مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ▫️خوانش فلسفه و بحران انسان اروپایی ادموند هوسرل ▫️با
#انسان_مدرن | #ادموند_هوسرل | #علوم_انسانی
❖ موضوع درسگفتار و حرف ما در این دوره چیست؟
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ▫️خوانش فلسفه و بحران انسان اروپایی ادموند هوسرل ▫️با
#انسان_مدرن | #ادموند_هوسرل | #علوم_انسانی
❖ چرا در این درسگفتار شرکت کنم؟
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ▫️خوانش فلسفه و بحران انسان اروپایی ادموند هوسرل ▫️با
#انسان_مدرن | #ادموند_هوسرل | #علوم_انسانی
❖ مدرس درسگفتار چه کسی می باشد؟
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ▫️خوانش فلسفه و بحران انسان اروپایی ادموند هوسرل ▫️با
#انسان_مدرن | #ادموند_هوسرل | #علوم_انسانی
❖ شیوه اجرایی درسگفتار چگونه است؟
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#بازیابی_هویت | #مطالعات_انسان_مدرن | #انسان_مدرن
❖ توتالیتاریسم«شبهعلم»
❖ دکتر محمدرضا بهمنی
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
• جناب آقای دکتر بابایی عزیز
• سلام علیکم
• یادداشت جنابعالی در نقد طبقهبندی علم و شبه علم را خواندم. سخنان جناب آقای دکتر سیمایی از چند جهت، نیازمند بحث و بررسی است.
یکم) از منظر سیاستگذاری علم
دوم) از منظر مناسبات دانشگاه و جامعه
سوم) اما فراتر از این مناظر و به حسب تلمذ در فضای مطالعات تمدنی که جنابعالی از اساتید مسلم این عرصه هستید، مایلم از منظر تمدنی هم به عنوان منظر سوم نسبت به سخنرانی وزیر محترم و یادداشت جنابعالی اشاره کنم.
• بنده نیز همچون جنابعالی معتقدم، تحلیل نظام علمی و پژوهشی از منظر سیاستگذاری علم، نیازمند وسعت نظر و میدانسپاری به همه جریانهای اندیشگی است. طبعا اگر آنچنان که ایشان هم اشاره کردهاند، احیاء و تقویت کرسیهای نقد و نظریهپردازی رخ بدهد، این، خودِ فضای مبادلات علمی است که مسیر درست را خواهد گشود.
• اما به نظرم، جا دارد در بررسی و نقد رویکرد جدید در وزارت علوم که البته چند روزی از طرح آن نگذشته است، به مناظر و ابعاد دیگر هم پرداخته شود. (چه از موضع استقبال و چه از موضع انتقاد).
🔸 بنده بیشتر از جهت ضرورت پرداختن به این ابعاد، اشاره وار نکاتی را قابل ذکر میدانم:
۱. اختلال در مناسبات نظام علمی (دانشگاهی و حوزوی) کشور با جامعه.
• واقعیت آن است که دانشگاهها و حوزههای علمیه، در مسئلهمندی و اهتمام به چالشها و نیازهای جامعه، نمره قابل قبولی ندارند. درونگرایی دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور، مقررات دست و پاگیر و تفکر برخورد اداری با اساتید و محققان و نیز شاخصهای ارتقا و ترفیع، در زمره مهمترین عوامل شکاف میان دانشگاه و جامعه است. در مجموع مسئلهمحوری نظام علمی و پژوهشی، خود مسئلهای نگران کننده است. مسئلهای که معیار قضاوت در مورد هویت نسلی دانشگاههای کشور محسوب میشود. البته جا دارد از رویکرد مسئلهمحوری در برخی مراکز حوزوی تقدیر شود. هرچند بدلایلی که فرصت ذکر آن مجال دیگری نیاز دارد، هنوز نمیتوان اجرای آن رویکرد را موفق ارزیابی کرد.
۲. انسداد گفتگو. همانطور که در سخنان آقای وزیر و نیز در یادداشت جنابعالی اشاره شده است، گفتگوی علمی و فرهنگی از ضروریات نشاط فضای علمی کشور است.
• مراکز علمی و اساتید و محققان، در چند ساحت باید تقویت و فراگیر سازی گفتگوهای علمی و فرهنگی را مورد اهتمام جدی قرار دهند. از جمله؛ گفتگو میان عرصههای مختلف علمی با یکدیگر، گفتگو میان مراکز علمی و عالمان با کنشگران فرهنگی و اجتماعی، گفتگو میان مراکز علمی و مراکز حاکمیتی و نیز گفتگو میان مراکز علمی داخل کشور با متناظران خود در خارج از کشور. متاسفانه فضای رسانه و شبکههای اجتماعی، خود حجاب گفتوگوهای عالمانه در کشور شده است. اگر هم ناظر به مسئلهای ظرفیت و فرصت گفتگو حاصل میشود، آن گفتگو به عرصه افکار عمومی کشانده شده و با هیجان فضای رسانهای به ضد گفتگو تبدیل میشود. که جنابعالی در کتاب وزین مهارتهای گفتگو به تفصیل به آداب و اخلاق گفتگو پرداختهاید.
۳. عیار تمدنی نظام علمی کشور. به نظر میرسد فراتر از سطح تحلیل مدیریتی نظام علمی و دانشگاهی کشور که این روزها به واسطه سخنرانی آغازین وزیر محترم علوم شکل گرفته است، جا دارد نظام علمی کشور را در سطح تحلیل تمدنی بازخوانی کرد. همانطور که مستحضرید، این مهم به تفصیل در کتاب عیار تمدنی جمهوری اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است. اما به اجمال، دغدغههایی که در این سطح تحلیل قابل ذکر است را در قالب این سئوالات میتوان برشمرد:
یک) دانشگاهها و حوزههای علمیه، تحولات عصری و نسلی در ساحتهای مختلف حکمرانی را چگونه باید مورد توجه قرار دهند؟ چه سهمی از گروههای علمی دانشگاههای کشور، معطوف به آیندهپژوهی است؟
دو) شما به درستی به ترجمههای شده و ترجمههای نشده و اساساً به خلاء دروازهبانی ترجمه اشاره کردید. امّا به همین ضریب اهمیت میتوان پرسید که؛ دانشگاهها و حوزههای علمیه در فعالیتهای خود چه سهمی برای ترجمه و عرضهی آثار و تولیدات علمی خود به سایر زبانها، قائل هستند؟ کافی است سری به سایت دانشگاههای کشور و حتی دانشگاههای برتر کشور بزنید و ببینید که در سایت آنها به چه زبانهایی محتوا وجود دارد؟ جالب است اشاره شود که، تا همین چند ماه قبل، حتی یک محتوای چندرسانهای و چندزبانه برای معرفی ظرفیتهای دانشگاهی و حوزههای علمیه تولید نشده بود!
سه) دغدغههای جهان اسلامی در دانشگاههای کشور و حتی در حوزههای علمیه چه جایگاهی دارد؟
چهار) سهم دانشگاههای کشور در جذب دانشجویان بینالمللی حتی در مقایسه با دانشگاههای کشورهای منطقه مانند ترکیه و روسیه چیست؟
پنج) و شاید مهمتر از سئوالات فوق، دانشگاهها و حوزههای علمیه، تحولات منطقهای و جهانی و مسئلهای به نام شکلگیری نظم نوین جهانی را چقدر در رسالههای دکتری و طراحی رشتههای جدید و در پژوهشهای خود مورد توجه قرار میدهند؟
• البته روشن است که این سئوالات و موارد مشابه آن، تنها متوجه خود مراکز دانشگاهی و حوزوی نیست، بلکه مجموعهای از دستگاهها به ویژه وزارت علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستگاه دیپلماسی کشور باید به آن بپردازند.
• در هر حال امید میرود، تضارب آراء یی که در این خصوص شکل گرفته است، با سعه صدر، جامالاطراف و به صورت نظامواره فراگیر شده و آثار و برکات آن در تحول نظام علمی و اندیشهای کشور موثر واقع شود.
• با احترام
• محمدرضا بهمنی
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
هدایت شده از مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه در طرح «اندیشگاه تجلّی» در چهار وهله آگاهی | گواهی | واکاوی | آزمودگی برنامه متمرکز در راستای شناخت گفتمان علوم انسانی اسلامی برگزار می کند؛
▫️وهله آگاهی «برنامه یکساله»
🔹حلقه آموزشی
🔹حلقه پژوهشی
🔹حلقه مطالعاتی
📋 پذیرش محدود
🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام
💻 https://B2n.ir/s39876
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه در طرح «اندیشگاه تجلّی» در چهار وهله آگاهی | گواهی | واکاوی | آزمودگی
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
❖ اندیشگاه تجلی/ وهله آگاهی
🔸چیستی علوم انسانی اسلامی/۴جلسه
🔸ضرورت علوم انسانی اسلامی/۵جلسه
🔸تاریخ تطور ایده های علوم انسانی اسلامی/۶جلسه
🔸ظرفیت علوم اسلامی در تحول علوم انسانی/۲جلسه
🔹 برای ثبت نام
💻 https://B2n.ir/s39876
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه در طرح «اندیشگاه تجلّی» در چهار وهله آگاهی | گواهی | واکاوی | آزمودگی
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
❖ اندیشگاه تجلی/ وهله آگاهی
🔸دکارت خوانی/۴جلسه
🔸کانت خوانی/۵جلسه
🔸هگل خوانی/۳جلسه
🔹 برای ثبت نام
💻 https://B2n.ir/s39876
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه در طرح «اندیشگاه تجلّی» در چهار وهله آگاهی | گواهی | واکاوی | آزمودگی
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
❖ اندیشگاه تجلی/ وهله آگاهی
🔸منطق/استاد سعید کریم داداشی
🔸اصول/استاد سید فرید موالی زاده
🔸فلسفه/استاد امین اسدپور
🔸فقه/استاد سید فرید موالی زاده
🔸کلام/استاد سید مهدی موسوی
🔸حکمت عملی/استاد حسام الدین شریفی
🔸عرفان/استاد سید مهدی موسوی
🔹 برای ثبت نام
💻 https://B2n.ir/s39876
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه در طرح «اندیشگاه تجلّی» در چهار وهله آگاهی | گواهی | واکاوی | آزمودگی
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
❖ اندیشگاه تجلی/ وهله آگاهی
🔸کوششی نو در راه شناخت تحقیقی اسلام
🔸روح توحید، نفی عبودیت غیر خدا
🔸انسان و ایمان
🔸مدرنیته
🔹 برای ثبت نام
💻 https://B2n.ir/s39876
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه در طرح «اندیشگاه تجلّی» در چهار وهله آگاهی | گواهی | واکاوی | آزمودگی
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
❖ اندیشگاه تجلی/ وهله آگاهی
🔸مباحث کلی و مقدماتی
🔸چیستی علوم انسانی
🔸چیستی علوم انسانی اسلامی
🔸مبانی فلسفی علوم انسانی اسلامی
🔸روش تحقیق در علوم انسانی اسلامی
🔸نقش اخلاق در تولید علم
🔸علوم انسانی اسلامی؛ واقع بینی و آزاد اندیشی
🔹 برای ثبت نام
💻 https://B2n.ir/s39876
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه در طرح «اندیشگاه تجلّی» در چهار وهله آگاهی | گواهی | واکاوی | آزمودگی
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
❖ اندیشگاه تجلی/ وهله آگاهی
🔸آموزش مقاله نویسی
🔸آموزش تند خوانی
🔸آموزش تقویت حافظه
🔹 برای ثبت نام
💻 https://B2n.ir/s39876
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#اصلاح_دینی | #بازخوانی_تراث | #اجتهاد_جواهری
❖ جزوه درست فهمیدن اسلام
• سخنرانی حضرت آیت الله خامنه ای در جمع جوانان حزب جمهوری اسلامی در خرداد ۱۳۵۸
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
درست فهمیدن اسلام - نسخه موبایل.pdf
982.7K
❖ درست فهمیدن اسلام
• نویسنده آیت الله خامنه ای
▫️نسخه موبایل
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
درست فهمیدن اسلام - نسخه چاپ.pdf
888.2K
❖ درست فهمیدن اسلام
• نویسنده آیت الله خامنه ای
▫️نسخه چاپ
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#شبه_علم | #Science | #علم_متعالیه | #علوم_انسانی
❖ معنای علم را در زندان Science حبس نکنید!
▫️آیت الله علیرضا اعرافی
• علم در حوزه علمیه، شبه علم نیست، گاهی افرادی که عمق لازم ندارند، علم را با نگاه پوزیتویستی، حسگرایی و تجربهگرایی تفسیر میکنند و اخیراً بعضی هم به این مسئله اشاره کردهاند که امیدواریم نگاهشان به همان خرافات باشد، البته حوزه و نهاد دین از خرافات دور و مصون است؛ اما ما علم را منحصر در علم تجربی و حسی نمیدانیم، بلکه علم حسی و تجربی مبتنی بر علوم الهی، فلسفی و حکمی هستند.
• علوم فقاهت و معارف کلامی، حدیثی و تفسیری نیز علم هستند. همه بشریت به این علم و دانش نیاز دارد، هویت حوزه علمی جامع و بنیان علوم دیگر است، فقه امروز حاوی مهمترین مکاتب حقوقی است که میتواند با مکاتب حقوقی معاصر هماوردی کند، آن همه تحقیقات و پیشرفتهای علمی و نظریات برگرفته از کتاب و سنت و منابع اجتهادی که در فقه عظیم تجلی کرده همگی علم و دانش است.
• تمام آن نازک اندیشیها و نظریهپردازیهایی که در فلسفههای الهی تجلی پیدا کرده، علم است و پشتوانه همه علوم دیگر قرار دارد، هویت حوزه هویت علم، دانش و معرفت است، طلاب جوان ما بدانند با آمدن به حوزههای علمیه وارد یک جهانی بزرگ از علم و دانش و مبانی علم و دانش بشری شدهاند و وارد دنیایی میشوند که از مشعل کتاب ، سنت و معارف الهی فروزان میشوند و بهره میبرند.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
❖ دوره خوانش نظام فکری فلسفی ایمانوئل کانت
🔸سرفصل: خوانش سنجش خرد ناب
🔸با ارائه ی استاد امیر آقاجانلو
🔸جلسه ششم
▫️سه شنبه/۲۷ شهریور/ساعت۲۰:۳۰
🔹 برای ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/?p=7394
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
🔹نگاهی تطبیقی به فلسفه اجتماعی
علامه طباطبایی و ایمانوئل کانت
▫️با ارائه ی استاد دکتر ابوالفضل مرشدی
🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام
💻 https://B2n.ir/q00449
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 🔹نگاهی تطبیقی به فلسفه اجتماعی علامه طباطبایی و ایما
#فلسفه_کانت | #امتداد_حکمت | #فلسفه_علامه_طباطبایی
❖ موضوع درسگفتار و حرف ما در این دوره چیست؟
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 🔹نگاهی تطبیقی به فلسفه اجتماعی علامه طباطبایی و ایما
#فلسفه_کانت | #امتداد_حکمت | #فلسفه_علامه_طباطبایی
❖ این دوره بر محور چه کتابی تعریف شده است؟
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 🔹نگاهی تطبیقی به فلسفه اجتماعی علامه طباطبایی و ایما
#فلسفه_کانت | #امتداد_حکمت | #فلسفه_علامه_طباطبایی
❖ چرا در این درسگفتار شرکت کنم؟
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 🔹نگاهی تطبیقی به فلسفه اجتماعی علامه طباطبایی و ایما
#فلسفه_کانت | #امتداد_حکمت | #فلسفه_علامه_طباطبایی
❖ مدرس درسگفتار چه کسی می باشد؟
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 🔹نگاهی تطبیقی به فلسفه اجتماعی علامه طباطبایی و ایما
#فلسفه_کانت | #امتداد_حکمت | #فلسفه_علامه_طباطبایی
❖ شیوه اجرایی درسگفتار چگونه است؟
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b