eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
154 ویدیو
76 فایل
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی [ آیه ] مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ❃ آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ❃ مدیر مسئول: @hamedshams ❃ معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ❃ ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 هر نظریه دارای اصولی موضوعی هست که برخی از این اصول، اصول هستی‌شناختی‌اند، برخی انسان‌ شناختی‌اند و برخی شناختی. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 هر نظریه دارای اصولی موضوعی هست که برخی از این اصول، اصول هستی‌شناختی‌اند، برخی انسان‌ شناختی‌اند و برخی شناختی. بعضی‌ تصور می‌کنند که نظریه‌ی علمی، مستقل از همه‌ی حوزه‌های معرفتی است و مستقیماً به حس باز می‌گردد. خود همین فکر یک مبنای معرفت‌شناختی دارد که می‌گوید: «علم آن است که از راه حس به دست می‌آید.». این‌ ، قبل از اینکه توسط نظریه وارد بشود و با انسان و شخصیت وجودی او بازی بکند و بر آن دو تأثیر بگذارد و یا وارد بشود و بر رفتارهای اثر بگذارد، خودِ نظریه است که این روابط را دارد؛ یعنی مربوط به ساختار درونی خود نظریه است و قبل از اینکه عالِم بداند، این روابط وجود دارد و بعد از اینکه عالِم به نظریه علم پیدا می‌کند، باز هم این روابط وجود خواهد داشت. ولو اینکه عالِم آن را نداند، ولو اینکه جامعه متوجه آن نباشد. بر همین مبناست که در هندسه‌ی اقلیدس، ما مسطح داریم و فضای دو بعدی داریم؛ اگر این مبنا زیر سؤال برود، اقلیدس زیر سؤال خواهد رفت. این مبنا پیامدهایی هم دارد؛ وقتی که شما قواعد هندسه‌ی را دانستید، می‌توانید و ‌سازها و پیش‌بینی‌های خودتان را راجع به خطوط و شکل‌ها داشته باشید و این قدرت را در پیش‌بینی مسائل پیدا‌کنید، چون به لحاظ منطقی آن لوازم را دارید. بر این اساس اگر نظریه به لحاظ منطقی یک‌سری مبانی داشته باشد و بخواهد در ی موجود بشود، باید مبانی منطقی آن نظریه از جهان اول و نفس‌الامر به حوزه‌ی فرهنگ وارد شده باشد. اگر مبانی منطقی نظریه در قلمرو نیامده باشد، نظریه متولد نمی‌شود. نظریه‌هایی که در علم وجود دارند، یک‌سری مبانی دارند و برای اینکه این نظریات متولد شوند، باید آن مبانی وارد عرصه‌ی شده باشند و جامعه‌ی علمی آن‌ها را پذیرفته باشد. ⭕️ جهت تفصیل مباحث منابع ذیل معرفی می گردد: 📙 کتاب ” منزلت عقل در معرفت دینی ” نوشته آیت الله جوادی آملی 📙 مقاله “بهره گیری از روش شناسی اجتهادی لازمه تولید علم دینی” نوشته 📗مقاله ” سنت، و علم” نوشته 📃 مقاله ” بازسازی علم مدرن و بازخوانی علم دینی ” نوشته حمید پارسانیا لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 درباره پیشینه علم دینی ، شخصیت هایی وجود دارند که در ارتباط با علوم غربی ، رویکردهایی مختلفی پیدا کردند. مطالب ذیل تا حدودی می تواند پیشینه این بحث را برای خوانندگان آشکار سازد. ⭕️ در ادامه بخوانید ↙️
💢 بحث دانش دینی ، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و حتی پیش از ایدئولوژی مارکسیستی ، در میدان اندیشمندان مطرح بوده است؛ اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تعطیلی دانشگاه ها و تشکیل ستاد ، عده ای بحث علم دینی اسلامی کردن دانشگاه را مطرح نمودند که منجر به تشکیل دفتر همکاری حوزه و دانشگاه شد که در حال حاضر به پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تبدیل شده است. آیت‌الله مصباح یزدی نیز در این دفتر ، مسئولیت اسلامی سازی علوم انسانی را به عهده داشت؛ ولی به دلایلی از آنجا فاصله گرفت و با انگیزه تعلیم علوم انسانی با رویکرد اسلامی ، به تاسیس (ع) و سپس موسسه پرداخت. ⭕️ یکی از نقد های مخالفان علم دینی ، آن است که اگر علم دینی ، ممکن و مطلوب است، این مراکز با بیش از بیست سال فعالیت چه دستاوردی داشته اند؟ این پرسش جدی به نظر می رسد و باید اعتراف کرد هنوز کار بنیادینی در این زمینه انجام نشده است؛ ولی نباید از داوری عادلانه دست شست و موفقیت های نسبی این مجموعه های آموزشی و پژوهشی را نادیده گرفت. موسسه امام خمینی و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به صورت نسبی موفق شدند تا حدودی به درک درستی از علوم انسانی دینی برسند و در تولید پاره ای از نظریه های علمی در عرصه اقتصاد و تربیت اسلامی ، به تجربه نسبتا موفقی دست یابند. ⭕️ موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی و دانشگاه امام صادق (ع) در یک مدل اجرایی موفق شدند به دانش پژوهان خود هم علوم انسانی غربی را بیاموزند و هم آنها را با معارف اسلامی آشنا سازند تا با گرایش به رویکرد اسلامی ، بتوانند آسیب های گزاره ای علوم انسانی سکولار را دریابند و به نقد آنها بپردازند. اصل راهبری مهم ، این است که نباید این موسسه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی به این مقدار بسنده کنند و باید سیر تحول را ادامه دهند تا به طور کامل علوم انسانی تولید گردد. ⭕️ در جستجوی علوم انسانی اسلامی ج۱ص۲۶ لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 “…در تمام علوم، دو جنبه داریم، یک جنبه متشکل از واقعیات طبیعت یا حقایق است. جنبۀ دیگر دیدگاه انسانی است که این حقایق را طبقه بندی می کند و آنها را در قالب نظریه ها می ریزد و بعضی مفاهیم را تدوین می کند. این دو جنبه را باید از هم تمیز داد. در ادامه بخوانید ↙️