ای نوشتند:
«#مفضل با افراد رذل، #لاابالی، #کبوتر_باز و حتی #شرابخوار نشست و برخواست دارد لذا شايسته است در نامه ای به او دستور دهيد اين افراد را از خود دور سازد.»
(إِنَّ الْمُفَضَّلَ يُجَالِسُ الشِّطَارَ وَ أَصْحَابَ الْحَمَّامِ وَ قَوْماً يَشْرَبُونَ الشَّرَابَ، فَيَنْبَغِي أَنْ تَكْتُبَ إِلَيْهِ وَ تَأْمُرَهُ أَلَّا يُجَالِسَهُم)
🔺حضرت بدون اين كه با آنان در اين باره سخن بگويد، نامهاى براى مفضل نوشته، مُهر كرد و به آن #گروه_معترض سپرد و تاکید کردند که نامه را به دست خود مفضل برسانند.
🔺آنان به كوفه برگشته و نامه حضرت را به دست مفضل دادند. حالا این گروه معترضین چه افرادی هستند؟ بزرگانی مانند #زراره، #محمدبن_مسلم، #عبدالله_بن_بکیر، #ابوبصیر و #حجر_بن_زائده.
مفضل نامه را باز و قرائت كرد. حضرت به مفضل دستور داده بود كه: یک سری وسائلی بخرد و به محضر ایشان ارسال كند.
🔺در اين نامه اصلا هیچ اشارهاى به آن شايعات نشده بود. بعد مفضل نامه را به دست تک تک حاضران داد تا بخوانند. بعد مفضل از آنان پرسيد: خب اكنون چه بايد كرد؟ گفتند: خریدن این وسائل، نیاز به پول زیادی دارد که ما نداریم لذا بايد بنشينيم، تبادل نظر كنيم و از شيعيان يارى بجوييم تا این پول جمع شود.
🔺در واقع آنها تصمیم به بازگشت داشتند و میخواستند خانه مفضل را ترك كنند. مفضل گفت: تقاضا مىكنم براى صرف غذا در اينجا بمانيد. آنان به انتظار غذا نشستند.
مفضل افرادى را به سراغ همان جوانانى كه از آنها بدگويى شده و به كارهاى ناروا متهم شده بودند فرستاد و آنان را احضار كرد.
🔺وقتى آن جوانان آمدند، مفضل نامه حضرت و درخواست ایشان را با آنها مطرح کرد. آن ها، با شنيدن كلام حضرت، براى انجام فرمان ایشان از خانه خارج شدند و پس از مدت كوتاهى بازگشتند.
هر كدام به اندازه وُسع خويش، پولی روى هم نهاده و در مجموع ۲ هزار دينار و ده هزار درهم در برابر مفضل نهادند.
🔺آن گاه مفضل به آن گروه معترض که از بزرگان بودند و هنوز از خوردن غذا فارغ نشده بودند، نگريست و گفت:
شما مىگویيد اين #جوانمردان را از پیش خود #طرد کنم؟ گمان مىكنيد خدا به نماز و روزه شما محتاج است؟!
(تَأْمُرُونِّي أَنْ أَطْرُدَ هَؤُلَاءِ مِنْ عِنْدِي؟ تَظُنُّونَ أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى يَحْتَاجُ إِلَى صَلَاتِكُمْ وَ صَوْمِكُمْ؟)
➕ مطالعه گزارش دیگری با همین مضمون از جناب کشی
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 حکمت و فلسفه برخی واجبات
در نگاه فاطمه زهرا(س)
1. ايمان = پاكی از آلودگى شرك
(فَرَضَ اللّٰهُ الإِيمانَ تَطهيراً مِنَ الشِّرك)
2. نماز = دوری از كِبر
(وَ الصَّلاةَ تَنزيهاً عَنِ الكِبر)
3. زكات = افزایش رزق و روزى
(وَ الزَّكاةَ زِيادَةً فِي الرِّزق)
4. روزه = آشكار شدن اخلاص
(وَ الصِّيامَ تَبييناً لِلإِخلاص)
5. حج = شُكوه دين
(وَ الحَجَّ تَسنِيَةً لِلدّين)
6. عدالت = آرامش دلها
(وَ العَدلَ تَسكيناً لِلقُلوب)
7. فرمانبُردارى و اطاعت = انتظام یافتن آيين و امور مردم
(وَ الطّاعَةَ نِظاماً لِلمِلَّة)
8. امامت = جلوگيرى از تفرقه
(وَ الإِمامَةَ لَمّاً مِنَ الفُرقَة)
9. جهاد = عزّت اسلام
(وَ الجِهادَ عِزّاً لِلإِسلام)
10. صبر = كمكی برای رسيدن به نتيجه و هدف
(وَ الصَّبرَ مَعونَةً عَلَى الِاستيجاب)
11. امر به معروف = اصلاح عمومى و مصلحت امت
(وَ الأَمرَ بِالمَعروفِ مَصلَحَةً لِلعامَّة)
12. نيكى كردن به پدر و مادر = جلوگیری از خشم الهی
(و بِرَّ الوالِدَينِ وِقايَةً عَنِ السَّخَط)
13. صلۀ ارحام = افزونى تعداد جمعيت مسلمانان
(و صِلَةَ الأَرحامِ مَنماةً لِلعَدَد)
14. قصاص = حفظ خونها و جلوگیری از خون ریزی
(وَ القِصاصَ حَقناً لِلدِّماء)
15. وفاى به نذر = قرار گرفتن در معرض آمرزش و مغفرت الهی
(وَ الوَفاءَ بِالنَّذرِ تَعرِيضاً لِلمَغفِرَة)
16. پُر كردن پيمانهها و دقت در ترازوها = جلوگیری از زشتی در كم فروشى
(و تَوفِيَةَ المَكاييلِ وَ المَوازينِ تَعيِيراً لِلبَخسَة)
17. حرمت تهمت زدن به زنان پاكدامن = مانعى براى لعنت و دور شدن از رحمت الهی
(و قَذفَ المُحصَناتِ حَجباً عَنِ اللَّعنَة)
18. دزدى نكردن = مايۀ عفت و پاكى
(و تَركَ السَّرِقَةِ إيجاباً لِلعِفَّة)
19. نخوردن مال يتيم = جلوگيرى از ظلم
(و أكلِ أموالِ اليَتامىٰ إجارَةً مِنَ الظُّلم)
20. عدالت در داورىها = آرامش مردم
(وَ العَدلَ فِي الأَحكامِ إيناساً لِلرَّعِيَّة)
21. حرمت شرك = خالص گردانيدن مردم در ربوبيت او
(و حَرَّمَاللّٰهُ الشِّركَ إخلاصاً لَهُ بِالرُّبوبِيَّة)
📚 من لایحضره الفقیه، شیخ صدوق، ج3، 567.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 قیام کنندگان به حق و امر الهی، محبوب ترین افراد
▪️محبوب ترین افراد نزد من، #قیام_کنندگان_به_حق من است.
(أَحَبُّ الْخَلْقِ إِلَيَّ الْقَوَّامُونَ بِحَقِّي)
▪️که برترين مصداق آنها نزد من، ابتدا #پیامبر و پس از ایشان، #امیرالمومنین است.
(وَ أَفْضَلُهُمْ لَدَيَّ وَ أَكْرَمُهُمْ عَلَيَّ سَيِّدُ الْوَرَى وَ أَكْرَمُهُمْ وَ أَفْضَلُهُمْ بَعْدَهُ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ع أَخُو الْمُصْطَفَى الْمُرْتَضَى)
▪️و پس از آنها، قيام كنندگان به عدل از #ائمه_حق قرار دارند.
(ثُمَّ مِنْ بَعْدِهِ الْقَوَّامُونَ بِالْقِسْطِ مِنْ أَئِمَّةِ الْحَقِّ)
▪️و برترين مردم پس از آنها، كسى است كه آنها را به حقشان يارى و #نصرت دهد
(وَ أَفْضَلُ النَّاسِ بَعْدَهُمْ مَنْ أَعَانَهُمْ عَلَى حَقِّهِمْ)
▪️و محبوب ترین افراد پس از آنها، کسی است که آنها را دوست داشته باشد و نسبت به دشمنانشان، دشمن باشد، هرچند معرفت آنها ممکن نباشد.
(وَ أَحَبُّ الْخَلْقِ إِلَيَّ بَعْدَهُمْ مَنْ أَحَبَّهُمْ وَ أَبْغَضَ أَعْدَاءَهُمْ لَمْ يُمْكِنْهُ مَعْرِفَتُهُمْ)
📚 التفسير المنسوب إلى الإمام العسکري(ع)، جلد ۱ ، ص۴۲
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 فرمول نصرت الهی
🔸مقاومت + تقوای الهی = نصرت الهی
🔺قرآن کریم می فرماید:
▫️«بَلىٰ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا وَ يَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هٰذٰا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ آلاٰفٍ مِنَ الْمَلاٰئِكَةِ مُسَوِّمِين»
▫️آرى، اگر اهل شكيبايى، #استقامت و #پرهيزگارى باشید و با همين جوش و خروش بر شما بتازند، آنجاست که پروردگارتان شما را با پنج هزار فرشتۀ نشاندار، يارى خواهد كرد.
🔺اگر جامعه ای واقعا مسلمان باشد و ارزش های الهی برای او ملاک باشد، آنگاه که بر او میتازند، اگر اهل صبر و استقاومت باشد، این #وعده_الهی است که نصرت خود را شامل حال آنها خواهد کرد.
اما اگر جامعه ای اهل #راحت_طلبی، #عافیت_طلبی و #بی_تفاوت شد، آنگاه نباید توقع نصرت الهی داشت.
🔺اگر در جامعه ای یا گروهی، این دو شرط محقق شد، نصرت هم خواهد آمد. چه اینکه قرآن کریم نیز میفرماید:
▫️«يٰا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى الْقِتٰالِ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ عِشْرُونَ صٰابِرُونَ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفاً مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لاٰ يَفْقَهُون»
▫️اى پيامبر! مؤمنان را به #جهاد برانگيز. اگر از ميان شما، بيست تن شكيبا و اهل استقامت باشند، بر دويست تن چيره مىشوند، و اگر از شما يكصد تن باشند، بر هزار تن از كافرانْ پيروز مىگردند؛ چرا كه آنان قومىاند كه نمىفهمند.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9