eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.6هزار دنبال‌کننده
948 عکس
145 ویدیو
65 فایل
❇️ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ◽️آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ◻️مدیر مسئول: @hamedshams ◽️معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ◽️ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 💢 جریان شناسی آسیب شناسی و تبیین هویت علم دینی ⭕️ در ابتدای جلسات به تبیین و نقد نظریات اندیشمندان در حوزه می پردازند و در انتهای نقد و تبیین نظریه ها ، سعی می کنند دیدگاه مختار خود را مبتنی بر فقه پویا ارائه دهند. ⭕️ ارائه دهنده ⚠️ برای دستیابی به درسگفتار👇 لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 کرسی دانشگاه ها تنگه احد نظام است؛ اگر اسلام این کرسی را فتح کرد، عقب ماندگی هایش خطری ندارد و همه جبران می شود، اما اگر اسلام از فتح این کرسی عاجز ماند، تمام پیروزی ها روی هواست. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 ⭕️ حجت الاسلام و المسلمین سید محمد هاشمی 🔻استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و دانشگاه ⭕️ صوت های مرتبط ایشان با 🔻 ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تحول علوم انسانی لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تحول علوم انسانی 💢 در این جلسات به ظرفیت علوم مختلف اسلامی در تحول علوم انسانی و الگوی مطلوب تولید علم دینی پرداخته شده است. ⭕️ ارائه دهنده لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 امام خمینی با سوادترین رهبر تاریخ از زمان هخامنشیان تا کنون بوده است. وصل رُخساره خورشید ز خُفّاش مپرس که درین آینه صاحب نظران حیرانند 💢 جناب سروش در سخنرانی که مربوط به سال 2019 است درباره امام خمینی می گوید: او با سوادترین رهبر ایران از دوره هخامنشیان تاکنون بوده است. سپس تسلط امام خمینی در فلسفه و علوم دیگر را شمرده و بعد مقایسه ای با رهبران کشورهای اروپایی انجام می دهد. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرنیسم، عطش نو کردن همه‌چیز 💢 برای بررسی فنی‌تر ، باید سه کلان‌مفهوم مهم را متذکر شد. ما با سه‌ مفهوم مواجه هستیم: یکی مفهوم یا نوگرایی؛ دوم، مفهوم یا نواندیشی و سوم، مفهوم یا نوسازی. این سه مفهوم می‌تواند به ما کمک کند تا تحلیل جامعی از داشته باشیم. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرنیسم، عطش نو کردن همه‌چیز 💢 برای بررسی فنی‌تر #تمدن_مدرن_غرب، باید سه کلان‌مفهوم مهم را متذکر
⭕️ ، عطشی سیری‌ناپذیر به نو کردن امور بود که از قرن پانزدهم بر غرب مستولی شد و در ساحت‌های مختلف ظهور و بروز پیدا کرد. به‌ عنوان مثال عطشِ نو کردن امور در حوزه دین، منتهی شد به اصلاحات دینی و نوعی تقابل با سنت را به ارمغان آورد. پیامد این عطش سیری‌ناپذیر به نو کردن امور، بود. درواقع مدرنیته یعنی نواندیشی و ظهور اندیشه‌های تازه. به نو کردن امور در حوزه‌های مختلف که فراورده‌های جدیدی را به همراه آورد نیز «مدرنیته» می‌گوییم. ⭕️ در حوزه علم و دانش، دانش‌های نو، آورده‌های جدید علمی در شاخه‌های مختلف علوم طبیعی بودند. این عطش نو کردن، در حوزه اقتصاد، سیاست، حقوق، اخلاق و ساحت‌های مختلف حیات جمعی هم بروز داشت؛ یعنی آنچه از آن به نواندیشی یا مدرنیته تعبیر می‌کنیم، فقط در ساحت علوم تجربی اتفاق نیفتاد، بلکه در عرصه‌های مختلفی ظهور پیدا کرد که بسیاری از این عرصه‌ها مقولات انسانی بود. حیات اخلاقی، حقوقی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی انسان همه و همه مقولاتی است که مربوط به حیات آدمی است. ⭕️ مفهوم سوم، یعنی یا نوسازی به معنای آن است که باید به‌ صورت عینی تبلور پیدا می‌کرد که این عینیت یافتگی در قالب تکنولوژی ظاهر شد. تکنولوژی، صورت‌بندی عینی و کاربست آن نظریه‌های علمی و به خدمت درآوردن آن تئوری‌ها و نظریه‌ها در قالب حیات انسانی و تسخیر طبیعت است. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌تلاش برای نفهمیدن ایران! 💢 داعیه تجدد دارند، و در این حین همواره تلاشی توأم با خشونت برای نفهمیدن وضع «» داشته‌اند. ⭕️ سید مهدی ناظمی در ضمن روایتی از معاشرت خود با روشنفکران، می‌گوید این تلاش برای نفهمیدن، بی‌نسبت با سیاست هیولایی مدرن و تلاش غرب برای به انزوا کشیدن نیست؛ لذا رعایت سکوتی از سر تامل برای فهمیدن وضع‌مان آن چیزی است که به آن نیاز داریم. ⭕️ 🔻فیلم کامل گفت‌وگو را اینجا ببینید: aparat.com/v/JB2rw لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 دیکتاتوری روشنفکری عامل انسداد باب علم 💢 این کلیپ چند روز پیش بعد از انتصاب آقای توی فضای مجازی وایرال شد، ایشون توی این کلیپ به منتقدین اسلامی سازی نقد میکنن که شما حتی حاضر نیستین نظریات مارو بررسی کنید تا چه برسه ادعای رد و اثبات نسبت به این مسئله داشته باشید ⚠️ متن زیر که قرار میدم بازخورد یکی از این کانال های به اصطلاح روشنفکری در عرصه نسبت به این کلیپ هستش!! لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
🔺خسروپناه در فیلمی می‌گوید «مدعیان فهم علوم مدرن حاضر نیستند از ده‌ها مجلد منتشر شده در باب علوم انسانی اسلامی حتی یک مقاله مطالعه بکنند»! بعد هم افسوس می‌خورد که امان از جهالت علمی! 🔺 ده‌ها که سهل است اگر صدها مجله را هم سیاه بکنید ارزش ندارد، چون تماما مجلات و انتشارات خودتان است، نمی‌شود که ده مجله در موسسه فلان با بودجه فلان و مشابه آن بسازید و اسم آن‌ها را هم علمی - پژوهشی بگذارید و بعد مدعیات خود را در آنجا منتشر بکنید و تکرار بکنید و بعد به همان‌ها استناد بکنید! 🔺ببخشید بیکار نیستیم که مطالب نامعتبر بخوانیم! 🔺 مثل این است که من ده کانال بسازم و حرفم را در آن ده کانال بازنشر کنم و سپس بگویم حرف من را در ده کانال تلگرامی بخوانید! ❗️خود گویی و خود خندی، عجب مرد هنرمندی! 🔺اما راه‌حل چیست؟ علوم انسانی و فلسفه در جهان مجلات معتبر دارد: 🔺راست می‌گویید یک مقاله غیر فارسی در موضوع علوم انسانی اسلامی یا اقتصاد اسلامی یا ... در مجلات معتبر بین‌المللی منتشر بکنید، آن وقت است که ارزش پژوهشی و تحقیقی ترکیب مجعول و مجهول علوم انسانی اسلامی مشخص می‌شود، بسم‌الله این گوی و این میدان! 🔺 البته احتمالا این‌ها معتقدند که این مجلات بین‌المللی ارزش ندارد که اگر این را بگویند آبروریزی مضاعف است. مثل این است که خودرویی بسازیم ولی بگوییم ما استانداردهای خودروسازی را باور نداریم، استاندارد علمی چیزی نیست که شما بخواهید قبول کنید یا نکنید. 🔺 اما اگر بر بی‌اعتباری مجلات معتبر علوم انسانی و فلسفه اصرار می‌ورزید بسیار خوب! یک مقاله در نقد همین سیستم پژوهشی و علمی بنویسید و در مجلات روش تحقیق معتبر ( نه خودتان) منتشر بکنید. برای بار دوم: بسم‌الله این گوی و این میدان! ⭕️ کانال نطقیات لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
🔺خسروپناه در فیلمی می‌گوید «مدعیان فهم علوم مدرن حاضر نیستند از ده‌ها مجلد منتشر شده در باب علوم انس
📌 ساحت علم والاتر از ساحت ژورنالیستی است!! 💢 جریان های ضد همیشه با اعتماد به نفس کاذبی که در مقابل فرهنگ خود شان دارند سعی می کنند که خود را تحقیر نمایند و محتوا های تولیدی غیر غرب را نامعتبر تلقی کنند چرا که قوام این جریان ها به ترجمه غرب می باشد. ⭕️ وقتی پژوهش های مبتنی بر پارادایم ها و معیار های ارزیابی هستند که نکته مقابل رویکرد معرفت شناسی اسلام است چگونه می توان به ذیل یک ملاک علی الخصوص تجربه رسید؟! ⭕️ در خود فضای علمی غرب هم ، چنین فضای وجود ندارد که ارزیابی را به معیار ثابت بدانند؟! قطعا فلسفه علم را خوانید و می دانید پوزیتیویسم در مراحل تطور خود معیار ارزیابی را باز بینی کرده است و از به و از آن به رسیده اند و از سوی جناب کوهن ادبیات جدیدی در ارزیابی تصویر می کند و هم نوع نگاه دیگری به ملاک ثابت تقلیدی شما دارد!! ⭕️ آری مدعیان نقدی که دارد به همین ساختار تولید علم مدرن است، همان جایی که شما آن را تنها ملاک صحت می دانید و بر محور آن پژوهش ها را در انحصار روشی به بوته وارسی می گذارید. ⭕️ این متن آنقدر سطح نازلی دارد که بیش از این نمی توان سخنی راند بلکه حکایت از عدم فهم غرب هم از سوی روشنفکران دارد!! ⚠️ نقدی بر یک ژورنالیست!! لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
29.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌اهمیت پژوهش های بنیادی در علوم انسانی اسلامی(۱) 💢 سخنرانی آیت الله ره دیدار مسئولان فرهنگستان علوم اسلامی قم، ۱۳۹۰ لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
30.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 اهمیت پژوهش های بنیادی در علوم انسانی اسلامی(۲) 💢 سخنرانی آیت الله ره دیدار مسئولان فرهنگستان علوم اسلامی قم، ۱۳۹۰ لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 چیستی علوم انسانی 💢 نخستین مرحله برای تبیین ، مشخص ساختن معنای می باشد و این علم نیز از آن جهتی که مرکب از دو عنوان معنادار می باشد باید در تعریف خود به اجزاء ریز تر خود ترکیب گردد تا منظور از این علم مشخص شود. ⭕️ چند نکته در باب تعریف علوم انسانی: 🔻از آنجایی که علم و انسان در سیر تطور خود معنا های متفاوتی پیدا کرده است نمی توان تعریفی واحد از علوم انسانی در بین پدیدآورندگان یافت. 🔻تعریف علوم انسانی پسینی می باشد لذا انتظارات تعریف حقیقی پیشینی از علوم انسانی معقول نیست. 🔻در فرهنگ غرب اکثرا تعریف به روش رایج بوده است علی الخصوص در علوم انسانی بخاطر همین تعریف علوم انسانی با به کارگیری روش جدید تغییر می کند. 🔻سنخ علوم انسانی نیز از سنخ علوم اعتباری می باشد لذا کلا بحث تعریف حقیقی از این امور منتفی می باشد. ⭕️ جمع بندی این نکات حکایت از این دارد که تعریف علوم انسانی دارای پیچیدگی های خاص خود می باشد که باید در منطق اعتباریات پیگیر ملاکات آن باشیم. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 ⭕️ استاد ⚠️ تولید و ابتکار علمی که بتواند حل مسئله بکند در مملکت ما مظلوم است علی الخصوص در حوزه علمیه و اکثر حامیان هم موانع اصلی حرکت این جریان علمی هستند! لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 چیستی علوم انسانی 💢 علوم انسانی می تواند به معنای عامی به کار رود و همچون دایره المعارف هاستینگ بر هر نوع انسان شناسی اطلاق گردد. علوم انسانی بدین معنا در صدد تبیین جایگاه انسان در میان سایر موجودات است. ⭕️ همچنین علوم انسانی میتواند بر علوم انسانی متعارف دانشگاهی اطلاق شود و همانند دایره المعارف راتلج، همه علوم به اصطلاح دیسیپلین (Discipline) به جز علوم پایه علوم مهندسی و پزشکی را شامل شود گستره این تعریف از علوم انسانی در بردارنده علوم عقلی مانند فلسفه علوم نقلی مانند ادبیات فارسی و زبانهای خارجی و تاریخ و ادیان و بخشی از الهیات، علوم شهودی مانند عرفان و علوم رفتاری و اجتماعی مانند جامعه شناسی و روان شناسی و اقتصاد و مانند آن می شود. ⭕️ در جستجوی علوم انسانی اسلامی ج ۱ ص ۱۲ لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 اجانب ، خصوصاً آمریکا ، در نیم قرن اخیر کوشش داشتند و دارند فرهنگ و برنامه های فرهنگی و علمی ما از محتوای اسلامی _انسانی_ ملی خود خالی و به جای آن فرهنگ استعماری استبدادی بنشانند. فرهنگ زمان طاغوت مارا تا لب پرتگاه کشاند؛ خداوند به داد این کشور اسلامی رسید، ولی بدون تغییرات صحیح بنیادی و تحول فرهنگی و علمی امکان تحول فکری و روحی نیست. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 چیستی علوم انسانی 💢 ژولین فروند در تعریف علوم انسانی: ⭕️ علوم انسانی به معارفی اطلاق می شود که موضوع تحقیق آنها فعالیت های مختلف بشر است ؛ یعنی فعالیت هایی که متضمن روابط افراد بشر با یکدیگر و روابط این افراد با اشیاء و نیز آثار و نهاد ها و مناسبات ناشی از اینهاست. ⭕️ نظریه های مربوط به علوم انسانی ص۳ لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 برای مشخص شدن چیستی علوم انسانی باید در ابتدا معنای علم مشخص شود! ⭕️ یکبار از معنای علم در سخن می‌گوییم که در این مقام سعی داریم تا مشخص کنیم معنای حقیقی علم چیست و اساساً از چیستی حقیقت علم بحث می‌کنیم اما از سوی دیگر، در مقام اثبات، کوشش می‌کنیم تا ببینیم علم جدای از معنای حقیقی‌اش، در نزد یک جامعه، فرهنگ و تاریخ، چه مفهومی داشته است یعنی از در نزدِ عالِم و یا در نزد فرهنگِ موردنظر سخن می‌گوییم. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
💢 برای مشخص شدن چیستی علوم انسانی باید در ابتدا معنای علم مشخص شود! ⭕️ یکبار از معنای علم در #مقام_
⭕️ معنای کنونی و مسلط از علم در نزد جهانیان و همچنین در جامعه خودمان، معنای پوزیتیویستی از علم است که متعلق به قرن بیستم اروپاست و اساساً علم را در آن درک می‌کند. همین معنای که از آن به science تعبیر می‌شود در فضای آموزشی کشور ما نیز مدتهاست که پذیرفته شده است. 🔻 مبتنی بر این معنای پوزیتیویستی و تجربی از علم، بسیاری از معارفِ شهودی، نقلی و مفهومیِ تجریدی نظیر علم فقه، مابعدالطبیعه و… از دایره علم بودن کنار گذاشته شده و صرفاً مجموعه‌ای از معارف(knowledge) و یا انسانیات در نظر گرفته می‌شود و اساساً همین معنای از علم است که تقسیمات و تمایزات دانشکده‌ها و رشته‌های آموزشی را رقم می‌زند. ⭕️بر خلاف تعریف در تعریف علم در جهان اسلام، جایگاهی برای تجربه ، معرفت عقلانی و شهود و وحی نیز در جایگاه خاص خودشان قرار داشته و هیچیک نفی نمی‌شود. لذا در این نگاه هم عقل تجربی، هم عقل تجریدی و هم نقلی که از طریق وحی آمده است تولید علم و معرفت می‌کنند.اساساً رابطه عقل و نقل در علوم جهان اسلام و هر جامعه و فرهنگی که دین در آن حضور داشته باشد یک رابطه جدی است که گفتگوها حول آن شکل می‌گیرد. در جهان اسلام که توحید و خداوند حضور دارد و مناسک دینی نقش فعال داشته و مسیر زندگی و فرهنگ را تقرب به خداوند می‌دانند، علم معنایی دارد که با این ارزش‌ها و امور تناسب دارد. ⭕️ فرهنگ و با معنایی که علم در جهان اسلام داشته است هنگامی که با معنای پوزیتیویستیِ قرن نوزدهمی علم در جهان جدید مواجه شد، طبعاً دچار تعارض گشت و این تعارض در بسط خودش به بحران منجر شده و این بحران و چالش یا منجر به تغییر فرهنگِ پذیرنده می‌شود و یا اینکه معنای از علم را دستخوش تغییر و تعدیل می‌نماید. آن شکل می‌گیرد. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 چیستی علوم انسانی 💢 مجموعه‌ای از علوم و روش‌های علمی که انسان و رفتار فردی و جمعی او را به عنوان واقعیتی از واقعیت‌ها و بخشی از هستی می‌کند، و همچنین برای رفتارهای فردی و جمعی آدمی و صادر می‌کند، بایدها و نبایدهایی را معطوف به رفتارهای انسان بیان می‌دارد، همچنین پاره‌ای و تجویزهایی ارائه می‌دهد و خطاب به آدمی برای رفتار فردی و جمعی او «شاید» و «نشاید»هایی را بیان می‌کند. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 چیستی علوم انسانی 💢 مجموعه‌ای از علوم و روش‌های علمی که انسان و رفتار فردی و جمعی او را به عنوان
⭕️ پس مجموعه‌ی علوم انسانی شامل سه گونه از قضایاست و بسته به این‌که مجموعه‌ی این قضایای توصیفی (گزارشی)، تکلیفی (دستوری) و تجویزی (توصیه‌ای) معطوف به چه حوزه‌ای از ظهورات رفتاری انسان بیان و صادر شود، یک علم یا رشته از علوم انسانی شکل می‌گیرد. 🔻اقتصاد) مثلاً مجموعه‌ای از قضایایی که رابطه‌ی انسان را با مقوله‌ی «مال» توصیف می‌کند و یک سلسله باید و نبایدها(تکالیف) و همچنین شاید و نشایدهایی (تجویزها) را درخصوص طرز مواجهه‌ی انسان با مال ارائه می‌کند، علم اقتصاد را شکل می‌هد. 🔻 سیاست) یا زمانی که مجموعه‌ای از قضایا و گزاره‌های خاصی را که توصیف‌گر رابطه‌ی انسان با مقوله‌ی «قدرت» است و همچنین باید و نبایدها و شاید و نشایدهایی را در باب رفتار آدمی با قدرت بیان می‌کند، با هم فراهم می‌آوریم، علم سیاست تشکیل می‌شود؛ 🔻علوم تربیتی) مجموعه‌ی قضایای توصیفی، تکلیفی و تجویزی معطوف به نفس، علم تربیت را سامان می‌دهد. 🔻 همین‌طور نسبت به دیگر حوزه‌ها و دیگر اموری که متعلَق رفتار آدمی است، حوزه‌ها و موضوعات دیگری از قبیل «روابط بین‌الملل»، «مواجهه‌ی با بیگانگان»، «امنیت» و…. که تدوین و تنسیق سازوار و منسجم هر دسته از قضایا موجب پدیدآمدن یکی از دانش‌های منظومه‌ی علوم انسانی می‌گردد. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 مدرسه 💢 موضوع: ♦️ چیستی و ضرورت علوم انسانی اسلامی ⭕️ سرفصل ها 🔺چیستی علوم انسانی اسلامی 🔻استاد حجت الاسلام امین اسدپور بهمن ۱۲_۱۱_۱۰_۹_۸ 🔺ضرورت علوم انسانی اسلامی 🔻استاد حجت الاسلام احمد حسین شریفی بهمن ۲۰_۱۹_۱۸_۱۷_۱۶_۱۳ 🔺 تاریخ و نظریه های علوم انسانی اسلامی 🔻استاد حجت الاسلام مهدی موسوی بهمن ۲۵_۲۴_۲۳ 🔺نسبت سایر علوم اسلامی با علوم انسانی اسلامی 🔻استاد حجت الاسلام محمد هاشمی بهمن ۳۰_۲۷ لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 علوم تجربی در ابعادی از زندگی ما دخالت دارد ولی همه ابعاد زندگی ما را در بر خواهد گرفت و این موضوع اهمیت دینی شدن آن را اثبات خواهد کرد.ما باید در مسیر تحول با قدرت گام برداریم و توجه داشته باشیم که باید در این راستا یک انقلابی در علوم ما شکل بگیرد. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 چیستی علوم انسانی 💢 آنچه امروزه از آن به عنوان یاد می‎شود، میراث‎دار سنت فلسفی اسکاتلندی ، فرانسوی و آلمانی است. ⭕️ فیلسوفان کلاسیک آلمان آنچه را که همتایان فرانسوی‌شان بیشتر با عنوان می‎فهمیدند، با عناوین «علوم تاریخی»، «علوم روحی» و یا «علوم اخلاقی» مطرح کردند و لازم به ذکر است که آلمانی ها را از آنچه که در نسل های اولیه خود بود هم از حیث روشی و هم از حیث گستردگی رشد دادند لذا روش های مختلفی در این حوزه شکل گرفتند که این ها همه نشان از تفاوت منظری است که این روش ها در مورد ماهیت و چیستی اختیار کرده بودند. از منظر امثال ، ، از آن جهت ‎اند که انسان را موجودی تاریخی می‎فهمیدند؛ یا برخی دیگر، از آنجا که انسان را موجودی می‎دانستند، ازاین‌رو حوزه را ساحت اراده و اخلاق تصویر می‌کردند. از همین‌رو، امثال گادامر نیز را میراث‎دار فرونسیس ارسطویی می‎دانند. فرونسیس ارسطویی (حکمت عملی) لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b